View Full Version : Velkommen til spørsmål & svar
Så, det går ikke over? : O Jaja, godt å vite hva det kommer av... men hva kommer det egentlig av? Altså, hva er det med lavkarbo som er årsak til dette?
Har blitt ganske vannflaskeavhengig jeg og. :p Men, burde ha hatt et triks for den forferdelige sandpapirfølelsen i munnen om morgenen.
men hva kommer det egentlig av?
At det foregår en masse prosesser i kroppen din som trenger væske. Fett brytes ned, avfalsstoffer transporteres vekk, leveren renses. I tillegg får man ofte litt høyere kroppstemperatur når kroppen jobber med dette, og vannet kjøler systemet.
Her står det endel om hva vannet gjør til vanlig: http://www.kvinneguiden.no/artikler/vannvittig_bra/78205 Tenk da hvor mye som trengs til alt det ekstra.
Hei, er farris lov å drikke? å finnes det sjokolade uten karbohydrater egentlig? isåfall, hvor får jeg kjøpt det? Setter veldig pris på svar.
Hilsen ei som er nybegynner.. :)
Hei, er farris lov å drikke? å finnes det sjokolade uten karbohydrater egentlig? isåfall, hvor får jeg kjøpt det? Setter veldig pris på svar.
Jada, du kan drikke Farris! Faktisk anbefales det i begynnelsen fordi den inneholder litt salter som holder væske tilbake i kroppen!:)
Det finnes masse sjokolade med kun litt karber. De inneholder da sukkeralkoholer i stede for. De anbefales dog ikke i mengder. Av mange grunner, faktisk!
Man opprettholder søtsug
Mange blir ekstremt dårlige i magen av disse søtningsstoffene
Noen av disse søtningsstoffene tas opp i kroppen og oppfører seg som sukker(?)
Noen opplever at disse stoffene hindrer vektnedgang
Andre vil holde kosten isn så "ren" som mulig og vil ikke ha disse "giftstoffene" i maten/kroppen sin
Om du MÅ ha, finner du gode (smaken er individuell:p) sjokolader etc fra Sukkerfritt blant annet på Rema eller i helsekostbutikkene!:)
Ja du kan drikke farris :D og sjokoladen til sukkerfritt er lov, også cloetta sjokolade. E for min del koser meg med ei rute Freia 70% til kaffien i ny og ne :)
Ok, nå ble jeg glad, farris er jo så godt! :) lurer på om jeg klarer å holde meg til bare en rute når jeg først skal kose meg litt, men det gjelder vel bare å være hard med seg selv. Takk for svar:ja:
Ja du kan drikke farris :D og sjokoladen til sukkerfritt er lov, også cloetta sjokolade. E for min del koser meg med ei rute Freia 70% til kaffien i ny og ne :)
Vet du hvor jeg kan får tak i cloetta?? Det er i hvert fall ikke å finne på Meny, Ultra eller Bunnpris....går ut fra det er ikke den vanlig cloetta?
Photobscura
27-09-10, 08:43
Vet du hvor jeg kan får tak i cloetta?? Det er i hvert fall ikke å finne på Meny, Ultra eller Bunnpris....går ut fra det er ikke den vanlig cloetta?
Jeg har bare sett den på enkelte Kiwi-butikker. Det står sukkerfri på den.
Jeg har bare sett den på enkelte Kiwi-butikker. Det står sukkerfri på den.
Takk søta....have missed you! Jeg egentlig savnet dere alle sammen. Har ikke vært innom for lenge, vekten har stått stille så lenge at jeg ble bare så "bummed"....men håper at jeg får et lite "løft" etter å ha vært her inne :o
Takk søta....have missed you! Jeg egentlig savnet dere alle sammen. Har ikke vært innom for lenge, vekten har stått stille så lenge at jeg ble bare så "bummed"....men håper at jeg får et lite "løft" etter å ha vært her inne :o
Det er jo når det butter imot du må komme HIIIIIIT!!! Dette går så fint så - lag deg en tråd og fortell litt hvordan deg går så skal du se det raser inn støtte og råd i massevis ;)
Har dere tips om en god matmaskin/blender som man har en del bake muligheter med?? Hvilke redskaper er vesentlig for lavkarbo bakst og matlaging?? Setter pris på svar:)
Har dere tips om en god matmaskin/blender som man har en del bake muligheter med?? Hvilke redskaper er vesentlig for lavkarbo bakst og matlaging?? Setter pris på svar:)
Kan man leve uten denne (http://www.jernia.no/Produkter/Kj%C3%B8kken/Elektrisk/Kj%C3%B8kkenmaskiner?key=333313)?;)
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTTtycTkKmrXGnOZrbFWDigv5WOg1TO9 JDJUmWK8JbgcxXcAW4&t=1&usg=__rVVF5rhKdmgahHSsDhIYlHOiTbE=
Jeg har slitt ut 3 stavmiksere,jeg!:o
Ellers er det noen tråder om temaet:
En (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32954&highlight=braun)
To (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24442&highlight=braun)
oki, skal se om jeg finner en sånn;) Takk for svar :)
FORESTEN, blir helt forvirret, hva anbefalles av søtningsstoffer, splenda, natreen, fruktose eller sukrin, og og hva er sukrinmelis og hvor får man tak i disse:confused:
må man på nett å bestille? Og slike protein (soya mel) som man får kjøpt på heleskostbutikkene, er det gunstig for oss som går på avkarbo? på den jeg har kjøpt er det 2,8 gr KH per 100 gr. Noen som pleier å bruke slikt i maten?? Kan det bli for mye proteiner, når bør en spise det? mye spørsmål, men er ny og fersk i dette, Igjen setter pris på svar:)
Hei! Jeg er ikke så dreven i dette enda og står foran en ny utfordring. Jeg skal ut å reise med fly og lurer på hva jeg event. kan spise på flyplassen (frokost)? Eller bør jeg heller satse på å ta med meg en matboks med ostekjeks, babybel, egg og majo? Har søkt litt og ser at det anbefales baconsvor, nøtter, pølse, men det frister ikke så veldig til frokost:o Passer for meg bedre i vesken til flymat:rolleyes:
Skal reise grytidlig, så må ha frokost der:p Noen tips? På forhånd takk:blomster:
Hei! Jeg er ikke så dreven i dette enda og står foran en ny utfordring. Jeg skal ut å reise med fly og lurer på hva jeg event. kan spise på flyplassen (frokost)? Eller bør jeg heller satse på å ta med meg en matboks med ostekjeks, babybel, egg og majo? Har søkt litt og ser at det anbefales baconsvor, nøtter, pølse, men det frister ikke så veldig til frokost:o Passer for meg bedre i vesken til flymat:rolleyes:
Skal reise grytidlig, så må ha frokost der:p Noen tips? På forhånd takk:blomster:
Du finner nok noen tips i denne tråden (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=37179&highlight=togreise)!
Hva med en liten kyllingsalat og osteknekkiser/Nannahs knekkebrød (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30214&highlight=knekkebr%F8d)?
En liten omelett med mye ost og skinke?
Gerds brødpinner (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=18513&highlight=grove+br%F8dpinner) og god smøreost?
Porsjonsomeletter (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=35999&highlight=porsjonsomelett)?
Hei igjen og takk for svar! Jo jeg kan lage en hel kurv jeg:p Men tenkte mer hva man kan få PÅ flyplassen uten å måtte kaste halve måltidet fordi det består av ukjente ting jeg ikke kan spise;) Var kanskje litt upresis. Vi er en gjeng som reiser sammen og skal nok bestille mat. Tenkte det var greit å slippe å sitte der med matpakke da, men gjør det hvis jeg ikke får annet! Men hvis man får omelett der er jo saken grei. Husker bare mest å ha sett bakevarer, pizza ol. Men da så jeg jo ikke etter lavkarbo mat i "gamledager":rolleyes:
Heisann!
Jeg er ny på dette her og har et par spørsmål.
Jeg leste at man kan spise karbohydrater som er sukkeralkoholer. Hvordan finner jeg ut at det er sukkeralkoholer? Jeg leste også på en nettside at noen sjokoladetyper inneholdt sukkeralkoholer og dermed kun 1 karb pr. 100 g? (Sukkerfritt.no)
Det betyr at man kan spise litt godis på lørdag da eller? Hva slags godis skulle det evt være??? Håper noen kan svare på det...:)
Hei igjen og takk for svar! Jo jeg kan lage en hel kurv jeg:p Men tenkte mer hva man kan få PÅ flyplassen uten å måtte kaste halve måltidet fordi det består av ukjente ting jeg ikke kan spise;) Var kanskje litt upresis. Vi er en gjeng som reiser sammen og skal nok bestille mat. Tenkte det var greit å slippe å sitte der med matpakke da, men gjør det hvis jeg ikke får annet! Men hvis man får ommlett der er jo saken grei. Husker bare mest å ha sett bakevarer, pizza ol. Men da så jeg jo ikke etter lavkarbo mat i "gamledager":rolleyes:
Å, da misforsto jeg! :o
Pleier ikke disse stedene å ha omeletter, da?
Eller pølse med rekesalat på en tallerken uten brød/lompe?
Og salater er jo så i tiden!
God tur! Du sulter nok ikke, men kan nok få bruk for litt oppfinnsomhet og fantasi!;)
Heisann!
Jeg er ny på dette her og har et par spørsmål.
Jeg leste at man kan spise karbohydrater som er sukkeralkoholer. Hvordan finner jeg ut at det er sukkeralkoholer? Jeg leste også på en nettside at noen sjokoladetyper inneholdt sukkeralkoholer og dermed kun 1 karb pr. 100 g? (Sukkerfritt.no)
Det betyr at man kan spise litt godis på lørdag da eller? Hva slags godis skulle det evt være??? Håper noen kan svare på det...:)
Dersom det står 20g karbohydrater hvorav 19g sukkeralkoholer, så skjønner du tegningen!;)
Noen ganger står det ikke så klart. Da hjelper det å vite at Sucralose, aspartam, isomalt osv er sukkeralkoholer! Og stoffer som slutter på -ol.
Men du vil ikke opprettholde søtsuget ditt og evnt risikere stopp i en evnt vektnedgang pga disse stoffene!
For ikke å snakk eom at mange reagere med heftige magesmerter og løper på do i timesvis etter å ha spist disse typene søtsaker!:eek:
MÅ du ha sjokolade, er en rute eller to med 70-86% "vanlig" sjokolade bedre enn disse sjokoladene fra sukkerfritt etc!
Kos deg heller med ekstra god mat på lørdagskvelden!
Dersom det står 20g karbohydrater hvorav 19g sukkeralkoholer, så skjønner du tegningen!;)
Noen ganger står det ikke så klart. Da hjelper det å vite at Sucralose, aspartam, isomalt osv er sukkeralkoholer! Og stoffer som slutter på -ol.
Men du vil ikke opprettholde søtsuget ditt og evnt risikere stopp i en evnt vektnedgang pga disse stoffene!
For ikke å snakk eom at mange reagere med heftige magesmerter og løper på do i timesvis etter å ha spist disse typene søtsaker!:eek:
MÅ du ha sjokolade, er en rute eller to med 70-86% "vanlig" sjokolade bedre enn disse sjokoladene fra sukkerfritt etc!
Kos deg heller med ekstra god mat på lørdagskvelden!
Tusen takk for svaret! Det er så mye å sette seg inn i. Spørsmålet kom vel egentlig etter et akutt søtakebehov. Det har egentlig gått ganske bra til nå.... :)
Tusen takk for svaret! Det er så mye å sette seg inn i. Spørsmålet kom vel egentlig etter et akutt søtakebehov. Det har egentlig gått ganske bra til nå.... :)
Ta deg en rull eller 5 med ost og skinke, spis noe riktig fett og drikk mye!
Det akuttte søtbehovet kommer helst når du har fått i deg for lite fett i løpet av dagen!:eek:
Takk igjen Kitt :blomster: Hm..pølse til frokost kl o6 frister neppe, men tar sjansen på at jeg finner noe. Kommer uansett til å ha litt nødrasjon i vesken for akutte MÅ HA situasjoner:D Da skulle jeg være helgradert tenker jeg. Skal ha øgene med meg å se hva de faktisk har for "sånne som oss", det kan jo bli interessant...:rolleyes:
Hjelp! Jeg har vært på bursdagsfeiring, og har hatt min første sprekk - med popkorn av alle ting:/ Det var lavkarbogele der, samt grønnsaker og dip jeg kunne ha konsentrert meg om, men jeg hadde ikke fått i meg nok mat før jeg dro, og var veldig sulten, og falt plutselig tilbake til det gamle - og fant meg selv med neve på neve med popkorn på vei inn i munnen!! Veldig skuffet over meg selv. Og hva skjer nå? Har vondt i magen...
100% vaniljepulver isteden for vaniljeekstrakt?
Hei, jeg tenkte å lage denne idag:
Muffins:
2 ts sitronsaft
1 pakke philadelphia
1 ts vaniljeekstrakt
1/2 ts sukker erstatning (sukrin?)
1 ss rømme
Det må da være mye bedre å bruke vaniljepulver kjøpt på helsekost,som ikke inneholder noen tilsetn. eller karbo?? Jeg fant nemlig ikke vanilje ekstrakt igår (har jo brukt dette tidligere til kakebaking. *oooh..savne oreokaken*..avsporing..*kremt*)
Lurer fælt,håper på svar relativt fort :)
Tusen takk på forhånd!
PrøveKanin
01-12-10, 11:21
Hei, er det greit jeg bruker denne tråden til å stille argumenter jeg får slengt etter meg fra anti-lavkarbo folk ? Så jeg vet hva jeg kan svare neste gang liksom :P
"Dere går glipp av MASSE næringsstoffer på lavkarbo, f.eks C-vitamin. Det er derfor ikke bra å gå på lavkarbo over tid"
"Lavkarbo fungerer kun fordi dere kutter i kalorier"
"Man går opp i kolesterol og kan få hjerteproblemer på lavkarbo"
"Dere går glipp av MASSE næringsstoffer på lavkarbo, f.eks C-vitamin. Det er derfor ikke bra å gå på lavkarbo over tid"
Det finnes ikke essensielle karbohydrater, vi får det vi trenger fra protein- og fettholdig mat. Dessuten er det mer C-vitamin i grønnsaker enn i feks appelsin:
http://www.ringblad.no/nyheter/article4637834.ece artikkel om hva som har mest c-vitamin i seg - og det er IKKE frukt ;) Paprika har 4 ganger mer c-vitamin i seg enn appelsiner.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_C lengre liste over c-vitamin innhold i matvarer (nb engelsk)
Dette stemmer for noen - men ikke for alle. Noen må passe kcal, mens andre spiser av hjertens lyst ganske mye kcalorier. Det er i tillegg mye lettere å spise mindre på lavkarbo, fordi man er aldri (sjeldent) sulten.
Dette er et resultat av FETTMYTEN! Til og med GR anbefaler MER fett og MINDRE karbohydrater på sine kurs nå.
Kroppen produserer kolesterol etter som hvor mye man tar inn via mat - dermed er det slik at jo mer kolesterol man spiser, jo mindre produserer kroppen. En del forskning er utprøvd på KANINER - som ble sterkt åreforkalket etter å ha blitt foret med fett. Kaniner har ikke den mekanismen mennesker har med at kroppen reduserer sin egen produksjon om den får i seg mer kolesterol - slik at det er kanskje ikke rart kaninene ble syke... Dessverre blir slike resultat av og til overført til å gjelde mennesker også - selv om det ikke stemmer...
Kolesterol er livsviktig for kroppen, bare så det er sagt.
Myten om at fettholdig mat er farlig for kolesterolet bygger på tvilsomme forskningsresultater feks "Seven countries study" - ref side 94 i boka Bedre uten brød av Lutz. (Med tvilsom mener jeg at resultatene ble vridd for å passe bedre med hypotesen forskningen skulle bevise i utgangspunktet...) Det er utrolig hva som kan bli til sannheter bare de blir gjentatt ofte nok:) Senere forskning ble basert på de resultatene forskerne valgt å legge mer vekt på, men det ble problemer med å bekrefte at fett var farlig for hjertet. I dokumentasjonen for studiene ble det faktisk nevnt at "sukkerinntaket viste samsvar med hjertesykdom" - uten at dette ble begrunnet noe sted ellers.
I dag er det flere og flere som heller til Homocysteinteorien som bakgrunn for åreforkalkning. Underskudd av B6, B12 og folat øker homocysteinverdiene i kroppen, og dette er vel de fleste nå enige om at øker forkalkningen i årene. Ved et karborikt kosthold, spesielt med mye såkalt "raske" karbohydrater får man underskudd av ovennevnte. Med lavkarbo hvor man spiser mye ren mat, kjøtt, fisk, fugl, grønnsaker og fett får man bedret disse verdiene.
Jeg kan nevne for min egen del at jeg hadde svært lave verdier av B12 og folat FØR jeg begynte på lavkarbo, uten at legen hang seg spesielt opp i dette annet enn at det ble nevnt. I ettertid ser jeg jo at hadde jeg fortsatt med karbo-kosthold hadde jeg etterhvert gått strake veien mot hjerteinfarkt... Bare få mnd etter lavkarboovergang tok jeg nye prøver, og da var alt normalt :)
Jeg anbefaler deg å investere i boka "Bedre uten brød" av Lutz. Dette fordi den grundig ettergår mange mange års forskning på kosthold, hjertesykdom og andre sykdommer og setter resultatene litt i skammekroken. I tillegg omhandler den forskning som har vist at lavkarbo-kosthold har mange fordeler, og den forklarer i detalj (av og til litt for detaljert hehe) hvorfor det er slik.
