Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Fett og pulssoner

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-02-12, 15:01   #1
svingstangdeluxe
Medlem
 
svingstangdeluxe sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 126
svingstangdeluxe er på en erverdig vei

Fett og pulssoner

Her er to gjennomførte økter. Kva for ei skal eg vere mest fornøyd med i fettforbrenningsøyemed (spinningøkta er jo best i kondisjonsøyemed, men lurer på korleis svømmeøkta er i forhold hvis hovudmålet er fettforbrenning)
Spinning (ikkje intervall):
556 kcal 20% fett - snittpuls 79% og max 94% (varte i 54 minutt)
Svømmeøkta:
268 kcal 37% fett (!!!) snittpuls 70% og max 81 % (Varte i 40minutt)

Den siste økta bruker ca halvparten i kcal, men også (litt rause utrekningar her ) ca dobbelt så masse i fettforbrenningsøyemed.

Reint teoretisk: vil ein komme bedre ut med å kun svømme? T.eks bytte ut spinning med svømming? Svømminga tar jo berre ca 40-45 minutt med oppvarming og sjølve svømminga.
Er svææært glad i spinning og det å sjå forbedring kondisjonsmessig motiverer, samt gir enormt overskudd, så eg kjem uansett ikkje til å kutte det ut. Men lurer på dette...
Det er jo ikkje ei lange økter nokon av delane..

__________________





svingstangdeluxe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 15:21   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fett og pulssoner

Regn ut hvor mye fett du har forbrent på hver av øktene, så får du svaret ditt! Det går ganske opp i opp hva fettforbrenning angår.

Ved høy intensitet vil du forbrenne litt mer i tiden etter at treningen er unnagjort også. Størst prosentvis andel av fett forbrenner du når du sitter helt rolig på sofaen, men det blir ikke så mye fett forbrent likevel.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 15:26   #3
Therese_M
Medlem
 
Therese_M sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Ås
Innlegg: 114
Therese_M er ny på veien

Sv: Fett og pulssoner

Lav intensitet: høy prosentvis forbrenning av fett, men lite energiforbruk.
Høy intensitet: lavere prosentvis forbrenning av fett, men høyere energiforbruk.
Siden energiforbruket er høyere ved høy intensitet, vil den absolutte mengden forbrent fett være høyere enn ved lav intensitet

__________________


Therese_M er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 08:26   #4
svingstangdeluxe
Medlem
 
svingstangdeluxe sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 126
svingstangdeluxe er på en erverdig vei

Sv: Fett og pulssoner

Aha...andelen fett av totalprosenten vil uansett vere dårligare på svømmeøkta m.a.o?
Med mindre eg svømmer ei mykje lenger i tid?
Klokka gir jo beskjed om eg driv med "fitness" eller "fat burn".
Kjem likevel til å fortsette med begge deler. Oppnår jo masse...

At eg forbrenn i tida etterpå spinninga også, visste eg ikkje. Eg visste at styrketreninga gav den effekten. Flott at spinning gjer det samme.

Tusen takk for respons - begge to!!!

__________________





svingstangdeluxe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 09:03   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fett og pulssoner

Vet ikke akkurat hvor høy afterburn det er snakk om, men. Litt hvertfall! Du kan jo f.eks ta en rolig kardiorunde etter spinning. Da pleier hvertfall pulsen min holde seg litt høyere enn hvis jeg bare går rett på middelsintensitetstrening! Da får du the best of both worlds!

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 09:47   #6
Therese_M
Medlem
 
Therese_M sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Ås
Innlegg: 114
Therese_M er ny på veien

Sv: Fett og pulssoner

I følge Halvor Lauvstad (NIH) vil etterforbrenningen være svært begrenset dessverre.. Den vil være høy i noen få minutter før den går tilbake til normalen. Ved moderat trening utgjør den max 25 kcal og etter > 1 time med hard trening kan den utgjøre 150 kcal. Halvor mener videre at etterforbrenningen ikke er det man bør satse på om man skal ned i vekt, den blir bare en liten dråpe i havet..
Det er arbeidet man utfører under selve treningen som er det viktige, og uten tvil det som er GØY!! (kommer det fra 1 stk treningsnarkoman )

__________________


Therese_M er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 11:04   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fett og pulssoner

Jeg pleier å se på hva kroppen min sier, ikke hva professorer sier! Kroppen min + pulsklokka mi sier at det er en ganske stor forskjell på hvordan pulsen min oppfører seg etter en hard spinningøkt, i forhold til om jeg slenger meg rett på en middels-intensitetsøkt. Der jeg vanligvis ville hatt store problemer med å komme meg opp i 70% av makspuls, på veldig lav motstand på ellipsemaskinen f.eks, har jeg i ca en halvtime etter hardøkta heller problemer med å holde pulsen nede i 70%. Så tar alltid en runde med rolig kardio etter en hardøkt, for å nyte av dette.

Kropper er vel forskjellige!

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 10:22   #8
svingstangdeluxe
Medlem
 
svingstangdeluxe sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 126
svingstangdeluxe er på en erverdig vei

Sv: Fett og pulssoner

Konkluderer i grunn med at harde økter gir mest "forbrenning for penga", men at eg ikkje skal avskrive dei gode turane med hunden (som ikkje "føles" som trening). Det virkar jo mest logisk..
Så får ev afterburn vera bonus.

Og, ja...etter to mnd "restart" på spinninga har eg jo (jf tidlegare poster fortalt) at eg har vert vekke i nokon røykeår og no klinka til igjen.
Det var eit blodslit å få pust og lungekapasitet til å "virke" igjen, men det kjem seg... så snart vil kanskje ei intervalløkt kjennes grei også underveis.
Dei første vekene var vonde med "nær-døden-opplevelser" , men no er det meir vanlig slit

__________________





svingstangdeluxe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 10:53   #9
Therese_M
Medlem
 
Therese_M sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Ås
Innlegg: 114
Therese_M er ny på veien

Sv: Fett og pulssoner

Opprinnelig lagt inn av svingstangdeluxe, her.

Konkluderer i grunn med at harde økter gir mest "forbrenning for penga", men at eg ikkje skal avskrive dei gode turane med hunden (som ikkje "føles" som trening). Det virkar jo mest logisk..
Så får ev afterburn vera bonus.

Helt enig

__________________


Therese_M er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett Solan Generell ernæringsdebatt 37 26-08-11 14:48
Fett eller karbohydrater ... En blir ikke overvektig av fett! (?) Hva gir utslaget? ragabast Generell diskusjon 11 09-03-11 10:52
Fett og proteiner ga ikke vektøkning, men det gjorde fett og sukker LenaBeatrice Lavkarbo generelt 13 11-12-09 20:10
Sukker + fett = fett, proteiner + fett = lett! grotingeling Generell ernæringsdebatt 1 11-12-09 09:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no