Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Fins det håp?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-12-10, 17:29   #1
Teletubbien
Medlem
 
Teletubbien sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Hedmark
Alder: 46
Innlegg: 375
Teletubbien har en fantastisk aura rundt segTeletubbien har en fantastisk aura rundt seg

Fins det håp?

Ja, jeg drister meg til å legge ut et lite hjertesukk i håp om at det fins noen som har noen gode råd eller tips til meg.

Jeg har forsøkt lavkarbo a la ketolyse flere ganger. Jeg har gått helhjertet inn for kuren i tre tilfeller, og forsøkt litt sånn a la mindre karber halvhjertet enda flere ganger.
Jeg er helt enig i lavkarboens "verdier" og har både metabolsk syndrom og PCOS så lavkarbo er midt i blinken for meg helsemessig sett.
Men. For det er jo et men. Jeg sprekker gang på gang, og når jeg først sprekker så varer sprekkene lenge, dvs de varer helt til neste gang jeg prøver... Innimellom prøver jeg lavkalori, fordi det synes enklere periodevis.
Resultatet blir jo selvsagt at jeg stiger ENDA mer i vekt...

Grunnen til at jeg ofte sprekker er sikkert mer kompleks enn jeg klarer å formidle på en liten melding, men jeg har vært og er en fæl slikkmunn. Jeg elsker alt slags godteri, sjokolade og potetgull. Også kaker er store fristelser. Selv om jeg klarer å holde meg unna brus og alt forbudt i en uke har jeg fortsatt søtsug, mulig jeg ikke er god nok på å få i meg nok fett.

Jeg syns lavkarbo er tungvindt i første omgang fordi jeg må lage alt som skal spises og det er sjelden noe man kan bare slenge frem (ala brødskive) i farta. I tillegg har jeg to kresne og slanke barn som selvsagt får alt av ekte smør, fløte osv, men som ikke liker all slags lavkarbomat som jeg lager til meg. Dermed blir det ofte to middager.
Jeg syns erstatninger for brød, pizza, lasagne, kaker osv smaker fælt.. Dermed blir det kun å lage fra grunnen og det går mye i egg/bacon, omelett, pannekake, salat og kylling, kylling og sopp og da med og uten fløte. Brukt noe bær og krem når suget blir stort om ettermiddag/kveld.

Vet at det selvsagt er mye viljen som er for dårlig her, men jeg skulle så gjerne høre om det fins noen tips og råd som gjør det litt enklere for meg å komme meg over på lavkarbo og holde meg der

__________________


Teletubbien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse +/- Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 17:47   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fins det håp?

Lavkarbobrød! Jeg kunne godt klart meg uten, men har allikevel valgt å spise et par skiver til frokost stort sett hver dag, fordi det metter og fordi det er enkelt. Har du prøvd forskjellige brød? Mine favoritter er enten karins beste brød, eller spisdegslank brødmix (enklest, da du bare blander med vann og hiver i ovnen).

Når det gjelder søtsaker har jeg valgt å finne lavkarbo-alternativer som jeg stort sett aldri fraviker. Cappuchino-smoothie med smak av sjokolade og kaffe, pisket krem med sjokoladeproteinpulver som jeg kan gjøre mousse utav med litt gelatin, atkinsbar av og til (kom meg endelig utav DEN avhengigheten hehe), jordbær med fløte og søtningsstoff, mørk sjokolade, baconcrisp osv. Jeg liker også veldig godt kakemixene fra spisdegslank selv om jeg har sett at det er forskjellige oppfatning av smaken. Browniesmixen smaker lett bitter sjokolade slik jeg mener brownies skal smake, og med sjokolademoussen nevnt over på toppen - mmmmmmh!!! Ostekake lager jeg med mandelkakemixen fra spisdegslank, med ostefyll på toppen (oppskrift på forumet). Lavkarbovafler er også veldig godt - smaker jo vafler! Rør litt syltetøy selv med søtningsstoff og ha på.

Det skorter ikke på alternativene, men det krever at man for det første planlegger og for det andre at man mentalt BESTEMMER seg for at lavkarboalternativene på alle mulige måter inkludert SMAK er bedre enn høykarboalternativene. Slik har ihvertfall jeg jobbet intenst fra starten av. I dag velger jeg kun lavkarbo. Hadde faktisk en kvikk-lunsj som er min ALLER største favoritt i skuffa i 3/4 år før samboeren min fikk den med seg på tur... 99% mentalt og 1 % planlegging!

Når det gjelder middag ser ikke jeg helt behovet for å lage to middager? Sambo spiser det samme som meg, og når jeg vil ha noe annet får han pasta og ris og sånt som jeg ikke kan spise.
Kjøtt/fisk/fugl med grønnsaker og saus spiser vel barna også? Kresne barn får spise det de får mener jeg - så lenge det ikke er noe de "hater" av mat. Man kan ikke få favorittmaten sin hver dag så lenge man ikke har betalt den selv - eller laget den selv
Hva spiste du før - når du ikke laget alt fra bunnen av? Posemat? Min erfaring er at det tar ikke lengre tid å lage mat fra bunnen av - det handler litt om trening og vane. Grønnsaker tar jo bare 5 minutter å koke - sammenlignet med potet/ris som tar 20...

