View Full Version : Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?


Sider : 1 2 3 4 [5] 6

VSB
25-11-12, 14:16
Vi har vært på Kiel-cruise og 2 daager med HK. Startet på rett side allerede til frokost så er fornøyd med den. 10-års bryllupsdag:) da er det lov!

Veide på fredag for første gang siden operasjon og 73,4 er bedre enn fryktet...

VSB
25-11-12, 14:20
Ser vi er flere med jule-utgordringer, då vi får stå sammen. Målet mitt fram til jul blir å bære streng til hverdags og moderate / kontrollerte utskeielser til fest. Hva med dere?

Tarato
25-11-12, 17:52
Gratulerer med 10 års bryllupsdag VSB - og med ikke-så-ille-som-fryktet-vekttall ;)

Jeg slutter meg til din metode for å takle juleutfordringen; spise mest mulig riktig og holde meg unna det som er søtt/mel mv. Da får jeg heller drikke mer vin :rolleyes: Heldigvis tenker jeg, er det ikke det søte som er min største ufordring; det er heller det salte som potetchips o.l. Altså kan kaker o.l få lov å stå i fred. Det andre derimot..... :(

Fedona
26-11-12, 08:33
Håper suget har gitt seg nå Tarato. Ikke kjekt å få det nei!

Men dette klarar du vettu og du er jo så flink til å gå tur så dette ordner seg i en svisj :D

Kjenner det skal bli en utfordring denne førjuls tida og sikkert også jula. I fjor hadde jeg nettopp startet på denne tida og var supermotivert for å holde meg til lavkarbo mat. Må bare få tak i den følelsen igjen sånn at jeg ikke ramler utpå noe tull nå :o

Hvis vi pusher hverandre og motiverer så klarer vi det alle sammen :D

Ha en fin mandag! Nå skal jeg til manuellterapeut for å få knekket på den stive ryggen min... :p

smgj
26-11-12, 08:51
Jeg må bare innrømme at mitt hovedfokus/hovedproblem for tiden er ikke maten. (Den går rimelig greit, ikke superbra, ikke superille. Dessuten virker det som at det blir lettere og lettere å spise noenlunde rett - å velge druer i stedet for sjokolade, og middag i stedet for GF-mat - som gjerne er full av stivelse.)
Derimot jobber jeg hardt med treningen. 3 ganger ukentlig (mandag, onsdag, fredag) er målet, og nå har jeg klart det i 5 uker. I dag kjennes det tungt, men jeg satser på å bite tennene sammen og heller ha en dårligere økt (men gjennomføre økta), enn å skippe den.

Taratao, VSB - en bøtte mat-motivasjon er sendt i deres retning.

Edit - og gratulasjoner til VSB, selvfølgelig! :w00t::heia:

Fedona
26-11-12, 09:56
Vi har vært på Kiel-cruise og 2 daager med HK. Startet på rett side allerede til frokost så er fornøyd med den. 10-års bryllupsdag:) da er det lov!

Veide på fredag for første gang siden operasjon og 73,4 er bedre enn fryktet...

Gratulerer med 10 års bryllupsdag :)

Og vi liker når vekten er bedre enn fryktet :D stå på! Du er flink!

Tarato
26-11-12, 21:31
Håper suget har gitt seg nå Tarato. Ikke kjekt å få det nei!

Men dette klarar du vettu og du er jo så flink til å gå tur så dette ordner seg i en svisj :D Akter ikke å gi meg nei, og fikk et spark bak i morges da vekta viste 2,1 kg mer enn minstenotering. rett nok spiste jeg litt feil mat i helga, men jaggu var det i mindretall iforhold til det andre jeg spiste. Rødvin og konjakk drakk jeg også, men ikke såååå mye (kremt..tar tilbake den....). Da må det ha vært potetchipsen da, og eller sjokoladebitene:eek:

Uansett; magen er oppblåst, buksa trang, beltet kunne jeg ta ut igjen. Liker ikke nei, men veldig selvforskyldt:( Jeg mista bussen hjem i dag, og gikk de 7 km. Veldig godt, selv om jeg ikke akkurat var kledd for slik aktivitet. Så gikk jeg og tenkte på at det var veldig bra etter ei sånn helg:p mens jeg hørte på musikk

Så bra du holder fokus på trening smjg; du imponerer med 5.uka på rad altså! Kanskje er det riktig? og heller få trening på plass før du gjør andre endringer? Og så tok du ei økt selv om du ikke hadde lyst; råbra! Bedre gjennomført enn ikke tenker jeg!

Hold ut du og Festina; tenk at du har sett det magiske 99,9 da! Jeg husker godt da jeg passerte tre sifret vekt og gikk over i tosiffret. Jeg heier på deg!! Jeg tror, uten å noe som helst vitensaplig belegg for å si det, at det skjer "noe" i hodet (helst) når vi kommer til sånne magiske tall. Mer som at ting stopper opp? Altså, den underbevisstheten vår tror jeg spiller oss noen puss innimellom. Kan ikke skjønne at det er noe annet når det gjentar seg gang etter gang etter gang?

VSB
27-11-12, 08:06
Enig i at hodet kan gi oss noen puss ved de store milepælene, men du kommer dit!

Takk for gratulasjoner:) hadde en hærlig helg, men vektkonsekvensene tar jeg med en strikt uke før veiing.

Forkjølelsestid og litt selvmedlidenhet her:( men kanskje greit å bli "ferdig" mens jeg likevel må ta det med ro. Kribler i kroppen etter trening nå...

Tarato
27-11-12, 19:22
Kjekt å gjøre seg ferdig med forkjølelser når man likevel må være i ro tenker jeg!

Jeg har spekulert litt på akkurat dette med milepælspunkt, så som å passere en magisk vekt, som å komme inn i et plagg, eller noe i den duren. For meg ser det ut som at vekta stopper opp, gjerne litt over den magiske vekta. Ofte er det sammenfallende med (del)målvekt, og hvorfor er det sånn tenker jeg.... Etter å ha gått noen runder med meg selv, vært dønn ærlig ble jeg etterhvert særledes klarsynt. Når jeg nærmer meg, eller passerer det magiske punktet slapper jeg mer av; jeg er ikke så "nazi" på hva jeg spiser, det dukker opp en tanke om at "jeg kan jo ta litt fordi jeg har kommet så langt nå". Blah! Trodde da virkelig at jeg var over slike tanker nå. Kanskje ikke så mye, men jeg mister fokus fra det jeg har bestemt meg for å fokusere på. Altså vann, aktivitet, mat i passe mengder, ikke for ofte, ikke for mye. Som salaten jeg har laget til morgensdagens lunsj; den porsjonen ble for stor - noe jeg visste da jeg laget den. Likevel er den pakket ned. Jeg må faktisk også fokusere mer på mengde mat, mengre grønnsaker og kjøtt. :confused::confused:

Noen av dere som har det sånn?

Tarato
30-11-12, 22:05
Tjo ho! Ny minstenotering: 71 blank! Det hjalp å gå tilbake på mengdekontroll. Dvs ikke spise for mye :) Gjett om det gjør noe med motivasjonen da!!

smgj
30-11-12, 22:44
Tjo ho! Ny minstenotering: 71 blank! Det hjalp å gå tilbake på mengdekontroll. Dvs ikke spise for mye :) Gjett om det gjør noe med motivasjonen da!!:heia::heia::heia:

Her er uke6 med 3x treninger gjennomført. Ennå går det framover ganske raskt, så det er gøy ... ennå. Noen dager har vært litt tunge, men jeg har berget meg med å tenke at jeg ikke kan la DEN dagen bryte den fine statistikken, så jeg har latt være å tenke for mye og bare gått for å trene. Ikke med andre mål enn å tangere en av de to forutgående øktene (forsøker å kjøre ca annenhver økt kort, med hastighetsintervaller eller lengre i jevnt tempo) - eller i verste fall - bare bevege meg og bli svett den tilmålte tiden. Foreløpig fungerer det over all forventning.

VSB
30-11-12, 22:45
Her er det status quo, men med forrige helgs utskeielser og forkjølelse er ikke det så galt.

Gratulerer Tarato:)

Tarato
01-12-12, 11:06
Her er uke6 med 3x treninger gjennomført. Ennå går det framover ganske raskt, så det er gøy ... ennå. Noen dager har vært litt tunge, men jeg har berget meg med å tenke at jeg ikke kan la DEN dagen bryte den fine statistikken, så jeg har latt være å tenke for mye og bare gått for å trene. Ikke med andre mål enn å tangere en av de to forutgående øktene (forsøker å kjøre ca annenhver økt kort, med hastighetsintervaller eller lengre i jevnt tempo) - eller i verste fall - bare bevege meg og bli svett den tilmålte tiden. Foreløpig fungerer det over all forventning. WOW! Du imponerer!!!! Det gjør du også VSB; som er så standhaftig!!!! :heia::heia::heia::heia::heia::heia:

Fedona
03-12-12, 12:11
Så flinke dere alle er :D gratulerer med treningsglede og vektnedgang!!!

Her i stua så er det ingen forandring. Har hatt besøk siden torsdag så har ikke hatt mulighet til å oppdatere her inne.

Men tante rød kom tilbake etter en ukes pause i forrige uke :( så noe er i ubalanse i kroppen min for tiden. Nå skal jeg til akupunktur igjen. Er lei av smerter og vann i kroppen :mad:

Men uansett! Ønsker dere en strålende mandag :D

smgj
03-12-12, 12:25
Men tante rød kom tilbake etter en ukes pause i forrige uke :( så noe er i ubalanse i kroppen min for tiden. Nå skal jeg til akupunktur igjen. Er lei av smerter og vann i kroppen :mad:
Huff, da.... god bedring.

Fedona
03-12-12, 14:09
Huff, da.... god bedring.

Takk for det :)

Festina lente
05-12-12, 11:15
Da var det nok fredagsfaen som var innom. (Eller Mercur retrograd?) Uansett... du vet at du ikke skal gi faen lenge, ikke sant? Da risikerer du ikke bare å stoppe nedgang, men å kaste bort det du har oppnådd? ;)

Måtte google MR, og jeg tror jammen du har rett - alt som kan gå galt går galt for tiden..... :o

Har vært lenge borte fra forumet nå siden alt av motivasjon har skrantet. Fikk en oppgang på 1,5(!) vannkilo som holdt på å ta helt knekken på meg, men begynner å komme i rute igjen. I morges manglet jeg 400 gram på det magiske 99,9, men nå ligger det to uker med ferie foran meg, så jeg gidder ikke å stresse så voldsomt. Jeg merker det mer og mer på kroppen at den har det bedre på lavkarbo enn høykarbo, og det vil forhåpentligvis bidra til at det blir enklere å unngå de langvarige sprekkene.

Festina lente
05-12-12, 11:16
Tjo ho! Ny minstenotering: 71 blank! Det hjalp å gå tilbake på mengdekontroll. Dvs ikke spise for mye :) Gjett om det gjør noe med motivasjonen da!!

HURRA og GRATULERER!! :blomster::blomster::blomster:
Kjekt å se at motivasjonen kommer tilbake - det er deg vel unt! :)

Festina lente
05-12-12, 11:19
:heia::heia::heia:

Her er uke6 med 3x treninger gjennomført. Ennå går det framover ganske raskt, så det er gøy ... ennå. Noen dager har vært litt tunge, men jeg har berget meg med å tenke at jeg ikke kan la DEN dagen bryte den fine statistikken, så jeg har latt være å tenke for mye og bare gått for å trene. Ikke med andre mål enn å tangere en av de to forutgående øktene (forsøker å kjøre ca annenhver økt kort, med hastighetsintervaller eller lengre i jevnt tempo) - eller i verste fall - bare bevege meg og bli svett den tilmålte tiden. Foreløpig fungerer det over all forventning.

Kjempebra - jeg bøyer meg i støvet for en slik treningsiver! :D

Synes at jeg har vært flink selv i november, siden jeg fikk trent 23 ganger (jada, teller med turene med hunden). Synes derfor at det er desto mer frustrerende når ryggen låser seg på nytt etter over en mnd med fremgang :(. Håper å få løst opp litt frustrasjoner på jobb og at ferie og julefri kurerer resten.

Keep up the good work!

Festina lente
05-12-12, 11:22
Her er det status quo, men med forrige helgs utskeielser og forkjølelse er ikke det så galt.

Utskeielser er nå en ting, men min erfaring er at kroppen bruker alle krefter på å reparere seg når den er syk. Så med en forkjølelse i kroppen syns jeg du har vært kjempeflink som har holdt vekten. (Jeg har en egen evne til å synes synd på meg selv når jeg er syk, så jeg hadde garantert gått opp... :o)

Festina lente
05-12-12, 11:29
Hallo! Long time no see!
Som nevnt ovenfor fikk jeg meg en liten knekk i motivasjonen etter masse trening og uforståelig vektoppgang. Og verre skulle det bli - jeg gikk faktisk opp 1,5(!) kg til! :eek: Mest sannsynlig vannvekt, siden jeg nå mangler bare 400 gram for å bryte den magiske 100 kgs-grensen.

Trimmet mye i november, men fikk likevel et tilbakeslag i ryggen. Stoooor skuffelse! :(

Men NÅ skal alt bli bra! :) Reiser til Thailand på ferie på fredag, og ser frem til sol og varme som kan myke opp stivfrosne muskler og ledd. Det skal også bli godt å rømme fra utrivelig stemning på jobb. Lønnsoppgjør er ikke bare, bare!:eek: Skal ikke tilbake før på nyåret og jeg skal nyte hvert sekund! :D

Skal prøve å holde dere oppdatert, men tar IKKE med badevekten på ferie.:) Vi har imidlertid bestilt hotell med trimrom, og målet er å forsøke å gå en økt på tredemøllen hver dag. Midt på dag er det uansett så varmt at jeg må inn i skyggen - og da kan jeg like godt trene.

Dere får ha en fin førjulstid alle sammen, og lykke til med kosthold i en krevende periode! :)

smgj
05-12-12, 11:47
Åh... Thailand har jo så mye god mat. Bare å være litt forsiktig med risen og spise småsterkt så går nok dette kjempefint, skal du se. Kjenner at jeg ble en stor bøtte misunnelig nå...

Festina lente
05-12-12, 16:33
Maten i Thailand er helt fantastisk! :D Ulempen er at det er lite proteiner og fett, og mye karbs.... Vurderer faktisk å ta med et lite glass Cocosa, synes du jeg er sprø da?

TrillTrall
05-12-12, 17:45
Maten i Thailand er helt fantastisk! :D Ulempen er at det er lite proteiner og fett, og mye karbs.... Vurderer faktisk å ta med et lite glass Cocosa, synes du jeg er sprø da?

Du risikerer muligens å bli stoppet på grensa med det i kofferten... Men kokosfett vil jeg tro de selger der også?

VSB
05-12-12, 18:44
Smugle kokosfett:D

Måtte le litt av den, men forundrer meg ikkee.

Her er forkjølelsen på retur, sakte men sikkert. Jobb i dag og ruslet hjem framfor bane, 40min:) i morgen er det 4 uker fra operasjonen og jeg kan gjøre litt mer. Lett jogging og bære litt mer. Men fortsatt er alle større anstrengelser fy. Lettere hverdag da i hvert fall.

Stress og dårlig matlyst her. Fått avlyst tre viktige møter på kort tid argh... For lite spising er vel heller ikke akkurat sunnt.

TrillTrall
05-12-12, 19:00
Smugle kokosfett:D

Måtte le litt av den, men forundrer meg ikkee.

Har sett litt på grensevaktene (eller hva i huttaheiti serien het) fra Australia og det er mange steder veldig strengt med innførsel av mat. Selv epler og annen frukt i håndbagasjen var ikke tillatt og man fikk høye bøter om man hadde mat i kofferten.

Tarato
05-12-12, 20:30
Så trivelig å høre fra deg Festina! Og så heldig du er som skal på ferie da!! Ta med deg cocosaen; jeg har brukt ha med meg et glass og det har gått bra ;) Når det gjelder mat som "vokser" i jorda eller på trær tror jeg det er forbudt å innføre pga fare for spredning av sykdommer. Eks potet er ikke lov pga potetpest (elns). Kanskje du kan sjekke på utenriksdept. sider om Thailand? Misunner deg den Thailandsturen altså; har aldri vært der men ser på bilder derfra at det frister....

Har det virkelig gått 4 uker siden operasjonen VSB!?? Tiden flyr altså! Så bra du kan være mer aktiv framover.

Her er det endelig onsdag, og halvveis til helg! Det skal bli deilig (denne gangen også:rolleyes:).

smgj
05-12-12, 22:05
Maten i Thailand er helt fantastisk! :D Ulempen er at det er lite proteiner og fett, og mye karbs.... Vurderer faktisk å ta med et lite glass Cocosa, synes du jeg er sprø da?
Ja, du er sprø. Finn deg heller et marked... Å smugle inn kokosfett er som å importere sand i Sahara....

VSB
06-12-12, 08:13
Finnes nok kokosfett der nede ja, er vel ganske mye i bruk i Thai / mye asiatisk mat? Ingen ekspert jeg da...

4 uker føles lenge når man har sånne begrensninger, men godt å være et skritt nærmere. Dessuten har operasjonen så langt vært vellykket:) så klage skal jeg ikke. Planlegger en kort joggetur (inne på mølle, 10 minus) for å se hvordan formen er.

Festina lente
06-12-12, 08:45
Ja, du er sprø. Finn deg heller et marked... Å smugle inn kokosfett er som å importere sand i Sahara....

:D:):D

Men over til et dumt spørsmål :o: Hva er forskjellen på kokosfett og palmeolje? Produksjon av palmeolje fører til rasering av regnskogen, så jeg håper at det ikke er det samme som kokosfett/-olje? Da blir vi jo noen skikkelige miljøsvin.....:(

Festina lente
06-12-12, 08:53
Har sett litt på grensevaktene (eller hva i huttaheiti serien het) fra Australia og det er mange steder veldig strengt med innførsel av mat. Selv epler og annen frukt i håndbagasjen var ikke tillatt og man fikk høye bøter om man hadde mat i kofferten.

Jeg har vært i Australia noen ganger, og er like "spent" hver gang jeg skal inn i landet. En gang fikk jeg en av "mathundene" (ja, som narkotikahunder men på mat!) opp etter ryggen. Etter at grensevakten hadde gått gjennom hele sekken min mente han kanskje at det hadde vært et eple der en gang, og at det var derfor hunden reagerte! Jeg hadde fått sekken, så det kunne jeg jo ikke gå god for, men Australia har jo dårlige erfaringer med innføring av kaniner, så jeg forstår dem godt. Og hundene er jo kjempesøte :)

smgj
06-12-12, 09:04
:D:):D

Men over til et dumt spørsmål :o: Hva er forskjellen på kokosfett og palmeolje? Produksjon av palmeolje fører til rasering av regnskogen, så jeg håper at det ikke er det samme som kokosfett/-olje? Da blir vi jo noen skikkelige miljøsvin.....:(

Det store problemet med palmeolje er visst den industrielle etterspørselen som har ført til nedhogging av store mengder regnskog for oljeproduksjon. Store monokulturer i et sånt rikt miljø dreper mangfold.

Såvidt jeg forstår så er kokospalmen mer nøysom og høstingen i stor grad ikke går på nye megaplantasjer og dermed blir ikke trykket på urskogen så stort.

http://en.wikipedia.org/wiki/Environmental_impact_of_palm_oil
Sier at palmeolje fra Afrika muligens er ok.

http://notopalmoil.blogspot.no/2010/12/palm-oil-vs-coconut-oil.html
http://www.realfooduniversity.com/the-tropical-oils/

Fedona
06-12-12, 09:30
Palmeolje er farlig for hjertet for det legger seg i blodårene og gir fare for hjerteinfarkt OG utrydder regnskogen, så det er det bare å holde seg unna. Kokosfett er utvinnet fra kokosnøtta og de høstes vel uten at palmen blir ødelagt. Og det fettet er noe det beste fettet for oss mennesker. Men om du skal ta med medbrakt ville jeg ha sjekket. De har helt sikkert kokosfett der nede, kanskje det lønner seg å finne ut hva det heter på thai først?

Ha en herlig tur til Thailand Festina! Skulle ønske det var meg :p

smgj
06-12-12, 09:50
Palmeolje er farlig for hjertet for det legger seg i blodårene og gir fare for hjerteinfarkt OG utrydder regnskogen, så det er det bare å holde seg unna. Kokosfett er utvinnet fra kokosnøtta og de høstes vel uten at palmen blir ødelagt. Og det fettet er noe det beste fettet for oss mennesker. Men om du skal ta med medbrakt ville jeg ha sjekket. De har helt sikkert kokosfett der nede, kanskje det lønner seg å finne ut hva det heter på thai først?

Ha en herlig tur til Thailand Festina! Skulle ønske det var meg :p
Palmeolje har mye mer enumettet fett enn kokosolje, men ellers er de ikke så ulike - sånn sett. :)

Palm oil, along with coconut oil, is one of the few highly saturated (http://en.wikipedia.org/wiki/Saturated_fats) plant fats. It is semi-solid at room temperatures (http://en.wikipedia.org/wiki/Room_temperature) and contains several saturated and unsaturated fats (http://en.wikipedia.org/wiki/Unsaturated_fat) in the forms of glyceryl laurate (http://en.wikipedia.org/wiki/Lauric_acid) (0.1%, saturated), myristate (http://en.wikipedia.org/wiki/Myristic_acid) (1%, saturated), palmitate (http://en.wikipedia.org/wiki/Palmitic_acid) (44%, saturated), stearate (http://en.wikipedia.org/wiki/Stearic_acid) (5%, saturated), oleate (http://en.wikipedia.org/wiki/Oleic_acid) (39%, monounsaturated (http://en.wikipedia.org/wiki/Monounsaturated)), linoleate (http://en.wikipedia.org/wiki/Linoleic_acid) (10%, polyunsaturated (http://en.wikipedia.org/wiki/Polyunsaturated)), and alpha-linolenate (http://en.wikipedia.org/wiki/Alpha-Linolenic_acid) (0.3%, polyunsaturated).
http://en.wikipedia.org/wiki/Palm_oil

og kokosolje 91% mettet, 6% enumettet og 3 flerumettet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Coconut_oil#Composition_and_comparison

Så for meg er dette mest et spørsmål om miljø. :)

Og Festina - du har ikke plass til en blindpasasjer i kofferten, vel???? :D

VSB
06-12-12, 13:51
Saken med palmeolje er vel fokuset på planteoljer fra ernæringstoppene, alt som ikke er kjøtt/melk er sundt og palmeolje merkes som planteolje, men selv ikke ernæringsrådet anser den som sunn. Hvertfall slik jeg har oppfattet debatten.

Tarato
07-12-12, 07:43
Herlig fredag. En arbeidsdag og ett julebord så skal fridagene nytes. Jubel i heimen i morges da vekta viste 70.4 kg. Dvs enda 300 gram ned. Det skal 'feires' med en god vin og kveld ;-)

Leser innleggene senere!

Fedona
07-12-12, 10:29
Herlig fredag. En arbeidsdag og ett julebord så skal fridagene nytes. Jubel i heimen i morges da vekta viste 70.4 kg. Dvs enda 300 gram ned. Det skal 'feires' med en god vin og kveld ;-)

Leser innleggene senere!

Å så flott Tarato! Du har vært kjempeflink! På et punkt veide vi det samme og jeg er fortsatt der og du har rast ned og latt meg være igjen :p

Men på nyåret er det påan 100% igjen!

Jeg har jo vært i ketose i ett år nå. Lurer på om jeg skal øke på med karbene litt nå for så å gå inn i ketose igjen på nyåret.

Ha en super helg!

VSB
07-12-12, 13:55
Her står vekta stand-bye, får vel bare være fornøyd med det. Stress tatt i betraktning.

Gratulerer Tarato:)

smgj
07-12-12, 14:11
Ja, gratulerer!

Stand bye her også, og er fornøyd med det. Som sagt - konsentrerer meg mest på treningen for tiden. Spiser slapt og kan ikke forvente annet. Men, er også greit fornøyd med tilstanden, så da så... Får ta meg mer i nakken når det nærmer seg bikini igjen, ikke nå med 15 blå. :D

Fedona
08-12-12, 13:55
I går var jeg ute av ketose for første gang på ett år. :eek:

Tenkte å leve litt sånn ala Fedon, min navnefar :D, for å se om det skjer noe da. Og passe litt på kalori inntak også. Har ikke brukt diett.no på en god stund så nå tenkte jeg å bruke den igjen :)

Litt spent på om jeg vil føle mer sult nå. Har jo ikke vært noe "plaget" med det da jeg var i ketose.

