Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kan noen forklare meg dette?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-11-11, 15:02   #1
Nephrania
Nytt Medlem
 
Nephrania sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Spania
Alder: 48
Innlegg: 6
Nephrania er på en erverdig vei

Kan noen forklare meg dette?

Leser hvor viktig det er å få i seg nok fett på et lavkarbo kosthold. Og at hvis vekten stagnerer bør man sørge for å få i seg mer fett. Men hvorfor det? Skjønner at man må få energi annet steds fra når man spiser lite karbo, men skulle man ikke i teorien gå mer ned i vekt om man spiser både lite karbo og lite fett?
Er det sånn at fettet øker forbrenningen på noe vis?
Noen som kan forklare meg dette?

__________________


Nephrania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 15:08   #2
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Kan noen forklare meg dette?

Man ødelegger kroppen hvis man verken spiser fett eller karbo. Kutter du på fettet vil kroppen gå over til å spare istedenfor å miste kg. Derfor må du pøse på med mer fett hvis det blir for lite. Kroppen krever fett for å klare å forbrenne fett.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 15:25   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen forklare meg dette?

Fett øker kroppens fettforbrenning. Og metthetsfølelse.

Jeg har gått på Ketolysekuren, lite karber og nok fett. Men jeg har aldri pøst på med fett, bare passa på at jeg har spist nok til hvert måltid, slik at jeg holder meg mett til neste måltid. Jeg har ikke vært redd for å spise fett. Velge de feteste matvarene og tilsette litt ekstra i sauser, gryter, supper. Hatt olje på salaten osv osv
Men maten har aldri svømt i fett.

I starten syns jeg det var rart å spise såpass fet mat, var jo vandt til magert....
Men det går seg til

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 15:59   #4
Simba1
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 66
Simba1 er ny på veien

Sv: Kan noen forklare meg dette?

Det kan nok bli for mye fett også, når man skal ned i vekt. Tror at mangen går litt i "fettfellen" og med den konsekvensen at vekten står stille. Men det er jo ikke så rart når man alltid hører at man skal spise fett,fett og atter fett. Tror det er viktig og nyasere dette litt. Noen har rett og slett problemer med å spise fett, og trenger tips om hvordan de kan øke mengden. Andre har slett ikke problemer med det (som undertegnede) og må kanskje erstatte en del av de fettrike produktene (fløte,rømme bacon, majones, oster....osv ) med proteinkilder som kjøtt og fisk, og godt med grønnsaker. Spise seg mett på fett kan fort bli en kaloribonanza! Og selv om man egentlig skal kunne slippe å telle kalorier, så forutsetter det at apetitten regulers automatisk. Men det er ikke tilfellet med alle. Spiser man egg, fet fisk, velger entrecot og nakkekoteletter forran indrefilet, steker/baker med litt smør/olje så er man langt på vei (tror jeg....men jeg har ikke alltid rett). Så kan man la kaloribonanzaene med masse rømme og fløte og div være forbeholdt kos, ikke leve slik hver dag.
Jeg sier ikke at man ikke kan spise LITT,jeg bare tror at det fort kan bli for mye.

Dette er iallefall MIN erfaring, men jeg eier ikke sanheten

Simba1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED fase1 Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 16:12   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen forklare meg dette?

Det jeg har erfart er at om man spiser for mye fett (les energi), går man ikke ned i vekt (gjelder ikke alle, vi har så forskjellig nivå på inntak), men det er helt utrolig at man ikke går opp når man spiser så lite karbohydrater som jeg gjør - men MASSE fett!

Dette har lært meg at jeg vet hvordan jeg skal holde vekten når jeg har nådd målet

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 16:20   #6
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen forklare meg dette?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Det jeg har erfart er at om man spiser for mye fett (les energi), går man ikke ned i vekt (gjelder ikke alle, vi har så forskjellig nivå på inntak), men det er helt utrolig at man ikke går opp når man spiser så lite karbohydrater som jeg gjør - men MASSE fett!

Dette har lært meg at jeg vet hvordan jeg skal holde vekten når jeg har nådd målet

Hva definerer du som mye fett, Nerthus?

