Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lavkarboskepsis

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 10-10-09, 18:11   #26
Lillebille
Medlem

Lillebille sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kongsvinger
Lillebille er på en erverdig vei

Sv: Lavkarboskepsis

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Kunne ha tatt litt mer også, men det holder for meg, da!

På apoteket har de tabletter med 300mg. De jeg har kommer fra Gevita og kommer i en hvit plastboks med grønn etikett! Veldig fornøyd med dem!

Da skal jeg kjøpe dem på mandag. Takk for tipset!

Lillebille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-10-09, 18:13   #27
Maipiu
Juniormedlem

Medlem siden: Oct 2009
Maipiu er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Sungrazer, her.

Når man er på lavkarbo er det mange spørsmål jeg stiller meg, er det bra, hvor lenge, og hva når man har nådd vekten man skal nå? Man leser alt man kan om lavkarbo og finner ut av ting.

Problemet er at man leser bare ting som er pro lavkarbo, og da får man litt ensidig fokus. Jeg prøvde derfor i dag å lete etter artikler som mot lavkarbo, og forsøker å advare mot lavkarbo. Gjett om jeg fant mange!

Noen skriker veldig opp, mens andre er mer moderat i kritikken.

Jeg fant bl.a. denne 5 år gamle artikkelen http://www.pioneerthinking.com/gl_lowcarb.html som tar litt av. Blir litt bekymret av å lese om muskelsvinn, etc. etc. hvor mye av dette har dere andre lavkarbo'ere opplevd?

Har dere merket mindre energi til å utføre tungt kroppsarbeid, trening eller annet?

Jeg bare undrer, og forsøker å se saken fra flere sider.

Ingen som ser at det som beskrives er en fastediett og ikke lavkarbo som vi kjenner det?

Maipiu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low Carb Moderate Fat Svar med sitat
Gammel 10-10-09, 18:18   #28
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem

SunnhetMedSirrup sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Maipiu, her.

Ingen som ser at det som beskrives er en fastediett og ikke lavkarbo som vi kjenner det?

kan jeg spørre va LCMF står for?

(undskyld jeg hopper ut av samtalen)

Gammel 10-10-09, 19:34   #29
Maipiu
Juniormedlem

Opprinnelig lagt inn av SunnhetMedSirrup, her.

kan jeg spørre va LCMF står for?

(undskyld jeg hopper ut av samtalen)

Low Carb Moderate Fat

Maipiu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low Carb Moderate Fat Svar med sitat
Gammel 10-10-09, 22:51   #30
Margrethe
Medlem

Hvor: Berkeley, USA
Margrethe er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

Men et spørsmål....hvor mye orket dere å trene før dere gikk over til lavkarbo?

Jeg trente 6-10 timer i uken da jeg gikk ned med kaloritelling - nå orker jeg knapt annenhver dag.

Men jeg er nok unntaket - jeg legger jo på meg av å være i ketose fremfor å gå ned.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 10-10-09, 23:01   #31
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Margrethe, her.

jeg legger jo på meg av å være i ketose fremfor å gå ned.

Har du forsøkt å strippe helt ned og ta et par uker ala Atkins induksjon? Da fjerner du alle potensielle "farer" i kosten og finner ut om det er noe i maten eller rett og slett kroppen som motarbeider.

Gammel 10-10-09, 23:02   #32
LenaBeatrice
Seniormedlem

LenaBeatrice sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 53
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Hvor mange av dere som leser her har opplevd å gå opp i ketose?
Og vet dere i såfall grunnen til det?

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-10-09, 23:04   #33
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Kan ikke si annet enn at artikkelen det ble linket til i første post er full av direkte feil. Bl.a. at lavkarbo kosthold ikke inneholder fiber (duh !) og at det ikke spises grønnsaker (dobbelt duh !). I tillegg vet ikke artikkelforfatter forskjell på ketose og ketoacidose (trippel duh !). Påstandene i denne artikkelen er dessuten tilbakevist av mer vitenskaplige studier senere.

Siden jeg har levd lavkarbo siden 1982 og er i kjempegod form i forhold til alder, siden blodprøvene mine (fremdeles) er perfekte - føler jeg at jeg på en måte har litt grunnlag til å uttale meg

Gammel 10-10-09, 23:08   #34
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

De fleste som går OPP i vekt i ketose spiser FOR LITE.
Forbrenningen settes ned, kroppen går på sparebluss.... etc etc

Gammel 10-10-09, 23:25   #35
Maipiu
Juniormedlem

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

De fleste som går OPP i vekt i ketose spiser FOR LITE.
Forbrenningen settes ned, kroppen går på sparebluss.... etc etc

Jeg er enig i at vekten kan stoppe opp når kroppen går i sparebluss. Men sparebluss skyldes at man får i seg for lite energi generelt. Dersom man både er i ketose og får i seg for lite kalorier nekter jeg å tro at man går opp i vekt. Ingen studier viser personer (med et kontrollert matinntak) som går opp i vekt i ketose. Jeg skal ikke beskylde noen, men jeg har en mistanke om at det ligger litt mangelfull beregning av karboinntak bak en eventuell vektoppgang. Det blir som å si at en bil som går på sparebluss får mer bensin på tanken mens den kjører.

