Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Starter 1. juni - Blir du med?

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 31-10-11, 06:53   #4576
Dollsine
Gjest

Sv: Starter 1. juni - Blir du med?

God morgen, eller fortsatt god natt om du vil. Mørkt er det i allefall!

Måtte dagen bli god for alle damer!

Spørsmål fra meg til den som vet noe mer om dette: jeg går ut fra at det også er en balanse med hvor mye fett en kan spise også? Altså, for at kroppen skal ta av eget lager og ikke av det som inntas i løpet av dagen? Tanken slo meg i går da jeg sjekket stixen og den ga ett pent utslag: hva var forbrent: eget eller inntatt fett?

Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 07:26   #4577
bente1
Seniormedlem

Medlem siden: Apr 2011
bente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlys

Godmorgen alle sammen! Ønsker dere alle en god mandag!

Opprinnelig lagt inn av Dollsine, her.

Spørsmål fra meg til den som vet noe mer om dette: jeg går ut fra at det også er en balanse med hvor mye fett en kan spise også? Altså, for at kroppen skal ta av eget lager og ikke av det som inntas i løpet av dagen? Tanken slo meg i går da jeg sjekket stixen og den ga ett pent utslag: hva var forbrent: eget eller inntatt fett?

I utgangspunktet er jo dette noe som de mener skal regulere seg selv gjennom "passe mett" prinsippet, Dollsine, for det du snakker om nå er jo å begrense kalloriiintaket. Men for de som det ikke regulerer seg selv for så er jo vanlig tommelfingerregel 21 cal pr kg kroppsvekt (den du har i dag) i inntak, og gredvis reduksjon ettersom vekta går ned.

bente1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose diett -> generell LCHF Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 07:49   #4578
Sanna 1
Medlem

Sanna 1 sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Vestlandet
Sanna 1 er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av bente1, her.

Godmorgen alle sammen! Ønsker dere alle en god mandag!

I utgangspunktet er jo dette noe som de mener skal regulere seg selv gjennom "passe mett" prinsippet, Dollsine, for det du snakker om nå er jo å begrense kalloriiintaket. Men for de som det ikke regulerer seg selv for så er jo vanlig tommelfingerregel 21 cal pr kg kroppsvekt (den du har i dag) i inntak, og gredvis reduksjon ettersom vekta går ned.

Wow, da skal jeg ha ca. 1250 kcal, jeg da.....

Gammel 31-10-11, 07:50   #4579
Lille venn
Juniormedlem

Lille venn sin avatar

Lille venn er på en erverdig vei

God morgen alle sammen

Da har jeg hatt en helg uten pc, så nå får jeg lese meg opp på helgen deres. Ha en fin mandag

Lille venn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 08:01   #4580
bente1
Seniormedlem

bente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av Sanna 1, her.

Wow, da skal jeg ha ca. 1250 kcal, jeg da.....

Jo, men det er for vektnedgang, Sanna, du skal jo ikke mer ned i vekt, så da gjelder det ikke

bente1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose diett -> generell LCHF Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 09:13   #4581
MariaB
Seniormedlem

Medlem siden: May 2009
MariaB er ny på veien

God morgen!

Som jeg har sagt før, nå i permisjonen er mandager min favorittdag! Ro i heimen og en god kopp kaffe, det er hellig tid!

I dag fyller minstegullet mitt 1 år dere! For et år siden i dag var jeg hjemme og ventet på rier etter at vannet gikk på natta, og kl 20.21 samme kveld ble vi foreldre til nok en nydelig gutt Tenk at den lille babyen vi fikk da, i dag er en deilig rampete gutt som river ned alt jeg har av pynt og er strålende blid og travel hele dagen

MariaB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, ca 50-70 gr kh Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 09:44   #4582
Sanna 1
Medlem

Sanna 1 sin avatar

Jo, men det er for vektnedgang, Sanna, du skal jo ikke mer ned i vekt, så da gjelder det ikke

Jeg skjønte den, men syntes det var litt morsomt....
En periode, gikk denne vektreduksjonen litt til hode på meg, da hadde det tallet vært en velkommen gave !
Lurer på hva som er tallet for å holde vekten ?
Etter et halvt år på LK, er kroppen tydeligvis veeeldig vant med veeeldig lite kh, for det skal ikke mange grammene over, før en øker i vekt !

