View Full Version : Velkommen til spørsmål & svar

Sider : 1 2 3 [4]

Yrla
10-02-12, 12:27
Jeg har et spørsmål...

Jeg har holdt på med dette nå i 4 mnd, og har hatt fin vektnedgang... Den siste uken, har jeg gått litt opp, og jeg vet at det er sånn som kan skje, og at man ikke skal stresse med det... At man kan svinge litt...

Men det jeg lurer på er: Bør man forholde seg til det veiledende kcal-inntaket på DIETT.NO? Der står det at jeg må spise under 2300 kcal pr dag for å gå ned... Jeg har ikke plottet inn der i de siste månedene, men er ganske sikker på at jeg spiser over det med alt det fettet som pøses på... (avokado, feit fisk, stekefett, rømme, fløte, creme fraiche, oster osv osv...)

Jeg har bare til frokosten i dag spist 1400 kcal. Sinnsyk mye, dagens frokost var riktignok sjelden stor...

Hva tror dere? Setter pris på hjelp... :)jeg synes diett.no' s veiledning stemmer bra for meg. Kanhende man tåler mer fettkalorier enn kalorier fra karbohydrater men å holde seg til 2300 skulle være mulig uansett vel? 766 kcal i 3 måltider dgl er mettende det vel?

senka
10-02-12, 14:14
Hei:)
Kan jeg spørre Marella hva du har spist til frokost,fordi det hørtes veldig mye
1400cal,som jeg nesten for hele dagen :(Men det er noe annet med meg,jeg er ikke så glad i å spise :rolleyes:

Marella77
10-02-12, 20:14
Hei:)
Kan jeg spørre Marella hva du har spist til frokost,fordi det hørtes veldig mye
1400cal,som jeg nesten for hele dagen :(Men det er noe annet med meg,jeg er ikke så glad i å spise :rolleyes:

Jeg spiste en hel pakke (400g) med kjøttdeig. I hel avokado med litt rømme i. 50g smeltet cheddarost. Litt løk. Alt dette ble 1400 kcal. (og da har jeg ikke regnet med oljen jeg stekte det i... )

Marella77
10-02-12, 20:16
jeg synes diett.no' s veiledning stemmer bra for meg. Kanhende man tåler mer fettkalorier enn kalorier fra karbohydrater men å holde seg til 2300 skulle være mulig uansett vel? 766 kcal i 3 måltider dgl er mettende det vel?

Ja, når du sier det slik, så er det jo mer enn nok. Når jeg spiser magert (knekkebrød eller salat eller kyllingfilet med grønnsaker) så går det jo helt fint. Men om man tar på rømme og avokado, og spiser kjøttdeig og ost, så blir det fort mye kcal. Takk for svar :=)

Nerthus
10-02-12, 21:24
Ja, når du sier det slik, så er det jo mer enn nok. Når jeg spiser magert (knekkebrød eller salat eller kyllingfilet med grønnsaker) så går det jo helt fint. Men om man tar på rømme og avokado, og spiser kjøttdeig og ost, så blir det fort mye kcal. Takk for svar :=)

400 g kjøttdeig til frokost er ganske voldsomt, men det motsatte trenger ikke være spise magert! Halver kjøttdeigmengden og det andre, så er jo alt ok? Du trenger ikke både rømme og avokado OG ost på kjøttdeigen din heller ;) Spis heller mer grønnsaker attåt ;)

Marella77
10-02-12, 21:37
400 g kjøttdeig til frokost er ganske voldsomt, men det motsatte trenger ikke være spise magert! Halver kjøttdeigmengden og det andre, så er jo alt ok? Du trenger ikke både rømme og avokado OG ost på kjøttdeigen din heller ;) Spis heller mer grønnsaker attåt ;)

Ja, dette var et engangstilfelle... Jeg bruker å dele opp dette i 3 måltider, men var veldig sulten i dag... ;) Bruker også å spise dette med salat, men hadde ikke i dag... Takk for tilbakemelding! Ps, digger profilbildet ditt! Vet jeg har sagt det før, men måtte bare si det igjen ;)

Yrla
11-02-12, 01:59
Jeg spiste en hel pakke (400g) med kjøttdeig. I hel avokado med litt rømme i. 50g smeltet cheddarost. Litt løk. Alt dette ble 1400 kcal. (og da har jeg ikke regnet med oljen jeg stekte det i... )noen velger å spise 1 gang om dagen og da må de jo få i seg mange kcal på en gang. Det er opp til enhver hvordan man vil dele opp energien i løpet av døgnet/dagen.

Mayrita
17-02-12, 22:15
Hei, jeg er nå begynt på lavkarbo..spiser et-to egg til frokost, en boks cottage cheese til lusj, kyllingkjøttdeig og litt wok m/cream fresh eller ett egg og bacon til middag og kanskje en atkins bar eller litt naturell yoghurt til kvelds..Noen som kan svare meg på om dere tror jeg kommer i ketose med dette? bruker snus og drikker en kopp kaffe per dag..ellers bare vann:)

Takk for svar:D

Marella77
17-02-12, 22:26
Hei, jeg er nå begynt på lavkarbo..spiser et-to egg til frokost, en boks cottage cheese til lusj, kyllingkjøttdeig og litt wok m/cream fresh eller ett egg og bacon til middag og kanskje en atkins bar eller litt naturell yoghurt til kvelds..Noen som kan svare meg på om dere tror jeg kommer i ketose med dette? bruker snus og drikker en kopp kaffe per dag..ellers bare vann:)

Hei, og velkommen... :)

Jeg vet ikke hvor mange karbo det er i den atkins baren, men jeg hadde droppet den og yoghurten, og spist mer grønnsaker... Men om du er under 15g kh pr dag, så kommer du i teorien i ketose. (Du kan veie og legge inn alt du spiser på www.diett.no, så får du se hvor mange kh det er pr dag. Eller du kan regne ut selv.)

Carisma
17-02-12, 22:27

Du kommer nok i ketose, men det ligner ikke mye på Atkins som du skriver i filosofiboksen...

Mayrita
17-02-12, 22:29
akkei, takk:) nei, skal forandre det..tok bare det første, siden eg hadd det litt travelt med å spørr:p

Mayrita
17-02-12, 22:30
Hei, og velkommen... :)

Jeg vet ikke hvor mange karbo det er i den atkins baren, men jeg hadde droppet den og yoghurten, og spist mer grønnsaker... Men om du er under 15g kh pr dag, så kommer du i teorien i ketose. (Du kan veie og legge inn alt du spiser på www.diett.no, så får du se hvor mange kh det er pr dag. Eller du kan regne ut selv.)

Takk:) er bare 2 ca, men da ska eg kutt ut den og yoghurten:D

Mayrita
17-02-12, 22:31
akkei, takk:) nei, skal forandre det..tok bare det første, siden eg hadd det litt travelt med å spørr:p

akkei, takk nei, skal forandre det..tok bare det første, siden eg hadd det litt travelt med å spørre her inne:p

Marella77
17-02-12, 22:33
Takk:) er bare 2 ca, men da ska eg kutt ut den og yoghurten:D

Jeg vet ikke om det er dumt å spise Atkins barer, men jeg har lest at den første mnd bør man bare spise "ren" mat, og ikke noe kunstig søtningsstoffer... Men jeg har aldri spist en sånn bar selv, så jeg vet ikke akkurat hva som er i den. Men 2 kh pr 100gram eller? Det var jo sinnsykt lite da... Kanskje andre vet...

Photobscura
17-02-12, 22:34
Men om du er under 15g kh pr dag
Ja, men mange kan ligge mye høyere enn det for å være i målbar ketose også. Enkelte opp til femti gram om dagen. Det er ingen magisk grense for når man er i ketose. ;) Men 15-20 pleier å være helt kurant for de aller fleste.

Mayrita
17-02-12, 22:38
Jeg vet ikke om det er dumt å spise Atkins barer, men jeg har lest at den første mnd bør man bare spise "ren" mat, og ikke noe kunstig søtningsstoffer... Men jeg har aldri spist en sånn bar selv, så jeg vet ikke akkurat hva som er i den. Men 2 kh pr 100gram eller? Det var jo sinnsykt lite da... Kanskje andre vet...

okei, nei..du har sekkert rett i at det e lurest ja:) ja, står at det e 2,9 per sververing:)
Takk:)

Marella77
20-02-12, 11:31
Delfiafett....

Kan man steke med det? Er det et sunnere fett enn smør, siden det er av kokos?

Er suksessterte det samme som mandelbunn med solkrem?

Marella77
20-02-12, 11:36
nytt sp.mål.

Er tagatose like trygt som sukrinmelis? I forhold til GI og blodsukker, og vektøkning osv....?

Hvor mye tagatose tilsvarer 1 dl sukrinmelis? Kan man bruke tagatose i alle kaker hvor det står sukrin?

stevia, flytende, vanilje... er det også trygt å bruke? Eller kan man gå på en smell med disse søtstoffene?

Setter pris på hjelp... :)

index
20-02-12, 11:49
Delfiafett....

Kan man steke med det? Er det et sunnere fett enn smør, siden det er av kokos?

Er suksessterte det samme som mandelbunn med solkrem?

Delfiafett er ikke særlig bra nei! Skal du bruke kokosfett, bruk Cocosa! Jeg bruker den brune til steking, helt OK den! Smaker ikke kokos, helt nøytral.

Nå vet ikke jeg hva solkrem er , men suksessterte er mandelbunn med gul krem oppå ja...

Yrla
20-02-12, 15:05
nytt sp.mål.

Er tagatose like trygt som sukrinmelis? I forhold til GI og blodsukker, og vektøkning osv....?

Hvor mye tagatose tilsvarer 1 dl sukrinmelis? Kan man bruke tagatose i alle kaker hvor det står sukrin?

stevia, flytende, vanilje... er det også trygt å bruke? Eller kan man gå på en smell med disse søtstoffene?

Setter pris på hjelp... :)tagatose har kalorier,men svært lav GI, GI på 2, så sukrin er bedre, og stevia har null kalorier også. Tagatose er egnet til å karamellisere og smaker bedre enn sukrin i marengs. Tagatose søter dobbelt av vanlig sukker fordi produktet inneholder også isomalt, men sukrin søter 75% av det sukker gjør, så ta mindre tagatose når du skal erstatte sukrin med det.Kun max 20 % av tagatose opptaes av kroppen. Den inneholder 1,5 kcal pr gram.

Yrla
20-02-12, 15:17
Jeg vet ikke om det er dumt å spise Atkins barer, men jeg har lest at den første mnd bør man bare spise "ren" mat, og ikke noe kunstig søtningsstoffer... Men jeg har aldri spist en sånn bar selv, så jeg vet ikke akkurat hva som er i den. Men 2 kh pr 100gram eller? Det var jo sinnsykt lite da... Kanskje andre vet...jeg stoler ikke på antall netcarbs, de har ikke regnet med maltitolen da, men noe av den opptaes i kroppen så det er rett og slett juks. Noen opptar mye i tynntarmen og får blodsukkerstigning, andre opptar mindre der og får mye magesmerter fordi bakteriene i tykktarmen nærer seg av sukkeret. Maltitol er ikke et "ikke-energigivende" søtstoff og burde derfor ikke betraktes som et selv om de som tjener penger på det vil ha deg til å tro det. Om du vil kjøpe sjokolade er tagatosesjokoladen bedre med tanke på blodsukkerstigning og karbohydrater. Den mørkeste er da det beste alternativet, også smaksmessig, etter min smak:)

Marella77
20-02-12, 21:48
Delfiafett er ikke særlig bra nei! Skal du bruke kokosfett, bruk Cocosa! Jeg bruker den brune til steking, helt OK den! Smaker ikke kokos, helt nøytral.

Nå vet ikke jeg hva solkrem er , men suksessterte er mandelbunn med gul krem oppå ja...

