Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvor mye grønnsaker spiser du?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 05-03-13, 00:53   #1
Paris
Seniormedlem

Paris sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 49
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Hvor mye grønnsaker spiser du?

Hei dere.

Jeg blir litt usikker om jeg spiser for lite, for mye, for lite osv grønnsaker pr måltid. Av og til blir det lite. Noen ganger lurer jeg på om det blir for mye. Pluss pluss.

Dels laget jeg pannekaker til middag. Med bacon og noen bjørnebær til.
Nå blir det jo litt karber i selve pannekaka. Men totalt sett lite fornuftige karbohydrat. Så til kvelds ble det kanskje i
50 gram paprika. Og slik drar jo karbene veldig for på seg. Blir litt svimmel av denne karbohydrat tellingen eg. Er dere flink å fordele de jevnt over hele dagen? Frokost var to egg liksom. Hm jeg trodde jeg hadde kontroll jeg men. Hehe

Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-03-13, 01:09   #2
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye grønnsaker spiser du?

Frokost hos meg består ofte av egg, paprika, vårløk, ost og bacon
Lunsj er proteinbrød eller knekkebrød med diverse pålegg og oftest tomat og agurk.
Middag betyr alltid MYE grønnsaker, typisk over 200 gram. Jeg spiser stort sett det meste av grønnsaker, men passer på at totalmengden karber i middagen min ikke er over max 8 karber.
Kvelds er ofte en smoothie med bl.a. 50 gram bringebær.
Mine karbohydrater (ca 25 karber pr dag) kommer hovedsaklig fra grønnsaker.

Gammel 05-03-13, 01:22   #3
Ziltoidia
Seniormedlem

Ziltoidia sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 35
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Alt ettersom hvilke grønnsaker du spiser, kan du få plass til MASSE innefor 20-30g karber om dagen, eller hva du nå ligger på. Paprika (særlig rød) har en god del i seg, men ta f eks brokkoli, blomkål, squash.... som har svært lite karbo. Der kan du spise masse! Ingrid (lavkarbotips) lagde nylig en veldig praktisk oversikt: http://lavkarbotips.blogg.no/1361353...ohydrater.html
De står ikke nevnt der, men bjørnebær har ganske mye karbo i seg, så da er du kanskje mer tjent med f eks bringebær (eller blåbær om du vil ha noe som ligner mer).

Da jeg spiste ketogent varierte det veldig om jeg bare hadde grønnsaker til middag eller til alle måltider, men mest fordi jeg ofte lagde middag til frokost også. Tror ikke det har noe å si om du bare spiser dem til middag altså.

Dette ble egentlig bare en lang formløs rant. Beklager. Det er sent

For å svare på tittelen din, så spiser jeg helt latterlig mye grønnsaker: løk, paprika, brokkoli, blomkål, rosenkål, tomat, hvitløk...

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 05-03-13, 02:23   #4
sylwester
Seniormedlem

sylwester sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

500-750g grønnsaker hver dag :-)

(300g salatblader + kjøtt/skalldyr + 4ss olivenolje til lunch og typisk 250g blomkål + 0-200g andre grønnsaker sammen med middag. Blir rundt 20-25g karber totalt bare i grønnsaker)

Gammel 05-03-13, 06:58   #5
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Det varierer, i går synes jeg at jeg åt lite grønt egentlig:
100g hakkede tomater
30g løk
150g blomkål
150g isberg
50g paprika
50g agurk
30g rødløk
50g bringebær

Dette fordelt på 3 måltider. Ble 25g karbo med melkerodukter. Kunne fint bytta cottage cheese og yoghurt med egg feks og heller mere grønnsaker. Det føler jeg er bedre. Men noen dager tar jeg med en porsjon med 100g yoghurt+ 150g cottage chese+50g bringebær. Og da blir det mindre grønnsaker.

