Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Brunost?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-03-12, 19:19   #1
Jaudaa
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 422
Jaudaa har en fantastisk aura rundt segJaudaa har en fantastisk aura rundt seg

Brunost?

som sagt mange ganger før trenger jeg ikke slanke meg, men bli frisk fra sykdom. Så ligger på 15-35kh ca om dagen.

Det jeg lurer på er om det finnes noe brunost lavkarboalternativ??

Om ikke, dersom jeg en gang i blant spiser 1-2 lavkarbo brødskiver, og skjærer 1 osteskive med en ostehøvel og bruker det som pålegg, så kan det umulig ha noe å si for meg??

I brunost er det 39gram kh pr. 100g i følge Fedon.

En osteskive veier jo tross alt ikke 100 gram

Jaudaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 19:23   #2
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Brunost?

Funker det for deg å spise brunost nå og da, synes jeg du skal fortsette med det jeg

Det nærmeste brunost må være ren geitost...

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 19:24   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Brunost?

En skive er jo ikke så mye karbo sannsynligvis, men problemet er nok helst det at det er igrunn rent sukker, melkesukker. Det er slik det blir brunost, man koker inn mysa til vannet er fordampet og melkesukkeret karamelisert( jepp, jeg har kokt geitost mange ganger) og det man står igjen med er konsentrert melkesukker.

En skive innimellom, hadde jeg kanskje skeiet ut med, men ikke sånn på jevna. Og du skal jo ikke slanke deg, så sånt sett spiller det kanskje ikke så mye, medmindre du merker at du blir dårlig. Tror du bare får prøve deg frem.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 19:26   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Brunost?

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Det nærmeste brunost må være ren geitost...

Den skjønte jeg ikke, hvit geitost smaker helt anderledes og er laget på samme vis som hvit ost. Når man lager ost står man med ostemasse som blir hvit ost, og mysen som skilles ut koker man inn til brun ost, spiller ingen rolle om melka er fra geit eller ku..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 19:31   #5
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Brunost?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Den skjønte jeg ikke, hvit geitost smaker helt anderledes og er laget på samme vis som hvit ost. Når man lager ost står man med ostemasse som blir hvit ost, og mysen som skilles ut koker man inn til brun ost, spiller ingen rolle om melka er fra geit eller ku..

Jeg har lest et sted at det ER faktisk forskjell på ku og geit. Ost fra geit skal være mye bedre?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 19:36   #6
Jaudaa
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 422
Jaudaa har en fantastisk aura rundt segJaudaa har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Brunost?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg har lest et sted at det ER faktisk forskjell på ku og geit. Ost fra geit skal være mye bedre?


Uansett, når jeg var liten hadde jeg 15 geiter, og den osten er for sterk/stram for meg at jeg synes den er noe god :P

Men ja, det er nok RENT sukker i brunosten, men la oss si det er 3kh i en osteskive, og jeg spiser det en gang i blant, så blir det uansett ikke mye.

Blir jeg dårlig, er det ikke værre enn at jeg kutter det ut. Men alltid vanskelig å kutte ut favorittpålegget..

Jaudaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 19:37   #7
Kitsu
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.466
Kitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlys

Sv: Brunost?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Den skjønte jeg ikke, hvit geitost smaker helt anderledes og er laget på samme vis som hvit ost. Når man lager ost står man med ostemasse som blir hvit ost, og mysen som skilles ut koker man inn til brun ost, spiller ingen rolle om melka er fra geit eller ku..


Jeg synes i alle fall Chevre minner litt om brun geitost. Vet ikke hvorfor da.

__________________
~*~

Vårmål: Trene mer, spise rett, ikke fokusere så mye på vekten.

~*~
Kitsu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 19:51   #8
Jaudaa
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 422
Jaudaa har en fantastisk aura rundt segJaudaa har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Brunost?

Jeg har kjøpt brunost nå, og regnet ut at EN oppskåret brunostbit = 3,1g KH.