Takk for svar, men hva mener du med ikke særlig bra? På smak eller iforhold til sunnhet?

mente gul krem med solkrem ja... :)

Marella77
20-02-12, 21:50
tagatose har kalorier,men svært lav GI, GI på 2, så sukrin er bedre, og stevia har null kalorier også. Tagatose er egnet til å karamellisere og smaker bedre enn sukrin i marengs. Tagatose søter dobbelt av vanlig sukker fordi produktet inneholder også isomalt, men sukrin søter 75% av det sukker gjør, så ta mindre tagatose når du skal erstatte sukrin med det.Kun max 20 % av tagatose opptaes av kroppen. Den inneholder 1,5 kcal pr gram.

Takk :) Men det er vel ok å bruke tagatose til kaker? Betyr det at om det er 100kh pr 100gram, så blir det 20 kh pr 100 gram eller? Mens sukrin er det 0 som taes opp?

Kitt
20-02-12, 22:00
Takk for svar, men hva mener du med ikke særlig bra? På smak eller iforhold til sunnhet?

mente gul krem med solkrem ja... :)
Delfiafett er liksom det siste de klarer å tyne ut og metodene som brukes gjør at dette fettet ikke akkurat er førstevalget når man skal ha sunt og godt kokosfett.
Kanskje en grunn til at delfiakake kun lages til jul?;) Er liksom ikke skadelig når det spises så sjelden.
Vet det er mange tråder om det her inne om du søker litt!

Mariann S
20-02-12, 22:03
Takk :) Men det er vel ok å bruke tagatose til kaker? Betyr det at om det er 100kh pr 100gram, så blir det 20 kh pr 100 gram eller? Mens sukrin er det 0 som taes opp?
Her har eg saksa ett sitat frå Funksjonellmat ang tagatess i en annen tråd:
Sitat:

Karbohydratene som er listet opp i Tagatesse trenger ikke telles med. Tagatose (39,9 g), er karbohydrater som ikke tas opp i kroppen. Sukkeralkoholene består av isomalt og sucralose, og disse består også av tilnærmet lik 0 karbohydrater.
Så Tagatesse er et meget godt alternativ for de som vil unngå karbohydrater J

Vennlig hilsen/Kind regards,
Hanne Roseth
Funksjonell Mat AS
Tlf: +47 21 89 98 02

www.funksjonellmat.no (https://webmail.ikm.no/owa/UrlBlockedError.aspx)
Vi gjør god mat sunnere!

Marella77
20-02-12, 22:10
Delfiafett er liksom det siste de klarer å tyne ut og metodene som brukes gjør at dette fettet ikke akkurat er førstevalget når man skal ha sunt og godt kokosfett.
Kanskje en grunn til at delfiakake kun lages til jul?;) Er liksom ikke skadelig når det spises så sjelden.
Vet det er mange tråder om det her inne om du søker litt!

Her har eg saksa ett sitat frå Funksjonellmat ang tagatess i en annen tråd:
Sitat:

Karbohydratene som er listet opp i Tagatesse trenger ikke telles med. Tagatose (39,9 g), er karbohydrater som ikke tas opp i kroppen. Sukkeralkoholene består av isomalt og sucralose, og disse består også av tilnærmet lik 0 karbohydrater.
Så Tagatesse er et meget godt alternativ for de som vil unngå karbohydrater J

Vennlig hilsen/Kind regards,
Hanne Roseth
Funksjonell Mat AS
Tlf: +47 21 89 98 02

www.funksjonellmat.no (https://webmail.ikm.no/owa/UrlBlockedError.aspx)
Vi gjør god mat sunnere!

Tuset takk damer! :)

IneM
21-02-12, 00:10
Hei. Jeg har nå gått på lavkarbo i 25 dager, men kun gått ned ca 1 kg.
De første 4 dagene gikk jeg ned 1 kg, så gikk jeg opp 1/2 igjen før jeg nå har gått den ned igjen. (altså 1 kg til sammen på 25 dager)

Hva gjør jeg feil? Følger lavkarbo. Prøver ut ulike oppskrifter herfra og andre steder.

En typpisk dag kan se slik ut:
Frokost: Kaffe
Lunsj: 3 egge-lavkarbo brød, et lavkarbobrød (kiwi)
Middag: 150 gram kjøttdeig med salat
Mellommåltid: Gullerot, et MINI hjemmelagd lavkarbobrød.

Pålegg: Laksepålegg, kalkun, smøreost, ost

Egge-lavkarbobrød: Hele brødet er laget av 100 gram philidelhpiaost, en klype salt og 3 egg.

Har skeia ut et par ganger når jeg har vært ute å drukket alkohol.

Håper på svar fra noen. Eller om noen har noen tips? er 165 høy, og veier nå 82 kg.

Hilsen litt fortvilet nybegynner. :o

Marella77
21-02-12, 11:19
Jeg vet ikke, men jeg hadde kanskje spist mer kjøtt og grønnsaker. samt fete ting som laks, makrell, avokado, litt valnøtter, kokosolje til steking. Ikke gulrot. Ikke alkohol. Ikke så alt for mye ost... Men dette er nå meg da... Lykke til videre. :)

Ps, tar du vitaminer?

Marella77
21-02-12, 11:20
LINFRØ

Det sies at LINFRØ skal være så sunne og rike på godt fett. Men hvordan tar vi det opp i kroppen, siden de kommer like hele ut igjen???

Gerd
21-02-12, 11:43
LINFRØ

Det sies at LINFRØ skal være så sunne og rike på godt fett. Men hvordan tar vi det opp i kroppen, siden de kommer like hele ut igjen???

Søk i googlefeltet oppe her, så finner du tråder hvor det er diskutert og forklart. :)

Marella77
21-02-12, 11:57
Søk i googlefeltet oppe her, så finner du tråder hvor det er diskutert og forklart. :)

Takk Gerd! Tenkte ikke så langt... :)

lizliz
21-02-12, 12:52
Kan lite vektnedgang( les har heller lagt på meg ) og samling av vann komme av for lite inntak av vann??
har nettopp flyttet til Nedreland og har vansker med å drikke nok vann.. max 1 liter om dagen. Jeg har også sluttet å ta ketolyse pillene.. kan dette og ha noe å si??

Vet at dette ikke er så smart, men vann er dyrt, og pillene glemte jeg å kjøpe før jeg dro..

Yrla
21-02-12, 16:14
Kan lite vektnedgang( les har heller lagt på meg ) og samling av vann komme av for lite inntak av vann??
har nettopp flyttet til Nedreland og har vansker med å drikke nok vann.. max 1 liter om dagen. Jeg har også sluttet å ta ketolyse pillene.. kan dette og ha noe å si??

Vet at dette ikke er så smart, men vann er dyrt, og pillene glemte jeg å kjøpe før jeg dro..ja vann er viktig for å forbrenne fettet. Så dumt at vann er dyrt. Tablettene er også viktig, men du kan helt sikkert finne de samme mineralene på helsekost der du bor. Krom, magnesium, kalsium om du ikke spiser ost eller andre melkeprodukter, sink og selen. Mangan kan du få i deg hvis du drikker mye te. Om du må velge pga pengemangel ville jeg valgt d vitamin, magnesium og krom eller fått noen til å sende deg ketolysetablettene i posten.ketolysetablettene er dyre, du kan bestille billigere på iherb.com, f.eks tabletter som inneholder alle vitaminer og mineraler. Mye billigere.

Yrla
21-02-12, 16:21
LINFRØ

Det sies at LINFRØ skal være så sunne og rike på godt fett. Men hvordan tar vi det opp i kroppen, siden de kommer like hele ut igjen???De som er knust eller most til smør opptaes men ikke de hele frøene. Hva med sesamfrø i form av tahini? Da får du i deg alt.

akas
21-02-12, 16:59
Kanskje et dumt spørsmål, men er det gluten i kruskakli?

akas
21-02-12, 17:03
Unnskyld! Fant svaret ved å bruke søkfunksjonen.

Kitt
21-02-12, 17:04
Kanskje et dumt spørsmål, men er det gluten i kruskakli?
Jepp, vanlig kruskalkli er laget av ren hvete.
Det finnes dog glutenfri kruskakli eller du kan erstatte det med knuste linfrø, slik jeg alltid gjør. Ikkw fordi jeg ikke tåler gluten, men fordi jeg ikke kan fordra kli!:p

Sitat fra LenaBeatrice sin blogg (http://lenabeatrice.net/generelt/glutenfri-kruskakli/):
Jeg kjøper Glutenfri Kruskalki på Meny. De har det på Ultra også mener jeg å huske. Det heter Pan Grati og er fra Schãr

akas
21-02-12, 17:07
Takk, Kitt. Leste nettopp at man kan erstatte kruskakli med Fibrex. Det var et godt tips for meg som bor i Sverige og får tak på det i nærmeste matvarebutikk. :)

Marella77
21-02-12, 18:00
ja vann er viktig for å forbrenne fettet. Så dumt at vann er dyrt. Tablettene er også viktig, men du kan helt sikkert finne de samme mineralene på helsekost der du bor. Krom, magnesium, kalsium om du ikke spiser ost eller andre melkeprodukter, sink og selen. Mangan kan du få i deg hvis du drikker mye te. Om du må velge pga pengemangel ville jeg valgt d vitamin, magnesium og krom eller fått noen til å sende deg ketolysetablettene i posten.ketolysetablettene er dyre, du kan bestille billigere på iherb.com, f.eks tabletter som inneholder alle vitaminer og mineraler. Mye billigere.

Vet du om de finnes akkurat slike vitaminer på iherb? Som på ketolyse.no? Er ikke de satt sammen slik at de ikke eliminerer hverandre om du skjønner?

Marella77
21-02-12, 18:03
De som er knust eller most til smør(tahini)opptaes men ikke de hele frøene.

takk, skal begynne å knuse de ;)

Yrla
21-02-12, 18:18
Vet du om de finnes akkurat slike vitaminer på iherb? Som på ketolyse.no? Er ikke de satt sammen slik at de ikke eliminerer hverandre om du skjønner?
Jeg vet ikke, tviler på at noen har komponert tilskudd helt likt, men det er vanlig med magnesium-kalsium sammen, forskjellen blir da at det ikke inneholder kalium som i en av ketolysetablettene. Det er særlig sink som bør taes alene før sengetid, og magnesium ville jeg tatt alene uten kalsium utenom måltider fordi med kalsium hemmes opptaket av magnesium men magnesium fremmer opptaket av kalsium, så magnesium-kalsium er først og fremst for å få i seg kalsium. Men mange spiser mye ost og får nok kalsium på den måten sså kun magnesium er for mange nok. Å ta det utenom måltider er litt viktig fordi den nøytraliserer syra i magen som trengs for å fordøye mat. Man kan kjøpe en multimineral og magnesium i tillegg.Pga ofte lave doser kan man ta to om dagen av begge deler.

Yrla
21-02-12, 18:20
takk, skal begynne å knuse de ;)Om du knuser litt av gangen holder de seg lengre. Tåler ikke luft sånne fettsyrer som er i frø, vet du.

Marella77
21-02-12, 18:42
De som er knust eller most til smør opptaes men ikke de hele frøene. Hva med sesamfrø i form av tahini? Da får du i deg alt.

Jeg vet ikke, tviler på at noen har komponert tilskudd helt likt, men det er vanlig med magnesium-kalsium sammen, forskjellen blir da at det ikke inneholder kalium som i en av ketolysetablettene. Det er særlig sink som bør taes alene før sengetid, og magnesium ville jeg tatt alene uten kalsium utenom måltider fordi med kalsium hemmes opptaket av magnesium men magnesium fremmer opptaket av kalsium, så magnesium-kalsium er først og fremst for å få i seg kalsium. Men mange spiser mye ost og får nok kalsium på den måten sså kun magnesium er for mange nok. Å ta det utenom måltider er litt viktig fordi den nøytraliserer syra i magen som trengs for å fordøye mat. Man kan kjøpe en multimineral og magnesium i tillegg.Pga ofte lave doser kan man ta to om dagen av begge deler.

