Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan. Er du ny? Spør og les her først! |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Nytt Medlem
Medlem siden: Aug 2011
![]() |
![]() Medisinmannen tvinger meg på diett. Trenger litt hjelpGodtfolk, Sist redigert av jonleo : 12-08-11 kl 12:01. Årsak: Skrivefeil og et liiite tillegg. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert..
![]() |
![]() |
#2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 52
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Medisinmannen tvinger meg på diett. Trenger litt hjelp ;)Oj, ja det var litt av en blekke
![]() |
![]() |
#3 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Medisinmannen tvinger meg på diett. Trenger litt hjelp ;)Tro meg, det går bra. Jeg måtte også kutte alle melvarer, all melk, alt sukker og alle e-stoffer... Jeg hadde "lov" til ris/potet til ett måltid i døgnet.
![]() |
![]() |
#4 |
Seniormedlem
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Medisinmannen tvinger meg på diett. Trenger litt hjelp ;)Om du koker opp poteter og setter de i kjøleskapet passer de bedre inn i lavkarbo-kosthold enn om du spiser de kokte. Grønnsaker som vokser under jorda, som de nevnte gulrøtter, spises fortrinnsvis rå. Nøtter, gul og hvit ost, alle typer kjøtt og fisk, egg, fløte, rømme, smør, bær, grønnsaker, avokado, frø. Det er mye godt som kan spises istedetfor brød. Dere kan bake brøderstatning av egg/frø/nøtter du finner oppskrifter på her inne.Jeg ble mye roligere i magen selv da jeg sluttet med mine grove rundstykker.Nå spiser jeg to salater om dagen med avokado og kylling/ost/ fisk /hvalkjøtt/ reinsdyr eller egg. Jeg savner aldri brød som jeg tidligere syntes var det beste av mat. Når kroppen får det den trenger får man ikke ønske om det den ikke trenger. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: lavkarbo
![]() |
![]() |
#5 |
Nytt Medlem
![]() |
Sv: Medisinmannen tvinger meg på diett. Trenger litt hjelp ;)
Beklager
I forbindelse med baking, er det et par ting jeg er usikker på se. Jeg burde vel egentlig ringe opp denne legen og høre hva som faktisk omfattes av brød-"forbudet", men det er kanskje noe folk her har peil på?
Jo, mye godt, absolutt. Men mye fett og annet man ellers blir advart mot? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Nytt Medlem
![]() |
Så det er ikke bare meg, altså. Melk har jeg forsåvidt ikke drukket på mange år, men det har med smak og behag å gjøre. Ost, derimot.. ai, ai.
Bra ide. Det er notert. Legen insisterte på at en halv boks kesam med litt nøtter i er nok til frokost. Hver eneste dag. Men jeg kan ikke forestille meg at jeg skal greie dette uten litt variasjon, så middagsrester er nok veien å gå - blant annet. Idag ble det en "fyldig" salat til frokost, med skinke, ost og nøtter i. Det må da vel også fungere, når man har tid til å skrue sammen slikt på morran.
Det er altså det som er litt av teorien her? At kroppen skal forbrenne fett istedenfor karbohydrater - og at man dermed kan forsvare et høyere fettinntak? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Nytt Medlem
![]() |
Vet dere, allerede nå på dag 3 av dette "prosjektet" merker jeg at jeg faktisk ikke savner det brødet noe særlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Seniormedlem
Sv: Medisinmannen tvinger meg på diett. Trenger litt hjelp ;)Du bør finne ut om kornforbudet er bunnet i tanken om at det kan være korn du reager på (i så fall er det som regel glutenholdig (bygg, rug, hvete, spelt) + havre man bør holde seg unna, og ja - det er i så fall ALT som inneholder NOE av dette. Inklusive ting som vanlig soyasaus - les etiketter med falkøyer). Om dette er tanken kan du spise ris (ikke glutenholdig), mais og poteter, erter, bønner, linser... osv. Altså mye mat som lavkarbo-ere vanligvis begrenser eller utelater.
![]() |
![]() |
#9 |
Seniormedlem
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 57
Det hadde jeg aldri fått i meg.
