Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Plast- og stålboller brukes til hva?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 27-12-11, 09:21   #1
sistegang
Seniormedlem

sistegang sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 62
sistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlys

Plast- og stålboller brukes til hva?

Har fått ny Kenwood Major til jul. Det er to boller med. Er bruksområdet forskjellig for plast- og stålboller?

sistegang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 10:04   #2
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Plast- og stålboller brukes til hva?

Stålbollen til ting som skal lunkes først ... og til marengs. Altså - trenger du smeltet smør og tilfeldigvis har en plate med litt restvarme så er det stålbollen på plata med smørret oppi. Og om en oppskrift si er "rør smør og sukker hvitt" så er det greit å lunke opp bollen litt først - da går røringen mye raskere.

For marengs så er det lettere å få bort alle fettrester og få den stiv i stål i forhold til plast. Ja, det er små fordeler, men nok til at jeg heller tar stålbollen når begge er rene og står i skapet.
Har ikke tenkt så mye over når jeg ville bruke plast, egentlig.. Alle ganger hvor det ikke har noe særlig å si?

Gammel 27-12-11, 10:10   #3
sistegang
Seniormedlem

sistegang sin avatar

sistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlys

Takk for svar.

Gammel 27-12-11, 10:10   #4
Señora
Seniormedlem

Señora sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Rogaland
Señora har en fantastisk aura rundt segSeñora har en fantastisk aura rundt seg

Gjærdeig skal visstnok i plastbollen, har jeg hørt, aldri prøvd, kjøttfarse og lignende skal i stål.

Señora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med telling av kalorier Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 10:51   #5
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Og jeg har ALDRI tenkt på at det er forskjell! Har bare tenkt at det er greit å ha to boller når jeg styrer som verst til bursdager etc. Stålbollen står på maskinen hele tiden, plastbollen har egen plass i skapet med alle duppedittene til pølsehorn, kjøttkvern etc oppi!

Man lærer noe nytt hele tiden!

Gammel 27-12-11, 12:34   #6
timich
Medlem

timich sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Indre Agder
Alder: 48
timich har en fantastisk aura rundt segtimich har en fantastisk aura rundt seg

Jeg kjøpte min for mange mange år siden, og da fulgte det kun med plastbolle. Så jeg bruker plastbollen til alt, funker brillefint

Gammel 27-12-11, 14:32   #7
kamp
Seniormedlem

kamp sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Jeg bruker som regel stål bollen til kjøtt og plastbollen til gjærdeig men tenker ikke noe særlig over det

Gammel 27-12-11, 15:31   #8
ToreH
Gjest

Plast eller stål har ingen betydning for selve maten, smaken eller konsistensen. Stålbolle er dyrere og designmessig "renere" i looken.

Men den største forskjellen er når man skal vaske den i oppvaskmaskinen. Stålbollen tørker, plastbollen tørker ikke inne i maskina under tørkeprogrmmaet.

Tørker ikke noen av delene, så er det oppvaskmaskinen som ikke har bra nok tørkeprogram.

Mieles oppvaskmaskin (toppmodellen) skal være bedre til å tørke plastdeler og kunststoff enn andre merker siden de har automatisk åpning/lukking av døren underveis i tørkeprogram. Denne maskina koster veil rundt 25000,- så spørs om den er verdt det....

Kjøpte akkurat toppmodellen til Siemens og den tørker stålbollen til Kenwood maskina knusktørr. Det gjorde ikke den gamle billigmaskina vår.

Oppsummert:

Stålbolle er best på flere måter enn bare matlagingen så bruk den du. Kan ha den andre i reserve...

Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 15:37   #9
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Jeg har hatt kun plastbolle til min i alle år. All mat går an å lage i den.

Tørker i oppvaskmaskina gjør den også Og jeg har "middels" dy maskin.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 15:56   #10
ToreH
Gjest

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Jeg har hatt kun plastbolle til min i alle år. All mat går an å lage i den.

Tørker i oppvaskmaskina gjør den også Og jeg har "middels" dy maskin.