Tusen takk... skal alle disse vitaminene taes utenom måltider?

Yrla
21-02-12, 20:00
Tusen takk... skal alle disse vitaminene taes utenom måltider?nei, bare sink og magnesium.

Marella77
21-02-12, 22:00
nei, bare sink og magnesium.

Thanks ;)

lizliz
23-02-12, 15:02
Noen som kunne veid hvor mye en ts tagatesse veier for meg? har ikke vekt, og må gjøre om fra gram til ts eller ss... hadde satt veldig pris på det !

TrillTrall
23-02-12, 15:31
har nettopp flyttet til Nedreland og har vansker med å drikke nok vann.. max 1 liter om dagen. Vet at dette ikke er så smart, men vann er dyrt, og pillene glemte jeg å kjøpe før jeg dro..
Min venninne som er Nederlender sier at de drikker vannet i kranen der også, slik som her. :)

lizliz
23-02-12, 15:35
Min venninne som er Nederlender sier at de drikker vannet i kranen der også, slik som her. :)
ja det går men smaker basseng da.. ikke no særlig

Kitt
23-02-12, 15:51
Vet at dette ikke er så smart, men vann er dyrt, og pillene glemte jeg å kjøpe før jeg dro..
Husk at det ikke bare er snakk om vann- inntak, men det totale væske- inntaket!;)
Selv vannet i maten du spiser kommer innen for de 2.5- 3 literene det er snakk om at man bør ha i seg!

Yrla
23-02-12, 15:58
finnes det ikke noen som har lagd en dings å ha på springen som filtrerer bort kloren da? Eller kjøper alle vann?

Dietta
23-02-12, 16:00
Noen som kunne veid hvor mye en ts tagatesse veier for meg? har ikke vekt, og må gjøre om fra gram til ts eller ss... hadde satt veldig pris på det !
Hos meg er en ts 4,8 gram :)

Yrla
23-02-12, 16:04
marella77. Istedenfor delfiafett og det å måtte kjøpe dyr cocosa fant jeg denne til deg:http://www.iherb.com/Nutiva-Organic-Extra-Virgin-Coconut-Oil-54-fl-oz-1-6-L/7311?at=0
Der er det mye for pengene som du ser.

lizliz
23-02-12, 16:21
Hos meg er en ts 4,8 gram :)

takk skal du ha :)

Dietta
23-02-12, 16:26
marella77. Istedenfor delfiafett og det å måtte kjøpe dyr cocosa fant jeg denne til deg:http://www.iherb.com/Nutiva-Organic-Extra-Virgin-Coconut-Oil-54-fl-oz-1-6-L/7311?at=0
Enig Yrla, men den veien over 1,8 kg, så det blir veldig dyr frakt på den :(

nellie
23-02-12, 16:41
Enig Yrla, men den veien over 1,8 kg, så det blir veldig dyr frakt på den :(

http://www.iherb.com/Jarrow-Formulas-Coconut-Oil-Extra-Virgin-32-oz-908-g/7227?at=0

Dietta
23-02-12, 17:00
http://www.iherb.com/Jarrow-Formulas-Coconut-Oil-Extra-Virgin-32-oz-908-g/7227?at=0
Se der ja, da kan man bestille med lav frakt også gitt :D Supert.

Marella77
23-02-12, 17:21

Se der ja, da kan man bestille med lav frakt også gitt :D Supert.

Takk for tipset :)

Marella77
23-02-12, 17:32
Mensen og ketostiks...

Er det noen som VET om det er vanlig og ikke få utslag på ketostiksen når man har mensen?

Dietta
23-02-12, 17:34
Mensen og ketostiks...

Er det noen som VET om det er vanlig og ikke få utslag på ketostiksen når man har mensen?
Det har skjedd meg flere ganger :)

nellie
23-02-12, 17:35
Spiser du ketogent er du i ketose. Så får du ikke utslag og har mensen, så er det nok derfor.

Marella77
23-02-12, 17:40
Det har skjedd meg flere ganger :)

"godt å høre" hehe :)

Spiser du ketogent er du i ketose. Så får du ikke utslag og har mensen, så er det nok derfor.

Skulle ønske at jeg hadde din styrke Nellie. Du virker veldig sterk... :)

nellie
23-02-12, 17:42
"godt å høre" hehe :)

Skulle ønske at jeg hadde din styrke Nellie. Du virker veldig sterk... :)

Nei, jeg er bare ikke flink til å bruke smileyer.:p Det er ikke så lett å slå seg til ro med alt, selv om man vet det.. Som f.eks at man ikke trenger måle med sticks så lenge man spiser riktig.:)

Yrla
23-02-12, 19:11
å da blir det ikke billig,om det blir 27 dollar i frakt. denne da? eller andre, det er flere rimelige der http://www.iherb.com/Jarrow-Formulas-Coconut-Oil-Expeller-Pressed-16-oz-454-g/2506?at=0

nellie
23-02-12, 19:25
å da blir det ikke billig,om det blir 27 dollar i frakt. denne da? eller andre, det er flere rimelige der http://www.iherb.com/Jarrow-Formulas-Coconut-Oil-Expeller-Pressed-16-oz-454-g/2506?at=0

Hmm? Den jeg linket til er det 6 dollar i frakt på.. Og den du linker til der akkurat samme bare halvparten av mengden!:)

Yrla
23-02-12, 20:47
Hmm? Den jeg linket til er det 6 dollar i frakt på.. Og den du linker til der akkurat samme bare halvparten av mengden!:)Jeg visste ikke at du linket til et alternativ jeg. Javel, da er det jo også et alternativ.

Erina
24-02-12, 23:30
Jeg er en relativt normalvektig jente på 26 år som ikke først og fremst har lyst å begynne på lavkarbo for vektnedgang (selv om jeg ønsker å gå ned noen kilo), men for andre helsegevinster som stabilt blodsukker osv.

Hvilken retning innen lavkarbo bør jeg velge? Hvor mye karbs bør jeg ligge på til dagen? Er helt blank....

Kitt
24-02-12, 23:32
Jeg er en relativt normalvektig jente på 26 år som ikke først og fremst har lyst å begynne på lavkarbo for vektnedgang (selv om jeg ønsker å gå ned noen kilo), men for andre helsegevinster som stabilt blodsukker osv.

Hvilken retning innen lavkarbo bør jeg velge? Hvor mye karbs bør jeg ligge på til dagen? Er helt blank....
Foreslår at du begynner med å lese vår flotte nybegynnertråd (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970&highlight=nybegynnere)!
Mange gode tips og mye bra lærdom på veien til å finne ut hvilken retning som passer best for deg!
Lykke til!:)

Marella77
25-02-12, 13:42
Nei, jeg er bare ikke flink til å bruke smileyer.:p Det er ikke så lett å slå seg til ro med alt, selv om man vet det.. Som f.eks at man ikke trenger måle med sticks så lenge man spiser riktig.:)

Jeg spiser jo riktig, men teller ikke kh... Og kan jo spise for mye kanskje av og til... Men nå har jeg utslag igjen, og spiser det samme, så da var det nok mensen ja...

Yrla
26-02-12, 11:12
Er det noen som kan si meg hvor mye et kryddermål stevia pulver fra nustevia(konsentrert stevia) tilsvarer i teskjeer sukker?

Marella77
27-02-12, 15:31
Sp.mål:
Når det står "siste forbruksdag" på Salmalaksen og kjøttdeigen, kan man steke det den dagen, for så å holde det kaldt i kjøleskapet noen dager?
Takk for svar :)

Yrla
27-02-12, 16:54
Sp.mål:
Når det står "siste forbruksdag" på Salmalaksen og kjøttdeigen, kan man steke det den dagen, for så å holde det kaldt i kjøleskapet noen dager?
Takk for svar :)Ja, dessuten er siste forbruksdag litt underdrevet tidsmessig for å være på den sikre siden. Egg kan man bruke langt over tiden det går ut. Det visste ikke jeg før så jeg har kasta mange egg unødvendig. Lukt på det:) Det gjorde de i gamle dager.

Carisma
27-02-12, 18:28
Sp.mål:
Takk for svar :)

Salmalaksen ville jeg vært forsiktig med... Hiv den heller i fryseren.

Lillemy71
28-02-12, 09:35
Er det noen som kan si meg hvor mye et kryddermål stevia pulver fra nustevia(konsentrert stevia) tilsvarer i teskjeer sukker?

Sjekk denne (http://www.friendlyshop.nu/media/Konverteringstabell.2.sv.pdf) konverteringstabellen. Ikke samme type stevia som du nevner, men den hvite steviaen her er veldig ren og konsentrert så dette burde ihvertfall gi deg en pekepinn.

Marella77
28-02-12, 10:00
Salmalaksen ville jeg vært forsiktig med... Hiv den heller i fryseren.

Hvorfor akkurat salmalaksen? Har du hørt at den blir fort dårlig? Ps, mener du at bakterier dør i fryseren eller? Jeg stekte den, og spiser av den i dag. Og tenker å gjøre det i morra... Men om jeg fryser restene nå, er det da tryggere å spise det i morra?

Ja, dessuten er siste forbruksdag litt underdrevet tidsmessig for å være på den sikre siden. Egg kan man bruke langt over tiden det går ut. Det visste ikke jeg før så jeg har kasta mange egg unødvendig. Lukt på det:) Det gjorde de i gamle dager.

Ja, egg bruker jeg også lengre. Men er det noe som lukter vondt FØR utløpstiden, skal man da kaste det? Syns ofte kyllingfilet lukter ille når jeg åpner pakken... Også hendt med karbonadedeig...

Ps, takk for svar jenter!

Kitt
28-02-12, 11:33
Jeg har brukt salmalaksen etter utløpsdato uten problemer. Kjøper bare til halv pris rett for utløpsdato, ellers så er den jo så innmari dyr!
Men sånn rent generelt er dårlig fisk ikke akkurat sunt, liksom!:p
Er fisken stekt, holder den seg jo noen dager(2-3) til i kjøleskapet!
Og ja, bakterier dør i fryseren. Fisk til sushi og gravlaks skal vel feks helst ha vært frossen om du ikke vet at den er blodfersk!

Egg holder seg ca 3 måneder etter det som står på pakken. Dumme EU- regler har gjort at de måtte sette så kort holdbarhet. Som om vi har slamonella og sånt tull her i landet, liksom!

Når du åpner kylling(og annet) før utløpsdato og det lukter vondt, er det bare gassen som er sprøytet inn i pakken for at kjøttet skal se apetittelig ut som lukter. Merker det særlig på kylligfilet og kyllingkjøttdeig, ja!

Marella77
28-02-12, 15:10
Jeg har brukt salmalaksen etter utløpsdato uten problemer. Kjøper bare til halv pris rett for utløpsdato, ellers så er den jo så innmari dyr!
Men sånn rent generelt er dårlig fisk ikke akkurat sunt, liksom!:p
Er fisken stekt, holder den seg jo noen dager(2-3) til i kjøleskapet!
Og ja, bakterier dør i fryseren. Fisk til sushi og gravlaks skal vel feks helst ha vært frossen om du ikke vet at den er blodfersk!

Egg holder seg ca 3 måneder etter det som står på pakken. Dumme EU- regler har gjort at de måtte sette så kort holdbarhet. Som om vi har slamonella og sånt tull her i landet, liksom!

Når du åpner kylling(og annet) før utløpsdato og det lukter vondt, er det bare gassen som er sprøytet inn i pakken for at kjøttet skal se apetittelig ut som lukter. Merker det særlig på kylligfilet og kyllingkjøttdeig, ja!

Takk for et skikkelig svar Kitt! :) Jeg syns den gasslukten lukter råttent, men får håpe du har rett, at det bare er gass... Mistet helt lysten på kylling ett år etter vondt lukt... Jeg bruker salmalaksen stekt, ikke rå, så da dør vel bakteriene også eller?