Spisdegslank har ferdige måltider, og hvis du savner litt inspirasjon og er litt lei, er to uker på spisdegslank glimrende. Maten smaker ok, og du spiser nesten aldri det samme måltidet over to uker. For meg gir spisdegslank en skikkelig boost - selv om jeg nå i dag foretrekker å lage maten selv.

For min del har det gått så bra fordi jeg til tider har brukt enormt mye tid på å planlegge... i dag går mesteparten på instinkt og jeg har til enhver tid (stort sett) det jeg trenger i skapet. Jeg spiser svært lite egg og bacon må jeg innrømme - for tiden er det skaldemans kjøttkaker og cappuchino-smooties og lavkarbobrødet med makrell i tomat som berger hverdagen, det er vinter, mørkt og jeg prøver bare å holde ut til lysere tider

Svaret på spørsmålet ditt er JA det finnes håp! Les mer, les i kokebøkene du har fra før og lavkarbofiser oppskriftene! Legg opp ukeplan for middag og annen mat hver søndag! Har du journal her inne, legg ut ukeplanen din hver søndag - del den med oss! Ungene får spise det de får - nå er det mamsen som skal prioriteres

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 18:46   #3
Mellon
Seniormedlem
 
Mellon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Jæren
Innlegg: 925
Mellon har en fantastisk aura rundt segMellon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fins det håp?

Jeg forseslår at du finner deg lovlig snop å skeie ut med. Selv brukte jeg 1 mnd før jeg var kommet skikkelig i gang, og kar suget var borte. Spis nøtter, mørk sjokolade, baconcrisp mm. Er mange fristende lavkarbosnop her inne, så lag det, og bruk det i starten, ikke uhemmet, men sånn at du klarer deg. Tenk at du ikke skal gå ned i starten, men heller komme deg inn i lavkarbo.

Nå kjenner jeg mer og mer at jeg ikke trenger det søte, liker det knapt. Lager meg 100% lovlig karbomat og godt, ikke lavkarbo som etterligner høykarbo. Selv har jeg brukt denne oppskriften innimellom
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32816
Har hakket mørk sjokolade i også, da får en virkelig MASSE sjokolade og blir skikkeli mett på sjokolade etterpå. Jeg har som regel at jeg må ha ungene i seng, skal være stilt og rolig og husearbeide unna gjort, før jeg setter meg ned med noe godt. Ikke grip noe i farten, men ta de tid til å sitte ned og nyte

__________________



Startvekt
76,7- 15.08.13 Første delmål: 70 kg Endelig mål: 65 kg
Min journal Min mat
Mellon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 22:02   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fins det håp?

Man er først og fremst nødt til å ta et valg, og så bestemme seg for at det valget man tar, det er det man skal følge. Så må man bli bevisst på hva som gjør at man faller ut, ikke liker/orker maten osv.
Sett opp en liste over fordeler og bakdeler med kosten kontra sånn du har det nå. Også lager du en plan for MINIMUM 4 dager, og holder den. Da er det lettere å lage klar ting på forhånd til de dagene man vet man har dårlig tid. Og når suget melder seg, stopp opp og spør deg selv hvorfor du får sug. Så kan du velge å spise det eller la være, men da har du hvertfall gjort et bevisst valg, og ikke bare gitt etter.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 08:28   #5
Benedictee
Medlem
 
Benedictee sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 204
Benedictee er på en erverdig vei

Sv: Fins det håp?

Jeg er litt som TS, synes det er masete å lage mat Så for min del var virkelig ketolyse bakemixen en lifesaver! Hadde hatt bakemixen i skapet siden i sommer da jeg tenkte jeg skulle prøve å bake brød for et par uker siden...og herremin, så mye enklere det ble å hive i seg noe mat når man følte søtsuget!! Ikke smakte det fælt heller, så det gjorde alt mye bedre.

En brødskive med skinkeost og krydret kalkunskinke tar ca 30 sekunder å stelle istand og det passer meg perfekt.

Ellers steker jeg baconsurrede pølser med sukkerfri ketsjup og rosenkål til middag ofte,.går også raskt..og i helgene lager jeg pizza med kavliost som bunn og svinekjøttdeig oppå.

Sliter litt med fettet her også, men faktisk er jeg nå mer på den at jeg foretrekker å spise slik at jeg ikke føler meg oppblåst og jævlig, så får heller vekta gå saktere nedover

Liker godt Cavalier sjokoladen, men fordi den for det første koster 26,- for en plate OG må styre litt for å handle den (helsekost) så har jeg en lei tendens til å gå på en smell med Euroshopper sjokolade (synes faktisk den er bedre enn alle andre sjokolader, hurra) iblandt. Prøver å unngå det og heller gå på en lavkarbosjokoladesmell, men det er ikke så lett.

