View Full Version : Velkommen til spørsmål & svar

Sider : [1] 2 3 4

HP
04-09-05, 22:26
Vi har lenge planlagt å gjøre den enorme kunnskapen som finns her inne mer tilgjengelig. Derfor oppretter vi nå dette forumet.

Som overskriften indikerer så skal her samles spørsmål og svar.

Alle tråder vil bli modererte
Trådtittler vil bli endret på
Tråder med spørsmål som allerede er besvart vil bli lukket (med link til svaret).
Alle spørsmål er velkomne, men oppstartsspørsmål er spesiellt ønsket.

Slå dere løs, spør, grav, og svar.

Husk at der finnes ingen dumme spørsmål ...

lystad
23-05-07, 18:44
Hei. Jeg lurte litt på de polarbrødlappene. En plass står det at de inneholder 0,4g karbo og en annen plass 1g karbo. Hva er riktig? Jeg lagde akkurat en dobbel oppskrift og fikk 18 stk. Hvor mye karbo er det i hele oppskriften? De smakte forresten kjempegodt

moinx
23-05-07, 19:03
Hei. Jeg lurte litt på de polarbrødlappene. En plass står det at de inneholder 0,4g karbo og en annen plass 1g karbo. Hva er riktig? Jeg lagde akkurat en dobbel oppskrift og fikk 18 stk. Hvor mye karbo er det i hele oppskriften? De smakte forresten kjempegodt
Kommer an på hvilken eksakte oppskrift du har brukt....det florerer drøssevis av varianter!!:)

lystad
23-05-07, 21:42
Jeg lagde de som ziggy hadde oppskriften på: dvs cottage cheeze, ost, og egg.Han skrev at det var under 0,4g karbo i 1stk men en annen plass stod de at det var ca 1g karbo pr stk

moinx
23-05-07, 22:35
Jeg lagde de som ziggy hadde oppskriften på: dvs cottage cheeze, ost, og egg.Han skrev at det var under 0,4g karbo i 1stk men en annen plass stod de at det var ca 1g karbo pr stk
Mener å ha lest at hele oppskriften er på 2,9 karber...hvis du har fått 18 stk på dobbel, skulle det bli omtrent 0,3...

moinx
23-05-07, 22:39
Jupp, her står 2,9:
http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=240374&postcount=46

lystad
24-05-07, 20:02
Tusen takk for hjelpa og at du fant ut av dette for meg. Det er greit å vite hvor mange av disse en kan spise i løpet av en dag. De smakte helt nydelig og jeg ble faktisk mett og holdt meg mett til neste måltid.

Photobscura
25-05-07, 09:50
Jeg lager dem med philadelfia, synes de blir litt bedre, og holder seg bedre.
Jeg har nå regna nøyaktig ut (gikk til kilden, ikke bare mat på data) fordi jeg også lurt på det selv.
Med philadelfia i røren, så inneholder en porsjon 6,6 g karbohydrater. Det vil si 0,7 gram per lapp om du får ni stykker:) Det er ganske nice!!

moinx
25-05-07, 11:05
Jeg har nå regna nøyaktig ut (gikk til kilden, ikke bare mat på data) fordi jeg også lurt på det selv.
Med philadelfia i røren, så inneholder en porsjon 6,6 g karbohydrater. Det vil si 0,7 gram per lapp om du får ni stykker:) Det er ganske nice!!
Bruker oxo stort sett piladelphia ost....Mens i frokostpannekakene er det kun cc som gjelder!!

lystad
25-05-07, 15:18
Lurte litt på åssen det er best å oppbevare de? I kjøleskap eller bare i en pose på benken? Hvor lenge holder de?

Photobscura
25-05-07, 18:15
Lurte litt på åssen det er best å oppbevare de? I kjøleskap eller bare i en pose på benken? Hvor lenge holder de?
Jeg har dem i en gammel isboks i matskapet. Aner ikke hvor lenge de holder. Par tre dage, kanskje. Men de holder i alle fall ikke over en to ukers studietur til Berlin :rolleyes:

Huldr
25-05-07, 18:19
Men de holder i alle fall ikke over en to ukers studietur til Berlin :rolleyes::lol:

:dulte: moderator; gjøre om dette til egen tråd, kanskje? :)

Photobscura
25-05-07, 18:31
Ehm... Any other questions about the polarbrødlapp, post here:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=11874
Have a nice day:)

Fru R
25-05-07, 23:06
Jeg begynner å grue meg litt til ferien...
Jeg skal nemlig hjem til mor og hun mener at den beste måten å slanke seg på er å slutte å spise !!

Problemet mitt er at jeg trenger noe enkle greier. Jeg er på introduksjon Atkins, kan jeg drikke disse protein shakene flere snakker om her inne ?
I så tillfelle hvor kjøper man de ?
Skal kjøre i ca 7 timer hver vei + at det hadde vært greit å ha noe i bakhånd om vi skal til noen som ikke eier den største forståelsen av min diett :confused:

Photobscura
25-05-07, 23:12
Jeg skal nemlig hjem til mor og hun mener at den beste måten å slanke seg på er å slutte å spise !!

Problemet mitt er at jeg trenger noe enkle greier. Jeg er på introduksjon Atkins, kan jeg drikke disse protein shakene flere snakker om her inne ?
I så tillfelle hvor kjøper man de ?
Skal kjøre i ca 7 timer hver vei + at det hadde vært greit å ha noe i bakhånd om vi skal til noen som ikke eier den største forståelsen av min diett :confused:
Trist å høre at noen fortsatt tror det er en ok måte å gjøre det på. Men det var jo sånn flinke piker gjorde det på før i tiden, min mor også, men hun har heldigvis skjønt at det ikke var så lurt i ettertid:o

Når det gjelder noe enkelt å ta med seg i bilen, og noe å ha i bakhånd, så kan du jo mekke noen store omeletter med hvitløk og champignon, krydder og litt ost etc, kan fint spises som fingermat, og er godt når det er kaldt også. Eller noen kokte egg, røkelaks, og ha en majonestube med deg. Kalde stekte kyllinglår er jo også godt og enkelt å ta med seg.
Når det gjelder å spise noe som ikke øyensynlig vekker oppsikt, så kan du jo satse på omeletter og f.eks laksekoteletter med kokt brokkoli og eggesmør. Du får bare passe på å helle over smøret når moren din ikke ser deg;)
Det går nok bra, bare prøv å ikke falle for fristelsen å tenke at "bare en brødskive/en potet/litt pasta/ris går greit, etc, for det gjør det ikke, jeg mener ikke at man ikke kan takle en sprekk, men hvis man ikke går igjennom disse tankene i forkant, så kan det fort skli ut til en helsprekk...!

Håper alt går bra, husk å drikk godt med vann, og legg masse tissepauser inn i bilturen!

God tur:)

shallow
25-05-07, 23:23

Det er tungt hvis slekt ikke vil være med å gjøre det lettere for deg. Det burde jo være mulig å vise de til f.eks. disse sidene og erfaringer vi gjør her med hensyn til hva som virker og ikke virker.

Jeg var forresten på besøk hos diverse familie i nesten en uke og klarte (med mye energi) og holde meg innenfor induksjonssreglene, bortsett fra da jeg var i en begravelse. - Da spiste jeg selvfølgelig det som vi fikk serverert. Må du så må du og da kan du like gjerne nyte det du får ;-)

Forsøk å ikke kompromisse i induksjonsperioden. Her inne vil du finne tips om mange matvarer og retter som er ok. Stå på ditt nye kosthold og sloss for resultatene !!!!

Ziggy lapper (OE-brød) kan også hjelpe deg gjennom familie-frokoster etc. men det er ikke helt "rent" i induksjon siden den inneholder ferskost.

Lykke til

Shallow

Fru R
25-05-07, 23:32
-1- Trist å høre at noen fortsatt tror det er en ok måte å gjøre det på. Men det var jo sånn flinke piker gjorde det på før i tiden, min mor også, men hun har heldigvis skjønt at det ikke var så lurt i ettertid:o

-2- bare prøv å ikke falle for fristelsen å tenke at "bare en brødskive/en potet/litt pasta/ris går greit,

-3- Håper alt går bra, husk å drikk godt med vann, og legg masse tissepauser inn i bilturen!

God tur:)

-1- Min mor er ikke vel bevart.. :o

-2- Det frister faktisk ikke i det hele tatt . Er mere redd for at det blir forlite mat...

-3- He he, det MÅ jeg ja !!
Jeg går sinnsykt ofte på do om dagen.....

Men.... :o Er ikke sånn shake ok ?
Lurer veldig på det..... Skal klare meg uten og altså, er bare forferdelig nyskjerrig:uskyldig:

Fru R
25-05-07, 23:35
Ziggy lapper (OE-brød) kan også hjelpe deg gjennom familie-frokoster etc. men det er ikke helt "rent" i induksjon siden den inneholder ferskost.

*Lykke til

Shallow

Har prøvd å lage de men det var noe som ikke ble bra.... Men må nok brette opp ermene og prøve igjen kanskje..:)

*Takk

Photobscura
25-05-07, 23:47
Glemte hele shaken:)
Joda, jeg har ikke benyttet dem selv, da jeg lissom mangler nødvendig teknisk utstyr (men det skal rettes på). Så lenge de inneholder lovlige induksjonsvarer, så er det no worries! Altså ingen bær i dem, ikke for mye fløte etc.. Bare å sammenligne med lista over lovlige matvarer, så er det seift som banken.

Jeg tenker moren din får bevare seg vel når du tropper opp en stund fram i tid, slank som ett spett, men mett i magen!

shallow
25-05-07, 23:52
Har prøvd å lage de men det var noe som ikke ble bra.... Men må nok brette opp ermene og prøve igjen kanskje..:)

*Takk

Vi prøvde et par ganger vi også før vi plutselig fikk det til. Ble for tyntflytende de første gangene. Prøvde blant annet å få til en lappevariant på steketakke men disse hang knapt sammen. Tror muligens vi brukte en annen variant av oppskriftene i begynnelsen, eller så gjorde vi rett og slett noe grunnleggende feil. Men...

Her er grunnoppskriften til Ziggy som vi har brukt i det siste http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=11874 - og nå blir de faste og fine hver gang !

Shallow

Carisma
26-05-07, 00:08
-1- Min mor er ikke vel bevart.. :o
Er noens mødre det egentlig? Sett fra datterens synspunkt liksom? :D :D

Glemte hele shaken:)
Joda, jeg har ikke benyttet dem selv, da jeg lissom mangler nødvendig teknisk utstyr (men det skal rettes på). Så lenge de inneholder lovlige induksjonsvarer, så er det no worries! Altså ingen bær i dem, ikke for mye fløte etc.. Bare å sammenligne med lista over lovlige matvarer, så er det seift som banken.
Correct me if i'm wrong, men jeg tror hun mener de ferdige shakene? Trenger ikke så mye mer utstyr enn et sugerør til de.. :p

Fru R: Hvis du klarer å få i den en sånn så er det jo bedre enn å sprekke på en annen nødløsning, men jeg mener de egentlig først er tillatt i fase 2 på atkins? Og når jeg sier "hvis du klarer" er det fordi jeg brakk meg etter en slurk... de smaker grevling! :D

Photobscura
26-05-07, 00:11
Aha! Nesten glemt at de finnes lissom.
Jeg har ikke benyttet meg av en eneste erstatningsgreie som er laga av corporationen til Atkins, som jeg mener har ganske lite med mannen og lærdommen å gjøre, men så klart, som en nødløsning.
(Det var forresten nesten ljug, for jeg prøvde en av barene mest av nysgjerrighet, grevlingsmaken utesto, men gymsokksmaken var heller dominerende.....)

Carisma
26-05-07, 00:16
grevlingsmaken utesto, men gymsokksmaken var heller dominerende.....)
Ah, da var de vel tom for grevling den dagen da.... :p

Jeg prøvde vaflene, det var...hm, interresant... Magen føltes som en trykk-koker etterpå, og rumla og bråkte værre! Never again!

Fru R
26-05-07, 00:43
Hvem trenger vel et vitse forum når en kan sitte å se dere fortelle om deres smaksopplevelser:D :D :D

He He

Har smakt et par barer for jeg er som tidligere nevnt veeeldig nyskjerrig.... Og den ene hadde ganske riktig noe gymsokk lignende over seg... Men den "ren" sjokolade tingen kan jeg fint leve med :o
Ikke enda selvfølgelig ;)

Joda det var de ferdige shakene jeg mente... Men de er først på neste trinn. Ja ja da blir det masse forarbeid da skjønner jeg...

Photobscura
26-05-07, 10:31
Fru r, om du har en stavmisker eller blender så tar det kortere tid enn å gå i butikken og handle for å si det sånn. Finnes masse enkle oppskrifter på smoothies og proteindrikker her inne som du kan bruke til induksjon, om du bare er obs på matvarene. Så kan du jo helle dem over på en flaske og ha med deg på turen! Sånt noe tar maks et par minutter:) (Og smaker forhåpentligvis hverken grevling, gymsokk, eller hoppetau for den saks skyld;))

Fru R
26-05-07, 10:51
:D Nei vi får håpe at de smakene uteblir ! :D

Jeg har blender så jeg skal vel klare å mixe noe....

Mannen min fåreslo kotelett :D :D :D Masse proteiner i alle fall....

Takk for tilbakemeldingene Jorunn :blomster:

Photobscura
26-05-07, 15:06
No problem! Ha en go tur:)

elizabeth69
11-06-07, 22:02
Hei!

Jeg er ny her og har nettopp bestilt meg ketolysekuren. Er litt ivrig etter å komme igang så lurer på om noen kan gi meg noen dagsrasjoner med mat som jeg kan følge til den dumper ned i postkassen?
Tusen takk

Elizabeth:o

Photobscura
12-06-07, 00:39
Hei!

Jeg er ny her og har nettopp bestilt meg ketolysekuren. Er litt ivrig etter å komme igang så lurer på om noen kan gi meg noen dagsrasjoner med mat som jeg kan følge til den dumper ned i postkassen?
Tusen takk

Elizabeth:o
Et godt tips er å lete litt rundt i dagbøkene til de som går på Ketolyse, eller bruke søkefunksjonen og søke på menyer/dagsmenyer.
Jeg vet at f.eks Gerd er et stjerneeksempel hva angår menyer. Står sikkert om det i daboka hennes: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=11688

puck
11-08-07, 23:59
Hei alle der ute.

Vi er et ektepar i 40-årene, som gjennom mange år har kost oss med for mye usunn mat:( . For snart 3 uker siden kuttet vi ut brød, pasta og poteter i kosten vår. Dette har gått veldig greit, men vi syns kosten blir litt kjedelig og ensformig. Kan jo ikke spise egg og bacon til frokost hver dag, og i helgene kunne vi tenkt oss litt mere spennende matretter. Vi spiser Atkins frokost-blanding av og til. Mange snakker om lavkarbo, men vi vet litt lite om dette. HVa anbefaler dere å lese om dette? Hvilken metode er bra? Vi har begge ca 25 kg hver å gå ned i vekt. Hittil har vi gått ned 3,5 og 4 kg. Spiser sikkert for mye karbo.

jeef-micro
12-08-07, 00:02
ANbefaler dere ketolyse eller Atkins. Det er lurt å velge en filosofi, få tak i boka, og lese den godt. Følg filosofien nøye i starten.

se på www.ketolyse.no (http://www.ketolyse.no) Der får man bestilt boka til den filosofien i allefall. Atkins bok får man vel kjøpt i de fleste bokhandler vil jeg tro.