Dette ble litt "fritt etter Lutz" og litt googling, så mulig andre vil arrestere meg på detaljene - ;)
Hei, er det greit jeg bruker denne tråden til å stille argumenter jeg får slengt etter meg fra anti-lavkarbo folk ? Så jeg vet hva jeg kan svare neste gang liksom :P
Du har fått svar på denne over, og det er greit. Men samtidig, om du har tro på lavkarbo så vil jeg virkelig anbefale deg å bruke litt tid på å lese om forskjellige ting i kroppen vår. F.eks hvorfor fett er viktig for oss (anbefaler å søke opp medisinfagskolen på youtube, og se på de fettvideoene) og karbohydrater ikke fullt så viktig. Hvordan prosessene er i kroppen etc.
PrøveKanin
02-12-10, 11:26
Takk for gode svar :)
hei, jeg er ny her, så lurer egentlig på en liten ting
ser at flere av brukerne her inne har sånn bmi/vekt-linje, hvordan får man laga den? finner ikke det noe sted her?
ser at flere av brukerne her inne har sånn bmi/vekt-linje, hvordan får man laga den? finner ikke det noe sted her?
Gå hit:
http://www.tickerfactory.com/ezticker/ticker_designer.php
Gå hit:
http://www.tickerfactory.com/ezticker/ticker_designer.php
Eller enda bedre: Ticker Factory- En guide (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25879&highlight=ticker)
Areolas glimrende bruksanvisning til hvordan man lager en ticker fra a til å!
tusen takk for hjelpen! =) da blir det greit å holde styr på fremgangen hehe:p
.....
Bare en test Debbie?? ;)
Bare en test Debbie?? ;)
Beklager. Jeg har fremdeles ikke funnet en god måte å finne egne innlegg på. Takk for tålmodigheten, Debz.
Photobscura
14-12-10, 22:41
Beklager. Jeg har fremdeles ikke funnet en god måte å finne egne innlegg på. Takk for tålmodigheten, Debz.
For å se innlegg du har skrevet eller tråder du har startet; gå på din egen profilside, det ligger under statistikk.
Når du skriver innlegg i en tråd eller starter en ny tråd, abbonerer du automatisk på det, og da kommer det opp på en liste dersom andre har svart etter deg når du trykker på kontrollpanel øverst til venstre på den grønne linja.
Jeg er ny her og lurer på hvor mange dager det går hvis man er flink og følger muren før man er i ketose ?
Jeg er ny her og lurer på hvor mange dager det går hvis man er flink og følger muren før man er i ketose ?
Det varierer fra ca 36 timer til 4 døgn!
Se opp for ketoseånde, hodepine og lett kvalme, så vet du når den slår inn!:)
Har du lest denne tråden (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970&highlight=nybegynnere)?
Hei, jeg lurer på en ting! :) Det er sikkert ett veldig DUMT spørsmål, men jeg spørr lell! :)
I morgen begynner jeg på ketolyse kuren, 30 kg ska av til å begynne med før jeg krabler meg videre! :) Jeg har faktiskt aldrig prøvd å slanke meg før å ser faktiskt frem i mot det, men det var ikke det som var mitt spørsmål! ;P
Mitt spørsmål er, er det noen som vet om man kan drikke pepsi MAX? Det står at det er 0 karbohydrater pr 100ml, men egeltig står det at det er 0 av nesten allt, er det noen som vet? Jeg er nemelig så å si avhengig av denne forbannede drykk! :)
Ja du kan drikke den ,men enkelte kan bli ekstra søtsugne og vekta kan stå stille.Jeg drikker av og til og det går greit hos meg men med måte selvfølgelig.Er vel ikke særlig sundt nei..:)
Ååja okei! :) Tusen takk for svar! :)
alexsandra
11-01-11, 17:59
jeg lurer på om det er noen som har erfaring med lavkarbo og migrene.
om man kommer til og få mye migrene av alt fette. det er vanlig og reagere på det,men det er selfølglig ikke alle kan være veldig individuelt
forløbig vanlig "skallebank"
Hvor lenge har du holdt på? Er du i starten kan det være "overgangs" plager som er vekk i løpet av et par uker. Drikker du nok vann?
Hei jeg har spist lavkarbo i 4mnd nå men merker nok en liten bedring etter skifte av kosthold.Men nå er jeg kronisk plaget da og kan ikke jobbe pga.migrene,cervikogen hodepine.
Men i begynnelsen kan du få en uke med mye hodeverk,men jeg har hatt en liten bedring vel og merke:)
Er du mye plaget med migrene fra før kan kostholdsendring hjelpe:)
tora trollmor
11-01-11, 18:54
om man kommer til og få mye migrene av alt fette. det er vanlig og reagere på det,men det er selfølglig ikke alle kan være veldig individuelt
Jeg har nå gått på lavkarbo i 6 mnd, har to ganger spist hvetemel som var det eneste å finne - det ga meg migrene 2-3 dager etterpå. Jeg har funnet ut at jeg får migrene av hvetemel og karbo mat.
Spiser mye fett nå å har et hode som fungerer å en form som ikke kan måles med det jeg hadde tidligere:)
JEG SKAL ALDRI TILBAKE TIL KARBO MAT:jegvant: OVER BÅDE HODEPINE, MIGRENE Å HELSA MI :)
Photobscura
11-01-11, 19:04
Jeg kan på personlig vegne si at takket være lavkarbo er jeg kvitt en migrene som holdt på å bli invalidiserende! Ikke aller er så heldige, men jeg hører om mange tilfeller med bedring :). I tillegg er det viktig med nok d-vitamin. Du får IKKE migrene av fett! Det kan jeg love deg :ja:. Derimot, om du skal være i ketose kan det hende du får litt hodepine i starten, men det er ikke relatert til migrenen, det er bare noe av kroppens måte å reagere på når man tømmer karbolagrenee og kroppen "avruses" :).
Min erfaring er; Helt fra jeg var unge = masse hodepine og til dels sterke migreneanfall uten diagnose. Etter lavkarbo= null hodepine fram til i høst hvor jeg har hatt hodepine hver eneste dag. Har stram nakke og skuldre og betente triggerpunkter occipinalt så det er skylden ;)
Jeg har ett spørsmål! Kan man spise "sukkerarter" når man går på ketolyse eller er det bare sukkeralkoholer man kan spise? :) (takknemmelig for hurtig svar siden jeg spiser sjokolade fra Cloetta akkuratt nå!! haha! :P
Eg hadde ca 2-4 anfall i mnd, som gjerne varte i 3 dager kvar, før eg begynte på lavkarbo. No har eg toppen 1 anfall, og då gjerne relatert til syklusen min.
Jeg har ett spørsmål! Kan man spise "sukkerarter" når man går på ketolyse eller er det bare sukkeralkoholer man kan spise? :) (takknemmelig for hurtig svar siden jeg spiser sjokolade fra Cloetta akkuratt nå!! haha! :P
Er "mjölksjokolade" du et? Den sukkerfrie?
For den et eg også av og til :) Og eg går ikkje ut av ketolyse pga den.
Men med måtehold, sjølvsagt. Den er lakserende... :)
Du kan IKKE spise sukkerarter, men du kan trekke sukkeralkoholer fra de totale kabene!;)
alexsandra
11-01-11, 22:43
jeg begynte de 8januar så det er ikke mange dagene siden,men når jeg tenker over det så drikker jeg veldig lite vann og for mye pepsi max. har nok ikke rukket og komme i ketose enda for jeg gikk på en idiotisk smell (mc donalds) med ei bekjent. og fy jeg ble så oppblåst i magen. så jeg får telle litt karbo fremover så det går seg til igjen.
jeg ble glad over og høre at dere som har migrene har merket positiv effekt. flott og høre:-)
så da er det og fylle en flaske med vann og sette i nærheten:-)
Hei! Jeg er ny her, men gleder meg til å bli "kjnt med dere:)
alexsandra
12-01-11, 01:38
Hei! Jeg er ny her, men gleder meg til å bli "kjnt med dere:)
velkommen:)
er d normalt å bli veldig dårlig i magen etter litt over en uke med lav-karbo kost?
Photobscura
12-01-11, 11:16
er d normalt å bli veldig dårlig i magen etter litt over en uke med lav-karbo kost?
Ikke uvanlig i det hele tatt! Det spørs jo litt på hvordan du har spist tidligere, men dersom kroppen din ikke er vant til mer fett i kosten, så trenger den litt tid til å regulere seg. Det går som regel over etter en liten tid. Jeg tror jeg var litt *host* løs i magen da jeg la om kosten (mens andre blir forstoppet) i et par uker, før det sakte men sikkert gikk over til normalen :).
okei:) d var veldig godt å høre..j har spist så magert d går ann i noen år så da er d kanskje itte rart d blir en reaksjon nedi her.. fryktelig ubehagelig til tider men da får j bare fortsett:) takk for svar:)
okei:) d var veldig godt å høre..j har spist så magert d går ann i noen år så da er d kanskje itte rart d blir en reaksjon nedi her.. fryktelig ubehagelig til tider men da får j bare fortsett:) takk for svar:)
Trapp gjerne litt ned på fettet igjen for så å øke litt sakte! Mye fett brått kan være hardt for de fleste mager!:)
Photobscura
12-01-11, 12:23
Trapp gjerne litt ned på fettet igjen for så å øke litt sakte! Mye fett brått kan være hardt for de fleste mager!:)
Dette er et veldig godt tips! Mange hopper rett inn i et nytt kosthold uten overgang. Det kan være veldig greit å trappe opp/ned på ting i starten!
Altså; trappe opp på fett og ned på karbohydrater ;).
aha okei..j tar til meg alt her j!
Jeg liker virkelig denne tråden! Jeg får så bra svar!! :) Jeg trur at jeg har gått inn i ketose nå, jeg begynnte på mandagen å jeg har sjikkelig dårlig ånde å det smaker rart i munnen, jeg er litt svimmel å litt kvalm til tider.
Men jeg lurer på om det er normalt og ikke gå på toalettet for å kvitte seg med avfalstoffer i begynnelsen? Jeg tisser som bare den, mere enn noen sinne, haha! Men det er nokk for alt vannet, men det andre, ja det har ikke kommet noe av det siden jeg begynt... Vi har netopp lert på skolen at om man er forstoppet over lengere tid så kan det til slutt ta den andre veien, alltså oppover å komme ut gjennom munnen! Dette skremmer meg, at det skal komme avføring fra munnen liksom... Er det noen som har hørt om noen som har vert så forstoppet av ketolyse kuren at det har skjedd? Å hva bør jeg gjøre for å få det til å flyte på? Russin å svisker er jo ikke lov! :) Skal jeg bare vente det ut kanskje? :)
Å så lurer jeg også på om det er noen tyggys, halstabletter eller noe som man kan ta mot ånden? :) Leste på en tyggyspakke her om dagen å det var ca 60g karbo å om det var pr 100 gram eller pr bit husker jeg ikke, det er hvertfall mye... Er det noe man kan spise? Litt kjipt om folk skal unngå å snakke med meg pga pusten, haha!
Det er slett ikke sjelden at man må gå mye sjeldnere på toalettet.;)
På ketolyse spiser du mye rene matvarer som kroppen klarer å nyttegjøre seg mye bedre. Det blir rett og slett ikke så mye avfall!:)
Om du ikke har symptomer på forstoppelse, kan du ta det helt med ro. PAss på at du får i deg nok drikke og ta en teskje cocosa i kaffen/teen din om morgenen, så skal du se det snart blir fart på sakene.
Avføring ut i andre enden trenger du ikke bekymre deg for. Det er stort sett bare alvorlig syke pasienter, gjerne gamle mennesker med obstruksjoner i tarmen som opplever sånt!:eek: Etter 13 år som sykepleier har jeg bare vært borte i det en gang, min egen mormor på 93 med store utposninger på tarmen!
Å så lurer jeg også på om det er noen tyggys, halstabletter eller noe som man kan ta mot ånden? :) Leste på en tyggyspakke her om dagen å det var ca 60g karbo å om det var pr 100 gram eller pr bit husker jeg ikke, det er hvertfall mye... Er det noe man kan spise? Litt kjipt om folk skal unngå å snakke med meg pga pusten, haha!
Du kan spise STORE IFA (de i pose) og Fribol drops du får kjøpt på apoteket. Ellers finnes det jo munnspray/vann, Vademecum?
Først vil jeg bare si at du er sjikkelig flink til å svare! :)
Jeg drikker så mye vann at jeg blir helt sikkert vann forgiftet eller noe i stede for, haha! ;P Jeg som elsker Ifa velger nokk det! :)
Jeg hadde med meg tannbørste i dag på skolen å pussa tennerne etter lunch så da gikk det nokk fint, men det er litt smaken i munnen også, den er ikke akkuratt den beste! ;P
Men vet du om det er for at jeg har gått i ketose det er slik? Som jeg har forstått det så er det nokk det! :)
Først vil jeg bare si at du er sjikkelig flink til å svare! :)
Jeg drikker så mye vann at jeg blir helt sikkert vann forgiftet eller noe i stede for, haha! ;P Jeg som elsker Ifa velger nokk det! :)
Jeg hadde med meg tannbørste i dag på skolen å pussa tennerne etter lunch så da gikk det nokk fint, men det er litt smaken i munnen også, den er ikke akkuratt den beste! ;P
Men vet du om det er for at jeg har gått i ketose det er slik? Som jeg har forstått det så er det nokk det! :)
Takk, hyggelig at du sier det!:rodme:
Joda, ketoseånden indikerer ketose som bare det! Faktisk den trege magen også! Noen blir trege, andre får det svært så travelt!:p
Bare husk at IFA er lakserende!;)
alexsandra
15-01-11, 21:17
til dere som har peiling på bakst:D
jeg har planer om og bake men har ikke fått kjøpt brødform enda. en kompis sa at jeg kunne legge det som en stor klump/bolle og steke. jeg syns det hørtes litt merklig ut om det går ann. han sa at han hadde prøvd det og det gikk bra.
funker det egentlig så veldig bra:confused:
(det er et lavkarbo brød jeg har planer om og bake hvis det har noe og si)
til dere som har peiling på bakst:D
jeg har planer om og bake men har ikke fått kjøpt brødform enda. en kompis sa at jeg kunne legge det som en stor klump/bolle og steke. jeg syns det hørtes litt merklig ut om det går ann. han sa at han hadde prøvd det og det gikk bra.
funker det egentlig så veldig bra:confused:
(det er et lavkarbo brød jeg har planer om og bake hvis det har noe og si)
Lavkarbo- brøddeigene er ofte litt mer som en røre, mer rennede altså, så det er nok ikke sikkert det fungerer like bra, nei!
Med vanlig gjær- bakst er det ikke noe problem, du får bare en annen fasong på brødet, men tror ikke jeg ville prøvd med lavkarbo- brød, nei!
alexsandra
15-01-11, 22:28
Lavkarbo- brøddeigene er ofte litt mer som en røre, mer rennede altså, så det er nok ikke sikkert det fungerer like bra, nei!
Med vanlig gjær- bakst er det ikke noe problem, du får bare en annen fasong på brødet, men tror ikke jeg ville prøvd med lavkarbo- brød, nei!
kom til og tenke på at det sikkert er glutenfri brød han lagde for han tåler det ikke gluten men det er kanskje en helt annen konsisten så kanskje derfor det gikk bra:confused:
kom til og tenke på at det sikkert er glutenfri brød han lagde for han tåler det ikke gluten men det er kanskje en helt annen konsisten så kanskje derfor det gikk bra:confused:
Glutenfri brøddeig har samme konsistens som vanlig brød, ja!
Hej :)
Jeg har levet af ca 1200 kcal i 1½ år efter vægtkonsulenternes principper og har tabt mig, men mangler lige de sidste 4-6 kg.
For ca 1 år siden fik jeg konstateret lavt stofskifte og blev anbefalet Atkins. Jeg har så levet efter fase-1 siden midt i novmber men har ikke tabt mig - tværtimod har jeg fået mere fedtvæv på lårene og maven :eek: og det var jo ikke lige det der var meningen. Jeg har overholdt principperne, men kan se at jeg måske blev lidt for glad for ost :D
Så i dag starter jeg forfra - tager de første 14 dage som egentlig er den rene fest for mig set i forhold til hvordan jeg har levet før :) Kan jeg forvente vægttab i fase-1 når jeg ikke skal af med mere end 4-6 kg? eller skal jeg blive 1 måned på fase-1 for at få gang i fedtforbrændingen?
Jeg vil skære meget ned på osten denne gang - eller skal jeg helt fjerne osten og hvad kan jeg erstatte den med? Har læst i Atkins bogen side 301 - godt nok i forbindelse med Candida - at mozarella og flødeost er ok - vil det gå an eller er al ost en party stopper?
Når jeg ikke skal af med flere kg skal jeg så holde øje med kalorieindtaget? Nu regner jeg både kcal, protein, kulhydrat og fedt ud, for at vide om procentfordelingen er ok.
