Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Starthjelp?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-03-09, 14:00   #1
maggi82
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1
maggi82 er på en erverdig vei

Starthjelp?

Jeg har lest endel om det å slanke seg uten karbohydrater ... men synes det er fryktelig mye å sette seg inn i... Har en travel hverdag, og føler det nesten er umulig å sette seg sikkelig inn i alt dette

Er det noen som har starttips??? Uten vanskelige ord som ketose osv...
Kunne veldig gjerne tenke meg en ENKEL liste med JA-mat og NEI-mat... Finnes det en slik enkel liste... Og hvilke erfaringer har folket der ute? Bør jeg satse på dette?

Er det noen som vil forbarme seg over meg???

maggi82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 14:29   #2
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Starthjelp...?

Jeg kan anbefale deg å begynne i det små. Da jeg begynte, måtte jeg sette meg inn i litt av tankegangen, bruke noen timer på å lese meg opp, også begynte jeg med å kutte ut noe, og endre livsstilen step by step.
Det finnes mange ulike retninger her inne, derfor er det vanskelig å gi deg en Ja liste og NEI liste.
Begynn å lese litt om Lindberg, ketolyse og Atkins f eks. Ketose er desverre et ord du bare bør lære deg, men ikke alle rentningen snakker om det. Fedon f eks gjør ikke det. Her spiser man mer karbohydrater og mindre fett enn på Ketolyse og Atkins.
Også kan jeg anbefale deg å lese erfaringer folk har med de ulike retningene. kanskje du skal ned masse, og kan få tips fra folk som har/skal gå ned tilsvarende og velge den retningen de har valgt.
Husk at ting tar tid, og har du det travelt, kan du kanskje begynne med å endre middagen din, og gi deg noen uker på å lære deg dette, prøve ut ulike oppskrifter osv. Også utvider du. og til slutt er det dette som er hverdagen og overhode ikke vanskelig å forstå.
Lykke til!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 15:15   #3
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Starthjelp...?

Opprinnelig lagt inn av maggi82, her.

Jeg har lest endel om det å slanke seg uten karbohydrater ... men synes det er fryktelig mye å sette seg inn i... Har en travel hverdag, og føler det nesten er umulig å sette seg sikkelig inn i alt dette

Er det noen som har starttips??? Uten vanskelige ord som ketose osv...
Kunne veldig gjerne tenke meg en ENKEL liste med JA-mat og NEI-mat... Finnes det en slik enkel liste... Og hvilke erfaringer har folket der ute? Bør jeg satse på dette?

Er det noen som vil forbarme seg over meg???


Om du vil sdtarte enkelt, vil jeg anbefale deg og starte med Atkinsinduksjon, spis det som er på lista og ikke tenkt på ha alle andre spiser eller kan spise. Og sett deg litt inn i hva ketogen kost er og hvordan det virker på veien. Her er link til tillate matvarer på induksjon: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=419 og her er reglene for Induksjon http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=270

Råder deg til å følge til pungt og prikke. Hold deg unna erstatningsprodukter som sukkerfri sjokolade, kaker eller brød uten mel.

Lykke til

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 12:55   #4
alvepiken
Seniormedlem
 
alvepiken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Troms
Alder: 34
Innlegg: 536
alvepiken har en fantastisk aura rundt segalvepiken har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Starthjelp...?

Opprinnelig lagt inn av Distrea, her.

Om du vil sdtarte enkelt, vil jeg anbefale deg og starte med Atkinsinduksjon, spis det som er på lista og ikke tenkt på ha alle andre spiser eller kan spise. Og sett deg litt inn i hva ketogen kost er og hvordan det virker på veien. Her er link til tillate matvarer på induksjon: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=419 og her er reglene for Induksjon http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=270

Råder deg til å følge til pungt og prikke. Hold deg unna erstatningsprodukter som sukkerfri sjokolade, kaker eller brød uten mel.

Lykke til

Selv om jeg ikke har tenkt å bruke atkins denne gangen (prøvd lavkarbo en gang før, men jeg ble lei og gikk opp det som jeg gikk ned pluss litt til) så skal jeg bruke den grønnsakslisten der! Jeg er nemlig avhengig av grønnsaker for å få dette til å funke, så da er det greit å ha en "ja liste" for grønnsaker

__________________

Start 3.januar: 131.0 kg

This is not a diet, it's a lifestyle
alvepiken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bulimiker som har klart å dra hodet opp av doskåla Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 19:21   #5
Oslo27
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 2
Oslo27 er på en erverdig vei

Sv: Starthjelp?

Lurer på det samme som trådstarter lurte på egentlig. Jeg er helt ny og har ingen planer om å følge noen av "guruene" til punkt og prikke, men begynne i det små. Jeg har heller ingen planer om å være i "ketose" da jeg ikke er villig til å slutte med å drikke vin og dra ut i helgene osv. Det jeg derfor lurer på er de små tingene man kan gjøre i hverdagen og som er "lett" å gjøre uten å måtte sette seg for mye inn i ting? Jeg har kjøpt boka til Hexenberg og lest en del på nett, men utrolig mye å sette seg inn i. Jeg har skjønt at lavkarbo-livsstil kan være alt fra under 20 g karbs om dagen og opp til 100 g. Personlig vil jeg prøve å kutte ut brød, poteter, pasta, ris, godteri osv, men trenger enkle forslag til hva jeg kan erstatte det med. Har kjøpt ingredienser for å lage proteinbrød, og har skjønt at jeg kan fråtse i grønnsaker til middag f eks (er ferdig frossenblandinger ok??). Hvilke andre ting bør jeg ha i kjøleskapet som er lett å lage noe av og i tråd med lavkarbo-livsstilen? Jeg har kjøpt egg, gräddost, tine meierismør, kyllingfileter, bacon og grønnsaksblandinger, men ønsker gjerne tips til andre ting

Dersom jeg bestemmer meg for å ligge på ca 50 karbs om dagen, har det da mye å si hva slags karbs det er? Hvis jeg en dag holder på å "sprekke" og "må" ha karbs, kan jeg da f eks spise et stykke grandiosa (og regne ut hvor mye jeg kan spise av det for at det skal bli 50 g karbs) og spise 0 gram av karbs fra andre ting resten av dagen? Er det det samme hva slags type karbs man spiser så lenge man ikke går over 100 gram f eks? Blir glad for alle svar

Oslo27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen, men ønsker å kutte ned på karbs og er her for å få tips og råd.. Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 19:54   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Starthjelp?

Den aller enkleste måten og starte på er etter min mening lavkarbo på 3 minutter. Der har du JA og NEI listen din - ingen telling eller noenting (jeg startet slik og synes det var helt genialt)

I tillegg kan jeg anbefale arnakristins nybegynnertråd som samler litt start-info på en god måte

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar

Emneord
starthjelp


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Starthjelp? Please aikens Ketolysekuren 15 14-10-08 10:03
Starthjelp Saga Ketolysekuren 9 26-11-06 14:05
Starthjelp Oliv Lavkarbo generelt 3 15-05-05 12:06
Gi meg litt starthjelp.... cathrine Lavkarbo generelt 3 19-04-05 22:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no