Dersom dere ikke ønsker en ketogen filosofi, så er det lurt å se litt på Lindberg :)

Lykke til :)

puck
12-08-07, 00:05
Takk for svar, vi bestiller boka om ketolyse.

Gerd
12-08-07, 00:08
Hei alle der ute.

Vi er et ektepar i 40-årene, som gjennom mange år har kost oss med for mye usunn mat:( . For snart 3 uker siden kuttet vi ut brød, pasta og poteter i kosten vår. Dette har gått veldig greit, men vi syns kosten blir litt kjedelig og ensformig. Kan jo ikke spise egg og bacon til frokost hver dag, og i helgene kunne vi tenkt oss litt mere spennende matretter. Vi spiser Atkins frokost-blanding av og til. Mange snakker om lavkarbo, men vi vet litt lite om dette. HVa anbefaler dere å lese om dette? Hvilken metode er bra? Vi har begge ca 25 kg hver å gå ned i vekt. Hittil har vi gått ned 3,5 og 4 kg. Spiser sikkert for mye karbo.

Oj, jeg har aldri hatt så masse spennede og variert mar som etter jeg begynte med lavkarbo
Der jeg før spiste potet, bruker jeg blomkål i stedet. Og masse diverse grønnsaker og salater.

Og spiser egg og bacon omtrent hver dag. ;)

Jeg har gått på ketolysekuren, anbefaler den på det sterkeste. Vekta har gått ned, cm blitt borte og energien har kommet :)

Lykke til

jeef-micro
12-08-07, 00:08
Takk for svar, vi bestiller boka om ketolyse.

Mange som er veldig fornøyde med ketolyse i allefall :) Det viktigste er uansett at dere leser boka godt, og følger filosifien nøye i starten. Da får dere et godt grunnlag for senere ;)

bodilla
31-08-07, 10:36
Unnskyld meg !!
Det er mulig at jeg er dummere en dummest, men jeg greier stort sett å finne fram til det jeg vil på PC'n. Men når det gjelder å kunne kommunisere med de andre "lidelsesfellene" her i forumet må jeg melde pass. Har prøvd utallige ganger, men jeg skjønner ikke hvor jeg skal skrive mine spørsmål. Jeg skriver nå her, men det er sikkert feil.
Er nå veldig frustert og får lyst til å glemme hele greia.

Hilsen Bodilla

Distrea
31-08-07, 10:51
Unnskyld meg !!
Det er mulig at jeg er dummere en dummest, men jeg greier stort sett å finne fram til det jeg vil på PC'n. Men når det gjelder å kunne kommunisere med de andre "lidelsesfellene" her i forumet må jeg melde pass. Har prøvd utallige ganger, men jeg skjønner ikke hvor jeg skal skrive mine spørsmål. Jeg skriver nå her, men det er sikkert feil.
Er nå veldig frustert og får lyst til å glemme hele greia.

Hilsen Bodilla

Ikke noe å unskylde:)

Skal prøve å forklare trinn for trinn for deg.

Gå inn på forum, så inn i den underfora som passer (der du vil stille spørsmål) feks, "lavkarbo generelt" "sofakroken" ketolyse" Når du har kommet dit står det hvem underfora du er på, under der og over de andre trådene som allerede er der finner du en lyseblå "knapp" som sier "new thread" Klikk på den og du poster en ny tråd.

Håper dette hjalp:)
Lykke til

Nille
31-08-07, 11:08
Hvem er det du vil kommunisere med ? de på Ketolysedelen av forumet ?

Når du logger deg på får du frem førstesiden av forumet. Under der navnet ditt står (det du bruker her inne) står det:

Til forumet - trykk på den

Da får du frem oversikten over alle delene/områdene av forumet, hovedområder og underområder.

Først kommer Velkommen til Karbojunkie, og lenger ned Kosthold og helse.
Under kosthold og helse finner du Spørsmål og svar (der du er nå) og forskjellige kostholdsfilosofier. Bl.a. Ketolysekuren.

Velg Ketolysekuren. Da kommer du inn i området som er kun for Ketolysekuren. Du kan velge Ny tråd - da lager du ny tråd, eller du kan velge å klikke på en av de eksisterende trådene og svare/spørre ved så å klikke på post reply eller svar.

Ønsker du å presentere deg går du til Introduksjoner som ligger under Medlemsonrådet litt lenger ned på oversiktssiden nevnt over.

Ønsker du å opprette en journal, åpner du en ny tråd under medlemsområdet og Min journal.

Det er ganske lett når du kommer inn i det. Jeg er medlem av flere forum i inn- og utland og de fleste er bygget opp på samme måte.

Trist om du gir opp før du har prøvd. :)

Distrea
31-08-07, 11:17
:o

:liste:

Nille
31-08-07, 11:23
Sorry Distrea, jeg så ikke svaret ditt før jeg hadde postet. Brukte litt tid på å poste fordi det kom rørleggere inn døra her....

var ikke meningen å overkjøre deg :rodme:

Distrea
31-08-07, 11:34
Helt greit :) .... jeg må jo are bøye meg i støvet... men jeg prøvde da :snill:

VioLETTa
05-10-07, 17:02
Jeg er ny, og har kikket litt runt her noen timer. Men klarer ikke å finne ut hvordan dere lager vektskalaen under innleggene deres.
Jeg og vil haaaaaa.

Letta:p:confused::confused:

jeef-micro
05-10-07, 21:43
www.tickerfactory.com (http://www.tickerfactory.com) lag, kopier og lim inn i signaturen din. signaturen forandrer du ved å gå inn på kontrollpanel på den blå linja øverst på siden :)

ranv
07-10-07, 23:22
lurer veldig på hvorfor det er så mye proteiner og fett i dietten til atkins?

nalana
08-10-07, 12:54
Det er ren og enkel matematikk.
Når man fjerner mye fra en av bestanddelene maten består av må dette erstattes med noe. Derfor er det mer fett og proteiner i dette kostholdet. Det finnes også lavkarbofilosofier med enda mere fett og "vanlige" mengder proteiner. Litt for enhver smak hvis man gidder å sette seg inn i flere forskjellige filosofier.:)

lystad
15-11-07, 22:59
Jeg lurte på om det betyr noe å spise sent på kvelden når en går på ketolyse. Jeg spiser 3 måltider i løpet av en dag, men mange ganger får jeg ikke spist det siste måltidet før kl 9 på kvelden. Kan det ødelegge å spise så sent?

Nille
16-11-07, 12:10
Det er tvilsomt om det ødelegger noe. Iallefall ikke forbrenningen, om det er det du tenker på. Når du spiser ketogen kost forbrenner du hele døgnet i ketose.

Det eneste du bør passe på er at du ikke spiser de to siste timene før du legger deg, men det er på grunn av fordøyelsen og søvnkvaliteten. mange opplever at de sover dårligere når magen jobber mest (dvs. to timer etter inntatt måltid).

:)

Grovsnus
13-01-08, 10:43
Hvordan lager jeg ett oppstarts-spm.????
Hvis rette vedkommende kan legge spm mitt som "oppstart" er det fint.

Bruker ACCU-CHEK (blodsukker måling) hver morgen, og jeg ligger mellom 6,1-7,8.
Høres det normalt ut ?????????
Har vert i ketose i et par tre mnd, men lite forandring på vekta.

Nille
13-01-08, 11:20
Du velger forumet du vil poste i, ditt tilfelle "Ketolysekuren", så velger du
"NY TRÅD" og lager innlegg slik du gjorde nå.

Les på FAQ - nr. 3 på menylinjen (oppe til venstre)

Flytter dette spørsmålet ditt dit jeg.....

jesper
20-05-08, 20:57
Hei, jeg er ny her i dag og plundrer litt med å finne ut av hvordan dette virker he he.
Jeg har et spørsmål,og det er :er det noen som lider av hjerterytmeforstyrrelse/hjerteflimmer som har gått eller går på ketolysekuren??? Vet at det blir skilt ut stoffer fra kroppen når man kommer i ketose, og at det kanskje ikke er gunstig når man har disse plagene,men hvilke stoffer er det ??- og kan de evt erstattes med kosttilskudd ol?? Har ikke fått nei av min lege på å slanke meg med pulver eller annet, men anbefalte ikke "ekstremslanking " -.hva nå det må være:) Kan opplyse at jeg ikke tar noen medisiner for dette,og at jeg trener 3 ganger i uken begynte i slutten av januar og har fulgt grete roede til nå og har gått ned 3,5 kg:mad: .Så da må det gjøres noe før jeg mister motet helt. Jesper

tbjenta
09-11-08, 21:20
hei er ny her å har en del kilo for mye på kroppen å tenkte jeg skule prøve lav karbo teknik men hvor mange karbohydrater bør man få i seg på en dag?

Alfi
13-11-08, 11:27
Hei. Er ny i dag også begynte jeg på ketolyse på mandag.... spiser nok alt for lite av alt.. huff.. vanskelig pga er vant til når man slanker seg spiser man lite.. og klarer ikke spise alt osv.. hjelp, trenger raske gode oppsrifter...... masse motivasjon

Photobscura
17-11-08, 15:10
Hei. Er ny i dag også begynte jeg på ketolyse på mandag.... spiser nok alt for lite av alt.. huff.. vanskelig pga er vant til når man slanker seg spiser man lite.. og klarer ikke spise alt osv.. hjelp, trenger raske gode oppsrifter...... masse motivasjon
Det man fort skjønner er at man må lytte etter kroppens signaler, de er der av en grunn ;) Når man er sulten spiser man, og man stopper når man er behagelig mett.
Det kan lønne seg å i starten spise og tygge sakte og alltid forsyne seg med litt mindre enn man tror man vil ha, og så kan man heller forsyne seg litt til dersom man fortsatt er sulten :)

Tatis
12-12-08, 16:46

hei,kan eg få oppskrift?
Takk

Photobscura
14-12-08, 09:41
Søk på "lapper" eller "lavkarbolapper" på oppskriftsforumet :)

Ifadyret
13-01-09, 00:34
hmmm... lurte litt på denne dietten, tenkte æ skulle få gjort no nå hehe..
bestilte boka istad, så dette blir vel goe greier.. men åssen er det med:
mills ekte majones? norvegia ost? thousand Island? og har dere noe skikkeli godt å erstatte brød med? en må vel bli vanvitti lei av kun å spise egg å bacon osv hehe...???

Photobscura
13-01-09, 01:12
Majones og ost: Ja. Thousand island: Nei. Dietten byr på langt mer enn egg og bacon altså. Alle typer kjøtt, alt av grønnsaker som vokser over jorden, fete meieriprodukter etc.
Les på Ketolysedelev av forumet, og sjekk dagbøker for menyer (anbefaler særlig Gerd sin :) -dagboka heter Gerds nye livsstil).
Ellers så får du vite ganske mye i boka.

Ifadyret
13-01-09, 01:48
akkurat:) takker for svar:) har 15 kg som må vekk hehe. lurer på hvor mye som går vekk før sommeren:S

Cammis
15-01-09, 23:42
Kan man spise tacokrydderet,altså det men blander i kjøttdeigen??
Lurer fælt på det???

Cammis
22-01-09, 00:12
:)HEI.
Var så fysen på noe "digg",så jeg lagde fromasj med Heistad gele,men sitter å lurer på om det er "lov" å spise det? Den var nemlig veeeldig god!!

Odde
27-01-09, 18:35
:)HEI.
Var så fysen på noe "digg",så jeg lagde fromasj med Heistad gele,men sitter å lurer på om det er "lov" å spise det? Den var nemlig veeeldig god!!

He he, rart at noe godt er lovlig ja, ikke vant til det på mange "vanlige" kurer nei.

Jepp, Heistad fromasj er lov (ikke ubegrenset), geleen har lavt innhold av karbohydrater og kalorier, men dette øker jo litt når fløte tas med.

Det er utrolig mye annet her inne som er godt også, det er bare å kikke seg litt rundt i oppskriftene.

OddE:D

songa
08-02-09, 09:31
Hei, Er det noen som vet forskjellen på Easy life pulver kur visavis Go123 pulver kur?

Siri0o
08-02-09, 17:51
Hei! :)
Jeg er svæært ny på dette, men har lest en del på nettet i dag om ketolyse, å det ser veldig bra ut!
Men det jeg lurte på er; jeg er veldig kresen når det gjelder mat, jeg spiser ikke ost, rømme, egg, creme fraiche osv.. Hva kan jeg spise til frokost, lunsj, kvelds da? Noen som har noe tips? Siden jeg ikke kan spise brød, knekkebrød.

Lava
24-02-09, 15:21
Bump

Askepott
28-02-09, 18:48
Hei.
Jeg er ikke så godt kjent med lavkarbo-dietter, men har bestilt boken om ketolysedietten, og tenkte at jeg skulle begynne på den. Jeg skal ned ca. 7 kg. er ketolyse noe for meg da? Har prøvd Grete Roede, men synes den var veldig uspesifikk når det gjaldt diettplan ol.

Jade68
28-02-09, 19:45
Hei
Jeg er ny og er ikke veldig inne i Atkins ennå. Men ser at en får kjøpt Atkins barer hvor det står 1 g sukker pr stk. I intro kuren skal jeg ha 20g karbo. Betyr det at jeg kan spise 20 stk pr dag?? Hilsen håpløs

jhelenh
15-03-09, 14:35
hei:)
er det vanlig å ha litt proteiner i urinen når man følger ketolyse dietten?

mumitrollet
04-04-09, 17:53
Heisann.
Jeg er ganske ny på dette både med hensyn til å skrive her og med Fedon opplegget som jeg prøver å følge... Har prøvd å følge dette opplegget i ca 3uker og gikk ned 1,8 kg første uka men har bare gått ned 200 gram de siste 14 dager. Kjenner jeg begynner å bli litt utålmodig... skulle gjerne ha gått ned 10 kg .. har ikke smakt poteter, brød, ris eller pasta ipå denne tiden. Har begynt å trene en dag i uka og går litt ved siden av... Har stillesittende jobb... Er det noen som kan "bække" meg opp litt !:)

tuttaknoff
16-04-09, 13:03
Hei alle sammen, jeg er helt ny her og har et par spørsmål til dere.
Jeg har nettopp inntatt min første lavkarbo frokost bestående av:
1 kokt egg
2 strimler bacon
1 liten frokostlapp ( fant oppskrift her inne: vispet egg, revet ost og cremefraiche) God!!
ca 10 g philadelfia ost

sukkerfri is-te (o karb)

Når jeg plottet inn frokosten på diett.no fikk jeg opp at den inneholdt 0,3 g karbos!
Kan dette virkelig stemme? Synes det var veldig lite?
Hvor mange karbos bør jeg holde meg til i induksjonsperioden? Mener å ha lest 15 karbos her inne en plass, stemmer dette?
Trenger jeg ikke tenke på fettprosent eller kcal i det hele tatt?

