Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Redningsaksjon for mørbrad

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 22-10-12, 19:11   #1
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Redningsaksjon for mørbrad

Jeg kjøpte en mørbrad jeg stekte som roastbeef, men synes ikke den ble spesielt god ... Lite smak, rett og slett. Forslag til redningsplanke?

(Tenker en eller annen type gryte, men vet ikke helt hva som passer best. Noe med rødvin i, kanskje?)

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 19:16   #2
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Redningsaksjon for mørbrad

Opprinnelig lagt inn av Huldr, her.

Jeg kjøpte en mørbrad jeg stekte som roastbeef, men synes ikke den ble spesielt god ... Lite smak, rett og slett. Forslag til redningsplanke?

(Tenker en eller annen type gryte, men vet ikke helt hva som passer best. Noe med rødvin i, kanskje?)

Skjær den i terninger, brun på panna. Ha i en kasserole og tilsett guinnessøl, timian, lauvbærblad, litt chili, litt hvitløk, charlottløk, et par svisker, en klunk rødvin, litt tomatpure, sopp og la koke i to-tre timer til den rame øllukta/smaken er borte! Det blir nyyydelig!! Dette er en av ørten oppskrifter på guinness beef casserole.

Gammel 22-10-12, 19:18   #3
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Høres ikke dumt ut, Kanutten!

Gammel 22-10-12, 20:46   #4
Kula
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2006
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

...men ikke la mørbradbiffen koke i 2-3 timer – da blir det tyggegummikonsistens. Stek den ferdig og ha den heller i de siste 10 minuttene av kokingen.

-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 20:51   #5
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

...men ikke la mørbradbiffen koke i 2-3 timer – da blir det tyggegummikonsistens. Stek den ferdig og ha den heller i de siste 10 minuttene av kokingen.

-

Neida, den blir ikke tyggegummi. Da må den koke enda lengere. Den skal koke såpass lenge at den begynner å koke sund. Dette har jeg laget mange ganger og vet at man må være tålmodig.

Gammel 22-10-12, 20:53   #6
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

-

Å? Jeg vil jo tro den blir mørere av å kokes lenge jeg da ... Utdyp?

Gammel 22-10-12, 20:53   #7
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Den chicken tikka sausen du har lagt ut her inne er veldig god med biff også

Gammel 22-10-12, 21:00   #8
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Neida, den blir ikke tyggegummi. Da må den koke enda lengere. Den skal koke såpass lenge at den begynner å koke sund. Dette har jeg laget mange ganger og vet at man må være tålmodig.

Ja, nettopp . Jeg stoler på deg her, Kanutten, den hørtes knall ut den gryta! Men jeg ville kanskje stekt soppen for seg, er veldig glad i stekt sopp

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Den chicken tikka sausen du har lagt ut her inne er veldig god med biff også

Å, takk for tips . Måtte kokt det sammen en stund da tror jeg, for kom til at det ikke var så lite smak på kjøttet, men det var litt for grovt for min smak. Og litt fett og sener - trodde ikke det skulle være det i mørbrad, men ...

Gammel 22-10-12, 21:09   #9
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 57
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Skjær den i terninger, brun på panna. Ha i en kasserole og tilsett guinnessøl, timian, lauvbærblad, litt chili, litt hvitløk, charlottløk, et par svisker, en klunk rødvin, litt tomatpure, sopp og la koke i to-tre timer til den rame øllukta/smaken er borte! Det blir nyyydelig!! Dette er en av ørten oppskrifter på guinness beef casserole.

Høres godt ut! Samtidig minnet den litt om spikersuppa den spilte jeg på barneskolen, jeg var kjærringa. Hihi.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 21:18   #10
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Hva har du som tilbehør forresten? Jeg tenkte på rosenkål, så ferske i butikken her om dagen ...

Opprinnelig lagt inn av Vibeke

Høres godt ut! Samtidig minnet den litt om spikersuppa den spilte jeg på barneskolen, jeg var kjærringa. Hihi.

Gammel 23-10-12, 11:03   #11
Kula
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2006
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Å? Jeg vil jo tro den blir mørere av å kokes lenge jeg da ... Utdyp?

Desto tettere og finere muskelfibre det er i kjøttet, desto hardere og mer tyggegummiaktig blir det ved langvarig koking. Grunnen er at langvarig varmepåvirkning får kjøttfibrene til å trekke seg sammen og skrumpe inn. Indrefilet, ytrefilet, mørbrad og flatbiff er eksempler på slike tettfibrede kjøttstykker.

Bog, bibringe og høyrygg er grovere og løsere i fibrene, og tvert om ha lang koke- eller steketid for å bli mørt og lett og tygge.

Gjør et forsøk selv, så skal du se at dette stemmer.

-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 14:41   #12
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Desto tettere og finere muskelfibre det er i kjøttet, desto hardere og mer tyggegummiaktig blir det ved langvarig koking. Grunnen er at langvarig varmepåvirkning får kjøttfibrene til å trekke seg sammen og skrumpe inn. Indrefilet, ytrefilet, mørbrad og flatbiff er eksempler på slike tettfibrede kjøttstykker.

Bog, bibringe og høyrygg er grovere og løsere i fibrene, og tvert om ha lang koke- eller steketid for å bli mørt og lett og tygge.

Gjør et forsøk selv, så skal du se at dette stemmer.

-

Jeg har kokt både mørbrad og indrefileer mange ganger. Koker du dem lenge nok vil de koke sund. De blir fibrete. Grunnen til at jeg har kokt kjøttet såpass lenge er fordi ølet jeg koker det i trenger såpass lang tid før at den beske smaken forsvinner.

Men indrefileen trenger mye kortere tid enn mørbraden så jeg planlegger kjøttet alt etter hvor lenge det skal koke....

Gammel 23-10-12, 15:15   #13
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Hva har du som tilbehør forresten? Jeg tenkte på rosenkål, så ferske i butikken her om dagen ...

DETTE er den oppskrifta som ligner kanskje mest på den jeg pleier lage. Bare at jeg har en liten skvett rødvin oppi i tillegg. Som tilbehør får de andre potetmos mens jeg spiser brokkoli, rosenkål og stekt sopp. Ja, jeg steker mye sopp og har ved siden av også for det er ikke alle som liker sopp.

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Å dæsken for en middag!! (mørbrad m/tilbehør) Goggen Middag 2 14-07-09 12:18

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:02.