Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

Salte, sprø middelhavskjeks

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 10-11-11, 15:27   #1
shailene
Seniormedlem

shailene sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Salte, sprø middelhavskjeks

1 egg
1 liten neve revet ost (jeg brukte hvitost og parmesan)
2 ss olivenolje
1 ss kremost (kan sløyfes)
1-2 fedd hvitløk

Ca. 1 dl/50 g malte mandler eller andre malte nøtter/frø (jeg brukte 50/50 mandler og malt solsikke)
0.5 dl kli
1 ss psyllum husk
1-2 ts middelhavskrydder/basilikum/rosmarin/timian/pizzakrydder/etc.
Litt soltørket tomat, finhakket
1 ts salt
0.5 ts søtning
0.5 ts bakepulver

Bland de våte ingrediensene, og kjør i blenderen. Bland sammen med det tørre, og la gjerne deigen stå i noen minutter, til den er tykkere og lett å håndtere. Smør henda med olivenolje, del deigen i 8 like store deler, rull til kuler og klapp forsiktig utover brettet. Deigen kan også lett kjevles ut og stikkes ut med kakeformer/vannglass, dobbel oppskrift er nok til å fylle ett stort stekebrett. De skal være ca. på størrelse med Digestive kjeks (du kan såklart lage de mindre, men vet ikke om steketid og temp blir den samme da). Strø på salt etter smak. Stek på 160 grader i ca. 20 min (ikke varmluft), til de begynner å bli litt brune på undersiden. Skru deretter varmen ned til 70 grader, sett døra på gløtt og etterstek til de er sprøe. Det kan være lurt å snu dem et par ganger under etterstekingen, og det går fort fra halvmyk til overstekt. Total steketid i min ovn ble ca. 40 minutter.

Når de er ferdige skal de være sprø som havrekjeks (dog mindre smuldrete), hvis de er steinharde har du stekt de litt for lenge. Etter min beregning blir det ca 2 g karbo per kjeks, men regn gjerne selv hvis du er nøye på tellinga. Disse har skikkelig mye smak, og er kjempegode med kremost og paprika!

Sist redigert av shailene : 11-11-11 kl 18:39. Årsak: Liten justering
shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 16:18   #2
shailene
Seniormedlem

shailene sin avatar

shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Salte, sprø middelhavskjeks

Legger ved et bilde!

Gammel 10-11-11, 16:40   #3
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Hørtes, og så, godt ut!

Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 16:44   #4
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Oj, det så godt ut!

Men du, mandelmel og malte mandler er ikke det samme.. SIer i fra, fordi mandelmel er et mel fremstilt av mandler, det inneholder mye mindre fett og trekker til seg enormt med væske i forhold til malte mandler.

Jeg går ut i fra at det er malte mandler du mener og ikke avfettet mandelmel.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 17:01   #5
shailene
Seniormedlem

shailene sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Oj, det så godt ut!

Men du, mandelmel og malte mandler er ikke det samme.. SIer i fra, fordi mandelmel er et mel fremstilt av mandler, det inneholder mye mindre fett og trekker til seg enormt med væske i forhold til malte mandler.

Jeg går ut i fra at det er malte mandler du mener og ikke avfettet mandelmel.

Oi, det visste jeg ikke. Det står non-defatted almond flour eller noe sånt på pakka. "Melet" kjennes fuktig ut som vanlig malt nøttemasse, og det står også på at man skal bruke mindre væske i oppskrifter hvis man erstatter mel.. så antar at fett/væske IKKE er trukket fra melet da

Er er den fra Now Foods iallefall, hvis noen vet om den klassifiseres som malte mandler eller mandelmel. Ser ut som de er malte mandler som blir rett, så skal se om jeg får redigert innlegget!

Gammel 10-11-11, 23:17   #6
krepso
Juniormedlem

krepso sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Os i hordaland
krepso er på en erverdig vei

Tusen takk for mange svar.

krepso er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
kjeks oppskrift

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Salte mandler (bilder) Makronella Kake/dessert og snacks 49 03-02-15 16:33
Salte lavkarbokjeks Jannik16 Bakst 12 12-10-11 21:29
Salte sitroner Bombus Annen mat 2 11-07-11 22:24
Salte lepper Nero Spørsmål og svar 3 18-09-10 09:29
Salte snacks! Karin Annen mat 3 10-01-08 13:50

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:13.