Gammel 31-10-11, 16:08   #4583
Dollsine
Gjest

Hm... Var litt uklar i morges jeg...
Jeg er klar over at man skal spise seg passe mett. Jeg tenkte mer på om jeg bør ha en maks mengde med fett pr dag også, slik at kroppen blir nødt til å ta av eget lager. Altså maks antall gram kh, maks antall gram protein og evt maks antall gram fett. Forstår dere hva jeg mener?

Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 16:29   #4584
Sanna 1
Medlem

Sanna 1 sin avatar

Hm... Var litt uklar i morges jeg...
Jeg er klar over at man skal spise seg passe mett. Jeg tenkte mer på om jeg bør ha en maks mengde med fett pr dag også, slik at kroppen blir nødt til å ta av eget lager. Altså maks antall gram kh, maks antall gram protein og evt maks antall gram fett. Forstår dere hva jeg mener?

Dette gikk jeg etter da jeg skulle ned :

Fett: 150
Karb: 10-15
Prot: 60-70 g
Men veldig ofte lå kh på under 10.

Gammel 31-10-11, 17:56   #4585
bente1
Seniormedlem

Dollsine: Det jeg mente med slik jeg svarte er at protein og kh gir seg litt selv, så du må regulere fettet etter hvilket kalorinivå du bør ligge på. For deg ville jeg nok sagt godt under 10g kh, max 60-70g proteiner og resterende fett opp til et kalorinivå som du går ned på. Hvor det ligger, må du nesten prøve deg fram til. Når du har såpass vanskelig for å gå ned, ville jeg satt kalorinivået til 1500 i første omgang og sett hvordan det fungerte. Med 60g protein og 10g kh blir det da plass til ca 130g fett. Du kan ikke gå så veldig mye under 60g protein, i alle fall ikke hver dag, så dersom du må gå lavere på kaloriinntaket enn 1500 for å gå ned, må du da ytterligere ned på fettet naturlig nok. Prøv dette stegvis, start med 1500, går du ned på det, så behold det, går du ikke ned, så reduser til 1400, dette helt til kroppen begynner å gi etter

Nå har vi spist her, deilige biff-burgere med ost og bacon, så nå skal jeg ordne meg for å gå ut og ta noen danser, snakkes senere

Gammel 31-10-11, 19:06   #4586
Dollsine
Gjest

Da skjønner jeg hva du mener Bente. Og vet du... 10 g kh er for mye. 5-7 er maks, helst under 5 g/dag. Proteinene skal jeg holde på 70 g maks (målvekta). Jeg sliter dog med å få meg nok kcal da; faktisk har jeg de siste 2-3 dagene vært under 1300, men uten å være sulten. Det var også en grunn til at jeg spekulerte på det med om hvor går grensen for når kroppen begynner å forbrenne eget fett fremfor det som spises.

Altså (jeg er ikke god på å forklare med få ord): Kan det være at hvis det tilføres for mye fett utenfra så brukes det opp før kroppens eget? Jeg vet at Skaldeman mener det motsatte, men kan det være noe i dette?

Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 20:59   #4587
bente1
Seniormedlem

Tilbake igjen etter å ha fått svingt litt på hoftene

Hvis du ikke er sulten på mer enn 1300 Dollsine, så skal du ikke spise mer enn 1300 heller. Det er jo ett viktig prinsipp at en ikke skal spise etter at en er mett, jeg tenkte mer 1500 som en øvre grense. Mente absolutt ikke at du skulle presse i deg mer enn du følte behov for
Veldig mange, ikke bare Skaldemann, som mener at kroppen trenger tilstrekkelig med fett for å være villig til å gi slipp på fettet som er på kroppen. -men det er jo klart - et sted går jo grensen, overspiser man på fett, så er det jo uansett ovespising Viktig å finne rette balansen for deg tror jeg - nok til at kroppen ikke holder på fettet og nok til å holde deg noenlunde mett, men allikevel ikke så mye at du ikke går ned i vekt

Det med proteiner skal faktisk regnes ut fra "fettfri" vekt, så når man er normalvektig skal man likevel bare ta tre fjerdedeler av den vekten som antall gram proteiner man trenger, så 60 burde likevel være mer enn nok nok hvis du ønsker å stramme inn på noe annet enn fettet.... Overflødige proteiner omdannes jo til glukose, som igjen påvirker blodsukker, insulin og veskeansamling i kroppen

