Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Stekt kjøttdeig som har stått ute = må kastes?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 26-05-06, 15:02   #1
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Question

Stekt kjøttdeig som har stått ute = må kastes?

I går ettermiddag lagde jeg meg kjøttdeig med saus og spaghetti. Også glemte jeg å sette det inn i kjøleskapet. Også sto det vel ute på benken (med lokk over) i skal vi se.. *regne* ... 20 timer?

Ja, iallfall da. Så ville jeg jo ikke kaste det. (pga hundre ikke viktige grunner). Også tenkte jeg at det sikkert hadde blitt dårlig, men så smakte jeg litt på det, også smakte det helt greit. Også tok jeg meg en porsjon da. Og satte resten i kjøleskapet.

Men det jeg lurer på, kommer jeg til å dø nå?

Fordi jeg spiste kanskje den porsjonen for omtrent to timer siden, og nå har jeg begynt å få ganske vondt i magen. Men det kan være pga. andre ting også, vet jeg - magen min vet å si fra på alle mulige ting.

Masse bakterier i sånn mat som har stått ute? For den ble stekt ordentlig, og masse chili oppi, og tomatsaus og fett som beskyttet og så videre og så videre.

Eller.. bare gir jeg immunsystemet/fordøyelsessystemet mitt en liten utfordring, og ingen skade skjedD?

Gammel 26-05-06, 15:21   #2
Georgine
Supermoderator

Georgine sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 55
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Kjøttdeig som har stått ute = må kastes?

Om du kokte den opp igjen så dør jo eventuell basselusker og da burde det gå helt fint

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 26-05-06, 15:28   #3
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Hmja nei, det gjorde jeg ikke - for jeg var så utrolig sulten.

Men skal gjøre det neste gang.. For det er litt igjen.

Gammel 26-05-06, 15:55   #4
jeef-micro
Seniormedlem

jeef-micro sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 46
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

har gjort det samme mange ganger, og jeg i live enda tror du berger bra jeg. vanskelig å vite hvorfor magene våre krangler med oss... noen ganger har i allefall min mage en god grunn til å klage, andre ganger bare klager den fordi den føler for det virker det som

Gammel 26-05-06, 16:22   #5
elian
Stressa 4-barns mor

elian sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 47
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Dette har jeg gjort mange ganger også Og stort sett bare varmet det opp i mocro'n igjen.... Still going strong

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 26-05-06, 16:25   #6
Kristian
Seniormedlem

Kristian sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 58
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Hvis du ikke er død i løpet av en uke så kan du ta resten i morra!

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 26-05-06, 16:25   #7
jeef-micro
Seniormedlem

jeef-micro sin avatar

jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Hvis du ikke er død i løpet av en uke så kan du ta resten i morra!

Gammel 26-05-06, 21:09   #8
Stella
Medlem

Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Aust Agder
Alder: 41
Stella er på en erverdig vei

Samboeren min gjør det og han lever fremdeles. Jeg klarer ikke å spise noe som har stått der så lenge! Men jeg er temmelig sart

Stella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-05-06, 23:24   #9
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Tenkte bare at jeg skulle opplyse om at jeg lever.

Jeg mener, hvis det skulle være noen som helst form for bekymringer der ute. Liksom.

Eh he.

Gammel 27-05-06, 00:32   #10
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Godt å høre

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 27-05-06, 02:11   #11
Fjonken
Seniormedlem

Fjonken sin avatar

Hvor: Sola
Alder: 59
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Det går som regel bra, men en vakker dag går det ikke bra. Jeg vil på det sterkeste fraråde folk å spise mat som ikke har vært oppbevart riktig. Grunnen til det er at jeg både har sett virkningen av slik oppbevaring gjennom mikroskopet og også selv følt det på kroppen. Matforgiftning er ikke noe man skal kimse av. Det er utrolig hvor fort en bakterie kan formere seg i romtemperatur og det er ikke bakterien man blir syk av, men de giftstoffene de produserer mens de forvandler maten din til dritt.. Ja, for det er faktisk det som skjer.. Bakteriene blir mange, maten din spiser de og i maten din driter de. For å si det brutalt.. og matforgiftning gjør ekstremt VONDT og kan i verste fall ta livet av deg. Det kommer ann på hvilke type bakterier som befinner seg i maten.. Men vet du hvilke bakterier det er du spiser?

