Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Påskemiddager?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-03-12, 18:39   #1
Elvira
Medlem
 
Elvira sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 62
Elvira er på en erverdig vei

Påskemiddager?

Jeg er kanskje dårlig på søking, men jeg klarte ikke å finne en tråd om dette.

Hva spiser dere til middag i påsken?
Har dere noe fast eller er det vanlige middager som ellers i året?

Jeg skal nemlig feire "voksenpåske" i år, for første gang og er helt på egenhånd her. Så jeg er veldig ute etter tips.

__________________
Dagboken
Elvira er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 18:42   #2
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Påskemiddager?

Opprinnelig lagt inn av Elvira, her.

Jeg er kanskje dårlig på søking, men jeg klarte ikke å finne en tråd om dette.

Hva spiser dere til middag i påsken?
Har dere noe fast eller er det vanlige middager som ellers i året?

Jeg skal nemlig feire "voksenpåske" i år, for første gang og er helt på egenhånd her. Så jeg er veldig ute etter tips.

Helstekt, hvitløksspekka lammelår med fløtestua sellerirot, det har vi en eller to dager i påska

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 18:43   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Påskemiddager?

Jeg er ikke oppvokst med noe spesielt i påska. Dvs jo, grillpølser. Hvorfor? Fordi vi var på fjellet, gikk på ski, tente bål og grilla pølser.. Hadde vi middag utenom var det noe enkelt.

Og slik har det vel vært hjemme, god mat, men ikke noe helt spesielt. Så det var vle ikke mye hjelp i meg.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 19:16   #4
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 39
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Påskemiddager?

Tror aldri vi har gjort noe spesielt matmessig i påska, bortsett fra (dekorerte) egg, såklart. Fokuset har nok alltid vært på påskegodteriet.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 19:18   #5
akas
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Ålesund
Alder: 70
Innlegg: 1.097
akas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt likt

Sv: Påskemiddager?

Dette blir min første "lavkarbo-påske", men hvitløks-spekket lammelår blir det definitivt! Tilbehøret har tidligere vært potetgrateng. Dette året blir det noe helt annet, men det er ikke bestemt enda.

akas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 19:21   #6
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 56
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Påskemiddager?

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Helstekt, hvitløksspekka lammelår med fløtestua sellerirot, det har vi en eller to dager i påska

Det står på menyen hos meg og

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 21:23   #7
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Påskemiddager?

Her blir det lammefilèt med rødvinssaus, potetterrin til han som spiser slikt, rødløkskompott, glasert persillerot/gulrot og grønne grønnsaker

Og rødvin. Nevnte jeg rødvin??

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 00:21   #8
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Påskemiddager?

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Helstekt, hvitløksspekka lammelår med fløtestua sellerirot, det har vi en eller to dager i påska

Akkurat det samme her Påske = helstekt lammelår med masse hvitløk

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 08:40   #9
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Påskemiddager?

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Akkurat det samme her Påske = helstekt lammelår med masse hvitløk

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 20:04   #10
snitzel68
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Sør-Trøndelag
Innlegg: 28
snitzel68 er på en erverdig vei

Sv: Påskemiddager?

Kjøper bestandig inn litt ekstra ribbe til jul, så vi har en dag med det, så har vi en dag med kalkunbryst. Ellers er det tilfeldig hva vi har God lavkarbo-påske

snitzel68 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 21:30   #11
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Påskemiddager?

Det er lammelår til under 60 kr/kg på Rimi nå, dersom man ikke må ha ferskt....

Jeg kikket i disken, de så fine ut, frysevarer som selges i store partier i kampanjer, har som regel ikke ligget i butikken lenge, bare på gode og skikkelig kalde fryserom hos produsenten

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 21:31   #12
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Påskemiddager?

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Det er lammelår til under 60 kr/kg på Rimi nå, dersom man ikke må ha ferskt....

Jeg kikket i disken, de så fine ut, frysevarer som selges i store partier i kampanjer, har som regel ikke ligget i butikken lenge, bare på gode og skikkelig kalde fryserom hos produsenten

Innkjøpt allerede. Ligger i fryseren og gleder seg til påske

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 21:37   #13
akas
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Ålesund
Alder: 70
Innlegg: 1.097
akas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt likt

Sv: Påskemiddager?

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Innkjøpt allerede. Ligger i fryseren og gleder seg til påske

Håper de har igjen til mandag. DA har jeg kommet til Norge for min påskefeiring!

akas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 21:41   #14
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Påskemiddager?

Opprinnelig lagt inn av akas, her.

Håper de har igjen til mandag. DA har jeg kommet til Norge for min påskefeiring!

Ok, da kjøper jeg bare et lår til - og sparer resten til deg

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 21:56   #15
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Påskemiddager?

Det blir ikke påske uten lammelår med hvitløk og fersk rosmarin, her

Det er noe av det beste jeg vet om, og det passer så godt med både sopp, løk, rotgrønnsaker og jordskokkgrateng... og så er det så lett å lage en fantastisk rødvinssaus på sjyen...