Så da får vi se hvordan det går frem til 2013. Mulig jeg går inn i ketose igjen da. Men får se hvordan det går.

Lever dere i ketose? Hvor mange karber ligger dere på?

Wish me luck :)

Tarato
08-12-12, 16:53
Hei. Jeg har ikke peiling på om jeg er i ketose eller ikke. Sjekker med stix en gang i blant, og noen ganger er det utslag andre ikke. Vet heller ikke hvor mange gram kh jeg ligger på i hverdagen, signaturen min anslår 25-30 elns, men om jeg er der eller ikke ....?
Jeg regna ut det på diett.no for en tid tilbake, og da landa jeg på 15 den dagen. Tror det avhenger av hva jeg spiser (salat, ikke salat osv).

VSB
08-12-12, 22:01
Jeg prøver vel å holde meg sånn rett over ketosenivå, men det varierer vel en god del. 50-isj i kh om dagen kanskje?

Fedona
09-12-12, 13:22
Ser ut som om jeg har gått ned en kg siden jeg gikk ut av ketosen på fredag :rolleyes: er veldig spent på om det fortsetter! Fingers crossed! :)

Tarato
09-12-12, 14:51
Ser ut som om jeg har gått ned en kg siden jeg gikk ut av ketosen på fredag :rolleyes: er veldig spent på om det fortsetter! Fingers crossed! :)
OI!!! :goodluck:

smgj
09-12-12, 19:07
Ser ut som om jeg har gått ned en kg siden jeg gikk ut av ketosen på fredag :rolleyes: er veldig spent på om det fortsetter! Fingers crossed! :)
Whee!!!

VSB
09-12-12, 19:26
:heia::heia::heia::heia:

Fedona
10-12-12, 00:30
For en heiagjeng :):):)

Takker og bukker og så håper jeg det går rette veien nå :D

VSB
14-12-12, 06:57
Da kom tante rød og vannet slapp tror jeg. Drøye halvkiloen lettere på et par dager:)

Fedona
14-12-12, 10:51
Da kom tante rød og vannet slapp tror jeg. Drøye halvkiloen lettere på et par dager:)

Juhu! :D

Jeg skal på champagne lunsj hos naboen nå :D :p

Ha en flott fredag!

smgj
14-12-12, 11:04
Da kom tante rød og vannet slapp tror jeg. Drøye halvkiloen lettere på et par dager:)
Grattis!

Her har det gått motsatt vei, men jeg vet hvorfor og har skylden selv... Mea culpa. :o

VSB
22-12-12, 10:05
Her var det stille...

Opp 0,3kg er i realiteten stillstand, selv med litt julebordsutskeielser...

Då går vi løs på julen da folkens:)

Fedona
22-12-12, 12:13
Hei!

Har hatt det litt travelt... Som sikkert flere her inne :)

Jeg har gått ned et par kilo nå siden jeg la til litt mer karber :D Juhu sier jeg bare :)

En riktig god jul til dere alle!

Har kalkun Nr 2 i ovnen nå. Skal ha familiefest i kveld :D

Tror 12 kg skulle bli nok til 13 stk :p vi har nok mat for hele romjulen :p

Tarato
22-12-12, 21:36
Her var det stille...Opp 0,3kg er i realiteten stillstand, selv med litt julebordsutskeielser... Då går vi løs på julen da folkens:)
Det har du helt rett i! Og gratulerer med stillstans!! Og vi går løs på julen ja... :D

Hei!

Har hatt det litt travelt... Som sikkert flere her inne :) Jeg har gått ned et par kilo nå siden jeg la til litt mer karber :D Juhu sier jeg bare :) En riktig god jul til dere alle!

Har kalkun Nr 2 i ovnen nå. Skal ha familiefest i kveld :D

Tror 12 kg skulle bli nok til 13 stk :p vi har nok mat for hele romjulen :p WOW! Så bra du har vektnedgang selv om du øker mengden kh! Sikkert herlig!

Her i gården har jeg endelig kommet ned under 71 kg igjen (70,9 i morges). De siste to ukene har jeg IKKE spist slik jeg bør, og det har straffet seg både vektmessig og med oppblåst og vond mage. Nå står jula for døra og jeg har inngått en avtale med meg selv om at jeg skal kunne spise litt, både av julekaker, julegodt og annet. Heller tillate å spise litt enn at jeg dypdykker i fatet og nestendrukner i det. Og så skal jeg ut og gå lange turer hver eneste dag.

Dere får ha en riktig god jul, med eller uten kh og annet lekkert. Vi får holde kontakten de neste dagene for å holde motet oppe!

Tarato
25-12-12, 17:16
Puh... det er slitsomme dager..... Jeg har ikke gått ned i vekt selv om jeg har økt mengden kh for å si det sånn....

Hadde som mål å holde vekta nede med lange gåturer. Jeg går lange turer men det hjelper ikke på vekta nei. Eller...kanskje hadde den vist enda større tall hvis jeg ikke hadde gått?? Det er jo mulig.

Jeg spiser knekkebrødet mitt med masse godt pålegg, og "supplerer" med ei skive julekake med pålegg. Det går greit. I henhold til avtalen med meg selv kan jeg spise litt julekaker; det har blitt 1-2 krumkake eller goro hver dag, en kolakake kanskje. Og så er det den sjokoladen og chipsen da.... Begrenser meg men det blir nå litt lell.....

Så om det er sukkeret som gir meg så forferdelig oppblåst mage eller om det er melet, eller melkeproduktene vet jeg ikke. Noe er det hvertfall. Kjøpte meg ny kjole før jul, den satt rålekkert på meg da - men nå er den ikke så lekker nei. Heldigvis skal jeg bruke den etter jul også!

Litt sutring på 1.juledag; måtte bare få det ut. Trodde ikke det skulle bli så voldsom reaksjon (altså magen), men kanskje greit å ha det for å lettere starte med friske ark på nyåret?

smgj
25-12-12, 17:41
Vel... jeg er nå av den oppfatning at mel er djevelens verk, jeg da. Selv om jeg innser at ikke alle har samme meninge og erfaring som meg... så er det da uansett helt unødvendig å spise/bruke det i 99% av sammenhengene siden det fint kan erstattes av andre ting om man går inn for det.
Her er det så langt standby. Jeg er fornøyd med det, for jeg skeier ut med en god del sjokolade/søtt/vin og (:eek:) glutenfritt brød i jula. Jeg er ikke oppblåst, men litt "oppvæsket". Og det er karbohydratene sin skyld, det vet jeg godt. Håper det skal av like fort som det kommer på da. Får manne meg opp til en runde på tredemølla og la musklene bruke opp en del av disse karbohydratene mens Husets Herre skal på jobb i morgen. Jeg har skulket trening i snart 3 uker nå (med delvis gode grunner, men også mange dårlige unnskyldninger) så det er på tide å vende tilbake til å bygge gode treningsvaner.

Fedona
26-12-12, 11:54
Hei og god jul :D det er nok flere som har sine synder i jula, så dere er ikke alene :p jeg har spist litt poteter og en bitteliten risbolle. Søster laget saus til pinnekjøttet med hvetemel i og den gikk jammen ned den også. Men det var bare julaften. Ellers tillater jeg meg å bruke maizenna jevnlig når jeg lager saus, innbiller meg at det er bedre enn hvetemel... Før brukte jeg oster og sånt som jevning, men siden jeg skal karbe opp litt så tror jeg det er greit.

Er litt oppblåst jeg også, men det tror jeg er tante rød som kom en uke for tidlig. Herregud så ustabil den har blitt det siste året. :mad:

Ellers er jeg sliten, sliten, sliten! Jeg tåler ikke så mange festligheter på en gang. Nå er det pause til søndag, da får vi besøk av min svoger og svigerinne fra UK som skal feire nyttår med oss. Så de neste dagene må jeg bruke på å rydde og vaske i huset. Hun har nemlig " støv på hjernen" og er ikke redd for å kommentere om jeg ikke har alt på G. :p husker sist de var her, da hadde jeg ryddet og vasket huset fra topp til tå og lettelsens var stor da jeg berget meg gjennom helga uten kommentarer :D men så skulle vi kjøre til flyplassen og da sa hun: your car is a bit dusty! Jisses! Og jeg som trodde jeg hadde berget meg :D

Ha en fin romjul! :p

smgj
26-12-12, 11:56
Fedona - da tror jeg virkelig jeg hadde latt vedkommende få ha problemet i fred, i stedet for å forsøke å rette meg etter vedkommendes standard...

Et fint svar i sånne tilfeller - iallfall om det er rimelig greit - er "synes du virkelig det?" :D

Fedona
26-12-12, 12:06
Fedona - da tror jeg virkelig jeg hadde latt vedkommende få ha problemet i fred, i stedet for å forsøke å rette meg etter vedkommendes standard...

Et fint svar i sånne tilfeller - iallfall om det er rimelig greit - er "synes du virkelig det?" :D

Ja, du har helt rett smgj! Jeg går muligens rett i en forsvarsposisjon når hun sier noe... Og har vel sagt til henne før at jeg ikke klarer å holde det slik som henne, hun er jo husmor og jobber bare noe få timer et par kvelder i uka og er ellers frisk og kan og liker å holde det på G. Det er jo helt greit hjemme hos meg også, men jeg stresser ikke om det er et par overfylte skittentøyskurver :p og jeg har sluttet å stryke klærne til mannen ( i England så styker de alt!) og det er hun sjokkert over :p men jeg sier at jeg vil ikke bruke den lille energien jeg har på å stryke hans klær. Men jeg skjønner ikke hvorfor vi må diskutere husholdning og stryking og vasking av klær hver gang vi møtes. Men det er vel hennes liv det da :rolleyes:

smgj
26-12-12, 12:21
Hvis det er det hun har å gjøre og det hun er opptatt av så skjønner jeg jo det... men jeg skjønner også at det blir veldig stressende for alle som føler at man blir "målt" opp mot den standarden. Tenk heller på det som hennes "yrkesliv" så håper jeg det blir lettere med perspektivet.

Hadde jeg vært hjemmeværende så hadde nok jeg også fått støv på hjernen om jeg ikke fant noen annen hobby. (Og svigermor stryker også både kopphåndklær og sengetøy.... Helt greit at hun prioriterer det, men jeg må innrømme at jeg ikke ble så veldig glad da vi fikk to store linduker. De er vakre, men jeg bruker dem jo "aldri" fordi det er så inn i h***tes jobb å stryke dem etter bruk....) Og jeg vil heller bruke tid på andre ting ... som hage og trening når jeg har det overskuddet inne. Det gjør meg bedre enn et "perfekt" dukkehjem.

TrillTrall
26-12-12, 12:43
men så skulle vi kjøre til flyplassen og da sa hun: your car is a bit dusty! Jisses! Og jeg som trodde jeg hadde berget meg :D

:eek: Hun hadde antagelig ikke villet sitte i min bil engang sånn som den ser ut nå... "Dusty" dekker ikke akkurat for hvordan den ser ut på utsiden, inni er den grei da.

smgj
26-12-12, 14:29
Ah - må bare selvskryte litt: kom meg på mølla og jogget 7km. :) Det blir et par mandelstenger, det. ;)

Fedona
26-12-12, 15:09
Ah - må bare selvskryte litt: kom meg på mølla og jogget 7km. :) Det blir et par mandelstenger, det. ;)

Knallbra! Du er flink :D

Tarato
26-12-12, 15:41
Vel fortjent mandelstenger smgj!
Jeg har gått langtur i dag, og fortjente sjokoladebitene jeg tok etter maten jeg også ;)
Den svigerinna di Fedona har vel ikke annet å fokusere på i sin hverdag; stakkars henne tenker jeg. Ikke bry det er det lett å si, men teori og praksis.... Vær stolt av hjemmet ditt og hvordan du/dere har det. Sånn er det her; så får det være annerledes andre steder.

VSB
27-12-12, 00:57
Godt vi er flere i samme båt med juleutskeielser, men tror kroppen min prøver å si meg at nok er nok... Her har det ikke blitt verken trening eller tur:( trengte rett og slett tid i fred og ro alene i dag, etter flere selskapelige dager...

Tarato
27-12-12, 13:37
Slapp av og kos deg du VSB. Det kan bli mye styr i jula, og da må en balansere ;) Nå skal jeg kle på meg og ut og gå tur. Ruskevær i dag, men det er bare deilig - hvertfall å komme seg innomhus igjen;).

smgj
27-12-12, 15:39
Slapp av og kos deg du VSB. Det kan bli mye styr i jula, og da må en balansere ;) Nå skal jeg kle på meg og ut og gå tur. Ruskevær i dag, men det er bare deilig - hvertfall å komme seg innomhus igjen;).
Ut en liten tur her også. Men her var det sol og kaldt. :) Enig i "styr"-balansen. Vi bor langt unna all slekt og hos oss blir det veldig rolig i jula siden alle venner har nok med sine familier. Kan tenke meg det er noe helt annet med planlagte besøk og opplagt "løype" for hele jula... Husets Herre er et veldig sosialt anlagt dyr, og hadde nok likt det, men ikke jeg...

VSB
28-12-12, 17:03
Vi har en grei balanse mellom besøk og enetid synes jeg. Savner å ha energi til å nyte vinterværet da... Mulig jeg har funnet skyldneren nå, ikke bare høykarbo jul... Bare irriterer meg at det skal ta mer enn 7-uker å få en lege i tale, særlig da fst legn helst holder seg unna medisin-styret mitt... Lavt blodtrykk er ikke gøy...

Kos dere med turer i vinterret:) deilig når man har energi og vær. Her er det 10 blå, nesten i kjøligste laget. (Sauene nekter å være ute...) ingen som er rammet av storm jåper jeg, har jo dekket store områder nå og før jul.

Tarato
31-12-12, 16:55
Nytt år, nye sjanser. Jeg har brukt dagen på å reflektere over året som har gått og hvordan jeg ønsker det kommende året skal være.

Jeg har «vært på» lavkarbo en god stund, men er en av de som ikke har uttelling av det for å si det sånn. Veier ca 85 kg, skulle gjerne vært nede i 70-72 kg, gjerne litt under 70 kg. Jeg har noen helseutfordringer som gjør at jeg bør gå ned i vekt, både på kort og lang sikt og legen min støtter meg i valgt av lavkarbo som kosthold. Jeg nærmer meg 50 år med faretruende fart, og kroppen har så smått begynt å lukte på overgangsalderen :). Til tider lange dager på jobb og fritidsinteresser gjør at hverdagen i perioder oppleves som hektisk. Men - jeg liker det, og kjenner større trivsel når jeg har/får utfordringer enn når jeg ikke har det.

I den tiden jeg har vært på lavkarbo har jeg gjort meg noen erfaringer, så som at det ikke er noe problem å spise generell lavkarbo og drikke nok vann. For meg er det mer en utfordring å ikke vite hvilken balanse jeg skal ha på fordeling av fett, proteiner og kh. Og så ser det ut som det er et poeng (for meg) å ikke spise for mye kcal hver dag, uten at jeg har funnet ut hvor denne grensen er for meg. Det er mulig noe mat hemmer vektnedgang uten at jeg har funnet ut hva. Jeg har ikke forsøkt meg uten melkeprodukter da ost og fløte/rømme er en del basis i kostholdet (i saus, omelett, som dressing mv). Andre matvarer er prøvd uten resultat. Det er mulig det er dumt å ikke ha prøvd uten melkeprodukter, men sånn har det vært til nå. Jeg har sørget for vitaminer hele tiden; enten fra ketolyse.no eller multivitamin. Jeg har en del helseutfordringer som medfører at jeg må ta et par sorter medisin hver dag, men disse er uten sukker. Mulig medikamentene hemmer forbrenning av fett; men jeg har ikke annet valg enn å ta disse medikamentene, så jeg får heller finne andre måter å gå ned i vekt på.

Det kan se ut som at jeg har fått best resultat de periodene jeg holdt meg til minimum 80 % fett og maks 15 % prioten og 5 % kh – og samtidig under 1400 kcal pr dag. I alle fall gikk jeg ned 1,5 kg på tre uker – før kroppen samlet masse vann og jeg ble så ekstrem hoven at jeg måtte avbryte. Så…etter å ha forsket på, og brukt meg selv som forsøkskanin det siste året, har jeg nå valgt å spise ca 20-25 g kh pr dag fortrinnsvis fra grønnsaker, og ikke å se så mye på antall kcal. Jeg har gått opp litt i vekt, men regner med det er mest vann.

Så tilbake til det kommende blanke året: jeg har fortsatt et ønske om å gå ned i vekt. Om jeg kom meg under 80 kg ville jeg vært glad! Alt lengre ned enn det ville vært særledes bra. Dog er jeg ikke villig til å spise slik som for meg oppleves som ekstremt (maks 5-15-80% / 1400 kcal) uten at jeg samtidig får vektnedgang. Derfor spør jeg dere om hjelp. Har noen erfaringer som jeg (og andre) kan dra nytte av? Sånn umiddelbart eller på lang sikt?
Jeg ser det er tråder for de som vil samles for å gå ned i vekt. Tro meg, det er ganske demotiverende å følge disse trådene når man ikke går ned i vekt. Jeg har sett at det er mange her inne som sliter med det samme som meg, og lurer på hvor de er. Gjør dere som meg? Trekker seg unna? Lar det forbigå i stillhet?

Kan vi finne hverandre? Hvordan?
Er det noe vi kan gjøre sammen på dette forumet?

Inntil videre ønsker jeg dere alle en riktig god nyttårsfeiring og et godt nytt år!

Det er nå akkurat ett år siden jeg startet denne tråden, og det er tid for refleksjon og ettertanke. Jeg startet tråden fordi jeg tenkte at jeg kan umulig være alene om å ikke gå ned i vekt på lavkarbo. Jeg kan ikke være den eneste ene liksom. Og det var jeg heller ikke. Og at vi er enda flere enn oss som er i denne tråden, det er jeg sikker på.

Paradoksalt begynte jeg å gå ned i vekt etter at jeg startet denne tråden, og det siste året har jeg gått ned ca 14,5 kg (fram til før jula begynte vel og merke). De 2 – 2,5 årene på LK før 2012 startet gikk jeg ned 2-3 kg. Hva har vært annerledes? Det er to ting: mat og aktivitet. Jeg lytter til kroppen, og spiser det den ikke reagerer på og ikke for mye mat (i mengde). I ordets rette forstand lever jeg ikke på LK; for da erstatter man jo kh med fett - hvilket jeg ikke gjør. Jeg spiser måtelig med fett gjennom smør på knekkebrød, olje til mat/stekning, majones mv. Jeg har alltid sagt at hver og en må finne sin oppskrift, sin måte å gå ned i vekt på – også på LK. Jeg har funnet min: et kjedelig kosthold med lite variasjon, kun det jeg kan spise og jevnlig aktivitet. Og jeg har vært mer aktiv det siste året. En venn av meg skrøt av at han hadde 330 treningstimer i 2012; og han trener mye. Så sjekket jeg hvor mange timer jeg har til sammen, og oppdaget at det faktisk var 250 t – hvilket jeg ikke synes er så aller verst heller. Min venn trener mens jeg er i aktivitet. For meg gjør det dørstokkmila så uendelig mye lavere, og jeg får heller flere «lette» aktiviteter enn færre tunge. Jeg jeg tror det gjør samme nytten i det lange løp. Og bare så det er sagt; jeg er ofte dyvåt av svette og går med rimelig høy puls når jeg er i farta. Det er bare måten en ser det på.

Og siden jeg vet hva som fungerer er det rimelig greit å fortsette nedgangen med de siste kiloene ikke sant? Vel… det er mange faktorer som spiller inn; og særlig må jeg gjøre noe med den tanken som sier at «du har da gått ned så mye til nå, og du vet da hva som fungerer – du kan da ta litt av dette da vet du». Enn å ha en slik liten djevel i sitt eget hode! Så til dere andre: blir dere med og tar knekken på de siste kiloene – uansett hvor mange det er??

Jeg er klar – enn dere?

VSB
01-01-13, 10:12
Jeg har hatt en skikkelig høykarbojul, men er tilbake i morgen. Nå har vi feiret nyttår på båt oghjemturn skal nytes.

Erfaringene mine ligner dine Tarato. Moderat med mat, moderat med fett og muligens et litt høyere kh inntak enn ketogent.

Ellers gjør jeg stadig erfaringer om kropp, helse og medisiner, dessverre mange ting leger har hatt forutsetningen til å dkjønne lenge før meg. Trening blir i hvert fall mer og mer sentralt i dette.

Tarato
01-01-13, 10:37
Velkommen med VSB: om vi ikke er på samme båtttur er vi i samme båt!
Ikke bra at legene dine ikke har formidlet det de bør ha skjønt (har jeg skjønt deg riktig da)! Det er vel sånn at til syvende og sist så er vi vårt eget ansvar og legene kun er støttespillere?

Jeg veide meg i dag; ingen bombe at jeg var 2 kg over minstenoteringen. Jeg kan bare gløtte ned på magen så ser jeg hvor de kiloene er. Sånn er det med den saken. I dag er siste dag med mulige utskeielser, så er det striskjorte og havrelefse fra og med i morgen. Ønsker alle en god dag og en super start på det nye året!

VSB
01-01-13, 10:53
Velkommen med VSB: om vi ikke er på samme båtttur er vi i samme båt!
Ikke bra at legene dine ikke har formidlet det de bør ha skjønt (har jeg skjønt deg riktig da)! Det er vel sånn at til syvende og sist så er vi vårt eget ansvar og legene kun er støttespillere?

Jeg veide meg i dag; ingen bombe at jeg var 2 kg over minstenoteringen. Jeg kan bare gløtte ned på magen så ser jeg hvor de kiloene er. Sånn er det med den saken. I dag er siste dag med mulige utskeielser, så er det striskjorte og havrelefse fra og med i morgen. Ønsker alle en god dag og en super start på det nye året!
Jeg er vel et ganske sammensatt tilfelle, så å sortere årsaker er nok ikke lett for noen, men enkelte ting er det rart at ingen av 3 har stilt spørsmål ved. Som leeseproblemer/konsentrasjon og behov for lesebriller. En synstest er liksom fort gjort. Bare noen tenker på det... Lavt blodtrykk kan forklare ting som tretthet mm, i hvert fall når jeg leserandres erfaringer på nett... Men alt kan også forklares ut fra psyken... Det er bare ikke like lett å bekrefte.

Vekta skal få hvile til veiedag fredag... Føler meg pløsete, men er nok mye vann (håper?)

VSB
01-01-13, 10:54
Og godt nytt år til dere alle:)

Tarato
01-01-13, 11:37
Og godt nytt år til dere alle:)
Godt nytt år! Glemte det i farten....

Bare så det er sagt offentlig, så skal bli flinkere til å bruke diett.no en tid framover, for å se hva jeg spiser og fordelingen på det. Startet allerede i dag, og tror det hjelper meg å ta kontrollen tilbake. Videre skal jeg:
- drikke nok vann (min 2 liter om dag) - her har jeg slurvet de siste ukene
- gå tur 2-3 ganger pr uke
- ikke spise for store porsjoner
- spise ca hver 4.time (passer godt med størrelsen på porsjonene det)
- ikke spise når jeg ikke er sulten :eek:
- grønnsaker hver eneste dag

Sånn! Da er det lettere å ikke slippe unna! Hva gjør dere?

smgj
01-01-13, 11:51
Godt nyttår til dere også. Jeg er også på samme båttur, tror jeg. Ikke nødvendigvis at jeg må begrense kaloriene, men det å spise kjedelig hjelper...

Vekta mi er til å grine over, MEN jeg har sittet og gjort opp helsestatus - noe jeg har gjort hvert år siden 2010 da jeg fikk stoffskiftediagnosen og det som virkelig ER fint er at jeg faktisk fremdeles kan notere meg framgang på flere symptomer - og det er symptomer som jeg hadde fått bort til "lever greit med"-stadiet i fjor. Så jeg har faktisk et lite håp om at 2013 vil gi meg enda mer framgang.