Ps, kjøpte denne pakken med salmalaks til 15 kr (!!!!) isteden for 130 som den koster tilvanlig... Røverkjøp-hehe...

(Ps2, jeg har dårlig mage i dag, kan det være laksen? Eller parasetten jeg tok i går? Får ofte dårlig mage av det... )

senka
28-02-12, 18:35
Takk for et skikkelig svar Kitt! :) Jeg syns den gasslukten lukter råttent, men får håpe du har rett, at det bare er gass... Mistet helt lysten på kylling ett år etter vondt lukt... Jeg bruker salmalaksen stekt, ikke rå, så da dør vel bakteriene også eller?

Ps, kjøpte denne pakken med salmalaks til 15 kr (!!!!) isteden for 130 som den koster tilvanlig... Røverkjøp-hehe...

(Ps2, jeg har dårlig mage i dag, kan det være laksen? Eller parasetten jeg tok i går? Får ofte dårlig mage av det... )

Det var veldig billig laksen:pKitt har rett angående gass..har jobbet selv mye i ferskvaredisken i mange år.Uansett hva du åpner av kjøtt som er vakumpakket,lukter veldig vondt:eek:men det er bare i noen minutter,lukta forsvinner..Tror også at du ikke er dårlig i magen,hvis du ikke har diare eller kaster opp..men at du bare tenker sånn..at du spiste fisk som går på dato.Det går sikkert bra:)

Marella77
28-02-12, 19:31
Det var veldig billig laksen:pKitt har rett angående gass..har jobbet selv mye i ferskvaredisken i mange år.Uansett hva du åpner av kjøtt som er vakumpakket,lukter veldig vondt:eek:men det er bare i noen minutter,lukta forsvinner..Tror også at du ikke er dårlig i magen,hvis du ikke har diare eller kaster opp..men at du bare tenker sånn..at du spiste fisk som går på dato.Det går sikkert bra:)

Jeg har diaré... Og er litt kvalm. Men er også litt øm, litt feber, så det er vel noe annet som brygger her i gården ;)

senka
28-02-12, 20:24
Jeg har diaré... Og er litt kvalm. Men er også litt øm, litt feber, så det er vel noe annet som brygger her i gården ;)

Det er bra at du ikke kaster opp.Forrige uke kjæresten min ble dårlig,hadde diare og kastet opp,legen sa det var matforgiftning,men det gir seg i løpet av 12-24 timer.Håper at du blir bra:)

Marella77
28-02-12, 20:48
Takk for det :)

Marella77
29-02-12, 10:52
Sp.mål ang Atkins bar som heter Advantage. 2g Net Carbs. (total Carbs 17,9 - Polyols 15,9) Er denne trygg å spise nær man er i ketose? Fordeler med å spise slike av og til? Ulemper?

Gerd
29-02-12, 10:59
Sp.mål ang Atkins bar som heter Advantage. 2g Net Carbs. (total Carbs 17,9 - Polyols 15,9) Er denne trygg å spise nær man er i ketose? Fordeler med å spise slike av og til? Ulemper?

Kan påvirke blodsukkeret.

det er flere tråder om slike barer, søk i søkefeltet oppe her :)

StegforSteg
29-02-12, 12:39
Kan man ta noe som forbedrer imunforsvaret? Synes alt at virus og basselusker er innom meg for tiden særlig hvis jeg ligger litt lavt på karbene.

Yrla
29-02-12, 14:15
Kan man ta noe som forbedrer imunforsvaret? Synes alt at virus og basselusker er innom meg for tiden særlig hvis jeg ligger litt lavt på karbene.Samme her. Sjekk deg hos legen og finn ut hva du mangler. Det kan være kobber, sink, jern, c-vit.

Marella77
02-03-12, 22:05
Noen som vet om man kan får vondt i leddene/kroppen av ketosemat? Av fiberhusk f.eks?

Kitt
02-03-12, 22:49
Noen som vet om man kan får vondt i leddene/kroppen av ketosemat? Av fiberhusk f.eks?
Tror nok de fleste har det omvendt, gitt! At de blir kvitt vondter når men spiser ketosemat. Ikke at jeg merker noen bedring/forskjell uansett hva jeg spiser på akkurat smerter,men....:p

Fiberhusk er jo bare skallene av frø, men man kan jo være allergisk/intolernat mot så mangt!

Yrla
02-03-12, 23:07
Hvor lenge holder en åpnet pose med knuste sesamfrø seg? tømte den i en glassbeholder og glemte den i skapet i mnd-vis.

Kitt
03-03-12, 00:09
Frø holder seg vel i årevis i lukket beholder.
Lukter sikkert harskt om de ikke er brukbare!:eek:

Yrla
03-03-12, 09:47
Frø holder seg vel i årevis i lukket beholder.
Lukter sikkert harskt om de ikke er brukbare!:eek:OK, da pælmer jeg de ikke om de lukter greit,da:) takk!

Marella77
03-03-12, 23:47
Tusen takk for tilbakemelding Kitt :)

smgj
04-03-12, 00:10
Kan man ta noe som forbedrer imunforsvaret? Synes alt at virus og basselusker er innom meg for tiden særlig hvis jeg ligger litt lavt på karbene.
I tillegg til tipsene fra Yrla: D-vitamin.

100-120 regnes som idealområdet og over 70 bør man iallfall være. D-vitaminene som man får kjøpt i Norge er for homeopatiske å regne. 3000-10000 IU kan trygt brukes ved målt mangel, ellers regnes inntil 4-5000 IU som uproblematisk.

Nerthus
04-03-12, 12:50
Samme her. Sjekk deg hos legen og finn ut hva du mangler. Det kan være kobber, sink, jern, c-vit.

Enig med Yrla, ta en helsjekk hos legen FØRST :) Etter ny erfaring med hårmineralanalyse, har jeg også lært at det hjelper ikke bestandig og bare ta ett eller få tilskudd, siden mange påvirker hverandre. Feks har jeg tilsammen tatt jerntilskudd i 6 mnd i fjor, med det resultat at kort tid etter avsluttet tilskudd var nivået like lavt. En hårmineralanalyse viste at jeg har svært lave kobbernivå, og dermed hjelper det ikke bare å ta jern.... alt henger sammen!
Du vil ikke alltid få alle svar hos legen men det er et greit sted og starte. Ta tilskudd etter blodprøvesvar i 3 måneder, og ta en ny prøve en stund etter avsluttet. Er nivåene like lave, bør man kanskje tenke litt bredere. Merk at D-vitamintilskuddene man anbefales å ta ofte er veldig lave, slik at det vil være en fordel og ta større mengder - gitt at man faktisk ER lav på d-vitamin :)

Ubalanse mellom natrium/magnesium kan gi redusert mostandskraft og høy sinkverdi i forhold til kobber vil kunne gi fare for økte infeksjoner. Jeg ville sjekket kobbernivået også, men husk at blodprøver gir "nå" situasjonen, og ikke hva kroppen faktisk tar opp eller har av nivå i kroppsvevet.

tora trollmor
25-03-12, 15:53
Har noen spørsmål :)
Jeg starta med lavkarbo i 2010, litt til og fra men ketolysekuren og lavkarbo.
Har ikke gått ned så mye i vekt på disse årene med litt opp og ned.
Fra august 2011 begynte jeg å gå til og fra jobb 5 dager i uka. Denne turen tar ca 45 min vær vei. Når jeg går tur (fort) eller når jeg ligger og sover svetter jeg så utrolig mye i hodebunnen og bak på ryggen.
Da jeg snaket med en dame på jobb fikk jeg beskjed om å begynne med "Super Soy Ekstra". Disse skal hjelper mot overgangsalderen. Jeg har nok ikke kommet i overgangsalderen enda, men jeg går nå på ketolysekuren.
Er det noen som har erfaring med disse.
Vil de føre til at jeg samler vann, Jeg går utrolig fort opp i vekt pga vann i kroppen?
Er veldig usikker på om jeg skal prøve ut disse tab.
Har tatt stoffskifte prøver til legen uten resultat.

Nerthus
28-03-12, 19:19
Har noen spørsmål :)
Jeg starta med lavkarbo i 2010, litt til og fra men ketolysekuren og lavkarbo.
Har ikke gått ned så mye i vekt på disse årene med litt opp og ned.
Fra august 2011 begynte jeg å gå til og fra jobb 5 dager i uka. Denne turen tar ca 45 min vær vei. Når jeg går tur (fort) eller når jeg ligger og sover svetter jeg så utrolig mye i hodebunnen og bak på ryggen.
Da jeg snaket med en dame på jobb fikk jeg beskjed om å begynne med "Super Soy Ekstra". Disse skal hjelper mot overgangsalderen. Jeg har nok ikke kommet i overgangsalderen enda, men jeg går nå på ketolysekuren.
Er det noen som har erfaring med disse.
Vil de føre til at jeg samler vann, Jeg går utrolig fort opp i vekt pga vann i kroppen?
Er veldig usikker på om jeg skal prøve ut disse tab.
Har tatt stoffskifte prøver til legen uten resultat.

Synes ikke du skal ta tabletter som avhjelper overgangsalder når du ikke ER i overgangsalderen :) Svettet du like mye før? Hvis ikke er det ikke uvanlig med svetting på et lavkarbokosthold.
Jeg har alltid svettet mye under høy aktivitet - sånn er min kropp bare...
Litt usikker på hva stoffskifteprøver har med svetting å gjøre?

tora trollmor
28-03-12, 22:23
Oki Takk Nerthus :)

Aquarel
10-04-12, 14:06
Var ikke helt sikker på hvor jeg skulle spørre om dette, men jeg prøver her :)
har søkt og lest litt rundt på forumet uten hell. Alle har ulike svar.

Det jeg lurer på er: Kan man drikke bacardi lemon eller originalen når man går på lavkarbo?

Photobscura
10-04-12, 14:20
Var ikke helt sikker på hvor jeg skulle spørre om dette, men jeg prøver her :)
har søkt og lest litt rundt på forumet uten hell. Alle har ulike svar.

Det jeg lurer på er: Kan man drikke bacardi lemon eller originalen når man går på lavkarbo?
Ikke verre enn et lite google-søk, det! Se her! (http://www.livestrong.com/thedailyplate/nutrition-calories/food/bacardi/limon-rum/) Det er altså 2 g sukker pr us serving, altså pr ca 3 dl. Ikke så altfor ille det! Rom, og brennevin ellers (ikke likører etc), er generelt ikke det som har mest karbohydrater uansett.
Og så heter det Bacardi limón. Lettere å søke med riktig navn. :)

Lillemy71
10-04-12, 21:03
Se her! (http://www.livestrong.com/thedailyplate/nutrition-calories/food/bacardi/limon-rum/) Det er altså 2 g sukker pr us serving, altså pr ca 3 dl. Ikke så altfor ille det!

3 dl?? 3cl eller 30 ml mener du vel? En drink servert i en bar her hjemme inneholder typisk 4 cl, så det blir jo ikke så mye dersom man velger sukkerfritt blandevann. Dessuten er jo ketosefylla som oftest billig, så man får ikke i seg så mye uansett :D

Yrla
10-04-12, 22:52
Er det flere steder som utfører hårmineralanalyse, i så fall hvor er det rimeligst? Søren, jeg har bare 6 mm hår nå:) får vente til det gror ut,da.

smgj
11-04-12, 09:05
Er det flere steder som utfører hårmineralanalyse, i så fall hvor er det rimeligst? Søren, jeg har bare 6 mm hår nå:) får vente til det gror ut,da.
Det er ulike steder som utfører (les videreselger) hårmineralanalyser. De bruker også ulike laboratorium til analysene. Disse lab'ene har ulike policyer med hensyn til hvor mye hår, hva de vil vite og hvor håret kan hentes fra. Finner du noen som bruker analyser fra Doctor's Data(?mener jeg) så kan du bruke hår nedenfra også.

DD ville ha ca 1cm ufarget hår i lengde, hentet fra flere steder på hodet inntil 2gram, (mener jeg det var)... Iallfall kjentes det MYE ut når man har lite å ta av..