Vil en fordeling der ser således ud være optimal for mig? 174 cm høj og ca 64 kg
1500 kcal
protein 20-25 % ca 94 g
Kulhydrat 0-5 % ca 19g
Fedt 70-80 % ca 125 g
For det første; 174 cm og 64 kg - dvs en BMI på 21.1 altså ganske så innenfor det normale området. Jeg tror ikke du vil klare å gå så mye mer ned i vekt med lavkarbo. Lavkarbo er vektregulerende, og i tillegg får du faktisk bygget mer muskler som som kjent veier mer enn fett. Se mer på målebånd enn på vekt - vekt kan være veldig misvisende.
1200 kcal over 1.5 år er å sulte kroppen sin, og jeg forstår godt at stoffskiftet ditt er lavt. Om det var det i utgangspunktet og det var årsaken til at du måtte så lavt ned i kcal for å gå ned, ELLER om det ble slik etter lang tids sulting er ikke så viktig - min erfaring er at stoffskiftet mitt - om ennå ikke optimalt - økte fint de første 3 mnd på generell lavkarbo.
Med så lite næring over så lang tid er det ikke rart du går opp tvert du spiser mer enn du har gjort - kroppen din er i krisemodus og lagrer det den kan fordi den vet det kan komme dårligere tider.
MIN personlige mening er at om du klarer å spise 1500 kcal med mye fett og lite karbo over tid (slik du skisserer) vil dette stabilisere seg - men jeg tror du må forvente å gå opp litt i vekt før det stanser opp. Jeg tror IKKE du vil klare å gå ned mer i vekt - bruk heller målebånd og se om du får endringer på denne måten.
Jeg synes også du skal lese litt om skaldemans 50+, som egentlig er et anbefalt kosthold for de med mer enn 50 kg +, det har meget lite karbo og veldig mye fett for å få satt i gang fettforbrenning ordentlig. Det anbefales også for de som står litt stille i vektnedgang - altså som en boost.
I tillegg må jeg nevnt spisdegslank - som har ferdigmåltider som er lavkarbo - men som også bare liggerpå 12-1300 kcal pr dag. Kanskje kan dette være en start for deg siden disse inneholder mer fett enn ett lavkcal-lavfett kosthold? I tillegg er måltidene veldig variert, og man blir aldri sulten.
Du må nesten ta avgjørelsen selv om hvilken vei som er best for deg, JEG vil anbefale at du begynner å spise MYE igjen - helst mye fett og veldig lite karbo for å normalisere hormonnivåene i kroppen din, øke forbrenningen og ikke minst få kroppen din utav krisemodus. Jeg tror at da først vil du kunne finne den kroppen du vil ha - og ikke minst - ALLER viktigst! - finne det kostholdet du kan LEVE på resten av livet - og samtidig holde vekta :)
TAK for dit svar Nerthus :)
På de 1200 kcal jeg spiste før fik jeg egentlig temmelig mange kulhydrater - massere af rodfrugter og op til 300 g frugt om dagen - nogle gange mere på grund af blodsukkeret :D og hertil max 20 g fedt pr dag :eek:
Lavkarbo og højt fedtindtag føles rigtigt og jeg kan mærk at min krop synes om det jeg servere :) så det er den rigtige retning. Men måske tager det tid for kroppen at stole på at jeg ikke giver den for lidt mad før at jeg kan give slip på de sidste kg......
Jeg bruger målebåndet 1 gang om ugen og bliver vejet 1 gang om ugen men jeg hæfter mig mest ved målebåndet som du foreslår.
Du foreslår Skaldeman 50+ - jeg har prøvet at skrive det i søgefunktionen men jeg har ikke rigtig fundet det jeg søger. Kan du fortælle hvor jeg skal finde info eller kender du de overordnede regler for kcal, protein, kulhydrat og fedt og hvor længe må man være på den?
Mange hilsner
Eferår
Her er en link (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=7636) til tråd på forumet, og her er linken (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=134) til kostholdsretningen skaldemans. Han har gitt ut bok også - sjekk biblioteket, eller google for mer informasjon. Det går mye på det samme, men lite veiing og måling egentlig :)
Synes det er bra at du ser behovet for å få kroppen utav sparemodus, dette blir nok bra skal du se! :)
Vil egentlig bare si at det er utrolig kult at dansker finner dette forumet! :ja: Håper Danmark som nasjon også kan få øynene opp, for jeg tror det behøves minst like mye der som hos oss lenger nord ;)
alexsandra
16-01-11, 17:12
aner ikke hva jeg skal gjøre. til helga får jeg besøk av en som jeg liker veldig godt. og lurer på hva jeg skal servere han vet ikke at jeg går på lavkarbo:D
tora trollmor
16-01-11, 18:33
aner ikke hva jeg skal gjøre. til helga får jeg besøk av en som jeg liker veldig godt. og lurer på hva jeg skal servere han vet ikke at jeg går på lavkarbo:D
Server han vanlig lavkarbo mat som dere begge kan spise.
Tak Nerthus - så vidt jeg kan læse mig til skal mængden af fedt ligge på ca 80 %, kulhydrater lavst muligt og resten er protein. grøntsagerne er avocado, broccoli, blomkål, agurk og salat som hos Atkins bare med mindre kulhydrat :)
Carisma - du kan tro at jeg også håber at danskerne får øjnene op for denne side og at der findes andet alternativ til en sund krop, end lavt fedt/højt kulhydrat. Men danskerne er meget trofaste overfor systemet og mange stoler hellere på lægen end på hvad deres krop fortæller dem :mad: vi har glemt os selv i en travl hverdag.....
Vet ikke om det var det du mente, Efterår, men det er ikke mengden(gram) fett som skal være 80%, men det skal måles i energi%.
1g fett inneholder 9kcal mens 1g protein eller karbo inneholder 4kcal!
Tak Kitt :)
Har jeg så regnet rigtigt ud, hvis jeg ved dagens afslutning har fået ca 1500 kcal skal mængden være 125gram for at være 80%?
Vil lige tilføje til mit sidste indlæg at jeg er meget taknemmelig for at alle har været/er meget søde til at hjælpe - det er guld værd :)
Tak Kitt :)
Har jeg så regnet rigtigt ud, hvis jeg ved dagens afslutning har fået ca 1500 kcal skal mængden være 125gram for at være 80%?
Vil lige tilføje til mit sidste indlæg at jeg er meget taknemmelig for at alle har været/er meget søde til at hjælpe - det er guld værd :)
Ca 133g for å være mer nøyaktig!;)
Mange som tror de bare skal regne i gram, men da blir det jo feil! Derfor jeg liksom må bry meg litt! :)
Mange som tror de bare skal regne i gram, men da blir det jo feil! Derfor jeg liksom må bry meg litt! :)
Jeg synes Kitt er flink til å bry seg! Og det var ment positivt! ;)
Jeg var vist lidt for hurtig på regnemaskinen :D
Jeg synes Kitt er flink til å bry seg! Og det var ment positivt! ;)
:suss:Takk!:)
Hei :-)
Nå har jeg handlet inn det meste jeg trenger, men finner ikke bakemix, finnes det noen erstatning til det?
Jeg går på helsekost butikk og kjøper soyprotein pulver,veldig lite carbs.og veldig bra å bake med..
Okay, 1000 takk:D
Holdt faktisk i det i butikken i sta, men turte ikke ta med...:eek: Men da blir det en tur til ;)
Kan philadelphia ost fryses ned ? :)
hvis j sku bestemme meg for¨å ta en fest..hvordan vil da kroppen reagere på noen rusbrus? blir man ille dårlig tro?
Kan philadelphia ost fryses ned ? :)
ja, det går fint. Pass på at den tines i kjøleskapet for å ikke skille seg. :)
Photobscura
19-01-11, 10:07
hvis j sku bestemme meg for¨å ta en fest..hvordan vil da kroppen reagere på noen rusbrus? blir man ille dårlig tro?
Vanskelig å si. Du har "egenkomponert" som filosofi, hva vil det si? Er du i ketose? Er det snakk om sukkerfri, eller "ordentlig" rusbrus, altså med sukker?
Om du er i ketose, så kan du gjerne oppleve å tåle mye mindre enn du er vant til. Om du drikker noe såpass sukkerholdig som en rusbrus, så kan du bli direkte dårlig, avhengig av hvor lenge du har holdt på med lavkarbo. Jeg ville heller gått for en tørr cava/hvitvin eller rødvin, forsåvidt. Og tatt det laaaangsomt, passet på å få i deg godt med mat (gjerne skikkelig fet mat) før drikkinga, og være nøye på å få i meg nok vann. Sånn generelt anbefales det heller ikke å drikke alkohol de første par ukene man er i ketose, dersom du er det.
Men igjen, vanskelig å si, når jeg verken vet hva du legger i egenkomponert eller rusbrus :p.
Oi dette visste ikke jeg, har rett og slett misforstått så jeg er skikkelig glad at du blander deg jeg :D
Tror jeg er litt treg i knollen (har vært ute og reist og sovet utrolig lite i det siste) i dag så jeg må bare spør for å være sikker. Dersom jeg spiser en entrecote på 300 g, så gir det ca. 552 kcal, hvorav 34,5 g fett og 60 g protein (iht matvareguiden.no). Dvs at dersom jeg skal ha 1500kcal/133g fett/80g protein så har jeg fortsatt ca 100 g fett og 20 g proteiner og gå på eller???
Akkurat nå prøver jeg meg på SDS igjen i håp om at vekta skal gå nedover så da tenker jeg ikke på slikt. Men det er greit å vite dersom jeg skal prøve meg på et annet opplegg. Synes forøvrig det er vanskelig å spise rikitg slik at dette regnestykket går opp, blir som oftest for lite eller for mye av noe.
ja, det går fint. Pass på at den tines i kjøleskapet for å ikke skille seg. :)
Takk for svar :) da skal det hamstres:D:D
Oi dette visste ikke jeg, har rett og slett misforstått så jeg er skikkelig glad at du blander deg jeg :D
Akkurat nå prøver jeg meg på SDS igjen i håp om at vekta skal gå nedover så da tenker jeg ikke på slikt. Men det er greit å vite dersom jeg skal prøve meg på et annet opplegg. Synes forøvrig det er vanskelig å spise rikitg slik at dette regnestykket går opp, blir som oftest for lite eller for mye av noe.
Bare hyggelig! :D
Har blitt for gammel til å gidde å tie still!:p
Men du, litt for mye eller for lite spiller ingen rolle, det jevner seg ut i løpet av en uke eller sånn. Det er mer prinsippet bak, at man skal ha noen tall å forholde seg til, som er poenget!:)
Lykke til med SDS! :)
Tror jeg er litt treg i knollen (har vært ute og reist og sovet utrolig lite i det siste) i dag så jeg må bare spør for å være sikker. Dersom jeg spiser en entrecote på 300 g, så gir det ca. 552 kcal, hvorav 34,5 g fett og 60 g protein (iht matvareguiden.no). Dvs at dersom jeg skal ha 1500kcal/133g fett/80g protein så har jeg fortsatt ca 100 g fett og 20 g proteiner og gå på eller???
Editerte litt jeg, for hodet henger ikke helt med i dag og jeg klarer ikke helt å samle tankene. Litt dumt egentlig tatt i betraktning at jeg skal ha "review" på et gigantdokument i dag.
Ville bare sjekke at jeg har forstått prinsippene riktig, er litt sånn teskje-dag i dag kjenner jeg :o. Tenkte også bare å nevne at jeg har gått tilbake på SDS for det er det eneste opplegget som har fått meg ned i vekt, så jeg vil prøve det en ny periode.
Så vidt jeg kan skjønne, stemmer regnestykket ditt veldig bra! :)
(Men jeg har sår på hornhinnene og ser alt i en liten tåkesky om dagen:p)
Vanskelig å si. Du har "egenkomponert" som filosofi, hva vil det si? Er du i ketose? Er det snakk om sukkerfri, eller "ordentlig" rusbrus, altså med sukker?
Om du er i ketose, så kan du gjerne oppleve å tåle mye mindre enn du er vant til. Om du drikker noe såpass sukkerholdig som en rusbrus, så kan du bli direkte dårlig, avhengig av hvor lenge du har holdt på med lavkarbo. Jeg ville heller gått for en tørr cava/hvitvin eller rødvin, forsåvidt. Og tatt det laaaangsomt, passet på å få i deg godt med mat (gjerne skikkelig fet mat) før drikkinga, og være nøye på å få i meg nok vann. Sånn generelt anbefales det heller ikke å drikke alkohol de første par ukene man er i ketose, dersom du er det.
Men igjen, vanskelig å si, når jeg verken vet hva du legger i egenkomponert eller rusbrus :p.
j tror j er i ketose..veldig usikker..midje målet har gått ned noen hakk men bare gått ned en halv kilo! spiser så lite karb som overhode mulig, it no særlig mer enn 5g om dagen! og når d gjelder rusbrus..hehe,da snakker j om smirnoff ice og lignende.. aldri likt vin ma;/
Photobscura
19-01-11, 11:21
j tror j er i ketose..veldig usikker..midje målet har gått ned noen hakk men bare gått ned en halv kilo! spiser så lite karb som overhode mulig, it no særlig mer enn 5g om dagen! og når d gjelder rusbrus..hehe,da snakker j om smirnoff ice og lignende.. aldri likt vin ma;/
Jeg vet ikke helt hva Smirnoff Ice er, eller, jeg har hørt om det, men er det sukkerfritt? Vet det finnes sukkerfrie rusbruser, men jeg klarer ikke å drikke sånt :p.
Men som sagt, vær obs på at du kan bli fortere full enn du er vant til!
PS: Kan du please ikke skrive "sms-språk"? Typ, j i stedet for jeg etc. Ikke vondt ment, men det er innmari slitsomt å lese ...
Jeg vet ikke helt hva Smirnoff Ice er, eller, jeg har hørt om det, men er det sukkerfritt? Vet det finnes sukkerfrie rusbruser, men jeg klarer ikke å drikke sånt :p.
Men som sagt, vær obs på at du kan bli fortere full enn du er vant til!
PS: Kan du please ikke skrive "sms-språk"? Typ, j i stedet for jeg etc. Ikke vondt ment, men det er innmari slitsomt å lese ...
den er grei:) takk for kjapt svar!
rusbrusen er d nok mye sukker i ja..litt bedre med sukkerfrie da kanskje?! ingen planer om alkohol før om noen uker,da d er julebord til samboer.
rusbrusen er d nok mye sukker i ja..litt bedre med sukkerfrie da kanskje?! ingen planer om alkohol før om noen uker,da d er julebord til samboer.
ska prøve å skrive ordentlig..ble d it stedet for det ser j..beklager det!
Hold deg til sukkerfri i så stor grad du kan. Evt kan du jo blande vodka og lettbrus , feks 7-up light, sprite light og hva de nå heter alle sammen - DET er nemlig akkurat det samme som rusbrus - men nå har du den helt sukkerfri ;)
Jeg vet grevens cider har et par alternativer med svært lite karbo, jordbær ihvertfall og enten pære eller eple har 0.6 g karbo pr 100 gram hvis du ikke gidder å blande selv. JEG tenker at man gjør det man må gjøre når man har tatt et kostholdsvalg ;)
Hold deg til sukkerfri i så stor grad du kan. Evt kan du jo blande vodka og lettbrus , feks 7-up light, sprite light og hva de nå heter alle sammen - DET er nemlig akkurat det samme som rusbrus - men nå har du den helt sukkerfri ;)
Jeg vet grevens cider har et par alternativer med svært lite karbo, jordbær ihvertfall og enten pære eller eple har 0.6 g karbo pr 100 gram hvis du ikke gidder å blande selv. JEG tenker at man gjør det man må gjøre når man har tatt et kostholdsvalg ;)
takk for info, det kom veldig godt med!:)
jepp,har tatt ett kostholdsvalg,men det er itte dermed sagt at man itte kan unne seg to fester i året;) jeg er rimlig slavisk når det kommer til kosthold så j ser itte på det som noe problem:) så det går så bra at det;)
alexsandra
20-01-11, 12:41
jeg lurer på hvor stor pris forskjellen er på produkter her og i sverige. vet at kjøtt og kylling er billigere men jeg tenker på alt det "fugle frøet" man baker med og sojaprotein pulveret,ost,fløte,bacon.
Min erfaring som gammel "Harry- handler" er at det meste er billigere, om enn bare pga kursen!
Men ting som Fiberhusk er ca 1/3 av prisen.
Vi reiser til Nordby ved Svinesund og i Nordby Mat får du alltid fersk ribbe til en billig penge feks.
Maximat i andre enden har Göl pølser blant annet med svært lite karber.
Det finnes flere tråder/lister her inne om hva man bør kjøpe i Sverige. Skal se hva jeg finner!
Denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24639&highlight=sverige) er fin i hvert fall!
alexsandra
20-01-11, 13:24
Min erfaring som gammel "Harry- handler" er at det meste er billigere, om enn bare pga kursen!
Men ting som Fiberhusk er ca 1/3 av prisen.
Vi reiser til Nordby ved Svinesund og i Nordby Mat får du alltid fersk ribbe til en billig penge feks.
Maximat i andre enden har Göl pølser blant annet med svært lite karber.
Det finnes flere tråder/lister her inne om hva man bør kjøpe i Sverige. Skal se hva jeg finner!
Denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24639&highlight=sverige) er fin i hvert fall!
takk snille deg:) er litt vansklig og finne frem i junglen i blant,men det er toppers og få linke til temaet
God kveld alle sammen:)
jeg er en gutt på 25år som seriøst må gjøre noe for og gå ned i vekt.
Aldri vært noe særlig glad i poteter og pasta så lavkarbo burde passe meg bra. Jeg stinker rett og slett på kjøkkenet så det jeg lurte på er hvilken diett det er lettest og sette seg inn i for nybegynnere.
Tenkte å kjøpe meg boka slank med ketolysekuren da jeg tror den er "enklest" å følge.
Eller tror dere jeg burde starte med en annen? Atkins?fedon?
det her er sikkert et dumt spm, men kommer man i ketose hvis man kjøper en 2ukers meny fra spisdegslank.no
alexsandra
21-01-11, 00:24
Aldri vært noe særlig glad i poteter og pasta så lavkarbo burde passe meg bra. Jeg stinker rett og slett på kjøkkenet så det jeg lurte på er hvilken diett det er lettest og sette seg inn i for nybegynnere.
Tenkte å kjøpe meg boka slank med ketolysekuren da jeg tror den er "enklest" å følge.
det her er sikkert et dumt spm, men kommer man i ketose hvis man kjøper en 2ukers meny fra spisdegslank.no
nå har ikke lest hva slags diett det er,men min personlig mening om hva jeg ville ha gjort er og lese om de forskjellige diettene først enn og hoppe rett på en meny:)
JA det gjør du! Har god erfaring med spisdegslank, det er variert mat og jeg synes den var helt grei på smak. Kjempefin kick-start mens du leser deg opp på andre retninger - eller om du velger å fortsette. Jeg burde nok fortsatt på spisdegslank til jeg var kommet mye mer ned i vekt - fordi jeg har en tendens til å spise for mye mat generelt tror jeg... En kompis gikk ned 5 kg de to ukene på spisdegslank så ingenting er umulig :)
TrillTrall
21-01-11, 11:35
Nei - du må nok spise den også. ;) Sorry. Klarte ikke å dy meg. :)
Nei - du må nok spise den også. ;) Sorry. Klarte ikke å dy meg. :)
*tørker vann av skjermen sin*.... ganske så morsom i dag TrillTrall!!
Hei
Jeg har vært ute en stund, men er klar for ny innsats.
Først må jeg si at jeg vet jeg burde telle karber, men etter x-antall G.R. kurer klarer jeg det ikke. (har telling langt opp i halsen)
Er dette en grei dagsmeny?
Frokost: 2 stk. lin knekkebrød med smør, majones og krydder skinke
Middag: Rømmegrøt m/ smørøye og splenda (oppskrift her i fra)
Kveld: marinerte skampi m/aioli, reker m/majones og lavkarbo lapper.
Eller blir dette for mye fett?
Jeg skal prøve å ligge på ca. 15 pr. dag
j har kjøpt ketosticks, hva skal den vise på fargeskala`n for at jeg ska være i 100% ketose? mørkest mulig farge?ellers lysest?
Så lenge den gir utslag så er du i ketose uansett hvor mørk den er.
Så lenge den gir utslag så er du i ketose uansett hvor mørk den er.
null utslag:( den sto på negativ...den lyseste på remsa. hvordan skal j da komme meg i ketose?
er d karbo i egg..el er d itte?
er d karbo i egg..el er d itte?
Det kan være greit å allerede nå lære seg hvordan man finner næringsinnhold i mat på egen hånd - så slipper du å legge ut spørsmål om ting du kan finne ut selv :) Bruk google, www.diett.no (http://www.diett.no), programmet "mat på data" som du finner på www.matportalen.no (http://www.matportalen.no) eller www.næringsinnhold.no (http://www.næringsinnhold.no) :)
Det er rundt 1 gram karbohydrat i ett egg. Det har også blitt kommentert før - kan du være så snill og skrive hele ord i innleggene dine istedet for sms-språk? På forhånd takk :)
www.matvareguiden.no (http://www.matvareguiden.no) er bedre enn de nevnte.
Jeg pleier og regne 1 kh pr egg, og null karbo i høna:D
Jeg pleier og regne 1 kh pr egg, og null karbo i høna:D
http://content.sweetim.com/sim/cpie/emoticons/00020468.gif (http://www.sweetim.com/s.asp?im=gen&lpver=3&ref=10)
(http://www.sweetim.com/s.asp?im=gen&lpver=3&ref=12)
Egg er 0,3 gram karbohydrater pr. 100 gram egg.
Ett medium egg veier ca 50-55 gram.
bare sjekk på prior sine sider
og f.eks. www.matvareguiden.no (http://www.matvareguiden.no)
Det er endret den senere tid.
Egg er 0,3 gram karbohydrater pr. 100 gram egg.
Ett medium egg veier ca 50-55 gram.
bare sjekk på prior sine sider
og f.eks. www.matvareguiden.no (http://www.matvareguiden.no)
Det er endret den senere tid.
Jøss - da er det stor forskjell i hva som opplyses!
Jøss - da er det stor forskjell i hva som opplyses!
:ja: Det er ikke til å bli klok på av og til:cool:
j har kjøpt ketosticks, hva skal den vise på fargeskala`n for at jeg ska være i 100% ketose? mørkest mulig farge?ellers lysest?
null utslag:( den sto på negativ...den lyseste på remsa. hvordan skal j da komme meg i ketose?
Alle utslag er utslag som det ble sagt, men du bør måle på kvelden, minst 2 timer etter siste måltid for å få riktig resultat.
Du kommer deg i ketose ved å bare spise mat med lite karbohydrater. Les deg ordentlig opp på hva slags mat det er og sett opp, og følg, en ketogen meny for 3-5 dager, så kommer du garantert i ketose!:)
Og du, vær så snill å dropp sms- språket!;)
Alle utslag er utslag som det ble sagt, men du bør måle på kvelden, minst 2 timer etter siste måltid for å få riktig resultat.
Du kommer deg i ketose ved å bare spise mat med lite karbohydrater. Les deg ordentlig opp på hva slags mat det er og sett opp, og følg, en ketogen meny for 3-5 dager, så kommer du garantert i ketose!:)
Og du, vær så snill å dropp sms- språket!;)
Takk for svar, ja jeg bekalger sms språket, er itte helt vant til det her enda..men kommer meg!:)
Jeg er i ketose ser jeg.. er midt på skalaen!
Takk for svar, ja jeg bekalger sms språket, er itte helt vant til det her enda..men kommer meg!:)
Jeg er i ketose ser jeg.. er midt på skalaen!
Begynner å hjelpe, ja!:)
:heia: for ketose! men du, du trenger ikke ligge så lavt som 5g karber om dagen. Skal du ha i deg nok sunne greier fra grønnsakene, bør du ligge på 15 eller bittelitt over!:)
Oljer
Jeg har forstått at det ikke er bra med for mye olje.(tenkte på hjemmelaget aioli, majones, marinader osv)
Hvorfor?
På Olivenolje flasken står det 0 carber. (Har prøvd å finne svar, men uten hell)
Oljer
Jeg har forstått at det ikke er bra med for mye olje.(tenkte på hjemmelaget aioli, majones, marinader osv)
Hvorfor?
På Olivenolje flasken står det 0 carber. (Har prøvd å finne svar, men uten hell)
Oljer er da bra :D
Kaldpressa oljer er best :ja:
Hvor har du det fra at ikke oljer er bra?
Photobscura
26-01-11, 21:54
Oljer er da bra :D
Kaldpressa oljer er best :ja:
Hvor har du det fra at ikke oljer er bra?
Det som kan være greit å passe på, er at en del oljer inneholder mye omega 6 som kan være betennelsesframkallende når det er ubalanse i inntaket, altså vi trenger litt omega6 fra fett, men ikke for mye ;).
Men bruk som Gerd sier, kaldpressa oljer av kvalitet! Hold deg unna særlig soyaolje, den er det ødelagte fettsyrer i, som er skadelige for kroppen.
Oljer
Hvorfor?
Her står det en del om forskjellig olje:
Opprinnelig lagt inn av MHM
Vi får rimelig unyanserte råd fra våre ernæringsmyndigheter: "Bruk olje!" er hva vi får høre. Men de sier ikke at noen oljer er helseFREMMENDE mens andre er direkte UHELDIGE for vår helse. Og vi får ikke informasjon om at vi ikke bør steke i oljene (da er sjansen stor for at vi ødelegger oljen selv).
Maisolje, solsikkeolje og soyaolje bør HIVES, av fire ulike grunner:
1) De inneholder for mye flerumettet omega-6 fett, som virker betennelsesøkende (astma, revmatisme, allergier, fibromyalgi m.m.).
2) De er alltid varmpresset. Dette er en industriell prosess som blant annet gir avfallsstoffer som transfett, frie radikaler, dimerer og polymerer.
3) De egner seg IKKE for steking pga innholdet av flerumettet fett.
4) De vil ved bruk fortrenge sunne oljer som olivenolje, rapsolje, avokadoolje.
Desverre så drar denne lista med seg majones, kaviar og majonessalater i dragsuget.... :rolleyes:
Olivenolje, rapsolje, avokadoolje og makadamiaolje inneholder mye enumettet fett som er positivt for fettforbrenning, ledd, hud m.m.
Linfrøolje, valnøttolje og tran inneholder mye omega-3, og er meget varmeustabile. Bør brukes som kosttilskudd, eller over salat.
Kokosolje (Cocosa) er den oljen med mest mettet fett, noe som er gunstig ved varmebehandling av mat.
På etiketten av alle oljene MÅ det stå kaldpresset eller xtra virgin, for at de skal være sunne.
Litt komplisert? Ehhh, ja. Men man trenger jo ikke huske hva alle disse omega-ene er for noe, bare man husker hva som er sunt og usunt... :cool:
Tusen takk til dere alle for oppklarende svar.:)
Hvor jeg er blitt fortalt at oljer ikke er bra i lavcarbo husker jeg ikke, men
jeg har fått det for meg. :)
Takk takk. Da skal jeg bruke det med god samvittighet.
tora trollmor
30-01-11, 18:46
olje spiser jeg mye av :)
alexsandra
31-01-11, 14:22
litt forvirret.
på sjokoladen står det 56kh hvorav sukkerarter 6gr sukkeralkoholer er 49g
etter som jeg har forstått så skal jeg trekke fra de 49. blir det riktig?
og + sukkerarter
56-49=7 +7= 14 kh?:confused:
litt forvirret.
på sjokoladen står det 56kh hvorav sukkerarter 6gr sukkeralkoholer er 49g
etter som jeg har forstått så skal jeg trekke fra de 49. blir det riktig?
og + sukkerarter
56-49=7 +7= 14 kh?:confused:
det blir 56- 49 :)
Ikke plusse på sukkerarter. de er i de 56 :ja:
alexsandra
31-01-11, 14:45
det blir 56- 49 :)
Ikke plusse på sukkerarter. de er i de 56 :ja:
da er det bare 7kh pr 100g.:D yeehh
takk for svar.
da går det tilomed og spise sjokolade med god samvitighet:D
da går det tilomed og spise sjokolade med god samvitighet:D
Nja, nå skal vel helst karbene komme fra grønnsaker. Sjokolde er ganske tomme kalorier... ;)
Hei. Jeg er på min første dag på ketolysekuren... Når jeg målte urinen i kveld fikk jeg rosa utslag på 10..altså ikke den lyse rosa,men den etter den. Jeg har drukket litt i overkant av 3 liter vann i dag og lagt på 15 karbo.... Bør jeg redusere på karboene for å få stiksen mere rosa eller vil den komme til å bli mere rosa etter noen dager siden dette er min første dag? Jeg tar alle tablettene som følger med kuren....
Hei. Jeg er på min første dag på ketolysekuren... Når jeg målte urinen i kveld fikk jeg rosa utslag på 10..altså ikke den lyse rosa,men den etter den. Jeg har drukket litt i overkant av 3 liter vann i dag og lagt på 15 karbo.... Bør jeg redusere på karboene for å få stiksen mere rosa eller vil den komme til å bli mere rosa etter noen dager siden dette er min første dag? Jeg tar alle tablettene som følger med kuren....
15 karber er bra det. Folk flest går ikke under det. Men man må jo kjenne etter hva kroppen sier. Om det er din første dag tror jeg du trygt kan ta det med ro.
Utslag er utslag uansett farge!!!:D
Ikke gå under 15 karber. Du trenger dem for å få i deg nok grønnsaker! Det er som regel ingen gevinst av å ligge veldig lavt på karbene, snarere tvert i mot!
Lykke til!:)
Ja da jeg var på vekta i morges hadde det forsvunnet 1.5 kilo fra i går....så da er jeg vel på rett vei??
alexsandra
01-02-11, 18:51
skal kostfiber også trekkes fra?
skal kostfiber også trekkes fra?
Nix. Er allerede trukket fra ( EU-regel)
alexsandra
01-02-11, 18:58
Nix. Er allerede trukket fra ( EU-regel)
dæven steike da er det sykt mye karbo i "fuglefrøa mine":(
sukk.. bytte ut alt
Jeg hadde egentlig tenkt å begynne på Atkins dietten, men kjenner jeg meg selv rett så vil det bare ende dårlig. Det jeg lurer på er om jeg kan ha en diett med samme inntak prinsipp, bare ikke de samme stegene?
Slik at jeg spiser veldig lite karbohydrater, men mye fett, uten å faktisk telle det? Jeg er ganske god på å begrense meg sånn sett, så jeg har ganske god tro på meg selv hvis jeg følger min diett på den måten!
Jeg hadde egentlig tenkt å begynne på Atkins dietten, men kjenner jeg meg selv rett så vil det bare ende dårlig. Det jeg lurer på er om jeg kan ha en diett med samme inntak prinsipp, bare ikke de samme stegene?
Slik at jeg spiser veldig lite karbohydrater, men mye fett, uten å faktisk telle det? Jeg er ganske god på å begrense meg sånn sett, så jeg har ganske god tro på meg selv hvis jeg følger min diett på den måten!
Tja Ketolyse eller Skaldeman?? Det finnes et utall av lavkarbodietter og man må bare velge seg en, lese seg opp og følge prinsippene slavisk og veie maten til man er trygg på hvordan det fungerer.
Ketolyse er kanskje det enkleste? Se her (http://www.ketolyse.no/), boka og vitaminene selges bl.a. på Meny i tillegg til denne nettsiden.
alexsandra
03-02-11, 10:39
trodde go green merker var greit men er jo ganske mye karber i alt. blir frustrert:mad: så nå aner jeg ikke hvilke merke jeg skal satse på og i hvilke butikk jeg kan finne det. *river av meg håret snart*
trodde go green merker var greit men er jo ganske mye karber i alt. blir frustrert:mad: så nå aner jeg ikke hvilke merke jeg skal satse på og i hvilke butikk jeg kan finne det. *river av meg håret snart*
Jeg regner med at med fuglefrø så tenker du på linfrø, sesam, solsike osv?? Er mye rar merking ute og går der og jeg kan ikke helt få meg til å tro at det kan være så mye som opptil 15 g kh i forskjell hos ulike typer merker av bl.a. solsikkefrø. Tror heller at det syndes mot hvordan dette skal merkes, men dette har blitt diskutert opp og ned i mente her inne så du kan jo bare søke litt her inne på forumet (tror bl.a. solsikkefrø og linfrø er behørig diskutert).
Møllerens (???? tror jeg dt heter) er vel det merket som er merka med minst kh per 100g frø og det får jeg tak i på Rema. Er ikke sikker på merket men de har det ihvertfall på rema.
alexsandra
03-02-11, 15:16
Jeg regner med at med fuglefrø så tenker du på linfrø, sesam, solsike osv?? Er mye rar merking ute og går der og jeg kan ikke helt få meg til å tro at det kan være så mye som opptil 15 g kh i forskjell hos ulike typer merker av bl.a. solsikkefrø. Tror heller at det syndes mot hvordan dette skal merkes, men dette har blitt diskutert opp og ned i mente her inne så du kan jo bare søke litt her inne på forumet (tror bl.a. solsikkefrø og linfrø er behørig diskutert).
Møllerens (???? tror jeg dt heter) er vel det merket som er merka med minst kh per 100g frø og det får jeg tak i på Rema. Er ikke sikker på merket men de har det ihvertfall på rema.
solsikke frø innholder protein 19,5. karbohydrat 34. fett 34, kostfiber ca 25
Hei!
Jeg har et lite spørsmål ang. fiberhusk.
Hvilke merke er det som sender det ut i dagligvarebutikkene ?
De på Rema 1000 sa til meg at de kan finne dem, men de har desverre ingen informasjon om det eller noen leverandør.
Noen som kan hjelpe meg?:P
Hei!
Jeg har et lite spørsmål ang. fiberhusk.
Hvilke merke er det som sender det ut i dagligvarebutikkene ?
De på Rema 1000 sa til meg at de kan finne dem, men de har desverre ingen informasjon om det eller noen leverandør.
Noen som kan hjelpe meg?:P
http://lilalife.no/wordpress/wp-content/uploads/2010/02/fiberhusk-300g-pose-utsolgt_medium.jpg
lindroos.net (http://lindroos.net/)
Det var det jeg fant av info på posen!
Meny, ICA og Ultra har det i hvert fall i sortimentet!
Tusen takk!