Vektmessig ligger jeg og vaker på 70kg, 5-8kg mer enn "nødvendig". Men det er heller ingen "krise" så jeg har vel innsett at vekta for min del må bli sekundært. DVS at det er andre områder som f.eks "spise mer jevnt riktig for meg, ikke i rykk og napp med større utskeielser" og "begrense utskeielsene" og "forsøke å komme i mer jevn aktivitet" og "bygge muskler" som egentlig er viktigere. Jeg hadde det veldig fint matmessig i 2011 da jeg spiste eliminasjonskost, men det var så kjedelig at jeg ikke tror jeg klarer å gå tilbake til det. Det ble "bra" høykarbo her også, men jeg holder fast på strikt melfritt. Det er viktigst for meg for å unngå vannsamling.

Matidealet er fremdeles primal blueprint og jeg skal skjerpe meg STERKT i den retning og redusere GF-knekkebrødet som jeg tyr til altfor ofte... tipper det er nok til at jeg vil få resultater bare jeg klarer å følge det...

Fedona
02-01-13, 19:29
Godt nyttår alle sammen!

Blir med i denne tråden i år også :) jeg har spist mer karber i desember og gikk ned en kilo. Har ikke veid meg i år ennå, tror jeg skal vente litt. Hadde pinnekjøtt på nyttårsaften og rester etterpå. Og det samler masse vann i kroppen.

Ellers skal jeg tilbake til ketose snart, tror jeg. Bare for å teste om det vil hjelpe. Jeg vil gjerne gå ned minst fem kilo til. Jeg skal være mer i aktivitet med yoga og gå turer. Kjenner jeg er veldig sliten etter denne jula. Skal bli godt å komme i gjenge igjen. Veldig koselig med familie og venner nesten hver kveld, men det tar all energi. Trenger å være litt alene kjenner jeg.

Vi følges her inne :)

index
02-01-13, 21:23
I dag er siste dag med mulige utskeielser, så er det striskjorte og havrelefse fra og med i morgen.

Forsiktig med de havrelefsene, mye karbo der...:D:D:D

Tarato
02-01-13, 21:32
Forsiktig med de havrelefsene, mye karbo der...
Ha ha ha; det har du rett i :) Skulle vel ha sagt striskjorta og Nannas knekkebrød :) Har fått dilla på knekkebrød med majones, roastbiff og litt sylteagurk oppå. Det sammen med eggsalat har vært pålegget mitt i jula ;)

Godt nyttår alle sammen! Blir med i denne tråden i år også :) Vi følges her inne :)
Godt å høre Fedona!

Var på jobb i dag; godt å komme igang men kunne tenkt meg et par dager fri ekstra for å komme på rett kjøl med nattesøvn. Det tar litt tid å venne av uvanene fra jula kjenner jeg. Særlig det å ikke spise mellom måltidene. Greit nok på jobb men hjemme igjen..... :eek:

VSB
03-01-13, 09:46
Ja, uvanene er der Tarato...

Gårdsdagen gikk bra her da:) første dag unnagjort.

Strategien min er mindre måltider, mindre fett, færre utskeielser (helger), men å unngå diett.no. Jeg blir altfor opphengt og jeg vet egentlig hva jeg bør gjøre.
Ellers er trening viktig av flere årsaker, både hverdagsaktivitet og effektiv trening.

Flott at vi fortsatt er mange i tråden:)

Håper stresset roer seg nå, så blir det enklere med maten.

Tarato
03-01-13, 20:51
Vi får støtte hverandre på veien tror jeg; vi har vel funnet ut at vi må/ikke kan gjøre stort sett de samme tingene.... På dagtid går det suverent her, men etter middag :eek::eek: Det er der jeg alltid har slitt; også før. Jeg må tømme skap/skuffer for ALT som kan være aktuelt å spise/snavle. Og da mener jeg alt.... Så må det jobbes med tankene..... Snakk om å starte på nytt igjen og igjen og igjen.... Ja ja; sånn er det. Egentlig er vi vel heldige som faktisk kan starte på nytt igjen. Enn om det var sånn at det vi gjorde (feil) var ugjenkallelig??

Ha en strålende torsdag kveld; i morgen er det helg igjen. Det skal bli deilig!

VSB
04-01-13, 06:37
Starte om og om ja, kjenner meg igjen der...

Og med problemer på kvelden...

Vekta viste opp 0,9 ikke så ille etter jul det:)

Tarato
05-01-13, 16:15
Starte om og om ja, kjenner meg igjen der...

Og med problemer på kvelden...

Vekta viste opp 0,9 ikke så ille etter jul det:)
Dette er jo alldeles glimrende! På det meste i jula var jeg 3 kg opp. Etter jul var det "bare" 2 kg. Fredag er fortsatt veiedagen min, og i går viste den 2,2 kg over minstenotering. Og jeg endrer ikke tickeren før jeg er under 70,4 igjen. Den skal minne meg på hvor jeg var og hvor jeg skal :p

Endelig kom den helga! Det har vært tungt å stå opp om morgenen de siste tre dagene. Har hatt en dundrende hodepine de siste to dagene, og jeg har liksom ikke skjønt hvorfor. I dag - nå nettopp - slo det meg. Jeg holder da vel på å redusere kh..... Klart det henger jo sammen med lysten-på-ett-eller-annet og det. Men at det skulle bli så ille etter det - kremt - "lille" jeg har spist av kh de siste ukene var jeg ikke klar over....

Godt med en påminnelse! Julekakene er nå ut av huset, har igjen litt pepsi max (ungene dere vet....;)), som jeg vurderer hva jeg skal gjøre med. Akkurat nå drikker jeg et glass:rolleyes:. Har en boks melkefri is i frysen, den gnager meg litt da. Får se - den holder seg sikkert der lenge den:D Så da så er jeg i gang. Var ute og gikk tur i dag; og det var godt å kjenne at kroppen er på vei tilbake til hverdagen.

Hvordan er det med dere?

smgj
05-01-13, 17:26
Jeg ligger på ca 0,5-1kg opp. Satser på en myk overgang til hverdagen, så nå er kaker og sjokolade borte. Spiser litt frukt og søtlige melkeprodukter i små mengder mens jeg venter på den store motivasjonen. På dne positive siden så har jeg fått inn to treningsøkter denne uka, og det er jeg godt fornøyd med.

Fedona
05-01-13, 17:42
Hei!

Jeg har ikke gått opp noe i jula, heldigvis! Har vært i elendig form de siste dagene, et lite set back med min sykdom tror jeg. Men det kan også være en sammenheng med at jeg er på vei inn i ketose igjen. Håper dette går over snart for jeg orker ingenting og har hodeverk og kroppssmerter. Får håpe det er ketosen som har skylda! Ifølge stixen så tåler jeg ganske mange karber og fortsatt være i ketose, så jeg kan ha litt større slingringsmonn fremover. Vurderer Fedons prinsipper, men fortsatt være i ketose. Jeg sto jo stille fra påske til jul og da må det gjøres noen grep.

Ha en fin lørdagskveld :)

Tarato
05-01-13, 23:43
Jeg ligger på ca 0,5-1kg opp. Satser på en myk overgang til hverdagen, så nå er kaker og sjokolade borte. Spiser litt frukt og søtlige melkeprodukter i små mengder mens jeg venter på den store motivasjonen. På dne positive siden så har jeg fått inn to treningsøkter denne uka, og det er jeg godt fornøyd med.
Du er dyktig! Fortsett sånn!!

Hei!

Jeg har ikke gått opp noe i jula, heldigvis! Har vært i elendig form de siste dagene, et lite set back med min sykdom tror jeg. Men det kan også være en sammenheng med at jeg er på vei inn i ketose igjen. Håper dette går over snart for jeg orker ingenting og har hodeverk og kroppssmerter. Får håpe det er ketosen som har skylda! Ifølge stixen så tåler jeg ganske mange karber og fortsatt være i ketose, så jeg kan ha litt større slingringsmonn fremover. Vurderer Fedons prinsipper, men fortsatt være i ketose. Jeg sto jo stille fra påske til jul og da må det gjøres noen grep.

Ha en fin lørdagskveld :)Det ser jo ut som at du går ned når du spiser mer kh! Tenker du å fortsette utprøvingen eller går du tilbake til det gamle opplegget? Altså det du "stod fast på"?

Fedona
06-01-13, 13:40
Du er dyktig! Fortsett sånn!!

Det ser jo ut som at du går ned når du spiser mer kh! Tenker du å fortsette utprøvingen eller går du tilbake til det gamle opplegget? Altså det du "stod fast på"?

I utgangspunktet så tenkte jeg at jeg skulle tilbake til det gamle opplegget. Det var jo med det jeg gikk ned ti kg, før det stoppet opp. Så tanken var vel å spise mer karber en måneds tid og så gå tilbake til ketose for å se om kroppen reagerer med vektnedgang igjen. Men jeg har jo sett at andre som går inn i ketose for andre gang ikke går ned så mye. Så nå vet jeg ikke... Tror jeg skal ha litt mer karber enn før, men mindre enn i jula. Dvs spise litt bønner, men ikke poteter. Men samtidig ikke være så streng at jeg ikke kan spise poteter om jeg er ute på restaurant. Ha et litt mer avslappet forhold til det. Og hvis jeg kommer igang med flere gåturer så vil det kanskje hjelpe på... Ikke lett det her. Tror jeg er i ketose igjen nå, for jeg har vært skikkelig dårlig den siste uka, men bedre i dag :). Noen gode råd til meg?

smgj
06-01-13, 14:02
Fedona - jeg synes det du tenker er så gjennomtenkt at det er lite å tilføye. Jeg forstår deg sånn som at du vil satse mot en "rommeligere" lavkarbo, men som er lav GI... og om det er det som passer for deg så vil du fort merke det, tror du ikke? Bare pass på å variere karbohydratene dine godt .. søtpoteter, alle typer rotgrønnsaker, litt linser, bønner, erter.. og kanskje mer frø (sesamfrø, linfrø, pinjekjerner etc - kan bli masse godt knekkebrød av sånt).

Jeg merker iallfall at magen min liker frøknekkebrødene bedre enn GF-knekkebrødene iallfall. Ikke rart. De GF-knekkebrødene er nesten ren stivelse og krever et LASS med pålegg for å gi et ok måltid.

Ja, og så kan det jo hende at kroppen din bare syntes at en lengre stabilliseringsperiode var tingen, da.

Fedona
06-01-13, 14:49
Fedona - jeg synes det du tenker er så gjennomtenkt at det er lite å tilføye. Jeg forstår deg sånn som at du vil satse mot en "rommeligere" lavkarbo, men som er lav GI... og om det er det som passer for deg så vil du fort merke det, tror du ikke? Bare pass på å variere karbohydratene dine godt .. søtpoteter, alle typer rotgrønnsaker, litt linser, bønner, erter.. og kanskje mer frø (sesamfrø, linfrø, pinjekjerner etc - kan bli masse godt knekkebrød av sånt).

Jeg merker iallfall at magen min liker frøknekkebrødene bedre enn GF-knekkebrødene iallfall. Ikke rart. De GF-knekkebrødene er nesten ren stivelse og krever et LASS med pålegg for å gi et ok måltid.

Ja, og så kan det jo hende at kroppen din bare syntes at en lengre stabilliseringsperiode var tingen, da.
Takk for kloke ord smgj :) men søtpoteter? Har ikke de mange karber? Trodde det var verre enn poteter jeg :rolleyes:
Jeg baker Karins beste brød og det har mange nøtter. Lenge siden jeg har bakt knekkebrød nå. Brukte å bake nannas. Har jo levd etter Fedons prinsipper for noen år siden og tenkte å gå over til et sånt kosthold når jeg har gått ned det jeg vil. Men kanskje prøve å tilnærme meg det igjen allerede nå ser jeg.

smgj
06-01-13, 17:01
Jeg har ikke satt meg så mye inn i søtpoteten, men vet at den regnes som mer næringsrik enn poteten. Mulig dette er til tross for høyere karbohydratinnhold? Spesielt skal den være bra på grunn av karetenoidene - som man også har i gulrøtter og gresskar.
http://www.matvareguiden.no/Soetpotet
vs
http://www.matvareguiden.no/Potet-lagringspotet-raa
Jeg ser bare at kilder som jeg stoler relativt mye på mhp kostholdsråd sier at man kan spise litt søtpotet, mens de mener at vanlige poteter er rimelig ubrukelige. Det er dog ikke snakk om normale "potetmengder", mer som en grønnsak. (Kildene jeg da tenker på er f.eks Perfect Health Diet og Marks Daily Apple)

Men man MÅ ikke, altså. ;)

Fedona
06-01-13, 17:59
Jeg har ikke satt meg så mye inn i søtpoteten, men vet at den regnes som mer næringsrik enn poteten. Mulig dette er til tross for høyere karbohydratinnhold? Spesielt skal den være bra på grunn av karetenoidene - som man også har i gulrøtter og gresskar.
http://www.matvareguiden.no/Soetpotet
vs
http://www.matvareguiden.no/Potet-lagringspotet-raa
Jeg ser bare at kilder som jeg stoler relativt mye på mhp kostholdsråd sier at man kan spise litt søtpotet, mens de mener at vanlige poteter er rimelig ubrukelige. Det er dog ikke snakk om normale "potetmengder", mer som en grønnsak. (Kildene jeg da tenker på er f.eks Perfect Health Diet og Marks Daily Apple)

Men man MÅ ikke, altså. ;)

Takk for svar. Skal sjekke linkene dine :)

VSB
07-01-13, 17:44
Jeg skal på 3-dagers seminar, noe som blir høykarbo, så har slitt med motivasjonen etter jul. Fra fredag håper jeg det blir enklere... I gang med trening i hvert fall. Og seminaret innebærer skikurs, så blir vel forbrennt en del også:)

Flinke dere her inne:)

smgj
07-01-13, 19:06
Ski er super trening, da. Håper det går greit på seminaret.

Skulle bare ønske jeg likte ski mer... :D Her har det blitt trening igjen i dag. Jeg må vel innrømme at jeg er mest "på" trening + vedlikehold og skulle det skli av et kilo eller tre tar jeg det som bonus.

Gressenka
09-01-13, 23:00
Hei hei alle sammen =) Ser det er mange som er med og gira nå etter jula =) Det er jo kjempe flott! Jeg har vært medlem en stund men først i dag var jeg inne for å oppdatere profilen min siden 2011. Vel, tragisk nok måtte tickeren oppdateres ganske mye. Jeg er over 10 kg tyngre når enn jeg var da jeg prøvde lavkarbo sist. Det som kommer til å bli bedre denne gangen føler jeg er at bygda har nå treningssenter og jeg er en ivrig trener. Jeg har ikke gått ned et gram til nå dessverre, så derfor har jeg nå kuttet ut alt jeg hadde av medisiner. Ikke at det var så mye, men cipralex gav med et bedre liv, men da også 10kg ekstra på kroppen. De er nå ute av systemet, så jeg er veldig klar til å starte nå!! =)

Jeg selv er veldig motivert, men jeg har en samboer som ikke tror på LCHF så da får jeg gjøre mitt beste for å bevise at det funker og at den ekstra tiden det tar å lage en ekstra middag er vel verdt det. Klapper meg selv på skuldra for at jeg nå for ca. 6 timer siden spiste min siste store mengde med karbo på veldig lenge. Jeg var på bodybalance i dag så da ble det omelett til kvelds. En kopp te nå før jeg tar kveld og håper at jeg kommer meg gjennom moregen dagen. Første dagen og uka er verst syns jeg, men alt etter det skal jeg klare =)

Masse lykke til alle sammen =)

Fedona
10-01-13, 10:00
Hei hei alle sammen =) Ser det er mange som er med og gira nå etter jula =) Det er jo kjempe flott! Jeg har vært medlem en stund men først i dag var jeg inne for å oppdatere profilen min siden 2011. Vel, tragisk nok måtte tickeren oppdateres ganske mye. Jeg er over 10 kg tyngre når enn jeg var da jeg prøvde lavkarbo sist. Det som kommer til å bli bedre denne gangen føler jeg er at bygda har nå treningssenter og jeg er en ivrig trener. Jeg har ikke gått ned et gram til nå dessverre, så derfor har jeg nå kuttet ut alt jeg hadde av medisiner. Ikke at det var så mye, men cipralex gav med et bedre liv, men da også 10kg ekstra på kroppen. De er nå ute av systemet, så jeg er veldig klar til å starte nå!! =)

Jeg selv er veldig motivert, men jeg har en samboer som ikke tror på LCHF så da får jeg gjøre mitt beste for å bevise at det funker og at den ekstra tiden det tar å lage en ekstra middag er vel verdt det. Klapper meg selv på skuldra for at jeg nå for ca. 6 timer siden spiste min siste store mengde med karbo på veldig lenge. Jeg var på bodybalance i dag så da ble det omelett til kvelds. En kopp te nå før jeg tar kveld og håper at jeg kommer meg gjennom moregen dagen. Første dagen og uka er verst syns jeg, men alt etter det skal jeg klare =)

Masse lykke til alle sammen =)

Hei :)

Så bra at du er i gang igjen. Ønsker deg lykke til og husk at du trenger ikke lage to middager da. Samboeren kan jo spise poteter mens du heller spiser grønnsaker. Jeg tenkte sånn før jeg også, men nå går det veldig bra. Det er bare å bruke fantasien og tips her inne :)

Stå på, dette klarer du :)

smgj
10-01-13, 10:06
Velkommen hit & tilbake Gressenka!

Er enig med Fedona. Eventuell saus og "stivelse" separat og så kan dere godt spise samme middag - han med stivelsen sin, og du med den deilige sausen... ;) Grønnsaker og proteiner er dere vel enige om.

Gressenka
11-01-13, 09:49
Hei :)

Så bra at du er i gang igjen. Ønsker deg lykke til og husk at du trenger ikke lage to middager da. Samboeren kan jo spise poteter mens du heller spiser grønnsaker. Jeg tenkte sånn før jeg også, men nå går det veldig bra. Det er bare å bruke fantasien og tips her inne :)

Stå på, dette klarer du :)

Tusen takk for motivasjon. Første dagen gikk greit, og jeg gleder meg over at magen ikke står utover som en ballong! Det føles godt :)
Han skal få trykke i seg det han makter så skal vi se hvem som har det best om en ukes tid :P

Tarato
11-01-13, 21:38
Tusen takk for motivasjon. Første dagen gikk greit, og jeg gleder meg over at magen ikke står utover som en ballong! Det føles godt :)
Han skal få trykke i seg det han makter så skal vi se hvem som har det best om en ukes tid :P
Velkommen hit og tilbake Gressenka! Så bra du tar tak i dette og satser for det beste for deg selv. La nå sambon spise det han vil; og ikke la hans meninger påvirke ditt valg. Som de andre sier; spis det samme men hold deg unna det du ikke kan spise. Det gjør vi her, og det har fungert i mange år. Nå ser jeg at han spiser potetene og jeg alle grønnsakene:p. Bruk oss andre aktivt, også - eller skal jeg si særlig - når det butter i mot. Da er det lettere å holde ut. Og for å gjøre dørstokkmila i forhold til å si det her lettere når du har det tøft, er det lurt å være aktiv også når det fungerer og du har det bra. Vi har vært der alle sammen, og vet dette.... Og for å si det med en gang: vi kommer tilbake igjen. Å legge om livsstilen er ikke noe som starter med et knips og så går bare i oppoverbakke. Det er opp og nedturer her som ellers i hverdagen. Kanskje kan nedturene i forhold til nytt kosthold være tøft rett og slett fordi vi har så mange forhåpninger om hvor bra det er og de gode resultatene vi ønsker å oppnå. Så derfor Gressenka (og alle andre som leser dette): hold ut, hold fokus, finn det som passer for deg og hold deg til det.

I dag var det veiedag igjen; jeg holder meg til fredagene fortsatt. I dag viste den 70,8 kg, så det er en kraftig nedgang fra forrige uke. Så for jeg jobbe for at nedgangen fortsetter så jeg kommer under de magiske sytti! I kveld er det kylling og woket grønnsaker, et glass rødvin og baconcrisp. Det er det flere måneder siden jeg har spist baconcrisp, og jeg har helt glemt at jeg hovner noe enormt av det. Så da blir det en stund til neste gang:D

VSB
15-01-13, 18:47
NÅ tror jeg at jeg er godt igang etter jul mm... 3 dager unnagjort og håper jeg endelig skal bli kvitt de kiloene som gikk att og fram i høst... Hvis verden rundt meg forblir rolig kanskje...

Grillribbe er nå namme da, om enn det er vinter... Rydder frysen for rester:)

Tarato
15-01-13, 18:57
NÅ tror jeg at jeg er godt igang etter jul mm... 3 dager unnagjort og håper jeg endelig skal bli kvitt de kiloene som gikk att og fram i høst... Hvis verden rundt meg forblir rolig kanskje...

Grillribbe er nå namme da, om enn det er vinter... Rydder frysen for rester:)
Lykke til på veien VSB! Vi heier på deg vet du; bruk oss for støtte og motivasjon.

VSB
15-01-13, 20:08
Takk Tarato. Må ha noen som holder meg i nakkeskinnet tror jeg. Særlig med mnd jan-mars spekket med bursdager...

smgj
15-01-13, 22:59
Her går det helt på tvers. Magen har smått seg vrang, og selv om jeg har hatt diarre så det griner så er altså jeg av dem som gjerne legger på meg... samtidig.
Treninga går da selvfølgelig også rett i dass. :p

Jaja.

Pri 1 - få roet magen....
Så får jeg ta resten etter hvert.

VSB
16-01-13, 08:32
Kjedelig smgj... Skulmelt hvis det vedvarer da. God bedring.

Snikveide og vekta viser opp, straffen for utskeielser forrige uke? Eller kanskje vann og stive muskler? Nok en god dag gjennomført i går hvertfall. Styrete uke her, til tross for to arbeidsdager så blir det to legebesøk og ytterligere et møte... Kunne kanskje trengt en roligere uke nå...

smgj
16-01-13, 09:12
Kjedelig smgj... Skulmelt hvis det vedvarer da. God bedring.

Snikveide og vekta viser opp, straffen for utskeielser forrige uke? Eller kanskje vann og stive muskler? Nok en god dag gjennomført i går hvertfall. Styrete uke her, til tross for to arbeidsdager så blir det to legebesøk og ytterligere et møte... Kunne kanskje trengt en roligere uke nå...
Takk. Har nok spist noe jeg ikke tåler i så store mengder igjen... Virker sånn. Problemet er at magen liksom går i vranglås etterpå. Men dobbelt så deilig når det ordner seg igjen da. :)

Styrketrening gir iallfall meg vektoppgang. Men om det er vann i musklene og ikke andre steder, så er vel ikke det sååå farlig. :) Tvitvi for en bedre uke neste uke, VSB.

VSB
16-01-13, 12:49
Takk smgj (merkelig nick, men sikkert logisk...) Et legebesøk unnagjort. Er ikke så "farlig" bare oppfølging, men kjenner det er litt mye denne uka, ingen "tomme" dager liksom. Fredag er jobb. Vant til minst en dags pause jeg... (Hvordan i huleste skal jeg fugere i normal jobb???)

smgj
16-01-13, 12:54
Takk smgj (merkelig nick, men sikkert logisk...) Et legebesøk unnagjort. Er ikke så "farlig" bare oppfølging, men kjenner det er litt mye denne uka, ingen "tomme" dager liksom. Fredag er jobb. Vant til minst en dags pause jeg... (Hvordan i huleste skal jeg fugere i normal jobb???)
Åh... den følelsen der kjenner jeg sånn igjen... :klem:For meg har det blitt mye bedre, men virker å henge sammen med hormoner på ett vis. (Men ikke direkte med stoffskiftehormonene - det er mye mer involvert, uten at jeg har oversikten.)

Nick? Åh... bokstavene henger tett sammen med initialene mine, rett og slett. ;)

Tarato
16-01-13, 18:46
Her går det helt på tvers. Magen har smått seg vrang, og selv om jeg har hatt diarre så det griner så er altså jeg av dem som gjerne legger på meg... samtidig.
Treninga går da selvfølgelig også rett i dass. :p .
Om det er noen trøst så er du ikke alene om å ha det sånn da.... Men å legge på seg samtidig; det er vel vann vel?? Hilsen en som har berget (til nå), men som sitter med mageknip :(

Styrete uke her, til tross for to arbeidsdager så blir det to legebesøk og ytterligere et møte... Kunne kanskje trengt en roligere uke nå... Pust med magen VSB; pust med magen. Kanskje er det slike styrete uker som er "normalen" din? Da er det lettere å akseptere de og nær sagt venne seg til det?