Så tenk sånn neste gang du har lyst til å gomle på gammel mat som har stått på benken noen timer, at i denne maten er det bokstavelig talt møkk.. ! Fremdeles lyst på gammal benkemat.. ? Ja vel.. så se fram til timer og døgn med sterke magesmerter, oppkast, diare, total utmattelse og høy feber..

Så mitt råd er å få maten fortest mulig over i egnet emballasje ( med lokk sånn at nye bakterier ikke kommer til) og rett inn i kjøleskap selv om det fremdeles damper av maten.

Det er nok med 1 stk e-colie-bakterie i maten..Dersom du lar maten stå på benken i 1 time har du allerede fått noen hundre ut av denne ene.. 30 min senere er antallet oppe i noen tusen.. 2 timer senere er det rett og slett livsfarlig å spise maten.. Vil du ta den risken? Jeg gjør det i allefall ikke en gang til.. Jeg har lært..!

Medlem av piskeklubben

Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 27-05-06, 08:45   #12
Siljevanilje
Seniormedlem

Siljevanilje sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 39
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: Stekt kjøttdeig som har stått ute = må kastes?

jeg tør ikke sånn. er nok kanskje litt pysete. maten skal ha stått max 3 timer eller.no. men til vanlig fyker den inni kjøleskapet i en boks forts som lynet rett etter middag. magen min leker man ikke med.

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-05-06, 10:41   #13
jeef-micro
Seniormedlem

jeef-micro sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Det går som regel bra, men en vakker dag går det ikke bra. Jeg vil på det sterkeste fraråde folk å spise mat som ikke har vært oppbevart riktig. Grunnen til det er at jeg både har sett virkningen av slik oppbevaring gjennom mikroskopet og også selv følt det på kroppen. Matforgiftning er ikke noe man skal kimse av. Det er utrolig hvor fort en bakterie kan formere seg i romtemperatur og det er ikke bakterien man blir syk av, men de giftstoffene de produserer mens de forvandler maten din til dritt.. Ja, for det er faktisk det som skjer.. Bakteriene blir mange, maten din spiser de og i maten din driter de. For å si det brutalt.. og matforgiftning gjør ekstremt VONDT og kan i verste fall ta livet av deg. Det kommer ann på hvilke type bakterier som befinner seg i maten.. Men vet du hvilke bakterier det er du spiser?

Så tenk sånn neste gang du har lyst til å gomle på gammel mat som har stått på benken noen timer, at i denne maten er det bokstavelig talt møkk.. ! Fremdeles lyst på gammal benkemat.. ? Ja vel.. så se fram til timer og døgn med sterke magesmerter, oppkast, diare, total utmattelse og høy feber..

Så mitt råd er å få maten fortest mulig over i egnet emballasje ( med lokk sånn at nye bakterier ikke kommer til) og rett inn i kjøleskap selv om det fremdeles damper av maten.

Det er nok med 1 stk e-colie-bakterie i maten..Dersom du lar maten stå på benken i 1 time har du allerede fått noen hundre ut av denne ene.. 30 min senere er antallet oppe i noen tusen.. 2 timer senere er det rett og slett livsfarlig å spise maten.. Vil du ta den risken? Jeg gjør det i allefall ikke en gang til.. Jeg har lært..!

må bare kommentere denne litt fjonken... for det første så overdriver du litt nå. og for det andre så skal man ikke sette mat i kjøleskap som det damper av.

vi er her for å hjelpe hverandre, og ikke skape angst for mat som har stått en liten stund på kjøkkenbenken.
Jeg mener ikke at vi ikke skal ta dette alvorlig, men jeg mener det er forskjell på å gi gode råd, og å skremme vettet av folk å ta fra dem matlysten totalt...

og tro meg... jeg vet hvordan det er å ha matforgiftning, og jeg vet å hvordan det er å ha et veldig anstrengt forhold til mat. Du greide i allefall å få meg til å kaste opp, og jeg kommer ikke til å spise kjøttdeig på mange-mangemåneder etter dette.