På forhånd takk for en flott side og allerede mange gode råd:-)

Imse
16-04-09, 13:39
Hei
Jeg er ny og er ikke veldig inne i Atkins ennå. Men ser at en får kjøpt Atkins barer hvor det står 1 g sukker pr stk. I intro kuren skal jeg ha 20g karbo. Betyr det at jeg kan spise 20 stk pr dag?? Hilsen håpløs
Atkinsbar er ikke mat du skal leve på, det er en utskeielse en gang i blandt. Du skal spise kjøtt, fett og karbo fra grønnsaker.

Om du spiser 20 stk om dagen kommer du til å bo på toalettet, de fleste her blir løs i magen og oppblåst av en bar som spises en gang i blandt!

Skøyerfjeset
11-05-09, 20:47
Jeg har et helt annet type spørsmål.....

Hvorfor vises ikke bildet mitt når jeg lager innlegg?

Gerd
11-05-09, 21:07
Jeg har et helt annet type spørsmål.....

Hvorfor vises ikke bildet mitt når jeg lager innlegg?

Du må laste det opp som avatar :)

peruvian
23-11-09, 21:11
Hei

Jeg lurer på om noen vet hva som er best å spise før og etter spinning? Jeg har lite peiling, men idag spiste jeg to kyllingfilet og 100gr ris før, men jeg følte meg helt tom etter 15 minutter. + hva skal jeg spise etter?

mija
18-01-10, 19:31
Hei, jeg lurte på noe..
Kneipbrødet til xp fra prix, har nesten ingen karbo i seg..
Er det da mulig for meg å ta en skive av det hverdag?(til skolemat)
mia=)

arnakristin
18-01-10, 19:48
Hei, jeg lurte på noe..
Kneipbrødet til xp fra prix, har nesten ingen karbo i seg..
Er det da mulig for meg å ta en skive av det hverdag?(til skolemat)
mia=)

Da de fleste av oss har kuttet ut brød og alle heller ikke bor i nærheten av en Prix butikk så hadde det kanskje vært en ide å oppgi kh innholdet i brødet. …er du Atkins induksjon så er det uansett helt uaktuelt med brød…

Løvehjerte
19-01-10, 21:00
Hei!
Har lest litt rundt,men finner ikke noe om dette.
Spiser lav karbo og lurte på hva jeg kan spise/evt. drikke under en golf runde som tar ca 4,5 t som gir meg noe ekstra energi. Drikker så klart mye vann. Det må jo være noe som er lettvint og enkelt og ha i baggen. (atkins barer er ikke aktuelle)

På forhånd takk

Nannah
20-01-10, 14:11
noen nøtter og øllpølse?

Tertit66
28-01-10, 16:58
Hei
Samboeren min og jeg har gått på lavkarbo-diett i 2 uker. Han har gått ned ca. 4,5 kg., jeg har gått ned ca. 1,5 kg. Vi har holdt oss på ca. 15 karbohydrater hver om dagen. Vi har testet oss med Keto-Diabur-test og vet at vi har vært i ketose (ca. 50 mg/dl). Nå opplever vi plutselig at vi nesten ikke er i ketose???? Hva skjer??? Vi spiser fortsatt det samme som vi har gjort i disse to ukene. Vi spise brød fra Baker Samson som har 32 karbohydrater i et helt brød. Vi spiser mellom 4-6 tynne skiver om dagen. Alt pålegget er stort sett uten karbohydrater. Til middag får vi i oss litt karbohyrater i løk og papirka, men ikke noen annet. Nå lurer vi på hva vi gjør feil? Kan noen gi oss et godt svar? Er det noe vi burde gjøre annerledes?

Mocca :)
28-01-10, 18:22
Du kan jo bake hjemmebakt brød evt knekkebrød!?
Mange gode oppskrifter her inne!:)

Tertit66
28-01-10, 18:47
Du kan jo bake hjemmebakt brød evt knekkebrød!?
Mange gode oppskrifter her inne!:)

Takk for raskt svar. Jeg har forsøkt å bake brød, men ingen av oss likte det. Har prøvd flere typer :(

Carisma
28-01-10, 18:48
Takk for raskt svar. Jeg har forsøkt å bake brød, men ingen av oss likte det. Har prøvd flere typer :(
Da ville jeg forsøkt å kutte ut brød og heller spise andre, rene matvarer.

Tertit66
28-01-10, 21:20
Da ville jeg forsøkt å kutte ut brød og heller spise andre, rene matvarer.

Hmmm.... er ille glad i brød da :o

Carisma
28-01-10, 21:44
Hmmm.... er ille glad i brød da :o
Men at man liker noe trenger ikke bety at man må spise det hele tiden :D Jeg trodde ikke jeg kunne leve uten ris... Nå kan jeg ikke skjønne hvorfor jeg spiste det :rolleyes:
Men det krever litt planlegging.
Å legge om livsstilen hanlder vel så mye om å endre tankemønster og vaner. Dessuten sies det at det man har vanskeligst for å gi slipp på er det man tåler minst ;)

fett å være slank
29-01-10, 18:57
Hei.
Startet opp i mandags, og kom i (svak/moderat) ketose onsdag:rolleyes:. Det jeg lurer på er om det er vanlig å få dårlig mage? :confused:
Håper noen kan svare meg på det
"fett å være slank"

Charlott
29-01-10, 21:33
Hei.
Startet opp i mandags, og kom i (svak/moderat) ketose onsdag:rolleyes:. Det jeg lurer på er om det er vanlig å få dårlig mage? :confused:
"fett å være slank"
Yepp, er helt vanlig å få urolig/løs/hard mage :) Er en ganske stor kostomlegging, men går seg kjapt til :)
Er forøvrig ikke grader av ketose, utslag er utslag! :)
Lykke til!

arnakristin
29-01-10, 21:50
Hei.
"fett å være slank"

Man operer ikke med grader av ketose, utslag er utslag. Husk at testen skal tas på kvelden, minst 2 timer etter siste måltid.
Ikke unormalt å føle ubehag ved omlegging til ketogent kosthold, for de aller fleste går dette over i løpet av et par dager mens noen føler ubehag i opptil et par uker.

fett å være slank
30-01-10, 08:57
Tusen takk for hjelpen :D

Frk.Sofie
01-02-10, 09:38
I dag skal jeg ha kyllingwok og lurer på hvordan jeg regner ut karbohydrater pr. porsjon.

Jeg veier grønnsakene (gulrot, kålrot, hodekål og rød paprika) før jeg steker de?
Problemet blir sweet chilisaus, kikkoman og fish sauce når jeg går på ketolysekuren, bør jeg kutte ut sweet chili (butikk kjøpt) og kikkoman? (Jeg finner ikke oversikt over karbohydrater i disse varene på matvareguiden)

Hvordan regner jeg ut karbohydrater i en slik porsjon?

Takk for svar:)

Charlott
01-02-10, 10:04
I dag skal jeg ha kyllingwok og lurer på hvordan jeg regner ut karbohydrater pr. porsjon.

Jeg veier grønnsakene (gulrot, kålrot, hodekål og rød paprika) før jeg steker de?
Problemet blir sweet chilisaus, kikkoman og fish sauce når jeg går på ketolysekuren, bør jeg kutte ut sweet chili (butikk kjøpt) og kikkoman? (Jeg finner ikke oversikt over karbohydrater i disse varene på matvareguiden)

Hvordan regner jeg ut karbohydrater i en slik porsjon?

På Ketolyse skal du ikke spise rotgrønnsaker, kun grønnsaker som vokser over jordan + løk. Gulrot og kålrot bør mao droppes. I sweet chillisaus er det masse sukker/karber og bør brukes med forsiktighet, om i det hele tatt. Det står vel på flaska hvor mye den inneholder?
For å finne ut næringsinnholdet på Kikkoman og sweet chili kan du bruke google/kvasir, skriv navnet + næringsinnhold og du vil finne svar.

For å finne karbohydratene må du først finne karber pr 100 gr, veie det du skal bruke og regne ut.
Dette om utregning og hvilke gr.saker som er lovlige står forøvrig i boka.

Frk.Sofie
01-02-10, 11:42

Skal sjekke boken litt nærmere igjen jeg..har ikke lest at jeg ikke kan spise rotgrønnsaker, bare at de har masse karb..

Det står ikke på flaska hvor mye, men det står sukker så den må jeg nok droppe..

Charlott
01-02-10, 12:12

Skal sjekke boken litt nærmere igjen jeg..har ikke lest at jeg ikke kan spise rotgrønnsaker, bare at de har masse karb..

Det står ikke på flaska hvor mye, men det står sukker så den må jeg nok droppe..
Du kan godt være blant de som tåler litt av stivelsen som er i rotgrønnsaker, men til å begynne med ville i allefall jeg ha holdt meg til det mer sikre :)

Har du forsøkt å søke på chilisaus her på forumet? Kan jo hende noen har funnet en som er ok å bruke på ketolyse?
Aldri godt å si hva de kreative menneskene har har funnet ;)

Frk.Sofie
01-02-10, 12:58
Nei har ikke forsøkt men det skal jeg gjøre. Selvfølgelig er det stivelse i disse rotgrønnsakene, det tenkte jeg ikke på..mye å huske på ja..

Da får jeg prøve en annen variant med brokkoli, blomkål og litt paprika:)

Takk:)

Charlott
01-02-10, 13:02
Minimais er lov, det samme er sopp, squash og aubergine :) Ting jeg synes er godt i wok i allefall :)

Carisma
01-02-10, 21:19
Har du forsøkt å søke på chilisaus her på forumet? Kan jo hende noen har funnet en som er ok å bruke på ketolyse?
Aldri godt å si hva de kreative menneskene har har funnet ;)
Jepp, noen har funnet (opp) en :D: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9745&highlight=chili-saus
Jeg bruker denne masse!

ramonica
03-02-10, 18:44
Kan man drikke kaffe når man går på Ketolysediett?

ramonica
03-02-10, 18:46
og fins det en brødoppskrift utn karbohydrater?

ramonica
03-02-10, 18:49
eeeh....har funne oppskrift....litt for snar me å spøøre utn å lete :)

Jabba
03-02-10, 18:49
Kan man drikke kaffe når man går på Ketolysediett?

JA! Gjerne med en fløteskvett i hvis du liker det!

ramonica
03-02-10, 18:50
så bra :) Nå blir samboeren min glad :) hehehe

Karissima
03-02-10, 19:28
Hei
Jeg var i butikken for å kjøpe cocosa men fant ikke den. Kjøpte en som heter biona coconut virgin oil. Lurer på om noen av dere kjenner til den og om den kan være et bra alternativ til cocosa. Har ikke så mye greie på dette så jeg er svært takknemlig om noen kan gi meg et svar :)

Photobscura
03-02-10, 19:31
Hei
Jeg var i butikken for å kjøpe cocosa men fant ikke den. Kjøpte en som heter biona coconut virgin oil. Lurer på om noen av dere kjenner til den og om den kan være et bra alternativ til cocosa. Har ikke så mye greie på dette så jeg er svært takknemlig om noen kan gi meg et svar :)
Kjenner ikke til det merket du kjøpte, men cocosa får du kun kjøpt i helsekostbutikker ;)

Karissima
03-02-10, 19:39
Ok. Da får jeg se i morgen. Har nemlig funnet oppskrift på en fristende konfekt her som jeg tenkte å lage. :)

pippemor
04-02-10, 22:28
Hei, jeg er helt ny og skjønner ikke noe av dette forumet:(. Vet ikke om jeg skriver på riktig sted:confused:.

Jeg lurer på om om noen kan svare på hvilke grønnsaker og frukt som er greie å spise?? Evt. en link?
Er ikke fanatisk i forhold til karbohydrater, men vil spise så lite som mulig.

Carisma
04-02-10, 22:34
Her finner du stort sett alt du trenger av informasjon :)
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

jente20
09-02-10, 01:45
hei. jeg lurer på hva som er forskjellen på oppskrifter for ketolyse og lavkarbo? er det noe forskjell..? ska begynne på ketolyse om noen dager, og skjønner egentlig ikke så mye ennå.

Iselilja
10-02-10, 23:34
hei. jeg lurer på hva som er forskjellen på oppskrifter for ketolyse og lavkarbo? er det noe forskjell..? ska begynne på ketolyse om noen dager, og skjønner egentlig ikke så mye ennå.

Lavkarbo er samlebegrepet som omfatter de forskjellige typene kosthold med lavt karbohydratinntak. Ketolyse er én av flere retninger som faller innunder begrepet lavkarbo.

Leloo
11-02-10, 15:41
Hei.
Jeg er ny her på Lavkarbo.
Har lenge slitt med overvekt, har greid å slanke bort 7 kilo med hard trening og såkalt "sunn" mat.
Jeg veier nå 80 og vil ned til 70. I to dager har jeg holdt meg til lavkarbo etter et tips fra en venninne. Men jeg vet ikke om det er riktig av meg å tro at det er nok til å gå ned 10 kilo? Jeg spiser ikke brød, pasta, ris, poteter,korn eller noen andre produkter med karbohydrater.
I disse to dagene har jeg spist egg, laks, salat med agurk, løk, kokt skinke og ost, cc med litt bringebær og vaniljekesam og kanel. Pluss brokkoli, paprika, chilli og kylligfilet til middag i går, kjøttkaker utensaus, blomkålmos og brokkoli til middag i dag. Er dette riktig? Til drikke er det vann, masse vann(syntes jeg flyr på do hele tiden) Det skal sies at jeg er hektet på Pepsi max, da mener jeg skikkelig hektet. Men i går og i dag har jeg kun tatt noen slurker i mellom vannglassene.
Jeg er skikkelig fortvilet over vekten min, ingen av klærene mine passer og jeg føler meg rett og slett ekkel.
Er det noen som vet litt om dette som vil svare meg og kanskje hjelpe litt med motivasjon? Da hadde jeg iallefall blitt skikkelig glad:-)

Candidagirl
17-02-10, 16:26
Jeg har nylig, etter 11 år med oppblåst mage fått beskjed om at dette skyldes candida. Selvfølgelig klarte ikke de almenne legene å finne ut noe, så den herlige ernæringsfysiologen på Røa Alternativ Medisinsenter fikk æren av å være min redning. Endelig vil jeg kanskje bli kvitt gravidmagen min hvor det ikke oppholder seg noe barn. Om sommeren er jeg alltid flau over å bade med andre pga magen, og om jeg prøver å holde den inne resulterer det bare i at jeg ikke får puste ordentlig. Fra jeg var liten av har jeg ikke hatt noe særlig med fett på kroppen, men nå i det siste har det ballet på seg litt. Nå har jeg imidlertid startet å trene, så jeg er ikke så bekymret for det.
Men magen vil jeg virkelig bli kvitt. Nå går jeg påp olivenbladekstrakt kur og har kommet til siste måned hvor jeg skal ta 6 kapsler hver dag. Jeg håper så inderlig magen blir borte.
Jeg vet at dette ikke går hvis jeg ikke klarer å holde meg til dietten, og det har jeg desverre ikke klart hittil, så nå ber jeg inderlig om hjelp.

