View Full Version : Velkommen til spørsmål & svar
Men du trenger ikke REGNE ut noe på diett.no, du legger jo bare inn maten og antall gram så regner diett.no ut for deg :) Kakediagram viser prosentvis fordeling av fett, protein og karbo, mens etikett viser antall gram for de forskjellige næringsstoffene :)
du svarte ikke på spm mitt da. er fullt klar over det. men prosentvis sier meg forholdet mellom alt. 10 % er det 10 g karber om dagen? va nede i det da jeg var i ketose. skal ut av ketosen. 32% karber gjør vel dette?:)
fy så dårlig jeg har spist idag, skeiet ut med kransekake, sjokolade og syltetøy på frokostblandingen :p men nå vil jeg ut av ketose, du lurer sikkert på hvorfor, men har hatt store mensblødninger pga ketosen i 3 uker. grusomt:mad: har vist idag jeg har spist mer karber enn proteiner, litt fyfy, men sånn blir det.
en sunnere dag i morgen :o vanskelig å komme utav ketose, haha for et luksus problem. er enda i ketose ser du. noe som er ganske rart.
du svarte ikke på spm mitt da. er fullt klar over det. men prosentvis sier meg forholdet mellom alt. 10 % er det 10 g karber om dagen? va nede i det da jeg var i ketose. skal ut av ketosen. 32% karber gjør vel dette?:)
fy så dårlig jeg har spist idag, skeiet ut med kransekake, sjokolade og syltetøy på frokostblandingen :p men nå vil jeg ut av ketose, du lurer sikkert på hvorfor, men har hatt store mensblødninger pga ketosen i 3 uker. grusomt:mad: har vist idag jeg har spist mer karber enn proteiner, litt fyfy, men sånn blir det.
en sunnere dag i morgen :o vanskelig å komme utav ketose, haha for et luksus problem. er enda i ketose ser du. noe som er ganske rart.
Jeg svarte deg jeg?
Det blir ikke helt rett. Først må du finne ut hvor mye totalt kalorier du har spist i dag. så regner du ut hvor mange kalorier 32% er. Og så deler du på 4 og får antall karbo i gram :)Hvis du spiser 1000 kalorier hver dag, og 10% av dette er karber har du spist 100 delt på 4 = 25 gram karber den dagen.
Prosentandelen er prosent av totalt antall KALORIER du har spist den dagen. Du må så regne om prosentdelen til kalorier som jeg har vist over, feks er 10% av 1000 = 100 kalorier. 100 kalorier karbohydrater må du dele på 4 for å finne antall gram siden 1 gram karbohydrat = 4 kalorier...
(samme som 1 gram protein = 4 kalorier og 1 gram fett = 9 kalorier)
tora trollmor
26-03-11, 15:38
tortilla lefser. Er det noen som har oppskrift på dette :)
Jeg lurer på om lavkarbo dietten vil ha noen positiv effekt på bekhterev?
Jeg lager ostewraps og bruker til taco og fajitas. Du tar et bakepapir og legger på ost, og inn i ovnen med det. Ellers så kan du jo søke i forumet :)
Jeg vet at det er en oppskrift i boka til Fedon, Barn i balanse. Nå har ikke jeg min her, kanskje noen andre vil dele den. Du kan jo prøve å legge ut en tråd.
Våkna idag morges og var superfornøyd med vekta. Spiste en sunn frokost, før jeg drog i barnedåp. Der spiste vi smørbrød og jeg spiste en del kaker. Regna det ut på diett.no å det ble ingen kalorioverskudd. puhh. er ikke opptatt av å være i ketose, men bør jeg trene i kveld å droppe kvelds for å holde på vekta? det kan da være umulig at man går opp 1 kg for å spise kaker 1 dag... eller?
arnakristin
27-03-11, 19:19
Det ligger en del forslag i denne samletråden: Tex Mex-mat (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26402)
tora trollmor
27-03-11, 19:25
Jeg lager ostewraps og bruker til taco og fajitas. Du tar et bakepapir og legger på ost, og inn i ovnen med det. Ellers så kan du jo søke i forumet :)
Jeg vet at det er en oppskrift i boka til Fedon, Barn i balanse. Nå har ikke jeg min her, kanskje noen andre vil dele den. Du kan jo prøve å legge ut en tråd.
Det ligger en del forslag i denne samletråden: Tex Mex-mat (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26402)
Takk for svarene, det ble lefse med ketolyse mel og fiberhusk. Ble gangske gode :) å ostesticks. sammen med laksetaco.
det kan da være umulig at man går opp 1 kg for å spise kaker 1 dag... eller?
Jeg kan gå opp både to og tre kilo av å spise ett kakestykke eller noen skiver brød jeg. Fordi karbohydrater trekker vann. Men hvis du ikke har problemer med at vannet slipper tregt vil det være borte igjen om et par dager.
Er veldig glad i egg, i alle varianter, særlig Oopsies m egg og cf. Er også litt kjøttlei for tiden. Dermed blir det mye egg...kokt, stekt og som Oppsies med smør/majones og brie el kjøttpålegg :p
Er det noe problem og spise veldig mye egg og mindre kjøtt i en periode? Kan man spise for mye egg??
Egg er fullstendig friskmeldt og omtales vel som den perfekte maten sånn sammensetningsmessig.
Så bare spis egg i alle varianter, du!:D
Egg er fullstendig friskmeldt og omtales vel som den perfekte maten sånn sammensetningsmessig.
Så bare spis egg i alle varianter, du!:D
jippi :cool:
Hei alle sammen :-) Jeg er helt ny i dette, og skal bake lavkarbo brød. Men så sa det stopp da jeg kom til 0,5 bk creme fraiche.. Hva betyr det?? :)
Takk på forhånd :)
Hei alle sammen :-) Jeg er helt ny i dette, og skal bake lavkarbo brød. Men så sa det stopp da jeg kom til 0,5 bk creme fraiche.. Hva betyr det?? :)
Takk på forhånd :)
bk kan det være boks?? :)
alexsandra
06-04-11, 23:36
lurer litt her.
Siste gangen jeg var hos ernæringsfysiologen brukte hun en regne måte og fant ut at jeg skulle drikke 1,8 L med vann(eller annet)
Noen som vet hvordan man regner ut det:confused:
Fjasnissen
08-04-11, 14:01
Tror du kan legge deg enda litt høyere enn det. 2-4 liter er vel en grei mengde.
tora trollmor
08-04-11, 18:46
Ketolyse Nettkurs
Er det noen som går eller har gått på dette kurset:rolleyes:
Jeg tror jeg må gå på et kurs for å kunne gå ned i vekt, men har lust til å høre om noen har erfaring fra nettkurset.
Fikk beskjed av en vennine av meg som er modell (med en smashing kropp, og flateste magen du kan tenke deg) at man aldri bør ha karbs + protein sammen. f.eks hvis du skal ha pølse, skal du aldri spise brødet. vil du ha brødskive, aldri ha ost og proteinpålegg på men f.eks sylteteøy (karber). karber alene og proteiner alene med proteiner.
hun mente at kroppen ikke fordøyer maten så godt når man blander karber med proteiner. kan det være noe i dette? hun har vært superslank hele livet, og mener dette er hennes "hemmelighet". og at alle dietter er basert på dette. kan det stemme?
Fikk beskjed av en vennine av meg som er modell (med en smashing kropp, og flateste magen du kan tenke deg) at man aldri bør ha karbs + protein sammen. f.eks hvis du skal ha pølse, skal du aldri spise brødet. vil du ha brødskive, aldri ha ost og proteinpålegg på men f.eks sylteteøy (karber). karber alene og proteiner alene med proteiner.
hun mente at kroppen ikke fordøyer maten så godt når man blander karber med proteiner. kan det være noe i dette? hun har vært superslank hele livet, og mener dette er hennes "hemmelighet". og at alle dietter er basert på dette. kan det stemme?
Hva med fett? Spiser ikke venninna di fett? Jeg kjenner mange som har vært slanke hele livet og kan spise hva de vil sammen med hva de vil uten og legge på seg ;)
Hva med fett? Spiser ikke venninna di fett? Jeg kjenner mange som har vært slanke hele livet og kan spise hva de vil sammen med hva de vil uten og legge på seg ;)
å joda, det gjør hun. hun spiser frityrstekt pomfritt, men da kun pomfritt. ingenting kjøtt til eller noe. hun faster også med juice visse dager for å "rense kroppen". men ellers spiser hun som sagt over. hun spiser alt hun vil, men med kombinasjonen protein sammen med protein og omvendt. aldri protein + karber.
Dette har jeg hørt i fra et par på jobben også, de snakker heftig om det og at man aldri skal spise karber sammen med protein/fett, for det blir bare en "slush" i magen som kroppen ikke kan fordøye. Og spesielt ille er det å spise frukt/bær sammen med andre ting og da lurer jeg alltid å hvorfor de spiser masse tomat (og for den slags skyld andre grønnsaker) til fisken/kjøttet hver eneste lunch?
Har spurt mange ganger hvor de har denne informasjonen fra for jeg kunne tenkt meg å sjekke kildene på det. Det er vissnok en på kontoret, som forøvrig ikke jobber der lengre, som har lest en bok om det. Ingen kan gi meg navnet på denne boka, så hvis noen vet hva det dreier seg om skulle jeg gjerne likt å visst det.
å joda, det gjør hun. hun spiser frityrstekt pomfritt, men da kun pomfritt. ingenting kjøtt til eller noe. hun faster også med juice visse dager for å "rense kroppen". men ellers spiser hun som sagt over. hun spiser alt hun vil, men med kombinasjonen protein sammen med protein og omvendt. aldri protein + karber.
Hørtes litt krevende ut ;) Jeg tror jeg har lest om dette i boka til Gillian McKeith (ikke døm meg - jeg var desperat *ler*) - hun snakker om dette tror jeg... jeg skal sjekke litt i bokhylla :)
Fant det hos Gillian McKeith:
Matvarer deles i 4 grupper:
Gruppe 1:
Proteiner (kjøtt, fisk, fugl, ost, fisk, egg, melk, nøtter
Gruppe 2:
Karbohydrater (brød, pasta, kornblandinger, kjeks, mel osv)
Gruppe 3:
Ikke-stivelsesholdige karbohydrater (salat, grønnsaker, røtter, frø, urter, krydder, nøtter, frøolje, smør, olivenolje mm)
Gruppe 4:
Frukt
Ikke spis 1+2 i samme måltid. 3 kan spises sammen med 1 ELLER 2. 4 må alltid spises alene, minst 30 minutter før eller etter de andre. Best på tom mage. "Hvis du spiser frukt etter et måltid har den ikke noe sted og gjøre av seg, blir da liggende i kø etter den andre maten som tar lengre tid og fordøye og blir liggende og gjære i tarmen"
La det gå 2 timer før du inntar proteiner etter et karbomåltid. La det gå 3 timer før du spiser karbo etter et proteinmåltid. Proteiner bruker 4 timer på å nå tarmen, karbo går fra munn til tarm på 2 timer.
Kan det være dette venninnen din spiser etter?
Obs - dette er hentet fra Gillian McKeiths Du er hva du spiser bok om noen lurte ;)
Obs - dette er hentet fra Gillian McKeiths Du er hva du spiser bok om noen lurte ;)
Takk Nerthus, bra svar som alltid:klem:
Herre så avansert midt på en søndag, blir jo sliten bare av å tenke på alt dette her så det er ikke rart at folk som spiser sånn er slanke :D Eller rettere sagt tenker på å spise sånn, må jo bruke mer tid på planlegging enn spising her jo.
Kan nok være dette hun snakker om, men følger det - not so much. Er som oftest både potitter og brød på tallerken under lunchen og det er spesielt spising av frukt hun pleier å ha foredrag om (vi får sånn fruktkorg på kontoret hver dag). Men da det kom en bolle med 5 kg smågodt (:eek::eek::eek:) på bordet, som forøvrig forsvant på 2 dager og vi var vel ca 35 stk på jobb de dagene, hørte jeg ikke et pip.
Takk Nerthus, bra svar som alltid:klem:
Herre så avansert midt på en søndag, blir jo sliten bare av å tenke på alt dette her så det er ikke rart at folk som spiser sånn er slanke :D Eller rettere sagt tenker på å spise sånn, må jo bruke mer tid på planlegging enn spising her jo.
Kan nok være dette hun snakker om, men følger det - not so much. Er som oftest både potitter og brød på tallerken under lunchen og det er spesielt spising av frukt hun pleier å ha foredrag om (vi får sånn fruktkorg på kontoret hver dag). Men da det kom en bolle med 5 kg smågodt (:eek::eek::eek:) på bordet, som forøvrig forsvant på 2 dager og vi var vel ca 35 stk på jobb de dagene, hørte jeg ikke et pip.
Haha ikke sant! ;)
Jeg er blitt litt kynisk - og mener at om noen skal misjonere om dietter/kosthold bør de ha hatt noe erfaring med overvekt - enten selv, eller at de er i behandlingsposisjon og har opplevd hvordan andre har gått ned feks med endring av kosthold.
Noen er jo så velsignet at de kan spise hvordan og hva de vil uten og gå opp i vekt...
Det viktigste er vel at man trives med det kostholdet man har. Tenk på hvor mange normalvektige som ikke VET hvor mange kalorier 100 gram ekte majones har? Eller hvor mange karbo ei skive brød har?
Rart egentlig at de med mest utfordring vedrørende overvekt og dårlig helse er de med mest kunnskap om mat... :rolleyes:
Haha ikke sant! ;)
Jeg er blitt litt kynisk - og mener at om noen skal misjonere om dietter/kosthold bør de ha hatt noe erfaring med overvekt - enten selv, eller at de er i behandlingsposisjon og har opplevd hvordan andre har gått ned feks med endring av kosthold.
Noen er jo så velsignet at de kan spise hvordan og hva de vil uten og gå opp i vekt...
Det viktigste er vel at man trives med det kostholdet man har. Tenk på hvor mange normalvektige som ikke VET hvor mange kalorier 100 gram ekte majones har? Eller hvor mange karbo ei skive brød har?
Rart egentlig at de med mest utfordring vedrørende overvekt og dårlig helse er de med mest kunnskap om mat... :rolleyes:
Kunne ikke sagt meg mer enig :D
Nå er vel ikke hun som gnåler om frukta særlig overvektig og jeg tror heller aldri hun har vært det og hun snakker vel mer om det pga av fordøyelsen. Det er jo mulig at hun har problemer med fordøyelsen når hun spiser frukt, vi har vel alle våre ting vi ikke tåler så godt, men vi trenger virkelig ikke å trykke det på alle andre hele veien.
Derimot er det ei annen på jobben som, unnskyld meg, er enormt diger og kan aaaalt om kosthold. Hun blir dessverre bare større fra uke til uke, og det spørs om ikke jenta er insulinresistent tatt i betraktning hva hun spiser og allikevel går opp. Har jo selv vært igjennom alle stadier av diverse slankekurer og ikke minst fornektelsen og det og kunne alt selv. Har så forsiktig som mulig fortelle om mine egne erfaringer med å gå ned nesten 15 kg og bli der. (Må se det positive - har sånn alt i alt nesten ikke gått opp siste året, så jeg har jo holdt vekta) Da er a ikke nådig, for alt annet enn Grete Rode er tull. Jeg håper for hennes del at hun en dag oppdager lavkarbo og alle fordelene med det, men jeg skal ikke belære henne uten at hun spør.
Lillemy71: At de spiser tomater med grønnsaker og kjøtt er helt ok. ;) grønnsaker er ok med alt så det er et unntak. tror ikke helt du forso hva jeg mente. typiske proteiner er: melk, ost, bønner, rent kjøtt, fisk, nøtter og yoghurt. dette skal ikke blandes med karber: brød, pasta, ris, poteter, havregryn, knekkebrød. aldri fete oster/skinke på brødskiva, heller syltetetøy eller ingenting. skjønner? du skal også unngå havregryn med melk. fordi melk er en proteinrik kilde.