Sist redigert av jeef-micro : 27-05-06 kl 11:40.
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 27-05-06, 11:49   #14
Fjonken
Seniormedlem

Fjonken sin avatar

Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Innlegget mitt er basert på renspikka fakta. Og jeg skrev det i den ordlyden nettopp med det til hensikt å skremme folk litt. Fordi alt for mange er for slipphendte med gammal mat. Og faktisk.. varm mat skal rett inn i kjøla.. tro det eller ei. Fordi det stopper bakterieveksten på et så tidlig tidspunkt som mulig. Dagens kjøleskap greier den biffen greit. Fordi de fleste kjøleskap er utstyrt med en temperatursak som gjør at den enten manuelt eller automatisk setter ned temperaturen.

Du kan si hva du mener.. men jeg synes det var på sin plass med såpass sterke ordelag i denne tråden der folk synes å gi fullstendig blaffen i forgiftningsfaren.

Medlem av piskeklubben

Gammel 27-05-06, 11:52   #15
Fjonken
Seniormedlem

Fjonken sin avatar

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

må bare kommentere denne litt fjonken... for det første så overdriver du litt nå. og for det andre så skal man ikke sette mat i kjøleskap som det damper av.

vi er her for å hjelpe hverandre, og ikke skape angst for mat som har stått en liten stund på kjøkkenbenken.
Jeg mener ikke at vi ikke skal ta dette alvorlig, men jeg mener det er forskjell på å gi gode råd, og å skremme vettet av folk å ta fra dem matlysten totalt...

og tro meg... jeg vet hvordan det er å ha matforgiftning, og jeg vet å hvordan det er å ha et veldig anstrengt forhold til mat. Du greide i allefall å få meg til å kaste opp, og jeg kommer ikke til å spise kjøttdeig på mange-mangemåneder etter dette.

Nei jeg vil ikke påstå at jeg overdriver. Men jeg skal medgi at jeg bruker sterke virkemidler.

Og en 20 timer på benken er neppe noe man kan kalle en liten stund..

Medlem av piskeklubben

Gammel 27-05-06, 12:00   #16
jeef-micro
Seniormedlem

jeef-micro sin avatar

Nei jeg vil ikke påstå at jeg overdriver. Men jeg skal medgi at jeg bruker sterke virkemidler.

Og en 20 timer på benken er neppe noe man kan kalle en liten stund..

Jeg mener at det er en viss forskjell på å gi gode råd å gjøre folk kvalm da... Jeg er en av de som har et veldig anstrengt forhold til mat, og dette var noe jeg absolutt ikke har behov for... du ødelegger faktisk for de tingene jeg tidligere har spist når du skriver ting som dette.

Greit at du føler for å bruke så sterke ord, men du må tenke på at det er mange forskjellige folk her inne på forumet, og det er forskjell på hva vi tåler, og har man som meg et dårlig forhold til mat så er det faktisk nok med et slik innlegg før jeg mister matlysten for flere dager i strekk...

Jeg synes vi skal være forsiktig med å omtale mat på en måte som får folk til å kaste opp av å lese det.

Gammel 27-05-06, 13:35   #17
Trolljenta
Seniormedlem

Trolljenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 43
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Det med at maten må bli kald for å sette den i kjøleskapet er vel en myte.

Hvis maten min hadde stått ute over natten hadde jeg kastet den, men trodde ikke det var ille å la den stå på benken noen timer..

Ikke for å være frekk Jeef, men jeg synes ikke Fjonken trenger å ta hensyn til det i det innlegget. Det var et saklig spissformulert innlegg.

Gammel 27-05-06, 15:54   #18
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Jeg må medgi at jeg ble forundret og forvirret over det du skriver, Fjonken. For jeg har faktisk lært at å sette varm mat i kjøleskapet skaper de mest gunstige betingelsene for bakterievekst...

Det vil jo i tillegg gjøre temperaturen i kjøleskapet ugunstig høy. Jeg har et ganske nytt kjøleskap, men det har ihvertfall ikke den funksjonen du beskriver.

