![]() |
Suppetråden!
Hei tenkte å lage en suppetråd, samle noen lenker fra sidene her.
Akkurat nå er jeg litt slack, så jeg starter det hele med en suppa jeg lagde i dag, som var min aller første hjemmelagde fra bunnen-suppe;) Stolt! ::JORUNS DEILIGE SPINATSUPPE:: Ca to romslige porsjoner: Ingredienser: *1 liter vann *200 gram spinat (frosset) *3 spiseskjeer smør *3-4 spiseskjeer hakket purreløk *2 fedd hvitløk *ca 1 dl kremfløte *tre-fire skiver gulost *1 spiseskje creme fraiche *1 kokt egg i terninger *Masse forskjellig krydder (jeg brukte seasoning salt fra Sultan, salt, pepper, provencekrydder med hvitløk i) Kok opp vann med smøret og krydderet i, tin samtidig opp spinaten i en panne sammen med løk og hvitløk. Når det er opptint, så hear du det over i vannet, og la det koke opp. Ha i fløten, og la det koke igjen, ha i creme fraiche, og rør ut, ha i osten og rør rundt til den er smeltet inn i suppa, og slå ned varmen og la den småkoke i ca fem minutter. Når suppa er ferdig kokt (smak deg gjennom hele prosessen!) så har du i bitene av egg. Nam nam! Kommer med en post med suppelenker fra hele forumet i neste omgang! Og så blir jeg happy for flere suppe-bidrag, jeg ble jo så gledelig overrasket over min første suppeopplevelse:D |
Sv: Suppetråden!
Hurra eg fant ein suppetråd!
2010 blir mitt suppeår, nam nam. |
Denne hadde jeg helt glemt! Overveldende respons, gitt :p
|
åå denne tråden her har ikke sett før heller! og jeg som er så glad i supper da:)
men..er vel mye fløte og ost her...sukk...bli ikke helt det samme uten. prøver bytte ut fløte med kokosmelk og kutte ut osten..evn ha manchego(parmesan-lignende ost av geit/får) av og til... Men mye bra utgansgspunkt her. takk! :D |
Ja, dette var før jeg begynte å reagere skikkelig på meieriprodukter. Men kyllingsuppe med kokosmelk er jo snadder, thom ka gai, f.eks!
|
Denne skal jeg abbonnere på! Suppe er godt!
Takk for kjempefin tråd, Photobscura. :) |
Hurtiglaget Tomatsuppe med Youghurt
I løk 2-3 hvitløksfedd 1/2 chili 2 bokser knuste tomater 2-3 dl youghurt Biter av skinke/røkt kalkun/pølse/egg Løk i småbiter surres sammen med hvitløk og chili. Kokes opp sammen med tomatbokser og youghurt. Ha oppi biter av kjøtt eller egg. Passer for meg nå som jeg ikke er i ketose, men likevel lavkarbo. |
Mmmm... Suppe!
En av mine yndlingssupper er "Asiatisk suppe med kylling og scampi". Umiddelbart ser den ut som masse jobb. Men det er den ikke. Veldig rask og enkel. Ganske sterk, men utrolig god :sikle: 2 porsjoner 2 dl Vann 2 dl Kokosmelk 1/2 Buljongterning av høns 1/2 Lime 1/2 - 1 ss Chilipasta (sambal oelek) 1 1/2 ss Ingefær, frisk 3/4 ss Fiskesaus (asiatisk) 150 - 200 g Kyllingfileter uten skinn Et par never ferdig kokte og skrelte scampi 1/2 Kinakål eller spisskål 50 g Shiitake-sopp eller evt. annen sopp 2 Vårløk 1/2 Rød chili 1/2 - 1 dl Koriander, frisk __________________________________________________ __________________ Ha vann, kokosmelk, buljong, finstrimlet limeskall, limesaft, chilipasta, ingefær og fiskesaus i en stor kjele og kok opp. Skjær kylling i strimler. Legg i kyllingen og kok i 5 minutter. Skjær kinakål i strimler. Del soppen i små båter eller skiver. Kutt opp vårløk og finhakk chili. Ha kinakål, sopp, vårløk og chili i kjelen og kok i 5 minutter til. Ha i scampiene et minutt før suppa er ferdig. De skal ikke koke, bare varmes opp Ha halvparten av den hakkede korianderen i suppa og rør rundt. Smak til suppen. Server med korianderdryss på toppen. http://1.bp.blogspot.com/_tVIx6BH5GI.../thaisuppe.JPG |
Nydelig! For ikke å si melkefritt :D. Denne tror jeg at jeg må prøve å mekke!
|
Sitat:
|
Synes sykehussuppa er god jeg. Den vel så omstridte sykehussuppa :p.