Jeg har veid meg hver dag denne uka og kan stolt fortelle at jeg er 100 g over minstenotering. Så håper jeg at det fortsetter slik også til fredag! Har gått noen km tur hver dag denne uka; det har faktisk gjort noe med humøret - selv om det er bekmørkt ute så blir jeg så utrolig fornøyd med meg selv. Bare fordi jeg har gjort det liksom :) Merkelig skrudd sammen i grunnen.... :p:p

smgj
16-01-13, 19:02
Om det er noen trøst så er du ikke alene om å ha det sånn da.... Men å legge på seg samtidig; det er vel vann vel?? Hilsen en som har berget (til nå), men som sitter med mageknip :(

Pust med magen VSB; pust med magen. Kanskje er det slike styrete uker som er "normalen" din? Da er det lettere å akseptere de og nær sagt venne seg til det?

Jeg har veid meg hver dag denne uka og kan stolt fortelle at jeg er 100 g over minstenotering. Så håper jeg at det fortsetter slik også til fredag! Har gått noen km tur hver dag denne uka; det har faktisk gjort noe med humøret - selv om det er bekmørkt ute så blir jeg så utrolig fornøyd med meg selv. Bare fordi jeg har gjort det liksom :) Merkelig skrudd sammen i grunnen.... :p:p

Mja. Jeg håper jo det. Men jeg kjenner på at det er en del som går på tverke nå. En underarmsbetennelse som har vært borte i halvannet år blusser opp igjen ... jeg er oppbåst... så gudene vet. Må få magen og søvn på rett kjøl så kommer nok resten etter. Håper bare å unngå sykemelding oppi det.

Men det er glimrende at du holder positiviteten i tråden. Med gode resultater på både tur og vekt. :) Jeg skal komme etter. ... etter hvert.

Tarato
16-01-13, 20:05
Takk smgj for de gode ordene! Jeg tenker ikke sånn på det, for jeg får så mye tilbake fra hver og en av dere. Alle bidrar med sitt, går det "gæli" så er det støtte å få, går det godt er det gode ord ord å få. Takk til oss!!

Fedona
16-01-13, 20:06
Her går vekta fortsatt nedover :D endelig! En god kilo ned i 2013! Glad jeg gjorde en endring med flere karber i desember for så å gå ned i dem i januar. Det virker på meg iallefall tjoho :):)

Mener ikke å gni det inn til noen av dere som sliter. Men jeg har slitt siden påske og endelig har det løsnet :) håper (vet) dere er glade på mine vegne ;)

Stå på alle sammen! Dette klarer vi sammen!

Stor onsdagsklæm fra Fedona :)

smgj
16-01-13, 20:33
Fedona - om du står stille eller går opp så hjelper ikke det meg... så jeg kan godt være glad for nedgangen din også. :D Jeg synes det er litt godt, jeg - åse folk som får det til.

Tarato
16-01-13, 20:54
Gratulerer Fedona! Jeg deler gleden din; vær glad for det og syng det ut! Jeg har veldig stor forståelse for gleden din; som stod fast mer eller mindre i 2 år (2-3 kg ned teller ikke...) Å se at du har lyktes med en måte å gjøre det på hjelper oss andre når vi sliter. Så fortsett å del (og fortsett for all del med det du gjør nå som gjør at du går ned!!!!)

VSB
16-01-13, 20:55
Flott med vektnedgang Tarato og Fedona:) ingen vonde følelser. Er jo selv så nær målvekt at det får stå til (bare det ikke fortsetter opp). Og så vet jeg godt hva problemene mine er, om jeg ikke har noen løsning.

Vanligvis har jeg rolige uker, med to arbeidsdager og et møte, legebesøk el.l. Litt ekstra denne uka og fridagen mandag... Og så sliten etter seminar forrige uke, men i morgen er det lege tidlig og så ro og fred...

VSB
18-01-13, 07:01
Vekta står stand bye, ganske bra det.

Ellers er jeg satt i et dilemma. Legen vil ha meg over på en gruppe medisiner jeg har dårlig erfaring med. Testet to ulike, med mye bivirkninger, lite virkning... Ganske overbevisende argumentasjon, skulle nesten ønske jeg ikke forsto sammenhengen, men det er logisk... Samtidig er jeg veldig klar på hva jeg ikke vil... Og så har jeg utelukket de fleste alternativer. Får nesten dårlig samvittighet og blir bekymret her... Snakke med fastlegen kanskje, men tror det er lett for han å støtte en spesialist...

Uff, syteanlegg, men, men... Godt å lempe det ut.

smgj
18-01-13, 07:28
Huff... Hvis du får mer bivirkning enn virkning så skjønner jeg deg godt. Har du lett etter alternativer (altså både innenfor og også, om du føler deg komfortabel med det, utenfor skolemedisinen)?
Og har dere tittet GRUNDIG etter differensialdiagnoser/årsaker til problemene? Det finnes som regel mye man kan prøve med lite bivirkninger (mye dessverre også med lite virkning, men innimellom hender det man treffer godt også) for det meste...

Her virker det som at magen holder på å ordne seg igjen - og sporenstreks ned et halvkilo....

Fedona
18-01-13, 08:08
Vekta står stand bye, ganske bra det.

Ellers er jeg satt i et dilemma. Legen vil ha meg over på en gruppe medisiner jeg har dårlig erfaring med. Testet to ulike, med mye bivirkninger, lite virkning... Ganske overbevisende argumentasjon, skulle nesten ønske jeg ikke forsto sammenhengen, men det er logisk... Samtidig er jeg veldig klar på hva jeg ikke vil... Og så har jeg utelukket de fleste alternativer. Får nesten dårlig samvittighet og blir bekymret her... Snakke med fastlegen kanskje, men tror det er lett for han å støtte en spesialist...

Uff, syteanlegg, men, men... Godt å lempe det ut.

Lemp det ut du! Huff, det hørtes ikke enkelt ut det der. Rart at ikke legen hører på deg og finner en annen løsning. Det kan være lurt å snakke med fastlegen uansett. Håper du finner en god løsning.

Godt at du er fornøyd med vekta da :)

Lykke til!

VSB
18-01-13, 16:46
Problemet er vel ikke at han ikke hører, men at det meste er utelukket pga bivirkninger... Han respekterer også at jeg sier nei, men det skaper en gnagende usikkerhet da, særlig fordi det er en lege jeg stoler på.

Kikket litt på naturmedisin, men må bli å bestille fra england... Vet ikke hva jeg tror/tenker. Har kanskje nevnt det her og der, men det handler om angst. Pasjonsblomst har jeg lest positivt om, klassifisert dom naturlegemiddel her, gjør vel at det er vrient å få tak i?

Kvalm nå, det går over, men frustrert og lei... Lyst til å be alle leger dra til h... Og ta medisinene med seg, men det løser dessverre ingenting.

Uansett, takk for at dere er her. Var innom et forum om temaet mitt, DET var deprimerende, så jeg snek meg kjapt ut igjen. En ting å syte litt, men visse grenser. Her kan vi dele forskjellige utfordringer og problemer, MYE bedre:)

Fedona
18-01-13, 18:33
Min venninne ble kvitt angsten da hun begynte med "art of Living" kurs. Det er pusteteknikker og meditasjon. Jeg har også gått på de kursene. De er virkelig bra! Ser du bor i Oslo og der har de jevnlige kurs. Sjekk hjemmesidene deres. Artofliving.no. :)

Håper du finner noe som vil hjelpe deg!

Tarato
18-01-13, 19:20
Uansett, takk for at dere er her. Var innom et forum om temaet mitt, DET var deprimerende, så jeg snek meg kjapt ut igjen. En ting å syte litt, men visse grenser. Her kan vi dele forskjellige utfordringer og problemer, MYE bedre:) FLOTT!! Eh...altså ikke at det var syting osv der, men at du finner støtte i denne tråden!
Ikke så bra å føle at man blir "overkjørt" av en lege, særlig når en er skeptisk selv. Jeg er ikke helsepersonell, men bruker av helsetjenester er jeg. Og jeg bruker å si at når "magen min sier" noe så hører jeg på det. Samtidig er jeg åpen for at legen (kanskje! :p) vet best, og sjekker ut det som sies og, tenker over det og så går jeg tilbake og tar en ny diskusjon. Tar gjerne en prat med fastlegen, som gjerne er enig med spesialisten ja; men samtidig er den som skal følge meg opp videre så jeg tenker det er greit at hun kjenner til hva jeg tenker på. Når jeg går tilbake for runde nr 2 er jeg ofte mer forberedt og kan ta del i argumentasjonen på en annen og bedre måte enn når jeg får noe presentert brått og gæli.
Og grattis med stillstans på vekta VSB! Det er jo glimrende! Jeg var på 70,5 i morges også; slik jeg har vært de siste dagene. Altså 100 g over minstenotering. Men pytt pytt; for 2,5 uker siden var jeg 3 kilo tyngre så det er alldeles greit. Nå er det rødvin, en god salat og fredagskos. Stakkars mannen min; jeg er veeeeldig premenstruell og straks han åpner munnen glefser jeg tilbake:krangle:. Fælt for ham og fælt for meg. Jeg vet jo ikke at det kommer ut sånn engang:( Heldigvis er det ikke sånn hver måned, men det virker nesten som at når det kommer så tar jeg igjen for de andre gangene når jeg ikke hadde noen reaksjon. Må susse og klemme litt på ham:love: tror jeg <3 :hearts:

VSB
18-01-13, 23:40
Pms er ikke moro for noen... Man har det jo ikke godt selv heller, men litt ekstra kos er kanskje bra for begge.

Her har jeg bakt lavkarbo kake etter Hexebergs siste bok, skal feire bursdag for mannen i morgen. Fullt hus med andre ord, men kan ikke helt si jeg gleder meg slik formen er... Baking ble en utfordring, bunnen ble tynn og jeg skjønnte ikke helt hvorfor, de første bærene brannt jeg i steden for å koke, en hel fromasj i søppla... Porsjon nr to glemta jeg sukker i bærene, kun litt stevia i kremen, så blir syrlig... Laget litt høykarbo marsipanpynt da, det funket!

Tarato
19-01-13, 11:07
Pms er ikke moro for noen... Man har det jo ikke godt selv heller, men litt ekstra kos er kanskje bra for begge.

Her har jeg bakt lavkarbo kake etter Hexebergs siste bok, skal feire bursdag for mannen i morgen. Fullt hus med andre ord, men kan ikke helt si jeg gleder meg slik formen er... Baking ble en utfordring, bunnen ble tynn og jeg skjønnte ikke helt hvorfor, de første bærene brannt jeg i steden for å koke, en hel fromasj i søppla... Porsjon nr to glemta jeg sukker i bærene, kun litt stevia i kremen, så blir syrlig... Laget litt høykarbo marsipanpynt da, det funket!
*ler* Sånn hadde jeg det i jula; brød bakt etter oppskrifter jeg har fulgt i årevis ble så mislykket at jeg ikke visste om jeg skulle le eller gråte. Etter tre forsøk ble det til at jeg ga opp og kjøpte brød ;)

PMS er ikke godt for noen nei, og jeg går nå litt på tå-hev for å være forberedt på at det kan komme noe. Han kjenner jo meg godt, og vet som oftest at mensen er på vei før jeg vet det :rolleyes:. Snedig det du:rolleyes:

I dag var jeg glad jeg driver med daglig veiing; vekta viste 70,0 blank. Jeg trodde ikke mine egne øyne der jeg stod, og måtte se en gang til. Har ikke endret tickeren da:o jeg vil vente og se om det varer. Uansett gjorde det veldig godt for sjelen og motivasjonen. Så nå skal jeg holde fokus på at jeg har sett 70,0 tallet og ikke begynne å glede meg til jeg ser 69.... Leve litt i nuet tenker jeg. Det er ikke min sterkeste side alltid ;)

"Bare" -6 grader her nå; er snart klar for en tur ut. Ha en riktig god lørdag alle sammen!

VSB
19-01-13, 12:45
I dag bakte jeg en ekstra bunn. Fromasj nr 2 ser bra ut. Så var det pynting... Noe av marsipanen satt fast i tallerkenen og gikk selvfølgelig i stykker, reddet nok da. Pynting med krem... Skulle fylle sprøyteposen for andre gang, dattera holder og alt går i gulvet... Så nå er mannen i butikken og kjøper kremfløte for 3. Gang på to dager! Håper ikke mer skjer nå...

Startet dagen med lavkarbo grle og vaniljesaus rester... Ikke det sunneste, men fikk noe i meg. Etter kakebakst ble det spinat, tacokjøtt og ost, litt bedre.

Ellers er kvalmen bedre i dag også, utover de første par timene. Det letter på humør og form, så gjenstår det å se om dette funker...

Flott med vekta da Tarato:) snikveiing er litt sånn både og...

Fedona
19-01-13, 17:55
Grattis Tarato! Det må være en herlig følelse!

Her er det også veldig pms og det har gitt utslag i en kilo vannvekt opp ( håper det er det ;) ) men jeg er ganske har et ganske avslappet forhold til vekta for tiden, for når jeg føler meg vel så spiller det ikke så stor rolle hva vekta viser :) har det mye bedre nå enn for 15 kg + siden. Det går mye på selvfølelse hos meg.

Ønsker dere alle en super lørdagskveld :)

VSB
22-01-13, 21:19
Ok, etter et dykk i kakebokser fra jul, må jeg pent innse en ting. Skal jeg få bukt med mine problemer, medisiner eller ei, så blir det tilbake til strikt lavkarbo uten utskeielser... Vrient i noen settinger, men tydeligvis nødvendig. Strikt for meg er vel 30-40g tror jeg, der klarte jeg meg bra lenge.

smgj
22-01-13, 21:56
Ok, etter et dykk i kakebokser fra jul, må jeg pent innse en ting. Skal jeg få bukt med mine problemer, medisiner eller ei, så blir det tilbake til strikt lavkarbo uten utskeielser... Vrient i noen settinger, men tydeligvis nødvendig. Strikt for meg er vel 30-40g tror jeg, der klarte jeg meg bra lenge.
Vel... vi har dadler. Jeg gidder ikke å ha dårlig samvittighet for 1-2 stk... men en halv pose??? Kan ikke kjøpe dem igjen på en stund, nei. :rolleyes:

Fedona
23-01-13, 09:08
Ok, etter et dykk i kakebokser fra jul, må jeg pent innse en ting. Skal jeg få bukt med mine problemer, medisiner eller ei, så blir det tilbake til strikt lavkarbo uten utskeielser... Vrient i noen settinger, men tydeligvis nødvendig. Strikt for meg er vel 30-40g tror jeg, der klarte jeg meg bra lenge.

Vel, jeg skeiet ut med pizza på fredag og det betaler jeg for nå. Nå er det slutt på sånne dumme ting for meg også!

Vi står på videre, sammen :)

smgj
23-01-13, 10:04
Dadlene gjorde ikke noe galt! Eller iallfall - la meg si det sånn - ikke noe galere enn nok søvn, bedre mat og bedre søvnrytme ikke har veid opp for.

Jeg har klart å legge meg før 11 i halvannen uke (untatt 1-2 dager i helga) og har skjerpet inn på bruken av stivelsesrike påleggsholdere (les: glutenfritt knekkebrød) og - på grunn av betennelse i begge armer - økt omega3 og antioksidantrik frukt/grønnsaker/bær. Vet ikke hva, men noe virker. Ser snevet av "før jul"-vekta nå. :)

VSB
23-01-13, 15:49
Her er det andst, ikke vekt som er problemet... Vekta er det minste problemet... Jobbe videre med disse medisinene, men to ting har hjulpet før, trening og kosthold... Mye og strikt! Helst en halv time trening hver dag, da snakker vi ikke rusletur for å si det sånn... Gjennomført en halv time yoga med Jillian Michaels nå...

smgj
23-01-13, 20:08
VSB - har du sett disse to bloggene?
http://www.psychologytoday.com/blog/evolutionary-psychiatry
http://evolutionarypsychiatry.blogspot.no/
De er skrevet av samme dame, en psykiatriker som interesserer seg sterkt for mat og ernæring sin rolle i forhold til psykiske lidelser. Hun leser også og tolker papirer... Tror kanskje du kunne ha glede av å se på det?

Tarato
23-01-13, 20:54
Damer! Stå på! Vi skal greie dette! Dadler, pizza eller kakeboksdykking eller ikke. Vi skal greie det! Alle vet hva som fungerer for seg - ikke sant. Utfordringen er å gjøre det og holde seg til det. Så hva skal til? Jo, som VSB sier så må hun har strikt LK og trene fast/hardt. Eller et avslappet forhold som Fedona sier. smgj må redusere glutenfri mat og øke det sunne. Jeg må holde meg til det jeg kaller "levereglene" mine. Andre som også er inne i eller innom tråden har sitt. Men vi skal greie det!

Hvordan? Jo ved å dele her hvordan det går, dele hva vi erfarer, slik at andre kan dra kunnskap av det. Et eksempel: smgj sier her at du har betennelser i underarmene. Jeg har hatt kronisk tennisalbue de siste årene, ganske heftig også med mye smerter og store vanskeligheter med å bruke handa. Siden sensommeren har jeg blitt bedre; uten å ha gjort noe spesielt for det. Det slo meg da jeg leste ordene dine at kanskje har det med kostholdet å gjøre? Det passer ganske bra med at jeg kuttet ut melkeprodukter. Nå skriver jeg på pc, strikker, kjører bil, holder i bøker/blad, skrur opp korker som om jeg aldri har hatt betennelse. Tro meg; jeg kunne ikke tørke holde et krus en gang før. Takk til deg!

Så damer! Vi greier dette! Sammen!

smgj
23-01-13, 21:23
Hvordan? Jo ved å dele her hvordan det går, dele hva vi erfarer, slik at andre kan dra kunnskap av det. Et eksempel: smgj sier her at du har betennelser i underarmene. Jeg har hatt kronisk tennisalbue de siste årene, ganske heftig også med mye smerter og store vanskeligheter med å bruke handa. Siden sensommeren har jeg blitt bedre; uten å ha gjort noe spesielt for det. Det slo meg da jeg leste ordene dine at kanskje har det med kostholdet å gjøre? Det passer ganske bra med at jeg kuttet ut melkeprodukter. Nå skriver jeg på pc, strikker, kjører bil, holder i bøker/blad, skrur opp korker som om jeg aldri har hatt betennelse. Tro meg; jeg kunne ikke tørke holde et krus en gang før. Takk til deg!

Så damer! Vi greier dette! Sammen!

Takk for det - der røk en utskeielse til - kaffemaskinskakaoen. Den har jeg unnet meg 1 av ca annenhver dag til tross for at jeg vet at tørrmelk er en subjektivt veldig dårlig form for melk så har det gått greit (under radaren, så og si når det ikke har vært annen melk i bildet)....

Meeeen... får jeg redusert dritten med det så er det en vel unngått utskeielse. ;)

Takk til deg!

Tarato
23-01-13, 21:53
Takk for det - der røk en utskeielse til - kaffemaskinskakaoen. Den har jeg unnet meg 1 av ca annenhver dag til tross for at jeg vet at tørrmelk er en subjektivt veldig dårlig form for melk så har det gått greit (under radaren, så og si når det ikke har vært annen melk i bildet)....

Meeeen... får jeg redusert dritten med det så er det en vel unngått utskeielse. ;)

Takk til deg!
Flott! En ting (les:last) mer ut av verden er en ting mindre å kvitte seg med. Har du prøvd kakao av kokosmelk? Jeg fant oppskrift her inne en gang, en boks kokosmelk varmes forsiktig opp, ha i 8 g kakao (etter oppvarming visstnok) og en dæsj splenda. Nesten ikke kokossmak i det hele tatt, mye kakaosmak og utrolig deilig! Et veldig godt alternativ til vanlig kakao.

VSB
23-01-13, 22:47
VSB - har du sett disse to bloggene?
http://www.psychologytoday.com/blog/evolutionary-psychiatry
http://evolutionarypsychiatry.blogspot.no/
De er skrevet av samme dame, en psykiatriker som interesserer seg sterkt for mat og ernæring sin rolle i forhold til psykiske lidelser. Hun leser også og tolker papirer... Tror kanskje du kunne ha glede av å se på det?

Takk, skal sjekke i morgen. Det var psykrn og en debatt på litteratur huset "mat eller medisiner?" Som i sin tid førte meg til lavkarbo. Det var ikke de offisielle rådene da, men bruker erfaringer...

smgj
24-01-13, 07:35
Flott! En ting (les:last) mer ut av verden er en ting mindre å kvitte seg med. Har du prøvd kakao av kokosmelk? Jeg fant oppskrift her inne en gang, en boks kokosmelk varmes forsiktig opp, ha i 8 g kakao (etter oppvarming visstnok) og en dæsj splenda. Nesten ikke kokossmak i det hele tatt, mye kakaosmak og utrolig deilig! Et veldig godt alternativ til vanlig kakao.
Jo har prøvd den. Ble ikke helt fortrolig med den, dog. På den annen side så er ikke kakao livsnødvendig - ikke på langt nær. Jeg kan kose meg med en kopp te og en neve nøtter i stedet for den "pick-me-up"-kakaoen i ny og ne.
Det som ER vanskelig er å finne hvilke melkeprodukter som er et problem eller ikke. Tørrmelk er ikke bra, men sånn som ost og smør ser heldigvis ut til å fungere veldig bra. Og rømme spiser jeg ikke i problematiske mengder... Men så var det alt det andre. Som keso og kesella og fløte og melk i sauser og sånn. (Og nei, jeg sutrer ikke - ikke mye iallfall... det er mer tenke høyt og hvordan angripe det. :D Og ja!!! Jeg har funnet et innkjøpslag som er med på importer av upasturisert ost fra Tyskland! Gleder meg til å prøve det iallfall.)
Takk, skal sjekke i morgen. Det var psykrn og en debatt på litteratur huset "mat eller medisiner?" Som i sin tid førte meg til lavkarbo. Det var ikke de offisielle rådene da, men bruker erfaringer...
Brukererfaringer og "alternative" leger har lært meg mye mer om meg selv og stoffskiftet mitt enn standardlegestanden. Det gjør at jeg ikke har større tro på normallegestanden for andre, langvarige lidelser heller (akuttmedisin unntatt). Jeg tror det for de fleste bare hjelper 40-60% og resten er vinn eller forsvinn om kroppen klarer å håndtere det selv.

Legen som skriver disse bloggene er innenfor "paleosfæren" og ser på kosthold som 80-90% av helsen. Hun anerkjenner at medisin trengs og er viktig til sitt bruk i sine tilfeller, men er altså også veldig interessert i hvordan mangler påvirker psyken og hvordan tilskudd kan hjelpe mot bestemte problemer. Dessverre er hun veldig forsiktig og skriver ikke "behandlingsrettet", men teoretiserer og vurderer heller teorier og "trials".. Men det er mye interessant der, som man nok kunne omsette i praksis om man finner noe man har rimelig god tro på at det kan virke. Og det hun snakker om har mye mindre bivirkninger enn psykofarmaka, så sånn sett så kan man tørre å prøve mer... tenker jeg. :)

(Har aldri hatt noen angstlidelse, sånn sett, men hadde en periode med panikkangst(?)&hyperventilering i en spesiell situasjon... det var ikke noe jeg unner NOEN i noen form... )

Fedona
24-01-13, 08:51
Damer! Stå på! Vi skal greie dette! Dadler, pizza eller kakeboksdykking eller ikke. Vi skal greie det! Alle vet hva som fungerer for seg - ikke sant. Utfordringen er å gjøre det og holde seg til det. Så hva skal til? Jo, som VSB sier så må hun har strikt LK og trene fast/hardt. Eller et avslappet forhold som Fedona sier. smgj må redusere glutenfri mat og øke det sunne. Jeg må holde meg til det jeg kaller "levereglene" mine. Andre som også er inne i eller innom tråden har sitt. Men vi skal greie det!

Hvordan? Jo ved å dele her hvordan det går, dele hva vi erfarer, slik at andre kan dra kunnskap av det. Et eksempel: smgj sier her at du har betennelser i underarmene. Jeg har hatt kronisk tennisalbue de siste årene, ganske heftig også med mye smerter og store vanskeligheter med å bruke handa. Siden sensommeren har jeg blitt bedre; uten å ha gjort noe spesielt for det. Det slo meg da jeg leste ordene dine at kanskje har det med kostholdet å gjøre? Det passer ganske bra med at jeg kuttet ut melkeprodukter. Nå skriver jeg på pc, strikker, kjører bil, holder i bøker/blad, skrur opp korker som om jeg aldri har hatt betennelse. Tro meg; jeg kunne ikke tørke holde et krus en gang før. Takk til deg!

Så damer! Vi greier dette! Sammen!