Mine spørsmål er; har andre candidaofre noen råd? Kan noen henvise til enkle og avanserte alternativer til frokost, lunsj, middag, kvelds og snacks? Viktig; jeg er vegetarianer(spiser heller ikke fisk eller fugl), skal holde meg helt unna alle melkeprodukter og alt som inneholder gjær, men spiser egg.

Håper noen har fine råd å komme med. Mat er søren ikke en lek!
Svar gjerne på mailen min.

peruvian
25-02-10, 15:40
Hei

Har nå vært i ketose i 5 uker og har gått ned i overkant av 10kg og er kjempefornøyd selvfølgelig! Men, jeg har ennå ikke merket noen forandringer på overkroppen (mage og hofter spesielt), men merker det godt på lår og rompe. Er det normalt at mage/hofte "blir tatt til slutt" ? :confused::p:rolleyes:

Seba-stina
25-02-10, 22:12
Har du gått ned 10kg på 5 uker??? *dåne*

Photobscura
26-02-10, 10:03
Hei

Har nå vært i ketose i 5 uker og har gått ned i overkant av 10kg og er kjempefornøyd selvfølgelig! Men, jeg har ennå ikke merket noen forandringer på overkroppen (mage og hofter spesielt), men merker det godt på lår og rompe. Er det normalt at mage/hofte "blir tatt til slutt" ? :confused::p:rolleyes:
Er nok en utopi å punktslanke seg. Men, jeg har hørt en teori om at kroppen frigjør det nyeste fettet først. Jeg vet ikke om det stemmer, men det høres på en måte logisk ut.

Ellers, gratulerer med SUPERT vekttap! Magen og hoftene kommer nok etter ;).

(Måler du deg med målebånd, forresten? Kan hende det har endret seg, men at du ikke har lagt merke til det ;)).

peruvian
26-02-10, 10:33
Er nok en utopi å punktslanke seg. Men, jeg har hørt en teori om at kroppen frigjør det nyeste fettet først. Jeg vet ikke om det stemmer, men det høres på en måte logisk ut.

Ellers, gratulerer med SUPERT vekttap! Magen og hoftene kommer nok etter ;).

(Måler du deg med målebånd, forresten? Kan hende det har endret seg, men at du ikke har lagt merke til det ;)).

Ja jeg er kjempefornøyd! :D

Jeg gjør ikke det.. begynte ikke med det og når jeg innså jeg burde begynne med det følte jeg at det var for sent. Men jeg kan jo starte nå! Takk for tipset :p

Photobscura
26-02-10, 11:08
Ja jeg er kjempefornøyd! :D

Jeg gjør ikke det.. begynte ikke med det og når jeg innså jeg burde begynne med det følte jeg at det var for sent. Men jeg kan jo starte nå! Takk for tipset :p
Det er aldri for sent, veitu. De første par årene så var målebåndet det eneste jeg brukte, bortsett fra et par veiinger hos lege. Det var veldig motiverende å se at cm-erne forsvant! Det er jo dét som er den mest reelle forandringen, for den sier mer om omrisset og kroppssammensettingen!

a-m
02-03-10, 20:43
Hei!

Hvor mye vann bør jeg drikke om dagen? Hvorfor er det så viktig å drikke mye vann med disse diettene?

Hvor mange karb. er det "normalt" å spise på lavkarbo?

loone
02-03-10, 20:53
Vil bare si tusen takk til alle som bruker tiden sin på å dele erfaringer og hjelpe andre:D

arnakristin
02-03-10, 21:01
Hei!

Hvor mye vann bør jeg drikke om dagen? Hvorfor er det så viktig å drikke mye vann med disse diettene?

Hvor mange karb. er det "normalt" å spise på lavkarbo?

Lavkarbo er en samlebetegnelse på karbo reduserte dietter fra tilnærmet null til 150 kh pr da.
Her er en link til en tråd der jeg har samlet sammen essensiell informasjon vedrørende forumet og lavkarbo, der finner bl.a. link til en tråd om hvorfor vann er viktig, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

arnakristin
02-03-10, 21:09
Hei. Jeg er også helt ny her. Veldig grønn og aner egentlig ikke hvor jeg skal poste dette. Men håper jeg er på rett vei!
Er det noen som kan gi meg litt enkle tips og råd om hvordan det er å gå på lavkabo med ME?
Hvordan det er med tanke på trening, eller lettere sagt mangelen på muligheten til å faktisk bevege seg hver dag? Finnes det eventuelt noe alternativ? ME er selvfølgelig veldig individuelt. Men jeg tar i mot alle råd med åpne armer!
Er det noen som har blitt bedre/værre av en lavkarbolivsstil med denne sykdommen?

Håper inderlig at noen kan svare på spørsmålene og eventuelt legge til noen gode råd nå i startfasen:)

Dersom jeg har postet dette på feil sted beklager jeg det. Er som sagt, veldig grønn på dette.

Hei,
Flere her inn med ME og gode erfaringer med lavkarbo. Her har jeg funnet noen trader om temaet, du finner sikkert flere tråder etter hvert. Husk at når du er inne i en tråd og du går helt nederst på siden så vil du finne linker til tilsvarende tema som headingen i tråden.

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=7017 (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=7017)
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=11089 (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=11089)
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1773 (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1773)
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=28428 (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=28428)

I tillegg så kan du jo sjekke ut linken jeg henviser til i forrige innlegg.

loone
02-03-10, 22:35
Takk skal du ha arnakristin :)

loone
04-03-10, 00:08
Har enda et nybegynnerspørsmål på lur. Denne gangen har jeg forsøkt å søke frem selv, men fant ingen ting om temaet.

Er det noen som vet om det er vanlig å fryse på ketolysekuren? Eventuelt noen råd om hva man kan gjøre for å slippe den værste følelsen av nedkjøling?
Ser at veldig mange sliter med at de svetter mere, men har som sagt ikke funnet noe om følelse av nedkjøling.

Håper noen der ute vet om noen gode råd:D

a-m
14-03-10, 01:31
Noen som har erfaring med blødning to uker før mens med lavkarbo? Har aldri hatt ureglemessig mens og jeg går på p-piller, er virkelig bekymret :/
:(:o

StegforSteg
14-03-10, 07:05
Noen som har erfaring med blødning to uker før mens med lavkarbo? Har aldri hatt ureglemessig mens og jeg går på p-piller, er virkelig bekymret :/
:(:o

Helt normalt ;)

RitaBo
15-03-10, 16:16
Hei.

Jeg er også ganske ny her inne. Har fått med meg en oppskrift på Polarbrødlapper som ligner på OOpsi, MEN de inneholder Cottage cheese 1/2 boks som holder til ca 8 stk. Problemet er at det står at man skal holde seg unna cc i induksjonen. Jeg har vært i ketose i 6 uker (med Easy Life), men har konvertert til lavkarbo så jeg er vel kanskje ikke akurat i induksjonsfasen. Gikk ned ca 10 kg med Easy Life på 6 uker. Men har ikke gått ned noe nå på 8 dager med lavkarbo? Er det noen der ute som kan hjelpe meg? Jeg trener moderat 3-4 ganger i uka, drikker 2,5-4 liter vann per dag ca.
Takker for alle tips.

arnakristin
15-03-10, 23:21
Hei.

Jeg er også ganske ny her inne. Har fått med meg en oppskrift på Polarbrødlapper som ligner på OOpsi, MEN de inneholder Cottage cheese 1/2 boks som holder til ca 8 stk. Problemet er at det står at man skal holde seg unna cc i induksjonen. Jeg har vært i ketose i 6 uker (med Easy Life), men har konvertert til lavkarbo så jeg er vel kanskje ikke akurat i induksjonsfasen. Gikk ned ca 10 kg med Easy Life på 6 uker. Men har ikke gått ned noe nå på 8 dager med lavkarbo? Er det noen der ute som kan hjelpe meg? Jeg trener moderat 3-4 ganger i uka, drikker 2,5-4 liter vann per dag ca.
Takker for alle tips.

Dersom du har gått fra pulver til å spise mat så er det ikke uvanlig at vekta står stille eller gå opp litt. Når du snakker om induksjonsfasen så antar jeg at du snakker om Atkins som er den eneste som har en induksjonsfase. Atkins delen av forumet finner du her (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=7) og her er lista over Tillatte matvarer på Atkins induksjon (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=419)

mat1977
04-04-10, 00:10
Heisann:)

Er helt ny og lurer veldig om dette er noe for meg. Jeg skal kun gå ned 5-7 kg har prøvd med sunne måltider men ikke gått ned et gram på en mnd. Da kan du si at motivasjonen ikke er på topp lenger.
Tenkte å kutte ut brød, ris, pasta og poteter og se om noe skjer da:confused: Men dere som har erfaring her inne...er det nok å bare kutte ut disse matvarene?

Takker for alle svar:)

arnakristin
04-04-10, 13:46
Heisann:)

Er helt ny og lurer veldig om dette er noe for meg. Jeg skal kun gå ned 5-7 kg har prøvd med sunne måltider men ikke gått ned et gram på en mnd. Da kan du si at motivasjonen ikke er på topp lenger.
Tenkte å kutte ut brød, ris, pasta og poteter og se om noe skjer da:confused: Men dere som har erfaring her inne...er det nok å bare kutte ut disse matvarene?

Takker for alle svar:)

Hei,
Her er en link til en tråd der jeg har samlet sammen essensiell informasjon vedrørende forumet og lavkarbo:
Til alle nybegynnere på lavkarbo… (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970)
Der finner du bl.a. annet link til en brosjyre: Lavkarbo på 3 minutter

mat1977
04-04-10, 18:30
tusen takk, da skal jeg gjøre det:)

peruvian
06-04-10, 10:58
Hei igjen

Skal på tur den 23-26 april og planlegger en heftig utskeing etter nå 3 måneder i ketolyse. Lurer på om det er en spesiell måte å forberede kroppen til en slik utskeing? Burde jeg begynne litt smått før jeg drar på turen slik at kroppen tilvenner seg?

Setter pris på alt av svar!

arnakristin
06-04-10, 17:56
Hei igjen

Skal på tur den 23-26 april og planlegger en heftig utskeing etter nå 3 måneder i ketolyse. Lurer på om det er en spesiell måte å forberede kroppen til en slik utskeing? Burde jeg begynne litt smått før jeg drar på turen slik at kroppen tilvenner seg?

Setter pris på alt av svar!

Hei,
Har du skeia ut før? Noen klarer det fint, men mange av oss opplever alt fra mild mage onde til skikkelig vondt i magen med forstoppelse eller diare. Dersom du ikke vet hvordan kroppen reagerer på utskeielse så er nok min anbefaling å smake litt på det meste men unngå de aller verste høykarbo bombene. Dumt å bli dårlig når man først er på tur… Mulig oppkarbing hjelper, men det har jeg ikke noen erfaring med.

Clockwork
07-04-10, 00:08
Hei.
Før jeg begynner på lavkarbo\Atkins, burde jeg forberede meg? Har knapt spist de siste par dagene, men lagde meg en god lavkarbo wok idag, og har ikke hatt i meg noe sukkerholdig heller de to siste dagene. Burde jeg likevel ha en spesifikk dag hvor jeg starter, eller kan jeg bare fortsette?
Har ingen bøker, ketostix, eller noe slikt. Tenkte å sette sammen endel oppskrifter idag eller imorgen. :)

Photobscura
07-04-10, 10:28
Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg begynte egentlig bare å lese meg opp, særlig her på forumet for å forstå hvordan ting hang sammen, og sammen med det gjorde jeg gradvis enkle endringer i kostholdet mitt, som å kutte ned på og etterhvert ut brød og knekkebrød, droppe pasta og ris til fordel for grønnsaker, lage maten fra bunnen selv framfor halvfabrikata etc ...! Det funka for meg, for andre funker det bedre å begynne rett på en kur med bok og opplegg.
Jeg følte meg tryggest da jeg hadde litt kunnskap i ryggen. Jeg begynte med generell lavkarbo i november, og så gikk jeg over til atkins februar året etter, nå er jeg tilbake på generell lavkarbo med all den kunnskapen jeg har om kosthold og ikke minst min egen kropp :).

Men les alt du kommer over, selvfølgelig med en viss kildekritikk, det er en kjempefordel og legger et godt grunnlag for å forstå hva du driver med! Finnes også en del bøker som tar for seg lavkarbo på et mer generelt grunnlag. ''Bedre uten brød'' får du lånt på biblioteket, og den er ganske lettlest og enkel :).
Lykke til!

Clockwork
08-04-10, 00:23
Takktakk!
Ja, har lest meg til endel, både her og på Atkins.com :)
Igrunn ikkenoe problem å kutte ut de tingene for meg, har et svæært avslappet forhold til brød, poteter og ris (pleide ikke å spise disse med mindre jeg "måtte") det hareste blir vel brus, pasta og øl ;)

Et par nye spørsmål:

20 KH om dagen-regelen til Atkins, er det MAKS, eller MÅ man ha i seg så mye? Blir fryktelig mye grønnsaker hvis jeg skal ha i meg så mye :S

Er salsa-sausene til f.eks. El Paso og\eller Santa Maria godkjent i Induksjonsperioden? Hva med tacokrydder og guacamole?

Takk igjen.

silje123
08-04-10, 12:45
har hørt at for og komme i ketose må man holde seg under 20g karboh. i døgnet ca. men om man da spiser f.eks en liten sjokoladebit, eller noe annet usunt, men alikevell ikke overstiger 20g i løpet av dagen, vil man fortsatt komme i ketose da? eller må det være sunne ting man får karbh. fra for å oppnå dette?

Photobscura
08-04-10, 13:05
Grensen for hvor mye/lite karbohydrater du kan spise for å komme i ketose er veldig individuelt og kan godt strekke seg helt opp til femti gram karbohydrater om dagen. Men jevnt de fleste kommer i ketose med tjue.
Om en bit sjokolade kaster deg ut av ketose er helt umulig å si. Men sjansen er stor, ja. Det som gjør at man går ut av ketose er når man har et inntak av mat som fyller opp med nok glukose at fettforbrenningen settes ned, da forsvinner også behovet for ketoner som eneste brennstoff.

sansha
12-04-10, 20:36
Hei. Jeg har nå planlagt å begynne på lavkarbo diett, men trenger gode tips og råd :o. Er helt ny i dette. Har sett litt på oppskriftene her inne, men det var så mange navn på jeg aldri har hørt om. Trenger ett lynkurs i dette:D slik at denne kuren ikke vil få meg til å hoppe av pga stress med å kjønne dette her. Trenger også råd hva jeg kan erstatte sjokolade-behovet mitt med. Er sjoko-junkie :p. Alle tips og råd jeg kan få blir tatt i mot med stor takknemelighet:)

Chica
24-04-10, 18:12
Hei. Jeg begynte på ketolysekuren idag. Blir veldig forvirret over hvor mye jeg egentligt skal spise av proteiner og fett. Skal jeg regne dette ut? Hvordan? Er det forskjell på hvilke typer fett jeg velger?