Skal lage et stort et, så det blir masse restemat ...

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 22:36   #16
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Påskemiddager?

Påskeaften: pinnekjøtt. Gleeeeder meg

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 23:16   #17
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Påskemiddager?

Opprinnelig lagt inn av Festina lente, her.

Påskeaften: pinnekjøtt. Gleeeeder meg

Ååå.... pinnekjøtt
Skal ha det i påska også

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 23:21   #18
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Påskemiddager?

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Det blir ikke påske uten lammelår med hvitløk og fersk rosmarin, her

Det er noe av det beste jeg vet om, og det passer så godt med både sopp, løk, rotgrønnsaker og jordskokkgrateng... og så er det så lett å lage en fantastisk rødvinssaus på sjyen...

Skal lage et stort et, så det blir masse restemat ...


Enig med deg,det er så godt,men det må være røkt

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-03-12, 12:25   #19
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Påskemiddager?

Det blir garantert hvitløksspekket lammelår

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-03-12, 13:14   #20
Qlio
Seniormedlem
 
Qlio sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lørenskog
Alder: 48
Innlegg: 2.250
Qlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt likt

Sv: Påskemiddager?

Jeg skal, for første gang, prøve meg på lammelår.... jeg hadde egentlig bestemt meg, jeg skulle være voksen og flink, og så endte jeg opp med en tittekonkurranse på lammelåret i frysedisken. Jeg vant, så jeg gikk videre... jeg er barnslig, utsatte beslutningen. Prøve igjen i dag?

Qlio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-03-12, 15:12   #21
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Påskemiddager?

Jeg har ennå ikke spist lam /kjøpt lam. Betaler man ikke for bena også, sånn at kjøttprisen egentlig ikke er så lav? sånn fryst lam dere snakker om på rimi, er det mange kg? er bare en og har ikke fryser. Er den full av ben? Hva skal jeg velge om jeg vil ha en mager variant uten ben? må det bli veldig dyrt?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-03-12, 16:13   #22
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Påskemiddager?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Jeg har ennå ikke spist lam /kjøpt lam. Betaler man ikke for bena også, sånn at kjøttprisen egentlig ikke er så lav? sånn fryst lam dere snakker om på rimi, er det mange kg? er bare en og har ikke fryser. Er den full av ben? Hva skal jeg velge om jeg vil ha en mager variant uten ben? må det bli veldig dyrt?

Lammelåret jeg har i fryseren nå er på ca 3,5 kg. Jo, du betaler for benet også, men det er vel derfor kiloprisen ikke er så avskrekkende. Surret lammested koster veldig mye mer.
Synd du ikke har fryser Yrla, for et lammelår blir mye mat for dere som er en stor og en liten. Såfremt dere ikke har gjester da
Dere kan jo selvfølgelig spise lam flere dager på rad, men blir sikkert fort lei da.

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 29-03-12, 16:18   #23
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Påskemiddager?

Tusen takk; Dietta.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-03-12, 16:24   #24
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Påskemiddager?

Yrla, lammesteken har relativt mye fett i forhold til andre steker, det er en del ben, og man må gjerne til med kniven for å skjære ut det såkalte isbenet. Det lander vel på rett under hundrelappen per kg ren mat, og alle hele lammesteker er som regel 2-3 kg. Ikke noe særlig for en 1-manns husholdning. Du får lammestek av villsau som er små og magre og møre, men veldig dyre.

Jeg hadde gjort det da, men...

1. Jeg er ikke redd for å være litt "slakter" og er ganske god på å håndtere større stykker kjøtt

2. Jeg er ganske god på å lage gryter, kebab og annen restemat, om jeg ikke vil spise stek tredje dag på rad (jeg har fryser, så fryser også ned skiver av stek i sausen sin)

3. Jeg har ikke "fettangst" lenger Det er mest kjøtt, for all del da, det er ikke fett som fårikål. Steken er aldri det feteste stykket, og man kan skjære av fettet før servering.

Lam har en ganske markant smak om man ikke er vant til den, men du liker jo rein, det har jo en ikke så nøytral smak det heller... Det likner jo helt klart mer på rein, enn gris f.eks. Har servert lammestek til folk som utelukkende har spist storfe/kylling før.

Dersom en diger, benete stek er litt uhåndterlig i første omgang, så tror jeg det finnes lammeskav Man kan og være heldig å finne billig filet, eller utbenet stek.

Håper dette var til hjelp

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 29-03-12, 16:27   #25
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Påskemiddager?

Jeg skal forresten se etter surret lammestek som går ut på dato i år, hender man får det satt ned fra 150 til 75 kr/kg, og for 3 år siden fant jeg en hel haug til 29,90 Niks å si på kvaliteten.

Da ble fryseren fylt til randen

Man må bare passe på at varen ikke har vært fryst før, jeg dobbeltsjekket med de i kjøttdisken

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no