Tusen takk for at du er en så bra motivator Tarato! Og du har helt rett! Det er her inne vi kan hjelpe hverandre! Det hjelper iallefall meg :) nå er jeg tilbake til der jeg tror jeg kommer til å gå ned igjen. Ikke mer pizza på meg :p men som jeg har sagt før, går jeg ned så er det flott, gjør jeg det ikke så er det greit. Men jeg vil ALDRI se 80 tallet igjen! Det er mitt største mål for tiden :D

Ønsker dere alle en fantastisk dag! I dag er det yoga igjen på meg :)

VSB
24-01-13, 12:46
Brukererfaringer og "alternative" leger har lært meg mye mer om meg selv og stoffskiftet mitt enn standardlegestanden. Det gjør at jeg ikke har større tro på normallegestanden for andre, langvarige lidelser heller (akuttmedisin unntatt). Jeg tror det for de fleste bare hjelper 40-60% og resten er vinn eller forsvinn om kroppen klarer å håndtere det selv.

Legen som skriver disse bloggene er innenfor "paleosfæren" og ser på kosthold som 80-90% av helsen. Hun anerkjenner at medisin trengs og er viktig til sitt bruk i sine tilfeller, men er altså også veldig interessert i hvordan mangler påvirker psyken og hvordan tilskudd kan hjelpe mot bestemte problemer. Dessverre er hun veldig forsiktig og skriver ikke "behandlingsrettet", men teoretiserer og vurderer heller teorier og "trials".. Men det er mye interessant der, som man nok kunne omsette i praksis om man finner noe man har rimelig god tro på at det kan virke. Og det hun snakker om har mye mindre bivirkninger enn psykofarmaka, så sånn sett så kan man tørre å prøve mer... tenker jeg. :)

(Har aldri hatt noen angstlidelse, sånn sett, men hadde en periode med panikkangst(?)&hyperventilering i en spesiell situasjon... det var ikke noe jeg unner NOEN i noen form... )

Enig i det du sier her. Til sammen har jeg vel dekket 10 ulike medisiner knyttet til depresjon, angst og søvn, et mindretall har hatt effekt og enda færre uten vesentlige bivirkninger over tid... Tror kosthold og trening er vel så bra, men forhåpentligvis best i kombinasjon.

Panikkangst unner jeg ingen... Men generell angst er veldig energitappende i hverdagen...

VSB
25-01-13, 07:21
73,7 i dag, 200g under forrige uke, ganske fornøyd til ikke å ha vært spesielt flink... I kveld blir det ut på middag, men alkohol er utelukket med nye medisiner, så blir begrenset med utskeielses muligheter...

smgj
25-01-13, 07:45
73,7 i dag, 200g under forrige uke, ganske fornøyd til ikke å ha vært spesielt flink... I kveld blir det ut på middag, men alkohol er utelukket med nye medisiner, så blir begrenset med utskeielses muligheter...
Du er flink! Kos deg. Og det går helt fint uten alkohol også. Jeg var tørrlagt et halvår i strekk på eliminasjonsdietten. Jeg husker myyyyye. :D

Fedona
25-01-13, 08:45
73,7 i dag, 200g under forrige uke, ganske fornøyd til ikke å ha vært spesielt flink... I kveld blir det ut på middag, men alkohol er utelukket med nye medisiner, så blir begrenset med utskeielses muligheter...

Gode nyheter liker vi og det er inspirerende :D

Flot VSB! Og det hjelper nok på å ikke drikke alkohol. Kan ikke si det samme jeg. To naboer og jeg skal møtes til maling og sikkert litt vin i dag :p ...
Men dagene med de er gull verdt for meg :)

En riktig god helg til deg!

Tarato
25-01-13, 08:55
God morgen damer! Så trivelig å logge på og lese seg gjennom innleggene. Jeg har en veldig etterlengtet og velfortjent fridag i dag. Nå har jeg både legetime, frisørtime og et helt hus som bør undergå en streng hånd - men fri er fri! Vekta her i gården viste ufattelige og utrolige 68,6 i morges. Har merket det på kroppen også; buksa jeg kjøpte for 2 uker siden - som måtte lirkes på - sklir nå ned. Måtte veie meg flere ganger for å sjekke, men det viste det samme hele tiden. Det gjør det til en ekstra god dag altså - og er verdt en tickerendring :D:D Nå lurer jeg på om jeg bør nedre målet mitt? Jeg tenkte meg ned i 67, men spørs om jeg bør tenke 65? Sist jeg gikk ned så mye var jeg 67,5 på det letteste; da var jeg rimelig "skrapa" i ansiktet og overkroppen. Tendensen til dette er her nå også, men jeg har masse, og da mener jeg masse, å ta av på mage, rumpe og lår. Tror jeg gjør det jeg for går det så går det, det er kroppen som bestemmer - såpass har jeg da skjønt :)

Kikka forresten på bilder fra ferien for 3 år siden; da var jeg noen og 80 kilo; dvs 25 mindre enn hva jeg var på mitt største. Av de noen og 80 kiloene er jeg sikker på at minst 20 satt på magepartiet. Herlighet for en oppblåst belg; selv da jeg lå på ryggen i solsenga var det den forhøyningen (i tillegg til at den skled utover). ALDRI MER!! sier jeg bare. ALDRI!


73,7 i dag, 200g under forrige uke, ganske fornøyd til ikke å ha vært spesielt flink... I kveld blir det ut på middag, men alkohol er utelukket med nye medisiner, så blir begrenset med utskeielses muligheter... Gratulerer! Hva har du gjort som ikke har vært "så flink". Kanskje er akkurat det du har gjort en løsning for deg?

Jo har prøvd den. Ble ikke helt fortrolig med den, dog. På den annen side så er ikke kakao livsnødvendig - ikke på langt nær. Jeg kan kose meg med en kopp te og en neve nøtter i stedet for den "pick-me-up"-kakaoen i ny og ne.
Det som ER vanskelig er å finne hvilke melkeprodukter som er et problem eller ikke. Tørrmelk er ikke bra, men sånn som ost og smør ser heldigvis ut til å fungere veldig bra. Og rømme spiser jeg ikke i problematiske mengder... Men så var det alt det andre. Som keso og kesella og fløte og melk i sauser og sånn. (Og nei, jeg sutrer ikke - ikke mye iallfall... det er mer tenke høyt og hvordan angripe det. :D Og ja!!! Jeg har funnet et innkjøpslag som er med på importer av upasturisert ost fra Tyskland! Gleder meg til å prøve det iallfall.)

Melk er melk tenker jeg. Er det melkeproteinet eller laktosen som er problemet? Siden du kan spise smør og ost høres det ut som det er laktose. Da finner det mange varianter å velge mellom. Er det proteinet derimot; da er totalt avhold løsningen. Sånn sett ble kokosmelkkakaoen god (nok) - fordi jeg ikke har alternativ. Jeg tenkte jeg skulle prøve å lage lasagne med kokosmelk en dag nå; det er type mat jeg savner. Med geiteosten min oppå ;)

Ønsker dere alle en fantastisk dag! FLOTT! Hold på den!! Hva må til for at du ikke skal se 80-tallet igjen?

Fedona
25-01-13, 09:32
Oj, Tarato! Så flott! Er helt imponert over deg :D veldig artig å høre! Alle sånne gladmeldinger er en inspirasjon, som jeg også sa til VSB.

Endre målet ditt? Det trenger du vel ikke, som du sier selv, du så skrapa ut. Det er ikke pent det heller, selv om du tror du har mer å ta av. Du må ikke være så streng med deg selv, er sikker på du ser fantastisk ut. Hva med å nå målet på 67 og så ta det som en bonus om du går ned mer? Nå skal ikke jeg bestemme målene dine altså :p det er selvfølgelig helt opp til deg.

Er virkelig glad på dine vegne. Jeg har også mistet ett av de to vannkiloene fra sist helg. Og skal jobbe mer for å gå ned mer. Hvordan jeg skal unngå å se 80 tallet? Ved å veie meg daglig og passe på. Og selvfølgelig unngå raske karber, uten å være helt fanatisk hvis jeg er ute på noe spesielt. Jeg skal holde på den slanke følelsen jeg har nå og holde på den forever. Vil ikke ha tjukke Fedona følelsen igjen, det er helt sikkert!

Nå skal jeg over til naboen for en kunstnerisk utfoldelse :D

smgj
25-01-13, 10:10
God morgen damer! Så trivelig å logge på og lese seg gjennom innleggene. Jeg har en veldig etterlengtet og velfortjent fridag i dag. Nå har jeg både legetime, frisørtime og et helt hus som bør undergå en streng hånd - men fri er fri! Vekta her i gården viste ufattelige og utrolige 68,6 i morges. Har merket det på kroppen også; buksa jeg kjøpte for 2 uker siden - som måtte lirkes på - sklir nå ned. Måtte veie meg flere ganger for å sjekke, men det viste det samme hele tiden. Det gjør det til en ekstra god dag altså - og er verdt en tickerendring :D:D Nå lurer jeg på om jeg bør nedre målet mitt? Jeg tenkte meg ned i 67, men spørs om jeg bør tenke 65? Sist jeg gikk ned så mye var jeg 67,5 på det letteste; da var jeg rimelig "skrapa" i ansiktet og overkroppen. Tendensen til dette er her nå også, men jeg har masse, og da mener jeg masse, å ta av på mage, rumpe og lår. Tror jeg gjør det jeg for går det så går det, det er kroppen som bestemmer - såpass har jeg da skjønt :)

Melk er melk tenker jeg. Er det melkeproteinet eller laktosen som er problemet? Siden du kan spise smør og ost høres det ut som det er laktose. Da finner det mange varianter å velge mellom. Er det proteinet derimot; da er totalt avhold løsningen. Sånn sett ble kokosmelkkakaoen god (nok) - fordi jeg ikke har alternativ. Jeg tenkte jeg skulle prøve å lage lasagne med kokosmelk en dag nå; det er type mat jeg savner. Med geiteosten min oppå ;)

:klem:Ikke gå i den fella at "målet alltid er rundt neste sving, da"... Da jeg var 59:eek: så mente jeg at "jeg fremdeles kunne gå ned noen kg på lårene og magen"... selv om jeg begynte å se beina på brystkassen over puppene - og DER går grensa for hva jeg synes er pent iallfall. Det er noe med å akseptere at "vekta er bra" selv om fordelingen kunne ha vært bedre... og skal man endre fordeling så SKAL det ikke lenger være nedgang som er fokuset, men vedlikhohold av vekta og heller kroppsforming gjennom trening...

Det er helt sikkert at laktosen er hovedproblememet. Men jeg frykter også at det kan ligge noe i proteinet. Jeg reagerte på geitemelka (phøy!) den tredje dagen av provokasjonstestingen (da med ett glass geitemelk før hvert måltid). Dog - jeg kan spise snøfrisk i normale snofriskmengder uten problemer what-so-ever.

Når det gjelder "melk er melk" så er det faktisk mange som ikke mener det. Hvis man begynner å se på pasturisert/homogenisert vs upasturisert/ikke-homogenisert og A1-kasein vs A2-kasein så er det mange som mener at det ligger noe der. Jeg vet f.eks at pappa tålte "tank-melk" mye bedre enn pappmelk. På papp fikk han magesjau etter et glass. Så jeg har lyst til å se om jeg har arvet noe derfra. Homogeniseringen endrer jo melkefettet radikalt. Denne endringen gjennomgår ikke melkefettet i fløte og smør... (vet ikke hva som gjelder med ost) ...

Så jeg får se. Det er meg som er fasiten. :)

http://thebovine.wordpress.com/2009/03/20/the-devil-in-the-milk-dr-thomas-cowan-on-how-a2-milk-is-the-answer-to-the-mystery-of-why-even-raw-milk-sometimes-does-not-seem-to-be-enough-of-an-improvement-over-store-bought/

Edit. Det ser ut som at geitemelk inneholder a2-kasein. Og de relativt sjeldne kyrene som produserer a2-melk muligens ikke er noe for meg (men kanskje for deg?).
http://www.livestrong.com/article/396733-types-of-casein-protein/

TrillTrall
25-01-13, 10:14
:klem:Ikke gå i den fella at "målet alltid er rundt neste sving, da"... Da jeg var 59:eek: så mente jeg at "jeg fremdeles kunne gå ned noen kg på lårene og magen"... selv om jeg begynte å se beina på brystkassen over puppene - og DER går grensa for hva jeg synes er pent iallfall. Det er noe med å akseptere at "vekta er bra" selv om fordelingen kunne ha vært bedre... og skal man endre fordeling så SKAL det ikke lenger være nedgang som er fokuset, men vedlikhohold av vekta og heller kroppsforming gjennom trening...
Et meget viktig poeng! Man kan ikke punkt-slanke seg, men man kan, langt på vei, punkt-trene og forme kroppen på den måten. :) Styrketrening er suverent! :heia:

Tarato
25-01-13, 11:38
Takk kjære dere, og denne påminnelsen! Jeg har gått noen runder med meg selv, og tenker at 67 (som var målet fram til i dag), fortsatt skal stå ved lag men at jeg skal se det an og evt vurdere om ned til 65 kan være aktuelt. Jeg sa jeg så skrapa ut; det gjaldt ansiktet, og der er jeg skrapa allerede og har vært det en tid. Det er nedover fra halsen det ikke er så skrapa:rolleyes:
Uansett, har jeg i den siste tiden tenkt en del på hva jeg skal gjøre hvis vekta går lengre ned enn jeg ønsker; altså hvordan og hva kan jeg spise
for å stabilisere/evt øke vekta noe. Så jeg skal ikke videre til neste sving, det er sikkert! Jeg driver jo ikke og slanker meg slik jeg definerer slanking; overhodet ikke. For meg er slanking forsakelse, pine, sult mv. Det opplever jeg overhodet ikke nå (sikkert lettere for meg siden jeg ikke spiser mat jeg reagerer på/er allergisk mot (dvs jeg forsaker ikke noe "frivillig"). Derfor er jeg også på tankebanen for hva jeg kan gjøre hvis dette går for langt. Nå er det snart tid for lunsj; har vært frisøren og fiksa håret nå og skal til lege senere i dag. Fridag er fortsatt deilig, selv om jeg tar husarbeid mellom slagene. :)

VSB
25-01-13, 18:15
Mange positive kommentarer her nå, både til meg og andre, det liker vi:)

Det jeg ikke var flink med i uka som gikk... Mat og karbo...

I dag var det seminar og servert lunsj... Synes sånne situasjoner er vriene! Så da ble det en utskeielse ( velger å se det sånn framfor sprekk, bil kunne unne meg det iblant, men denne var dårlig timet med alt annet jeg har nå).

Ellers er jeg fornøyd med å klare å holde konsentrasjonen til over ett. Droppet siste del og er fornøyd med meg selv. Tror hodet mitt er understimulert og trenger noe annet enn såpeopera og krim. Sett det som går av faktaprogram på TV, men må gå til angrep på mer seriøs litteratur tror jeg. Kanskje det skjer noe positivt? Var egentlig teoretisk anlagt av meg, i et praktisk yrke... Så det å inke ha kunnet lese har vært et savn...

Og Tarato, la målet stå som det gjør og se hva kroppen mener selv. Kjennte den samme følelsen da jeg var nærere målet, kanskje 68 er bedre? Men den tankegangen er kanskje ikke helt bra?

Tarato
25-01-13, 20:27
Hei VSB: Takk for støtten OG for "advarselen". Jeg er veldig klar over faren; og skal følge med hva hodet mitt sier. Og som jeg sa tidligere; jeg har begynt å tenke på hva jeg skal gjøre hvis det går for langt (dvs egentlig under 67 (nå 65)).

Jeg sliter og med disse lunsjene; men har begynt å venne meg til å ha med matpakka min med knekkebrød nå. De rundt meg vet jeg ikke kan spise brød mv, og aksepterer svaret når jeg sier at jeg har matallergi. Anbefaler alle å få (les: ha) matallergi altså! :D:D:D Det gjør det så utrolig mye enklere enn å si at jeg ikke kan spise fordi... noe ullent noe. Kan jeg spise deler av det som serveres så gjør jeg det; hvis ikke er det matpakke. Jeg baker knekkebrød ganske tykke og har på smør, majones og pålegg på morgenkvisten, og da er knekkebrødene ganske mye til lunsjtid; mer som en skive grovt brød. Så har eller tar jeg på agurk, tomat eller annet snacks og spiser i vei. Der jeg vet det blir servert en rett til lunsj (er en del på samlinger på hotell så bruker jeg å varlse hotellet før jeg reiser, så de serverer spesiell mat til meg. det fungerer stort sett greit; og siden jeg ofte er på de samme hotellene så kjenner de til meg:p. Sånn sett liker jeg svenske kokker; de liker utfordringen det er å lage mat til meg og flere bruker å takke for at jeg nettopp gir dem en utfordring. De norske kokkene derimot....

smgj
25-01-13, 20:53
mmm... kjenner den der. Jeg "har" cøliaki, selv om jeg ikke har det. Alle som har cøliaki kan ikke spise hvete - jeg VIL ikke spise hvete - og dermed er saken i boks, uten langvarige og vanskelige forklaringer, som du sier. :)
Jeg tar også med en pakke glutenfritt knekkebrød (eller hjemmelagde) når jeg reiser bort. Da går det greit til de evindelige brødmåltidene også. Jeg bruker bare en annen påleggsholder og forsyner meg GROVT av grønnsakene og pålegget. :D

Tarato
26-01-13, 12:16
mmm... kjenner den der. Jeg "har" cøliaki, selv om jeg ikke har det. Alle som har cøliaki kan ikke spise hvete - jeg VIL ikke spise hvete - og dermed er saken i boks, uten langvarige og vanskelige forklaringer, som du sier. :)
Jeg tar også med en pakke glutenfritt knekkebrød (eller hjemmelagde) når jeg reiser bort. Da går det greit til de evindelige brødmåltidene også. Jeg bruker bare en annen påleggsholder og forsyner meg GROVT av grønnsakene og pålegget. :D Cøliaki kan være "kjekt å ha" noen ganger, men jeg opplever å få servert glutenfritt i stedet - og da er jeg like langt. For øvrig har jeg forsøkt å spise glutenfritt, men får da så vondt i magen :( Flere som har den erfaringen?

smgj
26-01-13, 15:14
Cøliaki kan være "kjekt å ha" noen ganger, men jeg opplever å få servert glutenfritt i stedet - og da er jeg like langt. For øvrig har jeg forsøkt å spise glutenfritt, men får da så vondt i magen :( Flere som har den erfaringen?
Jeg tåler glutenfritt bra, men pleier å spesifisere at jeg helst vil ha noe sånt som matsalat uten brød/krutonger/pasta eller omelett.
Det er mye dritt i glutenfritt (les 90% stivelse).

Tarato
28-01-13, 10:57
Jeg tåler glutenfritt bra, men pleier å spesifisere at jeg helst vil ha noe sånt som matsalat uten brød/krutonger/pasta eller omelett.
Det er mye dritt i glutenfritt (les 90% stivelse).
Det er nok den stivelsen jeg får magevondt av... Er blitt litt "kravstor" tror jeg:) - før gikk jeg med vondt i magen hele tiden, variasjonene var om det var mye vondt eller lite - og alt kom av maten jeg spiste. Nå velger jeg konsekvent bort det som gir meg det miste ubehag i magen/kroppen. Tenker på de som ikke gjør det, men som fortsetter å spise som de ikke bør likevel :(

Edit: Jeg kom over denne artikkelen for en tid tilbake http://m.klikk.no/helse/dinkost/vektkontroll/article797898.ece Den er veldig sammenfallende med hva jeg mener når jeg sier jeg "jobber med hodet". Jeg bruker å ta den fram med jevne mellomrom for å få en påminnelse om hva sug og sult er, hvordan tenke bevisst (hele tiden) osv.

VSB
28-01-13, 20:50
Sug og sult ja... Kandkje lese den jeg og.

Angående de andre linkene, så er hun litt selvmotsigende. Ketogen diett er bra et sted, mens et annet er det nesten ren KH diett...

Tarato
28-01-13, 21:15
Sug og sult ja... Kandkje lese den jeg og.

Angående de andre linkene, så er hun litt selvmotsigende. Ketogen diett er bra et sted, mens et annet er det nesten ren KH diett...:):)

smgj
28-01-13, 23:52
Sug og sult ja... Kandkje lese den jeg og.

Angående de andre linkene, så er hun litt selvmotsigende. Ketogen diett er bra et sted, mens et annet er det nesten ren KH diett...

Jupp. Jeg savner også en rød tråd. Det er litt irriterende at hun er så "moderat" tvers gjennom. Men man kan ikke gjøre annet enn å lese og selv gjøre seg opp en mening okke som. (Og så tenker jeg som så at ulike folk kanskje trenger ulike løsninger da.)

VSB
29-01-13, 07:28
Jupp. Jeg savner også en rød tråd. Det er litt irriterende at hun er så "moderat" tvers gjennom. Men man kan ikke gjøre annet enn å lese og selv gjøre seg opp en mening okke som. (Og så tenker jeg som så at ulike folk kanskje trenger ulike løsninger da.)

Ja, er det ikke det vi gjør her de fleste? Tester ut hva som funker på en selv?

smgj
29-01-13, 08:37
Ja, er det ikke det vi gjør her de fleste? Tester ut hva som funker på en selv?
Jo, ad nauseum... :mad: (Lei)

Tarato
29-01-13, 20:21
Husk dette mine damer: det blir bra til slutt! Og er det ikke bra - ja så er det ikke slutt!

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: dette skal vi greie. Stå på!!

Fedona
30-01-13, 09:35
Husk dette mine damer: det blir bra til slutt! Og er det ikke bra - ja så er det ikke slutt!

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: dette skal vi greie. Stå på!!

Helt sant!

Jeg målte meg i dag for første gang siden september og har gått inn over hele kroppen, 2cm :D så oppfordrer dere til å bruke målband også, ikke bare se på vekta :) stå på damer!

VSB
31-01-13, 19:12
Da har jeg bakt fire brett med knekkebrød, inspirert av Nanna, men etter prinsippet "man tager vad man haver". Har et lager for en periode da.

Leste en bok om hjernen og kosttilskudd (amerikansk) og forskjellene på doser der og de som er anbefalt her er enorme... Mange tips, men tar i hvert fall med meg det med omega 3, linfrøolje, paranøtter (selen). Antioksidanter og B-vitaminer var vel også relevant... Får se hva det blir til. Desperat etter alternativer til det kjemiske her? Tror det:)

VSB
01-02-13, 16:30
600g opp i dag, men det er vel tante rød...

Ellers er det god trening med jobb for tiden (arbeidstrening også), men vannbæring, gåturer, pumping av dekk (henger), riding og "sauebryting" på en dag... Tror ikke det trengs noen treningsøkt i dag...

Tarato
02-02-13, 17:35
Heisann. Typisk nok viste vekta atskillig mer denne uka enn sist uke; nesten 1 kg mer :rolleyes:. LItt fordi jeg har spist litt potetchips, litt fordi jeg har spist mat med salt i, og sikkert fordi jeg har spist mer og annen type mat enn vanlig, og gått mindre turer. Merker det godt på buksene; stram over magen og løs over lårene. Men - det har ingenting å si; sånn er det og sånn blir det til det forsvinner igjen. Jeg tror jeg dumpet så mye ned på en gang sist uke fordi jeg var ute og gikk tur hver morgen; da det ble slutt på det så fikk det konsekvenser:p, Målet nå er å ikke se 70-tallet igjen; åkkesom!
Snart er det tid for god mat og rødvin; i kveld tror jeg det blir kylling og "fløtegratinerte" grønnsaker. Fant ut at gogreen har produkter som erstatter fløte i matlagingen. har også kjøpt sellerirot og skal lage "røstipoteter". Dessverre har slik eksperimentering som konsekvens at vekta går opp - jeg spiser dessverre for mye:rolleyes: Nå venter jeg bare på at klokka blir mange nok til at jeg kan ta et glass vin. Herlig lørdagkveld!

smgj
03-02-13, 19:01
Vi har vært på fjellet da - med vennegjengen. Så vekta har iallfall ikke gått ned, det er sikkert. Men jeg har iallfall vært på et par brukbare skiturer. Får fokusere på det som er bra, her.