Yrla
11-04-12, 14:00
takk

tora trollmor
15-04-12, 20:23
Er det flere som ikke kommer seg inn på matvaretabellen. Jeg bruker den for å regne ut KH.

Yrla
15-04-12, 20:49
ja, kommer ikke inn

Carisma
17-04-12, 09:30
Er det flere som ikke kommer seg inn på matvaretabellen. Jeg bruker den for å regne ut KH.

Bruk matvareguiden.no

Aquarel
18-04-12, 19:40
Er en jente som nettopp har startet eller prøvd lavkarbo. Prøvde det i en uke bare for å se hvordan det var. Hadde skrevet ned sider på sider om hva jeg skulle og skulle ikke spise.

Etter en uke hadde jeg ingen flere middags tips eller frokoster. Har sett i alle forumene og finner kun de samme oppskriftene. Til frokost tenkte jeg og spise lavkarbo brød, men fant ingen. Fant en, men den smakte helt forferdelig.

Vi har heller ikke meny her, som også betyr at jeg ikke har alle tingene man trenger for og bake.

Har lyst til og prøve på nytt, men trenger hjelp og tips :)
Har lest hele nybegynner tråden, og den hjalp meg vertfall litt. Blir ikke dere lei av fløte, egg og bacon? :)

"Må på forresten beklage feil skrivingen min"

Charlott
18-04-12, 19:42
Er en jente som nettopp har startet eller prøvd lavkarbo. Prøvde det i en uke bare for å se hvordan det var. Hadde skrevet ned sider på sider om hva jeg skulle og skulle ikke spise.

Etter en uke hadde jeg ingen flere middags tips eller frokoster. Har sett i alle forumene og finner kun de samme oppskriftene. Til frokost tenkte jeg og spise lavkarbo brød, men fant ingen. Fant en, men den smakte helt forferdelig.

Vi har heller ikke meny her, som også betyr at jeg ikke har alle tingene man trenger for og bake.

Har lyst til og prøve på nytt, men trenger hjelp og tips :)
Har lest hele nybegynner tråden, og den hjalp meg vertfall litt. Blir ikke dere lei av fløte, egg og bacon? :)

"Må på forresten beklage feil skrivingen min"
Baconpakkene mine går ut på dato de, og egg spiser jeg ikke hver uke engang. Merkelig at lavkarbo MÅ være egg&bacon liksom ;)

Du kan gjerne få oppskrifta på brødet jeg pleier å bake?

Er det tips til måltider du lurer på?

LaLa77
18-04-12, 19:57
Baconpakkene mine går ut på dato de, og egg spiser jeg ikke hver uke engang. Merkelig at lavkarbo MÅ være egg&bacon liksom ;)

Må bare slenge meg på her, og si enig, jeg kan ikke huske sist jeg spiste egg & bacon :)

smgj
18-04-12, 20:15
Høh - lavkarbo "må" være egg&bacon som frokost "må" være brød eller youghurt... :p
(eneste fellesnevner i disse to påstandene er at begge er fantasiløse)

LaLa77
18-04-12, 20:25
Høh - lavkarbo "må" være egg&bacon som frokost "må" være brød eller youghurt... :p
(eneste fellesnevner i disse to påstandene er at begge er fantasiløse)

Godt poeng! :)

Yrla
18-04-12, 22:46
Må bare slenge meg på her, og si enig, jeg kan ikke huske sist jeg spiste egg & bacon :)jeg har ikke smakt bacon engang. Spis det som er godt. Jeg synes det er så mye som er godt at jeg tar mange forskjellige ting i ett måltid. Til frokost kan jeg ta en hjemmebakt kjeks med smør på + ost + kylling/påleggslaks + tahini. Først skriver eller leser du alle matvarene du kan velge mellom, og så merker du deg de du vil ha i ditt kosthold, alt fra avokado, frøknekkebrød, nakkekoteletter og type fisk og så kan du tenke ut hva som kan kombineres eller se på oppskrifter med de matvarene du liker i og der se hva det passer sammen med og/eller hvordan det kan spices opp. Lavkarbomat er snacksy mat, synes jeg. Trenger ikke å være kjedelig om du ikke liker det kjedelig:) Se gjennom tråden: "hva har du spist til frokost idag" for inspirasjon. Ikke ofte du ser bacon og egg der, altså.

Bønna200
18-04-12, 23:08
Jeg hadde egg og bacon for første gang på et år på mandag. :p Fløte bruker jeg veldig skjelden.
Nå skal det sies at jeg ligger på 70-100 karber per dag, men jeg skjønner ikke helt den greia mad at lavkarbo er egg og bacon og fløte...

langaard
18-04-12, 23:18
Spiste egg&bacon på hytta sommeren 2011:p

Aquarel
18-04-12, 23:24

Var veldig flink til å spise brokkoli og grønnsaker istedenfor ris, pomfri, potet også videre. Det verste var egentlig frokosten og kvelds maten. prøver gjerne oppskriften din ja :)

Det jeg er veldig dårlig på er og finne på ting. Det gikk rom regel i noe lignende som dette:

brokkoli med svinefilet og grønnsaker (kanskje fløte)
Kylling stekt i paprika med grønnsaker
Og enda mer svinefilet og kylling.

Det som gjør det enda verre er at samboeren min er lei av kylling "krise" Da må man bli kreativ og lage nye varianter. Noe som ikke er like enkelt.

senka
18-04-12, 23:25
Spiser aldri bacon:pegg 1-2 ganger i uka;)

Charlott
18-04-12, 23:32
Var veldig flink til å spise brokkoli og grønnsaker istedenfor ris, pomfri, potet også videre. Det verste var egentlig frokosten og kvelds maten. prøver gjerne oppskriften din ja :)

Det jeg er veldig dårlig på er og finne på ting. Det gikk rom regel i noe lignende som dette:

Det som gjør det enda verre er at samboeren min er lei av kylling "krise" Da må man bli kreativ og lage nye varianter. Noe som ikke er like enkelt.

Hva har du spist til frokost
(http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2494)
Hva skal du ha til middag i dag (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2492)

Her har du 2 av maaaange tråder her inne som viser hva folk spiser :D kanskje du finner litt inspirasjon der?

Og her har du oppskriften til malice`s brød (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=50296), enkelt og godt!
Jeg pleier å finmale ca halvparten av frøblandinga, resten bruker jeg som det er :D
Hjalp det litt synes du?

Anarko
19-04-12, 13:56
Jeg spiser forholdsvis ofte et kokt egg på jobb. Men egg og bacon er sjeeeeeeldent. Fløte er også sjeldent.

Runegutt
23-04-12, 17:26

Da skal du få noen middagstips:
1) Suppe. Kylling+finskåret kål+det du ellers kan tenke deg av grønnsaker, rikelig med pepper ev.karri og en dæsj vann. Kok ivei. Bruker du kyllinglår, må du kike disse først og renske dem. Sil kraften og bruk den som base for suppa.

2) Makrell i tomat. Spis rett av boksen.

3) Taffelost. (Tomatpigmentert) Legg sammen to og to skiver, slik at du får fire stabler på et lite stykke bakepapir. Putt dette i microen, og kjør dette på full guffe i ca. 3 minutter. Ta ut og legg på rist.

Her har du fantastiske gode kjeks. Smør på dem med det du ønsker. Tar du et beger med Rømme (og da snakker vi ikke lett) + et glass HOT tacosaus og roter sammen, har du super dip til kjeksen ev. til grønnsaker.

Har du det supertravelt?
1-2 ts cocosa rett fra glasset. Spis ivei, og du har næring i noen timer.
Litt uvant men fungerer fantastisk for meg.

bligravid?
23-04-12, 19:04
Hehe personlig digger jeg egg og bacon, men nei det er ikke enerådende til frokost ;) Går mye i middagsrester da.. grønnsaker stekt sammens med smør og spinat syns jeg er digg da.. (ja til frokost..)

snowflakes
31-05-12, 19:41
mulig dette er et spørsmål som er spurt maaaange ganger, men jeg klarer hvertfall ikke å finne noe svar... så here it goes: får man kjøpt tagetesse på iherb?

Lillemy71
01-06-12, 09:34
Ikke sist jeg sjekka ihvertfall

snowflakes
02-06-12, 10:08
Takk for svar lille my!! =)

lotta85
10-06-12, 09:32
Hei :) Jeg lurer på om man kan bruke mills ekte majones på lavkarbo? Ser at den inneholder soyaolje og det skal man ikke ha har jeg hørt, men er det bare p.g.a at det er en herda olje og ikke er sunt for kroppen eller vil man faktisk slutte å gå ned i vekt?

Dietta
10-06-12, 09:36
Hei :) Jeg lurer på om man kan bruke mills ekte majones på lavkarbo? Ser at den inneholder soyaolje og det skal man ikke ha har jeg hørt, men er det bare p.g.a at det er en herda olje og ikke er sunt for kroppen eller vil man faktisk slutte å gå ned i vekt?
Jeg bruker ikke mye majones, men når jeg skal ha det er det Mills ekte jeg bruker. Synes rett og slett den er best :)

lotta85
10-06-12, 11:19
Ah ok, men veit du om man kan legge på seg av soyaolje? Eller er det bare det at det ikke er sunt for kroppen?

Kitt
10-06-12, 11:24
Ah ok, men veit du om man kan legge på seg av soyaolje? Eller er det bare det at det ikke er sunt for kroppen?
Det er BARE det at noen mener det ikke er så sunt! Men hvor mange tuber/poser majones spiser du i løpet av en uke/måned, da? ;)

lotta85
10-06-12, 11:34
Ja ikke sant, blir jo ikke så mye det, da velger jeg å være litt usunn og spise majones jeg, så lenge jeg ikke legger på meg skal jeg være fornøyd jeg :) Tusen takk for hjelpa :)

Dietta
10-06-12, 11:41
Ja ikke sant, blir jo ikke så mye det, da velger jeg å være litt usunn og spise majones jeg, så lenge jeg ikke legger på meg skal jeg være fornøyd jeg :) Tusen takk for hjelpa :)
Spis og kos deg med majoneses du :)
Tror det er Coop Obs som har et egent majonesmerke som er laget på rapsolje. Har ikke prøvd den selv, men har hørt at den er god. Kjekt alternativ for de som vil unngå soya i kosten.

Elin.
10-06-12, 14:04
Hei :)
Jeg er helt ny her....og lurer på ALT....
Har lest å sett en del på innlegg her,men føler meg litt usikker nå i starten.
Jeg begynner med lavkarbo på onsdag,noen som kan gi meg litt hjelp på frokoster,lunsjer osv.
Står opp kl 5 hver morgen,begynner på jobb kl 6....er det ok å spise frokost da?
Og lunsj halv 9?
Hva spiser dere til mellommåltider?
Nåkk til å begynne med dette :)

Runegutt
10-06-12, 14:37
Jeg er helt ny her....og lurer på ALT....
Har lest å sett en del på innlegg her,men føler meg litt usikker nå i starten.
Jeg begynner med lavkarbo på onsdag,noen som kan gi meg litt hjelp på frokoster,lunsjer osv.
Står opp kl 5 hver morgen,begynner på jobb kl 6....er det ok å spise frokost da?
Og lunsj halv 9?
Hva spiser dere til mellommåltider?
Nåkk til å begynne med dette :)

Det kommer litt an på hva slags lavkarboretning du har tenkt å følge.

Du får en litt generell dagsmeny av meg, som ikke kræsjer helt med noen retninger:

Frokost: 2-4 egg (stekt eller kokt) Bacon ved behov, litt grønt

Lunch: Omelett av et par egg (Kan lages dagen før) ev. middagsrester

Middag: 1-2 stykker grillet laks, grundig med grønnsaker (brokkoli, blomkål, kål, vårkål, osv) Hopp over poteter, ris, pasta og brød

Kvelds:
En kotelett, bernaisesaus og grønt.