AnnaLotus
02-05-10, 12:43
Jeg er ganske så ny her inne. Det er en kjempeflott nettsted. Leser og leser:)
Jeg fikk et STORT spark for å komme igang da jeg så et foredrag på youtube som het "The bitter truth about sugar". Tenk at sukker har 8 av de 12 bivirkninger som alkohol har. Åhguuu, jeg har vært sukkeroholiker(eller hva det heter). Nå har jeg kuttet ut karbohydrater og det gir resultater:)Jeg til og med tenker klarere:)
Men, har noen der ute opplevd å få mere tannsten når dere er i ketolyse?
Blessings Anna Lotus

Sisteinnsats
02-05-10, 12:52
Hva kommer den forferdelig ekle smaken i munnen av? :eek:
Jeg synes det er veldig vanskelig å venne seg til, og er sjeleglad for at jeg ikke har en mann som skal kysse meg. Ånden må jo være tilsvarende grusom..
Noen tips til å få den vekk? :confused:

Photobscura
02-05-10, 12:56
Hva kommer den forferdelig ekle smaken i munnen av? :eek:
Jeg synes det er veldig vanskelig å venne seg til, og er sjeleglad for at jeg ikke har en mann som skal kysse meg. Ånden må jo være tilsvarende grusom..
Noen tips til å få den vekk? :confused:
Jeg synes det hjalp å tygge persille! For mange forsvinner ånden. Jeg har vært i ketose i over tre år, og har ikke verken dårlig smak i munnen eller dårlig ånde lenger. Det gikk over etter noen uker for mitt vedkommende.

biffen77
10-05-10, 11:13
Hei! Jeg er helt ny både på lavkarbo.no og i dette "slankegamet". Har aldri prøvd diett før, og har derfor bare tatt det jeg syntes hørtes best ut ifølge andre kilder :)
Jeg har følgende (dumme) spm:

1: Hvor lite karbohydrater må jeg spise for å gå inn i ketose?
2: Hvor mye av lavkarbomaten kan jeg spise? For meg høres det litt ut som at du kan spise hvor mye du vil, så lenge det ikke inneholder karbohydrater?
3: Mange av mine veninner har begynt først på pulvershake, for så å gå over til å spise lavkarbomat for å holde seg i ketose! Er dette nødvendig?

Tusen takk for alle svar jeg kan få! Har prøvd selv å lete, men det er sikkert så "obvious" at det ikke står skrevet :)
Mvh dumt-brød!

Zoila
26-05-10, 17:11
Kaffe?
Inneholder dette karb? Elsker kaffe og vil nødig slutte å drikke dette...

barfor
26-05-10, 17:15
Ingen karber i kaffe heldigvis!

Zillah
27-05-10, 04:47
Heia,
Er det nødvendig å gå til legen for undersøkelse osv. før ein begynner på ketogen diett? Har vært lavkarbo a la Fedon tidlegare og det var supert, men hadde det litt tungt i vinter. Så har lyst til å prøve ketolyse for å kome godt i gang igjen på veien nedover, men har ikkje det beste forholdet til legen min. Alt utanfor det oppleste og vedtatte er ho veldig negativ til. Sånn "det er ikkje nokon diskusjon"- negativ... Ho har heller aldri vore spesielt interessert i å følge opp overvektsproblematikken min ("du klarer å slanke deg om du vil"). Og med ventetidene for å få time til lege, ville eg vel neppe kome i gang før i oktober :rolleyes:

Kan eg berre hoppe i det, når eg stort sett er sunn og frisk (bortsett frå mine altfor mange ekstra kilo)?

emgra
30-05-10, 16:36
Hei!
Jeg har nå vært på helsekost og kjøpt fiberhusk, jbkm og glutenmel og lagde; Mitt beste brød. Kjempegodt!
Men nå sitter jeg her med en svær pose med glutenmel og ser at det ikke er mange oppskriftene den brukes i... Den var jo dyr! Så lurer på om jeg kan bruke den som en direkte erstatning for mel til f.eks pizzadeig? Altså glutenmel, tørrgjær, vann, salt og olje.

Carisma
30-05-10, 20:56
Altså glutenmel, tørrgjær, vann, salt og olje.

Verdt å teste! :ja: Du trenger nok fiberhusk i den også for bindeevne. Fortell oss om resultatet!

emgra
01-06-10, 13:20
Verdt å teste! :ja: Du trenger nok fiberhusk i den også for bindeevne. Fortell oss om resultatet!
Prøvde å lage pizzabunn av glutenmel igår. Heiv en kopp glutenmel i mikseren, sammen med salt gjær og fiberhusk. Spedde ut med vann og olje... Det ble ikke særlig velykket. Hele deigen klumpa seg å ble ubrukelig. MEN, jeg prøvde igjen! Denne gangen med væsken i mikseren først og tok oppi salt, gjær og litt og litt glutenmel. Skippa fiberhusken denne gangen. Resultatet ble en nokså jevn "deig". En veldig merkelig konsistens. Men jeg klinte den på bakepapir og heiv den i ovnen. Å etter 10min, så var det pizzabunn! Skikkelig knasende bunn som virkelig så ut som ekte pizzabunn. Den smakte jo litt annerledes, men den var veldig god! Men til neste gang skal jeg heve den litt først, og så skal jeg prøve å ha fyllet direkte på den rå bunnen. For når vi tok fyllet på den ferdigstekte pizzabunnen, så ble den litt sånn "sloppy".
Jeg brukte:

1-2 kopper glutenmel
1.5dl lunka vann
1 pose tørrgjær
en dæsj olje
litt salt

Vilja_
03-06-10, 11:10
Heisann! Jeg er ny her og lurte på en ting. I dag har jeg spist 2 stekte egg med litt allround krydder på og 125 gr bacon til frokost. Jeg drakk 1 glass vann og 1 kopp kaffe. Høres dette greit ut? Jeg ble stapp-mett.. Følte egentlig at jeg "skitnet" til kroppen med fettet fra baconet, men det er nok bare en vane ;) Det skal også sies at det var GODT! :p

Trulte67
03-06-10, 11:20
Hei! Jeg er helt ny både på lavkarbo.no og i dette "slankegamet". Har aldri prøvd diett før, og har derfor bare tatt det jeg syntes hørtes best ut ifølge andre kilder :)
Jeg har følgende (dumme) spm:

1: Hvor lite karbohydrater må jeg spise for å gå inn i ketose?
2: Hvor mye av lavkarbomaten kan jeg spise? For meg høres det litt ut som at du kan spise hvor mye du vil, så lenge det ikke inneholder karbohydrater?
3: Mange av mine veninner har begynt først på pulvershake, for så å gå over til å spise lavkarbomat for å holde seg i ketose! Er dette nødvendig?

Tusen takk for alle svar jeg kan få! Har prøvd selv å lete, men det er sikkert så "obvious" at det ikke står skrevet :)
Mvh dumt-brød!
Du bør kjøpe deg ketolyse-boka. Kvinner 15 karbo, menn 20 karbo. Pulverkurer hører ikke til i ketolyse, men i en av de andre variantene, tror jeg.

Heia,
Er det nødvendig å gå til legen for undersøkelse osv. før ein begynner på ketogen diett? Har vært lavkarbo a la Fedon tidlegare og det var supert, men hadde det litt tungt i vinter. Så har lyst til å prøve ketolyse for å kome godt i gang igjen på veien nedover, men har ikkje det beste forholdet til legen min. Alt utanfor det oppleste og vedtatte er ho veldig negativ til. Sånn "det er ikkje nokon diskusjon"- negativ... Ho har heller aldri vore spesielt interessert i å følge opp overvektsproblematikken min ("du klarer å slanke deg om du vil"). Og med ventetidene for å få time til lege, ville eg vel neppe kome i gang før i oktober :rolleyes:

Kan eg berre hoppe i det, når eg stort sett er sunn og frisk (bortsett frå mine altfor mange ekstra kilo)?
Ja, du kan hoppe i det. Samboern min har gjort det med stort hell. Han tar krom, magnesium, kalsium og selen-tilskudd i pilleform i tillegg til mat.
Men det lureste er kanskje at du bytter til en mer forståelsesfull lege, og tar en helsjekk uansett?

Heisann! Jeg er ny her og lurte på en ting. I dag har jeg spist 2 stekte egg med litt allround krydder på og 125 gr bacon til frokost. Jeg drakk 1 glass vann og 1 kopp kaffe. Høres dette greit ut? Jeg ble stapp-mett.. Følte egentlig at jeg "skitnet" til kroppen med fettet fra baconet, men det er nok bare en vane ;) Det skal også sies at det var GODT! :p
Jeg vet ikke hva allround-krydder er, men ellers hørtes det helt greit ut -- kanskje litt lite drikke?

Vilja_
03-06-10, 11:25
Jeg vet ikke hva allround-krydder er, men ellers hørtes det helt greit ut -- kanskje litt lite drikke?

Takk for raskt svar:) Ja, kanskje det var litt lite drikke.. Men jeg pleier å drikke ganske mye vann i løpet av dagen, så det er ikke noe problem. Allround-krydder er det samme som piffi-krydder eller grill-krydder. Er det trygt å spise?

Trulte67
03-06-10, 11:27
Takk for raskt svar:) Ja, kanskje det var litt lite drikke.. Men jeg pleier å drikke ganske mye vann i løpet av dagen, så det er ikke noe problem. Allround-krydder er det samme som piffi-krydder eller grill-krydder. Er det trygt å spise?
Jeg vet ikke. Jeg bruker ingen blandingskrydder overhodet, for jeg er ikke så glad i at de omtrent alltid er oversaltet.
Noen andre som kjenner til slike krydder her?

monika1990
03-06-10, 11:41
Hei alle sammen!:)
Dette er en helt super side, og jeg leser og leser. Det er så mye bra her inne:)
Jeg er helt ny i dette "gamet" Jeg bruker Atkins metoden, begynte for fult på Mandag den 31. mai, og jeg syntes det går veldig bra:) Men, er det noen som har gode forslag til oppskrifter? Og det jeg har spist idag er 2 stekte egg, 125 gram bacon. I tillegg drakk jeg 2 glass vann, er dette en bra frokost?? :) Jeg har et spørsmål til, det er: Jeg jobber i matbutikk og i spisepausene veit jeg ikke hva jeg skal spise. Noen gode eksempler??
Takk på forhånd:)

Vettel
03-06-10, 13:55
Tekaker er min nye favoritt.

lenabeatrice.net, der finner du masse. Og under oppskriftdelen her på forumet...

monika1990
03-06-10, 21:50
Takk for gode tips:)
Siden jeg er helt ny i dette "gamet" så tar jeg gjerne i mot alle gode råd dere skulle ha... Jeg trenger all hjelp jeg kan få:) Spiser 3 faste måltider hver dag, noen ganger 4. Maten det går i da er for det meste egg, bacon, ost, fisk, kjøtt og grønnsaker... Noen som har gode tips til meg som har en travel dag, på hvordan jeg skal klare å komme i ketose? Jeg veit ikke helt om jeg er der ennå, noen spesielle tegn på at man er der??

På forhånd takk:)

Vilja_
03-06-10, 21:58
Jeg lurer på en ting. Går det an å spise for mye fett? Slik at jeg går opp i vekt? Føler jeg har spist mye fett i dag... :rolleyes:
Frokost: 2 stekte egg, 125 gr. stekt bacon
Lunsj: 2 stk. ostekjeks (smeltet kavli osteskiver)
Middag: 130 gr. fiskegrateng, 2 egg, smeltet smør
Kvelds: 2 knekkebrød med bacon-smøreost, 1/2 avocado og 1 stk ostekjeks

Håper noen kan hjelpe :)

Carisma
03-06-10, 22:09
Jeg lurer på en ting. Går det an å spise for mye fett? Slik at jeg går opp i vekt?
Ikke så lenge du holder karbonivået lavt. Da stiger ikke blodsukkeret, og kroppen produserer ikke insulin. Uten insulin - ingen fettlagring. Men du bør nok få inn litt mer grønnsaker, velg de som vokser over jorda :ja:

Vilja_
03-06-10, 22:15
Ikke så lenge du holder karbonivået lavt. Da stiger ikke blodsukkeret, og kroppen produserer ikke insulin. Uten insulin - ingen fettlagring. Men du bør nok få inn litt mer grønnsaker, velg de som vokser over jorda :ja:

Takk for svar :)
Hvordan ser menyen min ut for i dag? Har jeg spist mye? Ja, jeg tenkte meg en tur i butikken for å handle gode grønnsaker i morgen ;)

arnakristin
12-06-10, 20:44
Hva med polarbrød som selges i butikken?

Hei,
Nei, kjøpe-polarbrød er ikke lavkabo vennlig, inneholder alt fra 33-57 kh pr.
100 g.
Er du usikker på næringsinnholdet i ulike matvarer/ingredienser så kan du slå opp på Matvareguiden (http://forum.lavkarbo.no/www.matvareguiden.no)

Vintergumman
13-06-10, 15:45
jeg har kjøpt noe Ica røket laks som jeg tenkte jeg skulle ha til frokost. Men til min store forskrekkelse ser jeg at det er brukt sukker i røkelsesprossessen. Er det så mye at jeg burde drastisk kutte ned på inntaket, eller?
Står ikke noe om mengde, ei heller næringsinnhold på pakka.
(Men det var latterlig godt til eggerøra til frokost i dag. :))

Vintergumman
13-06-10, 15:51
Hei.
Hvordan lager jeg en slik "graf" som du har? :)

Hvis det er tickeren du tenker på, så finnes det en veldig detaljert og bra beskrivelse her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25879&highlight=ticker

arnakristin
13-06-10, 19:40
Det blir tøft å unngå brød og melk og juice. Og jeg vil savne sjokoladen. Hvilke brød er "lovlige"??

Hei,
Erfaringene tilsier at det man tror man kommer til å savne mest er de matvarene ikke tåler så godt. Heldigvis så er det som oftest sånn at etter en liten stund på lavkarbo så savner man ikke disse matvarene lenger. …og dersom man spiser/drikker disse matvarene etter en stund på lavkarbo så smaker det ikke på langt nær så godt som man husker det.
Det beste er å fokusere på det man kan spise istedenfor de tingene man ikke bør spise, da går ting litt lettere…
Hva som er lovlig av brød er helt avhengig av hvilken filosofi du følger, stort sett må man belage seg på å lage dem selv, du finner masse oppskrifter her på forumet. Følger du spisdegslank.no så selger de brød man kan spise i begrensede mengder, dersom du følger Fedon så selges det Fedon brød i utvalgte butikker.

