Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Gjær

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-07-11, 19:56   #1
Susi Q
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 11
Susi Q er på en erverdig vei

Gjær

Har gjær noen betydning for effekten av lavkarbo?

Susi Q er avlogget   Min kostholdsfilosofi: forsøker lav karbo Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 20:06   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Gjær

Sitat:

En mikroskopisk sopp som hovedsakelig blir brukt til brødbaking. Ølgjær og bakegjær er vanlige gjærsorter. Sammen med oksygen endrer gjær sukker til vann og karbondioksid. Når gjær blir tilsatt til deig med glutenrikt mel blir karbondioksidet fanget av gluten slik at deigen hever seg. Jo lavere temperaturen er, desto lengre tid tar det før deigen hever seg. Gjær blir aktiv mellom 25 C og 28 C

Det er vel helst dette med at når man ikke bruker hvetemel og sukker er det ikke noe poeng og tilsette gjær - jfr sitatet ovenfor?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 11-07-11, 18:15   #3
Susi Q
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 11
Susi Q er på en erverdig vei

Sv: Gjær

Takk for svar.
Fant denne oppskriften her på lav karbo sidene. Så strengt tatt er ikke gjæren nødvendig?
Da forstår jeg det også sånn at gjær har ingen betydning når det gjelder vekt reduksjon.
MVH Susi Q


Nannahbrød


Endelig et brød jeg er 100% fornøyd med.
Og som jeg synes blei minst like godt som mitt vanlige hjembakte

Nannahbrød.

6 store egg
1 beger creme fraishe
100 g malte mandler
100g malte valnøtter
150 g malte solsikkekjerner(Møllerens)
50g hele solsikkekjerner
4ss fiberhusk
et par never kli
1pose blå tørrgjær
1ts salt
bittelitt søtt

Rør alt sammen godt i kjøkkenmaskin.
ha røren i to silikonformer (om du bruker vanlige må du smøre dem godt)
Stek på nederste rille på varmluft 160g i
60-70 min.

Susi Q er avlogget   Min kostholdsfilosofi: forsøker lav karbo Svar med sitat
Gammel 11-07-11, 18:19   #4
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Gjær

Lager man brød med litt glutemel oppi vil gjæra få deigen til å heve.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-07-11, 15:06   #5
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Gjær

Jeg har laget dette brødet, men droppet pofiber og brukte istedet 1 ts JBK, 4 ss bakemiks (som er hvetegluten og melkeproteiner) og en ss kokosmel. Det hevet fantastisk bra, men ikke dropp bakepulveret for det. Tok først en runde heving med gjær, så slo jeg røra sammen og tilsatte bakepulveret før det gikk i formen. Dette for at futtet ikke skulle gå ut av pulveret under hevingen.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 13:38   #6
Susi Q
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 11
Susi Q er på en erverdig vei

Sv: Gjær

Takk for svar. Byttet ut gjær med bakepulver etter å ha rådført meg med Nannah. Synes i grunn det ble nesten det samme. Ble like bra

Susi Q er avlogget   Min kostholdsfilosofi: forsøker lav karbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gjær? spiren Spørsmål om matvarer og oppskrifter 18 08-12-10 19:49
Gjær? Gange Bakst 4 06-04-10 07:44
Gjær? msplum Spørsmål om matvarer og oppskrifter 4 16-04-08 23:31
gjær cilemora Ketolysekuren 2 16-09-07 02:17
Gjær ok? Fjonken Spørsmål og svar 7 07-03-06 08:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no