Hørtes litt krevende ut ;) Jeg tror jeg har lest om dette i boka til Gillian McKeith (ikke døm meg - jeg var desperat *ler*) - hun snakker om dette tror jeg... jeg skal sjekke litt i bokhylla :)
Hehe, neida, skal ikke dømme deg. litt informasjon her og der gir deg jo bare mer kunnskap:) kan være greit å kunne litt om alt. men hun kan da ha et poeng? vennina mi sier hun har en egenkomponert diett kombinert med lavkarbo og den over. kan ikke si hun spiser så mye lavkarbo da, når hun spiser bønner rett fra boksen og generelt koser seg en del med karbohydratrik mat. ble litt småinspirert å tenkte at siden jeg ikke lever så "nazi" lavkarbo lenger skal jeg unne meg en brødskive i ny og ne. men da med syltetøy eller ingenting på som hun nevnte over eller eventuelt frukt. du skulle ikke ha brødskiver(karbo) med skinke eller fete oster(proteiner). ganske ny måte å tenke på. har funka for meg så langt. å jeg som fikk dårlig samvittighet for å spise litt brød igjen.:)
jeg bannlyser derimot nudlene hun trykket i seg her om dagen. de inneholder 18 g palmeolje! verste som finnes vedsiden av sukker.:p
Fant det hos Gillian McKeith:
Matvarer deles i 4 grupper:
Gruppe 1:
Proteiner (kjøtt, fisk, fugl, ost, fisk, egg, melk, nøtter
Gruppe 2:
Karbohydrater (brød, pasta, kornblandinger, kjeks, mel osv)
Gruppe 3:
Ikke-stivelsesholdige karbohydrater (salat, grønnsaker, røtter, frø, urter, krydder, nøtter, frøolje, smør, olivenolje mm)
Gruppe 4:
Frukt
Ikke spis 1+2 i samme måltid. 3 kan spises sammen med 1 ELLER 2. 4 må alltid spises alene, minst 30 minutter før eller etter de andre. Best på tom mage. "Hvis du spiser frukt etter et måltid har den ikke noe sted og gjøre av seg, blir da liggende i kø etter den andre maten som tar lengre tid og fordøye og blir liggende og gjære i tarmen"
La det gå 2 timer før du inntar proteiner etter et karbomåltid. La det gå 3 timer før du spiser karbo etter et proteinmåltid. Proteiner bruker 4 timer på å nå tarmen, karbo går fra munn til tarm på 2 timer.
Takk:p huff så avansert. men kan det i hodet nå, vennina mi gav meg en miniatyrlapp så det gikk fort inn.
Lillemy71: At de spiser tomater med grønnsaker og kjøtt er helt ok. ;) grønnsaker er ok med alt så det er et unntak. tror ikke helt du forso hva jeg mente. typiske proteiner er: melk, ost, bønner, rent kjøtt, fisk, nøtter og yoghurt. dette skal ikke blandes med karber: brød, pasta, ris, poteter, havregryn, knekkebrød. aldri fete oster/skinke på brødskiva, heller syltetetøy eller ingenting. skjønner? du skal også unngå havregryn med melk. fordi melk er en proteinrik kilde.
Jeg tror at du ikke forstod hva jeg mente, OK?? Jeg slengte bare inn en generell kommentar om at jeg kjenner noen som maser om slikt kosthold, men slett ikke etterlever det - skjønner? Helt ærlig så bryr jeg meg ikke om slike regler, tror ikke det er det som avgjør om man er sunn eller ei. Og i begrepet sunn legger jeg ikke bare hvor mye man veier, men hvordan man har det ellers. Kjenner mange slanke som ikke nødvendigvs er sunne.
Hvor kjøper man sukrin/sukrinmelis og splenda??? Og sånn mange bruker for å bli kvitt den kalde smaken på sukrin, natren eller noe?
Splenda og natren har de på Rema i hvert fall. Det andre kjøper jeg på nærmeste helsekost!
Enda et spørsmål. Jeg er avhenge av tyggis. Spesielt etter at jeg begynte på lavkarbo har jeg bare fått såå dårlig smak i munnen..Hvordan er det med Extra sukkerfritt?? Ser jo at det er ca 8 karbohydrater i en pakke, får man i seg dette om man ikke svelger tyggisen?? Hva er evt et annet godt alternativ til noe som gir frisk smak i munnen??
Bruker kanskje en halv pakke tyggis om dagen:rolleyes:
Det kommer jo helt ann på hvor streng du er:) Har du satt deg en grense på antall karbohydrater? De som følger ketolyse holder seg unna tror jeg. Personlig tygger jeg tyggis hvis jeg har lyst på det;)
Det kommer jo helt ann på hvor streng du er:) Har du satt deg en grense på antall karbohydrater? De som følger ketolyse holder seg unna tror jeg. Personlig tygger jeg tyggis hvis jeg har lyst på det;)
Eneste karbohydratkilden min nå om dagen er tyggis, yoghurt naturell, og evt det lille som er i enkelte grønnsaker. Jeg prøver ikke å være i ketolyse, men jeg trur jeg er det. Skal kjøpe stix i dag. Så tyggis burde kanskje gå greit:D
Du må nesten bare teste ut selv hva som fungerer:) Det største problemet for noen trur jeg kan være at det trigger søtsuget, men det er jo ikke sikkert det gjør det for deg :)
Du må nesten bare teste ut selv hva som fungerer:) Det største problemet for noen trur jeg kan være at det trigger søtsuget, men det er jo ikke sikkert det gjør det for deg :)
Nei, har alltid tygget mye tyggis, og har overhode ikke søtsug. Eneste tyggis gjør er å fjerne denne hersens vonde smaken i munnen:p
Nei, har alltid tygget mye tyggis, og har overhode ikke søtsug. Eneste tyggis gjør er å fjerne denne hersens vonde smaken i munnen:p
Tyggisen har karbo som øker blodsukkeret og dermed insulinutskillelsen (og fettlagring) - bare så du er klar over det :)
telebender
30-04-11, 10:25
Hei...Lurer på kor mange karboer det er i 100 g glutenmjøl,og er det "sundt å bake med ?
Hei...Lurer på kor mange karboer det er i 100 g glutenmjøl,og er det "sundt å bake med ?
100% glutenmel inneholder 20 gr. karbohydrater pr. 100 gr, og ca. 75 gr proteiner.
Det brukes jo stort sett bare for å gi hold i baksten og det er ikke mye man bruker. På lavkarbo er det greit nok, ikke på ketogen kost, vil jeg si!
telebender
01-05-11, 12:51
Takk for svar.Har funnet oppskrift her på lavkarbo,på scones som er laget av glutenmjøl.Kjempegode er dei og.:)
Surrehue50
02-05-11, 23:10
Jeg har tenkt å begynne på lavkarbodiet. Leste her inne at en ikke kunne drikke kaffe med kofein. Jeg har nettopp slutta å røyke og når røykebehovet blir stort hjelper det med en kopp kaffe. Blir to-4 kopper iløpet av en dag. Noen dager ingen. Er det helt forferdelig galt å drikke litt kaffe de første ukene.
Syns det er vanskelig å vite hvilken kur en skal gå på. Har lest og er ikke sikker. Fins det ukeplaner hvor det er skrevet opp anbefalt mat til frokost osv. Menyliste ferdig her inne?
Skal bruke denne uka til å finne ut av ting. For skal i konfirmasjon og andre avslutninger i helgen og ventertil uka, for da skjer det ikke festligheter før jul :-)
Jeg har tenkt å begynne på lavkarbodiet. Leste her inne at en ikke kunne drikke kaffe med kofein. Jeg har nettopp slutta å røyke og når røykebehovet blir stort hjelper det med en kopp kaffe. Blir to-4 kopper iløpet av en dag. Noen dager ingen. Er det helt forferdelig galt å drikke litt kaffe de første ukene.
Syns det er vanskelig å vite hvilken kur en skal gå på. Har lest og er ikke sikker. Fins det ukeplaner hvor det er skrevet opp anbefalt mat til frokost osv. Menyliste ferdig her inne?
Skal bruke denne uka til å finne ut av ting. For skal i konfirmasjon og andre avslutninger i helgen og ventertil uka, for da skjer det ikke festligheter før jul :-)
Kan du ikke drikke kaffe med koffein? Nå drikker ikke jeg kaffe - men hvor har du lest det? Link? :)
Gerd har faktisk to ukeplaner for ketolyse listet opp, i tillegg til uttallige oppskrifter (som er sååå gode!). Søk opp i medlemsslista og sjekk ut linkene i signaturen hennes!
Surrehue50
03-05-11, 10:43
Det var i Atkins opplegg. Takk for tipset og skal søke litt. Trenger å fordøye all info litt.
alexsandra
05-05-11, 11:04
til sommer så skal jeg på ferie ca 1 uke og da blir det vansklig og kunne spise lavkarbo mat. går det ann og telle kalorier i stedet den uken eller har ikke det noe hensikt i det hele tatt. nå mener jeg ikke noe ekstremt.
(får håpe jeg ikke blir bannlyst herfra og til månen av spørsmålet)
til sommer så skal jeg på ferie ca 1 uke og da blir det vansklig og kunne spise lavkarbo mat. går det ann og telle kalorier i stedet den uken eller har ikke det noe hensikt i det hele tatt. nå mener jeg ikke noe ekstremt.
Det aller greieste og enkleste, er å spise så lavkarbo du klarer, bytte poteter med grønnsaker etc, samt kutte ned på fettet.
Bestem deg på forhånd hvilken dag lavkarbo- hverdagen begynner igjen og hold på det!;)
Kos deg på ferie!:D
Støtter Kitt i hennes råd! Spis så lavkarbo du kan og vær bevisst på hva du bestiller feks på restaurant. Frokost er jo gjerne buffet om dere bor på hotell - så der kan du jo spise MASSE snadder - uten brød! ;)
Det er ikke bare for kuren sin del - men du kan bli uvel av høykarbomat nå og det vil du ikke være i ferien ;)
Hvor skal du hen? Jeg reiser mye til Hellas og der er det ihvertfall ikke problem å spise generell lavkarbo om enn ikke ketogent. Italia er litt verre for der lever de jo av brød og pasta, nytter heller ikke å skylde på glutenintoleranse for da kommer de bare med glutenfritt. Støtter de to andre i deres svar og anbefaler deg og holde deg borte fra den verste høykarbo maten og ellers bruke sunn fornuft.
alexsandra
05-05-11, 12:42
Hvor skal du hen? Jeg reiser mye til Hellas og der er det ihvertfall ikke problem å spise generell lavkarbo om enn ikke ketogent. Italia er litt verre for der lever de jo av brød og pasta, nytter heller ikke å skylde på glutenintoleranse for da kommer de bare med glutenfritt. Støtter de to andre i deres svar og anbefaler deg og holde deg borte fra den verste høykarbo maten og ellers bruke sunn fornuft.
jeg skal til det jeg kaller gokk:D (nordover det vil si finmark)
syns det er å vansklig når noen sier sånn som ja men du kan jo bare smake litt det gjør vel ingen ting. og hvis mange sier det samme så føler jeg meg litt presset inn i hjørnet. de vet at jeg går på lavkarbo og de skjønner hvorfor hvis de bruker øynene(he he)
vet det skal bli værtfall et stort selskap og jeg orker ikke og forklarer for ørtimennesker hvorfor jeg ikke ønsker og smake på alt. det er kun de aller nærmeste som vet det,men det kommer nok mange utenom. blir nesten så jeg vil komme meg unna alt.
Hihi Finnmark vet du! Jeg forstår godt frustrasjonen din ;) Jeg har bare en ting og si - bestem deg på forhånd om hvordan du ØNSKER og gjennomføre dette besøket - også gjør du så godt du kan :) Ikke sult deg på lavkalori ihvertfall... jeg regner med det ikke varer så lenge heller - så går det på litt vann i kroppen og sånt så er du jo i gang igjen når du kommer hjem :)
God tur - Finnmark er jo ikke så aller verst når det ikke er vinter ;)
Wonderkjeks
06-05-11, 15:30
Hei, jeg er helt fersk til dette med dietter og kunne trengt noen tips angående det å faktisk holde meg til dietten. Har prøvd å holde meg til LCHF nå i to uker, men sprekker hele tiden.
Har aldri vært noen forum-bruker før heller, så unnskyld om jeg spør om ting som det allerede er opprettet tråder for. Kanskje jeg kunne fått noen linker til de rette trådene jeg bør følge litt med på, og som kanskje kan hjelpe meg?
Målet er å gå ned 10kg, og er fast bestemt på at dette skal gå! :)
Hei og velkommen!:D
Tenker du skal starte med å lese den flotte nybegynner- tråden vår (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970&highlight=nybegynnere), særlig den linken som heter LCHF på 3 min.:)
Holder du deg til matvarene som er listet opp der og spiser deg passe mett hver gang du er sulten, er du langt på vei!;)
Lykke til!:heia:
Velkommen! Første gang på diett - OG når du takler dette med lavkarbo og får inn litt mer kunnskap - kanskje den siste også ;)
Hva er det som gjør at du sprekker tror du?
Må bare spørre - hvor mye skal du ned i vekt - hvis det er vektnedgang som er målet?
Ikke stress med at det ikke er enkelt i starten - ofte er det bare at man må bruke litt tid på å sette seg inn i denne annerledes måten og tenke på :)
Linken fra Kitt er genial - så fiks opp et par ostebiter og litt nøtter og begynn og les! :)
Hei :) Jeg er helt ny her inne! Har lest om lavkarbo i noen mnd, og bestemte meg for å prøve det ut pga. en kronisk sjukdom som jeg har! Det er nesten to uker siden jeg la om kostholdet mitt nå, og har merket at kroppen liker det :) Blant annet sover jeg bedre om natten (noe jeg slet med før), jeg er våken og har energi om dagen, jeg går ikke sulten og ser også ut som sjukdommen min setter pris på dette. MEN, jeg er normalvektig og har derfor ingen ønsker om å gå ned i vekt. Jeg har gått ned litt siden jeg la om, og ønsker ikke å gå ned mer. Har dere noen tips til hvordan jeg kan vedlikeholde vekten min? Har prøvd å leite meg litt frem på siden, men synes det hele er litt forvirrende.
Er det slik at jeg skal kutte ned på fett, dersom jeg spiser et måltid med litt mer kh? For å si det enkelt: Enten et måltid med høgt fett og protein, eller et måltid med "høyt" kh og lavt fett?
Hei :) Jeg er helt ny her inne! Har lest om lavkarbo i noen mnd, og bestemte meg for å prøve det ut pga. en kronisk sjukdom som jeg har! Det er nesten to uker siden jeg la om kostholdet mitt nå, og har merket at kroppen liker det :) Blant annet sover jeg bedre om natten (noe jeg slet med før), jeg er våken og har energi om dagen, jeg går ikke sulten og ser også ut som sjukdommen min setter pris på dette. MEN, jeg er normalvektig og har derfor ingen ønsker om å gå ned i vekt. Jeg har gått ned litt siden jeg la om, og ønsker ikke å gå ned mer. Har dere noen tips til hvordan jeg kan vedlikeholde vekten min? Har prøvd å leite meg litt frem på siden, men synes det hele er litt forvirrende.
Er det slik at jeg skal kutte ned på fett, dersom jeg spiser et måltid med litt mer kh? For å si det enkelt: Enten et måltid med høgt fett og protein, eller et måltid med "høyt" kh og lavt fett?
Du har forstått det riktig - mye karbo - mindre fett, lite karbo - mye fett. Hvis du har gått ned 3-4 kilo så er det bare vann - du bør se det an et par tre uker til før du kan si om slik du spiser nå gir deg vekttap. Det BØR ikke gjøre det, siden lavkarbo er vektregulerende :)
Fortsetter du å gå ned har du et par muligheter. Enten spise MER mat i mengde, eller øke på karbo. Vanligvis ligger man høyere i karbo når man er normalvektig siden man da sannsynligvis ikke er så overfølsom mot karbohydrater. Optimal ernæring eller Lutz "Bedre uten brød" ligger på rundt 70 gram karbo pr dag - og det er en generell grense der du kan ligge maks uten og redusere fett.
Ofte må man prøve seg fram - se om du finner en fordeling som du føler deg komfortabel med - og som faller deg naturlig over tid :)
Vi er mange som har fått forbedret symptomer fra kronisk sykdom - så :heia: lavkarbo!
Du har forstått det riktig - mye karbo - mindre fett, lite karbo - mye fett. Hvis du har gått ned 3-4 kilo så er det bare vann - du bør se det an et par tre uker til før du kan si om slik du spiser nå gir deg vekttap. Det BØR ikke gjøre det, siden lavkarbo er vektregulerende :)
Fortsetter du å gå ned har du et par muligheter. Enten spise MER mat i mengde, eller øke på karbo. Vanligvis ligger man høyere i karbo når man er normalvektig siden man da sannsynligvis ikke er så overfølsom mot karbohydrater. Optimal ernæring eller Lutz "Bedre uten brød" ligger på rundt 70 gram karbo pr dag - og det er en generell grense der du kan ligge maks uten og redusere fett.
Ofte må man prøve seg fram - se om du finner en fordeling som du føler deg komfortabel med - og som faller deg naturlig over tid :)
Vi er mange som har fått forbedret symptomer fra kronisk sykdom - så :heia: lavkarbo!
Tuusen takk for svar :) Da venter jeg i noen uker til, og ser hvor det bærer hen! Liker dagene utrolig godt slik som kostholdet mitt er nå, så det er flott om jeg kan fortsette på denne måten. Jeg skal sta og hente "Bedre uten brød" på biblioteket etterpå :)
Wonderkjeks
08-05-11, 23:52
Velkommen! Første gang på diett - OG når du takler dette med lavkarbo og får inn litt mer kunnskap - kanskje den siste også ;)
Hva er det som gjør at du sprekker tror du?
