Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Er det viktig å fordele karbene?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-01-11, 23:30   #1
Hundedamen
Nytt Medlem
 
Hundedamen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 42
Innlegg: 8
Hundedamen er på en erverdig vei

Er det viktig å fordele karbene?

Ny i faget, men føler det går veldig greit. Syns jeg spiser bedre nå enn noen gang før.

Jeg holder meg godt under 15 karber i døgnet, og syns det går overraskende bra.
Lurer bare på om det er ugunstig å samle alle karbene i ett måltid for å sette det på spissen.
Hvis jeg ligger på 0-1 karber til frokost og middag (Rekker sjelden mer enn tre måltider pr. dag) også havner jeg på 8-9 til kvelds. Er det greit, eller bør man fordele karbene bedre?

Hundedamen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 00:02   #2
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Er det viktig å fordele karbene?

Husker ikke heelt hva det sto i boka om dette, men jeg spiser som regel bare 2 måltider om dagen. Og til frokost bruker jeg ca 6-8 KH, mens middag ofte blir 13-14.

Funker greit for meg, men ikke sikkert det er heelt etter boka. Vet det er mange som måler opp grønnsaker og fordeler det javnt mellom måltidene. Noen spise grønnsaker til alle måltidene. Jeg liker godt å ta en smoothie eller eggmelk og kaffe til frokost, ettersom det ikke er måltidet jeg klarer å få ned mest. Og har det veldig travelt

Den spiser jeg i 11-12 tia, også spiser jeg middag i 17 tia.

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 09:40   #3
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Er det viktig å fordele karbene?

Ser at du ligger på rundt 10 g karb om dagen, og det kan være ugunstig. Kvinner bør ligge på 15 g om dagen, ikke noe særlig under dette.
Karbene bør komme fra grønnsaker og er ikke uviktige, så se om du f.eks kan få i deg noe paprika eller tomat på morgenen??

Ellers går det nok fint å spise mesteparten i ett måltid hvis du trives med det.
Det beste er nok å fordele det litt utover dagen, noe av poenget med de karbene man spiser er jo å avlaste leverens produksjon av glukose (hvis jeg husker riktig) og da kan det være greit å få i seg litt karber om morningen

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 14:05   #4
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Er det viktig å fordele karbene?

Hei
Teoretisk sett er det mest gunstig å fordele dagens karbohydrater ut over dagens måltider. Da er risikoen for blodsukkerstigning med etterfølgende insulinfrigjøring fra bukspyttkjertelen og dermed hemmet fettforbrenning minst.
Om det har stor betydning i praksis er det ikke helt godt å vite.
God Helg
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 16:42   #5
Hundedamen
Nytt Medlem
 
Hundedamen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 42
Innlegg: 8
Hundedamen er på en erverdig vei

Sv: Er det viktig å fordele karbene?

Jeg får nok i meg mer enn 10 karber sånn stort sett. Dette var bare et eksempel.

Tusen takk for svar! skal prøve å lege inn litt mer grønnsaker til frokost og kvelds kanskje..

Ønsker dere alle en strålende helg!


Sist redigert av Hundedamen : 28-01-11 kl 18:40.
Hundedamen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 23:23   #6
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det viktig å fordele karbene?

for en søt liten krabat du har på avataren din Hundedamen :-)

Jeg lurer på litt med karber jeg også.
Jeg har kjøpt meg en vekt, men jeg sliter med å vite hvor mye jeg spiser i løpet av en dag. Så kanskje noen kunne hjelpe meg med noen eksempler?

Det jeg spiser stort sett hver dag er agurk (1,5), og paprika (rød 5,2) og blomkål/brokkoli. (2,9 og 3,0) . i parantes er mengden karb de inneholder pr 100 gram

Hvis dette da skal fordeles, agurk og paprikka (la oss si rød for den har mest), og blomkål eller brokoli til middag. Hvor mye kan jeg da spise av dette for å holde meg til anbefalt mengde for ketolysekuren? jeg pleier spise 4-5 buketter, men har desverre ikke veid de så jeg vet ikke hvor mye det veier. så eter jeg vel kanskje 5 centimeter agurk og 3 ringer paprikka.

har noen av dere sånn ca i hodet etter å selv ha veiet maten deres over tid, peiling på hvor mange karber dette blir?

Hm, har tenket litt, tror kanskje jeg får i meg litt mye karber via blomkålen/brokkolien ? for 4-5 buketter veier kanskje mer enn 100 gram, og de ligger på ca 3 pr 100 gram ??

Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 23:28   #7
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Er det viktig å fordele karbene?

Alt dette står i boka vet du Om du ikke har boka finnes den til utlån på bibliotek.

Om du ikke veier maten din til å begynne med vil du jo ikke ha peiling på hvor mye du får i deg, en vekt er et must!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kan jeg velge karbene mine da ? slankogsmekkersnart Generell diskusjon 7 17-04-10 09:56
Rabarbarasaft, hva skjer med karbene? BlueFairy Ketolysekuren 10 06-06-08 23:04
Hvordan øke karbene uten frø og nøtter? Photobscura Vedvarende vekttap 24 16-05-08 08:37
Jeg skal øke litt på karbene.. manikken Lavkarbo generelt 11 25-05-06 14:06
Fordelingen av karbene Fjonken Spørsmål og svar 1 10-02-06 12:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no