Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

spelt og ketose

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-04-05, 16:04   #1
Bamseline
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2005
Innlegg: 93
Bamseline har en fantastisk aura rundt segBamseline har en fantastisk aura rundt seg

spelt og ketose

Jeg har nå fått beskjed om å starte på en sukker og gjær fri kur.

Det jeg lurer på er om jeg kommer i ketose da?

Jeg har fått beskjed om å spise spelt brød fra Helios(helsekosten) som inneholder under 1 gram gjær. Ellers inneholder det spelt, havsalt, gjær.(tror det var alt)

jeg skal spise og IKKE spise akkurat det samme som jeg gjorde på ketogen dietten.

Jeg likte det brødet veldig godt, kanskje litt tørt, men er glad jeg kan få i meg litt brød under pålegget.
Men dette er en lav karbo diett??
Eller kommer jeg ikke i keotse fordi jeg spiser spelt?

Skal i tillegg ta melkesyre-ettellerannet fra helsekosten. Replete intensive.
og vitaminer og mineraler ernæring som jeg har fått på resept.

vennlig hilsen Bamseline

Kanskje noen kan fortelle meg hva spelt er også?

Bamseline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen Svar med sitat
Gammel 03-04-05, 17:59   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Spelt, også kalt for Dinkel, er en urgammel form for hvete, urhvete. Det er sunnere, har mer næringsstoffer (bl.a. mer jern) og er mindre allergent enn hvetemel. Flere som ikke tåler hvetemel, viser seg å tåle speltmel. Det har 62 gr karbohydrater pr 100 gram, så det er ikke akkurat noe lavkarbomel. Samme GI som hvetemel. På Atkins er det (og andre meltyper) noe av det siste man tilfører av karbohydrater (nesten opp på vedlikeholdsnivå).

Her er en del interessant info om speltmel: http://www.speltmel.no/


Om du kommer i ketose om du spiser dette brødet, kommer an på hvor mye du spiser. Brødet skal ha næringsinnhold på pakka. De fleste er i ketose rundt 30-40 karber pr dag. Noen tåler mer, andre tåler mindre. Det er helt umulig å si uten å vite hvor mye karber der er i brødet dessverre.

Er det noe spesielt i dette brødet du trenger som ikke er i proteinbrødet til Torkil ? Jeg mener, hvorfor skal du spise speltbrød...... Er det fordi du VIL spise brød, men ikke tåler gjær bare, eller er det andre årsaker ?

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-04-05, 20:23   #3
Bamseline
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2005
Innlegg: 93
Bamseline har en fantastisk aura rundt segBamseline har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Nille

Er det noe spesielt i dette brødet du trenger som ikke er i proteinbrødet til Torkil ? Jeg mener, hvorfor skal du spise speltbrød...... Er det fordi du VIL spise brød, men ikke tåler gjær bare, eller er det andre årsaker ?


hei Nille
Legen bare sa at dette var det brødet jeg kunne spise, fordi det ikke inneholdt så mye gjær og hvetemel. Jeg er allergisk mot gjær(veldig), hvetemel og rug. Soya nådde jeg ikke å bli testet på.
jeg Vil veldig gjerne også ha ett brød å spise, fordi jeg føler ikke at jeg klarer å være uten det. Vil ha noe under alt pålegge.

Bamseline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen Svar med sitat
Gammel 03-04-05, 20:43   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Bamseline

hei Nille
Legen bare sa at dette var det brødet jeg kunne spise, fordi det ikke inneholdt så mye gjær og hvetemel. Jeg er allergisk mot gjær(veldig), hvetemel og rug. Soya nådde jeg ikke å bli testet på.
jeg Vil veldig gjerne også ha ett brød å spise, fordi jeg føler ikke at jeg klarer å være uten det. Vil ha noe under alt pålegge.

AHHH, ja da skjønner jeg !
Har du prøvd Fiber rik forresten ? Litt å variere med om du blir lei av det andre brødet ! 3.7 karber pr skive. Det er det kli i.

Håper det går bra med speltbrød, det er ikke greitt å være allergisk nei !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-04-05, 22:34   #5
RAGNA
Medlem
 
RAGNA sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Trondheim
Innlegg: 196
RAGNA er virkelig snillRAGNA er virkelig snillRAGNA er virkelig snillRAGNA er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Bamseline

hei Nille
Legen bare sa at dette var det brødet jeg kunne spise, fordi det ikke inneholdt så mye gjær og hvetemel. Jeg er allergisk mot gjær(veldig), hvetemel og rug. Soya nådde jeg ikke å bli testet på.
jeg Vil veldig gjerne også ha ett brød å spise, fordi jeg føler ikke at jeg klarer å være uten det. Vil ha noe under alt pålegge.