Når jeg gikk ned på det meste spiste jeg 200-250 gr fett jeg, dèt syntes jeg var mye, men ned i vekt gikk jeg som bare det

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 18:47   #7
Simba1
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 66
Simba1 er ny på veien

Sv: Kan noen forklare meg dette?

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Hva definerer du som mye fett, Nerthus?

Når jeg gikk ned på det meste spiste jeg 200-250 gr fett jeg, dèt syntes jeg var mye, men ned i vekt gikk jeg som bare det

Siterer Nerthus:"gjelder ikke alle, vi har så forskjellig nivå på inntak"

Det sier meg ikke så mye at du spiste 200-250 gr fett (jeg regner med du mente per dag), annet enn at det er mye fett. Sier ikke noe om proteininntak, aktivitet, BMR eller DITT stoffskifte i sin helhet. Sier heller ikke noe om vektnedgangen skyldtes mye muskeltap eller ei, eller startvekt og oppnådd vekt. Regner med du spiste annet også. Så hvis man regner på det så er 250 gr fett ca 2250 kcal? Så kommer proteinene....La oss si vedkommende ønsker seg ned i 75 kg (en gitt vekt....) og burde ligge på hvertfall 100 gr protein pr dag (gjerne mer), så blir det rundt 500 kcal, Da er vi oppe i 2750 kcal for dagen (+ grønnsaker og salat) og det er langt fra alle som går ned i vekt på dette inntaket.

Så jeg er av den oppfatning at fett er ikke farlig, det er faktisk livsnødvendig, men det inneholder også MYE kcal. Dermed må man nødvendigvis være litt bevisst på fettmengden om man trenger å skjære ned på kcal for å oppnå vektnedgang. Kutter man for mye på proteiner, vel så går det fort utover muskelmasse....og det er vel ikke ønskelig.

Vi er alle forskjellig, derfor gjelder ikke regelen om "å pøse på med fett" for alle

Simba1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED fase1 Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 22:02   #8
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.213
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Kan noen forklare meg dette?

Ikke bland kalorier inn i dette da! Lavkarbo er ikke kaloribasert, her er det helt andre prinsipper som gjelder..

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 22:14   #9
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Kan noen forklare meg dette?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Ikke bland kalorier inn i dette da! Lavkarbo er ikke kaloribasert, her er det helt andre prinsipper som gjelder..

Men for oss som har forstyrret sult/metthetsfølelse så må man være seg dette litt bevisst også.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 22:16   #10
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen forklare meg dette?

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

Men for oss som har forstyrret sult/metthetsfølelse så må man være seg dette litt bevisst også.

Tvert i mot! Man kan føle man overspiser i starten, men det regulerer seg etter en uke eller tre. Å begrense kaloriene pga dette kan føre til at man bare vedlikeholder problemet. Jeg har forsøkt begge varianter.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 22:27   #11
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan noen forklare meg dette?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Ikke bland kalorier inn i dette da! Lavkarbo er ikke kaloribasert, her er det helt andre prinsipper som gjelder..

Noen ganger må man faktisk passe på kaloriene også.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 22:27   #12
Cassandra
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 15
Cassandra er på en erverdig vei

Sv: Kan noen forklare meg dette?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Tvert i mot! Man kan føle man overspiser i starten, men det regulerer seg etter en uke eller tre. Å begrense kaloriene pga dette kan føre til at man bare vedlikeholder problemet. Jeg har forsøkt begge varianter.

Alle er da vitterlig ikke like, noen MÅ faktisk passe litt på kaloriene også.

Cassandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 22:30   #13
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen forklare meg dette?

Opprinnelig lagt inn av Cassandra, her.

Alle er da vitterlig ikke like, noen MÅ faktisk passe litt på kaloriene også.

Men man bør gi kroppen en sjanse til å egenregulere før man kutter ned, ikke begynne med kalorirestriksjon fra dag en som mange desverre gjør.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 22:34   #14
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan noen forklare meg dette?