Atlantis
13-06-10, 20:58
Jeg følger Fedon og får lov til å spise 1 skive Fedonbrød eller Omega-brødet:) + at jeg kan spise litt Rugsprø.
Jeg vet at jeg egentlig ikke tåler brød, og det er helt klart det vanskeligste å slutte med. Jeg klarer ikke spise egg uten brød,da hovner jeg opp i halsen,-selvom jeg spiser egg jeg tåler direkte fra en bonde. Tips?

Gerd
14-06-10, 11:16
Hvordan får keg lagt inn bildet som vises på innleggene mine? Har fått det til så det ligger på profilsiden, men de kommer ikke fram i det jeg poster på forumet.

Legges inn som avatar :)

Cherry
14-06-10, 12:39

Er teoretisk enig med deg, men nå leste jeg i går - faktisk på atkins.com, at selv om man ikke skulle være redd for å spise fett, så måtte man huske på at det var energirikt, og man skulle ikke spise helt uten grenser. Det var lov å ha sunn fornuft :p

Gerd
14-06-10, 13:18
Hvordan gjør jeg det? Er ikke så inne på "Avatar" :):)

Gå inn på kontrollpanel, så velg endre avatar. Står forklart hva du skal gjøre :)

Ina64
15-06-10, 10:33
Jeg er litt usikker på om jeg skal poste dette spørsmålet her (eller andre steder), eller om jeg egentlig bør leite mer etter svar på forumet. Men jeg tar sjansen og spør likevel..:)

Jeg har siden påske kuttet ut alt som heter pasta, brød, poteter og ris. Men jeg spiser knekkebrød. I tillegg mosjonerer jeg hver enste dag (gjennomsnitts puls på ca 140 i alt fra 30 til 50 minutter i snitt). Vektnedgangen er på ca 4 kilo, og det er jeg fornøyd med. Men jeg mangler totalt overskudd. Etter å ha lest på forumet, skjønner jeg at det kan komme av at kroppen er i endringen pga. for lite (mindre) karbohydrater, og/eller for lite fett.
Jeg tror nok jeg får i meg for lite fett, men sliter litt med å finne gode fettkilder tilpasset maten jeg spiser. Mine kilder til fett er nok helst mandler, avokado, smør (på knekkebrødet) og dressinger (olje) på salaten. Mest sannsynlig er dette for lite.

Finnes det en oversikt over gode fettkilder?

I løpet av en dag spiser jeg som oftest dette:
Frokost; en spiseskje av kruskakli, havregryn, linfrø, solsikkefrø, hasselnøtter og ca 2 dl. blåbær biola.

Lunsj; Gjerne en nutrilettbar (siden den metter mer enn knekkebrød)

Mellommåltid på jobb: 2 knekkebrød med hvitost eller makrell i tomat

Middag; Gjerne kylling + salat/grønnsaker

Ettermiddag: Gjerne en smoothie med vaniljeyoughurt, banan, blåbær (eller skogsblanding) + ca 1 dl. eplejuice

Kvelds; 2 knekkebrød m. ost/frukt

Jeg drikker mye vann i løpet av dagen.

Jeg begynner å lure på om hele kostholdet mitt er feil og for ensidig, og tar gjerne imot tips om endring.

Målet er å gå ned 2 kilo til, men det viktigste er å ha energi og overskudd til å fortsette med å trene og få overskudd i hverdagen.:)

(Hvis dette er postet helt feil, så beklager jeg det.)

Trulte67
15-06-10, 10:52
Ina64 - jeg synes det virker som du spiser massevis av karbohydrater;
knekkebrød, havregryn, biola, frukt, nutrilettbar........

Nerthus
15-06-10, 12:39
jeg er inne i en "stim" for beregning av næringsinnhold i min egen diett - så her er et overslag over din dag også. jeg bruker mat på data programmet som du later ned fra www.matportalen.no (http://www.matportalen.no) - kjempegrei i bruk! Har antatt litt mengde og type - så dette er et overslag kun! :)

Frokost: 2 dl biola, frøblanding (ikke regnet ut): 119 kcal og 23,2 karbo (da har du allerede spist like mange karbo jeg spiser i løpet av hele dagen)

Lunsj: nutrilettbar: 211 kcal og 14 karbo

Mellom: 2 knekkebrød med feks 2 porsj makrell i tomat: 330 kcal og 11 karbo

Middag: Kyllingfilet 125 g stekt i fett og 125 g broccoli:230 kcal og 2,6 karbo

Ettermiddag: smoothie med 1 dl eplejuice, 1/2 banan, 1 dl vaniljeyoghurt og 50 g blåbær: 210 kcal og 36 g karbo (!)

Kvelds: 2 knekkebrød med hvitost: 230 kcal og 17 g karbo.

Så totalt på din dag har du spist 1330 kcal og 104 g karbo... Har ikke regnet på fett men det ser ganske dårlig ut ved første øyekast :) Majones, fløte, creme fraiche osv er noen alternativer i tillegg til de du selv lister opp.

Dette vil ikke anses som lavkarbo, både pga antall g karbo OG pga matvarene du spiser. Kcalorimessig ligger du i grenseland av hva en typisk GR/libra/vektklubb også ville anbefale, spesielt hvis du trener i tillegg.

Ett forslag til måltider pr dag kan være:

Frokost: Smoothie av cottage cheese, vann/kaffepulver og proteinpulver sjokolade eller liten omelett eller baconpannekaker eller lavkarbobrød med hvitost på (evt annet lavkarbopålegg). (eks Bjørgs beste brød (fra forumet), eller også spisdegslank.no sitt ferdige brød/brødmiks. Begge ca 1 g karbo pr skive)

Lunsj: Et stykke laks med dressing av majo/creme fraiche og urter, eller grillet kylling med litt kokte grønnsaker, eller en suppe med lite karbo i.

Mellom: Feks rekecoctail med reker i majo og urter, eller kokt egg og skinkesalat eller grillet kylling i karrysaus (kald) av majo/creme fraiche mm.

Middag: Kylling/fisk/kjøtt med grønnsaker og feks fløtesaus til, eller stor omelett med kylling/kjøttdeig og ost osv.

Mellom: ønsker du å spise en bar, anbefaler jeg Atkins sine barer istedet for nutrilett. Ikke bare smaker de bedre, men de har ca 3 g karbo pr bar.

Kvelds: jeg har ikke smakt de, men det er oppskrift på lavkarbo knekkebrød her inne som får mye skryt. Disse med eller uten pålegg kan være et forslag. Ellers bruker jeg som nå går på spisdegslank og spise dessert, som kan være pisket krem med kunstig søtt i eller ferdige lavkarbo-kakemikskaker med feks rørte bringebær til.

I tillegg har dette forumet uendelig mengde med forslag til frokost, lunsj, middag og kvelds :)

Konklusjonen er -
1. Du MÅ telle karbo i starten hvis du ønsker å gå på lavkarbo - spesielt hvis du ikke holder deg helt unna pasta, brød, ris, potet, grønnsaker som vokser under bakken, yoghurt/melk/biola,frukt og sukkerholdige drikker!

2. Les deg opp på de forskjellige retningene, dette forumet har FLUST med info som gjør at du ikke trenger å kjøpe alle bøkene først. det kan hende du må prøve flere retninger før du finner en som passer deg, så ikke gi opp! Noe som passer for en av oss - trenger ikke passe for andre igjen.

3. spør hvis du lurer på noe! Dette forumet er fylt av kunnskapsrike mennesker som gjerne hjelper (det er min personlige erfaring ihvertfall)

Tilslutt - mine forslag er basert på min egen erfaring fra spis-deg-slank som virker på MEG. Andre på forumet har helt andre erfaringer, slik at du må "shoppe" litt rundt for å se hva som finnes :)

Atlantis
15-06-10, 15:58
Jeg har holdt på med Lindberg siden i høst,men det var først da jeg kom inn i dette forumet at jeg skjønte hvor ulike de forskjellige retningene er :eek: Jeg trodde tidligere alle var nesten like!
Er egentlig glad for at jeg valgte Lindberg i utgangspunktet siden den virker mindre ekstrem og er noe jeg kan leve med resten av livet :)

Men veldig glad for at jeg fant dere, og lærer selvsagt MYE ang lavkarbo uansett.

Ina64
15-06-10, 20:04
jeg er inne i en "stim" for beregning av næringsinnhold i min egen diett - så her er et overslag over din dag også. jeg bruker mat på data programmet som du later ned fra www.matportalen.no (http://www.matportalen.no) - kjempegrei i bruk! Har antatt litt mengde og type - så dette er et overslag kun! :)

Frokost: 2 dl biola, frøblanding (ikke regnet ut): 119 kcal og 23,2 karbo (da har du allerede spist like mange karbo jeg spiser i løpet av hele dagen)

Lunsj: nutrilettbar: 211 kcal og 14 karbo

Mellom: 2 knekkebrød med feks 2 porsj makrell i tomat: 330 kcal og 11 karbo

Middag: Kyllingfilet 125 g stekt i fett og 125 g broccoli:230 kcal og 2,6 karbo

Ettermiddag: smoothie med 1 dl eplejuice, 1/2 banan, 1 dl vaniljeyoghurt og 50 g blåbær: 210 kcal og 36 g karbo (!)

Kvelds: 2 knekkebrød med hvitost: 230 kcal og 17 g karbo.

Så totalt på din dag har du spist 1330 kcal og 104 g karbo... Har ikke regnet på fett men det ser ganske dårlig ut ved første øyekast :) Majones, fløte, creme fraiche osv er noen alternativer i tillegg til de du selv lister opp.

Dette vil ikke anses som lavkarbo, både pga antall g karbo OG pga matvarene du spiser. Kcalorimessig ligger du i grenseland av hva en typisk GR/libra/vektklubb også ville anbefale, spesielt hvis du trener i tillegg.

Ett forslag til måltider pr dag kan være:

Frokost: Smoothie av cottage cheese, vann/kaffepulver og proteinpulver sjokolade eller liten omelett eller baconpannekaker eller lavkarbobrød med hvitost på (evt annet lavkarbopålegg). (eks Bjørgs beste brød (fra forumet), eller også spisdegslank.no sitt ferdige brød/brødmiks. Begge ca 1 g karbo pr skive)

Lunsj: Et stykke laks med dressing av majo/creme fraiche og urter, eller grillet kylling med litt kokte grønnsaker, eller en suppe med lite karbo i.

Mellom: Feks rekecoctail med reker i majo og urter, eller kokt egg og skinkesalat eller grillet kylling i karrysaus (kald) av majo/creme fraiche mm.

Middag: Kylling/fisk/kjøtt med grønnsaker og feks fløtesaus til, eller stor omelett med kylling/kjøttdeig og ost osv.

Mellom: ønsker du å spise en bar, anbefaler jeg Atkins sine barer istedet for nutrilett. Ikke bare smaker de bedre, men de har ca 3 g karbo pr bar.

Kvelds: jeg har ikke smakt de, men det er oppskrift på lavkarbo knekkebrød her inne som får mye skryt. Disse med eller uten pålegg kan være et forslag. Ellers bruker jeg som nå går på spisdegslank og spise dessert, som kan være pisket krem med kunstig søtt i eller ferdige lavkarbo-kakemikskaker med feks rørte bringebær til.

I tillegg har dette forumet uendelig mengde med forslag til frokost, lunsj, middag og kvelds :)

Konklusjonen er -
1. Du MÅ telle karbo i starten hvis du ønsker å gå på lavkarbo - spesielt hvis du ikke holder deg helt unna pasta, brød, ris, potet, grønnsaker som vokser under bakken, yoghurt/melk/biola,frukt og sukkerholdige drikker!

2. Les deg opp på de forskjellige retningene, dette forumet har FLUST med info som gjør at du ikke trenger å kjøpe alle bøkene først. det kan hende du må prøve flere retninger før du finner en som passer deg, så ikke gi opp! Noe som passer for en av oss - trenger ikke passe for andre igjen.

3. spør hvis du lurer på noe! Dette forumet er fylt av kunnskapsrike mennesker som gjerne hjelper (det er min personlige erfaring ihvertfall)

Tilslutt - mine forslag er basert på min egen erfaring fra spis-deg-slank som virker på MEG. Andre på forumet har helt andre erfaringer, slik at du må "shoppe" litt rundt for å se hva som finnes :)

Tusen takk for et informativt svar. :)

FruDrue
16-06-10, 00:01
Hei hei :)

Er helt ny både på forumet og med dette kostholdet. Har spist lavkarbo siden forgje mandag, leser og har fått enormt mye bra informasjon her inne. Så takk for et supert forum. Jeg føler meg i mye bedre form en på mange år, har mer energi, er i bedre og mer stabilt humør :)

Har prøvd å finne frem til dette, men uten hell. Jeg har lest mye om disse partystopperne, men finner bare hva som kan utløse de ol. Det jeg lurer på er om partystoppere tar en ut av ketose, eller er man fortsatt i ketose, men man stopper opp vektnedgangen og blir liggende på samme vekt.

Gerd
16-06-10, 12:41
Yoghurt er ikke anbefalt på ketolysekuren. For mye melkesukker og derfor for mye karber. :) (ser at du har ketolyse i filosofiboksen din)

Trulte67
16-06-10, 18:20
Yoghurt naturell er kanskje grei nok når det gjelder lavkarbo. Hva kan jeg blande naturell med for å få litt mere smak?

den islandske - naturell - kan du spise litt av :) - men ikke hele boksen til et måltid da.

arnakristin
16-06-10, 18:32
Har prøvd å finne frem til dette, men uten hell. Jeg har lest mye om disse partystopperne, men finner bare hva som kan utløse de ol. Det jeg lurer på er om partystoppere tar en ut av ketose, eller er man fortsatt i ketose, men man stopper opp vektnedgangen og blir liggende på samme vekt.

Hei,
Det er bare for høyt kh inntak som kan få deg ut av ketosen. Ketose er ikke ensbetydende med vektnedgang. Så svaret på spørsmålet ditt blir at du er i ketose men går ikke ned i vekt.
Det er ikke bare matvarer som kan være en partystopper, sykdom, medisiner, dårlig søvnkvalitet og ikke minst stress er noen faktorer som kan virke inn på manglende vektnedgang.

Trulte67
16-06-10, 20:09
Går ketose kuren ut over nattesøvnen? Jeg har hatt innsovingsproblemer etter at jeg begynte med ketose.

jeg sover like godt som før :)

Kanutten
16-06-10, 20:12
Går ketose kuren ut over nattesøvnen? Jeg har hatt innsovingsproblemer etter at jeg begynte med ketose.

I 20 karbers ketose sov meg færre timer pr døgn, men samtidig dypere, tror jeg, siden jeg drømte så innmari. Det holdt med 5-6 timer for meg da..

Vintergumman
16-06-10, 21:14
I 20 karbers ketose sov meg færre timer pr døgn, men samtidig dypere, tror jeg, siden jeg drømte så innmari. Det holdt med 5-6 timer for meg da..
vet du, det der har jeg merka og.. Sovehjerte har krympa litt (endelig) :)

FruDrue
16-06-10, 22:44
Tusen takk for svar arnakristin!