Hvis du tar en titt her: http://forum.lavkarbo.no/showthread....7502#post67502 så er det kjempegode rundstykker der som du kan spise. Den første versjonen er med bittelittegranne rugmel, men så er det noen som har byttet ut det med soyaprotein med godt resultat. Disse rundstykkene inneholder ikke gjær, hvetemel eller rug og har lite karbohydrat i seg. Hvis du skal være i ketose kan du godt spise et par av disse hver dag likevel.

Prøv, de er kjempegode.

__________________
Hilsen karboelsker'n Ragna
BMI ved start: 37
BMI nå: 35
Vektnedgang til nå: 6,6 kg
RAGNA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ragnas psyko-lavkarbo diett :-) Svar med sitat
Gammel 04-04-05, 10:05   #6
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Hvis du vanligvis spiser brød og samtidig er i ketose, tror jeg ikke det kommer til å bli vanskeligere når du skifter til speltbrød.


Men jeg er også allergisk mot gjær, slår kraftig ut på bare litt gjærbakst, og jeg har bare kuttet det helt ut. Jeg har lagt om kostholdet helt, slik at det ikke er basert på at jeg skal ha pålegg med noe under. Jeg spiser salater, har med gårsdagens middag på jobb og varmer den i mikrobølgeovnen der, og når jeg er HELT desperat etter noe som minner om brød bruker jeg muffins og annet laget med bakepulver. Det var veldig vanskelig til å begynne med, men nå tenker jeg nesten ikke over det. Nøttemuffinsoppskriften som flere har foreslått er veldig god
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=525
Helt topp med noen slike muffins til matpakken. Ellers lager jeg soyamuffins, som ikke trenger pålegg, for de inneholder alt som det er. Disse kan spises både varme og kalde, og en av dem er en full lunsj - kanskje sammen med litt grønnsaker for fargens og smakens skyld

http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...66&postcount=2

Hvis du tåler soya er det et enkelt alternativ. jeg lager en bunke, har dem i fryseren og tar dem opp om morgenen - da er de som regel tinet til lunsj.

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 27-04-05, 20:56   #7
Gine
Medlem
 
Gine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Alder: 52
Innlegg: 326
Gine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av Bamseline

hei Nille
Legen bare sa at dette var det brødet jeg kunne spise, fordi det ikke inneholdt så mye gjær og hvetemel. Jeg er allergisk mot gjær(veldig), hvetemel og rug. Soya nådde jeg ikke å bli testet på.
jeg Vil veldig gjerne også ha ett brød å spise, fordi jeg føler ikke at jeg klarer å være uten det. Vil ha noe under alt pålegge.

Hei. Kan jeg få spørre hva slags allergitest som ble utført på deg? Og ble den utført av det offentlige helsevesenet, eller var det på privatklinikk? Jeg har vært til testing på Ullevål, men det gir ikke utslag... Er derfor hos homøopat innimellom, men det bli ganske dyrt i lengden... Får ikke dekt utgiftene / deler av utgiftene av trygdekontoret fordi jeg ikke har diagnose fra lege...

Jeg har brukt spelt i flere år, det fungerer helt som vanlig hvetemel i oppskriftssammenheng.

Gine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-Fedon-blodtype-mix med allergiske tilpasninger Svar med sitat
Gammel 27-04-05, 20:59   #8
Gine
Medlem
 
Gine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Alder: 52
Innlegg: 326
Gine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av Gine

Hei. Kan jeg få spørre hva slags allergitest som ble utført på deg? Og ble den utført av det offentlige helsevesenet, eller var det på privatklinikk?


Oi... forrige melding var til Bamseline.....

Gine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-Fedon-blodtype-mix med allergiske tilpasninger Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Alt du har ønsket å vite om ketose Nille Atkins kosthold 110 14-03-14 07:59
er jeg i ketose tro ? hannahgamlem Induksjonen 5 05-11-05 17:46
Spørsmål om ketose og ketostix Tiril77 Lavkarbo generelt 6 18-01-05 19:27
Hvordan måler man ketose?? NettaMamma Atkins kosthold 7 27-11-04 22:24
Nytten av ketose + Atkins vs Lindberg - igjen.... Zoë Lavkarbo generelt 3 21-06-04 09:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no