Tarato
03-02-13, 19:13
I går ble det bare "røstipoteter" av sellerirot og ost; mer enn nok og veldig mettende mat! :eek: Var stappmett enda da jeg våknet i morges. Så da labbet jeg i vei på turen min uten frokost; merket det ikke heller. Men da jeg kom hjem var jeg sulten heldigvis. Prøvd å roe ned i dag, og spist smått og lite, helt til middag - da ble det "fløtegratinerte" grønnsaker. Den gogreengreia (til matlaging) ble bare vann, så den skal jeg ikke bruke flere ganger hvertfall.... Neste gang prøver jeg den som kan vispes som krem. Noen som har erfaring med den?

Tarato
07-02-13, 17:49
Neimen; her var det da stille? Noen som ikke har det så bra? Eller er det sånn at alt er bare velstand? Her i gården spises det for mye, for ofte, for seint, drikkes for lite (vann:D), gåes for lite osv. Altså ting som ikke er alldeles positivt i dette livsprosjektet. Jeg har vært så dum å lage meg diverse "kjeks" med sesamfrø, linfrø osv. De greier jeg bare ikke å holde meg unna altså. Det hjelper ikke at det er mat jeg kan spise når det blir for mye. Jobberihodetogspørmegselvomhvadettehandlerommenfin nerikkenoesvar. Hvis jeg vil finne svar da....

VSB
07-02-13, 19:09
Neimen; her var det da stille? Noen som ikke har det så bra? Eller er det sånn at alt er bare velstand? Her i gården spises det for mye, for ofte, for seint, drikkes for lite (vann:D), gåes for lite osv. Altså ting som ikke er alldeles positivt i dette livsprosjektet. Jeg har vært så dum å lage meg diverse "kjeks" med sesamfrø, linfrø osv. De greier jeg bare ikke å holde meg unna altså. Det hjelper ikke at det er mat jeg kan spise når det blir for mye. Jobberihodetogspørmegselvomhvadettehandlerommenfin nerikkenoesvar. Hvis jeg vil finne svar da....

Går litt både og. Sliter med alle disse stedene man får servert mat... Og da kommer suget. Så blir det fort for mye mat, akkuret som du sier. Knekkebrød og kjeks er farlig, likeledes lavkarbo brød. Ligger litt høyere på kh nå, finner ikke motivasjonen til nesten ketogent... Bare vekta oppfører seg så...

Psyken går bedre, medisiner som funker litt i hvert fall. Mulig det blir å øke mer, men en uke til jeg har legetime, så der får jeg se (han hører mye på meg, så kjekt å ha en mening i forkant). Og så pleier det å hjelpe når kosten er på plass da...

Trening går ok, men løper ikke for tiden. Kranglete knær. Men endelig kommet meg ut på ski da! Styrketrening er en bøyg. Følger Jillian Michaels hjemme et par ganger i uken, men sett i forhold til jobb, så trenger jeg å trene tyngre styrke ( jobben er styrketrening iblant også da).

Slenger meg på, hvordan går det med dere andre?

smgj
07-02-13, 22:15
Huff. På en måte er det godt å høre at det går opp og ned med andre også. Men snart våres det og da blir alt bedre, ikke sant?

Jeg har vært på hyttetur i helga med vennegjengen og det der bare en ting å si - jeg hadde det gøy, men kroppen min likte det ikke. Masse opp i vekt til tross for ok mat og skiturer (men altfor mye drikke og det tåler jeg dårlig - ikke hangover, men 2-3kg væske, kranglete søvnrytme osvosv).
Lyspunktet er at både tennisalbuen og golfalbuen likte en helg uten pc - og jeg fikk bekreftet at strikking går greit.
Treningen min har gått et hett sted oppi dette - den er iallfall ikke til stede her. Men ble da iallfall 3 timer med aktiv dansing i dag. Kjenner at det går rett vei, men det er bare å konstatere at festing bør begrenses til sjelden og kun 1 dag i slengen. Selv om det er utrolig gøy så er det ikke verdt en uke i ulage i etterkant. For å avslutte positivt da så er magen i orden (har vært et stort problemområde i flere år, og når den tåler en sånn helg så har den virkelig blitt BRA) og jeg holder meg melfri - dvs ingen bihuleproblemer.

VSB
08-02-13, 06:54
Ski er jo bra trening smgj!

Her er vekta stabil rundt 74. Hvis jeg ser bort fra litt opp og ned, så har den ligget der et år nå. Bra og frustrerende, da jeg vil ned litt til!

Jobbedag og kroppen er treg... Mat (middagsrester) til varming i microovnen og det tar tid i dag.

Fedona
08-02-13, 09:16
Hallo :)

Jeg har vært flink til å gå tur og har vært på yoga to ganger denne uka. Kjenner jeg er sliten i kroppen, den har så dårlig restureringsevne. Jeg har havnet i stabil ketose og stabil vekt på rundt 77. Tror jeg må se litt på Fedons kosthold, for det virker som om kroppen min har vent seg til ketose så mye at den ikke vil gå ned mer... Eller skal jeg holde ut litt til og se om det løsner? :confused:

Bortsett fra desember i fjor så har jeg vært i ketose i 15 måneder. Synes det er så vanskelig å finne balansen med å ikke være i ketose, men samtidig spise lavkarbo. Det er liksom så lettvint å være i ketose, for da vet jeg hva jeg kan spise og ikke.

Men jeg føler meg slank og det er vel det viktigste :p

Hva spiser dere en vanlig dag? Er dere i ketose?

Klæm fra Fedona :)

smgj
08-02-13, 09:26
Jeg er ikke i ketose, såvidt jeg vet. Jeg spiser mest middag /middagsrester, men ett måltid med GF-knekkebrød under pålegget. Der blir det jo en del stivelse. Og så spiser jeg gjerne bittelitt potet eller bittelitt ris til middagen. Jeg burde nok se etter tregere karbohydrater, men liker ikke linser og bønner så veldig godt...

Uansett - stabil vekt etter nedgang er jo bra da. Nye setpoints under gammel vekt er bra.

Tarato
10-02-13, 11:18
Der var dere ja! Altslå, misforstå meg rett: "godt å se at flere sliter". Er det hangover etter jula lurer jeg på; vi greide å holde et godt foukus fram til jul, og så har det vært verre.... :o Her blir det fortsatt for mye mat til hvert måltid; for mye småspising mellom måltidene, og jeg får likesom ikke bort uvanen. Og så har det kommet en del sjokolade med alterantiv søtning og uten melk i butikkene; der synder jeg stort. Og får masse luft i magen som ikke er særlig behagelig. Jeg VET det, men gjør det likevel:confused: Tror jeg må skru på innstillingene jeg hodet altså:p Det er jo der det sitter!

Annala
10-02-13, 11:33
*har finni fram skrutrekkeren og alle mulige andre skruting og prøver å skru ting på rett plass oppi huggu, både mitt og andres* :p:D

VSB
10-02-13, 11:46
For meg er nok omstilling og stressfaktorer i livet problemet. Har slitt siden okyober til og fra... Og våren blir nødvendigvis preget av endringer? Hva dkjer i forhold til jobb-praksis-AAP, overføring av mye tilbake til fastlegen (ja vi har hatt tett kontakt, men alt ansvar har vært på DPS), søke ny psykolog... Ja, og så prøver jeg å øke mot to fulle arbeidsdager der jeg er... Kosthold er en del av forutsetningene for å få til dette, men endringene gjør også kostholdet vanskelig... Ser ut til å ha fått medisiner som hjelper da, en positiv ting! Så skal jeg til Ullevål for oppfølging av andre ting, noe som sannsynligvis fører til mer medisinuyprøving... Røntgen av div. Ledd kommer vel også, (søren som denne kroppen krangler og jeg er ikke fyllt 40!) nok sutring!

Brukte flere timer på muffinsbakst og pynting i går. Barnebursdag i dag. Men ble en omgang lavkarbo og:) så her er det en snart åtteåring som gleder seg. Bondegård, kjøring med hest og vogn... Mange barn, 19 eller mer. Tror jeg er ferdig etter bursdag og kveldsforing... Men 2 timers møte på jobb i morgen, selv om det egentlig er fridag... Ja,ja, ingen skal si at jeg ikke tester grensene i hvert fall.

Fedona
10-02-13, 12:12
Nå har jeg gått inn i tickeren og endret mål fra 70 til 74. Der er et mer realistisk mål tror jeg. Og så får jeg se om det skal endres når jeg har nådd det målet :p

Og så skal jeg spise mer karber, for som du sa Tarato, så er det ingen vits i å gå tilbake til noe som ikke virker. Da jeg spiste mer karber i desember så gikk jeg jo ned, og tror jeg skal tilbake dit og heller ut av ketosen.

Ja, det høres ut som en god plan :p:p:p

Ha en nydelig søndag og morsdag:cool:

smgj
10-02-13, 13:54
Der var dere ja! Altslå, misforstå meg rett: "godt å se at flere sliter". Er det hangover etter jula lurer jeg på; vi greide å holde et godt foukus fram til jul, og så har det vært verre.... Her blir det fortsatt for mye mat til hvert måltid; for mye småspising mellom måltidene, og jeg får likesom ikke bort uvanen. Og så har det kommet en del sjokolade med alterantiv søtning og uten melk i butikkene; der synder jeg stort. Og får masse luft i magen som ikke er særlig behagelig. Jeg VET det, men gjør det likevel Tror jeg må skru på innstillingene jeg hodet altså Det er jo der det sitter!

*har finni fram skrutrekkeren og alle mulige andre skruting og prøver å skru ting på rett plass oppi huggu, både mitt og andres* :p:D

Annala - tar du deg en tur innom her også? Tarato - du får spare den sjokoladen til lørdag, vet du... ;)

For meg er nok omstilling og stressfaktorer i livet problemet. Har slitt siden okyober til og fra... Og våren blir nødvendigvis preget av endringer? Hva dkjer i forhold til jobb-praksis-AAP, overføring av mye tilbake til fastlegen (ja vi har hatt tett kontakt, men alt ansvar har vært på DPS), søke ny psykolog... Ja, og så prøver jeg å øke mot to fulle arbeidsdager der jeg er... Kosthold er en del av forutsetningene for å få til dette, men endringene gjør også kostholdet vanskelig... Ser ut til å ha fått medisiner som hjelper da, en positiv ting! Så skal jeg til Ullevål for oppfølging av andre ting, noe som sannsynligvis fører til mer medisinuyprøving... Røntgen av div. Ledd kommer vel også, (søren som denne kroppen krangler og jeg er ikke fyllt 40!) nok sutring!

Brukte flere timer på muffinsbakst og pynting i går. Barnebursdag i dag. Men ble en omgang lavkarbo og så her er det en snart åtteåring som gleder seg. Bondegård, kjøring med hest og vogn... Mange barn, 19 eller mer. Tror jeg er ferdig etter bursdag og kveldsforing... Men 2 timers møte på jobb i morgen, selv om det egentlig er fridag... Ja,ja, ingen skal si at jeg ikke tester grensene i hvert fall.
VSB - alt i alt synes jeg det høres ut som du klarer utrolig mye, jeg... Og det er godt å høre at noe virker. Jeg må innrømme at jeg kjenner meg litt matt etter å ha lest bursdagsprogrammet ditt.
Nå har jeg gått inn i tickeren og endret mål fra 70 til 74. Der er et mer realistisk mål tror jeg. Og så får jeg se om det skal endres når jeg har nådd det målet

Og så skal jeg spise mer karber, for som du sa Tarato, så er det ingen vits i å gå tilbake til noe som ikke virker. Da jeg spiste mer karber i desember så gikk jeg jo ned, og tror jeg skal tilbake dit og heller ut av ketosen.

Ja, det høres ut som en god plan

Ha en nydelig søndag og morsdag
Fedona - nei, det er ingen vits i å tviholde på noe som ikke virker så bra (lenger). Så får man heller bytte igjen om det viser seg å svinge tilbake.

Håper dere ikke er helt fed up med sutringen min ennå, altså - for her kommer litt mer.

Her er det døgnrytme og livet i seg selv som butter mest. Det medfører /bidrar når kroppen krangler og jeg kjenner meg en del klemt mellom barken og veden med det at jeg ikke orker alt jeg vil og jeg verken vil eller orker alt som gubben vil (nå tenker jeg sosiale ting, altså ;) - gubben er et meget sosialt dyr!) - og han blir lei av at jeg ikke orker og jeg blir lei av at han ikke forstår og innimellom strekker jeg meg for langt når jeg heller burde vært hjemme og ladet og da blir det bare verre.

Jeg VET at når jeg får søvn og døgnrytme på plass så blir det mye lettere med maten og trimmen faller da lettere inn igjen, men det er så søkkandes vanskelig å komme dit... Og å få forståelse for at jeg rett og slett ikke tåler noe særlig når det går trått.

Huff - ikke meningen å sutre, men samtidig gjør det veldig godt å blåse ut en del frustrasjon sånn halvanonymt på nettet... så kan jeg heller holde på trykket og husfreden hjemme. ;)

Sånn matmessig så har jeg fått kjøpt upasturisert/uhomogenisert melk og økologiske egg i dag. Melka var kjempegod og siden jeg har drukket nesten en halvliter vil jeg nok snart kjenne om jeg tåler denne bedre enn pappmelk... :D Eggene var kjempegode og plommen nydelig guloransje.. Om litt skal jeg så tomater sånn at det kan bli egenproduserte tomater i år også.

Fedona
10-02-13, 17:37
Håper dere ikke er helt fed up med sutringen min ennå, altså - for her kommer litt mer.

Her er det døgnrytme og livet i seg selv som butter mest. Det medfører /bidrar når kroppen krangler og jeg kjenner meg en del klemt mellom barken og veden med det at jeg ikke orker alt jeg vil og jeg verken vil eller orker alt som gubben vil (nå tenker jeg sosiale ting, altså ;) - gubben er et meget sosialt dyr!) - og han blir lei av at jeg ikke orker og jeg blir lei av at han ikke forstår og innimellom strekker jeg meg for langt når jeg heller burde vært hjemme og ladet og da blir det bare verre.

Jeg VET at når jeg får søvn og døgnrytme på plass så blir det mye lettere med maten og trimmen faller da lettere inn igjen, men det er så søkkandes vanskelig å komme dit... Og å få forståelse for at jeg rett og slett ikke tåler noe særlig når det går trått.

Huff - ikke meningen å sutre, men samtidig gjør det veldig godt å blåse ut en del frustrasjon sånn halvanonymt på nettet... så kan jeg heller holde på trykket og husfreden hjemme. ;)

Sånn matmessig så har jeg fått kjøpt upasturisert/uhomogenisert melk og økologiske egg i dag. Melka var kjempegod og siden jeg har drukket nesten en halvliter vil jeg nok snart kjenne om jeg tåler denne bedre enn pappmelk... :D Eggene var kjempegode og plommen nydelig guloransje.. Om litt skal jeg så tomater sånn at det kan bli egenproduserte tomater i år også.

Dette er ikke sutring, smgj. Det er din virkelighet, og jeg kjenner meg veldig igjen i det du sier. Jeg orker heller ikke så mye sosial omgang i store doser. Det går rett og slett ikke. Og forståelsen er ikke alltid på plass. Sukk, jeg, og sikkert du også, kunne tenkt meg at jeg tålte det. Men sånn er ståa og en må lære å leve med det.

Synes du er flink jeg :) stå på! :)
Stor klæm fra Fedona 😘

VSB
10-02-13, 22:34
Her er det døgnrytme og livet i seg selv som butter mest. Det medfører /bidrar når kroppen krangler og jeg kjenner meg en del klemt mellom barken og veden med det at jeg ikke orker alt jeg vil og jeg verken vil eller orker alt som gubben vil (nå tenker jeg sosiale ting, altså ;) - gubben er et meget sosialt dyr!) - og han blir lei av at jeg ikke orker og jeg blir lei av at han ikke forstår og innimellom strekker jeg meg for langt når jeg heller burde vært hjemme og ladet og da blir det bare verre.

Jeg VET at når jeg får søvn og døgnrytme på plass så blir det mye lettere med maten og trimmen faller da lettere inn igjen, men det er så søkkandes vanskelig å komme dit... Og å få forståelse for at jeg rett og slett ikke tåler noe særlig når det går trått.

Huff - ikke meningen å sutre, men samtidig gjør det veldig godt å blåse ut en del frustrasjon sånn halvanonymt på nettet... så kan jeg heller holde på trykket og husfreden hjemme. ;)
.

Det er som du skulle skrive om meg. Må også sette grenser for hvor mye sosialt jeg orker, og det er ikke alltid så lett for andre å forstå. Heldigvis forstår gubben da, godt med støtte på hjemmebane og det er han som ser hva som skjer når jeg ikke er forsiktig... Nei, så sett dine grenser og få ut litt frustrasjoner her. Du er jo her og støtter oss andre:)

Bursdagen er vel overstått. Det deilige med å ha det borte, er at alt er ferdig når man kommer hjem, ikke mer kaos og rydding. Og med aktive gutter er det godt å være ute med mye tumleplass.

Tarato
11-02-13, 20:05
Dere imponerer med program, jobb, unger, aktiviteter, trening, kosthold, helseutfordringer og alt annet dere driver med. Jeg ser hvor heldig jeg er som ikke har så mye utover meg. Likevel sliter jeg....

Men nå er det nok! Fra i dag er det slutt på småspisinga; jeg spiser meg mett, så får jeg (versågod å) vente i 4 t til neste gang. Nok er nok. Vekta viste utrolige 70,8! i morges, og det var et spark. Hardt spark.... Buksene som begynte å slenge på meg strammer, muffinstoppen er svær. Om 4 uker skal vi i selskap og da skal jeg ha på meg nykjolen; en lekker liten sak kjøpt etter jul. Den er ikke særlig fin nå da muffinsen henger som en livbøye rundt livet. Jeg vet det er vann men jaggu tar det tid før det forsvinner. Så nå er det nok! Jeg skulle ikke over 70 igjen jeg :eek:

Som du sier smgj; du vet hva som virker - det er å komme dit som er utfordringen.... Foreløpig har jeg ikke gjort noe med de "kjeksene" jeg har laget, men de går i bosset his jeg merker at de trigger meg. så må jeg lage meg ny porsjon knekkebrød; så tynne som mulig sånn at jeg spiser "mer" mat, eller rettere sagt bruker lengre tid på måltidet (fortell meg hva det handler om da! :kadetgaar) Og tilbake til basic mat igjen. Ikke kremerstatning av havre (gogreen) - det hjelper ikke at havren kommer fra svenske åkre. Sjokoladen må jeg slutte med; heller lage selv av kakaosmør og olje.

Igjen liksom.....

brdmnd
11-02-13, 20:46
Jeg har ikke gått ned noe på ei stund, og har vel visst at det er fordi jeg spiser for mye. Den siste tida har jeg gjort noen tiltak som samlet sett ser ut til å hjelpe. Kanskje det kan være til nytte for andre:

1. Tilskudd av vitamin d
2. Mindre meieriprodukter
3. Ingen søtemidler
4. Bittelitt mer styrketrening (gjør en eller to øvelser hver dag, det er den eneste måten for meg)
5. Selleristang som sultstiller (høres veldig lavkalori ut, men, men ...)
6. Suppe, suppe, suppe! Koker hønsekraft i store porsjoner og fryser ned, eller bruker trekkevannet av fisken til å koke suppe. Gjerne med grønnsaker som jeg jevner suppen med. Kokvarm suppe går det ikke an å spise for fort. Det metter godt, men er vanskelig å gjøre veldig næringstett. Lager en stor porsjon og spiser utover kvelden. Det er litt moro å se hvor mye man kan variere også. Bruk ulike grønnsaker, krydder, kjøtt, fisk, egg.

Tarato
11-02-13, 21:39
Jeg har ikke gått ned noe på ei stund, og har vel visst at det er fordi jeg spiser for mye. Den siste tida har jeg gjort noen tiltak som samlet sett ser ut til å hjelpe. Kanskje det kan være til nytte for andre:

1. Tilskudd av vitamin d
2. Mindre meieriprodukter
3. Ingen søtemidler
4. Bittelitt mer styrketrening (gjør en eller to øvelser hver dag, det er den eneste måten for meg)
5. Selleristang som sultstiller (høres veldig lavkalori ut, men, men ...)
6. Suppe, suppe, suppe! Koker hønsekraft i store porsjoner og fryser ned, eller bruker trekkevannet av fisken til å koke suppe. Gjerne med grønnsaker som jeg jevner suppen med. Kokvarm suppe går det ikke an å spise for fort. Det metter godt, men er vanskelig å gjøre veldig næringstett. Lager en stor porsjon og spiser utover kvelden. Det er litt moro å se hvor mye man kan variere også. Bruk ulike grønnsaker, krydder, kjøtt, fisk, egg. Så bra du har funnet noe som fungerer for deg, og enda bedre at du deler med oss andre. Vi som er i denne tråden er ikke de som troner høyest i vektnedgangskonkurransen;) Dog er vi best på gode tiltak for å holde ut og gjerne komme videre (ned););)
Jeg går ikke ned når jeg spiser for mye; å ha ei sånn suppe å slurpe av ville nok ikke hjulpet meg av den grunn. Da er det bedre - for meg - å spise etter klokka; dvs så og så lang tid mellom måltidene. Stangselleri som sultstiller :eek: vel vel..... Tar du ekstra d-vitaminer eller bare vanlig dagsdose?

brdmnd
11-02-13, 21:58
Så bra du har funnet noe som fungerer for deg, og enda bedre at du deler med oss andre. Vi som er i denne tråden er ikke de som troner høyest i vektnedgangskonkurransen;) Dog er vi best på gode tiltak for å holde ut og gjerne komme videre (ned););)
Jeg går ikke ned når jeg spiser for mye; å ha ei sånn suppe å slurpe av ville nok ikke hjulpet meg av den grunn. Da er det bedre - for meg - å spise etter klokka; dvs så og så lang tid mellom måltidene. Stangselleri som sultstiller :eek: vel vel..... Tar du ekstra d-vitaminer eller bare vanlig dagsdose?

Tar 40 mikrogram om dagen for tida. Når jeg husker det, i hvert fall.

Nå er det ingen grunn til at man ikke kan spise suppe etter klokka også ;-) De andre positive sidene ved en "suppediett" er jo like intakt. Og hva er galt med stangselleri? Det skjønner jeg ikke helt. Mest vann og fiber, og det har vel de færreste vondt av?

Tarato
11-02-13, 22:08
Tar 40 mikrogram om dagen for tida. Når jeg husker det, i hvert fall.

Og hva er galt med stangselleri? Det skjønner jeg ikke helt. Mest vann og fiber, og det har vel de færreste vondt av? Jeg har vondt av smaken jeg ;);)

brdmnd
11-02-13, 22:17
Jeg har vondt av smaken jeg ;);)

Å, sånn! Nei, når jeg har lært meg å like makrell i tomat, så kan du lære deg å like stangselleri!

VSB
11-02-13, 22:53
Stangselleri alene sliter jeg også med, så hvis det blir å begrense småspising til den, ja da ville det fort bli slutt på småspisinga tror jeg. Supper har jeg også lagd litt av.

Tja, som om ikke verden var komplisert nok, så fikk jeg jobbtilbud i dag... Ikke helt det jeg så for meg da vi drøftet muligheter for høsten, her var det nærmest sånn du kunne starte i går... Skal nå jobbe meg opp til 40% der jeg er først, i praksis. Kom jeg til legen på torsdag og sa jeg begynner i jobb om en uke ville det bli litt oppstandelse tror jeg... Sånn er det å være representant for "mangelpersonell". Er det en ting jeg har lært hardt og brutalt, så er det å skyndte seg sakte! (Ja, så er det mange som har motsatt problem...)

Tror jeg spiser mer fornuftig enn på lenge, så får vi se på vekta. Jeg vil minst ned 2kg, helst 4, men vet også min absolutte nedre grense som er 2 kg under der igjen. Akk så vrient...

Tarato
12-02-13, 09:17
Å, sånn! Nei, når jeg har lært meg å like makrell i tomat, så kan du lære deg å like stangselleri!
Ha ha ha! Jeg prøver faktisk å bruke stangselleri i matlagingen, selv om det ikke er favoritten. Men fra det til å knaske det! Det skjer ikke - da må jeg dyppe den i alskens godt for å få den i meg. :p Da sier jeg som VSB, at da ble det fort slutt på småspisinga....:D Når det gjelder supper så er det kjekt å ha, men jeg kan ikke ha det. Småspisinga jeg driver med (les: har slutta så jeg drev med det) handler ikke om kalorier men om at magen fylles opp for mye. Merkelig nok og hvorfor vet jeg ikke :veitikke:

Stangselleri alene sliter jeg også med, så hvis det blir å begrense småspising til den, ja da ville det fort bli slutt på småspisinga tror jeg. Supper har jeg også lagd litt av.

