Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Mel og lignende - hva har mest karber??

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 13-04-06, 03:40   #1
Karin
Seniormedlem

Karin sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 69
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Mel og lignende - hva har mest karber??

Jeg prøver - i likhet med mange andre, antar jeg - å finne erstatninger for mel i mange sammenhenger.

Det kan f eks være sauser, diverse former for pannekaker eller vafler, brødlignende gjenstander og så videre...

Nå er jeg totalforvirret når det gjelder en del varer som IKKE er så ille som hvete.

Det gjelder f eks havre, bokhvete og spelt... Og sikkert en del andre ting også.

Jeg har f eks store havregryn i MHMs frokostpannekake. Og når jeg sånn ca 2 ganger i året lager familiepizza hjemme, lager jeg meg en bunn med litt hvetemel og mest finblitzet havregryn, og en deig på str med emnet til en liten hvetebolle blir min pizzabunn, og så har jeg hektovis med fyll oppå. Ja, det bir relativt mye karber, men ikke så ille som om jeg hadde spist den bunnen de andre spiser.

Så har jeg spist "Ingers rugbrød" innimellom, en skive sånn nå og da, og oppdaget at Baker Brun i Bergen har en variant som er et godt alternativt, nemlig Martins Rugbrød. Safari-butikkene, der mannen og datteren jobber, selger et spelt-brød som er vanvittig grovt. Det har jeg oppskåret i fryseren, og kan ta en bit av sånn av og til.

Jeg elsker saus - og er veldig hypp på å lage forskjellige sauser. Men til f eks kjøttkaker og lammestek må jeg ha god gammeldags jevnet brun saus. Jeg lager den av smør og sammalt spelt - og bruker bare ca en ss mel til sånn ca 6-7 dl saus, altså en syltynn saus. Og så spiser jeg bare 1/2 dl av det, så det blir ikke mange karber på meg.

Men nå leste jeg om bokhvete...

Hva er det lurt å bruke? Jeg tenker nå uansett at jeg skal bruke NOE, men siden Low-Carb Megastore fremdeles er fri for Thick and thin/not starch eller hva det nå var det het...

Gode ideer og vitenskapelige forklaringer??? Med karboinnhold og GI og sånn? Og anbefalinger ut fra det???

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-04-06, 09:00   #2
Fjonken
Seniormedlem

Fjonken sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 59
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Mel og lignende - hva har mest karber??

Dette er vel et problem de fleste av oss sliter med. Nemlig å finne melerstattninger som har svellevne. Så langt har ittno duga for meg. Protismel duger i allefall ikke. Men jeg har ikke prøvd AQQ som meljevner. Kanskje det duger..? Eller glutenmel?

Medlem av piskeklubben

Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 13-04-06, 17:59   #3
Trolljenta
Seniormedlem

Trolljenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Alder: 43
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Her er ihvertfall jeg på tynn is..

Har du prøvd disse?
http://www.expertfoods.com/store.php
http://www.netrition.com/expert_food...arch_page.html

Jeg har hørt at det skal gå an å jevne sauser med melk og broccoli, men må innrømme at jeg aldri har laget noe annet enn Toro sine sauser..

Gammel 18-04-06, 21:01   #4
Karin
Seniormedlem

Karin sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Alder: 69
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta

Her er ihvertfall jeg på tynn is..

Har du prøvd disse?
http://www.expertfoods.com/store.php
http://www.netrition.com/expert_food...arch_page.html

Jeg har hørt at det skal gå an å jevne sauser med melk og broccoli, men må innrømme at jeg aldri har laget noe annet enn Toro sine sauser..

Takk for de adressene! Må se litt nærmere på dem. Det så ut som de hadde et imponerende utvalg.

Den med melk og broccoli hadde jeg ikke hørt... Det hørtes ikke godt ut.

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Forklaring på insulinresistens MHM Dr Lindbergs 87 09-12-11 14:26
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:05.