Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold. |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#26 |
Medlem
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Bergen
![]() |
Sv: Kan noen forklare meg dette?Er jo godt at folk er engasjert her inne |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: ED fase1
![]() |
![]() |
#27 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan noen forklare meg dette?"Å pøse på med fett" har ingen lavkarbo-ekspert noen gang uttalt. Det er de som mislykkes som har ment det utsagnet var stas å følge. Men fornuftig?kremt |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: lavkarbo
![]() |
![]() |
#28 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan noen forklare meg dette?
Nå ble jeg ikke spesielt provosert da |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg
![]() |
![]() |
#29 |
Seniormedlem
Hvor: Østfold
Alder: 51
Sv: Kan noen forklare meg dette?Hva som er "riktig" er forskjellig for ulike kropper OG det endrer seg underveis.
![]() |
![]() |
#30 |
Seniormedlem
Sv: Kan noen forklare meg dette?Er ikke enig i at pøse på er noe bra noen gang. Det er overdrivelse og det har ikke kroppen godt av. Om man får fett ufordøyd ut viser det at kroppen ikke takler så mye, og man går ikke ned i fettvekt ved et slikt fettoverskudd ihvertfall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Seniormedlem
Det jeg har lest av lavkarbobøker så langt tilsier at det faktisk er dette man GÅR ned i vekt av, ikke kalorislanking? Har du prøvd dette selv? |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
Sv: Kan noen forklare meg dette?Uansett hva man spiser så går man ikke ned med noe slags overskudd. Enkelt og greit. Går man ned når man "pøser på" med fett, så forbrenner man fettet. Også ganske enkelt og greit
![]() |
![]() |
#33 |
Seniormedlem
Sv: Kan noen forklare meg dette?Synes litt synd på kaloriene som får så mye kjeft og pes her.
![]() |
![]() |
#34 |
Seniormedlem
Nei, og jeg er en av dem. Jeg skal heller ikke så langt ned at jeg har behov for ekstreme tiltak. Derfor bruker jeg tid på å gå ned sakte og rolig, med nok fett og passe mengde proteiner. Kalorier gir jeg blaffen i. Men jeg har tro på Skaldemans teorier når det gjelder kraftig overvekt, og hva som skal til for å forbrenne mengder med fett. Som han sier så har han opplevd å gå opp i vekt med et strengt fettfattig høykarbo kosthold på under 1000 kcal, mens kiloene formelig raste av med et fettrikt kosthold på over 4000 kcal. Så ting er ikke alltid så enkelt som pluss og minus, man må forstå litt av prosessene som foregår i kroppen også. Kroppen lagrer ikke overskuddsenergi fra fett så lenge insulinnivået holdes lavt, det er karbohydratinntak som stimulerer til økt insulinproduksjon og derved lagring av overskuddsenergi. Fettinntak derimot, øker forbrenningen også av eget kroppsfett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Seniormedlem
Det siste du sier her det er nok også veldig individuelt!
![]() |
![]() |
#36 |
Seniormedlem
Sv: Kan noen forklare meg dette?[quote=nellie;1254387]Hadde det vært så enkelt, så hadde det jo vært.. Eh.. Enkelt. Og det er det ikke ser vi støtt og stadig her på forumet! |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Før kaloritellingsregimet tok overhånd her inne var det faktisk slik de fleste gikk ned i vekt. Se gamle innlegg under skaldeman f.eks....
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#38 |
Seniormedlem
Sv: Kan noen forklare meg dette?Nå er det ikke snakk om for lite fett da!
![]() |
![]() |
#39 |
Seniormedlem
Ja, jeg var her inne før den tiden vettu.
![]() |
![]() |
#40 |
Seniormedlem
Sv: Kan noen forklare meg dette?Ser forresten veldig mye sutring over kalorifokuset her, i det siste. Kan ikke noen ta ansvar da? Start en tråd, spis 250 gram fett om dagen og vis suksessen. Tror ikke det er så veldig mange andre måter å endre det på.
![]() |
![]() |
#41 |
Seniormedlem
Nei, selvsagt har jeg ikke prøvd selv å overdrive fettinntaket sånn at jeg bæsjer fett. Er ikke dum heller. Å si at kalorier ikke har betydning er jo å gå i en felle på den andre siden av debatten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Sv: Kan noen forklare meg dette?Å si at kaloriintak er avgjørende for vektnedgang er i beste fall feilinformasjon. Det viktigste er hvor kaloriene kommer i fra.
