Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Fallgruver

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 13-09-11, 19:34   #1
Luggetuppen
Medlem

Medlem siden: Sep 2011
Luggetuppen har en fantastisk aura rundt segLuggetuppen har en fantastisk aura rundt seg

Fallgruver

Jeg er helt nybegynner på dette. Jeg har lest og lest til øyet er stort og vått, og prøver meg samtidig fram med oppskrifter. Men enkelte detaljer har jeg kommet over ved en ren tilfeldighet, f.eks. at sukkerfrie pastiller inneholder mye karber I mitt nybegynnerhode så er det enkelt å tenke at sukkerfritt = karbofritt.

Kanskje dere litt erfarne kan hjelpe meg med en liste over typiske fallgruver?

Luggetuppen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca 20 gr karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 19:36   #2
Megvel
Seniormedlem

Megvel sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Alder: 52
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Fallgruver

Da trenger vi å vite hva som er din filosofi? Nåvekt, høyde, målvekt, perspektiv etc. Ellers så kan du lese her.

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 19:37   #3
arnakristin
Seniormedlem

arnakristin sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Hei,
Den storste fallgruven er mangel på kunnskap.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 19:40   #4
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sukkerfri pastiller inneholder mye karber, MEN mange av dem er laget med maltitol og aspartam feks, som kun er sukkeralkoholer som kan trekkes fra!
Altså er det brått så og si ingen karber igjen!

Ost er ofte lite karber, men er det ikke ren ost, sjekk for all del innholdet.

Baconcrisp er ikke alltid baconcrisp. Noe er laget av maismel og inneholder masse karber!

Crabsticks har masse karber!

Det er sukker i bacon! Men det er så lite at det blåser vi i!

Noen lightbruser med fruksmak etc inneholder mye mer karber enn man
skulle tro!

Ferdig laget taco- pulverblanding er fyfy!
Det samme gjelder dip- mix som Holiday.

Moralen er: Sjekk innholdet i alt første gangen du bruker/spiser/drikker det!

Men husk at enklete ting inneholder mye karber, men du skal bare bruke noen få gram, så det er lov likevel!
Som feks hvitløk!

Gammel 13-09-11, 20:37   #5
Bik
Seniormedlem

Bik sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Ferdig laget taco- pulverblanding er fyfy!
Det samme gjelder dip- mix som Holiday.

Oy! Det har jeg ikke tenkt på. Hvor mye karber er det i tacopulveret?
Hva bruker dere i stedet?

Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 20:43   #6
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Bik, her.

Lager tacokrydder selv, selvsagt

Søk i oppskriftsforumet så dukker det opp

Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 20:44   #7
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Det er faktisk så mye som 58karber pr 100g. Nå veier posen bare 30g, men det blir fort en del uansett.
Det ligger en oppskrift på tacokrydder her inne et sted, med bare rent krydder, ikke glukosesirup som hovedingrediens!

Skal se om jeg finner den!

Gammel 13-09-11, 20:46   #8
Luggetuppen
Medlem

Medlem siden: Sep 2011
Luggetuppen har en fantastisk aura rundt segLuggetuppen har en fantastisk aura rundt seg

Oy! Det har jeg ikke tenkt på.

Det er nettopp derfor jeg laget denne tråden, for å unngå for mange "oooops" underveis

Tomater tenker jeg at kan være en typisk nybegynnerfeil, sikkert fordi vi bruker den som en grønnsak selv om den egentlig er en frukt. Nå liker jeg ikke tomater, så for min del blir ikke det noe problem.

Hvordan er det forresten med vårløk og purre? Den vokser jo både litt over og litt under bakken.

Luggetuppen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca 20 gr karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 20:51   #9
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Fant flere faktisk!
Hindu har tacokrydder på glass, men det innholder ikke spisskummin, som jeg syns er "smaken" i taco! Men det kan man jo tilsette ved siden av.

Gidder man kan man lage en stor porsjon krydder og ha til flere/mange ganger.

1 ts hvitløkspulver
1 ts løkpulver
1 ts oregano
1 ts basilikum
1 ts spisskummen
1 ts paprikapulver
1 ts chilipulver
salt (smak til)
sort pepper (ca 1/2 ts, men smak til)
cayennepepper (ca 1/4 - 1/2 ts, men smak til-denne avgjør hvor sterkt det blir)

Jeg følger ikke oppskriften, men jeg pleier å bruke disse ingrediensene, så bare deiser jeg oppi til jeg synes det smaker ok. Pleier også ofte å slenge i en klatt tomatpure og litt eddik. Feel free til å fikse/endre og komme med flere forslag om dere prøver dette ut.

Eller:

2 deler salt
2 deler spisskummen
1 del paprika pulver
1/2 del koriander
1/2 del chilli krydder
1/2 del hvitløkspulver
litt pepper

Evnt kan man kombiner de to eller rett og slett prøve seg frem!

Gammel 13-09-11, 20:55   #10
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Luggetuppen, her.

Tomater tenker jeg at kan være en typisk nybegynnerfeil, sikkert fordi vi bruker den som en grønnsak selv om den egentlig er en frukt. Nå liker jeg ikke tomater, så for min del blir ikke det noe problem.

Hvordan er det forresten med vårløk og purre? Den vokser jo både litt over og litt under bakken.

Tomater går som grønnsak her i gården, med sine 2.5karber, men kan være partystopper for noen!

Vårløk og purre vokser da jammenmeg OVER jorden. Er bare roten som er under!

Gammel 14-09-11, 08:33   #11
IKJ
Medlem

Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Bodø
Alder: 43
IKJ er på en erverdig vei

Jeg bruker santa Maria tacokrydder, men bruker bare 1 pose til 2 kjøttdeiger for å halvere karboinnholdet. Blir litt mildere til ongene, men smaker fortsatt taco Det er kansje på grensen, men jeg har ikke hatt noe problemer med det. Men skal prøve krydderoppskriften en vakker dag

IKJ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 08:36   #12
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av IKJ, her.

Jeg bruker santa Maria tacokrydder, men bruker bare 1 pose til 2 kjøttdeiger for å halvere karboinnholdet. Blir litt mildere til ongene, men smaker fortsatt taco Det er kansje på grensen, men jeg har ikke hatt noe problemer med det. Men skal prøve krydderoppskriften en vakker dag

Krydderoppskriften på tacokrydder er kjempegod og tar få sekunder og lage om du har alle glassene i huset! Mye bedre enn posetacokrydder

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fallgruver med lavkarbo? Ishwanvile Spørsmål og svar 37 22-05-11 10:47

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:56.