Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Føler at jeg trenger skikkelig konstruktiv tilbakemelding her ... Er så usikker

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-06-11, 19:20   #1
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Føler at jeg trenger skikkelig konstruktiv tilbakemelding her ... Er så usikker

Jeg har fått med meg hovedprinsippene:
Minst mulig karbohydrater, helst mindre enn 5% av dagsinntaket.
Mye fett, helst 75% av dagens inntak
Ca 20 % rent protein i form av kjøtt, fisk, egg, skalldyr.

Så langt så greitt. Dette klarer jeg ganske bra tror jeg.
Kakediagrammet på diett.no viser stort sett denne sammensetningen: 5,75,20.

Jeg veier nå ca 85 kg, har en bmi på ca 32,5 og vil på sikt ned til 65-70 kg om jeg klarer, men i første omgang tar jeg iallefall sikte på å komme under 80...

Men jeg klarer ikke fnne ut hvordan jeg skal begrense meg...
Jeg har slitt med sukkerhunger, gallopperende blodsukker og stått i fare for både diabetes, insulinresistens og pcos i flere år.
Jeg har i tillegg både Graves og Hashimotoes (både lavt og høyt stoffskifte), noe som gjør forbrenningen min veldig ufullstendig

Første uken gikk jeg ned 4 kg, men denne uken har jeg stått bom stille. kanskje gått opp bittelitt igjen faktisk. Jeg har ikke mensen, så det er ikke grunnen heller.

Kan dere se på kosten min og si meg om jeg gjør noe fundamentalt galt?

Typisk frokost:
Omelett av 2 egg, stekt i smør med ca 50 g gulost i, en god klatt rømme på og isbergsalat, 1 liten tomat og stangselleri.
eller
100-200g lungemos
eller
1 boks makrell i tomat med majones og isbergsalat
eller
1/2 avocado, 50g reker, ca 100 g cottagecheese, litt aioli

Lunch spiser jeg ikke hver dag, men det ser ganske likt ut som frokost eller er middagsrester.

Middag:
2-300g kjøtt/fisk
Kokte grønnsaker, fx blomkål, bittelitt gulrot eller brokkoli, eller en salat med litt tomat, stangselleri og isbergsalat.
Jeg bruker saus, smeltet smør eller rømme til

Jeg drikker 2-3 kommer kaffe med masse kremfløte i nesten hver dag. det blir sikkert 1-2 dl fløte pr dag...

Kvelds er kosefaktoren her i huset.... Jeg har begynnt å lage slike ostechips jeg fant tips om her inne. Kavli's baconost i skiver er en favoritt. Gjerne med dipp av seterrømme med hvitløk mmmm
Det går fort ned en 5-6 slike osteflak med en 1/4 boks rømme til

Jeg får i meg ca 2000-2500 kcal pr dag, hvorav ca 200-250g fett, ca 100-150 g protein og 15-30g kh (avhening av om jeg har kost meg litt ekstra eller ikke), men oftest ca 20 g.

Spiser jeg for mye??? Jeg føler jeg må spise såpass for å ikke bli sulten
Spiser jeg for mye melkeprodukter? fløten stiller suget mitt for sukker....

Noen som har tips eller kritikk å komme med her?
Jeg orker ikke spise så mye majones osv, for det blir jeg kvalm av, og de fleste nøtter liker jeg ikke....

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 19:30   #2
Okie
Medlem
 
Okie sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: lite tettsted
Innlegg: 276
Okie er ny på veien

Sv: Føler at jeg trenger skikkelig konstruktiv tilbakemelding her ... Er så usikker

Tålmodighet. Det er en "lekse" jeg lærte fort her inne *knis*
Det er uker det står stille, da opplever mangen at cm minsker selv om ikke vekta gjør det. Lurer du på meieri produkter kanskje er stoppere for deg så kutt ned en uke og se.

Det går i rykk og napp og jeg fikk panikk når det stoppet opp etter det så ut til å gå som smurt. Men etter noen uker med små justeringer (cocosa og mindre meieri) så løsnet det litt igjen. Skjønner nå at faktisk tid og nedgang kontra tid i hodet mitt og helst gå ned alt nå.... de stemmer dårlig overens

__________________

Okie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ LCHF Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 19:32   #3
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Føler at jeg trenger skikkelig konstruktiv tilbakemelding her ... Er så usikker

Hehe ja skjønner hva du mener
Jeg har ikke panikk helt enda da, men jeg er så usikker på om jeg gjør dette riktig eller om jeg er helt på bærtur

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 19:32   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Føler at jeg trenger skikkelig konstruktiv tilbakemelding her ... Er så usikker