Jeg bruker mye blomkålris, lite karber, men ikke kun vann slik salatblader er. Salatblader regner jeg vanligvis ikke med som næring, jeg regner det som vomfyll.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 05-03-13, 20:12   #6
GoldKarma
Juniormedlem

Medlem siden: Jul 2011
GoldKarma er på en erverdig vei

jeg spiser endel brokkoli, løk og sopp. men kun en sort av gangen, og ikke for mye for å balansere fløten/rømme jeg disker det meste av kjøtt/kylling opp med.

i tillegg er det lurt å kanskje ta litt vitamintilskudd (slik jeg gjør) om man føler man ikke får i seg nok grønt og sånt

GoldKarma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 05-03-13, 20:47   #7
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av GoldKarma, her.

jeg spiser endel brokkoli, løk og sopp. men kun en sort av gangen, og ikke for mye for å balansere fløten/rømme jeg disker det meste av kjøtt/kylling opp med.

i tillegg er det lurt å kanskje ta litt vitamintilskudd (slik jeg gjør) om man føler man ikke får i seg nok grønt og sånt

Det beste er og spise nok grønt; vitamintilskudd kan aldri erstatte ekte vare.
Hadde jeg ikke spist masse grønnsaker, ville nok magen min vært rimelig treg

Gammel 05-03-13, 21:08   #8
GoldKarma
Juniormedlem

Medlem siden: Jul 2011
GoldKarma er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Det beste er og spise nok grønt; vitamintilskudd kan aldri erstatte ekte vare.
Hadde jeg ikke spist masse grønnsaker, ville nok magen min vært rimelig treg

for all del, jeg sier ikke at man skal bytte ut grønnsaker med vitamintilskudd. jeg bare sier at man kan ta det som... vel, tilskudd

GoldKarma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 05-03-13, 22:41   #9
sylwester
Seniormedlem

sylwester sin avatar

sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill
Smile

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Jeg bruker mye blomkålris, lite karber, men ikke kun vann slik salatblader er. Salatblader regner jeg vanligvis ikke med som næring, jeg regner det som vomfyll.

Det er da ikke meningen at vi skal ha næring fra grønnsaker. Jeg ser grønnsaker som en måte å øke volumet på det jeg spiser og en god fiberkilde. Slynget salat er mye bedre enn andre ting til å oppta oljer enn andre ting; som virkelig er energikilden min

Gammel 05-03-13, 22:56   #10
Mariann S
Seniormedlem

Mariann S sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 57
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

Det er da ikke meningen at vi skal ha næring fra grønnsaker. Jeg ser grønnsaker som en måte å øke volumet på det jeg spiser og en god fiberkilde. Slynget salat er mye bedre enn andre ting til å oppta oljer enn andre ting; som virkelig er energikilden min

Grønsaker bør da vere ei god kilde til vitaminer også

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 05-03-13, 23:41   #11
langaard
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2010
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Mariann S, her.

Signerer

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-03-13, 23:43   #12
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

signerer

Gammel 06-03-13, 01:09   #13
sylwester
Seniormedlem

sylwester sin avatar

Det er faktisk vitaminer i grønn salat og. Hvis jeg spiser taco på en ukedag får jeg faktisk i meg 165mg med C-vitaminer av grønn salat alene og da er jeg allerede 150% av ADI før jeg teller paprikaen. Jeg tror det er viktig å variere hva man spiser..

Jeg pleier å ha som mål å spise noe av kålfamilien, noe av salatfamilien og noe fargerike grønnsaker hver dag og jeg tror det vil gi meg bedre helse

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mye grønnsaker spiser du? lillemeg88 Spørsmål og svar 2 31-03-11 21:11
Hvor mye grønnsaker spiser dere? Almyrida Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 08-01-10 13:35
Hvor mye grønnsaker spiser dere? mirafoli Ketolysekuren 29 19-03-09 08:36
Hvor mye grønnsaker spiser dere på ketolyse? MoaMoa Ketolysekuren 1 10-10-08 19:04
Spiser jeg for mye grønnsaker? Heksehilda Lavkarbo generelt 5 21-07-05 12:43

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:30.