Må bare spørre - hvor mye skal du ned i vekt - hvis det er vektnedgang som er målet?
Ikke stress med at det ikke er enkelt i starten - ofte er det bare at man må bruke litt tid på å sette seg inn i denne annerledes måten og tenke på :)
Linken fra Kitt er genial - så fiks opp et par ostebiter og litt nøtter og begynn og les! :)
Jeg er altfor glad i karbohydrater rett og slett, og jeg har en relativt travel hverdag hvor jeg ikke alltid har tid til å lage meg mat hele tiden...
Jeg har nå gått opp ca. 15 kg det siste året, og det kan jeg bare ikke ha noe av. Jeg takler ikke sånn kroppen min er nå, og vil ned dit jeg var før. Veier nå 65kg, men vil ned på 55kg og håper lavkarbo kan være veien å gå.
Takk til Kitt for linken, og tusen takk for svar fra deg og :)
Hei! Er ny her, begynt på lavkarbo nå nylig da jeg har fått anbefalt det av legen min pga. sykdom. Har lest masse her og foreløbig går omleggingen helt fint. Men, det er noe jeg lurer på.. Bestiller en del fra iherb, også før jeg begynte med lavkarbo, og i går fant jeg en pose med brown rice chips fra eden foods i skapet. Det jeg lurer på er om jeg kan spise dette, bak på pakken står det:
Total carbohydrate 19 g
Dietary fiber: 0 g
Sugars: 0 g
Hva er karboinnholdet? Takknemilig for svar :)
Total carbohydrate 19 g
Dietary fiber: 0 g
Sugars: 0 g
Hva er karboinnholdet? Takknemilig for svar :)
Det må vel bety at det er 19 gram karbohydrat per 100 gram, i form av stivelse (ingen fiber, sukkerarter eller sukkeralkohol).
Det er ganske mykje karbo, eg hadde latt dei ligge.
Velkommen hit forresten :)
Ja, okei, var det jeg trodde. Tusen takk for svar!
laget nettop en hjemmelaga lavkarbo musli hjemme, men er usikker på om jeg gjør feil ang melken. jeg bruker soyamelk naturell til, er dette ok? er jo null karber i den :) jeg kan vel også bruke tyrkisk yoghurt?
kefir aner jeg ikke hvordan smaker. er dette lignende kulturmelk? kan ikke fordra det:p
laget nettop en hjemmelaga lavkarbo musli hjemme, men er usikker på om jeg gjør feil ang melken. jeg bruker soyamelk naturell til, er dette ok? er jo null karber i den :) jeg kan vel også bruke tyrkisk yoghurt?
kefir aner jeg ikke hvordan smaker. er dette lignende kulturmelk? kan ikke fordra det:p
Du kan godt bruke soyamelk med minimalt med karber, men man bør egentlig ikke få i seg for mye soyaprodukter og mange reagerer svært negativt på soya pga alt planteøstrogenet. Det kan gjøre at man får problemer med bl.a. syklusen. Jeg bruker litt soyamelk men ikke hver dag. Selv bruker jeg fløte som jeg blander ut med vann, det gir ikke mange karbene. Ca 1 del fløte og 3 deler vann gir en fin blanding, selvfølgelig kan du bruke bare fløte men jeg synes det blir litt voldsomt. Tyrkisk/gresk yoghurt kan du også bruke selvfølgelig.
Du kan godt bruke soyamelk med minimalt med karber, men man bør egentlig ikke få i seg for mye soyaprodukter og mange reagerer svært negativt på soya pga alt planteøstrogenet. Det kan gjøre at man får problemer med bl.a. syklusen. Jeg bruker litt soyamelk men ikke hver dag. Selv bruker jeg fløte som jeg blander ut med vann, det gir ikke mange karbene. Ca 1 del fløte og 3 deler vann gir en fin blanding, selvfølgelig kan du bruke bare fløte men jeg synes det blir litt voldsomt. Tyrkisk/gresk yoghurt kan du også bruke selvfølgelig.
takk for svar! at man reagerer på planteøstrogenet falt meg ikke inn. man skal jo ikke ha bønner. er veldig glad i soyamelk, men brukte det ikke sist jeg var innom lavkarboen. håper ikke det går utover ketosen. men kan heller bruke litt fløte ja :) men hvordan smaker kefir? dette er ok leste jeg.
takk for svar! at man reagerer på planteøstrogenet falt meg ikke inn. man skal jo ikke ha bønner. er veldig glad i soyamelk, men brukte det ikke sist jeg var innom lavkarboen. håper ikke det går utover ketosen. men kan heller bruke litt fløte ja :) men hvordan smaker kefir? dette er ok leste jeg.
Soyamelk uten tilsatt sukker går ikke utover ketosen for den har jo tilnærmet ingen karber. Den kan kanskje være en partystopper for vektnedgang, men for mye soyaprodukt er ikke å anbefale, men du må nesten bare teste selv og se hvordan du reagerer. Du kan jo søke litt på nettet og finne det som er om soya. Kefir inneholder ca 4 kh per 100 g og er ganske syrlig i smaken. Det spørs jo hvilket kh-nivå du har lagt deg på og hvor mye du vil "spandere" på dette måltidet.
Soyamelk uten tilsatt sukker går ikke utover ketosen for den har jo tilnærmet ingen karber. Den kan kanskje være en partystopper for vektnedgang, men for mye soyaprodukt er ikke å anbefale, men du må nesten bare teste selv og se hvordan du reagerer. Du kan jo søke litt på nettet og finne det som er om soya. Kefir inneholder ca 4 kh per 100 g og er ganske syrlig i smaken. Det spørs jo hvilket kh-nivå du har lagt deg på og hvor mye du vil "spandere" på dette måltidet.
usikker på om soyamelken min er sukkerfri, men mest sannsynlig siden den inneholder null karber. drikker den ivertfall opp. finner vel ut om det er en partystopper. men dette kan jo være mye annet også? (nøtter, atkins barer) så ikke alltid lett å vite:p. fløte er bedre da for jeg prøver å få i meg mer fett enn sist gang. går på 20% karber. det strengeste for øyeblikket.
vet du om den nye greske yoghurten gregos er ok? finner den ikke i butikken. men sett dem på reklamen. den har bær i bunnen. ser kjempe god ut!
vet du om den nye greske yoghurten gregos er ok? finner den ikke i butikken. men sett dem på reklamen. den har bær i bunnen. ser kjempe god ut!
Ikke bær, syltetøy. Med masse sukker.
Noen som vet hvilke butikker jeg finner gresk yoghurt?
Hvordan er det med å legge ut bilder på forumet? Altså, fra Google eller websider som har nettbutikker?
Har nemlig bestilt meg et par nye ting fra Ellos, og skulle gjerne lagt ut bilder (fra Ellos sin webside, altså) i journalen min, men jeg var ikke sikker på om det strider mot forumets regler, så da tenkte jeg at jeg skulle sjekke det først. ;)
Sjekket både FAQ'en og forumreglene, men fant ikke noe om det... mulig jeg ikke var nøye nok med å sjekke FAQ'en, forøvrig, så da stikker jeg og sjekker på nytt. :D
Men er bare å si ifra om noen vet svaret!
PS. Tenker ikke på å legge ut bildene som reklamering (?) for websiden, altså - var mer for å dele bildene i og med at de fleste tingene er Outlet-produkter som sannsynligvis forsvinner fra websiden om ikke så altfor lenge (og da er jo ikke linker like nyttige). :)
Rema fører i hvert fall denne typen
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTOyLBkg-MILTva4oh8INJUOYcQmo12pkUAw6iPwTBB4Yn6Ql95iw
Meny har også.
ICA Maxi her hos oss har både gresk og tyrkisk yoghurt frå Lindahls.
usikker på om soyamelken min er sukkerfri, men mest sannsynlig siden den inneholder null karber. drikker den ivertfall opp. finner vel ut om det er en partystopper. men dette kan jo være mye annet også? (nøtter, atkins barer) så ikke alltid lett å vite:p. fløte er bedre da for jeg prøver å få i meg mer fett enn sist gang. går på 20% karber. det strengeste for øyeblikket.
Les innholdsfotegnelsen på soyamelken så finner du jo ut om den er sukkerfri. Og hvis det er mindre enn 1 karbe per 100 g så ja da er den nok ikke tilsatt sukker.
Denne her er tilsatt sukker (noen tilsetter også eplejuicekonsentrat) men blir allikevel kalt Natural/naturell. Det er helt vanlig for soyamelk og du finner det samme for andre merker også.
http://www.alprosoya.no/fileadmin/www_alpro-soya_com/products_v2/web-detail/bd03801.jpg
Denne her er helt uten sukker:http://www.alprosoya.no/fileadmin/www_alpro-soya_com/products_v2/web-detail/09492_1lslimdrk_unsweet_d_fin_s_n.jpg
Synnøve Finden sin har maaaassse sukker, men som sagt du må bare lære deg å lese innholdsfotegnelesen på varene så finner du raskt ut om du kan bruke de eller ei.
Hei! Jeg er ny her og har et par spørsmål.. visste ikke helt hvor jeg skulle spørre, så fyrer spørsmålene mine her!
1. Jeg går på fibertabeletter, ca 12 per dag. Bør jeg slutte på dette?
2. Kan man spise så mye Sukrin melis man vil, selv om det står at alt er karbohydrater bakpå? Siden det ikke påvirker blodsukkeret - da er det på en måte godkjent?
3. Kokosmel, hvor får man tak i dette? Jeg har lett og lett, ingen har det.. jeg vil helst slippe å kjøpe på nett..
4. Har det ingenting å si hvor mye kalorier du får i deg, så lenge du holder deg på en grei grense med karbohydrater? - planen min er å ligge på omlag 20karb per dag.
5. Jeg er giret på å gå ned 5 kg ganske fort - for å føle meg litt bedre i bikini nå til sommeren.. Har noen noen gode tips til meg? :-)
Håper noen orker å ta seg tid til å svare :-)
Hei! Jeg er ny her og har et par spørsmål.. visste ikke helt hvor jeg skulle spørre, så fyrer spørsmålene mine her!
1. Jeg går på fibertabeletter, ca 12 per dag. Bør jeg slutte på dette?JA
2. Kan man spise så mye Sukrin melis man vil, selv om det står at alt er karbohydrater bakpå? Siden det ikke påvirker blodsukkeret - da er det på en måte godkjent? Alt med måte, er vel en pen måte å si det på!:p
3. Kokosmel, hvor får man tak i dette? Jeg har lett og lett, ingen har det.. jeg vil helst slippe å kjøpe på nett.. Helsekostbutikker
4. Har det ingenting å si hvor mye kalorier du får i deg, så lenge du holder deg på en grei grense med karbohydrater? - planen min er å ligge på omlag 20karb per dag. Da trenger du ikke tenke på hvor mye fett eller kalorier du får i deg, nei!
5. Jeg er giret på å gå ned 5 kg ganske fort - for å føle meg litt bedre i bikini nå til sommeren.. Har noen noen gode tips til meg? :-) Få i deg nok vann og fett, beveg deg så mye du orker og IKKE STRESS med vekta!;)
Håper du ble litt klokere! Bare spør om det er noe mer!:)
Tusen takk for svar! men.. hvorfor bør jeg slutte på dem.. ?:\ er i bunn og grunn avhengig.. og så lurte jeg på.. jeg har inntatt 17 karb i dag, men er så utrolig METT. vil jeg fremdeles gå ned da? virker bare for godt til å være sant..
Tusen takk for svar! men.. hvorfor bør jeg slutte på dem.. ?:\ er i bunn og grunn avhengig.. og så lurte jeg på.. jeg har inntatt 17 karb i dag, men er så utrolig METT. vil jeg fremdeles gå ned da? virker bare for godt til å være sant..
Du svarer vel selv på det! Du trenger da vel ikke 12 (avførings-) fibertabletter om dagen???:confused: Stygg avhengighet! *streng sykepleier*;)
Med alt fettet du skal spise på lavkarbo har du rett og slett ikke behov for dem heller! Har du forresten sjekket karbo- innholdet i dem? :eek:
17 karber er perfekt og er du i tillegg god og mett, har du funnet den perfekte måten å gå ned i vekt ved å spise god mat uten å sulte seg!:heia:
Ja jeg har skjekket alt.. og det var kun 17 karbohydrater.. men allikevel så mett..
Photobscura
04-06-11, 00:48
Om du er så innmari mett, så spis litt mindre! Man skal ikke behøve å spise seg stappmett, altså. Behagelig mett er cluet! :)
Om du føler deg avhengig av fibertabletter, så kan det kanskje være en idé å trappe ned på dem. Magen vil over tid regulere seg helt fint på lavkarbo. Du trenger ikke ekstra fiber!
Hm ok :-) Kommer definitivt til å spise mindre, er bare redd for å spise altfor lite igjen.. men jeg kan vell egentlig ikke forvente å gå ned i vekt når jeg blir mett uansett. Problemet mitt er bare at jeg blir så fort mett.. føler bare jeg failer, men holder meg jo til et greit antall karbohydrater.. menmen.. må vell kutte ned på alt :-) skal prøve å finne utav det selv, så slipper dere så mange teite spørsmål fra meg! haha. Takk for hjelpen, setter pris på det! :-)
Photobscura
04-06-11, 01:00
Spis langsomt, vet du. Og så klart skal du spise deg mett! Bare ikke stappmett!
Fibertabletter er for å føle seg mett på sultekurer. De trenger du definitivt ikke på lavkarbo! Du vil sannsynligvis ende med gallestein om du fortsetter å ta de.
skal man spise om man ikke kjenner matlyst lenger? jeg sto opp idag, drakk kaffe med fløte og dro på joggetur. det var 2 timer siden. orker ikke tanken på frokost. skal jeg bare hoppe over måltider jeg ikke orker? er dette bra? tenker jeg skal spise når jeg er sulten, men det var det da. jeg kjenner ikke sult lenger! kan ikke sulte kroppen når jeg vet den trenger mat...
synes det er drøyt at jeg kan gå i 8 timer uten å være sulten:confused::o jeg kjenner jeg er slapp. skal man kjenne etter på energien om man trenger næring, eller sulten i magen?
Du bør nok kjenne etter litt begge deler, tenker jeg!:)
Blir du slapp, energiløs, får hodepine etc trenger du jo påfyll selv om magen ikke er til å stole på som målestokk!
Har også lest at man selv på lavkarbo/ketolyse ikke bør la det gå mer enn 6 våkne timer uten å få i seg noe næring!:eek:
Mange kaller kaffe med fløte frokost, da!:p
^ja helt sant! kaffe med fløte metter. er frokostavhengig i ukedagene. men nå er det fri liksom. kjenner ikke jeg er sulten siden jeg sover så lenge. det er ivertfall et godt tegn på at man har spist godt og næringsrikt dagen før. spiser jo mye mer kalorier enn vanlig og mye fett. skaldeman droppet også ofte frokost å skrev i boka si det ikke er nødvendig. han visste at hvis kroppen var veldig sulten en morgen så hadde han ikke spist riktig dagen før:) da spiste han jo.
jeg skal ikke la det gå 6 timer. jeg venter til lunsjtid. så middag i kvel :)
Ina Therese
06-06-11, 20:24
Jeg har noen spørsmål angående ketolyse.
Jeg har nå fulgt det i 4 uker, og hver gang jeg har sjekka med ketosestix, er jeg i ketose.
Gikk ned et par kilo de første to ukene, og jeg antar at dette er vann. Men nå har jeg ikke gått ned noe mer (det er vanskelig å si nøyaktig, for vekta mi er helt toillat, og gulvet er skeivt, men pleier å veie meg 2-3 ganger hver gang, og det pleier å være det samme).
Har hørt noe om at kunstig sukker og koffein blant annet kan være partystoppere. Kunstig sukker kan jo for noen gjøres om til sukker i magen, men jeg antar at dette ikke er tilfellet når jeg får rosa utslag på ketosestixen, eller? Hvilke andre partystoppere finnes?
I tillegg vil jeg spørre om at det kan være tilfellet at jeg ikke spiser nok fett? Jeg spiser jo endel bacon, særlig til frokost sammen med et par egg. Til middag kan jeg f.eks spise laks med rømme (her er det jo endel fett, da), eller moussaka e.l. Men jeg tror jeg kunne fått i meg enda mer fett, har så vanskelig for å tro at dette virkelig er så bra :p
En annen ting, kan det være slik at jeg ikke går ned i vekt fordi kroppen syns jeg har en bra vekt som det er? BMIen min sier at jeg er normalvektig, men har fortsatt ganske mange kilo å gå på uten å bli i nærheten av undervektig. Gikk ned noen kilo i høst med Grethe Roede, var på nippet til å bli overvektig ifølge BMIen min.