Gammel 10-10-09, 23:36   #36
Margrethe
Medlem

Margrethe er ny på veien

Jeg er enig i at vekten kan stoppe opp når kroppen går i sparebluss. Men sparebluss skyldes at man får i seg for lite energi generelt. Dersom man både er i ketose og får i seg for lite kalorier nekter jeg å tro at man går opp i vekt. Ingen studier viser personer (med et kontrollert matinntak) som går opp i vekt i ketose. Jeg skal ikke beskylde noen, men jeg har en mistanke om at det ligger litt mangelfull beregning av karboinntak bak en eventuell vektoppgang. Det blir som å si at en bil som går på sparebluss får mer bensin på tanken mens den kjører.

Regnestykket ditt er helt riktig, så mitt problem er at jeg får i meg for mye energi. Jeg vet jeg legger på meg på 1400 kcal, selv når jeg trener 4-6 ganger uken, så jeg må trolig under det nivået - også på ketolyse. Det vet jeg ikke om jeg klarer siden matmengdene da blir så små - og derfor teller jeg på knappene om ketolyse er for meg.

Gammel 10-10-09, 23:37   #37
Margrethe
Medlem

Margrethe er ny på veien

Garantert for mye energi inn. Jeg ligger nok på ca 2-2500 kcal om dagen, den siste uken trolig på ca 1800.

Gammel 10-10-09, 23:38   #38
Margrethe
Medlem

Margrethe er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Har du forsøkt å strippe helt ned og ta et par uker ala Atkins induksjon? Da fjerner du alle potensielle "farer" i kosten og finner ut om det er noe i maten eller rett og slett kroppen som motarbeider.

Ja, jeg har vurdert det. Men da som South Beach fase 1 og ikke som Atkins. Jeg tror forbrenningen min er ekstremt ødelagt og at jeg må bare lære meg å leve på få kalorier.

Gammel 10-10-09, 23:45   #39
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Jeg tror forbrenningen min er ekstremt ødelagt og at jeg må bare lære meg å leve på få kalorier.

Husk at kroppen ikke behandler kalorier på samme måte når du går på ketogen diett som på en høykarbo-diett. Å henge seg for mye opp i det er en garantert vektstopper/sparebluss-faktor. Og beste måten å få orden på en ødelagt forbrenning er å slutte å telle kalorier. Og jeg snakker av erfaring
Jeg vet noen mener at det høye kaloritallet fra fettet må bremse nedgangen, men når jeg har kikket på ring som regnes som partystoppere er det veldig ofte ting som inneholder mye proteiner. Så jeg ville heller tatt en titt på proteinkildene...

Gammel 10-10-09, 23:51   #40
Maipiu
Juniormedlem

Husk at kroppen ikke behandler kalorier på samme måte når du går på ketogen diett som på en høykarbo-diett. Å henge seg for mye opp i det er en garantert vektstopper/sparebluss-faktor. Og beste måten å få orden på en ødelagt forbrenning er å slutte å telle kalorier. Og jeg snakker av erfaring
Jeg vet noen mener at det høye kaloritallet fra fettet må bremse nedgangen, men når jeg har kikket på ring som regnes som partystoppere er det veldig ofte ting som inneholder mye proteiner. Så jeg ville heller tatt en titt på proteinkildene...

Jeg er ikke helt enig. Fett er ikke essensielt. Protein derimot, er det viktigste du får i deg. Uten proteiner mister du muskler. Ja, det er også en måte å gå ned i vekt på , men neppe slik man ønsker.

Gammel 10-10-09, 23:55   #41
Margrethe
Medlem

Margrethe er ny på veien

Jeg hører at det sies, men etter fem uker har buksen min gått fra å være lukkbar til å måtte kjempes igjen. Proteiner er sikkert en idè å se på, men jeg vil helst ikke veie og måle mat - det gjør meg iallefall opphengt. Så mye skal jeg heller ikke spise - jeg spiser kanskje 1 egg om dagen, noe kyllingfilet, 1 avocado og kanskje 150 gram ost. Lavkarbolefsene inneholder også noe protein. Kaloritelling sitter i fingrene, så det er ikke det at jeg teller kalorier, det registreres automatisk. Nå har jeg i fem uker prøvd å ignorere alt av kalorier, men det fungerer akkurat like bra som de kaloriene jeg har ignorert det siste året - vekten går opp

I fjor gikk jeg ned 1 kg i uken på 1200 kcal og 6-10 timer i uken. Det frister mer og mer å gå ned på den måten - og så prøve å legge om til lavkarbo deretter, som jeg jo trives bedre med. South Beach er litt i mellom, så den boken leses nå. Jeg vil gjerne få til lavkarbo, for det kjennes godt, men jeg nekter å gå mer opp. Da tror jeg heller at ketolyse ikke er for meg.