Så jeg kan bruke en osteskive fordelt på to brødskiver. 3,1g + det som er i skiven ( karins brød )

Det blir jo nesten ingenting dersom jeg skal ligge på maks 35...?

Jaudaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 20:13   #9
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Brunost?

så lenge du spiser så lite er det sikkert greit, andre spiser lavkarbosjokolade,
går opp i opp, kanskje?om du unngår andre karboting , som nøtter med mye karbo, mørk sjokolade med sukker, ville jeg ikke bekymret meg. Det er viktig å like maten. Man bare begrenser det med mye karbo. Hva med å lage noe peanøtt-karamellaktig pålegg, da? det er mange bloggere med fantastisk evne til å lage lavkarbogodsaker. Med peanøttmel, stevia med toffee-smak, kanskje også litt proteinpulver med en god smak...,du kan jo tenke på det. Jeg har lagd god søt preanøttkrem som er veldig lett å spise opp bedre enn prim, men jeg er ikke flink på kjøkkenet i forhold til mange andre bloggere

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 20:15   #10
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Brunost?

det jeg bekymrer meg over angående brunost er hvor høy GI det er på den. Noen som vet? fant bare at melkesukker har GI 47, noe som regnes som lavt.https://www.tn.no/drivkraft/artikler/glykemisk-indeks-tabell
uansett er det den totale brødskiva som utgjør en GI, frø senker GI'n

__________________
Do what you like!

Sist redigert av Yrla : 28-03-12 kl 20:36.
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 20:20   #11
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Brunost?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

det jeg bekymrer meg over angående brunost er hvor høy GI det er på den. Noen som vet?

Jeg VET ikke, men jeg har lest at melkeprodukter har høyere insulinvirkning enn det melkesukkerandelen tilsier.... samsvarer ganske bra med at mange må holde igjen på ost og melk forøvrig for å gå ned i vekt? Vektnedgangen min stoppet i det jeg tok inn melk igjen.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 20:22   #12
Jaudaa
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 422
Jaudaa har en fantastisk aura rundt segJaudaa har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Brunost?

Jeg har hørt at det er kjempeenkelt og kjemperaskt å lage nugatti på lavkarbo..som smaker GODT! Kanskje jeg skal lete etter det også i samme slengen

Jaudaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 20:25   #13
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 56
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Brunost?

Opprinnelig lagt inn av Jaudaa, her.

Jeg har hørt at det er kjempeenkelt og kjemperaskt å lage nugatti på lavkarbo..som smaker GODT! Kanskje jeg skal lete etter det også i samme slengen

Ikkje heilt nugatti, men masssse bedre
Og smøremjukt også i kjøleskap.

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 20:29   #14
Jaudaa
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 422
Jaudaa har en fantastisk aura rundt segJaudaa har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Brunost?

Takk Aldri hørt om tagetesse.

Jaudaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 20:43   #15
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Brunost?

det er flere oppskrifter på nugatti/sjokoladepålegg "der ute" i bloggene.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 20:59   #16
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Brunost?

Ok, dette høres muligens ut som et merkelig alternativ, men jeg lagde noe som jeg synes minner mistenkelig om prim...

2/3 Tine smørbar cheddar (ikke noe annen cheddar, det likner ikke i det hele tatt)
1/3 mild chevre
Moses sammen med tagatesse til ønsket søtsmak.

Jeg har brukt dette på vafler og det ble godt! Det høres veldig rart ut, men lukt på en boks med smørbar cheddar, så skjønner dere

Jeg hadde aldri tatt hele sukkerkvota i en jafs fra noe så næringstett som brunost, karbene skal spres utover dagen og komme fra langsomme karber som grønnsaker. Ellers får du fort insulinspike. Hadde veid skiven på en nøyaktig vekt om jeg på død og liv måtte ha brunost. Men det er jo som å ta en skje med sukker...

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no