Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Litt om potet - igjen :)

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 10-04-07, 23:27   #1
Trixie
Medlem

Trixie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Follo
Trixie er ny på veien

Litt om potet - igjen :)

Paulun skriver at kokt potet inneholder mye stivelse, men - hvis man kjøler ned poteten og så varmer den opp igjen, så er stivelsen kraftig redusert. "Det skjer trolig en omlagring av stivelsen til resistent stivelse og andre vanskelige nedbrytbare stivelser." Slik potet har en GI på 33 (ref. hvitt brød).

Jeg savner noe annet enn min enkle salat ved siden av kjøtt/fisk osv., så litt potet blir det nok en gang iblant.

Men, unngår dere potet totalt? Selv om den har lav GI "dagen derpå"?

Trixie

Trixie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekur, senere lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 23:30   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Litt om potet - igjen :)

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Men, unngår dere potet totalt? Selv om den har lav GI "dagen derpå"?

Trixie

Jepp, hakke smakt potet siden 31. januar og ikke savna det... Min nye potet er: Blomkål (er som poteten kan brukes til alt)....

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 23:59   #3
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Jepp. Har aldri vært noen superfan av potet, og nå syns jeg bare den smaker papp....

Gammel 11-04-07, 18:36   #4
Mamseboms
Medlem

Mamseboms sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 50
Mamseboms er ny på veien

Nå har jeg ikke holdt på så lenge, men jeg savner ikke poteten. Men jeg tenker litt på å lage potetsalat av avkjølt potet til sommeren når det blir grilltider. Forhåpentligvis har jeg gått ned litt mer da, sånn at et stopp på en dag eller tre ikke er så viktig lenger... *ss*

Mamseboms' Blogg
Mamseboms er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo på en måte... Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 18:45   #5
lokkebiff
Seniormedlem

lokkebiff sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 47
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Mamseboms, her.

Nå har jeg ikke holdt på så lenge, men jeg savner ikke poteten. Men jeg tenker litt på å lage potetsalat av avkjølt potet til sommeren når det blir grilltider. Forhåpentligvis har jeg gått ned litt mer da, sånn at et stopp på en dag eller tre ikke er så viktig lenger... *ss*

Nå liker jeg hverken potet, eller potetsalat.... Så jeg er vel ikke den rette til å uttale meg...

Men, går det ikke ant å ha noe annet i denne "salat-smørja" (sorry... )
F.eks avokado? Eller brokkoli/blomkål?
...eller er jeg heeeelt på jordet nå...?

Kanskje jeg bare lister meg ut igjen....

-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 18:49   #6
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av lokkebiff, her.

Nå liker jeg hverken potet, eller potetsalat.... Så jeg er vel ikke den rette til å uttale meg...

Men, går det ikke ant å ha noe annet i denne "salat-smørja" (sorry... )
F.eks avokado? Eller brokkoli/blomkål?
...eller er jeg heeeelt på jordet nå...?

Kanskje jeg bare lister meg ut igjen....

Her er et alternativ:

http://forum.lavkarbo.no/showthread....ght=potetsalat

Gammel 11-04-07, 19:08   #7
lokkebiff
Seniormedlem

lokkebiff sin avatar

lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Her er et alternativ:

http://forum.lavkarbo.no/showthread....ght=potetsalat

Uuuuusj..... Liker ikke sennep og majones jeg....

Men takk anyway!! Er nok til hjelp for bamsemomsen!?

-35 kilo er jeg stolt av
Gammel 11-04-07, 19:14   #8
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Til hvem som helst... som liker den da....

Gammel 11-04-07, 19:26   #9
stinasol
Seniormedlem

stinasol sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 45
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

som med alt annet(jeg er ambasadøren for det "ulovlige her inne)
jeg spiser potet en gang i nye og (kansje 1 gang i mnd) det skjer som regel når meg og typen er ute på restaurant og har barnefri
har kansje spist potet 10 ganger siden jeg bgynte med lavkarbo
og ikke en eneste gang har jeg lagt på meg 1 gram av det..men vi er
jo forskjellig så det er bare å prøve seg frem..

heia poteten,den er nam

stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 19:29   #10
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Er kjempeglad i potet jeg......
Spiser gjerne poteten UTEN noe som helst til....
Og til fisk, mååååå jeg bare ha mandelpottiter.

Så jeg er lykkelig hvis noen kan bekrefte at kald potet er myyyye sunnere en nykokt varm.