Fett er ikke magisk. Om du ikke får i deg energi nok fra fett eller karbohydrater må kroppen bruke protein til energi. Det er belastende for kroppen fordi det er tungvint. Proteinmodifisert faste er en skadelig måte å slanke seg på, særlig i lengden. Advarsel. Man vil føle det er usunt. Alt går tregt fordi energien ikke er lett tilgjengelig. Det blir som å faste. Jeg merket litt av det i begynnelsen av omlegingen til ketolys fordi jeg var forsiktig med fettet av redsel for å gå opp istedetfor ned. men jeg fant ut at jeg ikke gikk opp selv om jeg spiste mer fett. Men kalorier har jeg telt bestandig, jeg må det for å være så tynn som jeg vil være. Men å telle kalorier når man skal ned mange kg er helt poengløst. Det er eventuelt på slutten, om man vil bli tynn at det kanskje må til.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 22:35   #15
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen forklare meg dette?

For min del så mener jeg det er viktig og få i seg godt med fett når man er under 72 karbohydrater til dagen, spesielt i starten når kroppen skal lære og ommdanne fett til energi i stedet for å bruke karbohydrater til energi.
Når kroppen har tilpasset seg kostholdsendringene, så bør man gi det litt tid før man eventuelt begynner og begrense på ting eller telle kalorier.
Det kommer senere HVIS man ikke får den ønskede vektnedgangen.

For min del vil jeg si at om jeg spiser for mye fett, så kjenner jeg det. Jeg blir for mett, rett og slett.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 22:40   #16
Cassandra
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 15
Cassandra er på en erverdig vei

Sv: Kan noen forklare meg dette?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Men man bør gi kroppen en sjanse til å egenregulere før man kutter ned, ikke begynne med kalorirestriksjon fra dag en som mange desverre gjør.

Ja absolutt, det er jeg helt enig i. Men å si at *ingen* trenger å følge med på kaloriene noensinne på lavkarbo er ikke riktig. Noen som har prøvd dette lenge, latt kroppen justere seg selv trenger å titte litt på kaloriene og for å gå ned, slik er det bare.

Cassandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 23:02   #17
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Kan noen forklare meg dette?

Å gå på et kosthold der man i hovedsak får energi fra proteiner blir etterhvert en ekstrem belastning på nyrene.

Jeg vil si at en moderat linje med kaloriunderskudd er det som virker (kalorier inn, minus kalorier forbrent, bør gå i negativ retning - gjelder på alle dietter)

Om kroppen føler at den er mett og fornøyd så er den en langt mer effektiv fettforbrenner enn om den tror den må spare. Dette har imidlertid ikke så mye med "kunstig" sult skapt av følelsesmessige problemer o.l. Så om man fortsetter å dytte på et lass med kalorier etter at kroppen har fått sitt så bør man kanskje søke råd hos lege/psykolog. Det fine med lavkarbo er i alle fall at man slipper å føle seg underernært/sliten fordi man har spist for lite i forhold til kroppens normale behov.

Det kjennes bedre for meg om kroppen brenner mye fett og jeg inntar litt færre kalorier enn det jeg forbrenner, enn om jeg sultet meg og kroppen kompenserte ved å gå på "sparebluss".

F.eks. synes jeg det er lettere å ha et opptak av kcal som ligger på 1800 eller så, og forbrenne 2300, på et ketolysekosthold, enn å spise 1300 kcal på Grete Roede mens kroppen ikke makter å forbrenne mer enn 1800, om du skjønner

Det er lurt å ikke spare på fettkaloriene de første ukene for å få kroppen til å omstille seg til å bli en god fettforbrenner.

Ellers vil jeg si at en kombinasjon av fet fisk/kjøtt, og grønnsaker som tar opp mye plass, med fiber osv. holder meg mett lenge, fordi det gir god langsom energi og fyller magesekken.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 23:30   #18
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Kan noen forklare meg dette?

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Å gå på et kosthold der man i hovedsak får energi fra proteiner blir etterhvert en ekstrem belastning på nyrene.