Trenger du noe lettvint?
Makrell i Tomat rett ut av boksen

Aspik(Cabaret) finner du ferdig i kjøledisken + remulade

Så kan du drikke masse vann, kaffe og te etter behov.

I begynnelsen bør du være litt forsiktig med alle former for melkeprodukter.

Håper dette var enkelt nok :)

Rune

Ziltoidia
28-06-12, 12:27
Da... tror jeg at jeg en gang for alle trenger et svar på:
Hvor mange karbohydrater skal man regne med i Tagatesse og Damherts jordbærsyltetøy per 100g?

Finner mange forskjellige og uklare svar der ute, så... hadde vært fint om noen kunne klargjøre dette for meg. :)

Kitt
28-06-12, 13:09
Da... tror jeg at jeg en gang for alle trenger et svar på:
Hvor mange karbohydrater skal man regne med i Tagatesse og Damherts jordbærsyltetøy per 100g?

Finner mange forskjellige og uklare svar der ute, så... hadde vært fint om noen kunne klargjøre dette for meg. :)
http://www.allergikost.no/file/thumb/file/4/430242&width=200&height=150&resize_mode=fill.jpg (http://www.allergikost.no/file/thumb/file/4/430242&width=800&height=600&resize_mode=fill.jpg)

Inneholder kun 5,3 g netto karbohydrater per 100 g syltetøy, står det i produktbeskrivelsen. Klarere får du det nok ikke, da opptaket av tagatose er individuelt!

Ziltoidia
02-07-12, 17:41
Takk skal du ha! :) (Beklager at jeg ikke svarte før... trodde jeg hadde gjort det)

Betyr dette da at jeg regner tagatesse som 0 karbohydrater (om man ikke tar høyde for individuelt tagatose opptak) eller?

Kitt
04-07-12, 19:04
Takk skal du ha! :) (Beklager at jeg ikke svarte før... trodde jeg hadde gjort det)

Betyr dette da at jeg regner tagatesse som 0 karbohydrater (om man ikke tar høyde for individuelt tagatose opptak) eller?
Akkurat det blir jeg faktisk ikke klok på! Vanskelig å finne noen eksakte tall noe sted, syns jeg!
Så vidt jeg skjønner er det ca 40g tagatose i 100g tagatesse, men om alle disse kan regnes som netkarbs??? Eller bare de 15-20% som tas opp?

Lillemy71
05-07-12, 21:55
Akkurat det blir jeg faktisk ikke klok på! Vanskelig å finne noen eksakte tall noe sted, syns jeg!
Så vidt jeg skjønner er det ca 40g tagatose i 100g tagatesse, men om alle disse kan regnes som netkarbs??? Eller bare de 15-20% som tas opp?

Det er vel det som blir sagt, at 15-20% tas opp av tagatosen. Men i tillegg er det et par andre ting i Tagatesse som også gir kh, så det er tricky men uansett mye bedre enn sukker (er blitt diskutert i tidligere tråder). Jeg regner et ganske høyt tall, husker det ikke helt nå men tar heller med alle kh for tagatose. Jeg bruker uansett ikke så mye av gangen at det utgjør noe særlig. Det om er like viktig som kh er jo om det påvirker blodsukkeret i særlig grad. Jeg har ikke spist ren tagatesse og bruker det kun i noen muffins jeg lager og jeg merker ihvertfall ikke noe da.

Torunn50
13-08-12, 18:22
Hei...noen som kan si noe om dette: har gått på lavkarbo i snart 2 mndr, fikk tilsendt mat fra Low Carb Selection og gikk ned 6 kilo...reiser på ferie og nyter ikke sukker, poteter, ris eller pasta, men rose'vin ble det litt ekstra av...kommer hjem og er gått opp 2,5 kilo...trodde kanskje det var vann i kroppen etter varmen, men etter en uke er jeg fortsatt 2,5 kilo for mye...veldig frustrerende...får litt lyst å gi opp :-(

Nerthus
13-08-12, 18:32
Hei...noen som kan si noe om dette: har gått på lavkarbo i snart 2 mndr, fikk tilsendt mat fra Low Carb Selection og gikk ned 6 kilo...reiser på ferie og nyter ikke sukker, poteter, ris eller pasta, men rose'vin ble det litt ekstra av...kommer hjem og er gått opp 2,5 kilo...trodde kanskje det var vann i kroppen etter varmen, men etter en uke er jeg fortsatt 2,5 kilo for mye...veldig frustrerende...får litt lyst å gi opp :-(

Fortsatte du med low carb selection etter at du kom hjem? Synes du er vel lite tålmodig som reiser på ferie (en uke, to?) og drikker alkohol (som stanser fettforbrenning og samler vann) og knapt gir kroppen din en uke på å "komme i gang" igjen? Vær mer tålmodig, alle slike utskeielser gir fra en til flere uker "utsettelse" på veien til målet :)

Yrla
15-08-12, 19:48
Hei...noen som kan si noe om dette: har gått på lavkarbo i snart 2 mndr, fikk tilsendt mat fra Low Carb Selection og gikk ned 6 kilo...reiser på ferie og nyter ikke sukker, poteter, ris eller pasta, men rose'vin ble det litt ekstra av...kommer hjem og er gått opp 2,5 kilo...trodde kanskje det var vann i kroppen etter varmen, men etter en uke er jeg fortsatt 2,5 kilo for mye...veldig frustrerende...får litt lyst å gi opp :-(gi opp? for å gjøre hva? gå opp mer med karbohydrater?;) Det kan være vann selv om det ikke er borte ennå. Jeg har vann i flere dager mange ganger jeg ihvertfall. Å gå ned i vekt ved kostomlegging som ikke er kalorifattig tar lenger tid enn lavkaloridietter, særlig hvis du er normalvektig eller nesten normalvektig. Dette er kostomlegging for langvarig bruk for en sakte nedgang og permanent resultat. Fort ned med lavkalori fører ofte til rask oppgang med en vekt høyere enn den man hadde i utgangspunktet. For å unngå det er lavkarbo så fint. Man kan være trygg hele veien, man sulter ikke, men tålmodighet må man ha. Og om man ikke har det er det dumt å drikke alkohol og ha utskeielser som forsinker vekt-tapet.

idakornelia
27-08-12, 17:57
Hei!
Jeg er ny her, jeg! :-) Vet ikke helt hvor jeg skal skrive her inne.. Etter en graviditet hvor jeg gikk opp en del, begynte jeg for en uke siden på "Nutrilett quick weight loss". Ville gi det ett forsøk for å gå ned raskt i vekt. Gikk ned 2 kilo på en uke, men sliter sånn med prikking i armer og bein, forsøkt å ta magnesium tabletter, men dette hjalp ikke.
Det går jo virkelig ikke ann å bli mett på disse shakene, så i dag skal jeg gå "sakte" over til lavkarbo mat i stedet.. Nytter jo ikke og gå å føle seg sulten hele tiden!
MEN: Kan jeg spise rugsprø knekkebrød med gradost eller makrell i tomat på? Eller er knekkebrød helt utelukket? Er 6 g karbohydrater per knekkebrød.. Hmm..

smgj
27-08-12, 18:54
Hei!
Jeg er ny her, jeg! :-) Vet ikke helt hvor jeg skal skrive her inne.. Etter en graviditet hvor jeg gikk opp en del, begynte jeg for en uke siden på "Nutrilett quick weight loss". Ville gi det ett forsøk for å gå ned raskt i vekt. Gikk ned 2 kilo på en uke, men sliter sånn med prikking i armer og bein, forsøkt å ta magnesium tabletter, men dette hjalp ikke.
Det går jo virkelig ikke ann å bli mett på disse shakene, så i dag skal jeg gå "sakte" over til lavkarbo mat i stedet.. Nytter jo ikke og gå å føle seg sulten hele tiden!
MEN: Kan jeg spise rugsprø knekkebrød med gradost eller makrell i tomat på? Eller er knekkebrød helt utelukket? Er 6 g karbohydrater per knekkebrød.. Hmm..

Dersom du går ned med rugsprø (mange gjør det) kan du spise dem. (Mange andre, som går ketogent og kutter ut mel fullstendig finner ut at de egentlig ikke tålte mel.)
Liker du rugsprø og dette gjør livet på lavkarbo enklere for deg, så begynn med dem i kostholdet og se hva som skjer. :) Spis "pålegg med litt knekkebrød" og ikke "knekkebrød med litt pålegg" og velg de helfete produktene så har du en helt grei start.

PS - ikke fortvil om vekta står stille eller t.o.m går opp 1-2kg i starten. Det kan skje før kroppen begynner å stole på deg igjen - at du ikke har tenkt å sulte den. Og fortsett med magnesium.

Lykke til.

idakornelia
27-08-12, 21:21
Tusen takk for hyggelig svar, smgj! :-) Da er det kanskje lurt å tygge noen rugsprø knekkebrød med mye pålegg, hvis jeg klarer å gå ned i vekt likevel! :-) Var så godt med noe som "knaste" i munnen etter en uke med shake! :) - Aldri nutrilett igjen, he he.

Har laget meg en stor omelett med bacon til kvelds, men er litt redd kroppen får sjokk av alt fettet/proteinene i eggene jeg inntar? I og med at jeg nærmest kun har livnært meg på shake den siste uken? Eller tror du overgangen går greit??
Godt å være ferdig med shake i allefall! :-) Tusen takk for svar! :)

smgj
27-08-12, 22:54
Tusen takk for hyggelig svar, smgj! :-) Da er det kanskje lurt å tygge noen rugsprø knekkebrød med mye pålegg, hvis jeg klarer å gå ned i vekt likevel! :-) Var så godt med noe som "knaste" i munnen etter en uke med shake! :) - Aldri nutrilett igjen, he he.

Har laget meg en stor omelett med bacon til kvelds, men er litt redd kroppen får sjokk av alt fettet/proteinene i eggene jeg inntar? I og med at jeg nærmest kun har livnært meg på shake den siste uken? Eller tror du overgangen går greit??
Godt å være ferdig med shake i allefall! :-) Tusen takk for svar! :)
Det går nok greit. Husk bare at lavkarbo ikke er noen unnskyldning for å spise mer enn til du er mett. ;) (Selv om maten er mye bedre.) Spis til du er passe mett og ikke tving i deg verken proteiner eller fett. La de aller fleste måltidene få følge av grønnsaker. Forhåpentligvis vil du erfare det samme som mange andre - at når kroppen får det den trenger så slutter den å "fyse".

idakornelia
29-08-12, 10:46
Hei igjen! Takk for svar!:-) Jeg skal opereres til mandag, så jeg starter på lavkarbo så raskt jeg har kommet hjem igjen. Har satt meg en del inn i lavkarbo, og ketogen diett. Har lyst å holde meg til ketogen diett, under 25 karbohydrater per dag.
MEN: Leser at alle (?) som er på ketogen diett kjøper seg kosttilskudd på denne ketogene diett siden på nettet... Er jeg nødt for dette?
Ser det også er ganske dyrt å handle produkter der.. Har lyst å kjøre diett uten å måtte kjøpe masse bøket og virrvarr :S
Men skjønner at det er viktig med magnesium osv, under en slik diett, men er det nødvendig med selentabletter, kromtabletter, kalsium, kalium, selen osv..? Eller holder det med magnesium og krom evt?
Og disse ketosestixene, er jeg nødt for å bruke de? Som jente så kan vel disse sticksene slå inn både under jentenes månedlige periode, og under eggløsning..

