Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

For mye karbohydrater?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-07-11, 11:16   #1
Gaupe
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 73
Gaupe er på en erverdig vei

For mye karbohydrater?

Hei, kjære dere!



Jeg har ikke som mål å slanke meg, men leve sunt!:

Hører jo at det er mange helsefordeler med litt mindre karbohydrater i kosten, men jeg kjenner at jeg ikke fungerer helt på strikt lavkarbo (blir slapp, raskt sulten(!)…(jeg er vel vant til mye fiber), og litt svimmel. Men alt fra fordelingen 30 % p, 30 % f og 40 % k og opp til 40 % fett fungerer bedre… Kjenner at jeg bør ha måltider med alle makronæringsstoffene.
Jeg kommer ca. opp i 170 g karbohydrater om dagen, der jeg spiser ca. 2000 kcal.
Kan jeg likevel høste helsefordeler av dette, eller er det “way too much”?


Jeg har så sterkt ønske om å spise ren og naturlig mat. Dvs. ikke lettproduketer! Men kan jeg spise helfet ost osv. om jeg har et såpass “høyt” karbohydratinntak(170g)?



Jeg tåler godt litt korn, frukt, bær, grønnsaker(gulrøtter spiser jeg mye av).

Gaupe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minimalt med karbohydrater Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 11:20   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: For mye karbohydrater?

Med 170 kh ligger du over de 150 som skiller lavkarbo fra høykarbo Du trenger antakeligvis ikke 170 kh om dagen for å føle deg i form. Kan du ikke prøve å gå litt gradvis nedover da? Du kan spise litt fet ost, så lenge du ikke har noe insulinresistens og ikke spiser for mye kalorier osv, men hadde ikke akkurat pøsa på med fett med det inntaket av karbohydrater.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 11:25   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: For mye karbohydrater?

Lavkarbo er definert som inntak av kh fra 0-150 g.

Du MÅ ikke spise så strikt som ketogent, et inntak på rundt 70g pr dag vil i teorien gjøre at du ikke må tenke på å redusere fettinntaket. (72g pr dag er retningen Lutz "Bedre uten brød" og også Optimal ernæring. Du kan lese mer om dette under kostholdsretninger her på forumet.)

Spiser du 170 g pr dag vil jeg ikke kalle det et lavkarbokosthold - men heller et karboredusert kosthold.

Les deg litt opp på fedon lindberg, hans kosthold inneholder en del kh med lav GI og gjør at du kan spise litt korn/fullkornspasta/-ris mv.

Lavkarbo er spesielt gunstig for de med høy sensibilitet overfor karbohydrater, men flere og flere normalvektige spiser i dag karboredusert. Det handler i hovedsak om å finne DITT nivå av karboinntak.

Nå vet ikke jeg hvor lenge du prøvde og spise strikt, men husk at det tar 2- 8 uker før kroppen kommer ordentlig i gang med fettforbrenning, og de aller fleste vil ha et par "dårlige" uker i starten.
Dette endrer seg ofte, men det er individuelt hvor mange karbohydrater pr dag man føler seg komfortabel med. Dette vil du ikke finne utav før kroppen din er fullstendig innstilt på fett som energikilde - slik at har du forsøkt i en eller to uker før du ga opp, er ikke dette ensbetydende med at du fungerer dårlig på så lite karbo.

Ikke all frukt, men all bær og grønnsaker er et must på lavkarbo - og en av de viktigste kildene til karbohydratinntak.

Vegard Lysnes artikkel i iform gir deg en glimrende oversikt over de mest vanlige retningene innen lavkarbo, samtidig som han forklarer godt hvordan lavkarbo virker på kroppens metabolisme

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 11:25   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: For mye karbohydrater?

170g karbohydrater er per def ikke lavkarbo- kosthold! 40% er langt fra 5-10, liksom!
Dersom du gir det litt tid, noen uker feks, vil slappheten, svimmelhet og sult gi seg og du vil kunne fungere fint med ca 100g mindre!

Bittelitt gulrot kan gå an om man ligger i øverste skiktet, men spiser du mengder, vil jeg si at du slett ikke nærmer deg lavkarbo en gang! Særlig om du spiser kornprodukter og frukt i tillegg.

Om du vil følge et lavkarbokosthold mest mulig likt det du spiser i dag, bør du lese deg opp på Fedon Lindberg!

Dersom du spiser mer enn ca 70karber pr dag,må du passe litt på fettinntaket, ja.

Har du sett på denne?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 11:26   #5
Gaupe
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 73
Gaupe er på en erverdig vei

Sv: For mye karbohydrater?

Hm... jeg kjenner at kroppen trenger sammensatte måltider, og har forsøkt over lang tid nå. Men noen på Lindeberg nevnte også at man kan komme opp på dette nivået.