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#43 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2010
|
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Ketose
![]() |
![]() |
#44 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
For min del handler det ikke om "kaloritellingsregimet" - det handler om at min kropp ikke naturlig spiser mindre enn den forbruker på lavkarbo slik at kostholdet gir vektnedgang. Jeg synes ikke man skal angripe de som faktisk MÅ redusere kaloriene for å gå ned på lavkarbo, men heller prise seg lykkelig over at man ikke er en av disse... |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
![]() |
![]() |
#45 |
Seniormedlem
For NOEN er det avgjørende, det og si det du sier er absolutt feilinformasjon siden min personlige erfaring tilsier det motsatte. Ingen regel uten unntak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Seniormedlem
Jeg har ikke erfaring med at "flertallet heller velger og telle kalorier" - men vi leser kanskje ikke de samme trådene? |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Seniormedlem
Sv: Kan noen forklare meg dette?Det er jo ikke enten lavkalori eller høyfett! Ingen med vettet i behold vil si: pøs på ubegrenset med fett, du går ned i vekt likevel! Eller si: lavkalori er en bra måte å fikse overvekt på. Fordi det er moderasjon som er det sunne. Moderat med energi og fett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Seniormedlem
Det er neiggu ikke lett når så mange her på forumet predikerer at man må passe på kaloriene... |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2010
Det er ingen som prediker at man må passe på kaloriene, de som passer på kcal inntaket gjør det basert på egne erfaringer. Husk at dette er et brukerstyrt forum og de aller fleste er kun eksperter på eget kosthold og egne erfaringer med vektnedgang. Det faktisk veldig viktig å lese seg opp på relevant litteratur selv og få sine egne erfaringer som amn kan dele og ikke bare stole blindt på et forum. Kunnskap er makt!!! |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Ketose
![]() |
![]() |
#50 |
Seniormedlem
Jeg har lest flere bøker av Hexeberg, og også Skaldeman. Jeg har stor sans for Skaldemans teorier, men jeg føler at Hexebergs opplegg passer bedre for mitt tross alt begrensede behov for vektreduksjon i forhold til Skaldemans målgruppe. Så jeg trives med mitt Hexeberg kosthold, og føler at jeg har relativt god kontroll på de prosesser i kroppen som styrer vekt og helse generelt. Har til nå tatt av 12 kg, og har 10 kg igjen til målet. Og vekten går jevnt og trutt nedover, samtidig som energinivået har steget betraktelig. Men for all del, om du har bestemt deg for at jeg bare er en tulling som ikke har peiling på hva han holder på med så er det fritt fram for deg å synes det. Jeg blir bare litt provosert når så mange som stopper opp i vektreduksjonen sin blir overøst med råd om å passe kaloriene sine, og for all del ikke prøve økt matinntak for å få fart på forbrenningen igjen. Dette er forskjellig fra person til person, så man bør ikke være redd for å prøve noe som ikke umiddelbart virker logisk. Det er en kjent sak fra lavkalorikurer at kroppen går på sparebluss etter en periode med lite mat, og da kommer man fort inn i en ond sirkel. Da kan et økt matinntak føre til at det løsner, og forbrenninge kommer opp på normalt nivå igjen. Men når dette da av noen blir tolket som en anbefaling til å bare "pøse på" med fett så blir jo alt så feil det kan bli. Jeg snakker kun om virkemidler for å få kroppen ut av sultmodus, og dermed få forbrenningen og energinivået opp igjen. Men enhver er salig i sin tro, jeg har funnet det som virker for meg og kommer ikke til å holde kjeft om det ;-) |
![]() |
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Kan noen forklare meg Lindbergdietten? | Tøvsjur | Dr Lindbergs | 4 | 08-11-10 14:57 |
Kan noen forklare meg dette med sukkeralkoholer? | Trikken | Spørsmål og svar | 1 | 18-02-09 11:11 |
Kan noen forklare meg GB? | scartz | Dr Lindbergs | 8 | 03-12-08 12:12 |
kan noen forklare meg dette? | Tuppen | Lavkarbo generelt | 6 | 05-09-07 20:39 |
Noen som kan forklare meg dette???? | Silja | Atkins kosthold | 2 | 28-05-05 22:15 |