Kitt
29-08-12, 10:57
Hei igjen! Takk for svar!:-) Jeg skal opereres til mandag, så jeg starter på lavkarbo så raskt jeg har kommet hjem igjen. Har satt meg en del inn i lavkarbo, og ketogen diett. Har lyst å holde meg til ketogen diett, under 25 karbohydrater per dag.
MEN: Leser at alle (?) som er på ketogen diett kjøper seg kosttilskudd på denne ketogene diett siden på nettet... Er jeg nødt for dette?
Ser det også er ganske dyrt å handle produkter der.. Har lyst å kjøre diett uten å måtte kjøpe masse bøket og virrvarr :S
Men skjønner at det er viktig med magnesium osv, under en slik diett, men er det nødvendig med selentabletter, kromtabletter, kalsium, kalium, selen osv..? Eller holder det med magnesium og krom evt?
Og disse ketosestixene, er jeg nødt for å bruke de? Som jente så kan vel disse sticksene slå inn både under jentenes månedlige periode, og under eggløsning..
Du bør vente noen uker etter en operasjon om du skal i narkose før du begynner å stresse kroppen dinmed ketose, i hvert fall! Du kan evnt begynne med å kutte ut de verste karbohydrat- kildene før du går helt ned til ketose- nivå!
Neida, du MÅ ikke ha disse pillene eller lese boken eller sånt, men det lønner seg! Det mye vanskligere å gjøre ting riktig og evnt finne ut hva man gjør feil i etterkant om man ikke har satt seg ordentlig inni ting!
Du kan godt droppe ketosestixene, du merker nok på kroppen om du er i ketose uansett. Mensen slår sjelden ut på stixene, da, de måler jo bare ketoner i urinen og ikke noe som helst annet! Hos noen få er det dog vanskelig å få utslag akkurat rundt de første dagene av mensen.

Har du lest den flotte Nybegynnertråden (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970&highlight=nybegynner) her inne, med alle linker etc? Hvis ikke, kan du begynne der!;)

Anarko
29-08-12, 17:09

Mange bibliotek har bøker til utlån og så du slipper å kjøpe :) Men mange av bøkene er også i ok prisklasse.

Rita82
07-01-13, 15:27
Hei!
Ny her og har laget meg en god ladning av lavkarbo muffins/rundstykker.(laget i små muffinsformer) Har ingen oppskrift å linke til, men de inneholder nøtter (mandler og hassel) ost, egg, bakepulver og litt kruskarkli (eller hva det nå heter)
Disse er kjempegode til feks frokost...men er redd de hindrer meg i å gå ned i vekt? Bør jeg styre unna slike i starten, eller kan jeg spise en til dagen eller to?

Lillel
09-01-13, 14:59
Hei! Er ny på lavkarbo, følger en del av fotballfrue sine menyer og litt oppskrifter seg finner på nettet. Er min første uke på, og lurer på om det er vanlig med heteokter? Ihvertfall om det er vanlig å bli såå varm kun på den første uka?
Forresten, noen tips mot søtsug? :)

Kitt
09-01-13, 15:36
Hei! Er ny på lavkarbo, følger en del av fotballfrue sine menyer og litt oppskrifter seg finner på nettet. Er min første uke på, og lurer på om det er vanlig med heteokter? Ihvertfall om det er vanlig å bli såå varm kun på den første uka?
Forresten, noen tips mot søtsug? :)

Veldig vanlig med hetetokter!:D Man blir generelt mye varmere når man spiser lavkarbo!:)

Ved søtsug, spis gjerne litt bær med krem eller litt ost feks. Altså, spis noe, men noe lovlig! Suget gir seg for mange etter hvert!:)

10 kg for tung
28-01-13, 17:49
Jeg har et spørsmål som jeg virkelig håper at noen kan svare på. Jeg har lagt om til LCHF-kosthold, og har holdt meg til det i 4 uker nå. Jeg skal være så ærlig å innrømme at det var mest for å gå ned i vekt at jeg gjorde det, men jeg elsker selvsagt det at jeg har fått finere hud, osv også. Det jeg imidlertid ikke liker, er at vektreduksjonen uteblir. Jeg har 10 kg å ta av meg, og jeg har aldri vært mer motivert. Fra å være helt passiv i 2012, har jeg nå begynt å bevege meg 4 ganger i uka. Jeg varier mellom å gå lange turer, og å ta økter på treningssenteret hvor jeg trener både kondisjon og styrke. Dette er en drastisk endring for meg, men jeg vet jo at det er til det bedre. Jeg veier meg 1 gang i uka, og da jeg optimistisk og ivrig gikk på vekta i dag tidlig, hadde jeg til min store forskrekkelse gått opp 1,3 kg fra forrige mandag. Dette til tross for at jeg ikke har hatt noen utskeielser og vært flink med trening. Hva kan dette komme av? Hva gjør jeg feil? En normal matdag for meg er slik:
Frokost kl 07:30: 1 egg pluss litt skalldyrsalat, evt en boks med makrell i tomat (110 g)
Lunsj kl 12:00: Salat bestående av 1 egg, litt kokt skinke, salatblader, oliven, cherrytomater og enten rømme-, pesto- eller kremostdressing
Etter jobb-mat kl 16:30: 1 avokado/cottage cheese med bringebær/egg med smøreost/ruller med osteskiver/kjøttpålegg, eller lignende.
Middag kl 20:00: Puré av f.eks blomkål, brokkoli, champinjong og 150 gr kjøttdeig / kylling og grønnsaker / wok / pannekaker laget av mandelmel, rømme, natron og egg severt med ost / osv.

Kan noen hjelpe meg? Jeg hadde satt stor pris på det!! Jeg veier 70 kg og vil ned til 60. Er 170 høy.

Anarko
28-01-13, 23:26
Jeg har et spørsmål som jeg virkelig håper at noen kan svare på. Jeg har lagt om til LCHF-kosthold, og har holdt meg til det i 4 uker nå. Jeg skal være så ærlig å innrømme at det var mest for å gå ned i vekt at jeg gjorde det, men jeg elsker selvsagt det at jeg har fått finere hud, osv også. Det jeg imidlertid ikke liker, er at vektreduksjonen uteblir. Jeg har 10 kg å ta av meg, og jeg har aldri vært mer motivert. Fra å være helt passiv i 2012, har jeg nå begynt å bevege meg 4 ganger i uka. Jeg varier mellom å gå lange turer, og å ta økter på treningssenteret hvor jeg trener både kondisjon og styrke. Dette er en drastisk endring for meg, men jeg vet jo at det er til det bedre. Jeg veier meg 1 gang i uka, og da jeg optimistisk og ivrig gikk på vekta i dag tidlig, hadde jeg til min store forskrekkelse gått opp 1,3 kg fra forrige mandag. Dette til tross for at jeg ikke har hatt noen utskeielser og vært flink med trening. Hva kan dette komme av? Hva gjør jeg feil? En normal matdag for meg er slik:
Frokost kl 07:30: 1 egg pluss litt skalldyrsalat, evt en boks med makrell i tomat (110 g)
Lunsj kl 12:00: Salat bestående av 1 egg, litt kokt skinke, salatblader, oliven, cherrytomater og enten rømme-, pesto- eller kremostdressing
Etter jobb-mat kl 16:30: 1 avokado/cottage cheese med bringebær/egg med smøreost/ruller med osteskiver/kjøttpålegg, eller lignende.
Middag kl 20:00: Puré av f.eks blomkål, brokkoli, champinjong og 150 gr kjøttdeig / kylling og grønnsaker / wok / pannekaker laget av mandelmel, rømme, natron og egg severt med ost / osv.

Kan noen hjelpe meg? Jeg hadde satt stor pris på det!! Jeg veier 70 kg og vil ned til 60. Er 170 høy.

Du er jo som du sier bare 10 kg for tung... Når jeg begynte på lchf opplevde jeg det samme som deg.. Om du er som meg må du i allefall kutte ned på fettet. Jeg trener og trente mye i tillegg (noe som vil komme av seg selv etterhvert), men vet at hadde jeg ikke kuttet ned på fettet så hadde jeg ikke gått ned så mye og så raskt.

Rin
29-01-13, 03:36

En oppsving på 1,3 kg siden forrige mandag kan også - om du er hunkjønn - glatt henge sammen med syklus. Det er helt vanlig å samle ekstra vann på forskjellige tidspunkter i den sammenheng, i alle fall. Det samme kan skje etter trening, eller selvsagt etter mye salt mat - eller i forbindelse med sykdom eller dårlig søvn. Kroppen er ikke en maskin - flere faktorer spiller inn. :cool:

Yrla
04-02-13, 12:37
Ble positivt overrasket over nyheten om en fiskeburger med kun 1 g karbohydrat pr 100 g og 80% fisk. Grove fiskeburgere fra Lofoten. men hvor selges disse? Noen som har testa de ennå? Er de gode?http://www.vektklubb.no/artikkel/matspaneren-lofotens-grove-fiskeburger-20208214 jeg fant svaret selv på hvor å kjøpe de. Omtrent over alt unntatt rema og rimi. http://www.lofotprodukt.no/

tora trollmor
15-02-13, 17:34
Jeg kommer ikke inn på alle jouranlene som jeg leser, får beskjed av Google Chrome at siden som jeg ønsker å åpne har virus :confused: Å vis jeg ønsker å gå videre på siden vil jeg skade mine passord. Opplever dere dette :confused:

HP
15-02-13, 18:05
Jeg kommer ikke inn på alle jouranlene som jeg leser, får beskjed av Google Chrome at siden som jeg ønsker å åpne har virus :confused: Å vis jeg ønsker å gå videre på siden vil jeg skade mine passord. Opplever dere dette :confused:
Kan du sende meg lenker til noen? Det bruker ofte å være blinkende gif-bilder som er hotlinket fra andre nettsteder som utløser advarslen.

morgodhjerta
09-04-13, 17:08
Hei!
Jeg er helt ny her og prøver meg med ett spørsmål jeg ikke finner svar på fra tidligere. Jeg har vært i ketose i 5 dager, bruker urinsticks kjøpt på apoteket som måler både ketoner og glucose. I dag slo det også ut på glucose i urinen min. Ble litt skremt, hva betyr det, er dette normalt?
Formen er moderat, småvondt i hodet, slapp og giddesløs ellers tipp topp :)

Kitt
09-04-13, 19:57
Hei!
Jeg er helt ny her og prøver meg med ett spørsmål jeg ikke finner svar på fra tidligere. Jeg har vært i ketose i 5 dager, bruker urinsticks kjøpt på apoteket som måler både ketoner og glucose. I dag slo det også ut på glucose i urinen min. Ble litt skremt, hva betyr det, er dette normalt?
Formen er moderat, småvondt i hodet, slapp og giddesløs ellers tipp topp :)
Hvor mye slo det ut på ketoner?
Du skal jo ikke ha sukker i urinen, og i hvert fall ikke på ketolyse, men om det var mye ketoner, kan stiksen bli forvirret og slå ut på begge deler som en slags "falsk" positiv!

MajaKr
20-04-13, 18:32

Eg lurer på kva bok eg bør kjøpe for å få gode oppskrifter og nokon gode råd? Kostholdet mitt er LCHF med under 20g karbohydrater per dag. Har holdt på i snart 2 uker.
Lurer og på om bøkene til Dahlberg inneholder oppskrifter med ingredienser som er lett å få tak i på vanlige dagligvarehandler. Bor på landet og har derfor ikkje tilgang til butikker av alle slag.

Skal ned 10-14 kg :)

Lillemy71
20-04-13, 19:56

Eg lurer på kva bok eg bør kjøpe for å få gode oppskrifter og nokon gode råd? Kostholdet mitt er LCHF med under 20g karbohydrater per dag. Har holdt på i snart 2 uker.
Lurer og på om bøkene til Dahlberg inneholder oppskrifter med ingredienser som er lett å få tak i på vanlige dagligvarehandler. Bor på landet og har derfor ikkje tilgang til butikker av alle slag.

Nå vet ikke jeg helt hvordan oppskriftene til Dahlberg er, men du klarer deg fint med det du kan finne i vanlige dagligvarebutikker på lavkarbo. Om du vil ha tak i andre ting som f.eks mandelmel, så kan mye slikt bestilles på nettet.