Mulig jeg slett ikke funker på lavkarbo, og at helsen får bli dertil? Slapp er ikke noe å høste god helse på ihvertfal.

Gaupe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minimalt med karbohydrater Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 11:30   #6
Gaupe
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 73
Gaupe er på en erverdig vei

Sv: For mye karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Lavkarbo er definert som inntak av kh fra 0-150 g.

Du MÅ ikke spise så strikt som ketogent, et inntak på rundt 70g pr dag vil i teorien gjøre at du ikke må tenke på å redusere fettinntaket. (72g pr dag er retningen Lutz "Bedre uten brød" og også Optimal ernæring. Du kan lese mer om dette under kostholdsretninger her på forumet.)

Spiser du 170 g pr dag vil jeg ikke kalle det et lavkarbokosthold - men heller et karboredusert kosthold.

Les deg litt opp på fedon lindberg, hans kosthold inneholder en del kh med lav GI og gjør at du kan spise litt korn/fullkornspasta/-ris mv.

Lavkarbo er spesielt gunstig for de med høy sensibilitet overfor karbohydrater, men flere og flere normalvektige spiser i dag karboredusert. Det handler i hovedsak om å finne DITT nivå av karboinntak.

Nå vet ikke jeg hvor lenge du prøvde og spise strikt, men husk at det tar 2- 8 uker før kroppen kommer ordentlig i gang med fettforbrenning, og de aller fleste vil ha et par "dårlige" uker i starten.
Dette endrer seg ofte, men det er individuelt hvor mange karbohydrater pr dag man føler seg komfortabel med. Dette vil du ikke finne utav før kroppen din er fullstendig innstilt på fett som energikilde - slik at har du forsøkt i en eller to uker før du ga opp, er ikke dette ensbetydende med at du fungerer dårlig på så lite karbo.

Ikke all frukt, men all bær og grønnsaker er et must på lavkarbo - og en av de viktigste kildene til karbohydratinntak.

Vegard Lysnes artikkel i iform gir deg en glimrende oversikt over de mest vanlige retningene innen lavkarbo, samtidig som han forklarer godt hvordan lavkarbo virker på kroppens metabolisme


Tusen takk!
Har lest artikkelen hans. Kjempeflott!
Jeg forsøkte tre uker med under 70 g kh, men slapp var jeg.
Har lest litt på fitnessbloggen, og noe ala health and fitness consept er behagelig når det kommer til å være "våken" for meg, men lettprodukter er jeg egentlig ikke noen stor fan av... Mener naturlig mat er best.

Gaupe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minimalt med karbohydrater Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 11:30   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: For mye karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Gaupe, her.

Hm... jeg kjenner at kroppen trenger sammensatte måltider, og har forsøkt over lang tid nå. Men noen på Lindeberg nevnte også at man kan komme opp på dette nivået.

Mulig jeg slett ikke funker på lavkarbo, og at helsen får bli dertil? Slapp er ikke noe å høste god helse på ihvertfal.

Gi et eksempel på en dags- meny, da, så vi kan se hva du egentlig spiser.
Mange tror de spiser sunt og sammensatt, men gjør det likevel feil!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 11:31   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: For mye karbohydrater?

Tror ikke noen på Lindberg har sagt at 170 kh om dagen er greit der Da tolker de det veeeeeeeldig som de vil hvertfall.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 11:33   #9
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: For mye karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Gaupe, her.

Tusen takk!
Har lest artikkelen hans. Kjempeflott!
Jeg forsøkte tre uker med under 70 g kh, men slapp var jeg.

Er du sikker på at du fikk i deg nok fett da du lå under 70 g kh? Uten nok fett får ikke kroppen nok energi og man vil naturlig nok bli slapp

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 11:37   #10
Gaupe
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 73
Gaupe er på en erverdig vei

Sv: For mye karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Er du sikker på at du fikk i deg nok fett da du lå under 70 g kh? Uten nok fett får ikke kroppen nok energi og man vil naturlig nok bli slapp


Veldig sikker!
Lå på 20 % kh, 20 % p, og 80 % f...

Gaupe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minimalt med karbohydrater Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 11:38   #11
Gaupe
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 73
Gaupe er på en erverdig vei

Sv: For mye karbohydrater?

Beklager! 60 % f

Gaupe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minimalt med karbohydrater Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 11:42   #12
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: For mye karbohydrater?

Helt lavkarbo er det jo ikke, men klart at du høster fordeler av å kutt ut en del karber som brød, pasta og ris i kosten. Hvorfor telle karbene så nøye når det ikke er vektreduskjon som er spørsmålet, men sunnere livsstil?