I tillegg lurer jeg på noe angående det som står her:
http://lenabeatrice.net/overvekt-og-slanking/darlig-ned-i-vekt/feilsoking-i-kostholdet-og-kalorier/
For det blir jo sagt om og om igjen at man ikke skal bry seg om kaloriene. Jeg skjønner at baconcrisp og atkinsbarer ikke er nødvendig, men jeg syns det er skikkelig vanskelig å leve uten dette, da dette er noen av de få matvarene som ikke trenger tilberedning, og dermed kan tas med i veska e.l. Kanskje det er ok om man tar en atkinsbar som f.eks. lunsj, i motsetning til i tillegg til lunsj?
Jeg får bare beklage såpass langt innlegg, men jeg er bare litt forvirret nå.. Håper på å få hjelp! :cool:
arnakristin
06-06-11, 20:55
Hei,
Hvor mye og hvor man går ned er avhengig av flere faktorer, i tillegg er det helt normalt at man enten opplever liten nedgang eller stillstand i uke 2-4. Kroppen skal omstille seg fra og forbrenne karbo til å forbrenne fett og den prosessen er krevende for kroppen og tar noe tid alt fra 4 til 8 uker før man oppnår optimal forbrenning..
Har du tenkt å følge ketolyse så må du faktisk være villig til å bruke litt tid på planlegging og ikke minst lage mat fra bunnen av, som faktisk ikke behøver å ta lengre tid enn man brukte tidligere. …mange spiser resterf ra middagen dagen før til frokost/lunsj.
Atkinsbarer eller andre barer må ikke ansees som måltidserstattere på ketolyse, de er kjekke som krisemat eller som godteri en sjelden gang. Nøtter, babybell synes jeg er gode kriseløsninger en kan ha i veska. Er man i nærheten av en butikk kan ett kyllinglår, en pakke pålegg eller ost være bedre løsninger enn barer.
Det Lena sier er veldig viktig – all den småspisingen er ikke bra uansett kosthold,
mange ganger stapper man noe inn i munnen ikke fordi man er sulten men av helt andre årsaker – og de bør man tenke igjennom. ...og skjer dette flere ganger om dagen, ja så kan det bli mye i tillegg til det man spiser ved måltidene.
Anbefaler deg å ta en tur innom nybegynnertråden, (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970) der finner du svar på en del av det du lurer på
alexsandra
08-06-11, 00:40
jeg vil anbefale deg og gå inn på diett.no
der kan man legge inn alt man spiser og det regner ut det meste.
enkel i bruk( og gratis)
ang denne fettfaste kuren til atkins. siden man ligger i stort kaloriunderskudd er det vel normalt at jeg dropper treninga de få dagene? får være grenser:p
men igjen, hva skjer når jeg begynner å trene igjen å spise mer kcal som jeg vanligvis gjør? går vekta opp igjen? merker jo man blir mye strammere av styrketrening. så vekta kan stå stille, men midjen blir jo strammere. jeg ser klart at jeg ser slankere ut men vekta har ikke bevegt seg. er i uke 4 snart. må få en kickstart med fettfasten. tror jeg blir gal av vekta som ikke rikker se ned. vet det er en dum tabbe. skal la målebåndet være motivasjonen min. men jeg er født som et svært utålmodig menneske. å jeg er sta. jeg SKAL ned minst 7 kg.
Hallo!
Noen som vet hvor mange kh det er i 4-5 ss hvetemel?
Hallo!
Noen som vet hvor mange kh det er i 4-5 ss hvetemel?
Haha...nå skal jeg svare meg selv!
Jeg leste litt ovenfor her om www.diett.no og den siden er jo genial!
Fant ut at 2ss hvetemel er ca 10 kh.
Og det er jo gaaaanske mye!
Noen som vet hvor mange kh det er i vårrullflak?
De heter Tyj spring roll pastry, finner de ikke på diett.no
arnakristin
13-06-11, 21:14
Noen som vet hvor mange kh det er i vårrullflak?
De heter Tyj spring roll pastry, finner de ikke på diett.no
Fant: Blue Dragon vårrullwrap på Matvareguiden (www.matvareguiden.no) 77,4 kh
Filodeigg/vårrulldeig, 52,6 kh
...men lages ikke det i hovedsak av rismel? Rismel 76,48-79,3 kh
ca 10karber pr flak sies det i denne tråden (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=16794&highlight=v%E5rruller)!
Hei, jeg er ny her:-)) Jeg har hittil idag spist to brødskiver med det nye karboreduserte brødet fra Baker Brun med Brelett (er det ok smør å bruke?), hvitost og skine. Til lunsj har jeg spist 2 eggepannekaker (egg og fløte) sammen med røkelaks og salat. Er dette grei mat å spise når en vil redusere på karbohydratene? Kan jeg spise Atkins sjokolade? (er veldig glad i sjokolade) eller er mørk sjokolade bedre?
oscillate_wildly
17-06-11, 15:02
Hei dere! Skrev et lite innlegg om dette i journalen, men tenker jeg poster en kort versjon her også. Started lavkarbo (under 20 kh) for nesten en uke siden med startvekt 55.4 kg etter en høykarbo/høykalori-dag. Mistet 600 gram på 5 dager. Spiste mer kh enn vanlig i går (men fremdeles under 100 vil jeg tro, se journal for detaljer), og i dag var vekten 56.8?! Hva er disse "ekstra" 1.4 kiloene jeg la på meg utover vannet jeg allerede mistet - vann eller reell vekt? Aldri veid så mye før.
Edit: Altså, jeg vet det ikke går an å gå opp 2 kg i reell vekt på 1 dag, men jeg lurer mer på om man faktisk kan gå opp i reell vekt samtidig som vekta går nedover på grunn av vanntap.
Hei, jeg er ny her:-)) Jeg har hittil idag spist to brødskiver med det nye karboreduserte brødet fra Baker Brun med Brelett (er det ok smør å bruke?), hvitost og skine. Til lunsj har jeg spist 2 eggepannekaker (egg og fløte) sammen med røkelaks og salat. Er dette grei mat å spise når en vil redusere på karbohydratene? Kan jeg spise Atkins sjokolade? (er veldig glad i sjokolade) eller er mørk sjokolade bedre?
Erstatt brelett (som er margarin) med breMYKT istedet, den inneholder bare smør og olje :) ellers ser jo maten din helt grei ut :)
Noen får vektstagnasjon med atkins-sjokolader, du bør egentlig prøve deg litt fram - og kanskje være flink til å ikke spise hver dag. Mørk sjokolade har mer karbohydrater, men igjen, så lenge du begrenser inntaket og ikke spiser hver dag - så vil du selv se hvordan kroppen din reagerer på inntaket :)
Hei dere! Skrev et lite innlegg om dette i journalen, men tenker jeg poster en kort versjon her også. Started lavkarbo (under 20 kh) for nesten en uke siden med startvekt 55.4 kg etter en høykarbo/høykalori-dag. Mistet 600 gram på 5 dager. Spiste mer kh enn vanlig i går (men fremdeles under 100 vil jeg tro, se journal for detaljer), og i dag var vekten 56.8?! Hva er disse "ekstra" 1.4 kiloene jeg la på meg utover vannet jeg allerede mistet - vann eller reell vekt? Aldri veid så mye før.
Edit: Altså, jeg vet det ikke går an å gå opp 2 kg i reell vekt på 1 dag, men jeg lurer mer på om man faktisk kan gå opp i reell vekt samtidig som vekta går nedover på grunn av vanntap.
Anta at er vannvekt du - skal du evt ha mens snart? De første kiloene er jo vannvekt fra glukoselagerene i kroppen, disse kommer jo gjerne på + renter om du har i deg litt ekstra karbo igjen, og om du samtidig ikke drikker nok vann.
Jeg antar du vet det allerede, men det er ikke anbefalt at du spiser lite karbo en uke og så øker på kraftig en dag eller to og så spiser lite igjen, kroppen trenger fra 2-8 uker for å komme ordentlig i gang med fettforbrenning og den kan lett bli litt forvirret i starten ;)
Vær også veldig obs på at om du spiser oppimot 100 karbo en dag - MÅ du redusere fettmengden ihvertfall denne dagen, siden så høyt inntak av karbo vil øke insulinutskillelse og dermed lagre den overflødige energimengden du inntar denne dagen. Så spiser du 100 gram karbo en dag og like mye fett som på en dag med svært lite karbo - og dette tilsammen er mer energi enn du forbruker, vil dette overskuddet faktisk kunne lagres i fettcellene dine...
Så fortsett med lavkarbo - men vær litt obs på at du holder deg noenlunde stabil i karboinntak de første ukene slik at endringer som skjer i kroppen får lov til å komme i orden. Hormonbalansen din endres, kroppen begynner og hente energi fra kroppsfettet, og den skal tilvennes at energi ikke lengre er så lett tilgjengelig. Et par uker er vanlig at man har litt abstinenser i forhold til karbohydrater.
Håper det ble noenlunde forståelig? :)
alexsandra
21-06-11, 17:49
lurer på hvorfor det er stor forskjell på kh i samme matvare:confused:
eksempel sjampinjon fant jeg. 0,3kh pr 100g og 2,1kh pr 100g
og 3,4kh pr 100g
blir bare så forvirret når det er så stor forskjell på matvarer:confused:
Anta at er vannvekt du - skal du evt ha mens snart? De første kiloene er jo vannvekt fra glukoselagerene i kroppen, disse kommer jo gjerne på + renter om du har i deg litt ekstra karbo igjen, og om du samtidig ikke drikker nok vann.
Jeg antar du vet det allerede, men det er ikke anbefalt at du spiser lite karbo en uke og så øker på kraftig en dag eller to og så spiser lite igjen, kroppen trenger fra 2-8 uker for å komme ordentlig i gang med fettforbrenning og den kan lett bli litt forvirret i starten ;)
Vær også veldig obs på at om du spiser oppimot 100 karbo en dag - MÅ du redusere fettmengden ihvertfall denne dagen, siden så høyt inntak av karbo vil øke insulinutskillelse og dermed lagre den overflødige energimengden du inntar denne dagen. Så spiser du 100 gram karbo en dag og like mye fett som på en dag med svært lite karbo - og dette tilsammen er mer energi enn du forbruker, vil dette overskuddet faktisk kunne lagres i fettcellene dine...
Så fortsett med lavkarbo - men vær litt obs på at du holder deg noenlunde stabil i karboinntak de første ukene slik at endringer som skjer i kroppen får lov til å komme i orden. Hormonbalansen din endres, kroppen begynner og hente energi fra kroppsfettet, og den skal tilvennes at energi ikke lengre er så lett tilgjengelig. Et par uker er vanlig at man har litt abstinenser i forhold til karbohydrater.
Abstinenser?! Er ny på dette og lurer litt på hva du mener med dette? (Vet hva abstinenser er) men ser ikke for meg det i sammenheng karbohydrater. Jeg har vært litt småkvalm i dag, vet det er en mulig bivirkning i starten, men merker ikke noen abstinenser :o
Abstinenser?! Er ny på dette og lurer litt på hva du mener med dette? (Vet hva abstinenser er) men ser ikke for meg det i sammenheng karbohydrater. Jeg har vært litt småkvalm i dag, vet det er en mulig bivirkning i starten, men merker ikke noen abstinenser :o
Bare vent til kaldsvetten hagler, hjerte banker i vilden sky, kvalmen slår i store bølger, søvnen aldri kommer og matlysten er totalt fraværende mens tørsten driver deg til vanvidd sammen med suget etter noe søtt. Hva som helst, bare det smaker søtt!:p:eek:;)
Har sett mye stygge abstinenser i min forrige jobb og sukkerabstinenser står ikke tilbake for svært mange mange av dem, tro meg!:ja:
Ikke alle som får det så ille, da, men mange er nok litt innom de aller fleste etter hvert!;)
Bare vent til kaldsvetten hagler, hjerte banker i vilden sky, kvalmen slår i store bølger, søvnen aldri kommer og matlysten er totalt fraværende mens tørsten driver deg til vanvidd sammen med suget etter noe søtt. Hva som helst, bare det smaker søtt!:p:eek:;)
Har sett mye stygge abstinenser i min forrige jobb og sukkerabstinenser står ikke tilbake for svært mange mange av dem, tro meg!:ja:
Ikke alle som får det så ille, da, men mange er nok litt innom de aller fleste etter hvert!;)
Uffda, skulle ønske jeg kunne si at Kitt overdriver men noen har det virkelig ille i starten... klarer du holde ut den første uken, prøve og spise så MYE mat og ikke minst fet mat som mulig - så pleier det gå greit. Fint å være obs på dette med abstinenser - mange faller av når de starter på lavkarbo uten og ane at det kan være tøft i starten :)
MEN det går over! Og da blir sulten vekke, du føler deg mett og fornøyd, og livet smiler atter igjen ;)
Uffda, skulle ønske jeg kunne si at Kitt overdriver men noen har det virkelig ille i starten... klarer du holde ut den første uken, prøve og spise så MYE mat og ikke minst fet mat som mulig - så pleier det gå greit. Fint å være obs på dette med abstinenser - mange faller av når de starter på lavkarbo uten og ane at det kan være tøft i starten :)
MEN det går over! Og da blir sulten vekke, du føler deg mett og fornøyd, og livet smiler atter igjen ;)
Ok, litt betryggende :) Har vært litt småkvalm, men det går som regel over så fort jeg får spist litt. Merker forløpig ikke noe til det andre dere nevner, bortsett fra at hjertet banker litt "hardt" om man kan kalle det det, noen ganger :) Bra det er normalt i hvert fall! Da skal jeg forsette med hart og målrettet arbeid :D
Er novise i dette gamet og lurer på hvor jeg kan få kjøpt fiberhusk? Jeg må nok bare innrømme at dette, blandt flere, er fremmedord for meg... :o
Er novise i dette gamet og lurer på hvor jeg kan få kjøpt fiberhusk? Jeg må nok bare innrømme at dette, blandt flere, er fremmedord for meg... :o
Helsekosten=)
arnakristin
23-06-11, 22:09
Hei,
Fiberhusk får du i de aller fleste velassorterte dagligvarebutikker, sjekk hylla for allergi/glutenfri mat. Fiberhusk er en av de tingene som er vesentlig billigere i Sverige.
Anbefaler deg å ta en tur innom: Til alle nybegynnere på lavkarbo… (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970)
Tusen takk for svar! Jeg skal lese den anbefalte tråden en gang til. ;)
oscillate_wildly
29-06-11, 23:29
Hei, så ikke dette før nå - tusen takk for svar! Det var veldig forståelig og belysende. Har mistet vannvekten og mer til, og har veldig rent kosthold nå, så alt er strålende. Skal aldri gå tilbake til høykarbo, woho.
Kjære medsammensvorne!
Jeg er en ganske ny "lav-karboner", og gleder meg til å utforske dette. Jeg er normalvektig og trener mye. Men etter en traumatisk opplevelse (som desverre fortsatt henger i) for ca 2 år siden, har kroppen min endret seg (dårlig fordøyelse bla, kan se ganske høygravid ut og dårlig søvn om nettene m.m) og det er hovedårsaken til at jeg endrer livsstil.
Det blir ikke de helt store endringene fra før, men det vanskeligste er å unngå frukt og smågodt. Merker at det også er helt nytt å fokusere og hive innpå fett!! Du store! Spesielt siden jeg er vant -og vokst opp med at mettet fett tetter årene og gjør at man blir stor, men jeg har bare godt av å få rokket ved de vedtatte sannhetene jeg har vokst opp med (er 32 og det er mange år med anti -fett):geip:
Jeg håper jeg kan stille dere garvede lav-karboner et par spørsmål -kunne ikke se at de har blitt stilt;
C -vitamin er jo kjempeviktig, og med et kosthold nærmest uten frukt bruker jeg "Trane -bær" fra Biopharma (kosttilskudd). Kjøper den i vanlig butikk til ca 90 kr og er rik på c- vita, men det opplyses ikke noe om karbo på innholdslisten? Har dere noen erfaring vdr karbo innhold? Den ser slik ut:
http://www.nordsveen.as/index.php?page=tranebaer
Og er det vanlig å svette mye den første tiden? Kan nesten ikke røre meg uten at jeg er skikkelig svett, spesielt på kvelden ved leggetid:(
Photobscura
03-07-11, 20:43
Kjære medsammensvorne!
Jeg er en ganske ny "lav-karboner", og gleder meg til å utforske dette. Jeg er normalvektig og trener mye. Men etter en traumatisk opplevelse (som desverre fortsatt henger i) for ca 2 år siden, har kroppen min endret seg (dårlig fordøyelse bla, kan se ganske høygravid ut og dårlig søvn om nettene m.m) og det er hovedårsaken til at jeg endrer livsstil.