Dahlberg sine bøker skal være bra ellers har du jo Ketolyseboka til Andersen, Kostdoktorn - Eenfeldt sin Matrevolusjonen er også bra. Det er lurt og lese seg opp ja, så du forstår hva som faktisk foregår i denne prosessen. Ellers er det jo mange nydelig oppskrifter her inne på forumet med helt vanlige ingredienser.

Lykke til :)

bonde
26-11-13, 13:01
Hei:) er helt ny her inne og har et spørsmål jeg lurer på?? Står her hjemme og lager pølse av sau og vet ikke hvor mye karbohydrater det blir i den pr 100 gram:) noen som kan hjelpe meg med det??:p

Photobscura
26-11-13, 13:15
Hei:) er helt ny her inne og har et spørsmål jeg lurer på?? Står her hjemme og lager pølse av sau og vet ikke hvor mye karbohydrater det blir i den pr 100 gram:) noen som kan hjelpe meg med det??:p

Da må du nesten fortelle oss hva ingrediensene er. Sauekjøtt i seg selv (i likhet med alt annet rent kjøtt) inneholder ikke karbohydrater.
Ellers er matvaretabellen.no en nyttig side.

bonde
26-11-13, 14:33
hei igjen, ja det er kun brukt sauekjøtt som vi har slaktet selv..har salt og litt nellik, ingefær og pepper i..:rolleyes:

Photobscura
26-11-13, 14:44
hei igjen, ja det er kun brukt sauekjøtt som vi har slaktet selv..har salt og litt nellik, ingefær og pepper i..:rolleyes:
Da er det så og si null karbohydrater i. ;) Høres fantastisk godt ut, forresten!

Butterfly83
26-11-13, 15:00
Ble positivt overrasket over nyheten om en fiskeburger med kun 1 g karbohydrat pr 100 g og 80% fisk. Grove fiskeburgere fra Lofoten. men hvor selges disse? Noen som har testa de ennå? Er de gode?http://www.vektklubb.no/artikkel/matspaneren-lofotens-grove-fiskeburger-20208214 jeg fant svaret selv på hvor å kjøpe de. Omtrent over alt unntatt rema og rimi. http://www.lofotprodukt.no/

Ser dette er et gammelt innlegg, men spør for det. Finnes ikke disse burgerne lenger? Kan ikke finne noen på sidene til Lofoten med bare 1 gr pr100 gram :(

bonde
27-11-13, 13:36
heisan. er for tiden veldig matlei og spiser lite grønnsaker..kan jeg kjøpe supermat og få meg de næringsstoffene som man får fra gr.saker gjennom den?? og er det nødvendig med vitamintilsjudd hvis man spiser supermat??:)

Imse
27-11-13, 20:56
Ser dette er et gammelt innlegg, men spør for det. Finnes ikke disse burgerne lenger? Kan ikke finne noen på sidene til Lofoten med bare 1 gr pr100 gram :(
Jeg så de med 80% fisk sist jeg var på mega trodde jeg, men husker ikke om karboinnholdet stemte, men det er samme pakke det har vært lenge.

TrillTrall
27-11-13, 21:32

Dahlberg? Blander du ikke Sofie Hexeberg og Annika Dahlqvist nå? Hexeberg har oppskrifter med vanlige ingredienser du finner på Rema i alle fall. :) Det tror jeg Dahlqvist har også.

Y84
30-11-13, 18:21
Jeg har gått på lavkarbo i noen mnd nå. Går veldig sakte ned. Jeg liker å trene men de siste ukene har jeg fått sinnsykt vondt å trene, prker ikke det samme på trening mer. Men det som er utrolig kjedelig er at jeg har ikke ner energi. Jeg hørte at skulle ma. Ned de sisre kiloene skulle man også telle kcal også. Hva gjør jeg galt? Jeg elsker lavkarbo maten, men orker ikke være helt tappet for energi. Skal jeg slutte å telle kcal, men vil jeg ikke legge på meg igjenn da?? Hjelp
Endre Rapporter

bonde
30-12-13, 19:35
heisan:) noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvor mye karbohydrater det er i frost krekling??

Kitt
30-12-13, 22:14
Finner det ikke noe sted, men mener å huske å ha sett at det er ca 3. :p

Gerd
30-12-13, 22:24
heisan:) noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvor mye karbohydrater det er i frost krekling??

http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/ovr-brennevin-u22/norge/frost/sku-168402

I alkohol måles sukkerinnholdet pr. liter. I frost krekling er det 175g pr liter.

Kitt
30-12-13, 23:24
http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/ovr-brennevin-u22/norge/frost/sku-168402

I alkohol måles sukkerinnholdet pr. liter. I frost krekling er det 175g pr liter.
Der ser du hvor lite jeg kan om alkohol. Trodde frost var dårlig norsk for frossen, jeg! :p:o

Gerd
30-12-13, 23:38
Der ser du hvor lite jeg kan om alkohol. Trodde frost var dårlig norsk for frossen, jeg! :p:o

:p Frost er såååå gøtt... Liker best den med solbær.... Men full av sukker :ja:

bonde
30-01-14, 09:25
Litt fortvilt her jeg sitter..har levd på lavkarbo siden sommeren 2013 og synes det er helt greit. gikk ned noen få kilo i begynnelsen , men nå begynner vekta å gå andre veien. Holder meg til underkant av 20 karbo om dagen og spiser som regel 2 til tre måltider om dagen. Trimmer og holder meg i aktivitet , så hva gjør jeg galt??

index
30-01-14, 12:15
Ikke godt å si. Hvor ligger du på BMI skalaen, og hva spiser du egentlig?

bonde
30-01-14, 13:30
til frokost blir det mest eggeomelett med salami og jarlsbergost eller en cottage cheese med to ss rømme, soyaflokker og kanel og sukrin. Middag går i laks og blomkålmos, kylling rent kjøtt osv.. blir jeg sugen på noe om kvelden skjærer jeg opp osteskiver som jeg spiser ilag med salami

index
30-01-14, 19:11
Ser du spiser mye meieriprodukter som ost, rømme, CC. Mange opplever slike produkter som showstoppere. Hvis du har en BMI over 25 og ikke går ned på dagens kosthold ville jeg ha kuttet ut melkeproduktene for en periode og sett om det har ønsket effekt. Spis heller mer kjøtt, fisk, egg og grønnsaker. Og nok fett selvsagt, men ikke fra meieriprodukter (unntatt smør, det pleier å gå greit).

bonde
30-01-14, 22:33
takk for svar:) det skal jeg prøve..

Ludviga86
08-02-14, 16:59
Er ganske ny når det kommer til lavkarbo, er på min 6. dag nå. Og jeg lurer på en ting for på atkins sine barer f.eks chokolate brownie står det at det er 3,1 kh, men når jeg legger den inn på diett.no så regner den fram til 15,7!!!! Hva er riktig??
Takker så mye for svar :D

Lillemy71
10-02-14, 08:20
Er ganske ny når det kommer til lavkarbo, er på min 6. dag nå. Og jeg lurer på en ting for på atkins sine barer f.eks chokolate brownie står det at det er 3,1 kh, men når jeg legger den inn på diett.no så regner den fram til 15,7!!!! Hva er riktig??
Takker så mye for svar :D

De som har lagt inn denne på diett.no har nok tatt høyde for at søtningsmiddelet malitol kan påvirke blodsukkeret ganske så mye, mens Atkins ikke regner med noen sukkeralkoholer i sitt regnskap. Hvordan malitol påvirker deg er det bare du som kan finne ut ved å måle blodsukker. En slik bar i ny og ne trenger ikke og utgjøre noe hverken for ketose eller vektnedgang, men bør ikke erstatte mat. Bruk den helst bare som kos.

Ludviga86
11-02-14, 14:10
De som har lagt inn denne på diett.no har nok tatt høyde for at søtningsmiddelet malitol kan påvirke blodsukkeret ganske så mye, mens Atkins ikke regner med noen sukkeralkoholer i sitt regnskap. Hvordan malitol påvirker deg er det bare du som kan finne ut ved å måle blodsukker. En slik bar i ny og ne trenger ikke og utgjøre noe hverken for ketose eller vektnedgang, men bør ikke erstatte mat. Bruk den helst bare som kos.

Aha, tusen takk for svar :) Fikk litt sjokk nemlig!

Lillemy71
12-02-14, 07:23
Aha, tusen takk for svar :) Fikk litt sjokk nemlig!

Poenget med svaret mitt var at du mest sannsynlig må regne med mer enn 3 g kh som påvirker blodsukkeret i en atkinsbar pga malitol, men hvor mye det er vanskelig å si. De 15-16 g som noen har oppgitt er basert på hvor mye malitol faktisk kan påvirke blodsukkeret og er ikke urealistisk.

Cherie94
26-10-14, 23:50
Hei. akkurat begynt på lavkarbo igjen, og føler meg ofte sulten. har samme kosthold som jeg hadde forrige gang jeg gikk på lavkarbo, å da var jeg skjeldent sulten. noen som vet hvorfor, og hvordan jeg kan unngå å være sulten hele tiden? :)

TrillTrall
27-10-14, 07:04
Hei. akkurat begynt på lavkarbo igjen, og føler meg ofte sulten. har samme kosthold som jeg hadde forrige gang jeg gikk på lavkarbo, å da var jeg skjeldent sulten. noen som vet hvorfor, og hvordan jeg kan unngå å være sulten hele tiden? :)

Det er helt vanlig å være veldig sulten den første tiden til kroppen skjønner at den skal bruke fett fra kroppen, da går det over. :)

Cherie94
29-10-14, 21:01
akkurat begynt på south beach fase 1. Jeg har problemer med å spise mer enn et par ganger om dagen, å det står at man skal spise 3 måltider og 2 mellommåltider.
Kan det dempe vektnedgangen når jeg kun spiser 2 ganger for dagen ?
hvor mye cottage cheese kan man spise om dagen?
takk for svar :)

cicca89
05-05-15, 16:11
Hei! Helt ny her! Og ny på ketolyseKuren. Kalles det bare lavkarbo kanskje? :)
Er det noen som har erfaring med det? Om noen kan komme med tips til meg? Evt. Si litt om hvordan det funket/funker for deg. Er på dag 2 Og det går helt utmerket så langt!

cicca89
05-05-15, 16:54
Hei! mulig jeg er innom feil tråd, jeg er heelt ny på dette! lurer på hvordan jeg kan få weight ticker greia på min profil (eller sånn som det vises her)

cicca89
05-05-15, 20:45
Jeg har nettopp begynt på lavkarbo (dag 2) og i kveld fikk jeg tlf fra sprek treningssenter, som jeg sendte inn en søknad på deres konkurranse (Extravaganza) hadde aldri trodd jeg skulle bli trekt ut ��
Mitt spm er: er det noen her med erfaring fra extravaganza? Vil dette ødelegge på noen som helst måte på lavkarbo? Litt usikker på hvordan matplanen vil se ut. og om det er shaker og lignende...

Cigraloe
25-01-17, 09:28
Noen anbefaling til "erstatning" av chips (altså potetgull) ;) ?

TrillTrall
25-01-17, 09:57
Noen anbefaling til "erstatning" av chips (altså potetgull) ;) ?

Baconcrisp eller bacongull - men pass på at du får de ordentlige av svin og ikke de uekte av mais for de inneholder masse kaber.

sylwester
26-01-17, 10:52
For snacksing så er Maarud Bacongull suveren, men husk at det er en del proteiner i dette. Jeg spiser det utelukkende i helgene og gjerne noen timer siden siste måltid.

Maja Èlen
27-01-17, 23:29
Noen anbefaling til "erstatning" av chips (altså potetgull) ;) ?I tillegg til bacongull som nevnt, så er ostechips veldig godt! Steke osteskiver på bakebrett, enten naturelle eller med diverse krydder.

Ikke akkurat potetgull da, men det har likevel fungert som en erstatning for meg på kvelder når jeg skal kose meg: diverse spekemat, elgpølser o.l. Rett og slett fordi jeg skjærer små skiver av dette, det smaker salt og jeg mumser i meg.