Gammel 31-10-11, 22:09   #4588
Dollsine
Gjest

Hvis du ikke er sulten på mer enn 1300 Dollsine, så skal du ikke spise mer enn 1300 heller. Det er jo ett viktig prinsipp at en ikke skal spise etter at en er mett, jeg tenkte mer 1500 som en øvre grense. Mente absolutt ikke at du skulle presse i deg mer enn du følte behov for
Veldig mange, ikke bare Skaldemann, som mener at kroppen trenger tilstrekkelig med fett for å være villig til å gi slipp på fettet som er på kroppen. -men det er jo klart - et sted går jo grensen, overspiser man på fett, så er det jo uansett ovespising Viktig å finne rette balansen for deg tror jeg - nok til at kroppen ikke holder på fettet og nok til å holde deg noenlunde mett, men allikevel ikke så mye at du ikke går ned i vekt

Det med proteiner skal faktisk regnes ut fra "fettfri" vekt, så når man er normalvektig skal man likevel bare ta tre fjerdedeler av den vekten som antall gram proteiner man trenger, så 60 burde likevel være mer enn nok nok hvis du ønsker å stramme inn på noe annet enn fettet.... Overflødige proteiner omdannes jo til glukose, som igjen påvirker blodsukker, insulin og veskeansamling i kroppen

Takk Bentemor! Jeg skrev 1300 kcal, mens det enkelte dager er nede på 8-900. Det kan være litt lite, men så lenge kroppen ikke sier fra så lar jeg det stå til.

Så om det siste du sier: 60 g proteiner? Altså mindre enn det som er ønsket målvekt? Hvorfor?

Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 22:30   #4589
bente1
Seniormedlem

Takk Bentemor! Jeg skrev 1300 kcal, mens det enkelte dager er nede på 8-900. Det kan være litt lite, men så lenge kroppen ikke sier fra så lar jeg det stå til.

Så om det siste du sier: 60 g proteiner? Altså mindre enn det som er ønsket målvekt? Hvorfor?

8-900 er nok litt lite hvis det er ofte, for da kan man gå på sparebluss, men er du mett da, skal du heller ikke presse i deg noe, så det er en vanskelig balanse...

Variasjonen de aller fleste gir (i alle fall i det jeg har lest) ang proteiner er fra 0.5 til 1,5g pr kg av FETTFRI vekt. Hvis man regner at man som normalvektig kvinne har ca 25% fett betyr det at fettfri vekt når man veier 70 kg er 52.5 kg. 60g proteiner burde derfor være nok for en godt voksen kvinne som ikke trener mye, men kommer jo også an på hvor mye muskelmasse du har å vedlikeholde. Ønsker du spise mer, er det noe annet, bare føl litt på hvor mye det påvirker blodsukkeret ditt

Gammel 31-10-11, 22:45   #4590
Dollsine
Gjest

8-900 er nok litt lite hvis det er ofte, for da kan man gå på sparebluss, men er du mett da, skal du heller ikke presse i deg noe, så det er en vanskelig balanse...

Variasjonen de aller fleste gir (i alle fall i det jeg har lest) ang proteiner er fra 0.5 til 1,5g pr kg av FETTFRI vekt. Hvis man regner at man som normalvektig kvinne har ca 25% fett betyr det at fettfri vekt når man veier 70 kg er 52.5 kg. 60g proteiner burde derfor være nok for en godt voksen kvinne som ikke trener mye, men kommer jo også an på hvor mye muskelmasse du har å vedlikeholde. Ønsker du spise mer, er det noe annet, bare føl litt på hvor mye det påvirker blodsukkeret ditt

hm.... dette med fettfri kroppsvekt visste jeg ikke. Har aldri hørt eller lest om det heller. Må spekulere i dette. Takk til deg.

Nå er det godnatt fra meg.

Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 23:00   #4591
bente1
Seniormedlem

Skal prøve å lete opp hvor jeg har lest det Dollsine

Nattinatt til deg, nå er det leggetid for meg også

Gammel 01-11-11, 07:34   #4592
Dollsine
Gjest

God morgen. Våknet sannelig i dag og. Det er et godt tegn for en god dag
Ønsker dere alle en givende dag venner!

Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 08:19   #4593
bente1
Seniormedlem

Godmorgen alle sammen!
Ønsker dere alle en fin dag

Gammel 01-11-11, 09:39   #4594
Sanna 1
Medlem

Sanna 1 sin avatar

Åhhhhhhh, ingen god dag.
Våknet kl. 01.45 med en he.... migrene.
Med varmepute på panna (kald klut funker ikke lenger) og bøtte ved senga, - led jeg meg gjennom natta uten søvn. Stakkars den snille gubben min, som måtte opp midt på natta og varme puta i microen for meg.....
Takk og lov at jeg ikke skal på jobb i dag, det hadde jeg neppe greid.
Nå har to medisineringer tatt toppen av det, men det ligger der og ulmer.
Jeg har vanligvis ganske høy smerteterskel, men ikke når det gjelder migrene.
Hadde noen pekt på meg med en pistol, når det var på det værste, hadde jeg rett og slett tryglet: Skyt meg !

Gammel 01-11-11, 09:46   #4595
Pruttilutt
Seniormedlem

Pruttilutt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bodø
Alder: 36
Pruttilutt har en fantastisk aura rundt segPruttilutt har en fantastisk aura rundt seg

Stoffskiftet er sjekket, og var innenfor normalområdet, selv om det er lenge siden. Burde ha snakket med legen om det igjen. Hva spør man om da; hvordan måles en evt insulinresistens?

Dette må avtales på legekontoret. Det fins en blodprøve (Hba1c) som måler det gjennomsnittlige blodsukkeret bakover i tid, 3 måneder om jeg ikke tar heeeelt feil. Dersom denne er forhøyet eller du har kliniske tegn til insulinresistens (mye tørst, lite vannlating, svimmelhet, kvalme osv) kan det utføres en glukosebelastning. Da er det stikk i fingeren for måling av fastende blodsukker, etterfulgt av 2 x 2,5 dl rent druesukkervann. Det er heftige saker smaksmessig. To timer på venterommet må påregnes. Etter to timer måles blodsukkeret på nytt igjen. Denne undersøkelsen gir best bilde om hvordan kroppen reagerer og gir en solid pekepinn i retning insulinresistanse. Om jeg bøyde det ordet rett.

I dag fikk jeg beskjed om at jeg kan begynne i ny avdeling på jobb.

Kjempeglad på dine vegne, snuppa! Det ordner seg som regel alltid, hva?

Opprinnelig lagt inn av Nysgjerrig nok, her.

Hei damer!

Ville bare si hei: og at jeg er i live og sånt.
Har lest litt bakover, oppfatter at det er flere enn meg som har vært borte litt. Godt det er noen som holder liv - Takk!

Sånn apropo mat: akkurat nå mumser jeg litt på disse karamellene med peanøtter. Slettes ikke værst! Hadde muligens oppi litt mye sukrin - for første gang tror jeg at jeg forstår hva dere mener når dere sier det smaker litt kaldt.. For det gjør det, - men godt lell' ja.
http://lchf-bloggen.blogspot.com/201...-snickers.html

Mmmm, har tenkt lenge på de der. Lagde en god julekonfekt i går som står på gjørelisten for i år også, mulig disse også skal lages. Når det kommer til sukrin bruker jeg erstatte halvt om halvt med Natreen og Sukrin melis. Da smaker det ikke kaldt eller (gir i alle fall meg) halsvonde.

Jeg er her, sort of.

Pruttilutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng ketogen livsstil Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 12:13   #4596
bente1
Seniormedlem

Å, Sanna, stakkars deg, sender deg mange gode tanker for rask bedring

Pruttis: Så godt å høre fra deg vennen savner deg når du er så lenge vekke vet du! Ja, heldigvis ordnet det seg med ny jobb. Begynner i midten av desember, så jeg kan gå jul og nyttår glad i møte. Må bare kjempe meg igjennom de siste ukene her, det er tungt, for sjefen min snakker overhodet ikke til meg... Mulig hun har fått noen påpakninger "bak lukkede dører" og klandrer meg for det.
Appropos sjokolade: Jeg lagde hjemmelaget Bounty sjokolade med et fyll jeg fant på forumet her inne og hjemmelaget sjokolade av råkakao rundt. Den ble veldig god, sønnen elsket den, og var overlykkelig for at jeg hadde laget noe lavkarbo godt, så jeg må bli flinkere til å teste det av og til. Har liksom tenkt at det er like greit å venne seg mest mulig av med denslags, men må nok helt klart finne noen alternativer til min flinke stanhaftige sønn i alle fall