Da skal jeg snakke med en fyr på Rema om det i morgen, så får jeg håpe de kan bestille det inn!
Så jeg kan begynne å lage litt lavkarbobakverk.
solsikke frø innholder protein 19,5. karbohydrat 34. fett 34, kostfiber ca 25
Høres ut som GO green sin det ja, mener møllerens som de har på Rema har en del mindre kh. Både matvareguiden og næringsinnhold.no oppgir 7,25 g kh pr 100 g og det er det jeg alltid har regnet. Solsikkefrø er jo uansett ikke noe du bør ha for mye av (bl.a. er det partystopper for mange).
Hei. Jeg har så lyst på te og lurer derfor på hvilket søtstoff jeg kan bruke i den.. Før brukte jeg suketter (den hvite beholderen med blå tropp) men hva skal jeg bruke nå? noe merke som er "sunnere" enn andre? Jeg startet opp på Ketolysekuren på mandag 31.1 og har ikke hittil brukt søtstoff av noe slag. Har noen tips??
alexsandra
03-02-11, 21:15
Hei. Jeg har så lyst på te og lurer derfor på hvilket søtstoff jeg kan bruke i den.. Før brukte jeg suketter (den hvite beholderen med blå tropp) men hva skal jeg bruke nå? noe merke som er "sunnere" enn andre? Jeg startet opp på Ketolysekuren på mandag 31.1 og har ikke hittil brukt søtstoff av noe slag. Har noen tips??
jeg bruker stevia:)
Jeg bruker suketter.Men jeg drikker ikke te hver dag,et par ganger i uka.
Sweet_Girl_
04-02-11, 00:21
hei!
eg er ny her inne, men lurte på kor man kan lage sånn vekttabell, om vekta no og målvekta?
lurte på om det er noen som har lyst på ein treningskamerat også?
har lyst til å begynne å trene, men trur det er mye kjekkere å trene ilag med noen.. :)
hei!
eg er ny her inne, men lurte på kor man kan lage sånn vekttabell, om vekta no og målvekta?
Her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25879&highlight=ticker)har du en utmerket oppskrift på ticker!
Lykke til!:)
Jeg bruker også stevia, men det kan være litt vanskelig å finne i norske butikker - sukrin er nok lettere å få tak i. :) (På helsekost, vel og merke.) Både stevia og sukrin er søtemidler som ikke er kunstige, så jeg bruker heller disse enn splenda - skjønt det også er "lov", og tilgjengelig i de fleste vanlige matbutikker.
Sweet_Girl_
04-02-11, 12:39
tusen takk.. fekk da te til slutt...
skummelt å sjå, men no ska da bare gå ein vei, ned over... hehe
Jeg begynte med lavkarbo den 3.feb og jeg har slitt en del med irritabelt tarmsystem etter det.. Forrige gangen jeg fikk ut avføring var den 4, så stoppet det helt opp. Til i dag da(7.feb), ettersom jeg bestemte meg for å ta noen tabletter som skulle løse dette innen ett par timer, som de gjorde da! Men jeg vil ikke slite med dette resten av diett planen.
Også lurer jeg på om dette med pepsi max, jeg synes å ha lest at det var så bra når man var på denne lavkarbo dietten, men så ser jeg mange andre på denne dietten som slåss for å komme ut av denne avhengigheten. Jeg digger hvertfall pepsi max, og bruker dette som en slags erstatning på mine søtsug.
- Takk :)
Photobscura
08-02-11, 08:02
Jeg begynte med lavkarbo den 3.feb og jeg har slitt en del med irritabelt tarmsystem etter det.. Forrige gangen jeg fikk ut avføring var den 4, så stoppet det helt opp. Til i dag da(7.feb), ettersom jeg bestemte meg for å ta noen tabletter som skulle løse dette innen ett par timer, som de gjorde da! Men jeg vil ikke slite med dette resten av diett planen.
Også lurer jeg på om dette med pepsi max, jeg synes å ha lest at det var så bra når man var på denne lavkarbo dietten, men så ser jeg mange andre på denne dietten som slåss for å komme ut av denne avhengigheten. Jeg digger hvertfall pepsi max, og bruker dette som en slags erstatning på mine søtsug.
- Takk :)
Mange opplever å bli forstoppat i en overgang, gi det litt tid, så går det mest sannsynlig over! Det finnes andre litt mildere måter å overkomme fortstoppelse på. F.eks å legge linfrø i bløtt, til det kommer et geleaktig lag rundt det, og så drikker du det (ikke tygg!). Linfrø utvider seg litt i tarmen, sånn at det som skal ut kommer ut ;).
Hva er det du lurer på med Pepsi Max, egentlig? Bra er det jo ikke. Det er en helkunstig drikk med et ganske kjipt søtningsmiddel, altså aspartam, som kan gi enkelte plager. Jeg får stikksmerter i kroppen av brus med aspartam, men for andre igjen går det greit. Og for noen skaper det kunstig "sult" (eller fysing) og søthunger, noen merker at vekta går saktere ned med lettbrus, men ikke alle. Men det er igjen opp til hver enkelt om man vil drikke det eller ikke.
Her står det en del om forskjellig olje:
Opprinnelig lagt inn av MHM
Vi får rimelig unyanserte råd fra våre ernæringsmyndigheter: "Bruk olje!" er hva vi får høre. Men de sier ikke at noen oljer er helseFREMMENDE mens andre er direkte UHELDIGE for vår helse. Og vi får ikke informasjon om at vi ikke bør steke i oljene (da er sjansen stor for at vi ødelegger oljen selv).
Maisolje, solsikkeolje og soyaolje bør HIVES, av fire ulike grunner:
1) De inneholder for mye flerumettet omega-6 fett, som virker betennelsesøkende (astma, revmatisme, allergier, fibromyalgi m.m.).
2) De er alltid varmpresset. Dette er en industriell prosess som blant annet gir avfallsstoffer som transfett, frie radikaler, dimerer og polymerer.
3) De egner seg IKKE for steking pga innholdet av flerumettet fett.
4) De vil ved bruk fortrenge sunne oljer som olivenolje, rapsolje, avokadoolje.
Desverre så drar denne lista med seg majones, kaviar og majonessalater i dragsuget.... :rolleyes:
Olivenolje, rapsolje, avokadoolje og makadamiaolje inneholder mye enumettet fett som er positivt for fettforbrenning, ledd, hud m.m.
Linfrøolje, valnøttolje og tran inneholder mye omega-3, og er meget varmeustabile. Bør brukes som kosttilskudd, eller over salat.
Kokosolje (Cocosa) er den oljen med mest mettet fett, noe som er gunstig ved varmebehandling av mat.
På etiketten av alle oljene MÅ det stå kaldpresset eller xtra virgin, for at de skal være sunne.
Litt komplisert? Ehhh, ja. Men man trenger jo ikke huske hva alle disse omega-ene er for noe, bare man husker hva som er sunt og usunt... :cool:
Så så lenge det står kaldpresset og x-tra virgin er det en bra olje? For så en olje på coop som het Norsk Kaldpresset rapsolje(eller noe lignende:P) og jeg vurderte å kjøpe den, men var usikker på om den blir godkjent, hehe
Så så lenge det står kaldpresset og x-tra virgin er det en bra olje? For så en olje på coop som het Norsk Kaldpresset rapsolje(eller noe lignende:P) og jeg vurderte å kjøpe den, men var usikker på om den blir godkjent, hehe
MHM er en annerkjent ernæring- fysiolog, så jeg tror på det hun sier, ja!
Nå strides de lærde om rapsolje er så bra som mange skal ha det til, men jeg drikker jo ikke litervis om dagen, tenker jeg!:p
MHM er en annerkjent ernæring- fysiolog, så jeg tror på det hun sier, ja!
Nå strides de lærde om rapsolje er så bra som mange skal ha det til, men jeg drikker jo ikke litervis om dagen, tenker jeg!:p
Nei, jeg hadde jo ikke tenkt å slukke tørsten med rapsolje XD
Men til salater og litt steking/lage marinade, så får jeg håpe det funker:)
Mange opplever å bli forstoppat i en overgang, gi det litt tid, så går det mest sannsynlig over! Det finnes andre litt mildere måter å overkomme fortstoppelse på. F.eks å legge linfrø i bløtt, til det kommer et geleaktig lag rundt det, og så drikker du det (ikke tygg!). Linfrø utvider seg litt i tarmen, sånn at det som skal ut kommer ut ;).
Hva er det du lurer på med Pepsi Max, egentlig? Bra er det jo ikke. Det er en helkunstig drikk med et ganske kjipt søtningsmiddel, altså aspartam, som kan gi enkelte plager. Jeg får stikksmerter i kroppen av brus med aspartam, men for andre igjen går det greit. Og for noen skaper det kunstig "sult" (eller fysing) og søthunger, noen merker at vekta går saktere ned med lettbrus, men ikke alle. Men det er igjen opp til hver enkelt om man vil drikke det eller ikke.
Tusen takk for svar^^
Hva gjør jeg når jeg har spist for mye proteiner? Hiver innpå mer fett,
eller er dagens meny spolert?
I følge diett.no så har jeg fått i meg 183% proteiner, 133 % fett og 5 % karbo.
Dette jeg har spist i dag:
2 lavkarbo brød
100 gr roastbeef
10 gr meierismør
12 gr majones
En kopp te med en dæsj (ca 10 gr) Cocosa
200 gr stekt laks
100 gr blomkål
Hei!
Jeg lurer på om trening vil gi raskere vektnedgang når du går på lavkarbokur? Har hørt at det ikke vil ha så stor påvirkning.
Jeg har gått på kur i 4 uker nå, men synes det går ganske sakte, Står nesten stille. Gikk på lavkarbokur for noen år siden, og da gikk jeg ned mye fortere på mindre tid, På den tiden var jeg litt mer aktiv. Så lurer veldig på dette, om ikke hva er galt? :cool:
Du kan faktisk stå stille i begynnelsen av treningen eller gå opp 1 kilo og2 fordi kroppen får mer muskelmassse av treningen,men så vil selfølgelig vektapet begynne:)
Mange går inn cm men ikke ned i vekt.
Det skader aldri å trene :D
Hvis du ikke går ned på vekta er jo det mest sannsynlig fordi du bygger muskler... og 1 kg muskler tar mindre plass enn 1 kg fett, i tillegg til at det får opp forbrenninga :)
Har du mulighet til å trene, og liker det, så anbefaler jeg deg absolutt å gjøre det!!!
:)
hvor mange karbohydrater forbrenner man ved 1 time hard spinning eller styrketrening? noen som vet?
Trodde jeg var ute av ketose på lengst jeg nå, spiser ca 100-120karbs om dagen og trener 1-2 timer om dagen.. og er fortsatt i ketose?
Hva gjør jeg når jeg har spist for mye proteiner? Hiver innpå mer fett,
eller er dagens meny spolert?
I følge diett.no så har jeg fått i meg 183% proteiner, 133 % fett og 5 % karbo.
Dette jeg har spist i dag:
2 lavkarbo brød
100 gr roastbeef
10 gr meierismør
12 gr majones
En kopp te med en dæsj (ca 10 gr) Cocosa
200 gr stekt laks
100 gr blomkål
De % tallene der blir jo laaaangt over 100 da... så her er det kanskje noe galt med beregningene? %vis del skal være av totalt kcalori-inntak. Når man også da vet at karbo og protein har 4 kcal pr gram, mens fett har 9 kcal pr gram - så burde det være "greit" å regne ut?
tora trollmor
13-02-11, 21:37
Kopierte dette fra journalen min selv. Da ingen har svart meg på dette. Håper noen kan svare meg :)
Foresten kan noen fortelle meg hvorfor jeg er så trørr og slapp. Er i fin form men kan sove 9 -10 timer vær natt og så når jeg kommer hjem fra jobb klarer jeg så vidt å lage middag før jeg sovner på soffaen i 1-2 timer. Så er jeg litt våken, men har ikke overskudd til noe. Holder på å falle sammen av trøtthet igjen i 8 tia på kvelden. Sitter i sofaen å halvsover te æ å jenta går til køys halv 10.
Tar alle vitaminene å drikker floradix.
Legger til at jeg går på lavkarbo, starta med det 21 juli 20010. Har ikke gått ned så mye ca 9 kg å 2 kg har kommet på igjen :(
Men har ikke hatt migrene siden jeg starta med lavkarbo :)
Håper noen kan svare meg :klem:
Kopierte dette fra journalen min selv. Da ingen har svart meg på dette. Håper noen kan svare meg :)
Foresten kan noen fortelle meg hvorfor jeg er så trørr og slapp. Er i fin form men kan sove 9 -10 timer vær natt og så når jeg kommer hjem fra jobb klarer jeg så vidt å lage middag før jeg sovner på soffaen i 1-2 timer. Så er jeg litt våken, men har ikke overskudd til noe. Holder på å falle sammen av trøtthet igjen i 8 tia på kvelden. Sitter i sofaen å halvsover te æ å jenta går til køys halv 10.
Tar alle vitaminene å drikker floradix.
Legger til at jeg går på lavkarbo, starta med det 21 juli 20010. Har ikke gått ned så mye ca 9 kg å 2 kg har kommet på igjen :(
Men har ikke hatt migrene siden jeg starta med lavkarbo :)
Håper noen kan svare meg :klem:
Du beskriver min hverdag i detalj - inkludert vektnedgang, litt opp... floradix er det jern?
Snakk med legen og be om å få ta blodprøver. Jern, Vitamin D, B12, folat, kalsium, PTH, Fritt T3 og T4, TSH, anti-TPO og C-peptid. Dette er i hovedsak prøver som kan si noe om stoffskiftet. Det finnes sikkert andre også - men det får de som har litt mer erfaring med stoffskifteproblemer kanskje legge til :)
Disse er ihvertfall de jeg har tatt :)
Hei hei, jeg er helt ny her og jeg lurte egentlig litt på om jeg øddlegger alt viss jeg spiser litt "fy mat"? f.eks 2 brødskiver eller noe annet i helgene?
Hei hei, jeg er helt ny her og jeg lurte egentlig litt på om jeg øddlegger alt viss jeg spiser litt "fy mat"? f.eks 2 brødskiver eller noe annet i helgene?
Neida, du ødelegger ikke alt, men det er klart at på sikt vil det feks hindre/forsinke vektnedgang!
Vær i hvert fall klar på at det er noe som bare skal skje en sjelden gang og gå rett tilbake til lavkarbo- kost etterpå!:)
Det spørs faktisk hvor mye karbo du ligger på pr dag! Et par skiver er iflg Lutz "Bedre uten brød" rundt 24 gram karbo. Spiser du ellers svært lite karbo bør ikke dette gi særlig utslag - spesielt om du fordeler disse to skivene utover dagen.
Opptil 72 gram karbo pr dag skal du kunne spise uten å måtte redusere fettet - bare vær obs på at dette er veldig individuelt :)
Vet ikke om dette er rett sted å spørre, men altså...
Jeg har lest masse i forumet og er veldig glad i oppskrifter og legger opp noen som favoritter på nettleseren min. Men er det noen måte inne i forumet å merke tråder man har lyst til å se på senere?? Det eneste jeg har funnet er å abonnere :confused:
Photobscura
15-02-11, 16:53
Vet ikke om dette er rett sted å spørre, men altså...
Jeg har lest masse i forumet og er veldig glad i oppskrifter og legger opp noen som favoritter på nettleseren min. Men er det noen måte inne i forumet å merke tråder man har lyst til å se på senere?? Det eneste jeg har funnet er å abonnere :confused:
Det er jo bare å bokmerke, det!
Er jo ikke dumt å abonnere heller!:)
Må bare rydde litt der av og til, da, har jeg funnet ut! Hjelper ikke mye med 1069 abonnerte tråder!:p
Jeg lurer på om man kan spise gulrøtter på lavkarbo dietten? For jeg leste at man skulle bare spise grønnsaker som vokser over jorden.
Jeg tror nok at til nå så har mitt proteininntak vært altfor høyt, men jeg visste ikke at dette faktisk betydde noe.. Men min måte på å få i meg mer grønnsaker er hvertfall å spise gulrøtter til skole lunsj, men jeg burde nok finne andre grønnsaker?
Må jeg begynne å telle proteiner også?
ada-emilie
16-02-11, 18:21
Om du følger atkins har du vel sett en liste over matvarer du kan spise på de forskjellige fasene? Det finner du på atkins.com. Gulrot er ikke med i fase 1 ihvertfall. Rå gulrot er dog mye bedre enn kokt med hensyn til GI.
Jeg lurer på om man kan spise gulrøtter på lavkarbo dietten? For jeg leste at man skulle bare spise grønnsaker som vokser over jorden.
Jeg tror nok at til nå så har mitt proteininntak vært altfor høyt, men jeg visste ikke at dette faktisk betydde noe.. Men min måte på å få i meg mer grønnsaker er hvertfall å spise gulrøtter til skole lunsj, men jeg burde nok finne andre grønnsaker?
Må jeg begynne å telle proteiner også?
Gulerøtter skal ikke spises i det hele tatt på Atkins. Se listen under "Tillatte matvarer" nedenfor. Masse å velge i !