På den annen side kan man jo si at man må lide for skjønnheten, for maltitol ernoe kroppen min ikke liker, så jeg går fort ned 1-1,5 kg i ren ..vel..utslipp etter å ha spist cavalier sin sjokolade :P mageknip er kjipt, men å gå på vekta dagen etter er ikke dumt for motivasjonen..hehe.

__________________


Benedictee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 20:37   #6
Mellon
Seniormedlem
 
Mellon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Jæren
Innlegg: 925
Mellon har en fantastisk aura rundt segMellon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fins det håp?

Benedictee: kan jeg få spør hvordan du lager pizzaen, trenger en kjapp enkel pizza mat til helga

__________________



Startvekt
76,7- 15.08.13 Første delmål: 70 kg Endelig mål: 65 kg
Min journal Min mat
Mellon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 21:14   #7
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 39
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Fins det håp?

Jeg var (er) akkurat som deg, Teletubbien. Heelt avhengig av søtsaker, gikk ikke en dag uten. Så... i overgangsfasen, 2-3 uker, måtte jeg bare finne erstatninger - det ble en del atkins-sjokolade, søte krem-desserter fra spisdegslank, samt alt jeg syntes smakte godt, i store mengder... vi snakker snacking på spekeskinke og biffstrimler, fløtesaus og ost. Ost i lange baner!

Jeg holdt ut på denne måten... og så ble det store suget borte. Det har ikke kommet tilbake heller, i alle fall ikke i samme vanvittige volum som før. Så svaret er ja, det lar seg gjøre!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 22:53   #8
Benedictee
Medlem
 
Benedictee sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 204
Benedictee er på en erverdig vei

Sv: Fins det håp?

Opprinnelig lagt inn av Mellon, her.

Benedictee: kan jeg få spør hvordan du lager pizzaen, trenger en kjapp enkel pizza mat til helga

Litt sent på en mandag, men lager Kavliost-pizza Bruker svinekjøttdeig, rødløk og sjampis

__________________


Benedictee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 01:28   #9
Lunaluna
Medlem
 
Lunaluna sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 56
Lunaluna er på en erverdig vei

Sv: Fins det håp?

Jeg sliter med det samme. Har ikke barn da, og mannen spiser det jeg spiser, eller han lager noe selv.

Men jeg har spiste meg lei på egg, bacon og grillet kylling. Jeg er ikke spesielt glad i erstatninger, i tillegg til at jeg er ganske kresen (grønnsaker er kjipt). Jeg elsker ris, pasta, sjokolade og potetgull. Sleng på en dæsj "fett er ekkelt", så har du meg! Rart jeg har klart å gå ned 20 kg.

Har nå hatt et opphold på ca to og en halv mnd (blant annet vært på laaang ferie i flere land), og har ikke vært motivert til å begynne igjen. Tenkte egentlig å vente til etter jul, men badevekten sier at jeg MÅ begynne NÅ! ( Gått opp 5 kg i ferien! )

Så da var det bare å planlegge. For meg er det nøkkelen til å lykkes. Planlegger jeg ikke, går det galt, og da kan det gå galt lenge!
I dag har jeg laget lavkarbo kokosmakroner, kokossjokolade og en hel haug med pannekaker som skal fryses ned. Litt snacks til overgangsfasen.
I morgen går jeg i gang med å lage middager som skal fryses ned. Helt genialt å ha diverse middagsporsjoner som bare varmes i mikroen etter jobb. Da kan man klare seg med å bare lage en middag hvis alle andre skal ha noe annet enn deg.
Innimellom tyr jeg til en Fiberrik eller to med masse ost (spiser vel egentlig ost med Fiberrik ), dette har reddet meg mange ganger.
Veldig mørk sjokolade er også et godt tips, dersom man klarer å bare spise en liten bit og la resten ligge.

Jeg følger ingen spesiell retning nå, men er stort sett i ketose.
Begynte på Spis deg slank, og det er et helt genialt opplegg, men er som sagt kresen og begynte å lage mat selv i stedet etter noen uker. Men hadde aldri klart å i det hele tatt begynne hvis det ikke var for de første ukene da alt var planlagt ned til hvert måltid.

Jeg gleder meg til å starte opp igjen i morgen!

Det finnes håp!! Lykke til!!!

__________________


Lunaluna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Muskelmasse og fettmasse, fins det en tabell? aslaug Generell diskusjon 0 29-09-09 13:11
Fins det billigere kamskjell enn til 200,- kiloen? mofe Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 19-08-07 09:10
fins det majones uten sukker? Aadna Lavkarbo generelt 9 21-09-06 11:21
Det fins mer mellom himmel og jord... Fedonisten Generell diskusjon 3 26-01-05 22:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no