Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Generell diskusjon Ordet er fritt. |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2004
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Stekt kjøttdeig som har stått ute = må kastes?I går ettermiddag lagde jeg meg kjøttdeig med saus og spaghetti. Også glemte jeg å sette det inn i kjøleskapet. Også sto det vel ute på benken (med lokk over) i skal vi se.. *regne* ... 20 timer?
![]() |
![]() |
#2 |
Supermoderator
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 55
Sv: Kjøttdeig som har stått ute = må kastes?Om du kokte den opp igjen så dør jo eventuell basselusker og da burde det gå helt fint |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse
![]() |
![]() |
#3 |
Seniormedlem
Sv: Kjøttdeig som har stått ute = må kastes?Hmja nei, det gjorde jeg ikke - for jeg var så utrolig sulten.
![]() |
![]() |
#4 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 46
Sv: Kjøttdeig som har stått ute = må kastes?har gjort det samme mange ganger, og jeg i live enda |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Fedon
![]() |
![]() |
#5 |
Stressa 4-barns mor
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 47
Sv: Kjøttdeig som har stått ute = må kastes?Dette har jeg gjort mange ganger også
![]() |
![]() |
#6 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 58
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kjøttdeig som har stått ute = må kastes?Hvis du ikke er død i løpet av en uke så kan du ta resten i morra! |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten
![]() |
![]() |
#7 |
Seniormedlem
Sv: Kjøttdeig som har stått ute = må kastes?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Aust Agder
Alder: 41
![]() |
Sv: Kjøttdeig som har stått ute = må kastes?Samboeren min gjør det og han lever fremdeles. Jeg klarer ikke å spise noe som har stått der så lenge! Men jeg er temmelig sart |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo
![]() |
![]() |
#9 |
Seniormedlem
Sv: Kjøttdeig som har stått ute = må kastes?Tenkte bare at jeg skulle opplyse om at jeg lever.
![]() |
![]() |
#10 |
Gudinne
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
|
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Intuitivt
![]() |
![]() |
#11 |
Seniormedlem
Hvor: Sola
Alder: 59
Sv: Kjøttdeig som har stått ute = må kastes?Det går som regel bra, men en vakker dag går det ikke bra. Jeg vil på det sterkeste fraråde folk å spise mat som ikke har vært oppbevart riktig. Grunnen til det er at jeg både har sett virkningen av slik oppbevaring gjennom mikroskopet og også selv følt det på kroppen. Matforgiftning er ikke noe man skal kimse av. Det er utrolig hvor fort en bakterie kan formere seg i romtemperatur og det er ikke bakterien man blir syk av, men de giftstoffene de produserer mens de forvandler maten din til dritt.. Ja, for det er faktisk det som skjer.. Bakteriene blir mange, maten din spiser de og i maten din driter de. For å si det brutalt.. og matforgiftning gjør ekstremt VONDT og kan i verste fall ta livet av deg. Det kommer ann på hvilke type bakterier som befinner seg i maten.. Men vet du hvilke bakterier det er du spiser?
Fjonken Æresmedlem av morovirusforeningen ![]() Medlem av fredagsklubben ![]() Medlem av piskeklubben ![]() Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg ![]() Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg ![]() Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg ![]() ![]() Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg ![]() ![]() ![]() Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg ![]() Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lindberg
![]() |
![]() |
#12 |
Seniormedlem
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 39
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Stekt kjøttdeig som har stått ute = må kastes?jeg tør ikke sånn. er nok kanskje litt pysete. maten skal ha stått max 3 timer eller.no. men til vanlig fyker den inni kjøleskapet i en boks forts som lynet rett etter middag. magen min leker man ikke med. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse
![]() |
![]() |
#13 |
Seniormedlem
må bare kommentere denne litt fjonken... for det første så overdriver du litt nå. og for det andre så skal man ikke sette mat i kjøleskap som det damper av. Sist redigert av jeef-micro : 27-05-06 kl 11:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Seniormedlem
Sv: Stekt kjøttdeig som har stått ute = må kastes?Innlegget mitt er basert på renspikka fakta. Og jeg skrev det i den ordlyden nettopp med det til hensikt å skremme folk litt. Fordi alt for mange er for slipphendte med gammal mat. Og faktisk.. varm mat skal rett inn i kjøla.. tro det eller ei. Fordi det stopper bakterieveksten på et så tidlig tidspunkt som mulig. Dagens kjøleskap greier den biffen greit. Fordi de fleste kjøleskap er utstyrt med en temperatursak som gjør at den enten manuelt eller automatisk setter ned temperaturen.