Det skal heller ikke være nødvendig å telle proteiner. Det er ikke lett å få i seg altor mye. Som regel blir en mett før en kommer så langt :) Men porsjonskontroll kan være lurt. Se mengder på listen nedenfor :)
Fase 1: Induksjon
Reglene for induksjonen (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=270)
Tillatte matvarer på Atkins Induksjon (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=419)
Om hodepine (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=282)
Fase 2: Vedvarende vekttap
Hensikten med Vedvarende vekttap (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=271)
Hvordan følge fase 2 - vedvarende vekttap (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=475)
Vedvarendestigen - tilbakeføring av matvarer (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=4338)
Gulerøtter skal ikke spises i det hele tatt på Atkins. Se listen under "Tillatte matvarer" nedenfor. Masse å velge i !
Det skal heller ikke være nødvendig å telle proteiner. Det er ikke lett å få i seg altor mye. Som regel blir en mett før en kommer så langt :) Men porsjonskontroll kan være lurt. Se mengder på listen nedenfor :)
Fase 1: Induksjon
Reglene for induksjonen (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=270)
Tillatte matvarer på Atkins Induksjon (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=419)
Om hodepine (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=282)
Fase 2: Vedvarende vekttap
Hensikten med Vedvarende vekttap (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=271)
Hvordan følge fase 2 - vedvarende vekttap (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=475)
Vedvarendestigen - tilbakeføring av matvarer (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=4338)
Men jeg vurderer å gå over til ketolyse, ettersom jeg bare vil fortsette med 20g karbohydrater nesten helt til jeg har gått ned til hvor jeg ønsker at vekta skal være. Kan jeg ha gulerøtter da?
Jeg lurer også på om disse sukkeralkoholene.
De utgjør jo endel karbohydrater i forskjellige varer, kan jeg bare stryke disse og kun telle de karbohydratene som ikke kommer av sukkeralkoholer?
Har ikke helt forstått hvordan det med sukkeralkoholer fungerer enda, men er det slik at de bare går rett gjennom kroppen eller noe?
Ingen som vil svare meg altså? xd
MEN, lurer på en ting til faktisk. Dette med sukker, hvorfor er det så ille å innta dette? Hvis man klarer å holde kontroll på søtsuge så burde det vell egentlig gå bra å spise det bare man holder seg innenfor karbo inntaket? :P
Har veldig lyst å spise noe mørk sjokolade til helgen, derfor må jeg bare forsikre meg om at det ikke vil ha noe effekt på ketosen.
Jeg lurer også på om disse sukkeralkoholene.
De utgjør jo endel karbohydrater i forskjellige varer, kan jeg bare stryke disse og kun telle de karbohydratene som ikke kommer av sukkeralkoholer?
Har ikke helt forstått hvordan det med sukkeralkoholer fungerer enda, men er det slik at de bare går rett gjennom kroppen eller noe?
Ingen som vil svare meg altså? xd
MEN, lurer på en ting til faktisk. Dette med sukker, hvorfor er det så ille å innta dette? Hvis man klarer å holde kontroll på søtsuge så burde det vell egentlig gå bra å spise det bare man holder seg innenfor karbo inntaket? :P
Har veldig lyst å spise noe mørk sjokolade til helgen, derfor må jeg bare forsikre meg om at det ikke vil ha noe effekt på ketosen.
Dette med sukkeralkoholer er både omstridt og individuelt!
Jeg får ikke blodsukkerstigning av aspartam eller malitol feks, men noen gjør det!
Så om det er lurt for deg eller ikke, må du finne ut selv, men de fleste tåler litt, da! Om de ikke får magesmerter og diare!:p
Du kan jo lese denne tråden (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27464&highlight=s%F8tstoff) om du vil bli enda mer forvirret!;)
Sukker gir kjapp blodsukkerstigning og dermed insulinutskillelse. Uten å ha tilført kroppen noe som helst nyttig i tillegg.:eek:
Det er derfor man sier at karbene bør komme fra grønnsaker.
Noen få ruter mørk sjokolade vil nok ikke tippe deg ut av ketose og er dermed helt greit å spise en sjelden gang!:)
tora trollmor
18-02-11, 23:18
Et lite spørsmål. Når jeg skriver et innlegg på journalen min så får jeg noen ganger medinger tilbake som gir meg poeng!
Hva er meningen med de poengene og hvorfor får man de.
Et lite spørsmål. Når jeg skriver et innlegg på journalen min så får jeg noen ganger medinger tilbake som gir meg poeng!
Hva er meningen med de poengene og hvorfor får man de.
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14384
Dette med sukkeralkoholer er både omstridt og individuelt!
Jeg får ikke blodsukkerstigning av aspartam eller malitol feks, men noen gjør det!
Så om det er lurt for deg eller ikke, må du finne ut selv, men de fleste tåler litt, da! Om de ikke får magesmerter og diare!:p
Du kan jo lese denne tråden (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27464&highlight=s%F8tstoff) om du vil bli enda mer forvirret!;)
Sukker gir kjapp blodsukkerstigning og dermed insulinutskillelse. Uten å ha tilført kroppen noe som helst nyttig i tillegg.:eek:
Det er derfor man sier at karbene bør komme fra grønnsaker.
Noen få ruter mørk sjokolade vil nok ikke tippe deg ut av ketose og er dermed helt greit å spise en sjelden gang!:)
Tusen takk for svar :D
Dette høres kanskje litt rart ut, men jeg håper jeg får den diareen! Må nok si at den værste bivirkningen jeg har fått av denne dietten er forstoppelse!
Tusen takk for svar :D
Dette høres kanskje litt rart ut, men jeg håper jeg får den diareen! Må nok si at den værste bivirkningen jeg har fått av denne dietten er forstoppelse!
Da spiser du nok litt for lite fett og drikker i minste laget!:eek:
Men litt malitol hjelper på det også!;)
Jeg har funnet ut at en rute(!) hvit Cavalier holder for meg som avføringsmiddel!
Hei! Jeg lurer på med dette at man skal ikke spise kalori-fattige søtningstoffer som pårvirker blodsukkeret. Er dette virkelig så ille som folk skal ha det til? Gjør det at man ikke forbrenner fett liksom? Eller gjør det bare at man får skikkelig sukker-lyster?
Hei! Jeg lurer på med dette at man skal ikke spise kalori-fattige søtningstoffer som pårvirker blodsukkeret. Er dette virkelig så ille som folk skal ha det til? Gjør det at man ikke forbrenner fett liksom? Eller gjør det bare at man får skikkelig sukker-lyster?
Dersom du spiser søtstoffer som gir blodsukkerstigning med påfølgende insulinutskillelse, vil du mest sannsynlig legge på deg/lagre fett i stede for å forbrenne fett!
I tillegg får du i deg stoffer uten næringsverdi som kan være giftige, gi dårlig mage, hindre vektnedgang på andre måter, binde vann, opprettholde søtsug.........
Jeg har et spørsmål om vitaminer.. har lest mange tråder men fant ikke noe om det jeg lurer på. Jeg tar nycoplus aktiv med magnesium, kalsium og krom. Også tar jeg tribbel omega 3 med A-D og E vitamin.
Er dette nok ? høres det greit ut. bør jeg ta andre vitaminer også ?
Hva er en optimal fordeling av fett/protein/karbs ila en dag på Ketolyse? Mitt kakediagram (diett.no) viser som regel 60-70% fett, 25-30% protein og ca 5% karbs (ligger på 12-15 gram hver dag). Er dette en akseptabel fordeling? Leste et sted at fettprosent bør ligge på 50-75%, mens jeg også har lest her inne at veldig mange ligger på 70-80% fett hver dag, og da også selvsagt en del lavere på protein.
Noen som har erfaring?
Hva er en optimal fordeling av fett/protein/karbs ila en dag på Ketolyse? Mitt kakediagram (diett.no) viser som regel 60-70% fett, 25-30% protein og ca 5% karbs (ligger på 12-15 gram hver dag). Er dette en akseptabel fordeling? Leste et sted at fettprosent bør ligge på 50-75%, mens jeg også har lest her inne at veldig mange ligger på 70-80% fett hver dag, og da også selvsagt en del lavere på protein.
Noen som har erfaring?
Fordelingen din ser helt fin ut!:)
Noen foretrekker å ligge høyt på fettet, andre vil ha litt mer proteiner og for de fleste blir det noen dager av hver!;)
Det er ingen grunn til å ligge under 15 karber pr dag, da. Det eneste du oppnår er å få for lite grønnsaker med tilhørende vitaminer og mineraler!:eek:
Et sikkert molbo spørsmål, men likevel...
Jeg har fulgt ketolyse-"reglene" til punkt og prikke i 12 dager. Fikk ikke veid meg før etter 9 dager, men merket på klær at jeg gikk ned den første perioden. Har nå gått ned 1kg de to siste dagene. Så det ser ut som det funker som det skal. Bruker stix hver kveld og den har vært rosa/lilla hver dag.
Spørsmålet er om man bør tenke på partystoppere og sånne ting (meieriprod, kunstig søtning osv) nå i starten, selv om det går nedover med vekta? Mitt eneste "sidesprang" denne perioden er Pepsi Max. Skal slutte med den også, men får av erfaring en del plager bla svimmelhet og hodepine) når jeg slutter med den, så jeg kan tenke meg å vente til jeg er ordentlig i gang med kuren. Eller kan jeg gå ut fra at det går greit med Pepsi Max siden jeg er i ketose, spiser rett og vekten går ned likevel...?
Photobscura
02-03-11, 20:12
Et sikkert molbo spørsmål, men likevel...
Jeg har fulgt ketolyse-"reglene" til punkt og prikke i 12 dager. Fikk ikke veid meg før etter 9 dager, men merket på klær at jeg gikk ned den første perioden. Har nå gått ned 1kg de to siste dagene. Så det ser ut som det funker som det skal. Bruker stix hver kveld og den har vært rosa/lilla hver dag.
Spørsmålet er om man bør tenke på partystoppere og sånne ting (meieriprod, kunstig søtning osv) nå i starten, selv om det går nedover med vekta? Mitt eneste "sidesprang" denne perioden er Pepsi Max. Skal slutte med den også, men får av erfaring en del plager bla svimmelhet og hodepine) når jeg slutter med den, så jeg kan tenke meg å vente til jeg er ordentlig i gang med kuren. Eller kan jeg gå ut fra at det går greit med Pepsi Max siden jeg er i ketose, spiser rett og vekten går ned likevel...?
Ikke tenk på partystoppere før partyet faktisk stopper opp! Om du står stille i ukesvis, da kan du vurdere det, men ikke nå. Tenk så herlig å kunne spise variert, og fortsatt gå ned i vekt? Fortsett med det.
Pepsi Max-en kunne jeg ikke vært mer enig i at du kan kutte ut, om det så ikke skulle være noen partystopper, så har INGEN godt av å helle i seg helkemiske drikkevarer! :nei: Ikke for å dømme noen, eller ta fra noen kosen, men om du alt vurderer det, og merker at du ikke tåler det så godt, så kan du like godt kutte det ut! ;)
Og, jeg skjønner iveren, men så lenge du spiser riktig antall karbohydrater, har det ingen hensikt å teste med sticks hver dag. Bruk de heller som en kontrollindikator dersom du skulle være usikker.
Takk for svar! Og ja, jeg skal etterhvert kutte PepsiMax også ;)
Tror jeg kanskje bare syns det er for godt til å være sant. At jeg spiser og ikke går sulten og koser meg med god mat, og likevel slanker meg. Det er ikke akkurat det jeg er vant til fra alle de foregående årene med slankekurer av alle slag... "Slankefølelsen" skal jo være sult, slapphet og gnagende tom mage :eek:
Jeg føler meg rett og slett ikke på slankekur, og derfor ender det kanskje med at jeg blir litt småparanoid og redd for å gjøre feil ;)
Photobscura
02-03-11, 21:05
"Slankefølelsen" skal jo være sult, slapphet og gnagende tom mage :eek:
Det er noe vi har blitt lurt til å tro, ikke minst av hverandre, ettersom det er noe som har blitt repetert så mange ganger at det har blitt til en "sannhet", det er ikke på ekte før knokene er hvite, liksom!
Bare tull, altså. Når man tenker over det, virker det i det hele tatt naturlig? Og rettferdig? Eller sunt? Nope. Dersom dét faktisk skal funke, så må man lide på den måten resten av livet.
Kos deg, og nyt det. :)
Etter nesten to uker med ketolyse (ketose fra dag 2) føler jeg meg egentlig ikke verken veldig opplagt eller i bedre humør el noe av alt det som nevnes her. Er trøtt fremdeles, har ikke veldig mye energi, har problemer med konsentrasjonen, oppblåst mage og er aldri sulten. De første dagene var alt topp, men jeg tror det like gjerne kan ha vært psyken og kanskje skyldtes at jeg var igang med noe jeg hadde høye forhåpninger til...
Har spist rett hele tiden, ligger på ca 13 karbs pr dag (mest for å ha noe "å gå på", da jeg ikke veier alle grønnsakene), ingen utskeielser, men har brukt litt søtning (lightbrus). Et problem er at jeg aldri er sulten. Spiser som regel fordi jeg bør spise, og har grønnsaker/salat til minst to måltider pr dag. Drikker ca 2 liter, skal prøve å øke det litt. Har ikke trent mye, mye pga ekstrem slapphet i kroppen som jeg antar kommer pga ketose, men gått ca 30 min spasertur el mer. Målte eller veide meg ikke vstart el den første uka, men merket på klær at jeg ble mindre. Veide meg etter 10 dager og har veid meg i dag (13 dager), og står på det samme (-100g). Er også full/oppblåst i magen og føler at huden og håret er dårligere enn før. Er det en slags "renselses-prosess" kroppen må gjennom før den har funnet seg til rette med ketose? Hvor lang tid pleier sånt å ta? Jeg vil gjerne oppleve den gode følelsen alle snakker om, og å begynne å se vekten gå nedover :)
Det kan ta opp til 6-8 uker før kroppen fikser optimal bruk av ketoner som brennstoff!
Inntil det skjer, er det helt vanlig å føle seg som du gjør!
Må jo smile litt også! Er det ikke rart å være litt deppa fordi man ikke har matlyst? Da jeg gikk på ketolyse sist, syns jeg det var så trist at jeg ikke hadde lyst på all den gode maten jeg egentlig kunne spise!:p
Hold ut i hvert fall 6 uker til, så skal du se det er mye som endrer seg!:D
Etter nesten to uker med ketolyse (ketose fra dag 2) føler jeg meg egentlig ikke verken veldig opplagt eller i bedre humør el noe av alt det som nevnes her. Er trøtt fremdeles, har ikke veldig mye energi, har problemer med konsentrasjonen, oppblåst mage og er aldri sulten. De første dagene var alt topp, men jeg tror det like gjerne kan ha vært psyken og kanskje skyldtes at jeg var igang med noe jeg hadde høye forhåpninger til...
Har spist rett hele tiden, ligger på ca 13 karbs pr dag (mest for å ha noe "å gå på", da jeg ikke veier alle grønnsakene), ingen utskeielser, men har brukt litt søtning (lightbrus). Et problem er at jeg aldri er sulten. Spiser som regel fordi jeg bør spise, og har grønnsaker/salat til minst to måltider pr dag. Drikker ca 2 liter, skal prøve å øke det litt. Har ikke trent mye, mye pga ekstrem slapphet i kroppen som jeg antar kommer pga ketose, men gått ca 30 min spasertur el mer. Målte eller veide meg ikke vstart el den første uka, men merket på klær at jeg ble mindre. Veide meg etter 10 dager og har veid meg i dag (13 dager), og står på det samme (-100g). Er også full/oppblåst i magen og føler at huden og håret er dårligere enn før. Er det en slags "renselses-prosess" kroppen må gjennom før den har funnet seg til rette med ketose? Hvor lang tid pleier sånt å ta? Jeg vil gjerne oppleve den gode følelsen alle snakker om, og å begynne å se vekten gå nedover :)
Lurer litt på hvorfor du er oppblåst jeg - hører jo oftest om at man faktisk SLIPPER å være oppblåst i magen... spiser du sukkerfri tyggis eller lignende?
Det er svært viktig at du spiser nok fett i starten for å lære kroppen å forbrenne fett... jeg lurer på om du er så slapp fordi du spiser for lite mat og for lite fett jeg - og så lenge kroppen enda ikke har heeeelt taket på fettforbrenning så blir det lite overskudd og snakke om :)
Det kan nok ta enda noen uker før det stabiliserer seg - så du får holde ut og tenke "avvenning - jeg er på avvenning!" ;) Hold ut!!
Lurer litt på hvorfor du er oppblåst jeg - hører jo oftest om at man faktisk SLIPPER å være oppblåst i magen... spiser du sukkerfri tyggis eller lignende?
Det er svært viktig at du spiser nok fett i starten for å lære kroppen å forbrenne fett... jeg lurer på om du er så slapp fordi du spiser for lite mat og for lite fett jeg - og så lenge kroppen enda ikke har heeeelt taket på fettforbrenning så blir det lite overskudd og snakke om :)
Det kan nok ta enda noen uker før det stabiliserer seg - så du får holde ut og tenke "avvenning - jeg er på avvenning!" ;) Hold ut!!
