Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

GI vs totalt karboinnhold

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 01-07-11, 11:51   #1
kjerstiva
Medlem

kjerstiva sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Bodø
Alder: 45
kjerstiva er på en erverdig vei

GI vs totalt karboinnhold

Jeg har forstått det slik, at på lavkarbo så skal vi spise mat som inneholder lav GI. Dette grunnet blodsukkerstigning fremmer fettlagring. Right?

Men i boka: "Bedre uten Brød", hevdes det at så lenge en holder seg under 72g karbo om dagen, er det irrelevant hvor karboene kommer fra. Det være seg grønnsaker eller iskrem.

Jeg vil gjerne høre deres tanker om dette. Mener dere det er dagstotalen eller matvaresortene som er viktige i et lavkarbo-kosthold?

kjerstiva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 50 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 14:33   #2
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: GI vs totalt karboinnhold

Det er vel mer Fedon som forfekter lav GI når det gjelder karbohydrater, ellers er vel ikke dette det viktigste temaet i feks ketolyse eller atkins såvidt jeg husker, ei heller som du sier i Bedre uten brød.

For min del er det antall karbo som er viktigst i løpet av dagen. Nå spiser ikke jeg raske karbohydrater til vanlig uansett - det går mest i grønnsaker og meieriprodukter - så temaet har vel egentlig ikke vært aktuelt for min del.
Ta med at jeg med chrons ser ut til å tåle sukker bedre enn stivelse (altså wienerbrød bedre enn pasta), så hender det av og til at jeg får i meg litt raske karbohydrater uten at jeg gjør noen stort poeng utav det

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Totalt energiløs Simpfan Fysisk og mental helse 23 19-06-11 16:40
Jeg bomma totalt med marsipan i natt Sophie Generell diskusjon 9 28-08-09 13:40
Kokoskake totalt 35 karb Livsglede Kake/dessert og snacks 14 08-05-09 00:18
Hva er det man egentlig kan trekke i fra totalt antall karber? Gracella Lavkarbo generelt 11 25-05-08 22:49

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:02.