Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Hvordan "fete opp" en salatbolle?

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 15-10-11, 18:35   #1
FrkMarge
Seniormedlem

FrkMarge sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Hvordan "fete opp" en salatbolle?

Vi skal "bruke opp" noen reker i dag, men det er ikke nok til en middag, så jeg tenkte å lage en "salat".
Hva ville dere puttet oppi for at det skulle bli en skikkelig mettende middag til 2 voksne?

Jeg har tenkt å ha i:
300g reker
1 skinkeboks?
3-4 kokte egg
Isbergsalat
Litt hakkede valnøtter
Kanskje en avokado
Eventuellt litt fetaost
Div grønnsaker som litt tomat, paprika, stanggselleri osv.

Og dressing til.

Ser for meg at jeg blir sulten igjen etter 2 timer, det er jo nesten ikke fett her selv om jeg bruker avokado og nøtter i...

Er helt rådvill. Noen som har forslag?

FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 18:43   #2
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan "fete opp" en salatbolle?

Du har jo allerede en avokado, det er mye fett. Så med dressing er det vel fett nok mener jeg.

Men skal du ha i en skinkeboks i tillegg til masse reker og egg? Skulle ikke dette være til to personer da? I såfall har du mere enn nok protein bare i rekene jo. Det er jo ingen vits i å ha mye mere protein enn du trenger?

Lag en god dressing av halvblandet majones og rømme og krydder som du føler passer til rekene. Hva med sitronsaft, gressløk, dill?

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 18:45   #3
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Bland deg en god aoili til dressing

Majones og creme fraiche, masse hvitløk, litt salt, litt sitronsaft(ikke nødvendig). Jeg har i litt flytende natreen også. Evt om du har kan du ha i litt chiliolje for en sprekere smak.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 18:47   #4
FrkMarge
Seniormedlem

FrkMarge sin avatar

FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Hm... synes jeg trenger mer "kjøtt" enn en halv rekeboks jeg da... 300g er jo delt på 2 voksne og mannen er ingen småspiser for å si det sånn
Er noe med at det er så "lett" mat... nesten ikke fett i reker og mye mindre mettende enn fx biffstrimler.

Dressing er ikke noe jeg kan gitt... Går oftest i ferdiglaget, eller rett og slett rømme med krydder i her. Har aldri laget dressing selv... Egentlig liker jeg ikke å lasse på med det heller - bruker det mer som krydder...
...saus til kjøtt og fisk derimot kan jeg godt spise med skje

Dressingoppskrifter?

Gammel 15-10-11, 18:49   #5
FrkMarge
Seniormedlem

FrkMarge sin avatar

Forresten Avokado har jeg egentlig ikke lyst på... men det var liksom det eneste jeg kom på som passet i en salat og som det var litt fett i...

Gammel 15-10-11, 18:51   #6
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Hm... synes jeg trenger mer "kjøtt" enn en halv rekeboks jeg da... 300g er jo delt på 2 voksne og mannen er ingen småspiser for å si det sånn
Er noe med at det er så "lett" mat... nesten ikke fett i reker og mye mindre mettende enn fx biffstrimler.

Dressing er ikke noe jeg kan gitt... Går oftest i ferdiglaget, eller rett og slett rømme med krydder i her. Har aldri laget dressing selv... Egentlig liker jeg ikke å lasse på med det heller - bruker det mer som krydder...
...saus til kjøtt og fisk derimot kan jeg godt spise med skje

Dressingoppskrifter?

Hm - må du ha det mer detaljert enn jeg skrev? Bland halvt om halvt med majones og creme fraiche. Prøv deg fram med feks 30 gram av hver og se an mengden. Et par hvitløksfedd. En klype salt. Et par dråper sitronsaft. Et par sprut flytende natreen, eller annen søtning du har i hus. Du kan jo blande inn gressløk, purreløk, osv om du vil.

Hele poenget er å smake til underveis

Vil du ha noe som er mer "thousand island" preget, ha i en ss ketchup uten sukker. (da trenger du ikke hvitløk i)

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 18:51   #7
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Men selv om du putter på med 4 egg, så er det jo masse protein, da må du ha nok fet dressing, da blir du mett. Du skal ikke spise deg mett på protein og ha fett i tillegg... Det er begge deler. Husk at metthetsfølelsen på høyfettkosthold kan komme sent, så ikke hiv i deg maten, men kos deg.

Gammel 15-10-11, 18:56   #8
langaard
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2010
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Vi skal "bruke opp" noen reker i dag, men det er ikke nok til en middag, så jeg tenkte å lage en "salat".
Hva ville dere puttet oppi for at det skulle bli en skikkelig mettende middag til 2 voksne?

