Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Tyrkisk yoghurt med litt smoothie, ok?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 25-02-11, 17:21   #1
Rianna
Medlem

Rianna sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Arendal
Alder: 44
Rianna er på en erverdig vei

Tyrkisk yoghurt med litt smoothie, ok?

Jeg er på dag to av lavkarbo/LCHF. Jeg er ikke så veldig nøye på å telle karohydrater, men passer litt på såklart. Fikk bare en idè om at tyrkisk yoghurt sikkert ville bli god med litt smoothie i. Blandet derfor 100g tyrkisk yoghurt med 50g smoothie (Bama - guava, mango, goji, 10,1 kh pr 100g...9,8 sukkerarter). Vet jo frukt ikke er lavkarbo mat, men er dette ok å spise av og til? Hadde over 1ts splenda...og det ble jo veldig godt...

Håper noen kan si sin mening om dette, jeg er jo fortsatt litt grønn

~Min Dagbok~Min Blogg~iHerb kode: ESO978~
Rianna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo/LCHF'ish :) Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 17:23   #2
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Tyrkisk yoghurt med litt smoothie, ok?

Jeg bruker bringebær, egg og tyrkisk yoghurt med litt flytende natreen!
Mye mindre karber i bær enn i frukt!

Gammel 25-02-11, 17:28   #3
Rianna
Medlem

Rianna sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg bruker bringebær, egg og tyrkisk yoghurt med litt flytende natreen!
Mye mindre karber i bær enn i frukt!

Blir det godt med egg altså? Bittelitt skeptisk....bare blande de i? Eller piske det først?

Rianna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo/LCHF'ish :) Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 17:39   #4
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Rianna, her.

Blir det godt med egg altså? Bittelitt skeptisk....bare blande de i? Eller piske det først?

Kjører alt i blenderen!
Egg er ikke farlig rått(eggedosis) og smaker ingenting. Tilfører proteiner og masse annet nyttig!

Prøv, da vel!

Gammel 25-02-11, 17:48   #5
Rianna
Medlem

Rianna sin avatar

Kjører alt i blenderen!
Egg er ikke farlig rått(eggedosis) og smaker ingenting. Tilfører proteiner og masse annet nyttig!

Prøv, da vel!

Det skal jeg jammen gjøre. Vet egg ikke er farlig rått (jeg bare ser for meg de som drikker rå egg uten å ha de i noe...og DET klarer jeg ikke), samboeren min har en onkel og 2 fettere som er egg/kyllingbønder....så jeg har god tilgang på egg...ferskere enn i butikken kan man si

Gammel 25-02-11, 17:59   #6
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Rianna, her.

Det skal jeg jammen gjøre. Vet egg ikke er farlig rått (jeg bare ser for meg de som drikker rå egg uten å ha de i noe...og DET klarer jeg ikke), samboeren min har en onkel og 2 fettere som er egg/kyllingbønder....så jeg har god tilgang på egg...ferskere enn i butikken kan man si

Heldige deg!
Da er det jo bare å bruke masse egg og bær sammen med den tyrkiske yoghurten så har du et fullverdig måltid!

Mange som tror rå egg er farlig, skjønner du!

Gammel 28-02-11, 15:19   #7
Lissi80
Medlem

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Østfold
Lissi80 er på en erverdig vei

Kitt: Har du oversikt over hvor mye av hver ingrediens du bruker? Den smoothien hørtes jo veldig god ut, har ikke tenkt på at jeg kan bruke tyrkisk yoghurt til det jeg

Lissi80 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 16:19   #8
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Lissi80, her.

Kitt: Har du oversikt over hvor mye av hver ingrediens du bruker? Den smoothien hørtes jo veldig god ut, har ikke tenkt på at jeg kan bruke tyrkisk yoghurt til det jeg

Til 2 porsjoner/personer bruker jeg
175g litt tinte bær
2dl tyrkisk yoghurt
1 egg
1 ts flytende natreen

Dette blir litt tykt, så jeg tilsetter litt fløte eller vann for at blenderen i det hele tatt skal gå rundt! Mer egg hjelper også!

Gammel 28-02-11, 17:10   #9
Gracella
Seniormedlem

Gracella sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Avokado/lime-smoothie (GOD!!)
1 avokado
2-3 dl tyrkisk yoghurt
2 dl vann (eller litt mer)
8 isbiter (kan sløyfes, jeg bruker fløteisbiter eller bare en skvett fløte)
2-3 ss søtning
ca 4 ss limejuice (evt saften av en lime pluss det raspede skallet)
1 egg

Kjøres i blender eller med stavmikser i minst ett minutt til en jevn blanding.

Jeg pleier å sløyfe vannet og heller ha oppi fløte.
Man kan også bruke kokosmelk, rømme, CF eller en salig blanding av det man har av dette.

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 20:05   #10
Lissi80
Medlem

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Østfold
Lissi80 er på en erverdig vei

Til 2 porsjoner/personer bruker jeg
175g litt tinte bær
2dl tyrkisk yoghurt
1 egg
1 ts flytende natreen

Dette blir litt tykt, så jeg tilsetter litt fløte eller vann for at blenderen i det hele tatt skal gå rundt! Mer egg hjelper også!