Nosweet
17-06-10, 23:48
Hei

Jeg lurer på to ting.

Kan jeg bruke musli som er kjøpt i butikken? Jeg er så glad i musli med yoghurt om morgenen.

Er det karbohydrater i banan?

arnakristin
18-06-10, 00:10
Hei

Jeg lurer på to ting.

Kan jeg bruke musli som er kjøpt i butikken? Jeg er så glad i musli med yoghurt om morgenen.

Hei,
Ikke helt oppdatert på Lindberg men vil tro at kjøpemusli kan inneholde for mye kh, noen til og med tilsatt sukker. Banan inneholder mye kh. Dersom du er usikker på kh innholdet i matvarer/ingredienser så kan du slå opp på Matvareguiden (http://forum.lavkarbo.no/www.matvareguiden.no)

Zillah
18-06-10, 20:08
Hei

Jeg lurer på to ting.

Fedon Lindberg har müsli i sin matvarekolleksjon. Den er ganske så god, syns no eg (min klare müslifavoritt mtp smaken) og er ikkje dei vanlege sukkerbombene du ellers får kjøpt på butikken. Den ser slik ut (følg link) (http://www.fedon.no/Fedon+M%C3%BCsli.9SVTFlI56n_d2Z-0ow_j1X9f3TP9D6CJ1KZK.ips?template=product) og fins i ein del butikkar.

Banan har ein god del karbohydrat. Umodne bananar har forholdsvis meir stivelse, jo lenger dei får ligge jo meir av stivelsen blir brutt ned til sukkerartar, med påfølgande høgre GI. Ein GI-tabell kan forøvrig vere hendig å ha viss du følger Fedon :)

Photobscura
18-06-10, 22:28
Prøve denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24855&highlight=m%FCsli)?

Trulte67
19-06-10, 18:22
Hva kan man ha i kremfløten for å gjøre den litt smak? Er det søtningsmiddelet til Fedon Lindberg ok? Er det mye karb i jordbær?

jordbær er vel 6,6 karbo eller noe sånt. Velg gjerne heller bringebær med ca halve karboinnholdet.
Jeg har ikke hatt søtstoff i kremen på mange år, bare vaniljesukker, som jeg nå har bytta ut med vaniljepulver. Men du kan vel prøve litt strøsuketter (natreen eller noe). Fedons søtstoff tror jeg ikke er ok på min diett ihvertfall.

Nerthus
19-06-10, 22:14
Hva kan man ha i kremfløten for å gjøre den litt smak? Er det søtningsmiddelet til Fedon Lindberg ok? Er det mye karb i jordbær?

jeg bruker flytende natreen - mindre karbo enn i strøvarianten, blander seg lettere og du trenger ikke så mye. Blander meg ikke inn i debatten søtningsstoff eller ikke, min erfaring er at dette ikke har noen påvirkning på MIn vektnedgang eller glede i hverdagen ;)

Vintergumman
15-07-10, 22:05
nå går det i lettis for der er det vel ikke karbo! For is må man ha. Og softis blir for drøyt.
Snu pakka og les på innholdsfortegnelsen.
Kan fort hende du får deg et lite sjokk ettersom lett-produkter ofte er tilsatt sukker. Og hele lavkarbo-livsstilen innebærer at man styrer unna lett-produkter.

periodeslanker
17-07-10, 11:47
Noen som kan forklare meg hvordan jeg får den weight loss tickeren inn på profilen min?:confused:

snøfte
18-07-10, 01:05
Synes å huske at jeg leste for leeeenge siden om en lettvint måte å steke bacon på, tror det var i stekeovnen. Har prøvd å lete etter den, men klarer ikke å finne det. Eller kanskje jeg har drømt om en god måte å stek bacon på:-)

Trulte67
18-07-10, 11:04
Synes å huske at jeg leste for leeeenge siden om en lettvint måte å steke bacon på, tror det var i stekeovnen. Har prøvd å lete etter den, men klarer ikke å finne det. Eller kanskje jeg har drømt om en god måte å stek bacon på:-)

det er for å spare seg selv for stekeosen, for den er helsefarlig. Stekeos ER helsefarlig for astmatikere om man får i seg mye.
Samboern min prøvde å steke bacon i stekeovnen en gang, og det ble ikke godt, sier han. Det ble ikke sprøtt.

TrillTrall
18-07-10, 11:06
det var synd... Men men hvor streng skal man være??jeg går raskt ned til tross for inntak av ca. 100 karbo om dag. :);):)

Hvis du går raskt ned og føler deg fin så synes jeg du skal unne deg en lettis (?) av og til i sommervarmen. :) Man skal ikke føle at man lever som en asket heller.

Zillah
18-07-10, 11:42
Samboern min prøvde å steke bacon i stekeovnen en gang, og det ble ikke godt, sier han. Det ble ikke sprøtt.
Da ville eg foreslå å steike det litt lenger eller på høgre temperatur?

Men eg innrømmer at eg ikkje alltid har fått så bra bacon med berre å legge det i langpanna (med litt fett i evt) og steike/grille. Eg hugsar ikkje kor eg las det her inne men det var einkvan som bruker å legge baconskivene på bakepapir og så dekke med bakepapir over baconet. Så det har eg prøvd nokre gongar, og det blir kjempebra. Veldig lettvint også når ein skal steike til mange.

snøfte
18-07-10, 22:44
Da kan jeg glemme det - må være sprøstekt:)

snøfte
18-07-10, 22:47

Men eg innrømmer at eg ikkje alltid har fått så bra bacon med berre å legge det i langpanna (med litt fett i evt) og steike/grille. Eg hugsar ikkje kor eg las det her inne men det var einkvan som bruker å legge baconskivene på bakepapir og så dekke med bakepapir over baconet. Så det har eg prøvd nokre gongar, og det blir kjempebra. Veldig lettvint også når ein skal steike til mange.

Takker - hvor mange grader og hvor lenge. Kan tenke meg å prøve dette, det går en del bacon og liker ikke den osen fra baconet.

toro728
20-07-10, 01:52
Hei. Jeg har nå mottatt min pakke fra Ketolyse og har lest gjennom boken + forum på nettet. Sitter nå å planlegger hva jeg skal spise, noe som jeg har problemer med.

Problemet er, jeg spiser ikke rømme eller fløte og er ikke noe glad i ost (foruten vanlig hvitost). Ser for meg at dette kommer til å bli ett problem iogmed at nesten alt jeg har sett av oppskrifter / bilder av matretter er fylt opp med dressinger, CF og slikt, og jeg tror derfor at jeg ikke kommer til å få i meg nok fett.

Trenger idèer til hva jeg kan spise istedet for dressing på salat, rømme til middag og ost til kvelds. Dere ser hvor jeg vil hen.

Takker for alle tips.

arnakristin
21-07-10, 21:53
Hei,
I denne tråden finner du bl.a. linker til inspirasjon for frokost, lunsj og middag:
Til alle nybegynnere på lavkarbo… (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970)

Det er jo en utfordring med tanke på fettet når du ikke liker dressinger eller meieriprodukter men du kan jo søk opp tråder som for eksempel denne:
Hvordan få i seg nok fett? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26264)

Megvel
21-07-10, 22:28
Du har ikke forsøkt mikroen? Man tager kjøkkenpapir over og under på en tallerk og så er det et minutt per skive bacon (sjekk i din mikro). Det blir knallsprøtt!

Bella2
23-07-10, 13:16
Hallo
Når jeg har forsøkt å ta kapsler m omega eller tran så får jeg magesmerter og kvalme.
Råd eller alternativer mottas m takk:)

Trulte67
23-07-10, 14:33
Hallo
Når jeg har forsøkt å ta kapsler m omega eller tran så får jeg magesmerter og kvalme.
Råd eller alternativer mottas m takk:)
Dropp dem og spis fet fisk istedet.

Carisma
23-07-10, 21:08
Dropp dem og spis fet fisk istedet.

Eller en ts cocosa

amelon
28-07-10, 20:43
hei:) jeg begynte på SB for ti dager siden. har gått ned 2,6 kilo og har det rett og slett fantastisk!

? jeg er i ketose, selv om jeg er ganske sikker på at jeg får i meg mer enn 20 karbo. SB er vel ikke en diett man kommer i ketose av?

? jeg begynte på dietten fordi jeg merker at jeg reagerer på sukker. spesielt bakevarer og brus. blir slapp. prikker/vondt i hender og føtter pluss utrolig trøtt. etter f.eks barnebursdagsgodter føler jeg meg rett og slett fyllesyk.
er det noen som kjenner seg igjen i det? er det noe som kalles sukkersensitiv?

vil også si at det er imponerende mye kunnskap i dette forumet:) jeg lærer myyye!

Photobscura
28-07-10, 20:46
Akkurat sånn har jeg det også. Jeg fikk konstantert insulinresistens for noen år siden, det vil si at jeg har pre-diabetes. Blir super-uggen av søtsaker, men skjønte virkelig hva det var etter at jeg la om kosten.

amelon
28-07-10, 21:13
takk for svar:)
det virker veldig logisk. bare andre dagen på SB følte jeg meg bedre. mer energi, gladere og ikke så trøtt. har nesten for mye energi:)
forklarer også hvorfor jeg ikke har klart å gå ned på grethe roede, nutrilett etc.
ikke ante jeg at det kunne være så lekende lett å føle seg bedre OG gå ned i vekt:)

Daurama
29-07-10, 18:18
Jeg lurer på om noen har tips til helsekoster i Oslo som har gode utvalg av lavkarbo ingredienser. Har vært på jakt etter sukring og JBK i flere helsekoster men ingen som fører dette. Så vist noen vil dele hvor de har handla så blir jeg veldig glad :D:heia:

Et spørsmål til.. hva er den store forskjellen på splenda og sukrin ? Kan de brukes om en annen når man baker ? :confused:

Carisma
29-07-10, 19:39
Jeg lurer på om noen har tips til helsekoster i Oslo som har gode utvalg av lavkarbo ingredienser.
Jeg kjøper det på Smart Club, billigere enn helsekosten. Ellers har Helios (både majorstua og hausmannsgate) det. (Forresten heter det sukrin, uten g ;))

Daurama
29-07-10, 19:47
Jeg kjøper det på Smart Club, billigere enn helsekosten. Ellers har Helios (både majorstua og hausmannsgate) det. (Forresten heter det sukrin, uten g ;))

Tusen takk :) Skal på IKEA i morgo så da blir det Smart Club stopp :D
Hahahah, stavekontroll hadde vært en god ide :D ;)

GladTjokka
31-07-10, 01:27
Tre spørsmål;

På hvilket tidspunkt bør man veie seg for å få det mest nøyaktige målet?
Morgen, kveld, midt på dagen? Jeg gikk på vekta i morges rett etter at jeg stod opp, og da viste den 89,7 kg. Men så veiet jeg med igjen i kveld, og da viste den 92 kg!
Jeg nekter å tro at jeg har gått opp 1 kilo siden jeg startet, det er rett og slett ikke mulig. Kan det være noen grunn til at jeg fikk en differanse på 2,3 kilo i løpet av én dag, annet enn at jeg har lagt det på meg?
Hvor blir fettet av når man har forbrent det? Altså, brennes det helt opp inne i kroppen, eller kommer det ut i form av avføring, svette etc?
Er det normalt å være varm/svette lenge etter trening?
Jeg gjorde 30 day shred ved tre-tiden i ettermiddag, og etter det har jeg fortsatt å være litt svett og varm hele dagen, selv om jeg tok en dusj rett etter treningsøkten.

Dere får unnskylde at disse spørsmålene kanskje var litt dumme :flau:
Blir kjempeglad for svar! :)

Photobscura
31-07-10, 12:21
1: De fleste veier som om morgenen, gjerne etter toalettbesøk. Å veie seg på kvelden har liten hensikt, da man gjerne legger på seg en kilo eller to på grunn av mageinnhold, vann etc. Sånn som du opplevde det. Du legger ikke på deg så mye fett på en halv dag.
2: Fettet frigjøres fra fettcellene og blir omgjort til energi (ketoner) i leveren og blir brukt som energi til kroppen i stedet for eller i tillegg til glukose når insulinnivået er lavt nok. Hvor mye fett som frigjøres avhenger gjerne av hvor mange gram karbohydrater du spiser om dagen.
3: Aner ikke :p.

sellah
31-07-10, 22:05
Ser på matvaretabellen på matportalen.no (http://matportalen.no)at wienerpølse, med mindre fett ikke inneholder noen karber, samme gjelder for grillpølser, med mindre fett.

Betyr dette at det er ok Ketolysemat??

Óg: Kan man spise så mye mat man vil, uten karber gjennom hele dagen?

(Fersking med masse spørsmål rundt tema)

Photobscura
31-07-10, 22:12
Du må nesten så på forpakningene til den enkelte. Har aldri sett wienerpølser som det ikke er dytta i en masse potetstivelse og diverse, faktisk. Så uansett hva som står i matvaretabellen, så vil det variere fra leverandør til leverandør. Man kan blande inn opp til 6% stivelse i farsemat som pølser, og dessverre så utnytter de fleste produsentene dette til fulle ...
Men det finnes en serie fra Grill på Rema 1000 hvor et par av variantene har lite karber, som Hot Link, f.eks.

Anarko
01-08-10, 01:54
Jeg lurer på to ting, der den ene er av relevans for meg da, den andre av ren nysjerrighet :)

1. Kan man erstatte fiberhusk med fibra mel? Har sett fibramelet på butikken, og tror det er sånn ca det samme, pluss mindre karber i utifra det jeg har forstått.

2. Hvordan vet man at man er i ketose?

Mirte35
01-08-10, 09:02
Heisan.
Jeg begynner på Ketolyse kuren på Mandag.Vet en del men noe jeg lurer på og.
Hva pålegg kan jeg spise?Kan jeg spise all kjøtt så lenge jeg bare spiser grønnsaker til?Er det noen som kan komme med tipps om en dags rutine med mat?
Håper på svar.

sellah
02-08-10, 20:29
Kan man spise så mye man vil gjennom hele dagen, bare det ikke inneholder karber?
Hva med kaffe? Hot or not?

sellah
02-08-10, 20:31
2. Hvordan vet man at man er i ketose?

Kjøp 'Ketostix' på apoteket og følg bruksanvisningen, du er i ketose hvis utslaget gir en mørk farge.

arnakristin
02-08-10, 20:46
Hei,
Man skal spise når man er sulten og spise seg passe mett, om det er to, tre eller fire ganger om dagen er uvesentlig. Dersom man blir fort sulten så kan det være at man spiser for lite fett, en vanlig nybegynnerfeil. Uansett hvilket kosthold man velger så kan man ikke spise så mye man villa av noe som helst.
Kaffe kan man drikke bare husk å regn med kh.
Til dere som skal starte opp med ketolyse, kjøp/lån og LES boka – veldig viktig!