Man tager: Hodekål Grønn paprika Løk Tomater Selleri (Chili) Koker alt sammen med ei god kraft.. Knallgod suppe!!! |
Sitat:
|
Sitat:
:lol: Synes den er herrlig jeg! Men i et familiemøte ble det vedtatt at jeg måtte fjerne den fra kjøleskapet... Flere dager med suppe gikk i dass... rett og slett... SUKK!! :( |
Åh, herregud Trillian! Jeg ELSKER deg!
Nå måtte jeg nøye meg med en ''fattigmannsversjon'', scampi hadde jeg ikke, så jeg tok ekstra kylling i stedet for, jeg hadde ikke sambal oekek eller chili, så jeg brukte chilipulver i stedet, jeg måtte kutte ut fiskesausen ... Jeg hadde ikke kål, men hehe, tok i purre i stedet for, og så hadde jeg ikke frisk koriander, så det ble tørket. Men essensen blir jo den samme, og OH MY GOD! Jeg tør nesten ikke å forestillle meg hvor god denne blir med korrekte ingredienser! Og jeg lagde dobbel porsjon, og det som er litt deilig med kokosretter, er at kokosen blir litt mer kremete over tid. Nam! |
1 Vedlegg
Bali kyllingsuppe/gryte
4 kyllingfiléter (eller ca 5-600g kylling) 1 løk 1 paprika 1 boks kokosmelk (kunne egentlig hatt to bokser til dette her) Gjerne litt baconfett Litt raspet ingefær (noen cm) Karri Pepper Noen fedd hvitløk (alt etter hvor glad du er i det. Jeg er veldig glad i det og brukte 6 fedd) 2 ts chilipasta (sambal oelek) Stek kylling og finhakket løk. Kutt opp kylling og finhakk paprika. Bland alt sammen i en gryte og kok opp. Eventuelt vann i hvis du vil ha den tynnere. Ferdig. |
Denne suppa "Enkel kjøttsuppe" er min favoritt og må være med i suppetråden syns jeg.
http://forum.lavkarbo.no/showthread....t=kj%F8ttsuppe |
Her er det mange suppe jeg skal prøve framover :p Passer ypperlig når man har sting på innsiden av leppa som medfører litt problemer med å tygge :)
|
"abonnerer"
|
Solfrid spesial;
1 ltr vann, 2 terninger buljong, 1 boks cream fraiche! Surr i olje el.annet 1 løk,1 purre, 1 rød paprika, 1ts karri, 1 ts korriander før du hiver det i suppa sammen med 1 revet kylling, eller til fest kyllingfiletbiter. Mmmm den er veldig god og tror ikke den er så gæærn på karber. Man spiser jo ikke hele suppa heller. Fikk denne av ei vennine for mange år siden. (P.s helt ny her hvis jeg tråkka i baret nå) |
Jeg elsker suppe!
Thaisuppe med kylling 2 chili 1 løk 3 fedd hvitløk 2 paprika 200 g champignon smør til fresing av grønnsaker 1 l hønsebuljong 400 ml kokosmelk 300 g kyllingfilét 1 purreløk 1 ss revet ingefær revet skall og saft av 1 lime (salt) fersk koriander Fres chili, løk, hvitløk, paprika og champignon i smør. Spe med buljong og kokosmelk. Småkok i 5 min. Strimle filétene og purreløkene og ha i suppa sammen med ingefær og lime. Kok ca 10 min på svak varme. Smak evt. til med salt. Dryss over fersk koriander. |
Sa jeg at jeg elsker suppe? :D
Purreløksuppe 4 store purreløk 2 store løk Tilsett 1 liter buljong/kraft Kokes mørt. Tilsett 3 dl fløte 250 g smøreost (Kavli naturell bruker jeg) Gi suppa et lett oppkok. Rør inn 100 g opphakka skinke og dryss over revet hvitost. Server og nyt! :) |
denne skal jeg følge med på fremover:)
|
takk for så mange gode suppeoppskrifter!
|
Veldig bra tråd!!
Reke og kveite suppe ...litt upresis oppskrift, da jeg tar det på feelingen Skrell rekene Smelt smør, og surr hvitløk og 3-4 sjalottløk i en stor kjele Ha i noen desiliter hvitvin, og reduser til halve Ha i alt rekeskallet 1 1/2 liter vann Kok i 20 minutter (ikke lenger) Jeg har også i det jeg måtte ha av grønnsaker som synger på siste vers Chilibiter (som jeg oppbevarer i frysen) Laubærblad Salt og pepper Nykvernet muskat Sil kraften Ha i kremfløte (omkring 2 dl) og et par skjeer Crème Fraîche Smak til med krydder, salt, pepper, chili, muscat, fersk gressløk Ha i kveite i biter - trekk i noen minutter til kveiten er klar Ha rekene i helt til slutt, og la stå i 1 minutt (uten å koke) Nyydelig festmat, med 8 karber for hele gryten :) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:17. |