Tusen takk Da er ingrediensen på plass på kjøkkenet og det blir smoothie til kvelds samt at jeg skal prøve å fryse ned en porsjon og ta med på jobb i morra tidlig til frokost

Lissi80 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 20:48   #11
Kanskje
Seniormedlem

Kanskje sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Eggene merker man faktisk ikke noe til, tror meg var skeptisk jeg også.

men trodde ikke tyrkisk youghurt var bra? at det hadde for masse karber og for lite fett??

Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 22:32   #12
Gracella
Seniormedlem

Gracella sin avatar

Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Eggene merker man faktisk ikke noe til, tror meg var skeptisk jeg også.

men trodde ikke tyrkisk youghurt var bra? at det hadde for masse karber og for lite fett??

Hvis du ser på filosofiboksene til alle i denne tråden, så er det ingen som går på ketolyse/atkins induksjon, så vi kan tillate oss litt mer karber.
Med egg, fløte og avokado i yoghurten, så er det ikke mye å si på fettprosenten heller
Tyrkisk yoghurt har 5 g karber pr 100 g og 10 gram fett. I forhold til mange Tineyoghurter, er den rene drømmeyoghurten, hehe

Gracella
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 22:47   #13
Kanskje
Seniormedlem

Kanskje sin avatar

Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Ok, har ikke rørt noe youghurt jeg siden det er fy :-)

Gammel 28-02-11, 22:50   #14
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Ok, har ikke rørt noe youghurt jeg siden det er fy :-)

Går fint å bruke bare fløte også!

Gammel 28-02-11, 23:21   #15
Gracella
Seniormedlem

Gracella sin avatar

Går fint an å lage smoothie med fløte/kokosmelk/rømme/CF...
Man tager vad man haver

Gracella
Gammel 01-03-11, 10:37   #16
Rianna
Medlem

Rianna sin avatar

Da har jeg funnet meg en smoothie...utrolig greit til frokost

Oppskriften jeg fant:
100g CC
80g bringebær
2 egg
1 dl fløte
0,5dl fun saft

Hadde ikke saft dagen jeg skulle teste, så tok i vann og splenda...funka det og, men likte ikke helt å ha CC oppi....men de som ikke vil ha yoghurt kan jo bruke den oppskriften

Selv bruker jeg:
100g yoghurt
80g bringebær
2 egg
1 dl fløte
0,5 dl lerum husholdningsaft (uten sukker)

Bruker lerum sin saft, siden den er søtet med sukralose (jeg tåler ikke aspartam). Blir som drikkeyoghurt. Jeg tar den gjennom en sil, for å få vekk de frøa fra bringebæra

Gammel 01-03-11, 14:23   #17
Kanskje
Seniormedlem

Kanskje sin avatar

Jeg har ofte en skvett fun light oppi fordi det søter smoothien :-)

nam, smoothie er godt

Gammel 01-03-11, 20:28   #18
Rianna
Medlem

Rianna sin avatar

Jeg har ofte en skvett fun light oppi fordi det søter smoothien :-)

nam, smoothie er godt

Veldig godt, og kjapt å lage...praktisk frokost Registrerte min som frokost på vektklubben...der er jo anbefalt frokost 220kcal...min smoothie er 700kcal hehe Veldig uvant å ikke skulle tenke så mye over kaloriene altså.

Gammel 01-03-11, 20:59   #19
Ildern
Medlem

Ildern sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Bergen
Ildern er på en erverdig vei

Marjusen skulle ha en god smoothie..
Der fant jeg den:

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

Bær kan du spise ja. Bare pass på å velg dem med minst karbo som bringebær

Jeg har nettopp lagd meg en heeelt konge smoothie nå. Den MÅ du prøve.

Du tar følgene:
100 gram med cottage cheese
60 gram med bringebær
20-30 gram bjørnebær eller blåbær, alt etter hva du liker
0,5 dl med fun light. Både bringebær og den eple/pære er god. Men sikkert flere også
40-50 gram kaldpresset olje
2 egg

Viktig at du kjører cottage cheesen helt glatt i stavmiksern først. Da blir den helt krem og ikke slik klumpete. Så tar du oppi alt det andre i en blender og kjører på full guffe til alt er blandet. Her har du MASSE fett, en del proteiner og lite karbohydrater.

Du må event justere bærene i forhold til hva du ønsker. Denne smoothien har rundt 6 KH. Så denne passer fint som frokost Eller lunsj. Denne holder du deg mett lenge på.
Og den smaker skikkelig friskt og godt.

Du kan event bytte ut bjørnebærene med 1 ss splenda om du vil spare inn på karbo. Men bjørnebærene lager en fin søtsmak på smoothien

Ildern er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach- i bunn og i grunn Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tyrkisk yoghurt sara Spørsmål og svar 34 14-09-12 23:16
Tyrkisk yoghurt? hope10 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 14-02-11 14:34
Tyrkisk Yoghurt mam Spørsmål om matvarer og oppskrifter 14 19-11-10 16:51
Tyrkisk yoghurt! ned10kg:) Ketolysekuren 10 08-02-10 22:27
Tyrkisk yoghurt Camz Spørsmål og svar 26 27-05-09 23:57

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:58.