Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Sulten/mett

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-11-11, 15:14   #1
LindaN
Medlem
 
LindaN sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 94
LindaN er på en erverdig vei

Sulten/mett

"Spis når du er sulten og stopp når du er passe mett."
Dette gode rådet har mange av oss fått, ikke minst i forbindelse med lavkarbokosthold. Man skal ikke være så opptatt av kalorier, nettopp fordi man skal spise når man er sulten osv.
MEN; er det ikke nettopp dette som er noe av problemet da...!? Hvis jeg klarte å bare spise når jeg faktisk var sulten og slutte å spise når jeg var mett, så hadde jeg da aldri vært overvektig!!!
Jeg spiser jo for mye fordi det er så godt, fordi jeg har lyst på noe osv. Det må da være flere enn meg som tenker på dette? Det er jo et godt råd, men er det noen som har råd om hvordan man kan følge dette rådet...? Håper noen skjønte hva jeg mente! Hvordan får dere til å forandre hjernen deres (eller hva det er) sånn at dere bare trenger å spise når dere er sultne og samtidig stoppe i tide??

__________________
---------------------------------
Lag en god dag - Klem, Linda
LindaN er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 15:16   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Sulten/mett

Poenget er vel at når man spiser mindre karbohydrater så holder gjerne blodsukkeret seg mer stabilt, slik at man ikke blir fysen osv som før.

Jeg er veldig tilhenger av å spise når man er sulten og stoppe når man er mett, enten man spiser lavkarbo eller høykarbo, men for de som aldri blir mett på høykarbo er kanskje det litt dumt.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 15:40   #3
LindaN
Medlem
 
LindaN sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 94
LindaN er på en erverdig vei

Sv: Sulten/mett

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Poenget er vel at når man spiser mindre karbohydrater så holder gjerne blodsukkeret seg mer stabilt, slik at man ikke blir fysen osv som før.

Det skjønner jeg! Og det opplever jeg egentlig også, er mindre sugen på ting, særlig søtsaker, så det er bra!

Jeg er veldig tilhenger av å spise når man er sulten og stoppe når man er mett, enten man spiser lavkarbo eller høykarbo, men for de som aldri blir mett på høykarbo er kanskje det litt dumt.

Det skjønte jeg ikke helt? Kanskje litt dumt for de som aldri blir mett på høykarbo, ja, men kanskje for dem som spiser lavkarbo også? Problemet er egentlig ikke at jeg ikke blit mett, det blir jeg, men jeg spiser mer allikevel... Nettopp fordi det er så godt, "tar litt til jeg, dette smakte nydelig". Det finnes jo så masse god mat, også selv om jeg har kuttet drastisk på karbene! Så det jeg lurer på er; hvordan får dere til å kun styres av sult/metthetsølelse for når og hvor mye dere spiser?
Grunnen til at jeg grubler over dette er sikkert fordi det ikke går då bra med vektnedgangen nå... De første 5 ukene på lavkarbo gikk jeg ned 5 kg. Jippi! Så gikk jeg opp igjen nesten 2 kg de neste 2 ukene og den siste uka har vekta stått helt stille. Så jeg tenker at jeg sannsynligvis spiser for mye mat til at kroppen ser noe hensikt med å kvitte seg med noe, om du skjønner? Nettopp fordi jeg ikke stopper med en gang jeg er mett og fordi jeg godt kan spise selv om jeg ikke egentlig er veldig sulten... Sukk. Mener slett ikke å være negativ nå, bare måtte komme med et lite hjertesukk fordi jeg synes dette er vanskelig.

__________________
---------------------------------
Lag en god dag - Klem, Linda
LindaN er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 15:46   #4
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Sulten/mett

Det er forskjell på å spise seg mett og stoppe der, enn å fortsette etter du er mett.

Når det gjelder overspising, så ligger det gjerne mentalt.
Da kan det vær greit å porsjonere maten. At man vet hvor mye som skal til slik at man blir mett, og ikke finne seg mer

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 15:57   #5
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 41
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sulten/mett

Opprinnelig lagt inn av LindaN, her.

Nettopp fordi det er så godt, "tar litt til jeg, dette smakte nydelig". Det finnes jo så masse god mat, også selv om jeg har kuttet drastisk på karbene! Så det jeg lurer på er; hvordan får dere til å kun styres av sult/metthetsølelse for når og hvor mye dere spiser?

Det kommer ikke av seg selv. Siden du kjenner når du er mett, så må du rett og slett stoppe, selv om det føles litt ubehagelig å gjøre det. Så enkelt og så vanskelig

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Spis når du er sulten, slutt når du er mett, ikke lett når disse følelsene er "borte" trude.lutt Lavkarbo generelt 11 16-11-11 20:24
Spis når du er sulten, stopp når du er mett..... trude.lutt Spørsmål og svar 5 03-09-10 20:03
Hva spiser man om man er sulten mellom måltidene?? (er alltid sulten) rumbero Induksjonen 2 01-04-10 20:35
Prøve å finne ut av mett/sulten aslaug Lavkarbo generelt 7 17-07-09 11:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no