Ja jeg tenker å fortsette i to mnd uansett, for å gi det en sjanse. Jeg tror jeg spiser nok fett, fordelingen ligger på 60-70% fett, 20-30% protein og 3-5% karbs hver dag sånn ca. Har litt prob med mye og "tungt" kjøtt (koteletter og biff og sånt), så det blir mye kjøttdeig, myye egg, en del ost og en del røkelaks. Alt stekt i smør og tilsatt fløte eller seterrømme der jeg kan. Salat til lunsj hver dag og som regel blomkålmos til middag, evt salat.
Føler meg mett hele tiden, men likevel sugen på noe å spise rett som det er. Oppblåsthet kommer nok av at ting er litt "tregere" enn jeg er vant til, håper litt fiberhusk i omeletten skal fikse det. Hetetokter og kvalme får jeg bare håpe går over... :(
Hva er deres erfaring med ketose og mensen? Jeg er fra før av en som er ganske dårlig når jeg har mensen. Skal jeg forvente at jeg blir enda verre, eller kan jeg håpe jeg blir bedre? Har ketosen noe å si der?
Ja jeg har spist litt Extra tyggis. Ikke mye, en pakke kanskje pr uke. Har ikke tenkt over at det kan ha noe å si. Har også prøvd meg er par ganger på disse Atkins-barene, men jeg tror jeg er av dem som reagerer på maltitolen :eek: Ikke var de så veldig gode heller, så jeg holder meg til ostechips m rømmedip el kremfløte om jeg må ha noe godt en kveld tror jeg.
... jeg lurer på om du er så slapp fordi du spiser for lite mat
Kaloriene første uka lå på 800-1100, ble veldig overrasket da jeg la alt inn på diett.no og så hvor lavt jeg lå. Hadde spist godt og vært mett hele tiden, med over 60% fett hver dag (på kakediagrammet). Etter det har jeg prøvd å øke litt på kaloriene, så nå ligger jeg på 1300-1500 hver dag. Men de dagene jeg ligger på 1500 og kanskje 1600 føler jeg meg overmett og nesten kvalm, så jeg tror jeg lar kroppens følelse styre og legger meg på 12-1300 hvis det funker best.
Skulle tatt alle disse innleggen i ett innlegg, beklager det ;)
ada-emilie
04-03-11, 10:27
Kaloriene første uka lå på 800-1100, ble veldig overrasket da jeg la alt inn på diett.no og så hvor lavt jeg lå. Hadde spist godt og vært mett hele tiden, med over 60% fett hver dag (på kakediagrammet). Etter det har jeg prøvd å øke litt på kaloriene, så nå ligger jeg på 1300-1500 hver dag. Men de dagene jeg ligger på 1500 og kanskje 1600 føler jeg meg overmett og nesten kvalm, så jeg tror jeg lar kroppens følelse styre og legger meg på 12-1300 hvis det funker best.
Skulle tatt alle disse innleggen i ett innlegg, beklager det ;)Ja du skal lytte til kroppens signaler, ikke tallene, først og fremst. Og at du føler deg dårlig nå deler du med alle andre da de var i begynnelsen av en plutselig omlegging til lavkarbo og hovedsakelig fettforbrenning. Jeg følte meg slapp flere uker. Men det går over:) De fleste klager også over forskjellige mageplager, diare, luft, forstoppelse. Dette går også over. Om det er det siste du har kan du prøve med en teskje loppefrø eller linfrø i vann og drikke det.Magnesiumtilskudd som taes om kvelden kan også hjelpe hvis høy nok dose(f.eks ca 600mg).
Angående mensforandringer er det vanlig å få økt blødning i en overgangsperiode. Noen som hadde mistet den får den tilbake. Dette viser at kroppen opplever å få næring nok til å kunne gi fra seg blod og en positiv endring i hormonbalansen.
Skulle tatt alle disse innleggen i ett innlegg, beklager det ;)
Hei
Jeg lurte på om du hadde lyst til å dele to-tre dagsmenyer (gjerne så nøyaktige mål som mulig) for jeg er litt nysjerrig på hva folk spiser når de klarer å ligge så lavt i kcal-inntak og allikevel holder seg mette. Jeg har en tendens til å havne veldig høyt i energi-inntak nemlig og da går jeg ihvertfall ikke ned i vekt og trenger litt input for å prøve å få det riktig.
Send gjerne en pm dersom du ikke vil dele det på forumet ;)
Hei
Jeg lurte på om du hadde lyst til å dele to-tre dagsmenyer (gjerne så nøyaktige mål som mulig) for jeg er litt nysjerrig på hva folk spiser når de klarer å ligge så lavt i kcal-inntak og allikevel holder seg mette. Jeg har en tendens til å havne veldig høyt i energi-inntak nemlig og da går jeg ihvertfall ikke ned i vekt og trenger litt input for å prøve å få det riktig.
Send gjerne en pm dersom du ikke vil dele det på forumet ;)
Jo det kan jeg gjerne. Er så nøyaktig som jeg klarte å få det da, men det er ikke alt som er målt på milligrammet... ;)
Dag 1:
Frokost: 50g fårepølse (muligens mårpølse husker ikke helt) og 12 g majones (sånn de liten pakke som typisk får i kantiner ol).
Lunsj: 250 g salat m agurk og litt paprika, 100g reker og 12 g majones.
Middag:Omlett av 3 egg, en ss kremfløte, 80g bogskinke og 50 g paprika, ca 50 g salat.
Dette blir 879 kcal ifølge diett.no.
Skal nevnes at det nok kanskje ikke hadde vært nok i dag. Jeg var nettopp begynt og "høyt oppe" og ble kanskje mett veldig fort...?
Dag 2:
Frokost: 2 kokte egg + 4 osteskiver
Lunsj: 70g Chorizo
Middag: 100g kjøttdeig, 300 g blomkål most m ca 10 g smør og 32 g kremfløte.
Snacks: 25 hasselnøtter
Dette blir 1131 kcal.
Jo det kan jeg gjerne. Er så nøyaktig som jeg klarte å få det da, men det er ikke alt som er målt på milligrammet... ;)
Dag 1:
Frokost: 50g fårepølse (muligens mårpølse husker ikke helt) og 12 g majones (sånn de liten pakke som typisk får i kantiner ol).
Lunsj: 250 g salat m agurk og litt paprika, 100g reker og 12 g majones.
Middag:Omlett av 3 egg, en ss kremfløte, 80g bogskinke og 50 g paprika, ca 50 g salat.
Dette blir 879 kcal ifølge diett.no.
Skal nevnes at det nok kanskje ikke hadde vært nok i dag. Jeg var nettopp begynt og "høyt oppe" og ble kanskje mett veldig fort...?
Dag 2:
Frokost: 2 kokte egg + 4 osteskiver
Lunsj: 70g Chorizo
Middag: 100g kjøttdeig, 300 g blomkål most m ca 10 g smør og 32 g kremfløte.
Snacks: 25 hasselnøtter
Dette blir 1131 kcal.
Jeg har ikke regnet på det - men er ikke dette veldig lite fett?
Jeg har ikke regnet på det - men er ikke dette veldig lite fett?
Jo mulig det. Og en av grunnene til at jeg har økt kaloriinntaket nå etter at jeg så hvor lavt det var. Men det ligger på over 60% begge de dagene. Dog ikke så mange gram kanskje, 61g og 88g.
Men som jeg har nevt over, jeg har økt inntaket nå, men merker at de dagene jeg er oppe i 1500kcal er mer er jeg nesten kvalm, og det kan da vel ikke være meningen... :(
Jeg ligger på 60-75% hver dag.
ada-emilie
04-03-11, 19:23
Veldig lite fett er det da ikke. Du har valgt fete matvarer som egg og kjøttdeig. Jeg synes det det er godt gjort jeg med tanke på hvor lite vant med fett du trolig var fra før. Ikke stress det. Følg kroppens signaler. Det er den du skal fore, ikke psyken.Og man kan ikke forvente at noen skal kunne gå rett fra fettfri kost til svært fettrik kost på en dag. Stakkars kropp. Om du spør Torkil kan jeg vedde på at han heller ikke spiser 85% av energien fra fett!! Han mener dog du skal spise grønnsaker bare for å fylle opp karbokvoten din. Noe jeg har respekt for.
Noen er veldig sulten i begynnelsen av dette kostholdet, noen det motsatte. Dette kan forandre seg. Om vi bare kunne stole på kroppen.
Veldig lite fett er det da ikke. Du har valgt fete matvarer som egg og kjøttdeig. Jeg synes det det er godt gjort jeg med tanke på hvor lite vant med fett du trolig var fra før. Ikke stress det. Følg kroppens signaler. Det er den du skal fore, ikke psyken.Og man kan ikke forvente at noen skal kunne gå rett fra fettfri kost til svært fettrik kost på en dag. Stakkars kropp. Om du spør Torkil kan jeg vedde på at han heller ikke spiser 85% av energien fra fett!! Han mener dog du skal spise grønnsaker bare for å fylle opp karbokvoten din. Noe jeg har respekt for.
Noen er veldig sulten i begynnelsen av dette kostholdet, noen det motsatte. Dette kan forandre seg. Om vi bare kunne stole på kroppen.
Ja jeg bør vel bare se det litt an og gjøre så best jeg kan :)
Sukk, det er vanskelig det her!! :(
Skulle ønske man bare kunne leie inn en ketolyse/lavkarbo-ekspert som fulgte meg hele dagen, sa hva jeg skulle spise, når jeg skulle spise, laget maten til meg og målte og veide når det trengtes.... Anyone!???!?!? :confused:
Et fredagshjertesukk fra meg. To uker er gått om tre dager, og jeg tror ikke at jeg har gått ned noe særlig i det hele tatt. 100 gram i dag, men det etter at det var opp 300g i går... :(
Et fredagshjertesukk fra meg. To uker er gått om tre dager, og jeg tror ikke at jeg har gått ned noe særlig i det hele tatt. 100 gram i dag, men det etter at det var opp 300g i går... :(
Jeg blir deprimert og provosert av min egen signatur, den er så håpefull og positiv... Det er vel ikke et godt tegn akkurat...hehe :eek::eek::eek::eek:
tora trollmor
04-03-11, 21:12
Hva skal dere bake til fastelavens søndagen ;)
Hva skal dere bake til fastelavens søndagen ;)
Oopsie-lapper med krem og bringebær for min del :)
Og boller meg krem og sukker til gubben...
Denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=35134) skal jeg lage - med dette (http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=1045262&postcount=17) inni :) Testet det i går og det var veldig vanskelig å spare en til sambo kom hjem...
http://img.photobucket.com/albums/v378/SSgtsGF/fastelavensboller.jpg
miss cerina
07-03-11, 14:51
Hei
Er helt fortvilet her.. kan noen hjelpe meg.
Gikkpå ketolyse kuren i 9 dager holdt meg til 15 g karbo på kcal 1000 har masse energi. gikk ned 6 kg også plutselig stoppet jeg opp i 1 uke også begynte jeg igjen.. å nå har jeg begynnt igjen å gått 2 uker men ikke gått ned i vekt.. jeg begynnte å spise mere fett som han dr sier på ketolyse siden hans men har gått opp 2 kg jeg gjønner ingen ting??? jeg er super flink til å trene.. har trent i 10 år å gått på 10 forskjellige dietter men aldri denne. Jeg har sååå lyst å gå ned 10 kg til... men har gått opp liksom begynner å bli lei hele greia.. Går opp i muskler.. jeg vill ikke gå opp i muskler jeg vill gå ned i fett og i muskler. Søren assa?? Hjeeeelp...
Er det noen som har gått på ketolyse kuren fra han dr??
Hei
Er helt fortvilet her.. kan noen hjelpe meg.
Gikkpå ketolyse kuren i 9 dager holdt meg til 15 g karbo på kcal 1000 har masse energi. gikk ned 6 kg også plutselig stoppet jeg opp i 1 uke også begynte jeg igjen.. å nå har jeg begynnt igjen å gått 2 uker men ikke gått ned i vekt.. jeg begynnte å spise mere fett som han dr sier på ketolyse siden hans men har gått opp 2 kg jeg gjønner ingen ting??? jeg er super flink til å trene.. har trent i 10 år å gått på 10 forskjellige dietter men aldri denne. Jeg har sååå lyst å gå ned 10 kg til... men har gått opp liksom begynner å bli lei hele greia.. Går opp i muskler.. jeg vill ikke gå opp i muskler jeg vill gå ned i fett og i muskler. Søren assa?? Hjeeeelp...
Er det noen som har gått på ketolyse kuren fra han dr??
Slapp helt:D av kroppen må få litt tid på seg:)
Hvis mensen er på vei eller eggløsning så kan vekta vise 1-3kilo opp.
Dessuten har du jo gått ned 6 kilo.
Jeg veide meg i dag (mandag) og vekten viste opp ett kilo fra sist mandag, og opp to kilo fra i går :eek::mad::( Jeg er nå på min tredje uke på ketolyse.
Har spist reker i dag (som jeg tror er litt salt), samt en håndfull salte pistasjnøtter, i tillegg at jeg kjenner i dag at mensen er like om hjørnet (merker det på at rygg/magesmertene er på plass). Kan dette ha noe med min traurige oppadgående vekt å gjøre? Mensen + saltinntak = opp i vekt?? Syns å huske å ha lest noe om at salt gjør at man kan øke i vekt, pga vannet som blir bundet....?
Jeg har ellers fulgt boken til punkt og prikke, lagt på riktig prosentvis fordeling av fett/prot/karb, spist 15 karbs hver dag...osv. Har drukket litt lightbrus med søtning men er nettopp sluttet nå, og tatt vanlige multivitamintilskudd og omega-3 fordi jeg ikke har fått ketolysetablettene i posten ennå. Syns jeg merker på klær at de har blitt litt romsligere. Har ikke trent noe særlig denne perioden, er så utrolig slapp i kroppen. Men prøver å få til 30 min spasertur hver dag.
En del går så mye opp som 5 kg når de skal ha mensen :)
En annen ting er at salt kan gi verre menssmerter. Men tror ikke du skal bekymre deg så altfor mye for rekene.
Vekten kan også variere med avføringen. Man skal veie seg før frokost, men etter å ha vært på do.
ada-emilie
07-03-11, 21:04
Salt pluss mensen på veg kan nok gi deg noen kg ekstra vann,ja. Ikke stress. Bare fortsett som før. OM en uke smiler livet tiil deg igjen.
tora trollmor
07-03-11, 21:59
Nå vil jeg spørre dere om noe, jeg har gått på lavkarbo siden 21 juli 2010, Gikk ned ca 9,5 kg å har vært fornøyd med det. men siden jul har jeg bare gått opp, 3,4 kg så langt. Drikker nok vann, men kan ikke dette med karb, prøvde meg på å regne det ut men ga opp da jeg ikke vet hvor mye feks:
1 ss majones veier:( Dette med tall kan jeg ikke.
Nå synes jeg jo at ting skulle ha gått litt fortere for meg også fordi på ca 8 mnd er jo ikke 7 kg så mye.
Hva jeg spiser: eks. Dette skrev jeg på en blogg i går. Fikk et godt svar fra ei her inne. men spør her også.
Jeg følger lavkarbo.
Har nok lagt ut hva jeg spiser flere ganger, men har egentlig ikke fått så mye svar.
Her er en valig dag på jobb.
Frokost:
2 egg, 3-4 skiver bacon, ca 0,7 liter vann
Lunsj:
rekesalat av
150 g reker
4-5 ss majones
2 ss rømme
+ en halv avokao
0,7 liter vann
Middag:
ca 150 g kveite
3 ss seterrømme
100 g brokkoli
0,7 liter vann
i løpet av kvelden drikker jeg 1,5 liter vann
Jeg er mett helt til dagen etter når jeg spiser sån. Ja ikke hvet jeg hva som er galt. Men jeg gir ikke opp da
Hva skal jeg gjøre!
Hva skal jeg spise!
Hvilke grønnsaker spiser dere for å få nok karbo fra gr.saker
Dette ble nok litt rotete men hjelp mæ er dere snille :)
ada-emilie
07-03-11, 22:47
Jeg skjønner ikke hvordan du kan ha gått opp om du spiser slik hver dag.Har du hatt utskeielser, drukket alkohol eller gjort andre forandringer siden jul?
Jeg forstår heller ikke helt hva som har skjedd her. Først, jeg antar BMI'n din ikke stemmer helt? Du har fremdeles ganske mange kilo du skal ned?
Spiser du variert? Spiser du eller drikker du noe utenom, som feks lettbrus, saft, nøtter, drops, tyggis osv? Trener du noe i tillegg?
Jeg vil anbefale at du legger inn all maten din på www.diett.no (http://www.diett.no) og får en oversikt over næringsinntaket ditt i løpet av flere dager. Hva er høyden og vekten din pr i dag?
Hvilken filosofi følger du - altså hvor mange karbo ønsker du å ligge på pr dag?
Jeg synes at å gi opp fordi du ikke vet hvor mange gram en ss majones er er litt tynt... du kan jo bare veie den... det har ihvertfall jeg måttet gjøre med både majo og rømme. Du gjør det jo bare en gang og så skriver du det ned til siden.
Jeg synes at å gi opp fordi du ikke vet hvor mange gram en ss majones er er litt tynt...