![]() |
![]() |
#10 |
Nytt Medlem
![]() |
Sv: Medisinmannen tvinger meg på diett. Trenger litt hjelp ;)Er det et poeng å "holde seg gående lenge" da? Ikke for å være nesevis, det er et dønn ærlig spørsmål |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
![]() |
Sv: Medisinmannen tvinger meg på diett. Trenger litt hjelp ;)Et tips: Istedenfor kesam til rundt 20 kr boksen kan du bruke tyrkisk youghurt til ca 40 kr for en kilos bøtte. Til en porsjon med yoghurt tilsetter du hakka nøtter, paranøtter og litt hasselnøtter (velg de med minst karber), tilsett noen bringebær og dryss over litt kanel. Jeg spiser dette til frokost, og da holder jeg det gående i minst 4 timer. Bra alternativ til egg og bacon-frokost! Ikke vær redd for fett! Ikke noe problem å kombinere et selektivt syn på kjøtt med lavkarbo, mange av oss er opptatt av ekte og sunn mat laga fra bunnen av. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: lavkarbo
![]() |
![]() |
#12 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Noe av det mange av oss på lavkarbo opplever er at man rett og slett ikke blir sulten, man tenker ikke engang på mat før det har gått maange timer |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#13 |
Nytt Medlem
![]() |
Er det ikke mye sukker i yoghurt da? Eller er denne tyrkiske greia noe annet enn den "vanlige"? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Nytt Medlem
![]() |
Det er altså egentlig ikke noe annet poeng i det at det enkelt og greit fungerer fint sånn for deg..? Var bare spent på om det var en eller annen begrunnelse i det som hadde med hvordan kroppen fikser det man pakker i seg. Såvidt jeg skjønner er det i prinsippet shit in, shit out - dvs om man greide å holde seg til kun det ene måltidet og spiste riktig mengde riktig mat da, kunne man spist en gang i uka sånn sett. For å sette det litt på spissen da.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Medisinmannen tvinger meg på diett. Trenger litt hjelp ;)For meg virker det som du ikke helt har bestemt deg for hva du vil. Vil du kun ha et hvetefritt kosthold for å få bukt med tarmproblemene, eller vil du i tillegg følge en lavkarbo-metode for å bli kvitt overvekt? Du motsier deg selv i innlegget ditt. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt.
![]() |
![]() |
#16 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Ikke mye sukker i tyrkisk yoghurt, nei! Bare drøyt 5g karber pr 100.
![]() |
![]() |
#17 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Medisinmannen tvinger meg på diett. Trenger litt hjelp ;)Er bare litt bekymret over at alle legger ut om den deilige fete maten de spiser her (som jeg også spiser) og så tenker trådstarter at "oi, er virkelig alt dette lov, nam!" og store porsjoner! og så spiser han fremdeles i tillegg moderat med maismel, bananer o.l.... og forstår ikke hvorfor han til slutt legger på seg... |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt.
![]() |
![]() |
#18 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Mulig han rett og slett bør gjøre det enkelt for seg selv og følge en spes diett som feks ketolyse, hvor reglene er ganske klare på hva som er lov og ikke!
![]() |
![]() |
#19 |
Seniormedlem
Nja. Det er her teorien kommer inn da.
![]() |
![]() |
#20 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() |
Sv: Medisinmannen tvinger meg på diett. Trenger litt hjelpNybegynnertråden det er linket til litt lenger opp her er vel verdt å lese. Nå virker det ikke som du helt har bestemt deg for om du skal kutte ned på karbohydrater generelt eller "bare" på melvarer, men kan uansett anbefale boken "Frisk med lavkarbo - 100 oppskrifter" av Sofie Hexeberg og Gunn-Karin Sakariassen. Det er muligens et par av oppskriftene som inneholder kli e.l., men utover det er det mange gode forslag til måltider. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:)
![]() |
![]() |
#21 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 52
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Medisinmannen tvinger meg på diett. Trenger litt hjelpSmgj nevner Espen Rostrup i innlegget sitt. Anbefaler deg som har hjertesykdom i familien og lese bloggen hans - Espen Rostrup er hjertelege og forsker ved Haukland sykehus i Bergen. Og lavkarbotilhenger
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Jeg trenger litt hjelp fra dere som kan litt, om jeg spiser rett eller ikke? | TreningsFrøkna | Mer enn 30 kg overvekt | 10 | 07-02-11 18:49 |
Trenger litt hjelp her ... | Catwoman | Trening | 3 | 24-05-10 22:34 |
Ny her og trenger litt råd ang diett-typer | Poca | Spørsmål og svar | 7 | 27-01-10 17:12 |
Trenger hjelp med Atkins' diett | Sneakers | Atkins kosthold | 6 | 30-01-09 01:09 |
Helt ny og trenger litt hjelp av Torkil og dere andre med litt erfaring | digger | Ketolysekuren | 4 | 07-01-09 22:35 |