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 19:30   #11
lokkebiff
Seniormedlem

lokkebiff sin avatar

Opprinnelig lagt inn av stinasol, her.

som med alt annet(jeg er ambasadøren for det "ulovlige her inne)

-35 kilo er jeg stolt av
Gammel 11-04-07, 19:55   #12
Mamseboms
Medlem

Mamseboms sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 50
Mamseboms er ny på veien

Jepp - den var til hjelp den Jeg liker alle ingrediensene, så denne kommer jeg til å teste ut Takk takk

Mamseboms' Blogg
Mamseboms er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo på en måte... Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 22:38   #13
stinasol
Seniormedlem

stinasol sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 45
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

hehe..men det
er sant..jeg begynner å føle meg litt som djevelen nå..

stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 08:56   #14
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Denne er et sunnere alternativ, siden bønner har lavere GI og genrellt er sunnere enn poteter.
http://forum.lavkarbo.no/showthread....t=b%F8nnesalat

Gammel 12-04-07, 09:24   #15
Brimstone
Seniormedlem

Brimstone sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Brimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt av

Uff, jeg elsker potet i alle kombinasjoner. Jeg kunne ha levd på diverse potet-fett kombinasjoner alene... potet med rømme, potetsalat med rømme og gressløk, potet mosa kun i meierismør, potet og spekeflesk etc. Best er dog potet mosa inn i hvit saus med fiskeboller i currysaus ... eller bare potet knust i meierismør til røkt kolje...

Har ikke spist potet siden begynnelsen på februar, men okkesom... Nesten så jeg begynner å tro at det vi er mest glad i er det vi burde holde oss unna. *Arggghhhh, vil ha potet*

Gammel 17-04-07, 12:28   #16
Lotusia
Medlem

Alder: 41
Lotusia har en fantastisk aura rundt segLotusia har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Er kjempeglad i potet jeg......
Spiser gjerne poteten UTEN noe som helst til....
Og til fisk, mååååå jeg bare ha mandelpottiter.

Så jeg er lykkelig hvis noen kan bekrefte at kald potet er myyyye sunnere en nykokt varm.

Det jeg har lest, i min candida bok, er at man ikke skal koke potetene så lenge fordi den danner glutose på den måten. Poteten skal forsatt være ganske fast, ikke overkokt! kan gjærne lage potetmos av den, eller potetsalat..

mer veit ikke jeg

Lotusia

Lotusia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Candidadietten, råvarer og kostillskudd Svar med sitat
Gammel 17-04-07, 22:17   #17
eriksen
Medlem

Medlem siden: Nov 2006
Alder: 39
eriksen er på en erverdig vei

Det er et faktum at kokt, nedkjølt potet har lavere GI, og eddik bidrar også til å senke GI i potet.

Og visste du at på en såkalt "Satiety index" - metthetsskala - er kokt potet faktisk aller høyest!
I forhold til hvitt brød, metter kokt potet over 300 % mer! Lavest på skalaen kom croissant faktisk

Holt, S.H., et al., "A satiety index of common foods," Eur J Clin Nutr 1995 Sep; 49(9): 675-690

eriksen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapen Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 00:34   #18
Borealis
Seniormedlem

Borealis sin avatar

Medlem siden: May 2006
Alder: 55
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av eriksen, her.

Det er et faktum at kokt, nedkjølt potet har lavere GI, og eddik bidrar også til å senke GI i potet.

Og visste du at på en såkalt "Satiety index" - metthetsskala - er kokt potet faktisk aller høyest!
I forhold til hvitt brød, metter kokt potet over 300 % mer! Lavest på skalaen kom croissant faktisk

Holt, S.H., et al., "A satiety index of common foods," Eur J Clin Nutr 1995 Sep; 49(9): 675-690

Experimental values/fullness factor prediction...? Kan du forklare...ble litt usikker her nå, på "tolkninga" av diagrammet...

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 00:45   #19
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av eriksen, her.

Hva er metthet, da? Er det innberegnet hvor lang tid det går før man blir sulten igjen etter å ha spist de ulike matvarene, eller bare hvor stor mengde som skal til før man føler seg mett?

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gidder noen å se litt på menyen min? LilleVille Lavkarbo generelt 22 07-09-06 23:25
Litt matlei....... Er det noen som har en "godtedag"? Lining Lavkarbo generelt 7 27-03-06 11:56
Sliter litt matgal Lavkarbo generelt 17 02-06-05 14:30
Litt støtte for en nybegynner? 5barnsmor Dr Lindbergs 4 20-08-04 12:49

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:15.