Det blir ikke de helt store endringene fra før, men det vanskeligste er å unngå frukt og smågodt. Merker at det også er helt nytt å fokusere og hive innpå fett!! Du store! Spesielt siden jeg er vant -og vokst opp med at mettet fett tetter årene og gjør at man blir stor, men jeg har bare godt av å få rokket ved de vedtatte sannhetene jeg har vokst opp med (er 32 og det er mange år med anti -fett):geip:
Jeg håper jeg kan stille dere garvede lav-karboner et par spørsmål -kunne ikke se at de har blitt stilt;
C -vitamin er jo kjempeviktig, og med et kosthold nærmest uten frukt bruker jeg "Trane -bær" fra Biopharma (kosttilskudd). Kjøper den i vanlig butikk til ca 90 kr og er rik på c- vita, men det opplyses ikke noe om karbo på innholdslisten? Har dere noen erfaring vdr karbo innhold? Den ser slik ut:
http://www.nordsveen.as/index.php?page=tranebaer
Og er det vanlig å svette mye den første tiden? Kan nesten ikke røre meg uten at jeg er skikkelig svett, spesielt på kvelden ved leggetid:(
Jeg har de fra complete og tar de om jeg kjenner tegn på uvi, og de er det ikke sukker i i hvert fall. Det er jo bare snakk om små kapsler, så jeg tror ikke du skal behøve å tenke så mye på hvor mange gram kh det er i. Tranebær har ellers ca 8-10 gram kh pr 100 gram. Ellers er rød paprika proppet med c-vitaminer, tre ganger så mye som i f.eks appelsin! :)
Det er nok ganske vanlig med svetting og økt kroppstemperatur. Husker selv at det haglet nærmest, samt at jeg lukta skikkelig vondt i et par uker, fordi kroppen rensa seg for slagg og alskens gammel drit. :p Nå svetter jeg nesten ikke lenger, men det har nok både sammenheng med at jeg har levd med dette kostholdet i snart fem år, samt at jeg er omtrent tjuefem kilo lettere. :)
Hei, takker for godt og morsomt (vertfall svette biten) svar! Siden jeg er ganske grønn på posting, postet jeg innlegget under generell diskusjon også -så derfor ikke de3t herlige svaret ditt før nå :-)
Nei, det er nok litt hysterisk å telle karber i piller! Men det er en ny matverden, og det tar litt tid å aktivere godt skjønn. Kjøpte c - og B vitaminer på apoteket i dag for sikkerhets skyld. Gratulerer med 25 kg mindre forresten!
Photobscura
04-07-11, 18:47
Hei, takker for godt og morsomt (vertfall svette biten) svar! Siden jeg er ganske grønn på posting, postet jeg innlegget under generell diskusjon også -så derfor ikke de3t herlige svaret ditt før nå :-)
Nei, det er nok litt hysterisk å telle karber i piller! Men det er en ny matverden, og det tar litt tid å aktivere godt skjønn. Kjøpte c - og B vitaminer på apoteket i dag for sikkerhets skyld. Gratulerer med 25 kg mindre forresten!
Takk! Det har "bare" tatt ca fire og et halvt år! :D
Om du trykker på kontrollpanel-knappen, så kommer alle tråder du har startet eller svart i opp dersom noen har skrevet i dem etter deg.
Greit å være obs på om det er sukker/dextrose o.l i ting som kosttilskudd, men igjen så er det marginalt, og om det er Complete du har (som vel er de vanligste?!) så er det i alle fall ikke tilsatt ekstra sukker i dem. :)
BirtheTrengerHjelp
17-07-11, 11:30
Hei :) Jeg søker en som har litt peiling på Ketolysekuren, er nybegynner å vil bare sette opp en typisk dag for meg og evt få tilbakemelding på om det ser bra ut? :)
Frokost: Kokt skinke (2-3 stk), Norvegia ost rullet rundt selleri + vann til drikke
Lunsj: Eggerøre (1 plomme og 2 eggehviter) og bacon, litt kremfløte og ost
Mellom: 100 % Whey proteinshake m/sjokoladesmak
Middag: Kylling uten skall, brokkoli, championg, ost, issalat
Kvelds: 1/2 cottage cheese med 1-2 ss fun light saft.
Det er selvfølgelig ikke dette jeg kommer til å spise hver dag, men bare trenger litt hjelp til om jeg hvertfall tenker i riktig retning:) Kommer til å bli mye god fisk, gratinerte grønnsaker osv;)
Setter utrolig stor pris på svar :D
Hei :) Jeg søker en som har litt peiling på Ketolysekuren, er nybegynner å vil bare sette opp en typisk dag for meg og evt få tilbakemelding på om det ser bra ut? :)
Frokost: Kokt skinke (2-3 stk), Norvegia ost rullet rundt selleri + vann til drikke
Lunsj: Eggerøre (1 plomme og 2 eggehviter) og bacon, litt kremfløte og ost
Mellom: 100 % Whey proteinshake m/sjokoladesmak
Middag: Kylling uten skall, brokkoli, championg, ost, issalat
Kvelds: 1/2 cottage cheese med 1-2 ss fun light saft.
Det er selvfølgelig ikke dette jeg kommer til å spise hver dag, men bare trenger litt hjelp til om jeg hvertfall tenker i riktig retning:) Kommer til å bli mye god fisk, gratinerte grønnsaker osv;)
Setter utrolig stor pris på svar :D
Det er INGEN poeng og poste samme spørsmål i flere tråder... du har allerede begynt og få inn svar i den andre tråden, så kutt dobbeltpostingen så har du bedre oversikt over svarene du får inn.
De fleste her inne har god oversikt over nye innlegg ved og velge "uleste innlegg" eller "kontrollpanel" - den siste får man oversikt over nye innlegg i tråder man enten har svart på eller abonnerer på.
Dobbelt- og trippelposteringer skaper bare irritasjon blant de som bruker tid på og svare deg :)
BirtheTrengerHjelp
17-07-11, 12:48
Oi, det var absolutt ikke meningen å lage frustrasjon:) Kom igår å vet ikke helt hvordan forumet fungerer enda! Beklager:)
Oi, det var absolutt ikke meningen å lage frustrasjon:) Kom igår å vet ikke helt hvordan forumet fungerer enda! Beklager:)
Det går så fint så - jeg bare svarte på den andre tråden din og ble overrasket over og finne samme spørsmål i denne tråden :)
BirtheTrengerHjelp
17-07-11, 13:28
Bare godt med tilbakemeldinger uansett hva :))
Hei! Jeg har akkurat startet, for to dager siden faktisk. Var på apoteket og kjøpte den Keto-Diabur testen. det jeg lurer på er om det er bra om du får frem den mørkeste lilla-fargen? Eller betyr det at du har fått i deg over 15 karbo om dagen?? Altså er det positivt med den mørkeste ketose fargen eller den lyseste lilla? Jeg vil fort ned i vekt, og til mer fett jeg spiser og mindre karbo vil dette gå fortere. Om jeg har forstått det rett? Sitter her å spiser mye god ost.. Slik jeg får i meg mye fett. setter stor pris på svar!! Tusen takk :)
Hei! Jeg har akkurat startet, for to dager siden faktisk. Var på apoteket og kjøpte den Keto-Diabur testen. det jeg lurer på er om det er bra om du får frem den mørkeste lilla-fargen? Eller betyr det at du har fått i deg over 15 karbo om dagen?? Altså er det positivt med den mørkeste ketose fargen eller den lyseste lilla? Jeg vil fort ned i vekt, og til mer fett jeg spiser og mindre karbo vil dette gå fortere. Om jeg har forstått det rett? Sitter her å spiser mye god ost.. Slik jeg får i meg mye fett. setter stor pris på svar!! Tusen takk :)
Utslag er utslag og det betyr at du er i ketose, eller for å si det på en annen måte; det betyr at du har overskuddsketoner som går ut i urinen :snill:.. Hvis du får den mørkeste lillafargen har du sannsynligvis drukket for lite i løpet av dagen, så drikk mer vann og husk at utslag er utslag uansett =) Du kan forøvrig være i ketose selv om du spiser mer enn 15g karbohydrater om dagen, men hvis det er 15g som er grensa du har satt må du jo bare telle for å vite sikkert antall karbohydrater :)
Det er mange ketose/ketostix tråder med samme spørsmål - søk opp i søkefeltet og les litt hva andre har erfart :)
Ellers legger man ofte ALTFOR mye vekt på den stixen, så min anbefaling er at så lenge du har noenlunde kontroll på kh-inntaket ditt - trenger du ikke stixen, da den ikke sier deg så mye egentlig... annet enn at fettforbrenning av mat eller kroppsfett gir overskuddsketoner som skilles ut i urinen din :)
Mange på "normalt" kosthold vil også være i ketose om morgenen om man spiste middag tidlig kvelden før :)
BirtheTrengerHjelp
20-07-11, 17:19
Et lite spørsmål:) Har leitet gjennom hele forumet å finner ille svaret, er på Ketolyse liten å ser etter et godt søtningsmiddel, fant Sukrin på butikken, men det står at den inneholder 100% kh pr.100 g, å på enkelte oppskrifter står det 2ss Sukrin = 0 kh! Hva stemmer? Setter fortsatt veldig pris på svarene her inne :D
Sukrin (handelsnamn for stoffet erytritol) er kjemisk sett eit karbohydrat så 100g kh per 100g vare er strengt tatt riktig, men det er av ein slik sort som kroppen ikkje kan ta opp. Det er eit sukkeralkohol, dei finst det fleire av, og enkelte blir delvis tatt opp i større eller mindre grad (som maltitol, for eksempel). Men sukrin går altså 100% ufordøyd gjennom kroppen, og skal derfor ikkje reknast med.
BirtheTrengerHjelp
20-07-11, 19:22
Tuusen takk for svar:) da lager jeg deilige muffins med god samvittighet og nesten 0 kh per stk :D ( beklager skrivefeil i forrige tekst, brukte iPhone) :D
Hvordan får dere i dere nok fiber i løpet av en dag på lavkarbo?
Jeg er helt n00b på det her, så det er sikkert ikke vanskelig å få til, jeg må bare skjønne hvordan.
Jeg har i dag spist både en liten salat bestående av agurk, tomat og salat, samt at jeg nå skal spise 150 g brokkoli til fiskemiddagen. I tillegg blandet jeg litt fiberhusk i cottage cheesen i ren desperasjon, haha. Likevel har jeg bare fått i meg ca halvparten av den anbefalte daglige dosen med fiber, i følge FitDay sine kalkulasjoner.
Må man nesten spise lavkarbobrød hver dag for å få i seg nok? Må jeg kapitulere å begynne å bake? :p
(Litt avhengig av kva lavkarbo retning du følger er det) Ikkje sikkert at du treng på langt nær så mykje fiber som på høgkarbo-kost. Eg har i det siste faktisk spist ganske lite grønsaker, og det er min einaste fiberkilde. Eg har fortært ca 1 1/2 lavkarbobrød på eitt heilt år... Likevel har eg langt mindre problem m å få magen til å halde seg i gang no enn den gongen eg åt "vanleg" mat. Eg vil seie at det i hovudsak ikkje er eit problem lenger, og det har det ellers vore sida eg var omlag 4 år. Du får vere flink m grønsaker og drikke, og så ser du jo korleis det går. Om magen fungerer bra, så er vel det det som er viktig :)
(Litt avhengig av kva lavkarbo retning du følger er det) Ikkje sikkert at du treng på langt nær så mykje fiber som på høgkarbo-kost. Eg har i det siste faktisk spist ganske lite grønsaker, og det er min einaste fiberkilde. Eg har fortært ca 1 1/2 lavkarbobrød på eitt heilt år... Likevel har eg langt mindre problem m å få magen til å halde seg i gang no enn den gongen eg åt "vanleg" mat. Eg vil seie at det i hovudsak ikkje er eit problem lenger, og det har det ellers vore sida eg var omlag 4 år. Du får vere flink m grønsaker og drikke, og så ser du jo korleis det går. Om magen fungerer bra, så er vel det det som er viktig :)
Takk for svar :)
Nytt spørsmål: Makrell i tomat, det er helt OK det, når man går på moderat lavkarbodiett? Har oppdaget hvor godt det faktisk er, til og med helt alene, og det er jo en så enkel og grei måte å få i seg litt mettende og næringsrik mat på. Og 3 karbohydrater per 100 gram er jo ikke akkurat så mye?
Nytt spørsmål: Makrell i tomat, det er helt OK det, når man går på moderat lavkarbodiett? Har oppdaget hvor godt det faktisk er, til og med helt alene, og det er jo en så enkel og grei måte å få i seg litt mettende og næringsrik mat på. Og 3 karbohydrater per 100 gram er jo ikke akkurat så mye?
Makrell i tomat er helt ok.:) Jeg kan spise hele boksen med masse majones på, men prøver å holde så mye som mulig av tomatsausen unna. Det er jo der karbene ligger!:eek::eek:
Makrell i tomat er helt ok.:) Jeg kan spise hele boksen med masse majones på, men prøver å holde så mye som mulig av tomatsausen unna. Det er jo der karbene ligger!:eek::eek:
Lure tips, både det med tilbehøret og tomatsausen! Takker og bukker :)
Ååå, klarte 1. delmål i dag og det er gjort på 3 uker! -5 kg :D
Hørte et sted at man ikke får "ordentlig" tynn kropp av lavkarbo, men jeg leser jo hele tiden om folk som får DEN kroppen etter mye trening kombinert med lavkarbo.. Noen som kan forsvare påstånden? Jeg er veldig glad i å trene og sammen med dette kostholdet ønsker jeg jo en sunn kropp, selvfølgelig over tid..
God kveld =)
Sunn og tynn kropp er vel langt i fra det samme??
Ja, det er to forskjellige ting ;) Men var bare ute etter om noen ville forsvare påstanden jeg da:p Mener jo ikke anoreksitynn, heller vanlig slank - som man får ved riktig kosthold og trening.. :)
Photobscura
08-08-11, 09:17
Klart man kan bli slank med lavkarbokosthold! Det er det jo evig mange beviser på (sjekk bildetråden), lavkarbokosthold er jo riktig kosthold, så det skulle bare mangle! :D
Trening i seg selv gjør jo at kroppen blir mer spenstig og muskuløs, men har ikke så mye å si for vekttapet, annet enn at over tid så får man bedre basalforbrenning om man bygger muskler, så trening er udelt bra! :D
Men tynn kan jo være så mangt. Noen er tynne fordi det er den naturlige kroppsformen de har, da tenker jeg på at man er smal og vever i kroppesbygginga, mens andre igjen har en større ramme og mere muskler. Tynn behøver ikke være usunt, jeg synes vel bare det er en slags form for slank som ikke alle kan bli, ettersom det handler om kroppstype.
Igjen kan tynn også være litt mer sånn ... ja, som du nevner, et lite varselssignal på at noe ikke er helt som det skal, og sånn tynn kan i utgangspunktet alle bli.
Hehe, ja, litt personlige begrepsdefinisjoner på en mandagsmorgen! :p
Ja, det er to forskjellige ting ;) Men var bare ute etter om noen ville forsvare påstanden jeg da:p Mener jo ikke anoreksitynn, heller vanlig slank - som man får ved riktig kosthold og trening.. :)
Er vanskelig å forsvare en påstand når man ikke helt vet som hva som legge si det. Hva er "ordentlig tynn" egentlig? Som photo skriver vil det variere fra person til person og ikke minst øyet som ser. Min oppfatning av tynn kan være noe helt annet enn din ;)
Lurte på en ting angående ketose. Noen snakker om det å gå inn og ut av ketose, men hvordan kan en vite når en går inn og ut av ketose? Kan en merke det på kroppen, eller kan en bruke noe til å sjekke det med?
Lurte på en ting angående ketose. Noen snakker om det å gå inn og ut av ketose, men hvordan kan en vite når en går inn og ut av ketose? Kan en merke det på kroppen, eller kan en bruke noe til å sjekke det med?
Det finnes urinstiks til å sjekke med, men de viser joegentlig bare hva som finnes i urinen akkurat da!
De fleste merker div symptomer som hodepine, kvalme, svimmelhet, diare etc når de går inn i ketose. Dette er også symptomer på sukkerabstinenser og trenger derf or ikke indikere sikker ketose.
Om du vet at du spiser under 20- 30g karbohydrater i døgnet kan du stort sett med sikkerhet si du er i ketose, særlig om du opplever symptomene over i tillegg!
Denne tråden (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2092&highlight=alt+du+%F8nsker+%E5+vite+om+ketose) er fint lesestoff!:D
Cleopatrah
16-08-11, 19:27
Ok.. ingen spørsmål er for dumme... Jeg venter på ketolyseboken i posten, har tenkt til å prøve å følge ketolysedietten.