Har ikke noe med prisen på oppvaskmaskina å gjøre. Plast, kunststoff etc tørker dårligere enn glass, stål og porselen. Sånn er det bare, og derfor utvikler jo leverandører maskiner som stadig blir bedre til å tørke også dette stoffet

Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 16:01   #11
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Jeg er ikke så fan av plastboller. Veldig ofte kan både smak og farge sette seg fast. Da er det bedre med stål eller glass. Eller tre hvis det er snakk om fjøler.
Feks, bare lukt på ei brusflaske i plast.. Selv om flasken er vasket og skyllet ørten ganger sitter lukten der..
Og det er jo ikke uten grunn at stålsåpen funker for å fjerne lukt!

Gammel 27-12-11, 16:02   #12
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

I min 7 år gamle maskin har det i vertfall plast alltid tørka

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 18:05   #13
TrillTrall
Seniormedlem

TrillTrall sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Og det er jo ikke uten grunn at stålsåpen funker for å fjerne lukt!

Hva er stålsåpe?!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 18:08   #14
Mariann S
Seniormedlem

Mariann S sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Hva er stålsåpe?!

Stålsåpe

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 18:13   #15
TrillTrall
Seniormedlem

TrillTrall sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Mariann S, her.

Stålsåpe

Hm. Den fikk ikke akkurat skryt av den eneste anmeldelsen som var lagt inn da. Noen her som har prøvd den og mener den virker?

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 18:13   #16
Tulla1966
Medlem

Tulla1966 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østlandet
Tulla1966 er på en erverdig vei

Hva er stålsåpe?!

Se eksempel på stålsåpe her:
http://www.enklereliv.no/productDetails.aspx?pId=1734

Tulla1966 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 18:16   #17
langaard
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2010
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Hm. Den fikk ikke akkurat skryt av den eneste anmeldelsen som var lagt inn da. Noen her som har prøvd den og mener den virker?

Jeg har prøvd den, og syns ikke den funker

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 18:28   #18
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Jeg synes den funker. Jeg har hatt min i over 15 år. Jeg merker det især når jeg vil ha bort løk- og lakslukt.

Gammel 27-12-11, 23:27   #19
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Funker ikke en dritt på meg hvertfall....

Gammel 28-12-11, 19:17   #20
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Funker ikke en dritt på meg hvertfall....

Jeg synes den er utmerket. Tar bort stygg lukt. Men jeg kom til å tenke på parfyme... En parfyme som lukte godt på andre kan lukte høgg og kattpiss på meg, kanskje det er noe i huden som responderer ulikt både på parfyme, stålsåpe og annet?

Gammel 28-12-11, 22:28   #21
sistegang
Seniormedlem

sistegang sin avatar

Takk for svar om bollene, og informasjon om noe jeg ikke visste om. Er nå så nysgjerrig at jeg må ut å kjøpe meg ei stålsåpe jeg også.

Gammel 28-12-11, 23:19   #22
ToreH
Gjest

Opprinnelig lagt inn av sistegang, her.

Takk for svar om bollene, og informasjon om noe jeg ikke visste om. Er nå så nysgjerrig at jeg må ut å kjøpe meg ei stålsåpe jeg også.

Ja, det funker ikke, så hvorfor ikke prøve?

Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 20:35   #23
Ninasju
Medlem

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Bergensområdet
Ninasju er ny på veien

Stålsåpen funker fantastisk! Egen erfaring så kjøp deg en og prøv. Meget bra til løk og fiskelukt. Og diesel (hadde fått på meg da jeg fyllte på bilen )

Ninasju er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Har mye egg som må brukes opp :) helenemor25 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 14-11-10 14:08
Carob, hva brukes det til? j88 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 23-09-09 17:49
Hva brukes johannesbrødkjernemel til? Regan Ketolysekuren 10 13-01-09 21:58
Johannesbrødkjernemel, hva brukes det til? Superslimithink Spørsmål og svar 1 18-09-08 23:11
Kan dette brukes? Fleskepølsa Induksjonen 3 11-02-04 18:20

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:49.