Jeg vil si at en moderat linje med kaloriunderskudd er det som virker (kalorier inn, minus kalorier forbrent, bør gå i negativ retning - gjelder på alle dietter)

Om kroppen føler at den er mett og fornøyd så er den en langt mer effektiv fettforbrenner enn om den tror den må spare. Dette har imidlertid ikke så mye med "kunstig" sult skapt av følelsesmessige problemer o.l. Så om man fortsetter å dytte på et lass med kalorier etter at kroppen har fått sitt så bør man kanskje søke råd hos lege/psykolog. Det fine med lavkarbo er i alle fall at man slipper å føle seg underernært/sliten fordi man har spist for lite i forhold til kroppens normale behov.

Det kjennes bedre for meg om kroppen brenner mye fett og jeg inntar litt færre kalorier enn det jeg forbrenner, enn om jeg sultet meg og kroppen kompenserte ved å gå på "sparebluss".

F.eks. synes jeg det er lettere å ha et opptak av kcal som ligger på 1800 eller så, og forbrenne 2300, på et ketolysekosthold, enn å spise 1300 kcal på Grete Roede mens kroppen ikke makter å forbrenne mer enn 1800, om du skjønner

Det er lurt å ikke spare på fettkaloriene de første ukene for å få kroppen til å omstille seg til å bli en god fettforbrenner.

Ellers vil jeg si at en kombinasjon av fet fisk/kjøtt, og grønnsaker som tar opp mye plass, med fiber osv. holder meg mett lenge, fordi det gir god langsom energi og fyller magesekken.

Enig med dette, samme som jeg har erfart. Bra skrevet!

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 23:42   #19
Simba1
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 66
Simba1 er ny på veien

Sv: Kan noen forklare meg dette?

Jeg må bare få si at jeg ikke på noen måte antyder at man hovedsaklig skal leve på proteiner. Jeg sier at når så mye som 2250 kcal for dagen kommer fra fett, så har man mer enn nok slingringsmon der til å kutte mye kcal fra den energikilden. Oppgav som eksempel et kosthold med 100 gr proteiner per dag. Hvis jeg da kuttet 1000 kcal per dag i form av fettkilder, så kan du fremdeles ikke si at jeg anbefaler et kosthold basert hovedsaklig fra proteiner??

Simba1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED fase1 Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 00:03   #20
Simba1
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 66
Simba1 er ny på veien

Sv: Kan noen forklare meg dette?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Ikke bland kalorier inn i dette da! Lavkarbo er ikke kaloribasert, her er det helt andre prinsipper som gjelder..

Jeg er fulstendig klar over hvilken prinsipper som er gjeldende for lavkarbo. Jeg har levd lavkarbo siden starten av 2005 og tatt av 45 kilo som følge. Har prøvd og feilet og lest....og lest, fått hjelp av både Hexeberg og Lindberg. Det er en gang sån at mangen er nødt til å ta kalorier med i betraktning når de skal ned i vekt. For noe regulerer kaloriinntaket seg automatisk, for noen gjør det ikke det.
Vi fungerer alle forskjellig, og det som fungerer for deg fungerer ikke nødvendigvis for alle andre

Men jeg er åpen for kilder som kan lære meg noe annet......

Simba1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED fase1 Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 08:47   #21
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.213
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Kan noen forklare meg dette?

Opprinnelig lagt inn av Simba1, her.

Vi fungerer alle forskjellig, og det som fungerer for deg fungerer ikke nødvendigvis for alle andre

Javel sjef!

Jeg føler bare at enkelte her blander inn gamle sannheter om slanking og diett i lavkarboen, og da kan ting fort bli veldig feil. Men da får jeg fortsette med det som fungerer for meg, så kan du fortsette med ditt. Og så skal jeg prøve å ikke motsi deg igjen...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 09:08   #22
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan noen forklare meg dette?

Opprinnelig lagt inn av Simba1, her.

Jeg må bare få si at jeg ikke på noen måte antyder at man hovedsaklig skal leve på proteiner. Jeg sier at når så mye som 2250 kcal for dagen kommer fra fett, så har man mer enn nok slingringsmon der til å kutte mye kcal fra den energikilden. Oppgav som eksempel et kosthold med 100 gr proteiner per dag. Hvis jeg da kuttet 1000 kcal per dag i form av fettkilder, så kan du fremdeles ikke si at jeg anbefaler et kosthold basert hovedsaklig fra proteiner??