Jeg lurer på, tillater ketolyse lavkarbobrød (ala frø, nøtter osv, 2,9 /100 g). Jeg har fulgt lavkarbo i 4 uker snart og har gått opp 1 KG =/ Har vært ganske streng, ligger på rundt 15-20 KH/dag.
Men jeg lurer også på:
Er ketolyse noe for meg iom at jeg ikke går ned? Jeg er 170 høy og veier 70 Kg. Har ganske høy fettprosent likevel, mye fett rundt mage og lår.. Vil ned 10 Kg.
Har hatt en sprekk med sukker og stivelse en dag.
Cleopatrah
16-08-11, 20:15
I dag: 8932
Første gang jeg spiser atkinsbar da..
Grunnen til at jeg legger ut dette er at jeg blir altså litt oppgitt når jeg har gått til innkjøp av alle mulige kjøkkenmaskiner og frø, masse fra helsekosten, ketolyse bakemiks osv osv. og laget så mye mat i en mnd fra bunn av osv. Jeg trenger noen til å si at jeg ikke skal gi opp! Burdte jeg kutte ned på fett?? 3300 KCAL er jo mye...?
Jeg har ikke sukkersug, eller vil tilbake til vanlig kosthold. Jeg er bare oppgitt...
Noen som tar seg tid til en liten analyse? Salaten spiser jeg forresten hver dag, bare bytter mellom vanlig ost/fetaost osv..
Ok.. ingen spørsmål er for dumme... Jeg venter på ketolyseboken i posten, har tenkt til å prøve å følge ketolysedietten.
Jeg lurer på, tillater ketolyse lavkarbobrød (ala frø, nøtter osv, 2,9 /100 g). Jeg har fulgt lavkarbo i 4 uker snart og har gått opp 1 KG =/ Har vært ganske streng, ligger på rundt 15-20 KH/dag.
Men jeg lurer også på:
Er ketolyse noe for meg iom at jeg ikke går ned? Jeg er 170 høy og veier 70 Kg. Har ganske høy fettprosent likevel, mye fett rundt mage og lår.. Vil ned 10 Kg.
Har hatt en sprekk med sukker og stivelse en dag.
Hvordan vet du at du har høy fettprosent, har du vært og målt?
Du er ikke spesielt overvektig, og dermed er det vanskeligere og gå ned i vekt. Ofte vil man oppleve at kroppen endrer fasong til "det bedre", så bruk målebåndet ditt!
3300 kalorier kan bli i overkant mye for deg på 70 kilo - om du da ikke trener enormt mye. Bruk en basalforbrenningberegning (http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=3558&Itemid=55:)til å beregne hvor mye du bør spise for å opprettholde vekten din, og legg deg litt under istedet. Dette selv om lavkarbo ikke handler om kalorier - men for de med normal BMI må det innimellom reduksjon av kalorier til også :)
I tillegg er trening; spesielt styrketrening god hjelp til å stramme opp :)
Trives du med kostholdet, fortsett med det! :)
Cleopatrah
17-08-11, 15:02
Hvordan vet du at du har høy fettprosent, har du vært og målt?
Du er ikke spesielt overvektig, og dermed er det vanskeligere og gå ned i vekt. Ofte vil man oppleve at kroppen endrer fasong til "det bedre", så bruk målebåndet ditt!
3300 kalorier kan bli i overkant mye for deg på 70 kilo - om du da ikke trener enormt mye. Bruk en basalforbrenningberegning (http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=3558&Itemid=55:)til å beregne hvor mye du bør spise for å opprettholde vekten din, og legg deg litt under istedet. Dette selv om lavkarbo ikke handler om kalorier - men for de med normal BMI må det innimellom reduksjon av kalorier til også :)
I tillegg er trening; spesielt styrketrening god hjelp til å stramme opp :)
Trives du med kostholdet, fortsett med det! :)
Dette svaret oppklarte endel.. Jeg trives ganske godt med kostholdet, men jeg ser ingen vektreduksjon så derfor er det veldig mye som frister, f.eks iskaffe med cappuchino.. nam nam..og jeg kutter ned på fett, men det er jo derfor jeg har lagt på meg.. men jeg skal forsøke litt til. Unngå søtstoffer og redusere litt på fettet. Takk for svar :D:D:D:D:D
tora trollmor
17-08-11, 22:07
Jeg er av den oppfatning at man kan dele oppskrifter her inne, men jeg lurer på hvorfor jeg ikke får til å kopiere oppskriftene eller sende de til meg selv på mail. Må jo skrive ned nesten alle oppskriftene for hånd - å det tar tid. Kan noen hjelpe meg eller fortelle meg hvorfor det er slik????
Jeg er av den oppfatning at man kan dele oppskrifter her inne, men jeg lurer på hvorfor jeg ikke får til å kopiere oppskriftene eller sende de til meg selv på mail. Må jo skrive ned nesten alle oppskriftene for hånd - å det tar tid. Kan noen hjelpe meg eller fortelle meg hvorfor det er slik????
Jeg kopierer da ofte oppskrifter over i feks Word Pad eller sånt uten det minste problem. Og jeg er dum når det kommer til sånt, altså. Hva i all verden er det du ikke får til, tro?:p
tora trollmor
18-08-11, 17:52
Jeg kopierer da ofte oppskrifter over i feks Word Pad eller sånt uten det minste problem. Og jeg er dum når det kommer til sånt, altså. Hva i all verden er det du ikke får til, tro?:p
Jeg markere teksten å høyreklikker for å kopere prøver å sette dette inn på Microsoft Office - får da bare fren et stort teng som ligner på et punktum i ca 1 cm i størrelse. Har også pråvd å sende oppskriftene itl meg selv på hotmailen min men får da også error -tror det er det som står.
Jeg også har kopiert mange oppskrifter men veldig mange går ikke å kopier.
I går gikk jeg inn på eks. Ziggy's lavkarbo tomatsuppe, Ziggy's polarbrød/lapper. DISSE FIKK JEG IKKE TIL Å SKRIVE UT. Men takk for svaret.
Her er det også bare til å markere og kopiere ivei. Kanskje det er noe galt med nettleseren din?
Jeg markere teksten å høyreklikker for å kopere prøver å sette dette inn på Microsoft Office - får da bare fren et stort teng som ligner på et punktum i ca 1 cm i størrelse. Har også pråvd å sende oppskriftene itl meg selv på hotmailen min men får da også error -tror det er det som står.
Jeg også har kopiert mange oppskrifter men veldig mange går ikke å kopier.
I går gikk jeg inn på eks. Ziggy's lavkarbo tomatsuppe, Ziggy's polarbrød/lapper. DISSE FIKK JEG IKKE TIL Å SKRIVE UT. Men takk for svaret.
Merkelig! Jeg fikk både kopiert og skrevet ut OG kopiert tomatsuppeoppskriften til hotmail! :p Med bilde og farger og alt!:)
Hender jeg ikke får til, men det er sjelden nå. Var oftere før!
tora trollmor
18-08-11, 20:49
Her er det også bare til å markere og kopiere ivei. Kanskje det er noe galt med nettleseren din?
Merkelig! Jeg fikk både kopiert og skrevet ut OG kopiert tomatsuppeoppskriften til hotmail! :p Med bilde og farger og alt!:)
Hender jeg ikke får til, men det er sjelden nå. Var oftere før!
Takk for svar :) Må nok bare finne litt ut av dette. Prøver en annen data kanskje :)
Hvilken nettleser bruker du? Funker det ikke å bruke ctrl+c heller?
tora trollmor
18-08-11, 20:55
Hvilken nettleser bruker du? Funker det ikke å bruke ctrl+c heller?
windows Explorer - tror det skrives sån ;)
tora trollmor
18-08-11, 21:02
Nå fikk jeg det til uten bilde da. Tusen takk :)
Aha!!!
Jeg bruker Mozilla Firefox, jeg! Har sluttet med Explorer for lenge siden, bare tullball! Firefox eller Google chrome funker mer enn bra nok for meg!
Noen liker Opera, det har jeg ikke prøvd!
Internet explorer :) Windows Explorer er bla den linja nederst på pc-skjermen din som viser startknappen, hurtigikonene, hvilke program som er åpne osv :)
Heisnn!
Jeg fikk så lyst til å lage min egen journal, men hvordan gjør jeg det tro?
Vet ikke om dette er det rette stedet å spørre og om jeg gjør det riktig.
Har lest her inne ett par mnd. og det er ett kjempeflott sted å være:)
Og føler for å lage en journal nå. Kan noen hjelpe meg?
Heisnn!
Jeg fikk så lyst til å lage min egen journal, men hvordan gjør jeg det tro?
Vet ikke om dette er det rette stedet å spørre og om jeg gjør det riktig.
Har lest her inne ett par mnd. og det er ett kjempeflott sted å være:)
Og føler for å lage en journal nå. Kan noen hjelpe meg?
Gå inn her: http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=5
Lag ny tråd :ja:
Så skriver du hva du vil journalen skal hete i overskrifta, og begynner å skrive :D
Tusen hjertlig Gerd:)
Da har jeg funnet det så da setter jeg igang sikkert litt famlende i begynnelsen.
Men er da en start:)
Hvor mange kh er det i de store ifa pastillene? Skal man trekke fra sukkeralkoholene? Hvis ikke blir det jo en del kh egentlig nesten 0,5 pr pastill?
Hvor mange kh er det i de store ifa pastillene? Skal man trekke fra sukkeralkoholene? Hvis ikke blir det jo en del kh egentlig nesten 0,5 pr pastill?
Jada, du kan trekke fra sukkeralkoholene. De store IFAene er trygge på ketolyse.:)
Bare husk at for mange kan gi store problemer med luft i magen, smerter og hyppige turer til rommet med hjerte på døren!;)
Dyter inn ett spm til jeg
hvordan får man ticker'en til å vise desimaler?
min ticker sier nå at jeg har gått ned 4 kg og så er det egentlig bare 2,9 siden den runner opp og ned som den vil
Dyter inn ett spm til jeg
hvordan får man ticker'en til å vise desimaler?
min ticker sier nå at jeg har gått ned 4 kg og så er det egentlig bare 2,9 siden den runner opp og ned som den vil
Du må bruke punktum og ikke komma! :)
Hørte i dag at en kopp kaffe tilsvarer 8 sukkerbiter. Er det noen andre som kjenner noe til dette?
Photobscura
29-08-11, 19:56
Hørte i dag at en kopp kaffe tilsvarer 8 sukkerbiter. Er det noen andre som kjenner noe til dette?
Bare hvis du har åtte sukkerbiter i kaffen din. ;)
Vanlig svart trakter/kokekaffe har ikke karbohydrater.
Bare hvis du har åtte sukkerbiter i kaffen din. ;)
Vanlig svart trakter/kokekaffe har ikke karbohydrater.
Jeg tror nok du har helt rett:D¨Det foregår mange antikanmanjer mot lavkarbo for tiden. Men det var første gangen jeg hørte denne i diskusjonen:rolleyes:
Photobscura
30-08-11, 19:08
Jeg tror nok du har helt rett:D¨Det foregår mange antikanmanjer mot lavkarbo for tiden. Men det var første gangen jeg hørte denne i diskusjonen:rolleyes:
Ikke tro, vit det! ;) Frysetørret (pulver) kaffe derimot, har mye sukker/stivelse i seg, men det er fyllstoff som skal være nødvendig for at det skal kunne løses opp i vann. Men det er jo ikke så farlig. Pulverkaffe smaker høgg! ;)
BenteElisabeth
04-09-11, 12:29
HALSBRANN!
Hei igjen!
Jeg kjenner at jeg får veldig halsbrann - har vært plaget med dette innimellom, men det er mye oftere nå etter at jeg spiser lavkarbo. Har dere noen råd til meg om hva jeg kan spise for å unngå dette eller om det er noe jeg ikke bør spise.
Idag har jeg spist stekt egg og bacon til frokst, Yoplai youghurt m/kli og solsikkefrø + et kokt egg og en halv avokado til lunsj. Selvfølgelig drukket masse vann. Venter med lengsel på noe svar!
HALSBRANN!
Hei igjen!
Jeg kjenner at jeg får veldig halsbrann - har vært plaget med dette innimellom, men det er mye oftere nå etter at jeg spiser lavkarbo. Har dere noen råd til meg om hva jeg kan spise for å unngå dette eller om det er noe jeg ikke bør spise.
Idag har jeg spist stekt egg og bacon til frokst, Yoplai youghurt m/kli og solsikkefrø + et kokt egg og en halv avokado til lunsj. Selvfølgelig drukket masse vann. Venter med lengsel på noe svar!
Rart dette her. Noen blir kvitt halsbrann, andre får det verre!:confused:
Om du avslutter måltidene med et par mandler, skal det hjelpe!:)
Og ikke drikk mer enn du egentlig føler for. Jeg får masse oppstøt om jeg presser i meg mer vann/væske enn kroppen min klarer å ta unna!:p
Yoplait inneholder kunstig søtning, sannsynligvis er det den som halsbrann.
Hei.
Jeg ville dele en kjempegod oppskrift med dere, men er ikke noe lur på denne "internett-maskinen"
Prøvde å legge den inn, men vet ikke om jeg havnet på rett plass..
Håper noen finner den..
Photobscura
07-09-11, 17:12
Hei.
Jeg ville dele en kjempegod oppskrift med dere, men er ikke noe lur på denne "internett-maskinen"
Prøvde å legge den inn, men vet ikke om jeg havnet på rett plass..
Håper noen finner den..
Vel, du hadde dobbeltpostet den, men du hadde i hvert fall lagt den inn under oppskrifter, men jeg flyttet den til "middager" i samme fora, da blir den enda lettere å finne. :)
Hvorfor ser det alltid ut som det er en side til i denne tråden, men om man trykker neste kommer man bare til den siden man er på?
Hvorfor ser det alltid ut som det er en side til i denne tråden, men om man trykker neste kommer man bare til den siden man er på?
Lurer jeg og på. Er på side 27 nå, ser en side 28, men trykker jeg på den er det bare 27 som kommer opp igjen.
Photobscura
08-09-11, 14:45
Hmm ... Sånn er det ikke hos meg. Snodig!
Har ikke det problemet her heller. Kan det være nettleser-relatert? (Jeg bruker firefox)
Har ikke det problemet her heller. Kan det være nettleser-relatert? (Jeg bruker firefox)
Bruker FF - og det er slik her også :)
Samme her. FF og ei overflødig side, har vore det i vekesvis om ikkje fleire månader.
Har prøvd fire forskjellige (IE, chrome, den på Ipad + en jeg ikke husker hva var) og samme på alle. Mulig det er brukerrelatert og ikke nettleser-relatert? Hos meg har det "alltid" vært sånn.
Og hos meg skjer det kun en sjelden gang!:p
Bruker FF.
Var snakk om at om man skrev det siste innlegget på en side, ville neste side dukke opp uansett om det sto noe på den eller ikke. Men det er jo i så fall ikke konsekvent, for det var det jo ikke her, eller?
Og hos meg skjer det kun en sjelden gang!:p
Bruker FF.
Var snakk om at om man skrev det siste innlegget på en side, ville neste side dukke opp uansett om det sto noe på den eller ikke. Men det er jo i så fall ikke konsekvent, for det var det jo ikke her, eller?
Men NÅ har jeg ikke ekstra side lengre! Kitt :love: fiksa det! ;)
Men NÅ har jeg ikke ekstra side lengre! Kitt :love: fiksa det! ;)
For nå eksisterer jo denne siden faktisk!:heia:
Utrolig hva jeg kan brukes til, altså!;)
Men jeg hadde jo ingen ekstra side!:p
Hei. når folk bruker bakepulver her inne holder det med freia bakepulver? og er det karber i dette? eller skal man velge noe annet?
og vaniljesukker er vel heller ikke så lurt, erstatter man med vaniljepulver da?
Hei. når folk bruker bakepulver her inne holder det med freia bakepulver? og er det karber i dette? eller skal man velge noe annet?
og vaniljesukker er vel heller ikke så lurt, erstatter man med vaniljepulver da?
Matvareguiden er fin til å finne innhold av karber: http://www.matvareguiden.no/sokemaskin.asp?search=bakepulver&type=matvare
Vaniljepulver malt med sukrin/sukrinmelis er lavkarbo-vaniljesukker :D
jeg kupper visst denne tråden med alle mine spm jeg:o .. men her kommer ett til.. har prøvd å søke litt men synes ikke denne søkefunksjonen er så mye å skryte av..
om en hvitvin har 2 g sukker pr liter. hvor mange kh blir det da pr liter??
jeg kupper visst denne tråden med alle mine spm jeg:o .. Men her kommer ett til.. Har prøvd å søke litt men synes ikke denne søkefunksjonen er så mye å skryte av..
Om en hvitvin har 2 g sukker pr liter. Hvor mange kh blir det da pr liter??
Ikke så innviklet osm det kan virket!
