Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Vi begynner i morra, min mann og jeg

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-08-09, 16:11   #1
Jannicke
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 261
Jannicke er på en erverdig vei

Vi begynner i morra, min mann og jeg

Vi begynner i morra vi, mannen min og jeg.............

Har sittet og lest i boka, men kjenner jeg er redd jeg ikke greier dette. Vanskelig å finne ut hvor mye vi kan spise og sånn.....

Hvordan holde rede på anntall karber osv.

Må si jeg gruer meg litt.

Men ta nå oppskriftene i booka. Noen er 4 posjoner noen er 1.
Dersom jeg lager noe etter en oppskrift som er 4 posjoner, betyr det at jeg kun kan spise 1/4 av den retten?
Altså, feks den morgenommeletten, 4 posjoner.
Laget med 6 skiver bacon, og 6 egg osv.
Må jeg da lage den, dele den opp i 4 like store deler, og spise 1 del?

Hvor mye sånn ommelett kan jeg spise til frokost?
Dersom jeg og mannen skal dele denne, så blir det jo 2 posjoner hver....men jeg kan ikketenke meg jeg blir mett så lenge av dette.......
Hva merkan jeg spise til frokost?


OG middag, der står det lissom 200gr kjøtt.
Ja ok, men hvor mye grønnsaker da?
Fritt etter ønske?

Gru-gler meg.........

Jannicke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: søker etter det rette Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 16:13   #2
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: vi begynner i morra, min mann og jeg.......

hallo!

og med den omeletten, spis til du er behaglig mett.

LYKKE TIL!

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 16:20   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: vi begynner i morra, min mann og jeg.......

Du skal spise deg passe mett hver gang du er sulten!
Trenger du en halv omelett, så spis det. Etter hvert vil du nok merke at du spiser mindre porsjoner uansett.

Av ting som ikke inneholder karber, kan du jo spise nærmest ubegrenset, men grønnsaker burde veies i begynnelsen. 100g blomkål er ikke så mye som du tror!
Og noen ting kan hindre vektnedgang hos enkelte, som tomater eller nøtter eller ost!

Ellers finner du utrolig mange fine ketolyse- oppskrifter her hos Gerd!
Klikk på bildet, så kommer oppskriften!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 16:21   #4
Minaa
Juniormedlem
 
Minaa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 33
Minaa er på en erverdig vei

Sv: vi begynner i morra, min mann og jeg.......

Jeg er ny jeg også, har holdt på en uke nå og det går ganske greit foreløpig.

Når det gjelder grønnsaker må du vite hvor mange karbohydrater det er pr 100 gram for så å veie og finne ut hvor mange gram du kan spise. Husk på at damer skal ha 15 og menn 20 karbohydrater om dagen og mesteparten av dette fra grønnsaker og salater.

Ellers spis til du ikke lenger er sulten.

Lykke til

__________________


Minaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 16:29   #5
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: vi begynner i morra, min mann og jeg.......

Hei,
…man skal spise til man er mett, ikke stappmett, og så skal man spise når man er sulten igjen.
De vanligste nybegynnerfeilene er for lite fett og for lite inntak av vann. Får man i seg nok fett så varer metthetsfølelsen leeeeenge og man går ikke rundt og fyser på alt mulig rart. Det beste er å holde seg unna søtningsmidler da dette kan være med å opprettholde søtsuget.
For å holde rede på kh så må du veie maten og her finner du en matvaretabell, www.matvareguiden.no

Her er forresten et innlegg jeg nylig la inn på en som også lurte på hva en kan spise:
På ketolyse så behøver du ikke å tenke tradisjonelt frokost/lunsj/middag, de kan alle tre bestå av tradisjonell middagsmat.
…men det kan være lurt å lage en liste over ulike retter man liker slik at man sikrer variasjon i kosten.
Her er et lite knippe tråder du kan kikke på i tillegg til alt som ligger i oppskriftsforumet:
Hva har du spist til frokost i dag?, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=761540#post761540
Lunsj, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2495
Vegetarisk lunsj, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=5107
Hva skal du ha til middag i dag-tråden?, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2492

I fjor var det en som samlet mange av oppskriftene her på forumet i et lite hefte og det finner du her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=19503

Håper det ga deg litt inspirasjon… og at det blir mer gleder enn gruer seg.

…lykke til!

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 20:59   #6
Jannicke
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 261
Jannicke er på en erverdig vei

Sv: vi begynner i morra, min mann og jeg.......

Tusen takk for tips og oppskriftslinker.

Mem, en ting, de linkene til oppskrifter, de er jo lav karbo, men er ikke det på en måte for mye karbo da, når en er på ketolysekuren??
Er ike de oppskriftene ment for tiden ETTER ketolyse kuren?

Gruer meg til dette med å veie maten og regne ut karbohydrat tallet.

Men jeg blir forhåpentligvis vant til det.

