Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Det går an å åpne et og annet sinn!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-10-10, 12:15   #1
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Det går an å åpne et og annet sinn!

Kom over en tråd på iform.no der jeg kom i diskusjon med en ernæringstudent for en tid tilbake. Klarte faktisk å få vridd måten han ser lavkarbo på til noe potensielt positivt, og selv om han antagelig ikke kastet seg over kjøttet, smøret og brokkolien med det samme får en vel i allefall håpe at et frø er plantet og at Norge om noen år har én fagperson mer som faktisk er åpen til lavkarbo!

http://www.iform.no/forum/index.php/topic,59436.15.html

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 12:46   #2
erruslank
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 86
erruslank er på en erverdig vei

Sv: Det går ann å åpne et og annet sinn!

Gøy å lese!

Jeg bruker masse olivenolje og rapsolje. Er det dumt?

erruslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, sånn ca :) Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 12:56   #3
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Det går ann å åpne et og annet sinn!

Jeg vet ærlig talt ikke hvordan det er med rapsolje, men jeg ville ikke tro man kan presse olje fra rapsblomster for hånd noe mer enn man kan presse olje fra grus så det er antagelig i samme klasse som margarin.

Olivenolje kan være både kriminelt og fantastisk. Oliven, samt virgin/kaldpresset olivenolje er supersunt for kroppen men billig, varmebehandlet olivenolje inneholder store andeler transfettsyrer og sikkert endel andre ulumskheter.

Kort og godt: Er maten noe besteforeldre (uavhengig av verdensdel) i sin ungdom kunne dyrket, produsert og tilberedt, vel, da er maten antageligvis naturlig og god for deg. Selvsagt med unntak av brød, potet osv. :P

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 12:56   #4
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 56
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Det går ann å åpne et og annet sinn!

Kult!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 13:03   #5
camryn
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Kringsatt av fiender
Innlegg: 312
camryn er ny på veien

Sv: Det går ann å åpne et og annet sinn!

Herlig samtale!

__________________

camryn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 13:03   #6
erruslank
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 86
erruslank er på en erverdig vei

Sv: Det går ann å åpne et og annet sinn!

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Jeg vet ærlig talt ikke hvordan det er med rapsolje, men jeg ville ikke tro man kan presse olje fra rapsblomster for hånd noe mer enn man kan presse olje fra grus så det er antagelig i samme klasse som margarin.

Olivenolje kan være både kriminelt og fantastisk. Oliven, samt virgin/kaldpresset olivenolje er supersunt for kroppen men billig, varmebehandlet olivenolje inneholder store andeler transfettsyrer og sikkert endel andre ulumskheter.

Kort og godt: Er maten noe besteforeldre (uavhengig av verdensdel) i sin ungdom kunne dyrket, produsert og tilberedt, vel, da er maten antageligvis naturlig og god for deg. Selvsagt med unntak av brød, potet osv. :P

Det er begge kaldpressede oljer.

Det er 19,5% omega-6 og 10,4% omega-3 i rapsoljen.

erruslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, sånn ca :) Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 13:19   #7
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Det går ann å åpne et og annet sinn!

Opprinnelig lagt inn av erruslank, her.

Det er begge kaldpressede oljer.

Det er 19,5% omega-6 og 10,4% omega-3 i rapsoljen.

Vel, jeg er ingen ekspert på forskjellige typer oljer utover det at kaldpresset olivenolje er noe av det beste du kan spise, og Udo's Choice bortimot er en mirakelelixir. Optimalt forhold mellom Omega-3 og Omega-6 er såvidt jeg husker 9:3 så oljen bør ikke være den eneste omega-kilden i kosten. Omega-balanse i favør av Omega-6 er proinflammatorisk (akkurat som kronisk høyt insulinnivå er) og inflammasjon er synderen bak mange av dagens voldsomt utbredte helseplager.

Edit: våre største kilder til Omega-6 er forøvrig kornprodukter og slike syntetiske planteoljer, samt lettprodukter der mettet fett er byttet ut med umettet fett (Omega-6).

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 19:15   #8
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Det går ann å åpne et og annet sinn!

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Kom over en tråd på iform.no der jeg kom i diskusjon med en ernæringstudent for en tid tilbake. Klarte faktisk å få vridd måten han ser lavkarbo på til noe potensielt positivt, og selv om han antagelig ikke kastet seg over kjøttet, smøret og brokkolien med det samme får en vel i allefall håpe at et frø er plantet og at Norge om noen år har én fagperson mer som faktisk er åpen til lavkarbo!

http://www.iform.no/forum/index.php/topic,59436.15.html

Jeg abonnerte på iform - men valgte å avslutte da jeg synes de ble for svake i sine kostholds- og treningsanbefalinger... De hadde blant annet en lavkcalori-slankekur med matforslag som inneholdt så lite kcalorier og fett at jeg hadde kommet til å svimt av...

Må bare anbefale siste utgave av VOF - i dag har jeg lært mye nytt - ikke bare om kosthold!!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 11:26   #9
Brokkoli
Medlem
 
Brokkoli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 495
Brokkoli er en juvelBrokkoli er en juvelBrokkoli er en juvel

Sv: Det går ann å åpne et og annet sinn!

OM man kan få åpnet et og annet sinn, ja! Jeg har også hengt på iform.no, og dytta i meg havregrøt, ris og fullkornsbrød, og du er jo grunnen til at jeg oppdaget lavkarbo. Etter at jeg gikk tilbake og leste gamle plastbox-innlegg på iform.no ramla jeg inn på lavkarbo.no - og først nå har jeg begynt å gå ned i vekt. Og jeg er friskere, sunnere og gladere!

__________________
Fra feit til heit!



Brokkoli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 12:38   #10
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Det går ann å åpne et og annet sinn!

Opprinnelig lagt inn av Brokkoli, her.

OM man kan få åpnet et og annet sinn, ja! Jeg har også hengt på iform.no, og dytta i meg havregrøt, ris og fullkornsbrød, og du er jo grunnen til at jeg oppdaget lavkarbo. Etter at jeg gikk tilbake og leste gamle plastbox-innlegg på iform.no ramla jeg inn på lavkarbo.no - og først nå har jeg begynt å gå ned i vekt. Og jeg er friskere, sunnere og gladere!

Morsomt å høre! =D

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Forandringer med kropp og sinn - med ketolysekuren LilleM0r Ketolysekuren 72 14-01-09 19:15
Åpne dagbøker vs journal pondus Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 3 17-08-07 21:55
Åpne dagbøker HP Informasjon 13 08-02-05 14:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no