Fjonken Æresmedlem av morovirusforeningen ![]() Medlem av fredagsklubben ![]() Medlem av piskeklubben ![]() Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg ![]() Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg ![]() Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg ![]() ![]() Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg ![]() ![]() ![]() Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg ![]() Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Seniormedlem
Nei jeg vil ikke påstå at jeg overdriver. Men jeg skal medgi at jeg bruker sterke virkemidler.
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Seniormedlem
Jeg mener at det er en viss forskjell på å gi gode råd å gjøre folk kvalm da... Jeg er en av de som har et veldig anstrengt forhold til mat, og dette var noe jeg absolutt ikke har behov for... du ødelegger faktisk for de tingene jeg tidligere har spist når du skriver ting som dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 43
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Stekt kjøttdeig som har stått ute = må kastes?Det med at maten må bli kald for å sette den i kjøleskapet er vel en myte.
![]() |
![]() |
#18 |
Gudinne
Sv: Stekt kjøttdeig som har stått ute = må kastes?Jeg må medgi at jeg ble forundret og forvirret over det du skriver, Fjonken. For jeg har faktisk lært at å sette varm mat i kjøleskapet skaper de mest gunstige betingelsene for bakterievekst... |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Gudinne
Sv: Stekt kjøttdeig som har stått ute = må kastes?Nå har jeg googlet litt, og det jeg finner er at det IKKE anbefales å sette varm mat i kjøleskapet - fordi kjøleskapet blir varmet opp. Man kan i stedet sette kjelen i kaldt vann og røre rundt og/eller dele opp i mindre porsjoner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Seniormedlem
Sv: Stekt kjøttdeig som har stått ute = må kastes?Signerer deg jeg, Scilla
![]() |
![]() |
#21 |
Seniormedlem
Sv: Stekt kjøttdeig som har stått ute = må kastes?
Det er det jeg også pleier å gjøre, om jeg vet at jeg skal putte maten i kjøleskapet igjen. Jeg rører rundt i maten og får ut varmen så raskt som mulig. Bruker ikke lokk, putter det i små bokser - ja i det hele tatt. Også putter jeg det i kjøleskapet når maten er kald nok.
![]() |
![]() |
#22 |
Seniormedlem
Sv: Stekt kjøttdeig som har stått ute = må kastes?
Jeg mente ikke at Fjonken ikke skulle få være saklig i innlegget sitt, men å skrive at mat er dritt er faktisk ikke saklig i det hele tatt... det er faktisk barnslig å upassende det slik jeg ser det. Det er ikke ofte jeg sier fra, men i dette tilfellet synes jeg faktisk fjonken gikk langt over streken |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Seniormedlem
Sv: Stekt kjøttdeig som har stått ute = må kastes?Enhver får bruke den metoden de selv ønsker for å kjøle av og oppbevare maten. Men i proffesjonelle matmiljøer som restauranter og storkjøkken blir maten kjørt direkte inn på kjøla etter tilberedning. Tidligere var det vanlig å avdampe maten i romtemperatur for deretter å kjøre den på kjøla. Det gikk man bort fra etter en rekke matforgiftningsskandaler på 70 og 80 tallet. Og ja, maten er bakteriefri etter tillagning, vel og merke dersom maten er riktig tillagt. Men står maten utildekket for nedkjøling i etterkant kommer nye bakterier til via lufta. Derfor anbefales det at maten dekkets til umiddelbart etter tilberedning.
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 58
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det var da fryktelig hvor fort disse bakteriene dine vokser da fjonken. Hos meg vokser ikke E-coli så fort. De har en fordoblingstid på ca 30 minutter. Det vil si at en coli blir til 64 i løpet av 3 timer hvis forholdene er gunstige. Og det skal nok noen millioner til før de fleste E-coli blir farlig. Men det finns også noen varianter av E-coli som er langt farligere altså. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten
![]() |
![]() |
#25 |
Seniormedlem
Sv: Stekt kjøttdeig som har stått ute = må kastes?Der tok du meg på faktafeil Kristian. Jeg må innrømme at jeg slumpa litt i svingen der. Tok meg ikke tid til å sjekke opp og kjørte etter husken. Men, under helt optimale forhold går bakterieformeringen utrolig fort og setter opp farta jo lenger tid det går og jo flere bakterier det blir. 1 blir 2. 2 blir 4. 4 blir 16 osv.. Sier seg sjøl at jo lengre tid maten står jo større er sjangsene for at det blir giftig.
![]() |
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Forklaring på insulinresistens | MHM | Dr Lindbergs | 87 | 09-12-11 14:26 |
En litt lengre innføring i PCOS | Albertine | PCOS og karbohydratkontroll | 1 | 27-10-08 00:03 |
Årstidsbunden viktminskning | ssskaldeman | Lavkarbo generelt | 11 | 04-12-06 19:30 |