En annen ting er jo at jeg, som har slanket meg hver dag i 20 år, og slanket PÅ meg 40 kg, jeg er såååååå innarbeid med små måltider, ofte måltider, lac-kcalori, mager, ligth, low fat, og det vrenger seg litt i agen med tanke på ekte maiones, bacon, og kjøttdeig...........herregud, har ikke hatt noe annet enn lett-maiones, go og mager leverpåstei, kokt skinke,og dersom vi skulle være veeeeldig usunn en dag å spise farsemat, da var det karbonadedeig, aldrig kjøttdeig......Har ikke vert en kjøttdeig innom dette huset på årevis, bare karbonadedeig.

Dette blir rart......

Og er veldig spent på hvor vidt det virker!!

Jannicke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: søker etter det rette Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 21:25   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: vi begynner i morra, min mann og jeg.......

Linken jeg la inn er til Gerds ketolyse- oppskrifter.
Tenker du burde ta en titt i journalen hennes og bli enda mer super- inspirert!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 21:41   #8
Zuma
Medlem
 
Zuma sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Der ingen skulle tru... at nokon kunne bu
Alder: 45
Innlegg: 202
Zuma er ny på veien

Sv: vi begynner i morra, min mann og jeg.......

Lykke til med oppstarten og veien mot en bedre og sunnere helse.
Jeg startet opp med ketolyse for 2 måneder siden og er rett og slett frelst!
Dette er lykke for meg, for endelig peker vekta i riktig retning.

Lykke til! Dette kommer til å gå så det suser skal du se.

__________________

Vendepunktet...
- Zuma -
Zuma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 22:35   #9
Jannicke
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 261
Jannicke er på en erverdig vei

Sv: vi begynner i morra, min mann og jeg.......

Jaja, så er det på tide å ta kvelden her hos meg, men jeg ser at ett nøkkelord fremmover blir PLANLEGGING.

Tror jeg skal sette opp en eller anen form for ukemeny, iallefall i forhold til middagen.

Må handle i morra, og såå ost da.....jeg som ELSKER ost....men ikke har spist ost på "år og dag"......................

tror det blir mye egg, baccon, og ost i handlekurve i morra......

Takk jenter, dere er toppen!!

Detta kan bli bra det.

Jannicke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: søker etter det rette Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 23:09   #10
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: vi begynner i morra, min mann og jeg.......

Opprinnelig lagt inn av Jannicke, her.

Jaja, så er det på tide å ta kvelden her hos meg, men jeg ser at ett nøkkelord fremmover blir PLANLEGGING.

Tror jeg skal sette opp en eller anen form for ukemeny, iallefall i forhold til middagen.

Må handle i morra, og såå ost da.....jeg som ELSKER ost....men ikke har spist ost på "år og dag"......................

tror det blir mye egg, baccon, og ost i handlekurve i morra......

Takk jenter, dere er toppen!!

Detta kan bli bra det.

Et godt tips med veiing av mat og utregning av karber:
Hvis du lager Torkilds proteinbrød (eller noe annet lavkarbobrød), skjær ei skive, vei den og regn ut karboinnholdet.
Skriv det opp på en lapp (eller i ei notisbok) så slipper du å tenke mer på det.
Gjør det samme med all annen mat i begynnelsen.
Se hvor mye majones du bruker, hvor mye rømme osv.
Hvor mye veier f.eks to "typiske" skiver tomat eller en brokkolibukett...
Etterhvert trenger du ikke veie maten, men kan ta det på feelingen.
Husk at du skal ha i deg minst 15 g karbo og mannen din minst 20 g karbo. Da er det litt å gå på oppover .

Et annet godt råd er å kutte opp salat og grønnsaker og ha det ferdig i kjøleskapet i lufttette beholdere.
Lag store porsjoner og frys ned i porsjonspakninger = enkelt og raskt til middag osv.
Lykke til

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 31-08-09, 15:13   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: vi begynner i morra, min mann og jeg.......

Opprinnelig lagt inn av Jannicke, her.

Mem, en ting, de linkene til oppskrifter, de er jo lav karbo, men er ikke det på en måte for mye karbo da, når en er på ketolysekuren??

Oppskriftene i oppskriftsheftet det ble linket til er både oppskrifter for ketolyse, skaldeman og Optimal ernæring/fedon/south beach. Man må ha tunga litt rett i munnen på karbene, men velg de med minst karbohydrater

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-08-09, 22:23   #12
Jannicke
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 261
Jannicke er på en erverdig vei

Sv: Vi begynner i morra, min mann og jeg

Vel, her sitter jeg, på slutten av første dagen og har flere spm enn svar, og er usikker på det meste.

Blar og blar i boka men blir mer og mer frustrert......

Men o jeg i morra tidlig lager morgenommeletten på s 120 i boka, som er opplistet til 6 kh, da trenger jeg ikke måle og veie hver ingredines vel?

