Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold. |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#26 |
Medlem
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kongsvinger
![]() |
Sv: Lavkarboskepsis
Da skal jeg kjøpe dem på mandag. Takk for tipset! |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - ketolyse
![]() |
![]() |
#27 |
Juniormedlem
Medlem siden: Oct 2009
![]() |
Ingen som ser at det som beskrives er en fastediett og ikke lavkarbo som vi kjenner det? |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Low Carb Moderate Fat
![]() |
![]() |
#28 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
![]() |
kan jeg spørre va LCMF står for?
![]() |
![]() |
#30 |
Medlem
Hvor: Berkeley, USA
![]() |
Jeg trente 6-10 timer i uken da jeg gikk ned med kaloritelling - nå orker jeg knapt annenhver dag. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: South Beach
![]() |
![]() |
#31 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har du forsøkt å strippe helt ned og ta et par uker ala Atkins induksjon? Da fjerner du alle potensielle "farer" i kosten og finner ut om det er noe i maten eller rett og slett kroppen som motarbeider.
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#32 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 53
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: LavkarboskepsisHvor mange av dere som leser her har opplevd å gå opp i ketose?
![]() |
![]() |
#33 |
Administrator
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Sv: LavkarboskepsisKan ikke si annet enn at artikkelen det ble linket til i første post er full av direkte feil. Bl.a. at lavkarbo kosthold ikke inneholder fiber (duh !) og at det ikke spises grønnsaker (dobbelt duh !). I tillegg vet ikke artikkelforfatter forskjell på ketose og ketoacidose (trippel duh !). Påstandene i denne artikkelen er dessuten tilbakevist av mer vitenskaplige studier senere.
![]() |
![]() |
#34 |
Administrator
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
De fleste som går OPP i vekt i ketose spiser FOR LITE.
![]() |
![]() |
#35 |
Juniormedlem
![]() |
Jeg er enig i at vekten kan stoppe opp når kroppen går i sparebluss. Men sparebluss skyldes at man får i seg for lite energi generelt. Dersom man både er i ketose og får i seg for lite kalorier nekter jeg å tro at man går opp i vekt. Ingen studier viser personer (med et kontrollert matinntak) som går opp i vekt i ketose. Jeg skal ikke beskylde noen, men jeg har en mistanke om at det ligger litt mangelfull beregning av karboinntak bak en eventuell vektoppgang. Det blir som å si at en bil som går på sparebluss får mer bensin på tanken mens den kjører. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Medlem
![]() |
Regnestykket ditt er helt riktig, så mitt problem er at jeg får i meg for mye energi. Jeg vet jeg legger på meg på 1400 kcal, selv når jeg trener 4-6 ganger uken, så jeg må trolig under det nivået - også på ketolyse. Det vet jeg ikke om jeg klarer siden matmengdene da blir så små - og derfor teller jeg på knappene om ketolyse er for meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Medlem
![]() |
Garantert for mye energi inn. Jeg ligger nok på ca 2-2500 kcal om dagen, den siste uken trolig på ca 1800. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Medlem
![]() |
Ja, jeg har vurdert det. Men da som South Beach fase 1 og ikke som Atkins. Jeg tror forbrenningen min er ekstremt ødelagt og at jeg må bare lære meg å leve på få kalorier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Seniormedlem
Husk at kroppen ikke behandler kalorier på samme måte når du går på ketogen diett som på en høykarbo-diett. Å henge seg for mye opp i det er en garantert vektstopper/sparebluss-faktor. Og beste måten å få orden på en ødelagt forbrenning er å slutte å telle kalorier. Og jeg snakker av erfaring
![]() |
![]() |
#40 |
Juniormedlem
![]() |
Jeg er ikke helt enig. Fett er ikke essensielt. Protein derimot, er det viktigste du får i deg. Uten proteiner mister du muskler. Ja, det er også en måte å gå ned i vekt på , men neppe slik man ønsker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#41 |
Medlem
![]() |
Jeg hører at det sies, men etter fem uker har buksen min gått fra å være lukkbar til å måtte kjempes igjen. Proteiner er sikkert en idè å se på, men jeg vil helst ikke veie og måle mat - det gjør meg iallefall opphengt. Så mye skal jeg heller ikke spise - jeg spiser kanskje 1 egg om dagen, noe kyllingfilet, 1 avocado og kanskje 150 gram ost. Lavkarbolefsene inneholder også noe protein. Kaloritelling sitter i fingrene, så det er ikke det at jeg teller kalorier, det registreres automatisk. Nå har jeg i fem uker prøvd å ignorere alt av kalorier, men det fungerer akkurat like bra som de kaloriene jeg har ignorert det siste året - vekten går opp |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Seniormedlem
Men kroppen klarer bare å nyttegjøre seg en viss mengde. Overskuddsproteiner omdannes til glukose.
![]() |
![]() |
#43 |
Juniormedlem
![]() |
Ikke hvis du har et kaloriunderskudd |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Seniormedlem
Men hvis man skjærer ned på kaloriene for å kunne spise mer proteiner enn kroppen kan nyttegjøre seg, da følger man ikke reglene for noen av de ketogene diettene
![]() |
![]() |
#45 |
Juniormedlem
![]() |
2-2500 kalorier om dagen er normalt, men med f.eks. insulinresistens eller en form for glukoseintoleranse kan dette føre til en vektoppgang. 1800 som du har ligget på den siste uken er utrolig om det gir vektoppgang. Og det må da være bedre å ligge på 1800 kalorier med lavkarbo enn 1200 med sult? |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Medlem
![]() |
Ja, det er det. Men det var de 25-30 kiloene som skulle av først. Å leve ok resten av mitt liv på 1800 kcal lavkarbo skal nok gå greit, er de kiloene som skal av. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Juniormedlem
![]() |
Neivel? Proteiner gir kalorier, men fett gir enda mer kalorier. Kroppen kan nyttiggjøre seg alle typer energi, men ekstra mye fett i kosten gir lite ut over å redusere behovet for forbrenning av eget kroppsfett. Ved mangel på både fett og karbohydrater kan kroppen nyttiggjøre seg store mengder proteiner, men det koster i form av økt forbrenning av eget fett. Hvilket kanskje ikke er spesielt negativt? Jeg er enig i at man ikke skal telle kalorier, men karbohydrater. Men aldri, aldri slutt å spise proteiner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Juniormedlem
![]() |
Skjønner deg godt, jeg. Gjorde det samme selv. Men jeg spiste nok proteiner til å beholde muskelmassen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Seniormedlem
Men hvor mye er ekstra mye da? På ketolyse skal man ha 75% av energiinntaket fra fett og 20% fra proteiner.Forøvrig gor høyt fett vs lavt kabo inntak uendelig mange flere fordeler enn kun redusert kroppsvekt.
![]() |
![]() |
#50 |
Medlem
![]() |
Spørsmålet er vel hva 75% er 75% av? Man skal treffe ganske eksakt før hvert overskuddsgram av fett tilfører mye mer energi enn et overskuddsgram av protein. |
![]() |
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|