Jeg har bestandig latt mat avkjøle seg ute - og aldri fått problemer pga det. Noen timer tror jeg ikke utgjør noen risiko. Når det blir glemt ute over natten ville jeg ha kastet det. Ihvertfall varmet det grundig opp igjen. Eventuelle e-coli-bakterier er jo allerede tatt livet av ved første steking/koking. Samme med salmonella. Andre bakterier finnes jo, men så vidt jeg vet er den "beste" måten å få dem til å formere seg på, å holde maten halvvarm over lengre tid (slik det skjer på storkjøkkener/restauranter innimellom). Eller fordi det er så store mengder mat at nedkjølingen går for langsomt. Nedkjøling i romtemperatur går ellers raskt nok ved "vanlige" mengder mat. Er man i tvil kan man dele opp i mindre porsjoner og la dem avkjøle seg slik før man setter dem i kjøleskapet. Lokk eller ikke lokk spiller ingen rolle for bakteriene, men lokk kan forsinke nedkjølingen - jeg tar derfor alltid lokket AV når jeg setter mat til avkjøling...

Men for mofes del er spist spist, og jeg ser ingen grunn til å skremme med å si at det er livsfarlig når det ser ut til å ha gått veldig bra...

Gammel 27-05-06, 16:01   #19
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Nå har jeg googlet litt, og det jeg finner er at det IKKE anbefales å sette varm mat i kjøleskapet - fordi kjøleskapet blir varmet opp. Man kan i stedet sette kjelen i kaldt vann og røre rundt og/eller dele opp i mindre porsjoner.

Gammel 27-05-06, 16:07   #20
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Signerer deg jeg, Scilla

Jeg har alltid latt mat avkjøle seg på benken.

Faren ved bakterier og matforgiftning og e.coli og alt, starter jo i det folk ikke behandler maten skikkelig, det være seg nok steking/koking, og hvis man lager salat etc. samtidig - så må man jo passe seg for ikke å overføre evt. bakterier etc.

Siste måneders hendelser har nok gjort folk flest mere obs på matbehandling.

Og Fjonken - som du sier selv, så gikk du hardt og brutalt ut for å skremme folk. Hvis du var ute etter å skremme meg spesifikt, så var ikke det nødvendig.

Spørsmålet mitt i første innlegg om "kommer jeg til å dø nå?" var særdeles humoristisk ment - men det kom kanskje ikke godt nok frem?

Anyways. Jeg lukter alltid på mat som jeg er usikker på om jeg kan bruke. Og hvis jeg fremdeles er usikker (som i dette tilfellet), så smaker jeg på maten. Det gjorde jeg også denne gang, og det smakte greit. Jeg spiste en porsjon, og fikk vondt i magen - men det kan være andre grunner til det. (spist lite siste dagene, sær mage fra før av, osv osv.). Jeg har spist enda en porsjon i dag - og kan melde om at ingenting har skjedd siden i går. Jeg er frisk som en fisk, ingen uhyggelige toalettbesøk. I det hele tatt.

Nå KAN det jo hende at jeg plutselig faller død om hvert eneste øyeblikk.

Hvorfor jeg startet tråden i utgangspunktet? Litt for å sette temaet på dagsorden, litt for å forhøre meg om jeg kanskje er dum som et brød som spiser mat som har stått ute såpass lenge. Kan jo hende at folk fremdeles synes jeg ER dum som et brød, og synes at jeg gir "fullstendig blaffen i forgiftningsfare" - men det får nå heller være.

Og når det er sagt. Om jeg kommer til å servere andre enn meg selv mat som har stått ute i 20 timer? Selvfølgelig ikke. Og det er kanskje innmari inkonsekvent av meg. Men, men.

Gammel 27-05-06, 16:14   #21
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Nå har jeg googlet litt, og det jeg finner er at det IKKE anbefales å sette varm mat i kjøleskapet - fordi kjøleskapet blir varmet opp. Man kan i stedet sette kjelen i kaldt vann og røre rundt og/eller dele opp i mindre porsjoner.

Det er det jeg også pleier å gjøre, om jeg vet at jeg skal putte maten i kjøleskapet igjen. Jeg rører rundt i maten og får ut varmen så raskt som mulig. Bruker ikke lokk, putter det i små bokser - ja i det hele tatt. Også putter jeg det i kjøleskapet når maten er kald nok.

