Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kan sukrin brukes i ketolyse-kuren?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 02-05-11, 22:24   #1
KiNo
Juniormedlem

Medlem siden: Apr 2011
KiNo er på en erverdig vei

Kan sukrin brukes i ketolyse-kuren?

Hei -
Det står på pakken at det pr 100 g inneholder 100 g karbohydrater, så det burde jo tilsi at det absolutt ikke kan brukes. Men så står det at dette er "herav sukkeralkoholer 100 g", og jeg mener jeg har lest et sted at da er det ok å bruke likevel? Noen der ute som vet mer om dette?

KiNo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 22:31   #2
frøken
Medlem

frøken sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
frøken er ny på veien

Sv: Kan sukrin brukes i ketolyse-kuren?

Sukrin kan brukes ja

frøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 22:43   #3
KiNo
Juniormedlem

KiNo er på en erverdig vei

Takk for svar!
...men så mye jeg vil eller? Hvordan teller jeg karbohydrater da?

KiNo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 22:45   #4
Regret
Seniormedlem

Regret sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Alder: 34
Regret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snill

man teller ikke sukkeralkoholer, og dermed blir det 0 karbo i en sånn pakke

Regrets nye dagbok!
Regret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 22:53   #5
Timiane
Seniormedlem

Timiane sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Lørenskog
Timiane er en juvelTimiane er en juvelTimiane er en juvel

Greit å ha i bakhodet, at kunstig søtning kan bremse vektnedgangen for noen, og at man kan bli litt søtsugen selv om sukrin er et naturlig produkt.

Gammel 03-05-11, 01:58   #6
kriiistinn
Nytt Medlem

Medlem siden: May 2011
Hvor: telemark
kriiistinn er på en erverdig vei

jeg vet man trekker sukkeralkoholer fra karboinnholdet. har også hørt man skal trekke fra polyoler for å få riktig regnestykke av karbohydratene. noen som vet noe om dette ?

kriiistinn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins, ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 02:04   #7
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 40
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Regret, her.

man teller ikke sukkeralkoholer, og dermed blir det 0 karbo i en sånn pakke

Opprinnelig lagt inn av kriiistinn, her.

jeg vet man trekker sukkeralkoholer fra karboinnholdet. har også hørt man skal trekke fra polyoler for å få riktig regnestykke av karbohydratene. noen som vet noe om dette ?

Les denne. Noen sukkeralkoholer påvirker blodsukkeret mer enn sukker, andre mindre og noen ikke i det hele tatt. Så det er ikke så enkelt som at alle sukkeralkoholer kan trekkes fra. Og sukkeralkoholer er en type polyoler.

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 13:03   #8
kriiistinn
Nytt Medlem

Medlem siden: May 2011
Hvor: telemark
kriiistinn er på en erverdig vei

greit å vite man hører så mye forskjellig rund og forbi, greit å sjekke det flere ganger takk for svar =)

kriiistinn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins, ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 18:44   #9
insulininja
Juniormedlem

insulininja er på en erverdig vei

Et bra tips her er å se på kalorimengden; noen sukkeralkoholer tas opp i kroppen mens andre (som f.eks. sukrin/erytrithol) ikke gjør det.

F.eks har en av Läckerol-pakkene 227Kcal/100g, noe som skulle tilsi at rundt halvparten av sukkeralkoholene tas opp i kroppen. (227/4Kcal = 56g av 100g). Siden en pakke Läckerol veier 22g så tilsvarer da en liten pakke pastiller i overkant av 12g karbohydrater som må regnes med.

insulininja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 19:03   #10
Peppa Gris
Seniormedlem

Peppa Gris sin avatar

Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Jeg låner denne tråden og spør om Splenda, er det samme grunn til at den kan brukes?

Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 19:30   #11
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Peppa Gris, her.

Jeg låner denne tråden og spør om Splenda, er det samme grunn til at den kan brukes?

Splenda er egentlig sukralose som er OK så lenge man ikke bryr seg om at man putter klor i kroppen. Sukralose er sukker + klor og resultatet brytes ikke ned i kroppen men heller ikke i naturen så verdenshavene har blitt bittelitt søtere faktisk. Men splenda er ikke ren sukralose. De har tilsatt maltodekstrin for å få "riktig" konsistens. Når splendaen er 99% maltodekstrin og 1% sukralose (tror jeg det var), så får du et stoff som påvirker blodsukkeret like mye som sukker - gram for gram. Men splendaen er jo ti ganger søtere da. Hvis du spiser 10g splenda så får du i deg 10g karbohydrater, men får søtningsgraden til 100g rørsukker.

Gammel 03-05-11, 19:31   #12
insulininja
Juniormedlem

insulininja er på en erverdig vei

Splenda har like mye karbohydrater som sukker, men det er søtere og lettere så dermed bruker du mindre i antall gram.

insulininja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 19:34   #13
Peppa Gris
Seniormedlem

Peppa Gris sin avatar

Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Med andre ord er det greit at jeg bruker det sjeldent.. Det skal ikke være lett.

Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 19:53   #14
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Med andre ord er det greit at jeg bruker det sjeldent.. Det skal ikke være lett.

Det bestemmer du selv. Men det er ikke ketolysemat... Jeg ville heller søtet med sukrin, stevia, bjørkesøt, FOS eller flytende natreen.

Gammel 03-05-11, 19:59   #15
Peppa Gris
Seniormedlem

Peppa Gris sin avatar

Usj, så da må eg ut å kjøpe noe nytt. Nå har jeg to typer sukker i skapene som alle skulle kunne brukes, men ikke kan brukes. Tror jeg skal sjekke kildene mine bedre :knegg:

Gammel 03-05-11, 20:08   #16
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Usj, så da må eg ut å kjøpe noe nytt. Nå har jeg to typer sukker i skapene som alle skulle kunne brukes, men ikke kan brukes. Tror jeg skal sjekke kildene mine bedre :knegg:

Jeg trodde også den var OK i starten og brukte den mye da. Jeg trodde ikke den påvirket blodsukkeret i det hele tatt. Men 1/10 av sukker er ikke så ille altså. Så du kan jo bruke den litt av og til hvis du vil bruke opp boksen. Men det er egentlig ikke så ketosevennlig... Men jeg synes smaken av splenda er god. Den har ikke ettersmaken man får av de fleste andre søtninger. Men det ordner seg når man blander søtninger, synes jeg.

Gammel 03-05-11, 20:09   #17
Peppa Gris
Seniormedlem

Peppa Gris sin avatar

Jeg bruker den ikke så ofte som en gang i uka engang, så den varer nok til neste påske

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sukrin, kan det brukes? raptor Lavkarbo generelt 11 21-01-11 15:29
Ketolyse-kuren. Er jeg på riktig vei? Elvi Ketolysekuren 9 07-02-10 22:01
Ketolyse og sukrin Tiram Ketolysekuren 5 03-09-08 11:45
Hva går Ketolyse kuren ut på? Kikkimor Ketolysekuren 3 26-01-07 12:18
Ny på ketolyse-kuren Juli-jente Ketolysekuren 9 19-03-06 16:20

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:12.