Forstår jeg deg rett om du har holdt på i to uker? Da synes jeg i tilfelle at du skal gi det en god del uker til, fortsett å spise som du gjør nå, hold kosen til det minimale, spis for å bli passe mett, drikk nok vann etc.
Om du bare har holdt på i to uker så har ikke kroppen rukket å omstille seg helt ennå, og ingen kropper responderer helt likt, ikke minst har du noen metabolske sykdommer som nok sikkert kan sette noen bremser for deg ... Jeg vet hvordan det er!
Lavkarbo kan fungere hormonbalanserende. For mange vil det bety at kroppen kanskje har en del ubalanser den vil prioritere å fikse opp i først, før den forbrenner fett. Det er ikke så uvanlig.
Jeg synes du skal fortsette å spise som du gjør nå, eventuelle "partystoppere" kan du eliminere ved et tidspunkt der du faktisk vet om det er stoppere for nettopp deg. Du trenger ikke spise majones om du ikke vil, eller noe annet du ikke liker for øvrig! Faktisk er det bare en fordel, ettersom de fleste typer majones inneholder mye nasty soyaolje, så det er ikke nødvendigvis noe must, altså.
Med din vekt er 2000-2500 helt adekvat, næringsbehovet kan uansett bli større i starten, men ikke heng deg opp i kalorier, det viktigste i starten er at du spiser deg akkurat passe mett, når du er sulten!

Menyen din ser finfin ut! Det eneste jeg kan finne på å plukke på er gulrot. Når du vamebehandler gulrøtter øker karbohydratinnholdet betydelig. Om du ser bort fra alle sorter løk, så bør man, i hvert fall i starten av et ketogent kosthold holde seg unna grønnsaker som vokser under jorden, i største tilfelle rotgrønnsaker.

Lykke til videre!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 19:45   #5
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Føler at jeg trenger skikkelig konstruktiv tilbakemelding her ... Er så usikker

Takk for gode tilbakemeldinger
Ja jeg er klar over det med gulrot... men jeg har 2 barn her som elsker kokte gulerøtter, så jeg lager det og spiser minimalt av dem selv. Koker alltid blomkål, brokkoli eller lager salatblanding til .

Jeg forventer jo egentlig at ting vil gå i rykk og napp og ja jeg har bare holdt på i 2 uker...., men er redd for at jeg skal gjøre noe feil som gjør at ting stopper opp og vil helst unngå å gjøre slike feil over lang tid slik at jeg kanskje stopper opp uten å forstå hvorfor

Selv om jeg vet jeg må ta på meg litt tolvmodighet, så har jeg litt dårlig tid...
Vi er henvist til IVF og jeg MÅ ned i vekt innen vi skal til behandling... 3-4 kg til tenker jeg innen midten av august

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 20:28   #6
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Føler at jeg trenger skikkelig konstruktiv tilbakemelding her ... Er så usikker

Med tanke på at du har skrevet det inn på ketolysedelen av forumet tar jeg utgangspunkt i det. Da skal hoveddelen av karbohydratene komme fra grønnsaker. Om du får i deg 1-2dl. fløte og 1/4 boks rømme, og evt. cottage cheese blir det veldig mye karbohydrater fra meieriprodukter hver dag synes jeg. Med det forbruket kan det jo fint bli oppimot 10 gr. karbohydrater bare der, og da sitter du ikke igjen med mye til grønnsaker... Ikke kutt ut meieriprodukter fordi det kan være en partystopper, til det har du holdt på alt for kort. Men jeg tror du gjør lurt i å bytte ut endel av det med grønnsaker, for helsens skyld.

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 22:30   #7
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Føler at jeg trenger skikkelig konstruktiv tilbakemelding her ... Er så usikker

Opprinnelig lagt inn av <insert_scary_name_here>, her.

jeg tror du gjør lurt i å bytte ut endel av det med grønnsaker, for helsens skyld.

Ja det er jo det jeg også har tenkt..., men skjønner kke helt hvordan jeg skal klare meg med mindre...
De er jo en vesentlig del av methetsfølelsen min. Om jeg skal bytte dem ut med grønnsaker vil det ikke gi samme metthetsfølelse, og å få i meg mer fett uten at det skal komme fra meieriprodukter fatter jeg ikke....

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 00:31   #8
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Føler at jeg trenger skikkelig konstruktiv tilbakemelding her ... Er så usikker

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Ja det er jo det jeg også har tenkt..., men skjønner kke helt hvordan jeg skal klare meg med mindre...
De er jo en vesentlig del av methetsfølelsen min. Om jeg skal bytte dem ut med grønnsaker vil det ikke gi samme metthetsfølelse, og å få i meg mer fett uten at det skal komme fra meieriprodukter fatter jeg ikke....

Stek maten i litt ekstra smør. Ikke fullt så mye karber i smøret som i fløte. Spis litt ekstra fett kjøtt, få med deg fettranden på koteletten. (bah, klarer det ikke selv.. ) Bacon er det jo mye fett på. Lag en feit saus, f.eks. bernaise. Ha olje over salaten, spis litt ekstra ost, gjerne fetaost, og bruk oljen fra den til dressing. Evt. kan du innta litt cocosa (kokosfett) hver dag, det gjør jeg i perioder hvor jeg sliter med å få i meg nok fett.

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Føler meg usikker nå, redd for å gjøre feil Kanskje Ketolysekuren 5 30-01-11 11:16
Trenger rask tilbakemelding ang. sjokolade drømmefanger Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 10-09-09 21:17
Jeg føler meg skikkelig dårlig! Millsi Ketolysekuren 10 05-12-07 22:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no