Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Øke karbene?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-10-11, 08:39   #1
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 36
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Øke karbene?

Jeg har holdt meg mellom 15 og 20 karber siden februar i år, gått ned over 20kg, vært i ketose stort sett hele tiden, og trives veldig godt med det. Men, vekta har stått bom stille i noen måneder nå, og vurderer derfor å øke litt på karbene, eventuelt i en periode. Legger opp en "typisk" dagsmeny;

Frokost; 2 av Nannahs knekkebrød med smør og hvitost, agurk og paprika, eller to hardkokte egg og en ss majo.
Lunsj; Kyllingsalat med rømme, eller en omelett av to egg, rømme og div. grønnsaker.
Middag; 2-300g kjøtt, grønnsaker (stort sett litt løk, blomkål, brokkoli eller sellerirot), gjerne med en ss rømme om jeg ikke lager en kjøttrett med CF-saus, eller egge-bacon-oste-muffins.
Kvelds; et knekkebrød eller to, eller litt mandler/valnøtter.

I tillegg drikker jeg 2-5 kopper kaffe om dagen, med en fløteskvett i, og massevis med vann. Drikker ikke brus, og søter ikke teen min. Ligger rundt 75/20/5% daglig.

Det jeg da lurer på, er hvordan jeg kan øke karbohydratinntaket mitt på en "trygg" måte? Øke med 5kh daglig per uke, kanskje? Og hva slags matvarer burde jeg hente disse karbene fra (regner med svaret er grønnsaker, men syns nå det er greiest å spørre)?

Ellers er alle tips hjertelig velkommen!

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 14:24   #2
Reason
Medlem
 
Reason sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 56
Reason er på en erverdig vei

Sv: Øke karbene?

Hvis jeg var deg, ville jeg aller først sett hvordan kroppen reagerte på en uke eller to uten knekkebrød og nøtter.

Ellers kan det godt hende at kroppen bare trenger litt tid før den slipper flere kilo, men du sier jo at du har stått stille i flere mnd, så det burde være lenge nok ;p Måler du deg, forresten? Eller ser du bare på vekta?

Litt flere karbohydrater får du nok aller greiest ved å øke mengden grønnsaker du spiser, men du kan jo også spise litt bær eller kanskje til og med en frukt i blant? Når jeg trener mye, kommer jeg i ketose selv om jeg spiser en frukt om dagen.

Reason er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 15:17   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Øke karbene?

Jeg synes du spiser lite fett til å bare innta 15-20 g kh pr dag. Har du sjekket på diett.no at du spiser nok fett?

Husk du har gått ned 20 kilo, kroppen din har ikke like stor tilgang på kroppsfett som den hadde, og det kan være en ide og se litt på fettinntaket ditt om du fortsatte spiser samme mengde kh som du nevner.

Spiser du allerede en ok sammensetning av næringsstoffer i hht ketogent kosthold, kan du jo se på mengden du spiser. 20 kilo mindre trenger man litt mindre energi for å fortsatt gå ned i vekt.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 15:57   #4
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 36
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: Øke karbene?

Jeg har kun målt rundt midjen, har mistet rundt en halv cm på de månedene jeg har stått stille på vekta. Det er snakk om i overkant av 3 måneder.

Jeg legger inn alt jeg spiser på diett.no, og ligger ca på 75% fett hver bidige dag. Jeg følger også med på kcal-inntaket, og ligger der jeg burde, ifg det jeg har lest. Dessuten orker jeg mye mindre mat nå enn tidligere, så tror ikke problemet ligger der.

Takk for svar, begge to! Det med å kutte ut nøtter og knekkebrød er en god idè, kommer antagelig til å teste det før jeg eventuelt øker karbene.

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det viktig å fordele karbene? Hundedamen Ketolysekuren 6 29-01-11 23:28
Kan jeg velge karbene mine da ? slankogsmekkersnart Generell diskusjon 7 17-04-10 09:56
Rabarbarasaft, hva skjer med karbene? BlueFairy Ketolysekuren 10 06-06-08 23:04
Jeg skal øke litt på karbene.. manikken Lavkarbo generelt 11 25-05-06 14:06
Fordelingen av karbene Fjonken Spørsmål og svar 1 10-02-06 12:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no