Tja, som om ikke verden var komplisert nok, så fikk jeg jobbtilbud i dag... Ikke helt det jeg så for meg da vi drøftet muligheter for høsten, her var det nærmest sånn du kunne starte i går... Skal nå jobbe meg opp til 40% der jeg er først, i praksis. Kom jeg til legen på torsdag og sa jeg begynner i jobb om en uke ville det bli litt oppstandelse tror jeg... Sånn er det å være representant for "mangelpersonell". Er det en ting jeg har lært hardt og brutalt, så er det å skyndte seg sakte! (Ja, så er det mange som har motsatt problem...)

Tror jeg spiser mer fornuftig enn på lenge, så får vi se på vekta. Jeg vil minst ned 2kg, helst 4, men vet også min absolutte nedre grense som er 2 kg under der igjen. Akk så vrient... Gratulerer med jobbtilbud VSB! Om du ikke tar den så er det en bekreftelse på at du er en attraktiv arbeidstaker! Å skynde seg sakte er en ferdighet de færreste liker, men må man så må man. Ta med deg tilbudet som en bonus, gå forsiktig fram og bruk tid. representerer du en "mangelvare" kommer det nye tilbud senere.

smgj
12-02-13, 09:24
Trøtt, trøtt, trøtt. Sånn er det når man ikke kommer seg i seng, og gubben reiser kl 05 og kattene holder leven utenfor soveromsdøra etterpå... :( Jeg har også erfart at jeg tåler tankmelk bedre, men heller ikke den perfekt. Så med tilgang på en liter eller to hver/annenhver uke så tror jeg det blir helt fint, jeg.

Stangselleri er godt i supper og bidrar til en nydelig buljongsmak... men jeg er heller ikke der at jeg kan knaske dem "naturell" nei. :)

VSB - gratulerer med den anerkjennelsen et jobbtilbud er - uansett hva du velger å bruke det til.

TrillTrall
12-02-13, 10:40
Og hva er galt med stangselleri? Det skjønner jeg ikke helt. Mest vann og fiber, og det har vel de færreste vondt av?

Alt er galt med stangselleri. Det er en av de ytterst få matvarene jeg mener ikke er ment å være menneskemat. ;)

Tarato
12-02-13, 12:31
Alt er galt med stangselleri. Det er en av de ytterst få matvarene jeg mener ikke er ment å være menneskemat. ;)
:geip::lol::lol:

VSB
12-02-13, 18:54
Takk for gratulasjoner, ikke noen nyhet å være mangelvare, men ja, oppmuntrende. Mer gøy er det med hint om å søke hvis/når det blir ledig der jeg er. De kjenner meg, så DET er en virkelig anerkjennelse av hva jeg klarer:) og så vil jeg gjerne bli der og da... Så jeg krysser fingrene, jobber mot mine mål, men prøver å ha is i magen.

Artige meninger om stangselleri da...

Skal vi ta en avstemning på sopp? Det kan jeg virkelig ikke klare...

smgj
12-02-13, 19:20
Artige meninger om stangselleri da...

Skal vi ta en avstemning på sopp? Det kan jeg virkelig ikke klare...
Jamen, jammen - det er jo så mye god sopp!;) Jeg liker både å plukke og spise... Men jeg tror nok vi har tørket kantarell for et par år framover. :D

VSB
12-02-13, 20:00
Jamen, jammen - det er jo så mye god sopp!;) Jeg liker både å plukke og spise... Men jeg tror nok vi har tørket kantarell for et par år framover. :D

Det er noe med konsistens og lukt...

Lagde smørstekt sopp på sopptur en gang (skole) og det SÅ godt ut...

Tarato
12-02-13, 20:06
Sopp er godt så lenge den er godt stekt , gjerne i "godt smør" (meierismør) og med litt salt og pepper på. Til en biff.....yummi! Jeg er gjerne med andre og plukker sopp, men kjøper kun i butikken til eget bruk. Vet ikke hvorfor, men jeg har ikke smakt kantareller som er gode. Mulig de ikke er laget på rette måten?

I dag har jeg faktisk vært og prøvd Bailinebehandling (http://www.bailine.no/web/). Det var ikke så mye å skulle endre på; tilsammen 18 cm totalt rundt mage og hofte. Men det er akkurat disse 18 &%¤# cm jeg vil ha gjort noe med - og som ikke forsvinner før jeg er "skrapa" på resten av kroppen. Så jeg gir det en sjanse og prøver 2 ganger i uka fram over for å se. Forferdelig dyrt men så tenker jeg at hvis det tar vekk muffinsringen så er det verdt det. Og kanskje fikser det problemene med korsryggen samtidig? Det skal ikke være en erstatning for trimmen, men et supplement. Hva tror dere?? NOen som har prøvd det?

Fedona
12-02-13, 21:41
Sopp er godt så lenge den er godt stekt , gjerne i "godt smør" (meierismør) og med litt salt og pepper på. Til en biff.....yummi! Jeg er gjerne med andre og plukker sopp, men kjøper kun i butikken til eget bruk. Vet ikke hvorfor, men jeg har ikke smakt kantareller som er gode. Mulig de ikke er laget på rette måten?

I dag har jeg faktisk vært og prøvd Bailinebehandling (http://www.bailine.no/web/). Det var ikke så mye å skulle endre på; tilsammen 18 cm totalt rundt mage og hofte. Men det er akkurat disse 18 &%¤# cm jeg vil ha gjort noe med - og som ikke forsvinner før jeg er "skrapa" på resten av kroppen. Så jeg gir det en sjanse og prøver 2 ganger i uka fram over for å se. Forferdelig dyrt men så tenker jeg at hvis det tar vekk muffinsringen så er det verdt det. Og kanskje fikser det problemene med korsryggen samtidig? Det skal ikke være en erstatning for trimmen, men et supplement. Hva tror dere?? NOen som har prøvd det?

Så spennende med bailine!

Har ikke erfaringer med det, men har hatt lyst til å prøve!

Oppdater oss da!

Og kantareller er kjempegode!

Tørk de før du steker de med smør, salt og pepper :) nam!

Tarato
13-02-13, 08:14
Oppdatering skal bli vet du! Jeg fikk ingen garanti da, slik de forespeiler man kan få. Kan jo skjønne det siden det var så "lite" å ta av. Må innrømme det "gjorde meg godt" å høre hvor lite det var å ta, selv om 18 cm er mye når det er rundt mage/hofte (hvor jeg alltid har vært størst). I følge dataprogrammet anbefales jeg å gå ned til 67 kg (som har vært mitt må hele tiden fram til jeg endret det for et par uker side;)). Jeg spurte om det var mulig å få vekk muffinskanten med Bailine, og som sagt hun kunne ikke garantere noe. De selger jo et konsept bestående av kosthold (lavkarbo....), trim/trening og behandling. Siden jeg allerede er i gang med og har på stell både kosthold og trening var det bare behandling som står igjen. Sånn umiddelbart spurte hun om jeg spiste frukt, mel osv. for å evt kunne kutte ut det. Siden det ikke var mer å hente der så får vi se.... Jeg gikk en tur etter behandlingen i går, og det var greit. I går kveld var jeg veldig sliten i kroppen; som om jeg hadde gått veldig langt. Det er sjelden at du finner meg på liggende på sofaen, men der var jeg i går kveld ;) Litt verking i musklene i ryggen; skulle bare mangle det er også dyp muskelmassasje (veldig deilig spør du meg) - noe jeg trenger. Man må/bør ta to ganger i uka fram til mål er nådd; jeg kjøpte 10 behandlinger (kr 3900,-) og det blir fram til påske. Er veldig spent selv også!!

Jeg tok meg selv tilbake forrige dagen, og dag 1 (i går) ble gjennom med glans! I dag viste vekta 69,5 igjen, etter å ha vist 1,3 kg mer den siste uka:eek: Så fort går det altså når jeg spiser feil/for mye mat. Mye er vann, men ikke alt dessverre. Så den siste kiloen må jeg jobbe med igjen. Egentlig går vi ned mye mer enn vi gjør - vi går jo ned de samme kiloene mange ganger:D:D

VSB
15-02-13, 16:18
72,9 i dag, en kg ned. Endelig skjer det noe, men forsiktig optimist her, i og med ar dette er kg jeg har gått opp og ned et år...

Tarato
15-02-13, 19:32
GRATULERER VSB! Så godt at du har gått ned! Hold på følelsen og nyyt den.

Jeg er nesten tilbake ved minstenotering; 68,6 i dag, dvs 100 gram unna MN. De siste dagenes innsats var verdt det, men jammen har jeg tatt tilbake mange (u)vaner på kort tid:eek: Har vært nødt til å si til meg selv at jeg tar ikke skade av å være/kjenne på sult OG at når jeg spiser så går det faktisk noe tid før metthetsfølelsen slår inn for fullt. Ikke at jeg plager meg, men jeg trenger ikke spurte i kjøleskapet i det mange knurrer liksom. Og så er jeg tilbake på basic mat igjen; altså ingen "utskeielser". Unntatt et glass vin i kveld... :D Sammen med baconsurret- og ostefylt kyllingfilet. Den varianten er ny, noe grønnsaksfølget til ikke er. Spiser råstekte grønnsaker så ofte at det snart vokser blomkålbuketter ut av ørene:p

TrillTrall
15-02-13, 19:48
Skal vi ta en avstemning på sopp? Det kan jeg virkelig ikke klare...

Sopp er nesten like ille som stangselleri, det har ikke smak riktignok, men konsistensen er som skumgummi. Usj.

Tarato
15-02-13, 19:51
Sopp er nesten like ille som stangselleri, det har ikke smak riktignok, men konsistensen er som skumgummi. Usj. Ikke såå ille vel? Skjær den i tynne skiver, stek dem godt i smør og strø på salt.... Yummi. Blir litt knask da :sikle::sikle:

Bonjævel
15-02-13, 22:32
Jeg tror jeg har funnet ut noe om hvorfor jeg plages med å gå ned i vekt. Forsøkte meg på å regne ut kalorier og karber i dag og fant ut at jeg har fått i meg vel 1000 cal. men ca 65 gram karber. Ja altså jeg skeiet ut m en berlinerbolle og 10 sushibiter der jeg halverte rismengden, men det er sjelden kost, så ikke noe jeg trenger regne ut til daglig. Har ikke regnet ut begge deler før, men tenker nå at jeg må snu litt på saken. Få inn mer kalorier og mindre karber åkke som. Jeg tror 1500-1600 kal er bedre for meg. Har faktisk gått opp en kg t så veier 61 kg og er 165 cm høy. Går ute 40-60 min hver dag unntatt en helgedag, men vil prøve å få opp energien til å drive styrketrening også et par ganger i uken. Får skrive meg ny liste over positiv mat og lagre den i hjernen så kanskje det hjelper :-)

Tarato
16-02-13, 09:28
Jeg tror jeg har funnet ut noe om hvorfor jeg plages med å gå ned i vekt. Forsøkte meg på å regne ut kalorier og karber i dag og fant ut at jeg har fått i meg vel 1000 cal. men ca 65 gram karber. Ja altså jeg skeiet ut m en berlinerbolle og 10 sushibiter der jeg halverte rismengden, men det er sjelden kost, så ikke noe jeg trenger regne ut til daglig. Har ikke regnet ut begge deler før, men tenker nå at jeg må snu litt på saken. Få inn mer kalorier og mindre karber åkke som. Jeg tror 1500-1600 kal er bedre for meg. Har faktisk gått opp en kg t så veier 61 kg og er 165 cm høy. Går ute 40-60 min hver dag unntatt en helgedag, men vil prøve å få opp energien til å drive styrketrening også et par ganger i uken. Får skrive meg ny liste over positiv mat og lagre den i hjernen så kanskje det hjelper :-)
God morgen Bonjævel (artig nick forresten:D). En viktig grunn til at man ikke går ned, kan også være at man ikke har noe mer å gå ned:) Du er 165 høy og veier 60 kg; det høres veldig normalvektig ut for meg. Vær forsiktig så du ikke "tipper over" og blir syk på et eller annet vis. Heller enn å gå ned i vekt, bør du finne ut hvordan du stabiliserer den du har.

VSB
16-02-13, 11:50
God morgen Bonjævel (artig nick forresten:D). En viktig grunn til at man ikke går ned, kan også være at man ikke har noe mer å gå ned:) Du er 165 høy og veier 60 kg; det høres veldig normalvektig ut for meg. Vær forsiktig så du ikke "tipper over" og blir syk på et eller annet vis. Heller enn å gå ned i vekt, bør du finne ut hvordan du stabiliserer den du har.

Signerer. Alt under vekt=høyde i cm over en meter bør være veldig bra tenker jeg:)

Bonjævel
17-02-13, 20:15
Signerer. Alt under vekt=høyde i cm over en meter bør være veldig bra tenker jeg:)

Takk til begge to over her, for gode oppmuntrende ord ;). Når jeg tenker meg om så er det nok ikke å gå så mye ned i vekt som jeg bør gjøre, men å få strammet opp rundt magen i tillegg til at jeg syns det å veie 58-59 kg er bedre/lettere for meg. Ja.. også slipper jeg å kjøpe nye bukser :D (de bynner å bli sabla trange nå).. Energinivået kan gjerne bli bedre for jeg er ganske sliten mange ettermiddager og det er ikke fordi jeg jobber så grasat hard på jobben, ihvertfall ikke hver dag, men det blir bedre det også. Skal prøve å notere ned hva jeg spiser de neste to ukene og ta meg en ny refleksjonsrunde på hvor mye kalorier og karber jeg egentlig får i meg. Tenker fremdeles at jeg bør få i meg 1500-1800 kal. alt etter hvor aktiv jeg er såklart, åsså seff. så spiser jeg ikke berlinerboller da istedetfor ordentlig mat. :p Tror det blir fiskegryte av noe slag i morgen, til middag :rolleyes:

Tarato
17-02-13, 21:02
Hei på deg. Du har lagt en plan ser jeg, med både mindre jobb, spise bedre (berlinerbolle da gitt!) og notere ned hva du spiser. Jeg tror du kan ha like mye nytte av trening/styrketrening for å stramme opp, som det å være på en kur. Spesielt siden det er så lite å ta av. Trening vil også kunne gjøre godt for energinivået. Så er det nå ikke sånn at vi kan bruke de samme klærne til en hver tid; vi damer forandrer oss også så kanskje du burde hatt ny bukser lell :)?

Kom gjerne tilbake underveis i notatperioden og når du har reflektert over hva du spiser, så vi får høre. Lykke til!

VSB
17-02-13, 22:28
Bursdagsfeiring avsluttet! Mesteparten av kakerestene i frysen!

Men selvfølgelig, midt i selskapet "velger" jeg å få en reaksjon på medisinøkning... Artig å sitte svimmel og ør, kan ikke akkurat gå og legge meg i åtteåringens bursdag liksom... Håper det er av de bivirkningene som går over og bare er knyttet til oppstart, for denne hjelper... Typisk meg, kanskje den mentale anti-medisin innstillingen min bunner i noe fysiologisk? Det er i hvert fall veldig fysiske reaksjoner jeg får.

Ok, dagens sutring overstått! Hvordan har helgen gått folkens? Ble en liten sprekk på meg i går, og altfor mye lavkarbokake i dag...

Bonjævel
18-02-13, 08:33
Bursdagsfeiring avsluttet! Mesteparten av kakerestene i frysen!

Men selvfølgelig, midt i selskapet "velger" jeg å få en reaksjon på medisinøkning... Artig å sitte svimmel og ør, kan ikke akkurat gå og legge meg i åtteåringens bursdag liksom... Håper det er av de bivirkningene som går over og bare er knyttet til oppstart, for denne hjelper... Typisk meg, kanskje den mentale anti-medisin innstillingen min bunner i noe fysiologisk? Det er i hvert fall veldig fysiske reaksjoner jeg får.

Ok, dagens sutring overstått! Hvordan har helgen gått folkens? Ble en liten sprekk på meg i går, og altfor mye lavkarbokake i dag...

Ikke no gøy å få sånn reaksjon på et sånt "utidig" tidspunkt, håper det går bra med deg nå da :).

Lavkarbokake er heldigvis ikke det verste du kan "sprekke" på, hvis jeg forsto setningen riktig - unner deg baksten de ganger det gjelder og vanlig kjempegod mat ellers. :p Jeg laget Kriweb sine alt-mulig lefser i går, delte opp i tre deler og fikk frokost/kvelds i går samt frokost i dag av den. Vet at oppskriften ikke inneholder salt, men jeg må ha bittelittegrann av det så blir den ekstra veldig veldig god med pålegg på. ;)

Tarato
18-02-13, 20:00
Ære være dere som kan spise (og ikke minst greier å spise bare) litt lavkarbokake. Jeg må bare holde meg unna; litt blir så altfor meget dessverre. Enkel og kjedelig kosthold er tingen sin, maten må ikke smake for godt - da vil en del av meg ha mer:eek: Og den delen er ganske sterk skal jeg si dere....

VSB
19-02-13, 06:50
Ikke no gøy å få sånn reaksjon på et sånt "utidig" tidspunkt, håper det går bra med deg nå da :).

Lavkarbokake er heldigvis ikke det verste du kan "sprekke" på, hvis jeg forsto setningen riktig - unner deg baksten de ganger det gjelder og vanlig kjempegod mat ellers. :p Jeg laget Kriweb sine alt-mulig lefser i går, delte opp i tre deler og fikk frokost/kvelds i går samt frokost i dag av den. Vet at oppskriften ikke inneholder salt, men jeg må ha bittelittegrann av det så blir den ekstra veldig veldig god med pålegg på. ;)

Nei, dessverre til det meste... Lørdagens sprekk var HK og formen er elendig, ergo blir det heller ikke trening... Prøve meg på jobb i dag... Ikke mye poeng å sitte hjemme lell...

smgj
19-02-13, 07:28
VSB - er du av dem som reagerer på sukker?

Sukk. For min del er alkohol noe av det verste jeg kan få i meg holder jeg på å forstå. Jeg samler mye væske på lite alkohol og det tar lang tid å kvitte seg med det. :( Synd - for jeg har stor glede av et glass eller to tørr cider, eller et vinglass. Men er virkelig prisen så høy så kan jeg rett og slett ikke betale den så ofte.

To dager med et par glass vin og ett par glass cider - ikke nok til å kjenne meg brisen... og 2 kg opp. Ja, det slipper etter hvert, men legger gjerne igjen 2-300 gram som jeg ikke blir kvitt og det tar gjerne opp mot en uke før jeg kjener at vannet er borte. *klynke* Nuvel - det er bare å ta det ad notam.

Tarato
19-02-13, 19:18
Disse kroppene våre...merkelig hvordan de fungerer! Sukker eller vin, jeg reagerer akkurat som dere sier hvis jeg spiser for mye i et måltid. Det handler ikke om at det blir for mye kcal eller kh i løpet av dagen; rett og slett at det blir for stor mengde med mat. Og tro meg - vi snakker ikke store prosjoner altså! Som deg smgj blir noen gram sittende igjen, og jeg får gå de ned mange ganger.... :(

smgj
20-02-13, 09:19
Ikke bra VSB. Det her skillet mellom "fysisk" og "psykisk" som vi opererer med i vesten er jeg mer og mer overbevist om at det er et særdeles kunstig skille. De fleste vil vel si at anorexia er en psykosomatisk sykdom... men hvordan kan man da forklare at en veldig uforholdsmessig stor del av de som sliter rett og slett mangler sink... og en av "bivirkningene" til sinkmangel er et forvrengt selvbilde? Og mange - som meg - har vel opplevd et samleie uten beskyttelse og så skrekkslagen vente på en mens som aldri kom før etter at man hadde tatt en (negativ) graviditetstest? Og depresjon etter tap av kroppsfunksjonalitet er vanlig og forventet... Og en sånn depresjon "skjer ikke bare av seg selv" - det skjer oppreguleringer og nedreguleringer i signalstoffer og hormoner... For min egen del hadde jeg en tung depresjon før jeg fikk stoffskiftediagnosen, og jeg er ikke alene. forskere har nå forsket seg fram til det samme - at manngel på stoffskiftehormon i hjernen (ikke bare funksjonalitetstap som følge av sykdommen) hos mange medfører depresjon. Dette er et av problemene med levaxin, som ikke alltid lar kroppen få produsere nok t3 til å motvirke dette - for alle medisinerte.

Huff - rant off

Det jeg egentlig skulle si var noe sånt som at du må vurdere hele virkningen, både den positive og den negative før du avveier om det er "verdt" det. Kanskje trenger du ikke den doseøkningen for å fungere bra nok? Jeg vet ikke - kaster bare fram en tanke her.

Tarato - så rart... det kunne jo nesten virke som du ikke har nok ensymer/magesyre eller at du spiser noe som ikke er så veldig bra for deg? (Digger forresten avataren din. Pippi er alltid så positiv.)

Vel. (Som Kanutten IKKE sier... ) Jeg er ikke opplagt i dag - har hatt en drittnatt etter en kjempekrangel med han sta tullingen jeg stort sett er veldig glad i.

På den meget positive siden så har jeg klart å kvitte meg med helgetilskuddet nå (overraskende fort denne gangen) og satser på en kraftig melkeredusert, alkoholfri tid framover.

Tarato
20-02-13, 10:16
Tarato - så rart... det kunne jo nesten virke som du ikke har nok ensymer/magesyre eller at du spiser noe som ikke er så veldig bra for deg? (Digger forresten avataren din. Pippi er alltid så positiv.) Enzymer/magesyre er ikke min "greie", men sier du så.... Det er mulig. Jeg opplever at maten "stopper opp" på et vis, blir oppblåst, og føler meg stappet; og det sitter i lenge. Ikke bare de timene som normalt går etter å ha spist, men gjerne mange timer lengre. Det kjer også om jeg spiser for mye knekkebrød(dvs trygt) som annen mat. Fordelen er at jeg spiser mindre måltider, ulempen at jeg spiser (kanksje) for lite.

Vel. (Som Kanutten IKKE sier... ) Jeg er ikke opplagt i dag - har hatt en drittnatt etter en kjempekrangel med han sta tullingen jeg stort sett er veldig glad i. Du har min fulle støtte! Jeg har også en sta tulling som jeg stort sett er glad i :D

På den meget positive siden så har jeg klart å kvitte meg med helgetilskuddet nå (overraskende fort denne gangen) og satser på en kraftig melkeredusert, alkoholfri tid framover. Melkeredusert og alkoholfri - en ny diett på gang:D? Fikk litt assosiasjoner til begrepet hvite dager/uker med det samme :D

smgj
20-02-13, 12:34
Enzymer/magesyre er ikke min "greie", men sier du så.... Det er mulig. Jeg opplever at maten "stopper opp" på et vis, blir oppblåst, og føler meg stappet; og det sitter i lenge. Ikke bare de timene som normalt går etter å ha spist, men gjerne mange timer lengre. Det kjer også om jeg spiser for mye knekkebrød(dvs trygt) som annen mat. Fordelen er at jeg spiser mindre måltider, ulempen at jeg spiser (kanksje) for lite.
Jeg hadde som kanskje høres litt likt ut en periode før jeg fikk fordøyelsen mer på plass. Det hjalp meg med "fordøyelsesenzymer med magesyre" til større måltider til kroppen selv fikk ordnet opp.

Du har min fulle støtte! Jeg har også en sta tulling som jeg stort sett er glad i :D :D Så det er flere av dem, ja...

Melkeredusert og alkoholfri - en ny diett på gang:D? Fikk litt assosiasjoner til begrepet hvite dager/uker med det samme :D Burde rett og slett ha karret meg til bake til strikt primal blueprint. Det var den maten jeg fysisk sett ubetinget hadde det best på... Men så var det det der med å gjennomføre og unngå lettvinte "løsninger" da. "Ånden er villig, men kjødet er skrøpelig" :p

Tarato
20-02-13, 20:42
Jeg hadde som kanskje høres litt likt ut en periode før jeg fikk fordøyelsen mer på plass. Det hjalp meg med "fordøyelsesenzymer med magesyre" til større måltider til kroppen selv fikk ordnet opp.

:D Så det er flere av dem, ja... Jepp.... :ja:


Hva tok du da? Eller spiste for å hjelpe på?