Vedr. stiks (og nå har jeg VIRKELIG ET behov for å SKRIKE) …FOR N’TE GANG, DET FINNES IKKE GRADER AV KETOSE OG DET ER DERFOR IKKE NOE MÅL AT STIKSEN SKAL FÅ SÅ MØRK FARGE SOM MULIG, ALL FARGEENDRING ER UTSLAG SOM IGJEN GIR EN INDIKASJON PÅ AT MAN ER I KETOSE. ...DEN MØRKESTE FARGEN KAN DERIMOT VÆRE EN INDIKASJON PÅ AT MAN DRIKKER FOR LITE VANN

Anbefaler alle nybegynnere å ta seg en tur innom denne tråden, og aller helst også lese igjennom alle linkede tråder... når det er gjort har dere muligens fått et overblikk over lavkarbo verdenen.

sellah
03-08-10, 16:11
Unnskyld, var ikke meningen å få noen til å skrike.
Jeg er ny, og har misforstått.
-får prøve å ikke svare noen helt til jeg vet hva jeg snakker om.
Beklager, min feil!

Photobscura
03-08-10, 16:33
Jeg er ny, og har misforstått.
-får prøve å ikke svare noen helt til jeg vet hva jeg snakker om.
Beklager, min feil!
Du, det er lov å misforstå, altså ;). Men nå vet du det om sticksene, og ikke la deg skremme :). Bare fortsett å les og lær, og for all del, spør!

Carisma
03-08-10, 19:11

Det var nok ikke bare til deg, tror det var helt tilfeldig at du var den som ble svart :)

sellah
03-08-10, 20:05
Taaaaakk for støtte, den gjorde godt!

Noen som har fått med seg at de selger extremely lavkarbo-pølser på Rema?
Under 1 kh!!!
Den ene heter 'Hot Link' og den andre 'Bratwurst'
Håper dette er produkter som blir liggende i kjøledisken, og ikke et sesongtilbud (grill)

Anarko
03-08-10, 20:32
Jeg syns ikke hot link var noe særlig god... Men smaken er som baken. Men bratwurst er jo godt :) ellers så skal jo bønes biffpølser og lammepølser være ganske så lavkarbo :)

sellah
03-08-10, 22:47
Jeg syns ikke hot link var noe særlig god... Men smaken er som baken. Men bratwurst er jo godt :) ellers så skal jo bønes biffpølser og lammepølser være ganske så lavkarbo :)

Ok, ser at de holder til i Bergen men dårlig nettside.
Jeg bor i TrHeim, vet du om noen forhandlere her? Og evt priser?
Er en Bunnpris i nærheten som lager sine egne pølser som er nokså lavkarbo, men guddameg for en stiv pris!
De skal ha 80,- kroner for 3 tykke pølser, synes det er å ta i.
Noen som har erfaring ang Idsøe pølser? Óg: noen som vet hva 'ketolyse-pølsene' heter på Meny?

Anarko
03-08-10, 22:54
:O oi, det var dyrt. Men du kan jo spørre lokale slaktere? Bønes er litt stive i pris også, men de ligger jo "bare" på rundt 40 kroner.
Har de ketolysepølser på Meny? I såfall er jeg kjempenysjerrig!

Carisma
04-08-10, 21:19
noen som vet hva 'ketolyse-pølsene' heter på Meny?
De heter Ketolyse-pølser :ja:
Finnes som regel i fryseskapet hvor glutenallergiker mat osv ligger. Hvis de ikke har kan de ta inn.

Anarko
04-08-10, 22:35
Så bra! Prisen ligger på? Da skal jeg på Meny! :D

sellah
05-08-10, 18:19
Noen som vet hvor mange kh 0,2 gram sukker pr liter utgjør?
Heeeelt grønn jeg...!

TrillTrall
05-08-10, 18:58
Noen som vet hvor mange kh 0,2 gram sukker pr liter utgjør?
Heeeelt grønn jeg...!

Fint lite. :) 1 liter = 1000 g og det blir vel da 0,02 kh pr. 100 g? Altså ingenting. :) For 100 g sukker = 100 g kh.

Men hva i all verden er det som inneholder noen få korn sukker pr. liter???

sellah
05-08-10, 19:17
Fint lite. :) 1 liter = 1000 g og det blir vel da 0,02 kh pr. 100 g? Altså ingenting. :) For 100 g sukker = 100 g kh.

Men hva i all verden er det som inneholder noen få korn sukker pr. liter???

Denne rødvinen:
'Domaine Robert Vic Cuvee Selection'
:p

TrillTrall
05-08-10, 19:56
Denne rødvinen:
'Domaine Robert Vic Cuvee Selection'
:p

Ah. Drikker ikke rødvin, knapt nok hvitvin. :)

Borghild
05-08-10, 22:41
det er bedre med Edvin :D

He he. :D:D

sellah
06-08-10, 12:24
Nytt spørsmål:
Hvor mye brus uten sukker kan man drikke?

Tenker på at det er kunstig søtning, drikker det nesten aldri, fordi jeg har hørt mye 'rart' som er sagt om dette søtstoffet.

tora trollmor
08-08-10, 20:24
Hei, har vært på lavkarbo snart i 3 uker, fikke et personlig brev fra en person her inne som lurte på hvorfor jeg skrev "Andres journal" hvorfor jeg ikke laget meg min egen, Er det ikke lov til det eller har jeg forstått alt dette galt, Trodde man kunne være med å skrive til andre å bli med i grupper jeg.

Photobscura
08-08-10, 20:37
Hei, har vært på lavkarbo snart i 3 uker, fikke et personlig brev fra en person her inne som lurte på hvorfor jeg skrev "Andres journal" hvorfor jeg ikke laget meg min egen, Er det ikke lov til det eller har jeg forstått alt dette galt, Trodde man kunne være med å skrive til andre å bli med i grupper jeg.
Selvfølgelig kan man skrive i andres journaler, det er jo absolutt helt naturlig, og folk starter jo gjerne journaler for å få tilbakemelding, om ikke så kan man vel heller bare åpne en blogg og lukke den. Så det synes jeg var en undelig beskjed å få.

Kitt
08-08-10, 20:58

Selvfølgelig kan man skrive i andres journaler, det er jo absolutt helt naturlig, og folk starter jo gjerne journaler for å få tilbakemelding, om ikke så kan man vel heller bare åpne en blogg og lukke den. Så det synes jeg var en undelig beskjed å få.
Klart alle vil ha tilbakemeldinger etc i journalen sin, men av og til hender det at noen skriver veldig mye om seg selv og alt de lurer på i andres journaler og det er vel ikke helt meningen! Ikke får man særlig mange svar heller, for ingen "ser etter degt" i andre journaler, om du skjønner hva jeg mener!

Du er hjertelig velkommen i min journal, uansett hva du måtte ha å si eller spørre om!;):D

tora trollmor
08-08-10, 20:59
Ja det synes jeg også. men men. Har fått ei privat melding fra ei koselg dame som jeg håper hjelper meg i gang med en egen journal. Vet ikke om jeg kommer til å skrive noe til noen. ja jeg ble nok litt privat om meg selv, men jeg trodde det var greit jeg da. Blir nok ikke så mange komentarer fra meg nei. sorry. Det var en tøff beskjed å få høre når man sliter med så mye som jeg gjør

tora trollmor
08-08-10, 21:01
Kitt og Photobscura Takk takk

Gerd
08-08-10, 21:02
Ja det synes jeg også. men men. Har fått ei privat melding fra ei koselg dame som jeg håper hjelper meg i gang med en egen journal. Vet ikke om jeg kommer til å skrive noe til noen. ja jeg ble nok litt privat om meg selv, men jeg trodde det var greit jeg da. Blir nok ikke så mange komentarer fra meg nei. sorry. Det var en tøff beskjed å få høre når man sliter med så mye som jeg gjør

Jeg håper du skriver i din egen journal, og kommenterer og "besøker" andre også :)
Du er hjertelig velkommen, vettu :klem:

Kitt
08-08-10, 21:06
Er nok bare en som ble litt overivrig!:p

Om du vil starte egen journal, kan du bare trykke her :http://forum.lavkarbo.no/lk-stil/buttons/newthread.gif (http://forum.lavkarbo.no/newthread.php?do=newthread&f=5)

Den siden du da begynner å skrive på, er din egen, helt nye, ubrukte journal!:D

Ikke slutt å skrive med oss andre da, bare fordi en ikke helt vet å holde seg til saker og ting vedkommende faktisk har noe med!;)

Debz
09-08-10, 21:13
Kan noen fortelle meg hva forskjell er mellom medlem og juniormedlem??

Karissima
09-08-10, 21:28
Kan noen fortelle meg hva forskjell er mellom medlem og juniormedlem??
Man starter som juniormedlem og går over til medlem når man har skrevet et visst antall innlegg :)

Debz
09-08-10, 22:00
Man starter som juniormedlem og går over til medlem når man har skrevet et visst antall innlegg :)

Takk :)

sellah
18-08-10, 17:04
Noen som har et svar på hvilke tyggiser eller drops som er trygge på ketolyse?
Finnes det noen i det hele tatt?

Kitt
18-08-10, 17:14
Noen som har et svar på hvilke tyggiser eller drops som er trygge på ketolyse?
Finnes det noen i det hele tatt?
Tyggis tror jeg ikke det finnes. Xylitol skal vi jo ikke ha.:p

Du kan spise store IFA og på apoteket kan du kjøpe Fribol- drops i mange varianter!:D

sellah
18-08-10, 19:36
Tyggis tror jeg ikke det finnes. Xylitol skal vi jo ikke ha.:p

Du kan spise store IFA og på apoteket kan du kjøpe Fribol- drops i mange varianter!:D

Aiai:eek:NÅ ble jeg G L A D tuuusen takk!

silvia_
30-08-10, 16:44
Etter 3 uker på Lavkarb.mellom 15 og 17g pr. dag føler jeg meg "ullen i hodet" som jeg skal svime av og "stjerner" når jeg reiser meg opp. Spiser jeg da for lite fett?

Kitt
30-08-10, 18:42
Etter 3 uker på Lavkarb.mellom 15 og 17g pr. dag føler jeg meg "ullen i hodet" som jeg skal svime av og "stjerner" når jeg reiser meg opp. Spiser jeg da for lite fett?
Enten for lite næring eller for lite væske pleier å være synderen, ja!
Spis litt mer næringstett/fet mat og drikk masse!:)

Om du holder magemusklene inne når du reiser deg opp, slipper du "nærbesvimelse"- følelsen!;)

silvia_
30-08-10, 20:15
Takk for svaret :)

r.o
01-09-10, 01:00

Kan jeg få oppskriften din:)?

Photobscura
01-09-10, 01:17
Kan jeg få oppskriften din:)?
Søk på polarbrød/lapper ;).

r.o
01-09-10, 01:35
Søk på polarbrød/lapper ;).
Takk, det skal jeg.

Hva spiser du med filosofien "the good life"?
Trenger råd!!!

Photobscura
01-09-10, 02:03
Takk, det skal jeg.

Hva spiser du med filosofien "the good life"?
Trenger råd!!!
"The good life" handler om mer enn bare mat, det er en holdning til livet :) Men jeg spiser lchf (lavkarbo/høyfett), hvilket er rimelig egendefinert.
Du burde heller gå på forsiden av forumet og se på underforumet som heter "kostholdsfilosofier, og lese deg litt opp på de forskjellige, og sånn ellers; Kutt ut/ned alt av brød, pasta, ris, rotgrønnsaker og godteri, og spis ren, naturlig, og for all del fet mat!

purre
12-09-10, 11:20
heisann!er ny her på forumet,har begynt på diett fra spisdegslank.no,og venter på leveranse neste uke,har gått på den før med passe resultat(kunne vært bedre)det jeg lurer på er hvorfor er det så viktig og drikke mye vann under kuren???sist drakk jeg mye pepsi max og veldig lite vann,kanskje derfor resultatet var så som så:mad:denne gangen er jeg veldig fokuser på at alt skal gjøres riktig,noen som kan svare meg på dette??kanskje litt dumme spørsmål:confused:

Kitt
12-09-10, 13:25
Hei, hei!

I utgangspunktet er det viktig å få i seg mye VÆSKE. Det trenger faktisk ikke være rent vann i det hele tatt!;) Bare du får i deg 2-3 liter væske pr dag, inkludert væske i grønnsaker og annen mat!

Når det er sagt, er det mange som reagerer negativt på søtstoffer i light brus og feks Fun saft! De opplever at de ikke går ned i vekt når de får i seg slike søtstoffer.
Søtstoffene er også ugelsett fordi de rett og slett kan være farlig for oss. Meningene er svær tdelte,men om du vil være så sunn som mulig, er det lurt å holde seg unna alt sånt!

Her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9104&highlight=viktig+%E5+drikke+vann) er en tråd om hvorfor væske er så viktig!

purre
13-09-10, 21:05
:)Hei, hei!

I utgangspunktet er det viktig å få i seg mye VÆSKE. Det trenger faktisk ikke være rent vann i det hele tatt!;) Bare du får i deg 2-3 liter væske pr dag, inkludert væske i grønnsaker og annen mat!

Når det er sagt, er det mange som reagerer negativt på søtstoffer i light brus og feks Fun saft! De opplever at de ikke går ned i vekt når de får i seg slike søtstoffer.
Søtstoffene er også ugelsett fordi de rett og slett kan være farlig for oss. Meningene er svær tdelte,men om du vil være så sunn som mulig, er det lurt å holde seg unna alt sånt!

Her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9104&highlight=viktig+%E5+drikke+vann) er en tråd om hvorfor væske er så viktig!
:)heisann kitt!!!!tusen takk for et godt svar:)masse lykke til videre(kommer nok til og unne meg litt pepsi max

Ziltoidia
13-09-10, 21:20
Har forstått at man skal ha i seg mye væske, på lavkarbo som alt annet. Men, det jeg lurer på er: Er det vanlig å bli så ekstremt tørst? Jeg pælmer i meg vann hele tiden (kanskje ikke opptil anbefalt mengde, men mye mer enn før), men allikevel er jeg ufattelig tørst. Hadde knapt rukket å være i en bursdag forleden, en halvtime - før jeg måtte ha påfyll. Utover kvelden tømte jeg to vannmugger. Når jeg våkner om morgenen er hele munnen sandpapir. :|

Nerthus
13-09-10, 21:25
Har forstått at man skal ha i seg mye væske, på lavkarbo som alt annet. Men, det jeg lurer på er: Er det vanlig å bli så ekstremt tørst? Jeg pælmer i meg vann hele tiden (kanskje ikke opptil anbefalt mengde, men mye mer enn før), men allikevel er jeg ufattelig tørst. Hadde knapt rukket å være i en bursdag forleden, en halvtime - før jeg måtte ha påfyll. Utover kvelden tømte jeg to vannmugger. Når jeg våkner om morgenen er hele munnen sandpapir. :|

Jepp - sånn har jeg hatt det siden jeg begynte på lavkarbo for snart et år siden. Får panikk når jeg ikke har med vannflaska mi :) JO mer vann jeg drikker - jo mer går jeg ned :)