Enig i det. 2250 kcal fra fett er særdeles mye for en som ikke trener masse.Man kan godt ligge litt lavere i prosentandelen fra fett. Jeg har det fint med en mindre ekstrem fordeling, men spiser mer protein enn anbefalt, og kan derfor ikke ligge så høyt på fett uten at kalori-inntaket blir skyhøyt. Jeg er fornøyd med at 50 % kommer fra fett, men jeg ligger høyere på karbo enn ketolysdietten tillater; 16%.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 09:32   #23
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen forklare meg dette?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Enig i det. 2250 kcal fra fett er særdeles mye for en som ikke trener masse.Man kan godt ligge litt lavere i prosentandelen fra fett. Jeg har det fint med en mindre ekstrem fordeling, men spiser mer protein enn anbefalt, og kan derfor ikke ligge så høyt på fett uten at kalori-inntaket blir skyhøyt. Jeg er fornøyd med at 50 % kommer fra fett, men jeg ligger høyere på karbo enn ketolysdietten tillater; 16%.

Synes det har blitt et voldsomt kalorifokus her jeg.

Jeg kunne spise 3000-3500 kalorier pr dag og ned i vekt gikk jeg som bare det.

Min teori er at mange av oss kanskje TRENGER så mye for å gi kroppen nok til å rette opp i ubalanser.

Så, å si at ca 2250 kalorier fra fett er særdeles mye for en som ikke trener masse, er totalt feil i mitt tilfelle.

Vi er ulike, å niholde på kaloribegrensninger er for meg en "gammel", og unødvendig, måte å tenke på.

Ligger jeg særlig under 1500 kcal pr dag, går jeg definitivt IKKE ned.

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 09:37   #24
Nephrania
Nytt Medlem
 
Nephrania sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Spania
Alder: 48
Innlegg: 6
Nephrania er på en erverdig vei

Sv: Kan noen forklare meg dette?

Takk for mange gode svar. Jeg får bare prøve meg fram og se hva som funker for meg. Har bare gått på lavkarbo i to uker. Første uka lå jeg på 30-50 g karbo per dag og spiste masse fett. Da gikk jeg ned 2,5 kilo. Andre uka økte jeg karboinntaket til rundt 100 og spiste litt mindre fett. Da gikk jeg opp 0,5 kilo!

Så den teorien om mye fett de første ukene virker fornuftig. Slik at kroppen kommer ut av gamle vaner med lite og mager mat som igjen gir lav forbrenning.
Så må man kanskje regulere fettinntaket etterhvert, hvis man ser at vekta stopper opp.

__________________


Nephrania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 11:19   #25
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan noen forklare meg dette?

Opprinnelig lagt inn av Nephrania, her.

Takk for mange gode svar. Jeg får bare prøve meg fram og se hva som funker for meg. Har bare gått på lavkarbo i to uker. Første uka lå jeg på 30-50 g karbo per dag og spiste masse fett. Da gikk jeg ned 2,5 kilo. Andre uka økte jeg karboinntaket til rundt 100 og spiste litt mindre fett. Da gikk jeg opp 0,5 kilo!

Så den teorien om mye fett de første ukene virker fornuftig. Slik at kroppen kommer ut av gamle vaner med lite og mager mat som igjen gir lav forbrenning.
Så må man kanskje regulere fettinntaket etterhvert, hvis man ser at vekta stopper opp.

Nja, det er vann du mister første uka fordi karbohydratlageret tømmes. Dette skjer uansett hvor mye fett du inntar.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kan noen forklare meg Lindbergdietten? Tøvsjur Dr Lindbergs 4 08-11-10 14:57
Kan noen forklare meg dette med sukkeralkoholer? Trikken Spørsmål og svar 1 18-02-09 11:11
Kan noen forklare meg GB? scartz Dr Lindbergs 8 03-12-08 12:12
kan noen forklare meg dette? Tuppen Lavkarbo generelt 6 05-09-07 20:39
Noen som kan forklare meg dette???? Silja Atkins kosthold 2 28-05-05 22:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no