TrillTrall
20-02-13, 21:19
Når jeg tenker meg om så er det nok ikke å gå så mye ned i vekt som jeg bør gjøre, men å få strammet opp rundt magen i tillegg til at jeg syns det å veie 58-59 kg er bedre/lettere for meg. Ja.. også slipper jeg å kjøpe nye bukser :D (de bynner å bli sabla trange nå).

Jeg sier bare en ting - Styrketrening! 2-3 ganger i uka og du blir snart så smal at buksene ikke strammer lenger! :)

smgj
21-02-13, 09:31
Hva tok du da? Eller spiste for å hjelpe på?
Jeg brukte disse
http://www.bigvits.co.uk/product.asp?pid=946&cid=19&tid=&bid= (Dette er tabletter og de lukter kattepiss, men det overlever man...)
For meg var nok magesyrebiten kanskje viktigst fordi jeg prøvde først et annet produkt som også heter "Super Enzymes" (Kapsler i sånne pop-brett i eske), men de virket ikke like godt.
Jeg tok dem som virket midt i måltidet og 2 i større middager, ingen i små måltider. For min del kunne jeg også se på output at fordøyelsen bedret seg (De gjenkjennelige bitene forsvant.)

Jeg jobbet meg gjennom to bokser før magen var ganske bra. Kjenner vel at jeg av og til kunne trengt en tablett eller to - spesielt når jeg skal spise større måltider og kroppen ikke er helt i lage på forhånd (f.eks at jeg har tullet med for mye melk eller har ikke sovet nok i en periode). Det avlaster rett og slett et punkt som hos meg tydeligvis slår ut under stress (det vide stressbegrepet).... (Mamma gjorde det samme - før hver jul jobbet hun seg magesyk med rundvask og kakebakst ... hun var litt Tårnfrid på hjemmebane før jul.)

Fedona
21-02-13, 10:16
Sniker meg inn for å ønske dere en fantastisk helg! Jeg reiser til Trøndelag i dag, skal i begravelse til min kjære tante. Det gikk fort med henne. Sykehustabbe! De glemte å varsle henne at hun hadde kreft og var ubehandlet i 7 måneder.... Og da var det for sent :mad: går det an? Skikkelig leit er det.

Så i helga er ikke kostholdet så viktig, skal være mange plasser. Fredag kveld skal jeg og mine søstre ut på byen i Trondheim, og det er maaaaange år siden! Det ser jeg frem til :)

Vi snakkes! :)

smgj
21-02-13, 11:33
Sniker meg inn for å ønske dere en fantastisk helg! Jeg reiser til Trøndelag i dag, skal i begravelse til min kjære tante. Det gikk fort med henne. Sykehustabbe! De glemte å varsle henne at hun hadde kreft og var ubehandlet i 7 måneder.... Og da var det for sent :mad: går det an? Skikkelig leit er det.

Så i helga er ikke kostholdet så viktig, skal være mange plasser. Fredag kveld skal jeg og mine søstre ut på byen i Trondheim, og det er maaaaange år siden! Det ser jeg frem til :)

Vi snakkes! :)
Nei! ... kondolerer så mye. Håper at dere orker å sende dem til pasientombudet sånn at de får frisket opp i rutinene sine. :(:mad:

Håper at du får en så fin tur som kan kan under sånne omstendigheter - og klarer å glede deg fullt ut over det som er bra. :klem:

Fedona
21-02-13, 11:59
Nei! ... kondolerer så mye. Håper at dere orker å sende dem til pasientombudet sånn at de får frisket opp i rutinene sine. :(:mad:

Håper at du får en så fin tur som kan kan under sånne omstendigheter - og klarer å glede deg fullt ut over det som er bra. :klem:

Tusen takk smgj. Jeg håper søskenbarna mine gjør det, om de orker, for dette var ikke bra!...

Ellers så ser jeg jo frem til å møte slekta, det er ikke så ofte vi møtes.... Det blir for det meste i begravelser og store dager.

Formen er heldigvis bedre så jeg håper på en god helg likevel :)

Tarato
21-02-13, 20:38
God kveld damer. God tur til Trøndelag Fedona, det er ille når noen ikke gjør jobben sin. Helsetilsynet kan også se på saken, og sykehuset bør ha sendt saken selv.

Jeg er sengeliggende med en saftig influensa med liten utsikt til bedring akkurat nå. Greier ikke å stå oppreist mer enn noen få minutter av gangen. Rimelig heftige greier. Heldigvis er det mange år siden sist og jeg håper det går minst like mange år til neste gang.

smgj
21-02-13, 22:10
God kveld damer. God tur til Trøndelag Fedona, det er ille når noen ikke gjør jobben sin. Helsetilsynet kan også se på saken, og sykehuset bør ha sendt saken selv.

Jeg er sengeliggende med en saftig influensa med liten utsikt til bedring akkurat nå. Greier ikke å stå oppreist mer enn noen få minutter av gangen. Rimelig heftige greier. Heldigvis er det mange år siden sist og jeg håper det går minst like mange år til neste gang.
Huff. God bedring og sørg for å få i deg litt ekstra d-vitamin, siden det ser ut til at t-cellene trenger d-vitamin for å aktiveres...

VSB
22-02-13, 08:12
Tarato: god bedring.

Fedona: dette var trist lesning:(

Sliter med belastningsskader i knær og hofte, så bør ta det med ro med trening. Trene litt styrke på overkropp. Men dette trigger angst og overspising, så nesten en kg opp. Fikk henvisning til MR og time i juni... Ser heldigvis ut som det er kortere ventetid et annet sted, men det virker jo litt håpløst i Norge i dag. Fra de små enkle tingene og over til det mye mer alvorlige... Og så har jeg noen tillits issues i utgangspunktet.

Tarato
22-02-13, 09:15
Sliter med belastningsskader i knær og hofte, så bør ta det med ro med trening. Trene litt styrke på overkropp. Men dette trigger angst og overspising, så nesten en kg opp. Fikk henvisning til MR og time i juni... Ser heldigvis ut som det er kortere ventetid et annet sted, men det virker jo litt håpløst i Norge i dag. Fra de små enkle tingene og over til det mye mer alvorlige... Og så har jeg noen tillits issues i utgangspunktet. Au au au. Høres ikke bra ut. Det er bare såå viktig at du går småsmå skritt.... Stor godhelgoggodbedringdetblirbedresnartklem.

Huff. God bedring og sørg for å få i deg litt ekstra d-vitamin, siden det ser ut til at t-cellene trenger d-vitamin for å aktiveres...
Hva du vet og kan! Jeg hører på deg og tar dobbeldose d-vitamin.

Influensaen er på retur; våknet nesten feberfri i morges. Og jeg våknet... Det er mer enn hva jeg gjorde i går; da var jeg oppe og spiste litt i 11-tia og sov videre til 16. Fredag er veiedag, og vekta viste 67,8 i dag. Det er vel ikke helt reelt siden jeg har spist mindre enn normalt de siste dagene (har forsøkt å spise mest mulig normalt, men det har ikke blitt middag). Ha en god fredag alle sammen; jeg skal holde sofaen varm:)

smgj
22-02-13, 23:05
Sliter med belastningsskader i knær og hofte, så bør ta det med ro med trening. Trene litt styrke på overkropp. Men dette trigger angst og overspising, så nesten en kg opp. Fikk henvisning til MR og time i juni... Ser heldigvis ut som det er kortere ventetid et annet sted, men det virker jo litt håpløst i Norge i dag. Fra de små enkle tingene og over til det mye mer alvorlige... Og så har jeg noen tillits issues i utgangspunktet.
Hva med yoga da? Har nettopp lest at i trial mellom psykofarmaka og yoga så hadde medisinene forsprang etter 6 uker, mens yogan vant etter 10måneder.
http://fitness.mercola.com/sites/fitness/archive/2013/02/22/yoga-benefits.aspx?e_cid=20130222_DNL_art_1&utm_source=dnl&utm_medium=email&utm_campaign=20130222
Det var da på depressjon ...
Hva du vet og kan! Jeg hører på deg og tar dobbeldose d-vitamin.

Influensaen er på retur; våknet nesten feberfri i morges. Og jeg våknet... Det er mer enn hva jeg gjorde i går; da var jeg oppe og spiste litt i 11-tia og sov videre til 16. Fredag er veiedag, og vekta viste 67,8 i dag. Det er vel ikke helt reelt siden jeg har spist mindre enn normalt de siste dagene (har forsøkt å spise mest mulig normalt, men det har ikke blitt middag). Ha en god fredag alle sammen; jeg skal holde sofaen varm:)
Hehe - noen fordeler skal man ha av klisterhjerne. Det er bare synd at "klisteret" er så uberegnelig...

Godt at du er på bedringens vei.

Tarato
23-02-13, 11:31
God morgen damer! Våknet i dag også; et godt tegn :D Var ikke så i godformen som jeg trodde i går morges likevel. Resten av dagen ble nemlig tilbrakt på sofaen med ullpledd; litt sånn lett sløvet (ganske vanlig mental tilstand hevder enkelte rundt meg.....:rolleyes:) Det er sjelden jeg ligger på sofaen mer enn en kort stund av gangen, så hele dager har liksom ikke skjedd dette århundret. Men det går framover, og jeg setter enda mer pris på å være frisk (selv om jeg har nok diagnoser/helseutfordringer på andre områder til å fylle en trillebår). Gleder meg til å kunne gå tur igjen; selv om det å gå over stuegulvet er mer enn nok nå:p.

Frokosten er unnagjort, vaskemaskina er satt på, benken ryddet (mor har vært ute av funksjon; ingen tvil), og jeg må hvile litt :) Ha en god dag alle sammen! Det er jo lørdag!

VSB
24-02-13, 11:37
Jeg er flink og holder meg i ro selv, men om enkeltee deler av kroppen trenger det, så er resultatet at ryggen protesterer... Ikke enkelt.

Flott at du er på bedringens vei Tarato!

Tarato
24-02-13, 15:27
Jeg er flink og holder meg i ro selv, men om enkeltee deler av kroppen trenger det, så er resultatet at ryggen protesterer... Ikke enkelt.

Flott at du er på bedringens vei Tarato! takk VSB! Enda bedre i dag, men tror ikke det blir jobb i morgen; må være hjemmekontor i så fall. Kjenner jeg er litt fysen på noe nå, ett eller annet å putte i munnen. Ergo er jeg snart i vanlig gjenge igjen; det har jo vært alldeles deilig å ikke ha den følelsen de siste dagene. Jeg trodde jeg var kvitt den jeg :D:D
Og du...husk at kroppen henger sammen.... Kanskje er det ryggen som protesterer/sier fra; men hva om de andre delene også trenger ro men lar den si fra?

Tarato
24-02-13, 18:35
Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte, men denne er bare så teit og god på en gang at jeg må dele den med dere:
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/555094_10151515064055086_641857038_n.jpg

Tarato
25-02-13, 10:58
Kjære dere kloke damer. Jeg har en ting jeg lurer på.... Når jeg har vært på toalettet og gjort "storarbeid", kontorarbeid, bommelibom whatever, så blir jeg så forferdelig sulten etterpå. Og da mener jeg forferdelig sulten. Det romler og burer, dundrer og braker, nesten som det kommer trusler derfra om at nå må det komme MAT. Og det fort. Har noen av dere en forklaring på dette? Er det kroppens måte i si fra om at kom-igjen-nå-skal-vi-fylle-opp-lageret-igjen?

smgj
25-02-13, 11:03
Kjære dere kloke damer. Jeg har en ting jeg lurer på.... Når jeg har vært på toalettet og gjort "storarbeid", kontorarbeid, bommelibom whatever, så blir jeg så forferdelig sulten etterpå. Og da mener jeg forferdelig sulten. Det romler og burer, dundrer og braker, nesten som det kommer trusler derfra om at nå må det komme MAT. Og det fort. Har noen av dere en forklaring på dette? Er det kroppens måte i si fra om at kom-igjen-nå-skal-vi-fylle-opp-lageret-igjen?
Det er mye som påvirker "metthetsfølelsen"... Hvor full tarmen er er nok en av disse, tipper jeg. Jeg går ofte, ofte mer enn en gang om dagen og har ikke det problemet med storsult etter. Mange må på do etter større middag og da har man jo ordnet "post-sultproblemet". ;)

Om dette er et problem kan du jo forsøke med rå grønnsaker eller noe annet som har bra volum, og inneholder noe vitaminer/mineraler uten å være for energirikt?

Tarato
25-02-13, 13:14
Det er nok det som skjer, at metthetsfølelse sitter i tarmen og når den er tom.... Jeg er jo ikke sulten, kan jo nettopp ha spist. Men det er snodig. Har lært meg at det å være sulten er verken farlig eller skummelt, så jeg holder ut :D og spiser til mine faste tider. Er det for ille spiser jeg litt før men aldri etter en time bare fordi jeg "trues" til det nei :p

smgj
25-02-13, 13:54
For min del er rå glurot noe som stiller falsk sult bra. Og noen er gode også. :)

VSB
27-02-13, 12:39
Og du...husk at kroppen henger sammen.... Kanskje er det ryggen som protesterer/sier fra; men hva om de andre delene også trenger ro men lar den si fra?

Hofter og knær trenger ro, rygg og bekken trenger bevegelse... Så her blir det en mellomting. Jobb i går, men ingen tunge løft. Trente i dag, overkropp og 20min rolig sykling. Håper strategien funker, føles litt bedre i hvert fall.

Ellers humper og går det i matveien. Har bakt masse knekkebrød og kjeks, spiser litt meg av det nå. Litt "matlei" eller kanskje lei av å lage? Tror jeg kunne trenge ideer til grønnsaksretter...

smgj
27-02-13, 13:20
Hofter og knær trenger ro, rygg og bekken trenger bevegelse... Så her blir det en mellomting. Jobb i går, men ingen tunge løft. Trente i dag, overkropp og 20min rolig sykling. Håper strategien funker, føles litt bedre i hvert fall.

Ellers humper og går det i matveien. Har bakt masse knekkebrød og kjeks, spiser litt meg av det nå. Litt "matlei" eller kanskje lei av å lage? Tror jeg kunne trenge ideer til grønnsaksretter...
http://www.salma.no/oppskrifter/salmacubes/salat-med-lune-krydret-og-spr%C3%B8stekte-salma-cubes
http://www.salma.no/oppskrifter/salmacubes/mangosalat-med-salma-cubes
Begge er veldig gode.
Tunfisksalat er en ting jeg er veldig glad i - eller hva med en "salat er nok tilbehør"-salat? (Rødløk, kapers, kryddrede hvitløksfedd, oliven, salat, paprika, tomat, mais, kanskje noen fetaterninger og en skvisj sitron eller lime) Denne er veldig god til svinekoteletter, synes jeg. Gratinert blomkål er en annen grønnsaksrett - eller fyllte paprika?
Og så har du denne siden da: http://www.frukt.no/

Og hva med svømming for kroppen? Belaster ikke og er god bevegelese?

Fedona
27-02-13, 17:10
Hallo :)

Er bare innom for å si at jeg er her fortsatt, men har ikke så mye å komme med i de siste diskusjonene :p

Her har jeg kommet meg etter helga... tar på å reise... og å være i begravelse....

Jeg er fortsatt ute av ketose. Nå har jeg kjøpt Fedon brød for å ta en pause i brødbakinga og for å holde meg ut av ketosen. En bitteliten potet eller bønner blir det i tillegg samt gulrøtter.

Ellers er det yoga to ganger i uka nå, kjenner at har hjulpet meg veldig det siste året så det skal jeg fortsette med.

Ha en fin kveld :)

VSB
28-02-13, 09:17
http://www.salma.no/oppskrifter/salmacubes/salat-med-lune-krydret-og-spr%C3%B8stekte-salma-cubes
http://www.salma.no/oppskrifter/salmacubes/mangosalat-med-salma-cubes
Begge er veldig gode.
Tunfisksalat er en ting jeg er veldig glad i - eller hva med en "salat er nok tilbehør"-salat? (Rødløk, kapers, kryddrede hvitløksfedd, oliven, salat, paprika, tomat, mais, kanskje noen fetaterninger og en skvisj sitron eller lime) Denne er veldig god til svinekoteletter, synes jeg. Gratinert blomkål er en annen grønnsaksrett - eller fyllte paprika?
Og så har du denne siden da: http://www.frukt.no/

Og hva med svømming for kroppen? Belaster ikke og er god bevegelese?
Takk, skal kikke. Tenkt på svømming ja, bare komme i gang igjen... Hadde en ekkel opplevelse i sommer, satte en sperre i hodet...

smgj
28-02-13, 10:55
Takk, skal kikke. Tenkt på svømming ja, bare komme i gang igjen... Hadde en ekkel opplevelse i sommer, satte en sperre i hodet...
Uh-uh... det der vet jeg alt om. Men du vet - det er å komme seg opp på hesten igjen. :o

Tarato
28-02-13, 22:06
Heisann. Jeg stikker innom og sier hei; småtravelt og jeg har nesten ikke hatt på pc de siste dagene. I morgen er det fredag - ønsker alle oss med veiedag da lykke til.

Jeg har hatt noen bailinebehandlinger nå, 4 for å være nøyaktig. Det er ikke favorittaktiviteten min - det er hvertfall sikkert. Men jeg synes å se at magen er blitt mer "slamsete" så det gjør kanskje noe monn? Uansett skal jeg ta ti behandligner og så se om jeg skal fortsette eller ikke. Det er for kostbart til at jeg fortsetter hvis det ikke har noen virkning. Mener å huske at jeg skal måles og veies etter fem og ti ganger. Kanskje allerede neste uke?

Tarato
01-03-13, 21:11
Ny minstenotering (ser bort fra den i forrige uke da jeg var syk) på 68,2 kg. Jeg spiser mer grønnsaker nå, også av typen som ikke hører med i LKkosthold. Tenker at det er greit å begynne å gjøre det siden vekta er så lav. Så sånn går nå dagene.... Fredagskveld, rødvin og Nytt på nytt. Helt greit.

Tarato
02-03-13, 21:17
Her var det da stille? Er bare innom for å minne om livslang læring. Også av denne sorten :D
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/485122_527986740574742_1543311978_n.jpg

Fedona
03-03-13, 11:36
Å ja, var det sånn det skulle gjøres? :p

Er innom for å si at jeg har også gått bittelitt ned :) tror rett og slett kroppen min ville ut av ketosen for å sette i gang igjen. Kjenner meg litt bedre også, er ikke så sliten.

Ønsker dere en nydelig søndag :)

Tarato
03-03-13, 12:03
Å ja, var det sånn det skulle gjøres? :p

Er innom for å si at jeg har også gått bittelitt ned :) tror rett og slett kroppen min ville ut av ketosen for å sette i gang igjen. Kjenner meg litt bedre også, er ikke så sliten.

Ønsker dere en nydelig søndag :)
Så bra Fedona! Håper det både varer og virker videre!!

VSB
04-03-13, 12:04
Flott med vektnedgang. Stabilt her. Ingen trening og kroppen i vill protest... Nå blir det nok fysio... Håpløse ventetider da!

Mat, tja, sulten for tiden!

smgj
07-03-13, 08:32
Hei jenter! Long time no see. :) Jeg har vært musestille fordi jeg er inne i en god stim igjen som ikke må forstyrres. ;) Søvn er på track, mat ganske bra ... og vekta har rørt litt på seg også.
Det er tidlig vår - og fra nå av blir det bare bedre.:heia: Om ikke med vekt så generelt med livet!

Fedona
07-03-13, 14:32
Så herlig å høre smgj :) du gjorde meg også glad! Her er våren i gang :)

VSB
07-03-13, 19:59
Godt å høre positive nyheter folkens:) stå på!

Føler det går framover her og. Ferdig med legebesøk i går, fysio i dag (blir å betale selv, 3-4mnd ventetid og det offentlige dekker uansett ikke den anbefalte behandlingen...) maten på track, fortsatt sulten... Trent litt styrke i går... Liten gåtur i går...

Sliter med skjelving og legen i går var ikke spesielt optimistisk med tanke på medisiner, men gjør et nytt forsøk. Fant en gruppe på FB med det temaet:) utrolig hva man finner, men god støtte kan det være... Litt mindre pesimist pga det...

Tarato
07-03-13, 22:00
Gode nyheter fra alle sammen!! Veldig godt å høre! Herlig å høre at våren er i gang hos dere - her er den ikke på gang for å si det sånn... Men fuglene kvitrer, det er mildere i været, dagene er lysere enn på lenge. Så da er det greit lell!

smgj
07-03-13, 22:31
Gode nyheter fra alle sammen!! Veldig godt å høre! Herlig å høre at våren er i gang hos dere - her er den ikke på gang for å si det sånn... Men fuglene kvitrer, det er mildere i været, dagene er lysere enn på lenge. Så da er det greit lell!
Det er det jeg kaller tidlig vår - samt at det smelter på dagtid. :D

VSB
08-03-13, 07:33
Vårfølelse her og, selv om temperaturen nå på morgenen er -7'.

Neste en kg ned igjen her. Den kiloen er gått ned MANGE ganger...

Tarato
08-03-13, 08:07
Ahhh....da er vi omforent om tidlig vår! Minus 6 her i dag, knall blå himmel og jeg er på jobb:eek: Ja ja; skal aldri undervurdere lønnsslippen betydning:rolleyes:

Vekta viste noe nedgang i dag også, og det på tross av at jeg har spist mer mat den siste uka. Altså mer av mat som er ok. Masse grønnsaker type over jorda, noe oftere måltid (oppdaga at jeg fikk migrene når det gikk for lang tid mellom :eek:), og gjerne litt chevre med honning som kveldskos. Influensaen er over, har bare litt hoste igjen nå, så nå er jeg snart klar for gåturer igjen! Skal på bailine i dag og da ska jeg måles, dvs se om det har hatt noen effekt. Jeg mener bestemt at det har hatt effekt rett og slett fordi magen er blitt mer slamsete (som om det var noe å hige etter :D), mens den før var mye mer utspent/stor. Forventer ikke at skinnet skal trekke seg sammen i løpet av tre uker/5 behandlinger heller da; tross alt har det vært tyna til det ytterste i 30 år:rolleyes: Men utålmodig og vil gjerne at det skal være sånn - ja!

Tarato
08-03-13, 08:11
Vårfølelse her og, selv om temperaturen nå på morgenen er -7'.

Neste en kg ned igjen her. Den kiloen er gått ned MANGE ganger...
Gratulerer med den nedgangen - igjen! Vi får se stort på det tenker jeg; ned er ned og EN dag løsner det og går ytterligere et hakk ned. Sånn sett er vi superflinke som greier å (egentlig) gå ned mange kilo!

Gratulerer med dagen i dag forresten!

smgj
08-03-13, 08:55
Vårfølelse her og, selv om temperaturen nå på morgenen er -7'.

Neste en kg ned igjen her. Den kiloen er gått ned MANGE ganger...
Ja, jeg har en god del sånne gamle venner å gjen-se på veien jeg også... :cool:

VSB
08-03-13, 16:42
Ja, jeg har en god del sånne gamle venner å gjen-se på veien jeg også... :cool:


Ja, ellers får jeg se på det som stabilitet i kaoset. Samme vekt i et år, om enn +\- 4 kg...

Gratulerer med dagen:)

smgj
08-03-13, 16:58
Gratulerer med dagen:)
Takk i lige måte. :)

Fedona
08-03-13, 21:29
Ahhh....da er vi omforent om tidlig vår! Minus 6 her i dag, knall blå himmel og jeg er på jobb:eek: Ja ja; skal aldri undervurdere lønnsslippen betydning:rolleyes:

Vekta viste noe nedgang i dag også, og det på tross av at jeg har spist mer mat den siste uka. Altså mer av mat som er ok. Masse grønnsaker type over jorda, noe oftere måltid (oppdaga at jeg fikk migrene når det gikk for lang tid mellom :eek:), og gjerne litt chevre med honning som kveldskos. Influensaen er over, har bare litt hoste igjen nå, så nå er jeg snart klar for gåturer igjen! Skal på bailine i dag og da ska jeg måles, dvs se om det har hatt noen effekt. Jeg mener bestemt at det har hatt effekt rett og slett fordi magen er blitt mer slamsete (som om det var noe å hige etter :D), mens den før var mye mer utspent/stor. Forventer ikke at skinnet skal trekke seg sammen i løpet av tre uker/5 behandlinger heller da; tross alt har det vært tyna til det ytterste i 30 år:rolleyes: Men utålmodig og vil gjerne at det skal være sånn - ja!

Hvordan gikk målingen? @spent!

Og den samme kiloen har jeg også gått ned mange ganger VSB! :rolleyes:

Gratulerer med dagen damer :)