Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Nei og nei, er rabarbra en frukt?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 06-05-08, 20:18   #1
Gracella
Seniormedlem

Gracella sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Nei og nei, er rabarbra en frukt?

Nå har jeg akkurat spist nesten 200 g rabarbra dyppet i litt splenda, nam, nam.
De lå sammen med grønnsakene og de inneholdt bare 0,9g karbo pr 100 gram, så jeg tenkte ikke noe mer på det før jeg leste litt i Torkilds bok igjen. Der står de sammen med frukt og bær som jo bare skal nytes i små mengder. Og det er vel ikke 200 gram ?

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 21:39   #2
Georgine
Supermoderator

Georgine sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 55
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Nei og nei, er rabarbra en frukt?

Du kan fint spise rabarbra. Det at man ikke skal spise frukt går på at mange av fruktene har høyt antall karber i seg og da vil oppta hele den lovlige karbomengden i løpet av dagen.

Bær og rabarbra er lov.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 15-06-11, 15:32   #3
Holtappen
Medlem

Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Stavanger
Holtappen er på en erverdig vei

takk for den opplysningen Georgine! Har nettopp kjøpt inn 1,5 kg som jeg hadde goe planer for

Holtappen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-06-11, 18:02   #4
Jabba
Seniormedlem

Jabba sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Har rabarbara i hagen.....men hva kan jeg bruke den til utenom å spise rent....?

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-06-11, 18:15   #5
Olive Oil
Medlem

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Østfold
Olive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

Har rabarbara i hagen.....men hva kan jeg bruke den til utenom å spise rent....?

IS!

Frys ned i små biter, og bruk den slik som bringebær i den andre oppskriften her inne. Knallgodt!

Olive Oil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-06-11, 21:53   #6
Georgine
Supermoderator

Georgine sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 55
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Rabarbragrøt med sukrin/splenda/stevia og kanel.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 15-06-11, 22:22   #7
Trj
Seniormedlem

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: I nord
Trj er en juvelTrj er en juvelTrj er en juvel

Mandelbasert paibunn med rabarbra og krem...

Min journal
Trj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.. Lavkarbo med mye grønnsaker Svar med sitat
Gammel 15-06-11, 22:32   #8
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Jeg laget smuldrepai med ketolyse bakemiks, ble kjempegod!

Gammel 21-06-11, 21:18   #9
Peppa Gris
Seniormedlem

Peppa Gris sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Rabarbra er en grønnsak står det i Allers, og den vokser tilogmed over jorden

Gammel 22-06-11, 10:14   #10
Catwoman
Seniormedlem

Catwoman sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Värmland/Akershus
Alder: 53
Catwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastisk

Iskald rabarbrasuppe er en kjempedigg tørsteslukker Bare det blir varmt nå så....

Catwomans Schratchpost!
Catwoman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kattalyse;) Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 14:33   #11
Isyng
Nytt Medlem

Isyng sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Østlandet
Alder: 38
Isyng er på en erverdig vei

Rabarbrasyltetøy <3

Isyng er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 14:52   #12
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Syltetøy, saft, suppe, grøt - søtet med stevia/sukrin og gjerne noen friske mynteblader. Nydelig.

Syltetøy på nysteikte vafler

Fader, "løpe og lage med en gang".......

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 15:02   #13
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Vel - botanisk sett er det iallfall helt oppe på blasfemi-nivået å kalle rabarbra en frukt.
Å kalle det en grønnsak er muligens noe nærmere sannheten siden grønnsaker både omfatter røtter, bladgrønnsaker, oppsvulmede blomsteranlegg og diverse. Selv ville jeg ha kalt det enten en grønnsak på linje med asparges eller en urt som kvann eller løpstikke ...

Ja, jeg skjønner begrunnelsen for å sette den sammen med bær og frukt siden man ofte spiser den som en dessert...men "allikavæl" da - det skurrer!

Gammel 05-06-12, 15:07   #14
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Ingen grunn til bekymring :

Sitat:

Rabarbra er egentlig en grønnsak, men blir brukt som en frukt. Dette fordi dens kjøttfulle og saftige stilker er ideell til kompotter, safting og sylting.

Kilde: http://www.frukt.no/leksikon/frukt/faktaark/rabarbra/

Edit: Men er du fra USA stiller det seg litt anderledes:

Sitat:

Rhubarb is usually considered to be a vegetable; however, in the United States, a New York court decided in 1947 that since it was used in the United States as a fruit, it was to be counted as a fruit for the purposes of regulations and duties. A side effect was a reduction on imported rhubarb tariffs, as tariffs were higher for vegetables than fruits.

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 15:12   #15
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Ingen grunn til bekymring :

Kilde: http://www.frukt.no/leksikon/frukt/faktaark/rabarbra/

Edit: Men er du fra USA stiller det seg litt anderledes:

botanisk sett ...

God er den okke som... og med den smaken den har kan jeg ikke tenke meg at sukkernivået er plagsomt høyt.
Lurer på om jeg skal stikke innom plantasjen og finne en rot jordbærrabarbra, jeg...

Gammel 05-06-12, 15:49   #16
Catwoman
Seniormedlem

Catwoman sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Värmland/Akershus
Alder: 53
Catwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastisk

Her kommer rabarbraen (eller brabrabra som miniälskling sa ) med rakettfart! Gleder meg til suppe, sötet med kanel og stevia. Og med en stooooor kremklatt på toppen

Catwomans Schratchpost!
Catwoman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kattalyse;) Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Råtner frukt? MHM Generell ernæringsdebatt 28 26-05-06 09:28
Hvor mye frukt spiser dere? Kanel Lavkarbo generelt 7 09-03-05 21:54
Frukt og bær Nille Type O 0 12-12-04 00:58
Sjokoladedyppede nøtter eller frukt guro Kake/dessert og snacks 0 15-10-04 11:47

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:33.