Riktig svar er 2!
Ikke så innviklet osm det kan virket!
Riktig svar er 2!
Men der det ikke mye karbo i druer da?
Photobscura
17-09-11, 13:55
Men der det ikke mye karbo i druer da?
Mye av det forsvinner i gjæringsprosessen. Det er nærliggende å tro at restesukkeret er det sukkeret som er i vin. Jeg har søkt mye om akkurat dette på nettet, men aldri funnet noe som egentlig motsier at restsukkeret tilsvarer antall karbohydrater.
Mye av det forsvinner i gjæringsprosessen. Det er nærliggende å tro at restesukkeret er det sukkeret som er i vin. Jeg har søkt mye om akkurat dette på nettet, men aldri funnet noe som egentlig motsier at restsukkeret tilsvarer antall karbohydrater.
Åh:) Men jeg drakk vin i går og føler meg ikke helt god i dag:p Enda jeg ikke drakk så mye heller. Så er kurert for en stund:lol:
Hvorfor tåler man mindre alkohol på lavkarbo?
spm ang lanlord hermetiske tomater:
Jeg var innom REMA i går og fikk da vite at de skal slutte og føre lanlord, og kun ta inn rema100 merket som sitt billigmerke. Dette er jo da litt kjedelig ettersom det eneste merket jeg har funnet med så lavt kh innhold er lanlord. 1,5 g pr 100 g .. alle andre merkene har jo minst 3 g.. noen som vet om andre butikker som fører lanlord?? middager blir litt snauere uten tomaten :(
Hmmm, jeg trodde Landlord var Rema sitt billligmerke som nå skiftet navn til Rema, jeg! Må sjekke litt med "min" butikksjef, skjønner jeg!
Hmmm, jeg trodde Landlord var Rema sitt billligmerke som nå skiftet navn til Rema, jeg! Må sjekke litt med "min" butikksjef, skjønner jeg!
Er hvertfall 3 g kh pr 100 g i rema100 merket, så om det er tilfellet så har de sluttet å lage den på lanlord måten :P og det er jo litt synd, eller kanskje lanlord sin er feilmerket?
Er hvertfall 3 g kh pr 100 g i rema100 merket, så om det er tilfellet så har de sluttet å lage den på lanlord måten :P og det er jo litt synd, eller kanskje lanlord sin er feilmerket?
Tomatpureen var jo det, så.....:p
De har nok tilsatt mindre vann....
Er tomatpurèen feilmerket? :O
Er tomatpurèen feilmerket? :O
Her er mailen jeg fikk:
Hei Kitt!
På vårt eksisterende produkt på glass er karbohydratverdien på 12 gram pga en høyere tomatkonsentrasjon enn våre øvrige tomatpureer.
Vi har byttet leverandør for 140 g nå, og vi har nylig deklarert varen på nytt. Karbohydratinnholdet på vårt nye produkt er på 20 g.
Med vennlig hilsen / Best regards
Jeanette Johnsen
Designkoordinator EMV
REMA 1000 Norge AS
Gladengveien 2
0661 OSLO
NORWAY
Hei dere, og god søndag :)
Jeg har søkt og søkt, og lest og lest, men finner ikke helt det jeg leter etter :p
Det er brød/muffins uten meieriprodukter, eller nærmere bestemt kremost eller cc/rømme ol. Har dog litt revet ost.
Men vil likevel bake. Har også "bakepro" og det meste av "lovlig" mel og frø og mandler da :)
og så må det helst ikke smake eggete :D
Så, kan dere hjelpe?
Hei dere, og god søndag :)
Jeg har søkt og søkt, og lest og lest, men finner ikke helt det jeg leter etter :p
Det er brød/muffins uten meieriprodukter, eller nærmere bestemt kremost eller cc/rømme ol. Har dog litt revet ost.
Men vil likevel bake. Har også "bakepro" og det meste av "lovlig" mel og frø og mandler da :)
og så må det helst ikke smake eggete :D
Så, kan dere hjelpe?
Leter du etter en spesiell oppskrift eller lurer du på om det du leter etter finnes?
Her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=44706)er i hvert fall en oppskirft!
Bare gikk inn i oppskriftsforum og så under bakst, jeg!;)
Leter du etter en spesiell oppskrift eller lurer du på om det du leter etter finnes?
Her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=44706)er i hvert fall en oppskirft!
Bare gikk inn i oppskriftsforum og så under bakst, jeg!;)
Takk!!
Fant den, men lignet litt på en frokostmuffin jeg laga som blei svampete..
Men det var ikke akkurat denne oppskrifta da.
Har funnet et brød av div nøtter, har peanøtter (usalta) og mandler så skal se hva det blir til :)
Hei, håper noen svarer kjapt..
denne (http://damhert.be/producten.cfm?id=427)sjokoladen, hvor mange karbo inneholder den? noen som tidligere har skrevet at denne innehilder 6,4 g pr 100 gram.. men jeg ser kun 4 kh pr 100 gram.. hvor er de resterende 2,4 grammene som noen andre har funnet?
Ser ikke noe bedre sted enn å poste spm mitt her jeg.. ( i steden for å starte en ny nråd mener jeg.. selv om jeg spammer denne tråden veeeldig mye for tiden )
jeg har opplevd en del halsbrann eller sure oppstøt om du vil de siste to dagene.. jeg har da spist to ting som jeg tror kan være synderen men likhetstrekkene mellom disse to tingene er ikke sååå mange
ting en dag en: iskrem! laget av eggeplomme, sukrin, vaniljepulver, litt revet tagtose sjokolade og fløte.
dag to ting nr to: boller! lagde fotballfruen sine boller for å teste.. og spiste en liten en, men så kom disse sure oppstøtene igjen.. ganske ubehagelig..
i disse bollene er det en del fiber.. brukte : mandelmel, sukrin, fiberhusk,kardemomme,vaniljepulver,rømme,fløte,smø r,bakepulver
ser jo at begge to har sukrin i seg, men har ikke reagert på dette før. kan det være to helt forksjellige ting? spist for mye is dag en, og masse fiber dag to??
hva tror folk? begge deler var ganske godt altså. men ikke en nødvendighet ( bollene kan jeg fint kutte ut, men ville bare prøve de.. isen derimot!!! nam! flott lørdagsgodt)
så spm her for å oppsummere er igrunn: er det noen ingredienser i disse to oppskriftene som skaper sure oppstøt for noen andre?
( reagerer vanligvis på fet fisk som makrell og sild, men det er jo milevis unna disse oppskriftene :P )
Jeg vet ikke om dette er det rette stedet å poste dette så flytt det gjerne :)
Heisann :)
Jeg har et spørsmål som jeg håper noen her kan svare for meg :)
Jeg reiser mye til England og skal denne gangen være vekke i ca 3 måneder og pga det så lurer jeg på om det er noen som vet hvor (matvare kjeder) man kan kjøpe lavkarbo mat/ingredienser og hva de heter??
Her hjemme kjøper jeg gjerne "Mølleren's" lavkarbo brød og baker det, men har prøvet å finne (på nettet) tilsvarende i England uten hell.. jeg MÅ ha litt brød hver dag, så jeg har sendt et par poser over sånn at jeg ikke er helt hjelpeløs hehehe :)
Kan man feks bruke Canderel istedenfor Sukrin?
På forhånd takk for svar :)
hei!
lært ei lekse no ja....
begynnte å bake ei oppskrift her inne, va såsikker på at eg hadde bakro.. men da hadde eg ikkje..
ka annet kan eg bruke i stede???
på forhånd takk fra ei stresset jente..
Jeg lager dem med philadelfia, synes de blir litt bedre, og holder seg bedre.
Jeg har nå regna nøyaktig ut (gikk til kilden, ikke bare mat på data) fordi jeg også lurt på det selv.
Med philadelfia i røren, så inneholder en porsjon 6,6 g karbohydrater. Det vil si 0,7 gram per lapp om du får ni stykker:) Det er ganske nice!!
Hei, er det mulig å få en oppskrift på denne? :)
Photobscura
21-12-11, 10:32
Hei, er det mulig å få en oppskrift på denne? :)
Hei! Nå er dette fire år siden, og den originale oppskriften er fjernet, men jeg fant en kopi her! (http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=270086&postcount=2)
hei! Nå er dette fire år siden, og den originale oppskriften er fjernet, men jeg fant en kopi her! (http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=270086&postcount=2)
tusen takk photobscura ;) eller Jorun ;) så navnet ditt på linken under. Flink til å strikke du!!! :) likte spesiselt den ull-kjolen!! Kul!
neiiiiiiiiiiii......
hadde ei oppskrift her igår som eg ikkje finner tilbake til.. kan noen hjelpe meg?
husker ikkje navnet på den men va ala konfekt..
var med mørk sjokolade og kokosfyll med cocosa.. noen som vett?
neiiiiiiiiiiii......
hadde ei oppskrift her igår som eg ikkje finner tilbake til.. kan noen hjelpe meg?
Kan det være denne: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49191&highlight=bounty
neiiiiiiiiiiii......
Eller denne: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=45690&highlight=bounty
nei, va ikkje dei, selv om eg vil prøve å lage dei etter hvert..
på bilde ilag med oppskrifta lignet dei på after eight..
nei, va ikkje dei, selv om eg vil prøve å lage dei etter hvert..
på bilde ilag med oppskrifta lignet dei på after eight..
Da er det kanskje disse ? http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49387
dei har eg laget allerede.. va ikkje dei heller...
tusen takk for at du prøvde å hjelpe meg med å finne dei.. :)
håper du har hatt ei fin jul..:)
neiiiiiiiiiiii......
var med mørk sjokolade og kokosfyll med cocosa.. noen som vett?Prøv å google ingrediensene og skrive lavkarbo evnt også.
Hm... nå blir jeg nyskjerrig. Når/hvis du finner oppskriften, må du linke til den her. Lurer veldig på hva det er, og det gjøre sikkert Yrla også ;)
Hatt en bra jul så langt - og håper det samme for deg :)
Hei, er ny her og ny på alt innen lavkarbo egentlig. Slitt i mange år med og gå ned i vekt. Jeg går bare opp og opp i vekt, og nå er det gått alt for langt.. Har PCOS, har VELDIG høy BMI og ønsker og bli gravid. Prøvd og bli gravid i over et år nå, og begynner og bli litt desperat. :(
Har lest innpå her nå siste uken, men blir bare mer og mer forvirra for hva jeg bør prøve. Tenkte først på Ketolyse, men det høres alt for vanskelig ut og følge :o
Er det noen som har noen tips for hva som er det beste og begynne med for de med PCOS ? :)
Har du veldig høy BMI og PCOS ville jeg nok tatt meg tid til å sette meg inn i prinsippene rundt ketolyse, var jeg deg!
Det er veldig effektivt og etter en liten innkjøringsfase slett ikke vanskelig å følge!:)
Har du lest den flotte nybegynner- tråden (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970&highlight=nybegynnere)vår eller lest inne på ketolyse.no?
Hører veldig mye positivt om ketolyse, men har også hørt at hvis noe skeier ut litt går man utrolig fort opp i vekt igjen ?:-O
Men, siden man går veldig raskt ned i vekt av den så er den nok verdt et forsøk. Er jo også en utrolig stor motivator til og fortsette når man faktsisk endelig kansje går ned noe ! :)
Skal inn og lese der nå tenkte jeg :)
Nå vet ikke jeghva du mener med VELDIG høy BMI, men ketolyse er utrolig effektivt når man er svært overvektig, ja! Og som du sier, raske, gode resultater er svært motiverende.:)
Du legger ikke på deg noe fortere etter en ketolysekur enn etter andre slankekurer, men det kan være lurt for deg med PCOS å satse på dette som en livsstilsendring. Du kommer til å trenge å følge moderat lavkarbo dersom du blir gravid feks.
Er du insulinresistent/har dia2 eller andre følgesykdommer av PCOS/overvekt?
Men, siden man går veldig raskt ned i vekt av den
Ikke for å være gledesdreper, men siden du har pcos kan det hende du ikke raser ned i vekt. Kroppen vil prioritere å fikse sykdommen først før den gir slipp på vekta. De gode nyhetene er at lavkarbo er det eneste som fikser den sykdommen! Selv har jeg en på 7mnd som ikke hadde vært til om det ikke var for ketolyse! :ja:
Hei, er ny her og ny på alt innen lavkarbo egentlig. Slitt i mange år med og gå ned i vekt. Jeg går bare opp og opp i vekt, og nå er det gått alt for langt.. Har PCOS, har VELDIG høy BMI og ønsker og bli gravid. Prøvd og bli gravid i over et år nå, og begynner og bli litt desperat. :(
Har lest innpå her nå siste uken, men blir bare mer og mer forvirra for hva jeg bør prøve. Tenkte først på Ketolyse, men det høres alt for vanskelig ut og følge :o
Er det noen som har noen tips for hva som er det beste og begynne med for de med PCOS ? :)
Jeg har en venninne med PCOS som gikk ganske så raskt ned i vekt med eurodietten. Hun gikk også på metformin i tillegg.
tora trollmor
23-01-12, 18:09
For en tid tilbake var det en plass her inne på forumet noen som snakket om ei bok Lavkarbo som skulle komme ut. Er det noen som husker hvilken bok dette var. Var det denne tro: Lettere lavkarbo av Marte Garmann (http://www.bokklubben.no/SamboWeb/utvalg.do?term=forfatter:"Marte+Garmann") kan noen hjelpe meg å finne det ut :)
.
Er du insulinresistent/har dia2 eller andre følgesykdommer av PCOS/overvekt?
Nei, har ingen følgesykdommer. Men, er veldig redd for at om jeg går mer opp i vekt får jeg noe. :eek:
Har en BMI over 40 !! Jeg er bare 160 høy, så vekta mi burde egentlig vært veeldig mye mindre :-o
Hår nå vært og lånt meg boka: Slank med ketolysekuren av Torkil P. Andersen og skal prøve og få lest ferdig den nærmeste dagene og notere meg ned det viktigste. :) Så har bestemt meg for og prøve den neste uke :) Spent :)
Ikke for å være gledesdreper, men siden du har pcos kan det hende du ikke raser ned i vekt. Kroppen vil prioritere å fikse sykdommen først før den gir slipp på vekta. De gode nyhetene er at lavkarbo er det eneste som fikser den sykdommen! Selv har jeg en på 7mnd som ikke hadde vært til om det ikke var for ketolyse! :ja:
Det er vell sant ja, men det at den kansje vil hjelpe meg og bli gravid og i det heletatt gjør at jeg får tilbake en normal syklus er supert :):):)
Så blir ketolysestart fra neste uke, så kansje jeg har en god fremtid i møte :)
Jeg har en venninne med PCOS som gikk ganske så raskt ned i vekt med eurodietten. Hun gikk også på metformin i tillegg.
Den har jeg faktisk ikke hørt om *lese litt*
Men, har bestemt meg for og iallefall prøve ketolyse først :) Går selv på methformin, men fikk beskjed om at på ketolyse må jeg slutte med dem.
Photobscura
23-01-12, 19:23
Den har jeg faktisk ikke hørt om *lese litt*
Men, har bestemt meg for og iallefall prøve ketolyse først :) Går selv på methformin, men fikk beskjed om at på ketolyse må jeg slutte med dem.
Hvem fikk du beskjed om det av? Mange her spiser ketogent og går på metformin samtidig. Det er ikke farlig. F.eks. gjør jeg det. Mange med pcos/insulinresistens/dia2 sliter med å gå ned i vekt på kostholdsendringer alene.
Hvem fikk du beskjed om det av? Mange her spiser ketogent og går på metformin samtidig. Det er ikke farlig. F.eks. gjør jeg det. Mange med pcos/insulinresistens/dia2 sliter med å gå ned i vekt på kostholdsendringer alene.
Ei på et annet forum, var visst noe om at det ikke er lurt og ta når man ikke spiser noe med sukker i. For man kan bli veldig dårlig i magen. Jeg selv klaga på at jeg blir så dårlig av dem og ikke kunne ta de når jeg skulle ut rett etter og ha spist. For ble heller sånn at jeg gikk til og fra do i en time eller to :o
Nå ble jeg litt usikker her da, så det er ikke noe problem og ta det da lell om det er en sukkerfri diett da?
:confused:
Og jeg kommer nok til og trene det jeg klarer samtidig som ketolyse. Men, jeg sliter med angst i samme slengen, så ikke noe mulighet for trene på et treningstudio. Går ofte turer og har prøvd litt hjemmetrening, men har ikke apparater + ryggproblemer så har måttet blitt slike ting som zumba,pilates osv.. :o
Photobscura
23-01-12, 20:15
Ei på et annet forum, var visst noe om at det ikke er lurt og ta når man ikke spiser noe med sukker i. For man kan bli veldig dårlig i magen. Jeg selv klaga på at jeg blir så dårlig av dem og ikke kunne ta de når jeg skulle ut rett etter og ha spist. For ble heller sånn at jeg gikk til og fra do i en time eller to :o
Nå ble jeg litt usikker her da, så det er ikke noe problem og ta det da lell om det er en sukkerfri diett da?
