Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Jeg hater grønnsaker

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 07-11-11, 17:57   #26
VSB
Seniormedlem

VSB sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Jeg hater grønnsaker

Mitt forslag mens du arbeider med grønnsaker er å skjule det i andre retter. Revne gulrøtter og finskåret løk i en kjøttsaus (tomater / saus er jo også grønnsaker). Frossen spinat er jo veldig finhakket og hvis du ser forbi fargen, så kan den dyttes i mye rart. Jeg laget noen kjøttkaker med egg og spinat, samt en slags eggemuffins med spinat som begge ungene spiste uten problem og er det noe de er skeptiske til så er det alle grønne prikker.

Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 18:11   #27
kvaifaen
Juniormedlem

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Bergen
kvaifaen er på en erverdig vei

Jeg har egentlig fått svar på det jeg lurte på og skal prøve meg frem

Takk for tips alle sammen !!

Gammel 07-11-11, 18:20   #28
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem

<insert_scary_name_here> sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

I og med at det finnes så utrolig mange ulike grønnsaker, som smaker så utrolig variert, blir det litt "barnslig og trassete" for meg å si så bastant at man ikke liker noe som helst av grønnsaker. Du får bare overse det jeg skriver om du mener jeg er for krass eller har misforstått noe, men det er bare min mening...

Liker du potetgull, så kan du prøve å fritere sellerirot. Liker du lasagne kan du prøve med squahlasagne. Det finnes så ufattelig mange varianter du kan lage, om du bare vil er jeg bortimot HELT sikker på at du finner noe du liker. Om som noen andre har skrevet, smak er en tilvenningssak. Du lærer deg ikke å like noe ved å bare rynke på nesa når du ser, og ikke faktisk smake på det.

For min egen del - jeg har vokst opp med at blomkål, brokkoli, gulrøtter og poteter blir kokt i hjel, sånn omtrent så det bare blir en vassen graut... Så jeg har sagt at jeg ikke liker det. Men når jeg får tilberede det selv på "ordentlig" vis, er det godt. Men det var en liten barriere å komme over.

Gammel 07-11-11, 18:21   #29
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av <insert_scary_name_here>, her.

I og med at det finnes så utrolig mange ulike grønnsaker, som smaker så utrolig variert, blir det litt "barnslig og trassete" for meg å si så bastant at man ikke liker noe som helst av grønnsaker. Du får bare overse det jeg skriver om du mener jeg er for krass eller har misforstått noe, men det er bare min mening...

Liker du potetgull, så kan du prøve å fritere sellerirot. Liker du lasagne kan du prøve med squahlasagne. Det finnes så ufattelig mange varianter du kan lage, om du bare vil er jeg bortimot HELT sikker på at du finner noe du liker. Om som noen andre har skrevet, smak er en tilvenningssak. Du lærer deg ikke å like noe ved å bare rynke på nesa når du ser, og ikke faktisk smake på det.

For min egen del - jeg har vokst opp med at blomkål, brokkoli, gulrøtter og poteter blir kokt i hjel, sånn omtrent så det bare blir en vassen graut... Så jeg har sagt at jeg ikke liker det. Men når jeg får tilberede det selv på "ordentlig" vis, er det godt. Men det var en liten barriere å komme over.

Enig med deg.

Gammel 07-11-11, 18:34   #30
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Det smaker ganske ulikt å få grønnsakene servert rå, woket, kokt eller most sammen. Og alene er det kjedelig mat for ikke bare deg.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-11-11, 00:52   #31
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Jeg kjenner at jeg har lyst til å ta en alvorsprat med foreldrene til trådstarter og endel andre...

Gammel 08-11-11, 13:05   #32
Aline
Admin

Aline sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Alder: 43
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Mine foreldre matet meg med grønnsaker fra starten av, inkl hjemmelaget babymat med masse grønt. Jeg åt som en gris, til det plutselig ikke smakte lenger. Når man brekker seg så er det kanskje ikke alltid dårlig oppdragelse som ligger til grunn?

Jeg måtte smake, og jeg smakte som liten. Men det hjalp ikke...!
Dette er ikke deres feil.

Poenget mitt er at om dette kan skje meg, så kan det fint skje andre. Og dermed er det ikke nødvendigvis foreldrene sin skyld...

Nybegynnerinfo!

Sist redigert av Aline : 08-11-11 kl 13:49.
Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-11-11, 14:35   #33
kvaifaen
Juniormedlem

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Mine foreldre matet meg med grønnsaker fra starten av, inkl hjemmelaget babymat med masse grønt. Jeg åt som en gris, til det plutselig ikke smakte lenger. Når man brekker seg så er det kanskje ikke alltid dårlig oppdragelse som ligger til grunn?

Jeg måtte smake, og jeg smakte som liten. Men det hjalp ikke...!
Dette er ikke deres feil.