Gammel 10-10-09, 23:56   #42
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Uten proteiner mister du muskler.

Men kroppen klarer bare å nyttegjøre seg en viss mengde. Overskuddsproteiner omdannes til glukose.

Gammel 10-10-09, 23:57   #43
Maipiu
Juniormedlem

Men kroppen klarer bare å nyttegjøre seg en viss mengde. Overskuddsproteiner omdannes til glukose.

Ikke hvis du har et kaloriunderskudd

Gammel 11-10-09, 00:02   #44
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Ikke hvis du har et kaloriunderskudd

Men hvis man skjærer ned på kaloriene for å kunne spise mer proteiner enn kroppen kan nyttegjøre seg, da følger man ikke reglene for noen av de ketogene diettene

Gammel 11-10-09, 00:03   #45
Maipiu
Juniormedlem

Garantert for mye energi inn. Jeg ligger nok på ca 2-2500 kcal om dagen, den siste uken trolig på ca 1800.

2-2500 kalorier om dagen er normalt, men med f.eks. insulinresistens eller en form for glukoseintoleranse kan dette føre til en vektoppgang. 1800 som du har ligget på den siste uken er utrolig om det gir vektoppgang. Og det må da være bedre å ligge på 1800 kalorier med lavkarbo enn 1200 med sult?

Gammel 11-10-09, 00:08   #46
Margrethe
Medlem

Margrethe er ny på veien

2-2500 kalorier om dagen er normalt, men med f.eks. insulinresistens eller en form for glukoseintoleranse kan dette føre til en vektoppgang. 1800 som du har ligget på den siste uken er utrolig om det gir vektoppgang. Og det må da være bedre å ligge på 1800 kalorier med lavkarbo enn 1200 med sult?

Ja, det er det. Men det var de 25-30 kiloene som skulle av først. Å leve ok resten av mitt liv på 1800 kcal lavkarbo skal nok gå greit, er de kiloene som skal av.

Og siden jeg vet jeg går ned på ekstremt kalorirestriksjon, så frister det veldig...

Gammel 11-10-09, 00:12   #47
Maipiu
Juniormedlem

Men hvis man skjærer ned på kaloriene for å kunne spise mer proteiner enn kroppen kan nyttegjøre seg, da følger man ikke reglene for noen av de ketogene diettene

Neivel? Proteiner gir kalorier, men fett gir enda mer kalorier. Kroppen kan nyttiggjøre seg alle typer energi, men ekstra mye fett i kosten gir lite ut over å redusere behovet for forbrenning av eget kroppsfett. Ved mangel på både fett og karbohydrater kan kroppen nyttiggjøre seg store mengder proteiner, men det koster i form av økt forbrenning av eget fett. Hvilket kanskje ikke er spesielt negativt? Jeg er enig i at man ikke skal telle kalorier, men karbohydrater. Men aldri, aldri slutt å spise proteiner.

Gammel 11-10-09, 00:16   #48
Maipiu
Juniormedlem

Ja, det er det. Men det var de 25-30 kiloene som skulle av først. Å leve ok resten av mitt liv på 1800 kcal lavkarbo skal nok gå greit, er de kiloene som skal av.

Og siden jeg vet jeg går ned på ekstremt kalorirestriksjon, så frister det veldig...

Skjønner deg godt, jeg. Gjorde det samme selv. Men jeg spiste nok proteiner til å beholde muskelmassen.

Gammel 11-10-09, 00:27   #49
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

ekstra mye fett i kosten gir lite ut over å redusere behovet for forbrenning av eget kroppsfett.

Men hvor mye er ekstra mye da? På ketolyse skal man ha 75% av energiinntaket fra fett og 20% fra proteiner.Forøvrig gor høyt fett vs lavt kabo inntak uendelig mange flere fordeler enn kun redusert kroppsvekt.

Gammel 11-10-09, 00:33   #50
Margrethe
Medlem

Margrethe er ny på veien

Men hvor mye er ekstra mye da? På ketolyse skal man ha 75% av energiinntaket fra fett og 20% fra proteiner.Forøvrig gor høyt fett vs lavt kabo inntak uendelig mange flere fordeler enn kun redusert kroppsvekt.

Spørsmålet er vel hva 75% er 75% av? Man skal treffe ganske eksakt før hvert overskuddsgram av fett tilfører mye mer energi enn et overskuddsgram av protein.

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:02.