Jeg gjorde ikke det denne gang - jeg puttet lokk over fordi jeg hadde tenkt å spise mere, også ville jeg ikke at det hele skulle tørke ut. Men så glemte jeg bort hele greia.

Gammel 27-05-06, 17:15   #22
jeef-micro
Seniormedlem

jeef-micro sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta

Det med at maten må bli kald for å sette den i kjøleskapet er vel en myte.

Hvis maten min hadde stått ute over natten hadde jeg kastet den, men trodde ikke det var ille å la den stå på benken noen timer..

Ikke for å være frekk Jeef, men jeg synes ikke Fjonken trenger å ta hensyn til det i det innlegget. Det var et saklig spissformulert innlegg.

Jeg mente ikke at Fjonken ikke skulle få være saklig i innlegget sitt, men å skrive at mat er dritt er faktisk ikke saklig i det hele tatt... det er faktisk barnslig å upassende det slik jeg ser det. Det er ikke ofte jeg sier fra, men i dette tilfellet synes jeg faktisk fjonken gikk langt over streken

Gammel 28-05-06, 10:49   #23
Fjonken
Seniormedlem

Fjonken sin avatar

Enhver får bruke den metoden de selv ønsker for å kjøle av og oppbevare maten. Men i proffesjonelle matmiljøer som restauranter og storkjøkken blir maten kjørt direkte inn på kjøla etter tilberedning. Tidligere var det vanlig å avdampe maten i romtemperatur for deretter å kjøre den på kjøla. Det gikk man bort fra etter en rekke matforgiftningsskandaler på 70 og 80 tallet. Og ja, maten er bakteriefri etter tillagning, vel og merke dersom maten er riktig tillagt. Men står maten utildekket for nedkjøling i etterkant kommer nye bakterier til via lufta. Derfor anbefales det at maten dekkets til umiddelbart etter tilberedning.
Da gjerne med lokk som slipper dampen ut. JEg har i alle år brukt denne metoden og har aldri hatt problemer med oppvarming av kjøleskapet. Men så sørger jeg også for å kjøre tempen ned før jeg setter inn varme ting.

Ja, jeg brukte sterke virkemidler og det med hensikt og det virket. Det viser denne debatten. Jeg skal imidlertid i framtida være mer forsiktig med ordbruken for å skåne de med sart mage.

Medlem av piskeklubben

Gammel 29-05-06, 04:25   #24
Kristian
Seniormedlem

Kristian sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 58
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Det var da fryktelig hvor fort disse bakteriene dine vokser da fjonken. Hos meg vokser ikke E-coli så fort. De har en fordoblingstid på ca 30 minutter. Det vil si at en coli blir til 64 i løpet av 3 timer hvis forholdene er gunstige. Og det skal nok noen millioner til før de fleste E-coli blir farlig. Men det finns også noen varianter av E-coli som er langt farligere altså.
Jeg smaker alltid på maten og er jeg i tvil om maten smaker normalt så kaster jeg den. Bruk smaksløkene folkens, vi har fått dem for å bruke dem.

Maten skal settes kaldt så fort som mulig ja, setter maten i kjøleskap når den kommer under 50 grader.
Tining av mat er også viktig å gjøre riktig. frossen mat skal legges i kaldt vann eller tines i kjøleskap.

Det er bare proteinrik mat vi er nødt til å være forsiktige med.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 29-05-06, 09:43   #25
Fjonken
Seniormedlem

Fjonken sin avatar

Der tok du meg på faktafeil Kristian. Jeg må innrømme at jeg slumpa litt i svingen der. Tok meg ikke tid til å sjekke opp og kjørte etter husken. Men, under helt optimale forhold går bakterieformeringen utrolig fort og setter opp farta jo lenger tid det går og jo flere bakterier det blir. 1 blir 2. 2 blir 4. 4 blir 16 osv.. Sier seg sjøl at jo lengre tid maten står jo større er sjangsene for at det blir giftig.

Medlem av piskeklubben

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Forklaring på insulinresistens MHM Dr Lindbergs 87 09-12-11 14:26
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
Årstidsbunden viktminskning ssskaldeman Lavkarbo generelt 11 04-12-06 19:30

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:15.