Poenget mitt er at om dette kan skje meg, så kan det fint skje andre. Og dermed er det ikke nødvendigvis foreldrene sin skyld...

Jeg og brekker meg om jeg spiser wokk og div.. Og det har jeg alltid gjort..
Vil ikke si at det er forelderen(!) min sin feil når hun alltid prøvde å lure i meg grønnsaker..

Men jeg har funnet ut at jeg kaaaan spise grønnsakssuppe vist den går i blenderen først, sånn at det nesten ikke er noen klumper..

Gammel 08-11-11, 15:36   #34
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 40
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av kvaifaen, her.

Men jeg har funnet ut at jeg kaaaan spise grønnsakssuppe vist den går i blenderen først, sånn at det nesten ikke er noen klumper..

Da er det en god løsning, det. Kanskje det går med mos/puré av ting også?

Må si meg enig i at jeg synes det er litt ekkelt å komme med antagelser om folks oppvekst og oppdragelse på grunn av trøbbel med matvarer/grønnsaker. Unødvendig å spekulere i slikt, synes jeg - bedre å heie på alle som, uansett alder, viser interesse for maten og vilje til å ta best mulig vare på kroppen sin. Det er en god prioritering, uansett om man er fem eller tjuefem når man kommer til den!

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 08-11-11, 21:56   #35
kvaifaen
Juniormedlem

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Da er det en god løsning, det. Kanskje det går med mos/puré av ting også?

Må si meg enig i at jeg synes det er litt ekkelt å komme med antagelser om folks oppvekst og oppdragelse på grunn av trøbbel med matvarer/grønnsaker. Unødvendig å spekulere i slikt, synes jeg - bedre å heie på alle som, uansett alder, viser interesse for maten og vilje til å ta best mulig vare på kroppen sin. Det er en god prioritering, uansett om man er fem eller tjuefem når man kommer til den!

Enig
Kanskje det.
Det viktigeste er at du prøver og gjør ditt beste..
Alle har forskjellige smaker og ting man liker og ikke liker!

Etter alle tipsene og svarene på det jeg lurte på nå er jeg vertfall godt på vei

Gammel 09-11-11, 13:40   #36
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Minsten min hater også grønnsaker, men siden jeg bruker grønnsakkraft i sauser og jevner med moste grønnsaker, får han det i seg.
Han reagerer på konsistensen av grønnsakene, men enkelte typer grønnsaker reagerer han mest sannsynlig allergisk på, fordi han blir kvalm og kaster av og til opp. Disse grønnsakene bruker jeg ikke i mat han kan spise (paprika er for ham noe av det verste; fører garantert til kvalme/oppkast).
Må ellers få lov og si at det er slett ikke alltid foreldrene sin "feil" at ungene ikke spiser grønnsaker.
Hos oss kjørte vi i mange år, når ungene var små, at vi alle seks bestemte middag en dag i uka på den betingelsen at alle måtte smake på maten, mens lørdagen var pizzadag fast.
Resultatet ble at 2 av mine fire er like glad i grønnsaker som meg, en liker alt unntatt løkfamilien og en må altså få grønnsakene most inn i saus f.eks.

Gammel 09-11-11, 21:14   #37
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Vil bare si at etter rundt 3 år med å spise 3-4-5hundregram grønnsaker nesten hver bidige dag...vel...så er jeg på grensa til å "hate" grønnsaker. Jeg har tilberedt alle grønnsaker på alle mulige måter og spist dem. Jeg er skikkelig lei av det meste, og om jeg ikke ser en tomat mer så er det det helt greit for meg.

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 21:37   #38
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Jeg har alltid elsket grønnsaker, mens broren min har hatet det. Han var nesten 30 før han spiste salat. Han var en av de som vrengte toppingen av grandisen for å få pillet ut all paprikaen.
Men etter at han turte å smake på ting har han inrømmet at han burde nok blitt pushet litt hardere i oppveksten (selv om han spydde og hørtes ut som han skulle dø )

Gammel 09-11-11, 22:37   #39
Bønna200
Seniormedlem

Bønna200 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Jeg elsker grønnsaker og spiser ca en kilo hver dag

Det er jo utrolig forskjellige smaker og måter å tilberede det på. Klart det finnes noe du liker. Du må bare prøve deg fram

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg hater Dolly! Sammy Ketolysekuren 4 15-12-08 22:43
Grønnsaker Hannehk Ketolysekuren 9 18-07-08 13:34
Jeg HATER mygg!!! Hjeeeeeeeeeeeelp!!! Merete A Generell ernæringsdebatt 16 14-07-06 20:11
Sukker - jeg hater deg!!! Miroslav Spis deg ned i vekt med Skaldeman 6 22-03-06 17:04
Grønnsaker Nille Type O 0 11-12-04 00:26

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:38.