Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Nybegynner med spørsmål

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 27-04-11, 18:48   #1
Livepive
Nytt Medlem

Medlem siden: Apr 2011
Livepive er på en erverdig vei

Nybegynner med spørsmål

Jeg og min samboer har begynte på LCHF for 2 dager siden, og foreløpig er vi veldig fornøyde! Jeg er forholdsvis slank, men ønsker og gå ned 5 kg.. allerede i dag var jeg nede på et tall jeg ikke har vært på en stund.

Jeg har noen spørsmål som jeg enda ikke har funnet gode svar på (lest masse artikler, undersøkelser, rapporter +++)

Mellommåltid/lunsj
Jeg er en knekkebrød jente, og trenger litt råd til hva man kan spise før trening, til lunsj (kantine på jobb) ++

Atkins
Ser at flere spiser Atkins-barene. Jeg leste på de at de inneholder veldig mye karbo i forhold til andre matvarer på LCHF-kostholdet. Er dette noe man skal spise sjelden, eller kan spise det til mellomåltid?

Kvalme
Er det normalt og bli litt kvalm i starten? Det er veldig uvant og spise så mye fett i forhold til tidligere, spiste kun magert tidligere og en del fullkornspasta ++

Andre tips?

Livepive er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Foreløpig ukjent Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 18:59   #2
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner med spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Livepive, her.

Jeg og min samboer har begynte på LCHF for 2 dager siden, og foreløpig er vi veldig fornøyde! Jeg er forholdsvis slank, men ønsker og gå ned 5 kg.. allerede i dag var jeg nede på et tall jeg ikke har vært på en stund.

Jeg har noen spørsmål som jeg enda ikke har funnet gode svar på (lest masse artikler, undersøkelser, rapporter +++)

Mellommåltid/lunsj
Jeg er en knekkebrød jente, og trenger litt råd til hva man kan spise før trening, til lunsj (kantine på jobb) ++

Lage lavkarbo-knekkebrød selv? De er KJEMPEgode! Søk i oppskriftsdelen av forumet Enkle og lage er det også!

Sitat:

Atkins

Sitat:

Ser at flere spiser Atkins-barene. Jeg leste på de at de inneholder veldig mye karbo i forhold til andre matvarer på LCHF-kostholdet. Er dette noe man skal spise sjelden, eller kan spise det til mellomåltid?

Ikke alle karbohydratene i atkinsbarene gir blodsukkerstigning - derfor står det "net carbs" på forsiden - dette er antall karbo som faktisk skal telles med

Sitat:

Kvalme

Sitat:

Er det normalt og bli litt kvalm i starten? Det er veldig uvant og spise så mye fett i forhold til tidligere, spiste kun magert tidligere og en del fullkornspasta ++

Ikke uvanlig En hjelp kan være og fordele fettet bedre over dagen, eller skjule det feks med oljedressing på salat, litt rømme til laksen og smeltet smør til grønnsakene, avokada sammen med reker, en skvett fløte i kaffen eller omeletten osv. Det pleier og gå over etterhvert! De to første ukene er ofte mest utfordrende

Andre tips? [/quote]

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 19:10   #3
Livepive
Nytt Medlem

åh, takk begynte og lure på de atkins-barene siden jeg hører så mange som spiser de

Gammel 27-04-11, 19:11   #4
arnakristin
Seniormedlem

arnakristin sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Hei,
Går du inn her så finner du bl.a. inspirasjonstråder til frokost, lunsj og middag og masse annet nyttig. Der finner du også en link til en brosjyre ’lavkarbo på 3 minutter’ som mange printer ut og henger opp på kjøleskapet.
Til alle nybegynnere på lavkarbo…

Kjøpeknekkebrød inneholder forholdsvis mye kh, ligger du høyt på lavkarboskalaen så kan man spise litt fiberrik eller så er denne hjemmelagde varianten en stor hit blant brukerne på forumet, kjempe enkel å lage; Nannahs supergode knekkebrød

Atkins barer
Du kan trekke i fra sukkeralkoholene (polyols), det er det som de kaller net carbs.

Sitat:

Klipp& lim fra: Til alle nybegynnere på lavkarbo…
Barer: De aller fleste typer barer er ikke egnet på lavkarbo, Atkins barene kan spises, men de bør ikke anses som måltiderstatninger. De innholder mye kunstig søtning som kan trigge søthungeren, noen opplever magebesvær ved inntak av kunstig søtningsmidler. Mange bruker barene som nød proviant og/eller godteri en sjelden gang.

Kvalme
En helt normal reaksjon når kroppen skal stilles seg om fra kh forbrenning til fettforbrenning.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 20:31   #5
Livepive
Nytt Medlem

hva med grønnsaker? ser jo at det er del karbohydrater, spesielt i rotgrønnsaker. Hører folk si at man skal spise grønnsaker som vokser oppå jorda, ikke nedi..

Også er det forholdet mellom fett/karbo/protein.. Mange matvarer inneholder mye fett, men lite karbo, eller mye protein, og mye fett, men lite karbo. Er det noe man skal tenke der? Hører folk si forskjellig der også.

Har laget et hefte med huskeregler, godkjent mat, oppskrifter, handlelister (da det er mye nytt som skal inn på kjøkkenet) + +, men mangler fortsatt litt kunnskap

Gammel 27-04-11, 20:43   #6
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Livepive, her.

hva med grønnsaker? ser jo at det er del karbohydrater, spesielt i rotgrønnsaker. Hører folk si at man skal spise grønnsaker som vokser oppå jorda, ikke nedi..

Også er det forholdet mellom fett/karbo/protein.. Mange matvarer inneholder mye fett, men lite karbo, eller mye protein, og mye fett, men lite karbo. Er det noe man skal tenke der? Hører folk si forskjellig der også.

Har laget et hefte med huskeregler, godkjent mat, oppskrifter, handlelister (da det er mye nytt som skal inn på kjøkkenet) + +, men mangler fortsatt litt kunnskap

Jeg antar du har kjøpt inn den nye atkinsboka? Du får svar på mesteparten av spørsmålene dine der - men man må gjerne lese gjennom et par ganger først (egenerfaring)

I hovedsak skal du kun konsentrere deg om å spise minst mulig karbo (jfr atkins), jevnt med protein (står mengde i boka) og godt med fett. Drikk mye vann! Hold deg til mest mulig ren mat. IKke tenk på ALT annet du kan måtte møte på underveis da blir du bare forvirret

En ting av gangen!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 10:06   #7
Mtenn100
Juniormedlem

Hvor: Akershus/Bærum
Alder: 69
Mtenn100 er på en erverdig vei

To spm som er viktige for meg:
1. Er friske jordbær noe man skal være varsom med? Det er tross alt 6-7g/100 karbo.
2. Før løp (som f.eks. sentrumsløpet) er det vanlig for karbospisere å legge inn litt ekstra karbomat (pasta , grovt brød , potet osv) dagene før løp. For å magasinere utholdenhet. HVA kan anbefales for oss som er lavkarbotilhengere og/eller på diett?? er det noem spesielt VI kan og bør spise før løp som 10 km eller halvmaraton osv.?

Mtenn100 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Spørsmål fra en nybegynner aurelie Spørsmål og svar 4 21-03-11 14:37
Nybegynner-spørsmål .... Flippy Ketolysekuren 3 18-04-10 13:57
Tre spørsmål fra en nybegynner Clarissa Eurodiett 2 21-10-08 22:47
Nybegynner med spørsmål:) nanban Induksjonen 2 12-10-05 23:25

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:36.