Jannicke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: søker etter det rette Svar med sitat
Gammel 31-08-09, 22:30   #13
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Vi begynner i morra, min mann og jeg

Opprinnelig lagt inn av Jannicke, her.

da trenger jeg ikke måle og veie hver ingredines vel?

Det kommer an på hvor mye man skal ha av hver ingrediens i følge oppskrifta det..

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-08-09, 22:38   #14
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Vi begynner i morra, min mann og jeg

Opprinnelig lagt inn av Jannicke, her.


Men o jeg i morra tidlig lager morgenommeletten på s 120 i boka, som er opplistet til 6 kh, da trenger jeg ikke måle og veie hver ingredines vel?

Nei, ikke viss du lager den eksakt som den står. Men velger du av variasjonene som står der, må det veies.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 01:15   #15
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Vi begynner i morra, min mann og jeg

Hei,
Litt nyttig lesestoff…
Er fett og ketose farlig, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23656
Fakta om utskeielser på lavkarbo, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24709
Magiske kropper, og magiske tall, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24058

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 02:53   #16
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Vi begynner i morra, min mann og jeg

Dette går bra ser du! Jeg spiser som regel tre skiver bacon og to speilegg til frokost, gjerne sammen med en kålsalat. Dette er jeg mett på i minst fire timer.
Proteiner, og særlig fett er mettende, og det holder blodsukkeret stabilt. Karbohydrater i sin raskeste form får blodsukkeret til å stige fort for så å bli lavt igjen, og gjerne for lavt, hvilket resulterer i at du blir fort sulten igjen, og gjerne sugen/fysen. Langsomme karbohydrater (i f.eks grønnsaker som vokser over jorden) påvirker ikke blodsukkeret i samme grad, og når du også spiser fet mat som jevner blodsukkerstigningen ut så slipper kroppe å produsere så mye insulin, som er det fettlagrende hormonet.
Dette bare som en enkel forlaring på hva som skjer i kroppen, og som er veldig releveant for deg med insulinresistens, for ikke å snakke om fettangt fra mange år med lavkalori og magre matvarer. Kos deg med ost og ekte majones

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 23:00   #17
Jannicke
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 261
Jannicke er på en erverdig vei

Sv: Vi begynner i morra, min mann og jeg

Jaha, dagens tall er klare:
17 karber på meg
og 21 karber på han...........

Og da er det bare frem tom middagen.
Så her kan vi nok ikke spise kvelds eller noe.

Kjipt, for jeg sitter her og er sulten/fysen.....

Arnakristin;
Takker for linker !!!!!!!!

Jannicke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: søker etter det rette Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 23:14   #18
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Vi begynner i morra, min mann og jeg

Jeg spiser kvelds med 0 kh.

To-tre ostechips (mine er av Kavli skivet skinkeost) med pålegg på. Av pålegg har jeg majones og dansk pølse, First Price leverpostei, smør med ost/skinke eller smøreost.

Av dette får jeg alltid 0 kh.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 23:18   #19
Jannicke
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 261
Jannicke er på en erverdig vei

Sv: Vi begynner i morra, min mann og jeg

hmmmm, høres godt ut da..... Men nå tror jeg bare jeg legger meg.....litt seint å hive innpå oste snacs nå vel?

Kan man ikke få for mye fett??

Jannicke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: søker etter det rette Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 23:25   #20
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Vi begynner i morra, min mann og jeg

Jeg ligger på 200-250 g fett om dagen. Jeg pøser på, og det er også denne uken jeg har gjort det, som jeg også har gått ned.

Det er aldri for sent å spise, om du er sulten, men er du ikke sulten så trenger du jo ikke kveldsmat.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 23:29   #21
Jannicke
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 261
Jannicke er på en erverdig vei

Sv: Vi begynner i morra, min mann og jeg

Shit, jeg har ikke fulgt med på hvor mye fett jeg spiser.....må / bør jeg det....???

Jannicke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: søker etter det rette Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 23:35   #22
Abbe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 245
Abbe er på en erverdig vei

Sv: Vi begynner i morra, min mann og jeg

Opprinnelig lagt inn av Jannicke, her.

hmmmm, høres godt ut da..... Men nå tror jeg bare jeg legger meg.....litt seint å hive innpå oste snacs nå vel?

Kan man ikke få for mye fett??

Selv har jeg akkurat spist kveldsmat, salat med smør og ost Fett slenger jeg innpå godt med så lenge jeg ikke går for høyt på karbo, men jeg prøver ikke å være i ketolyse (selv om jeg nok er nede i 15-20 karbo noen dager) og teller ikke karber...

__________________
2002-2003: Ned over 20 kg ved å spise lite kalorier...
Målet var å komme ned i matchvekt, men stoppa 5kg fra...
2003-2009: Opp 8 kg, lavt kaloriinntak fungerer dårlig
2009- : Prøver lavkarbo
Abbe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo (15-50g karbo) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trim i dag - støl i morra! Charmtassen Generell diskusjon 0 02-02-06 15:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no