Ser overhode ikke problemet med å spise verken gulrot eller frukt så lenge man begrenser inntaket. Jeg syns det er LANGT verre å spise lettprodukter og blandingsprodukter, bakeverk etc.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 11:43   #13
Gaupe
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 73
Gaupe er på en erverdig vei

Sv: For mye karbohydrater?

Synes du er inne på noe veldig essenielt her.

Gaupe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minimalt med karbohydrater Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 12:11   #14
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: For mye karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Helt lavkarbo er det jo ikke, men klart at du høster fordeler av å kutt ut en del karber som brød, pasta og ris i kosten. Hvorfor telle karbene så nøye når det ikke er vektreduskjon som er spørsmålet, men sunnere livsstil?

Ser overhode ikke problemet med å spise verken gulrot eller frukt så lenge man begrenser inntaket. Jeg syns det er LANGT verre å spise lettprodukter og blandingsprodukter, bakeverk etc.

Opprinnelig lagt inn av Gaupe, her.

Synes du er inne på noe veldig essenielt her.

Ser den! Men da kan man ikke kalle det lavkarbo! Da kan man feks si at man prøver å redusere litt på karbohydratene.

Ikke rart om folk ikke skjønner hva lavkarbo er, om man til stadighet skal vanne ut begrepet!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 12:36   #15
Aero
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 10
Aero er på en erverdig vei

Sv: For mye karbohydrater?

Om det skal følges eget kostholdskonsept, så er det viktig at det ikke blir 50/50 med fett og karbohydrater. Det er ikke sundt.

Aero er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 12:36   #16
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: For mye karbohydrater?

60% fett er ofte for lite, da blir hvertfall jeg slapp som en dau fisk.

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 13:40   #17
Gaupe
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 73
Gaupe er på en erverdig vei

Sv: For mye karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Aero, her.

Om det skal følges eget kostholdskonsept, så er det viktig at det ikke blir 50/50 med fett og karbohydrater. Det er ikke sundt.


Men hva med ca. (!!) 40% kh, 30 % p og 30 % f (noen dager opp til 40%, går da mindre karbohydrater)

Gaupe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minimalt med karbohydrater Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 14:30   #18
Aero
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 10
Aero er på en erverdig vei

Sv: For mye karbohydrater?

Jeg er ingen ekspert, men jeg ville nok ligget på rundt 70% fett eller 70% kabohydrat.
Som nevnt tidligere i tråden av Peppa Gris vil jeg nok tro at du vil være sulten og slapp på 60% fett.

Anbefaler deg å sette deg inn i f.eks. Fedon Lindberg.

Aero er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 14:41   #19
Gaupe
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 73
Gaupe er på en erverdig vei

Sv: For mye karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Aero, her.

Jeg er ingen ekspert, men jeg ville nok ligget på rundt 70% fett eller 70% kabohydrat.
Som nevnt tidligere i tråden av Peppa Gris vil jeg nok tro at du vil være sulten og slapp på 60% fett.

Anbefaler deg å sette deg inn i f.eks. Fedon Lindberg.

Har tre av hans bøker, og har lest gjennom alle.
Finner ikke noe noen grense til kh inntak her, men at det er inviduelle forskjeller på hvor mye korn man kan innta.

Gaupe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minimalt med karbohydrater Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 15:37   #20
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: For mye karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Gaupe, her.

Har tre av hans bøker, og har lest gjennom alle.
Finner ikke noe noen grense til kh inntak her, men at det er inviduelle forskjeller på hvor mye korn man kan innta.

Fedon mener at hans kostholdsfilosofi er en diett hvor man normalt ligger mellom 70 og 130 (eller var det 120) karbohydrater pr. dag =)

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 16:23   #21
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: For mye karbohydrater?

Aero: Hvorfor bør man spise enten 70% karbo eller 70% fett?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 17:57   #22
Aero
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 10
Aero er på en erverdig vei

Sv: For mye karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Aero: Hvorfor bør man spise enten 70% karbo eller 70% fett?

Det var bare et eksempel på at man ikke bør spise like store deler med fett og karbo. Det ene bør alltid være høyere enn det andre.
Fikk dette inn med teskjeer hos Eat.

Aero er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Karbohydrater, vs karbohydrater av sukkerarter SiriHelene Lavkarbo generelt 1 28-03-11 13:30
Ang karbohydrater Cilie. Ketolysekuren 4 15-08-10 20:24
Karbohydrater - de gode karbohydrater kjett Lavkarbo generelt 12 22-07-10 16:43
Karbohydrater Humle Ketolysekuren 7 29-05-07 14:25
Karbohydrater Dior Lavkarbo generelt 2 06-04-05 17:38


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no