:confused:
Og jeg kommer nok til og trene det jeg klarer samtidig som ketolyse. Men, jeg sliter med angst i samme slengen, så ikke noe mulighet for trene på et treningstudio. Går ofte turer og har prøvd litt hjemmetrening, men har ikke apparater + ryggproblemer så har måttet blitt slike ting som zumba,pilates osv.. :o
Bivirkninger får man uansett ved oppstart på metformin, i varierende grad fra individ til individ, men jeg kjenner til folk som spiser brødmat, og overhodet ikke lavkarbo, og går på metformin som har slitt like mye med overgangen som jeg gjorde. Men det går jo over, og er du tilvent allerede tviler jeg på at du har noe å bekymre deg for. Med det sagt er det helt vanlig å ha overgangsplager når man legger om til et karbohydratfattig kosthold, hvor man kan føle seg dårlig i en uke eller tre mens kroppen venner seg til det nye kostholdet.
Jeg tar ALLTID metforminen min midt i måltidet, da går det helt fint!
Det er også det som anbefales av min diabetes- sykepleier, som måten å mest mulig unngå bivirkninger på magen!
Metformin kan ikke alene gi lavt blodsukker, så det er ingen fare forbundet med å ta dem mens man går på ketolyse. Jeg har gjort det i lange perioder uten noe som helst problem.
Bivirkninger får man uansett ved oppstart på metformin, i varierende grad fra individ til individ, men jeg kjenner til folk som spiser brødmat, og overhodet ikke lavkarbo, og går på metformin som har slitt like mye med overgangen som jeg gjorde. Men det går jo over, og er du tilvent allerede tviler jeg på at du har noe å bekymre deg for. Med det sagt er det helt vanlig å ha overgangsplager når man legger om til et karbohydratfattig kosthold, hvor man kan føle seg dårlig i en uke eller tre mens kroppen venner seg til det nye kostholdet.
Hadde problemer med de veldig lenge, tror det var i en 2 uker om ikke mer :(
Men, skal prøve igjen nå og bare leve med det en liten stund. Leste at det kom til og bli en del bivirkninger av dietten første tiden ja, og er veldig forberedt på det :)
Fikk dessverre ikke så masse info fdra legen når jeg fikk dem eneste at det var medisin for diabetikere og at jeg skulle ta det før hvert måltid. Leste jo litt om de selv også, men ikke at man kunne ta de midt i måltidet. Så skal huske og gjøre det nå framover :) Takk for tipset :D
Hadde problemer med de veldig lenge, tror det var i en 2 uker om ikke mer :(
Men, skal prøve igjen nå og bare leve med det en liten stund. Leste at det kom til og bli en del bivirkninger av dietten første tiden ja, og er veldig forberedt på det :)
Fikk dessverre ikke så masse info fdra legen når jeg fikk dem eneste at det var medisin for diabetikere og at jeg skulle ta det før hvert måltid. Leste jo litt om de selv også, men ikke at man kunne ta de midt i måltidet. Så skal huske og gjøre det nå framover :) Takk for tipset :D
To uker er IKKE lenge i denne sammenheng. Man bør teste medisiner mye lenger enn det! Opp til 3 måneder i hvert fall!
Hvilken styrke bruker du?
To uker er IKKE lenge i denne sammenheng. Man bør teste medisiner mye lenger enn det! Opp til 3 måneder i hvert fall!
Hvilken styrke bruker du?
Ånei, legen sa det kom til og gå over etter en liten uke :( Derfor jeg selv syntes det var litt lenge :o
Har annen medisin hvor jeg har fått beskjed om at tilvenningen tar opptil 3 måneder.. Litt lite info fra legen jeg tror jeg, så må nesten ta en prat med henne igjen.. Til hennes forsvar var hun veldig stressa den dagen :p hehe
Har 500 mg.
Ånei, legen sa det kom til og gå over etter en liten uke :( Derfor jeg selv syntes det var litt lenge :o
Har annen medisin hvor jeg har fått beskjed om at tilvenningen tar opptil 3 måneder.. Litt lite info fra legen jeg tror jeg, så må nesten ta en prat med henne igjen.. Til hennes forsvar var hun veldig stressa den dagen :p hehe
Har 500 mg.
Gå over på en uke???:eek: Hun har ikke prøvd metformin, vet jeg!;)
Prøvde en antidiabetika- type i sprøyteform, jeg, og først da jeg hadde sittet musestille av kvalme i 4 måneder, fikk jeg prøve en annen type. Sånne ting kan ta lang tid å venne seg til!
Er det noe du lurer på ang medisiner etc, så bare spør. Som sykepleier kan jeg ikke svare på alt, men har da lært en del oppigjennom!:)
Photobscura
24-01-12, 00:09
En uke, ja! Høh. Dårlig informert lege. Jeg brukte tre måneder på opptrapping og tilvenning, og da var det involvert MYE kvalme! Naboen til foreldrene mine (som ikke spiser lavkarbo) ga opp etter å ha kasta opp daglig i seks måneder, men akkurat dét tror jeg hører til sjeldenhetene ... :o
Men for å si det sånn så er det verdt det. Jeg fikk ganske stabilt blodsukker på lavkarbo, men insulinet var fortsatt alt for høyt, så jeg fikk det ganske bra på sikt. :)
Gå over på en uke???:eek: Hun har ikke prøvd metformin, vet jeg!;)
Prøvde en antidiabetika- type i sprøyteform, jeg, og først da jeg hadde sittet musestille av kvalme i 4 måneder, fikk jeg prøve en annen type. Sånne ting kan ta lang tid å venne seg til!
Er det noe du lurer på ang medisiner etc, så bare spør. Som sykepleier kan jeg ikke svare på alt, men har da lært en del oppigjennom!:)
Hehe, nei hun hadde nok ikke det. Ja, jeg har litt av en tid i vente tenker jeg meg. :p
Takk, kan tenke meg det kommer noen spørsmål relatert til det framover :)
En uke, ja! Høh. Dårlig informert lege. Jeg brukte tre måneder på opptrapping og tilvenning, og da var det involvert MYE kvalme! Naboen til foreldrene mine (som ikke spiser lavkarbo) ga opp etter å ha kasta opp daglig i seks måneder, men akkurat dét tror jeg hører til sjeldenhetene ... :o
Men for å si det sånn så er det verdt det. Jeg fikk ganske stabilt blodsukker på lavkarbo, men insulinet var fortsatt alt for høyt, så jeg fikk det ganske bra på sikt. :)
Veldig ny lege hun der, så hun visste vell ikke masse !
Oi, i 6 måneder og ja. Da skjønner jeg godt de ga opp. Håpe jeg slipper og oppleve det iallefall !
Det er bra da, satse på at det har en veldig positiv virkning på meg også :)
Lurer også på om det er noen andre som har problemer med og få i seg nok væske ? Leser at man bør få i seg 2L vann dagen.. Noe som er veldig vanskelig for meg..
Er som regel ikke tørst og når jeg først drikker noe er det enten brus eller bris(farris). Går mest i bris da, i ukedagene iallefall.
Drikker veldig veldig lite i løpet av en dag..
Liker rett og slett ikke vann så godt :(
Noen som vet om bris er ok og drikke i store mengder, siden det bare er tilsatt kullsyre og smak. Står ikke noe om karb. på flaska så jeg. Samtidig som jeg ihvertfall skal prøve og få i meg noe vann i tillegg.
Photobscura
24-01-12, 10:22
Prøv å drikk lite og ofte utover dagen. Farris funker fint! Jeg pleier ikke å drikke bris, men de er vel safe? Sjekk etiketten.
Men, for å ha forstått deg rett, har du sluttet med metformin? I tilfelle, om du skal begynne opp igjen, begynn med en tablett om dagen til du ikke føler noen bivirkninger før du øker med en tablett til, etc, til du er oppe i den dosen du skal ha. :)
Prøv å drikk lite og ofte utover dagen. Farris funker fint! Jeg pleier ikke å drikke bris, men de er vel safe? Sjekk etiketten.
Men, for å ha forstått deg rett, har du sluttet med metformin? I tilfelle, om du skal begynne opp igjen, begynn med en tablett om dagen til du ikke føler noen bivirkninger før du øker med en tablett til, etc, til du er oppe i den dosen du skal ha. :)
På bris står det at det bare er vann tilsatt kullsyre og smak. Så vil nok tro det går greit. Om farris er det, er nok den og det :)
Ja, har det. Skulle begynne igjen i går, men fant de ikke. Har funnet de nå da, og skal begynne igjen morgen :)
Takk for tipset, skal prøve og gjøre det sånn :)
Photobscura
24-01-12, 17:54
Jeg brukte som sagt tre måneder på å i det hele tatt komme opp i angitt dose (3x500), så bare vær tålmodig. :) Ellers kan du også kjøpe en pilledeler på apoteket for å gjøre overgangen enda mer smooth. Hadde jeg visst at det fantes den gangen, hadde jeg nok gått til anskaffelse av en sånn en. :) Og husk å spise nok! Jeg kan fortsatt bli kvalm om jeg spiser for lite. ;) Lykke til!
Jeg måtte kutte ut tablett nr 2, selv om jeg venta lenge med å leggje den til. Ventet noen mnd og prøvde iggjen, da gikk det mye bedre. Tror jeg brukte halvannet år på å komme opp på dosen jeg er i dag, 2x500mg.
I følge legen er det de som trenger det som får bivirkninger, om det er noen trøst... :o
Ellers kan du også kjøpe en pilledeler på apoteket for å gjøre overgangen enda mer smooth. Hadde jeg visst at det fantes den gangen, hadde jeg nok gått til anskaffelse av en sånn en. :) Og husk å spise nok! Jeg kan fortsatt bli kvalm om jeg spiser for lite. ;) Lykke til!
Det har jeg aldri tenkt på og kjøpe, må gå til anskaffelse av det etter helga :) Smart sak det sikkert :) Takk ! :-)
Jeg måtte kutte ut tablett nr 2, selv om jeg venta lenge med å leggje den til. Ventet noen mnd og prøvde iggjen, da gikk det mye bedre. Tror jeg brukte halvannet år på å komme opp på dosen jeg er i dag, 2x500mg.
I følge legen er det de som trenger det som får bivirkninger, om det er noen trøst... :o
Oi, det var lenge det. Får håpe det går litt bedre til meg denne gangen å.
Ja, er jo bra det iallefall. Vet nå at det funker også da sånn sett :)
Spørsmål:
Jeg går på ketolysedietten, og jeg tar disse vitaminene...
I dag klarte jeg å ta Magnesiummen til frokost isteden for den jeg skulle ta til frokost. Nå blir hele vitamin-planen for dagen forflyttet... Gjør det noe? Kommer jeg til å få leggkramper til kvelds da eller?
Spørsmål:
Jeg går på ketolysedietten, og jeg tar disse vitaminene...
I dag klarte jeg å ta Magnesiummen til frokost isteden for den jeg skulle ta til frokost. Nå blir hele vitamin-planen for dagen forflyttet... Gjør det noe? Kommer jeg til å få leggkramper til kvelds da eller?Sikkert iorden, men du kan godt ta en til på kvelden, hvis du ikke allerede har løs avføring.Jeg tar flere om dagen selv. Eller er det mer enn magnesium i den du tar, kanskje? Da ville jeg droppet å ta en til kvelden.
Sikkert iorden, men du kan godt ta en til på kvelden, hvis du ikke allerede har løs avføring.Jeg tar flere om dagen selv.
ok, tusen takk :) (får man løs mage av magnesium?)
Photobscura
27-01-12, 16:58
(får man løs mage av magnesium?)
Bare hvis du tar litt for mye. Jeg tar i blant store doser magnesium hvis jeg har problemer med å komme til ro om kvelden, og da hender det at magen ikke blir helt blid på meg ... :o
Men da er det på en måte et avføringsmiddel da?
Photobscura
27-01-12, 17:16
Men da er det på en måte et avføringsmiddel da?
Hehe, nei. Det er et mineral, men en viss mengde kan virke avførende. ;)
Hehe, nei. Det er et mineral, men en viss mengde kan virke avførende. ;)
okidoki ;)
ok, tusen takk :) (får man løs mage av magnesium?)Noe typer, som magnesiumoxid og magnesiumsitrat kan gi løsere avføring. Og om du har fått overdose av magnesium skilles overskuddet ut og du kan oppleve løs mage. Har ennå ikke opplevd det selv om jeg har tatt flere tabl dgl i lang tid. Vil bare slenge inn at leggkramper mange tar magnesium for kan også avhjelpes med kalium. Men de fleste trenger magnesiumtilskudd så det er ikke noe i vegen for å prøve det først uansett om det er kaliumbehov eller ikke.
Noe typer, som magnesiumoxid og magnesiumsitrat kan gi løsere avføring. Og om du har fått overdose av magnesium skilles overskuddet ut og du kan oppleve løs mage. Har ennå ikke opplevd det selv om jeg har tatt flere tabl dgl i lang tid. Vil bare slenge inn at leggkramper mange tar magnesium for kan også avhjelpes med kalium. Men de fleste trenger magnesiumtilskudd så det er ikke noe i vegen for å prøve det først uansett om det er kaliumbehov eller ikke.
Men jeg leste akkurat at Magnesium var bra for forbrenningen, så da er det vel lurt å pøse på med magnesium da, for oss som vil gå ned i vekt eller?
Men jeg leste akkurat at Magnesium var bra for forbrenningen, så da er det vel lurt å pøse på med magnesium da, for oss som vil gå ned i vekt eller?
Pøse på ville jeg ikke gjort med noe mineral, selv om magnesiumoverskudd stort sett og vanligvis utskilles ved overskudd. Hvor mye tenker du på når du bruker de ordene? Mineraler, sposrstoffer og vitaminer jobber sammen og balansen dem imellom er viktig å bevare. Ikke noe vits i å overdrive er min erfaring. Det er mulig å spise mat med magnesium også, som mandler/mandelmel i bakst f.eks.og få i seg andre stoffer samtidig.
Pøse på ville jeg ikke gjort med noe mineral, selv om magnesiumoverskudd stort sett og vanligvis utskilles ved overskudd. Hvor mye tenker du på når du bruker de ordene? Mineraler, sposrstoffer og vitaminer jobber sammen og balansen dem imellom er viktig å bevare. Ikke noe vits i å overdrive er min erfaring. Det er mulig å spise mat med magnesium også, som mandler/mandelmel i bakst f.eks.og få i seg andre stoffer samtidig.
Det var ment som en spøk, hehe.. Skal ikke pøse på... ;)
Jeg har et spørsmål...
Jeg har holdt på med dette nå i 4 mnd, og har hatt fin vektnedgang... Den siste uken, har jeg gått litt opp, og jeg vet at det er sånn som kan skje, og at man ikke skal stresse med det... At man kan svinge litt...
Men det jeg lurer på er: Bør man forholde seg til det veiledende kcal-inntaket på DIETT.NO? Der står det at jeg må spise under 2300 kcal pr dag for å gå ned... Jeg har ikke plottet inn der i de siste månedene, men er ganske sikker på at jeg spiser over det med alt det fettet som pøses på... (avokado, feit fisk, stekefett, rømme, fløte, creme fraiche, oster osv osv...)
Jeg har bare til frokosten i dag spist 1400 kcal. Sinnsyk mye, dagens frokost var riktignok sjelden stor...
Hva tror dere? Setter pris på hjelp... :)
Jeg har et spørsmål...
Jeg har holdt på med dette nå i 4 mnd, og har hatt fin vektnedgang... Den siste uken, har jeg gått litt opp, og jeg vet at det er sånn som kan skje, og at man ikke skal stresse med det... At man kan svinge litt...
Men det jeg lurer på er: Bør man forholde seg til det veiledende kcal-inntaket på DIETT.NO? Der står det at jeg må spise under 2300 kcal pr dag for å gå ned... Jeg har ikke plottet inn der i de siste månedene, men er ganske sikker på at jeg spiser over det med alt det fettet som pøses på... (avokado, feit fisk, stekefett, rømme, fløte, creme fraiche, oster osv osv...)
Jeg har bare til frokosten i dag spist 1400 kcal. Sinnsyk mye, dagens frokost var riktignok sjelden stor...
Hva tror dere? Setter pris på hjelp... :)
Kan være greit å ha i bakhodet at du trenger mindre energi etterhvert som du går ned i vekt. Noen kan fortsette med samme matinntaket, men de fleste kan med fordel trappe ned litt etterhvert som vekta går nedover :)
Kanskje ikke et superklart svar, men det er like individuelt som med det meste annet når det kommer til kropper og hva som funker :p
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.