Måtte dele denne med dere, sterke, skjønne damer:
Strong women are those who know the road ahead will be strewn with obstacles, but they still choose to walk it because it’s the right one for them.
Strong women are those who make mistakes, who admit to them, learn from those failures, and then use that knowledge.
Strong women are sometimes beat down by life, but they still stand back up and step forward again.
Strong women are easily hurt, but they still extend their hearts and hands, knowing the risk and accepting the pain when it comes

Gammel 02-11-11, 07:24   #4597
Dollsine
Gjest

Pust pes pust pes... Litt travle dager her denne uka, med aktiviteter på ettermiddag og kveld. Heldigvis liker jeg at det skjer litt innimellom og koser meg med det. Og heldigvis 2, så er det ikke sånn hele tiden

Har lest gårsdagens aktiviteter, koselig å lese Prutti og Lille venn igjen! Sanna: jeg er med deg og forstår hvordan du har det! Og Bente, du er still going strong. Klem til deg.

Nå er det snart på tide å gjøre seg fortjent til lønna si. Ønsker alle får en dag de ser tilbake på med glede.

Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 07:31   #4598
bente1
Seniormedlem

Godmorgen alle sammen, ønsker dere alle en god dag!

Jeg rekk ikke innom dere etter salsaen i går, måtte spise litt og skravlet litt med sønnen, og vips var klokka laaangt over leggetid. Nå tror (håper) jeg uka mi roer seg litt ned. Kjenner nakken er så stiv at jeg nesten ikke kan bevege den, så det totale stressnivået den siste tiden har nok vært i høyeste laget....

Gammel 02-11-11, 08:03   #4599
Lille venn
Juniormedlem

Lille venn sin avatar

Lille venn er på en erverdig vei

God morgen alle sammen

Ja nå er det alt november, og jeg vet det er alt for tidlig, men har noen av dere begynt å tenke på julebaksten......? Jeg har aldri bakt en eneste lavkarbo kake eller godteri, men jeg har lyst til å lage noe til jul. Har dere andre tenkt på hva dere skal lage.....? Ha en fin dag

Lille venn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 09:17   #4600
MariaB
Seniormedlem

Medlem siden: May 2009
MariaB er ny på veien

God morgen!

Håper dere har en flott dag på jobb, damer!

Lille Venn: Jeg har heller aldri prøvd meg på lavkarbo julebakst, men ser det er en hel tråd om emnet, så det burde gå bra!

Jeg er hjemme i dag og prøver å slappe av litt. Det er en smule vanskelig med en 1 åring som har funnet ut at alle vinduskarmer bør være tomme og alle duker bør ligge på gulvet...herreminhatt for et tempo!
I går var jeg og mamma i byen og fikk begynt på julehandelen. Kjøpte juleantrekk til gutta og et par julegaver. Det er godt å ha begynt, men kontoen er offisielt skrapt

Jeg skal inrømme at det går litt så som så med maten. Jeg prøver å være bevisst, og spiser ikke brød, potet, ris, pasta osv. Har vært borti sukkeret ved et par anlendninger, men ikke noe fråtsing.
Men i går f.eks spiste jeg litt pizza, den var laget med grov bunn, men allikevel...Og det blir jo litt som Dollsine skrev at plutselig blir det både mye fett og mye karbo, og det er jo ikke bra!

Mitt første delmål er iallefall å holde meg unna denne forbaska sjokoladen, så tar jeg det derfra.

MariaB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, ca 50-70 gr kh Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Starter Jillian Michaels 30 day shred i dag! Noen som blir med? Fofa Trening 1875 27-01-15 16:10
6. juni thomas71 Generell diskusjon 6 06-06-11 20:57
Noen som starter i morgen 8. juni? Thida Ketolysekuren 24 13-06-09 19:16
Konferanse 19. juni Sprudle Generell diskusjon 20 07-06-07 15:11

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:42.