Hun gir ikke opp :)
Hun gir ikke opp :)
beklager jeg var litt uklar "prøvde meg på å regne det ut men ga opp da jeg ikke vet hvor mye feks:
1 ss majones veier:( Dette med tall kan jeg ikke." Mente ikke gi opp ALT - men gi opp å holde orden på næringsinntaket ;)
ada-emilie
08-03-11, 11:02
Ja jeg har spist litt Extra tyggis. Ikke mye, en pakke kanskje pr uke. Har ikke tenkt over at det kan ha noe å si. Har også prøvd meg er par ganger på disse Atkins-barene, men jeg tror jeg er av dem som reagerer på maltitolen :eek: Ikke var de så veldig gode heller, så jeg holder meg til ostechips m rømmedip el kremfløte om jeg må ha noe godt en kveld tror jeg.Ja maltitol er en kjent årsak til gass, så spis atkinsbarer med forsiktighet:) Husk forresten at det tar noen uker å få igang fettforbrenningen, så ikke forvent å gå ned i vekt hver uke. Om du spiser passe mengde og passe med karbohydrater, ikke overdriver fettinntaket, holder deg unna alkohol og andre utskeielser så vil det løsne en dag. Men det er viktig at du holder deg strengt til matplanen så kroppen kan bli trygg på at den nå skal bruke fett som energikilde.
Jeg veide meg i dag (mandag) og vekten viste opp ett kilo fra sist mandag, og opp to kilo fra i går :eek::mad::( Jeg er nå på min tredje uke på ketolyse.
Har spist reker i dag (som jeg tror er litt salt), samt en håndfull salte pistasjnøtter, i tillegg at jeg kjenner i dag at mensen er like om hjørnet (merker det på at rygg/magesmertene er på plass). Kan dette ha noe med min traurige oppadgående vekt å gjøre? Mensen + saltinntak = opp i vekt?? Syns å huske å ha lest noe om at salt gjør at man kan øke i vekt, pga vannet som blir bundet....?
Jeg har ellers fulgt boken til punkt og prikke, lagt på riktig prosentvis fordeling av fett/prot/karb, spist 15 karbs hver dag...osv. Har drukket litt lightbrus med søtning men er nettopp sluttet nå, og tatt vanlige multivitamintilskudd og omega-3 fordi jeg ikke har fått ketolysetablettene i posten ennå. Syns jeg merker på klær at de har blitt litt romsligere. Har ikke trent noe særlig denne perioden, er så utrolig slapp i kroppen. Men prøver å få til 30 min spasertur hver dag.
Jeg vil bare gi deg litt ros fordi du nå har brukt fornuftig tid og energi på å finne ut hvorfor ikke ting fungerer som du ønsker. Du har sett at du har spist for lite, og økt inntaket, du har funnet din "maks" balanse for hvor du føler deg uvel, du trenger slett ingen som skal fortelle deg hvordan du skal spise - du klarer dette kjempefint selv!
Fortsetter du å føle deg litt slapp og sliten synes jeg du skal vurdere å øke på med karbohydrater for å se om det hjelper - 15 gram pr dag er ikke optimalt for alle :)
Nå vet du ihvertfall så mye mer om hvordan du spiser og hvordan kroppen din oppfører seg at jeg har stor tiltro til at du finner den måten å spise på som gjør at du når målene dine :) Synes du er flink jeg! Lov å være frustrert - men du gjør en kjempeinnsats selv her for å finne utav ting!
ada-emilie
08-03-11, 11:39
Pistasjnøtter er høye på karbo.
tora trollmor
08-03-11, 16:46
Jeg har ikke tenkt å gi opp, men heller starte helt på nytt å da med ketolysekuren. Da skal man vil ikke ha mer en 15 karbø vær dag. Jeg har en bmi på 35, så hvorfor den ikke stemmer på tiken min hvet jeg ikke.
Jeg spiser ikke drops,tyggis eller noe. Jeg drikker ikke saft eller brus. tar en 1/2 liter faris i helgene. MEN jeg går opp i vekt.
Pga opperasjon, har jeg ikke mensen lengre, men syklusen følges jo alikevell.
Takk for fine svar :) Ble litt mere motivert da vi fikk ny vikar på jobb i dag som følger lavkarbo.
Så nå har jeg bestemte meg for å prøve Ketolysekuren. Håper på resultat der iallefall i cm.
Jeg har en bmi på 35, så hvorfor den ikke stemmer på tiken min hvet jeg ikke.
Sjekk tallene du har lagt inn på tickeren og om du har punktum og IKKE komma. Er amerikansk og de bruker punktum der vi bruker komma ellers må det være noen av tallene du har lagt inn som må være feil. Det betyr jo ikke så mye, men det indikerer jo hvorvidt du har mye eller lite du skal ned og det kan være greit å vite for oss andre når vi skal svare.
tora trollmor
08-03-11, 18:44
Sjekk tallene du har lagt inn på tickeren og om du har punktum og IKKE komma. Er amerikansk og de bruker punktum der vi bruker komma ellers må det være noen av tallene du har lagt inn som må være feil. Det betyr jo ikke så mye, men det indikerer jo hvorvidt du har mye eller lite du skal ned og det kan være greit å vite for oss andre når vi skal svare.
Det skal jeg gjøre :) takk takk
tora trollmor
08-03-11, 18:52
Lillemy71. - Nå prøvde jeg å gjøre som du sa ,en fortsatt BMI på 26,1 her inne. men prøver jeg å regne det ut på kalkulatoren får jeg 35,4 på BMI. Vet ikke horfor, men skla gå på vekta i morra så oppdatterer også da.
Nerthus: Takk for gode råd!
Ja jeg har lest mye her og er veldig glad for alle tipsene som finnes på dette forumet. Mange med mye erfaring her inne :)
Jeg tror nok, med mine små to uker med erfaring, at det er viktig å følge boken/bøkene, men at det også er viktig å kjenne etter på seg selv. Hvordan man føler det og hva som passer for en.
Veide meg forresten nå i kveld og da stod vekten på 90.4...
Så ikke vet jeg. Det er ned over 2 kg fra i går og ned over ett kg fra sist uke. Vekten er enten helt ute og kjøre, ellers så er det kroppen min som har litt problemer med å gi etter for lavkarbo-presset jeg har pålagt den ;)
Jeg får bare fortsette, og "tyne" den litt mer! :D
Hei! Jeg har gått på lavkarbo i 31 dager, men rundt denne perioden har jeg begynte å slite litt med depresjonen igjen, selvom jeg går på anti-deppresive medisiner, så jeg gikk med på fra råd av legen min at jeg skulle spise karber i en uke å se om det har noen sammenheng med diett planen min... Men jeg har nå spist flere karber i 3 dager, men vil ikke mer ettersom jeg vil at dietten skal gå så vellykket som mulig.
Men, her kommer spørsmålet: Må jeg gå på lavkarbo en hel måned igjen før kroppen virkelig begynner med fettbrenning for fullt, eller går det greit bare jeg fortsetter lavkarbo i morgen igjen?
Hei! Jeg har gått på lavkarbo i 31 dager, men rundt denne perioden har jeg begynte å slite litt med depresjonen igjen, selvom jeg går på anti-deppresive medisiner, så jeg gikk med på fra råd av legen min at jeg skulle spise karber i en uke å se om det har noen sammenheng med diett planen min... Men jeg har nå spist flere karber i 3 dager, men vil ikke mer ettersom jeg vil at dietten skal gå så vellykket som mulig.
Men, her kommer spørsmålet: Må jeg gå på lavkarbo en hel måned igjen før kroppen virkelig begynner med fettbrenning for fullt, eller går det greit bare jeg fortsetter lavkarbo i morgen igjen?
Det tar ikke like langt tid når du bare har vært bort noen dager, så bare sett i gang igjen og minimer skadevirkningene!:D
Hvor mange karbohydratgram pr dag har du lagt deg på i denne prøveperioden? Du kan faktisk øke til 70 gram karbo pr dag og fremdeles kunne spise ubegrenset fett ( i teorien, jfr Lutz "Bedre uten brød"). Dette anses fremdeles som lavkarbo :) Bare så du vet at det finnes mellom-alternativer du kan prøve ut og fremdeles spise ganske lavkarbo. Du vil sannsynligvis være utenfor ketose-nivå, men ikke særlig mye.
Nå har jeg kjennskap personlig til depresjon - men jeg har aldri brukt antidepressiva. Bare en tanke - er det noen andre her inne som har måttet redusere antidepressiva under lavkarbo fordi man opplever økt depresjon? Det er jo sånn at mange må redusere insulinbruk og dia2 medisin etter at de har begynt på lavkarbo...
Jeg håper så inderlig at du får kontroll både på den mentale delen og den fysiske delen, vet litt om hvordan du har det!
Sender deg en :heia: og en klem - krysser fingrene for suksess på alle måter!
Hvor mange karbohydratgram pr dag har du lagt deg på i denne prøveperioden? Du kan faktisk øke til 70 gram karbo pr dag og fremdeles kunne spise ubegrenset fett ( i teorien, jfr Lutz "Bedre uten brød"). Dette anses fremdeles som lavkarbo :) Bare så du vet at det finnes mellom-alternativer du kan prøve ut og fremdeles spise ganske lavkarbo. Du vil sannsynligvis være utenfor ketose-nivå, men ikke særlig mye.
Nå har jeg kjennskap personlig til depresjon - men jeg har aldri brukt antidepressiva. Bare en tanke - er det noen andre her inne som har måttet redusere antidepressiva under lavkarbo fordi man opplever økt depresjon? Det er jo sånn at mange må redusere insulinbruk og dia2 medisin etter at de har begynt på lavkarbo...
Jeg håper så inderlig at du får kontroll både på den mentale delen og den fysiske delen, vet litt om hvordan du har det!
Sender deg en :heia: og en klem - krysser fingrene for suksess på alle måter!
Tusen takk for svar og gode ord:klem:
alexsandra
14-03-11, 16:32
må ha inn litt med teskje her. man skal trekke fra sukkeralkoholer? (som jeg har skjønt)
Men hva hvis det bare står sukkerarter,skal trekkes fra eller?
sikkert et spørsmål som går igjen:o men håper noen som er snill og vil svare:)
Hvis det kun står spesifisert sukkerarter, så er det sukker, og må regnes med (og helst unngås ;) )
Det er ikke så mye annet enn sukkeralkoholer som kan trekkes fra i Norge, men om du handler amerikanske varer så skal fiber også trekkes fra :)
alexsandra
14-03-11, 16:42
Hvis det kun står spesifisert sukkerarter, så er det sukker, og må regnes med (og helst unngås ;) )
Det er ikke så mye annet enn sukkeralkoholer som kan trekkes fra i Norge, men om du handler amerikanske varer så skal fiber også trekkes fra :)
takk for svar:)
da har jeg gjort noen feil ja:o men man lærer av sine feil. he he
men man lærer av sine feil. he he
Helt sant :)
kan man spise for lite karber også? ligger på ekstremt underskudd idag, 3.5 karber etter middag og ikke noe tidligere! kan dere anbefale en passende kvelds? vil ikke stoppe vekta fordi jeg spiser for lite. mangel på matlyst.
Har lest flere steder at dersom man går på ketolyse el lign en periode og så "hopper av", vil det være vanskeligere å "hoppe på" igjen neste gang. Ikke å hoppe på kanskje, men iallfall vanskeligere å gå ned.
Gjelder dette også når man faller ut av ketose fordi man prøver seg frem med å øke karbo-inntaket litt, og så er tilbake i ketose etter en dag el to? Eller gjelder det kun når man går tilbake til ketogen diett etter å slutta/falt av og så spist høykarbo en stund...?
Jeg ønsker å prøve å øke karbo-inntaket til jeg ligger på rundt +-20g/dag, for å se om det funker bedre for meg. Har hittil lagt på 12-15g/dag som jeg nå ser at kanskje er litt for lavt, bør vel være minimum 15, i tillegg til at jeg fremdeles etter snart fire uker er ganske slapp og trøtt. Dersom jeg da ramler ut av ketose pga dette, vil være vanskeligere å komme i ketose igjen etterpå? :confused:
kan man spise for lite karber også? ligger på ekstremt underskudd idag, 3.5 karber etter middag og ikke noe tidligere! kan dere anbefale en passende kvelds? vil ikke stoppe vekta fordi jeg spiser for lite. mangel på matlyst.
Ja man kan spise for lite kh. I følge Torkil (Ketolyse) kan for lite grønnsaker og for lite variasjon i grønnsakene føre til stagnasjon i vekta. Dette gjelder ikke for alle for noen passer det best med med minimalt med kh og for andre (som meg selv) passer det å ligge litt høyere (opptil 50 g kh). Dette er individuelt og man må bare prøve seg frem og finne det nivået som passer best.
Vanskelig å anbefale kvelds når jeg ikke vet hva du spiser sånn ellers, men man skal jo spise når man er sulten til man er passe mett. Er du ikke sulten er det ikke vits å spise bare for å lasse på med kh. Spis heller litt mer kh i morgen. Søk inspirasjon i alle oppskriftene her i forumet og invester evt i lavkarbobøker, de fleste inneholder oppskrifter.
Man kan spise for lite karber, spesielt om man ikke skal ned mer enn 10-15 kg. MEN, siden du ligger lavt, og har tenkt å spise til kvelds igjen så ser jeg ingen hensikt å lasse på med veldig masse karber så sent på kvelden. Det kan selvsagt diskuteres om 10-12 karber er MYE da, siden man nok får brent de av før man legger seg, but still ;)
Har lest flere steder at dersom man går på ketolyse el lign en periode og så "hopper av", vil det være vanskeligere å "hoppe på" igjen neste gang. Ikke å hoppe på kanskje, men iallfall vanskeligere å gå ned.
Gjelder dette også når man faller ut av ketose fordi man prøver seg frem med å øke karbo-inntaket litt, og så er tilbake i ketose etter en dag el to? Eller gjelder det kun når man går tilbake til ketogen diett etter å slutta/falt av og så spist høykarbo en stund...?
Jeg ønsker å prøve å øke karbo-inntaket til jeg ligger på rundt +-20g/dag, for å se om det funker bedre for meg. Har hittil lagt på 12-15g/dag som jeg nå ser at kanskje er litt for lavt, bør vel være minimum 15, i tillegg til at jeg fremdeles etter snart fire uker er ganske slapp og trøtt. Dersom jeg da ramler ut av ketose pga dette, vil være vanskeligere å komme i ketose igjen etterpå? :confused:
Ser ut ifra signaturen din at du ikke er helt fornøyd med vektnedgangen. Er ikke dårlig med 3 kg på en liten mnd. Ketose er ikke ensbetydende med at man raser ned i vekt og det kommer litt ann på hvor mye du skal ned. Selv har jeg 15 kg igjen og har hatt stillstand i over et år nå, men holder fortsatt fast ved lavkarbo - for alltid :D
Når det gjelder spørsmålet ditt, kan jeg bare svare utfra min egen erfaring. Jeg har vært ute av ketosen en gang over lengre tid (ca 6-7 uker) og da synes jeg det var vanskelig å komme i ketose igjen og etter det har jeg også hatt total stillstand i vekta etter det.
Jeg ligger opp i mot 50 g kh per dag og er i ketose, men dette er individuelt. Mange kan uten problem ligge opp mot 30 g uten å falle ut av ketose. Jeg har også enkelte dager der jeg kanskje ligger opp imot 70-80 g kh (f.eks jul, bursdager o.l.) har aldri målt om jeg er i ketose da, men siden jeg nok ligger i grenseland er det ikke noe problem å komme tilbake til ketose dagen etter dersom jeg legger meg litt lavt etter en sånn dag.
Prøv å øke opp til 20 g kh over noen dager og se hvordan du reagerer, tror ikke du faller ut av ketose men dersom du er usikker kutt bare ned på kh igjen (ta gjerne en dag med veldig lite kh) så bør du være i rute igjen. Det pleier ikke være problem å komme tilbake til ketose dersom man øker kh-inntaket langsomt og ikke vedlig høyt. Tror det problemet er større dersom man skeier ut med masse karbo og gjerne over tid. Men alt dette er individuelt, så her må du bare prøve deg frem. Tviler sterkt på at du faller ut av ketose ved 20g kh, så bare prøv.
Lillemy: Takk for svar :)
Jeg prøver meg frem med ca 20 en stund, så får jeg se. Er ikke misfornøyd med nedgangen, eller jo kanskje litt innerst inne, men jeg ser vel igrunn at det er ganske normalt og realistisk med 2-4 pr mnd.
Men, dersom noen grep (for eks litt mer karbs) kan gjøre at det går raskere så er jo det å foretrekke :rolleyes::rolleyes:
Jeg har ca 20 å gå ned. Hadde håpet på iallfall halvparten av det før sommeren, men jeg får jo bare se hva kroppen vil være med på...
dagens blondie spørsmål:o bommer jeg helt når jeg mener at 32 % av dagens karber = 32 gram? regner det ut på diett.no. litt ny på siden.
dagens blondie spørsmål:o bommer jeg helt når jeg mener at 32 % av dagens karber = 32 gram? regner det ut på diett.no. litt ny på siden.
Det blir ikke helt rett. Først må du finne ut hvor mye totalt kalorier du har spist i dag. så regner du ut hvor mange kalorier 32% er. Og så deler du på 4 og får antall karbo i gram :)
Men du trenger ikke REGNE ut noe på diett.no, du legger jo bare inn maten og antall gram så regner diett.no ut for deg :) Kakediagram viser prosentvis fordeling av fett, protein og karbo, mens etikett viser antall gram for de forskjellige næringsstoffene :)
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.