Jeg har tenkt å ha i:
300g reker
1 skinkeboks?
3-4 kokte egg
Isbergsalat
Litt hakkede valnøtter
Kanskje en avokado
Eventuellt litt fetaost

Og dressing til.

Ser for meg at jeg blir sulten igjen etter 2 timer, det er jo nesten ikke fett her selv om jeg bruker avokado og nøtter i...

Masse sprøstekt bacon, til og drysse over, er godt

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 18:56   #9
FrkMarge
Seniormedlem

FrkMarge sin avatar

Jeg vet jo at det er fettet jeg skal bli mett av... Men mitt lille hode klarer ikke helt å tenke seg til hvordan jeg skal bli mett av salat...
Ang dressing klarer jeg maks å få meg 1-2 strøkne ss på en stor salatporsjon før det vokser i munnen... vet ikke hvorfor, har aldri likt det spsiellt godt! Liker kryddersmaken det gir da.

Jeg skal forsøke ut grunnoppskriften din Nerthus. Kan jeg bruke rømme/kesam istedenfor CF? Har ikke CF nemlig!

Gammel 15-10-11, 19:00   #10
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Såklart du kan bruke rømme- creme fraiche er også rømme, bare med en annen syrningskultur.

Gammel 15-10-11, 19:00   #11
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Fete salatingredienser i tillegg til de du har nevnt:
oliven
majones-/aiolii-/rømmedressinger/tadziki
baconbiter
soltørket tomat fra olje
marinert hvitløk fra olje
pinjekjerner eller andre nøtter
røkelaksbiter
hvitostterninger
chevré
ansjos

Gammel 15-10-11, 19:02   #12
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Såklart du kan bruke rømme- creme fraiche er også rømme, bare med en annen syrningskultur.

Jepp, bruk det du har!

Gammel 15-10-11, 19:46   #13
arnakristin
Seniormedlem

arnakristin sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Hei,
Bare en kjapp tur innom for å minne om at vi faktisk har en egen samletråd for dressinger – for de som trenger inspirasjon. Hva er din dressingfavoritt?

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 19:49   #14
FrkMarge
Seniormedlem

FrkMarge sin avatar

Tusen takk for tips alle sammen. Har håp om at vi blir mette av dette, kanskje det blir rester til og med

For å være ærlig så har jeg aldri smakt CF... Jeg har alltid vært så glad i rømmesmaken, så har ikke helt sett vitsen med å bytte den ut med CF hverken på skiva eller i sausen

Gammel 15-10-11, 19:54   #15
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Tusen takk for tips alle sammen. Har håp om at vi blir mette av dette, kanskje det blir rester til og med

For å være ærlig så har jeg aldri smakt CF... Jeg har alltid vært så glad i rømmesmaken, så har ikke helt sett vitsen med å bytte den ut med CF hverken på skiva eller i sausen

CF opplever jeg som mer "nøytral" i smaken enn rømme. Friskere kanskje? Jeg bruker uansett det jeg har i kjøleskapet om det er rømme eller CF har ikke så mye å si.

Gammel 15-10-11, 20:00   #16
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

CF opplever jeg som mer "nøytral" i smaken enn rømme. Friskere kanskje? Jeg bruker uansett det jeg har i kjøleskapet om det er rømme eller CF har ikke så mye å si.

Sånn føler jeg det smaker og, rømme er surere på noe vis. CF er mildere og på et vis ikke så "tung". Den er fin å piske og bruke som krem på kaker faktisk!
Jeg har servert bløtkake med halvblandet krem og creme fraiche og folk og lurt veldig på hvordan jeg har fått til en så frisk bløtekake.

Gammel 23-10-11, 01:07   #17
surfeline
Medlem

Medlem siden: Oct 2011
surfeline er på en erverdig vei

Jeg har tenkt å ha i:
300g reker
1 skinkeboks?
3-4 kokte egg
Isbergsalat
Litt hakkede valnøtter
Kanskje en avokado
Eventuellt litt fetaost

Og dressing til.

Jeg putter en teskje eller to med økologisk rømme. Det er skikkelig godt - og mettende.

surfeline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sofie Hexeberg - Fedon Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 03:14   #18
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem

<insert_scary_name_here> sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Majones er godt til salat.
Striml opp litt spekeskinke eller salami og stek i en varm stekepanne, med smør. Salt og godt. (også veldig godt i f.eks. blomkålsuppe)
Bruk olje fra fetaost og hell over salaten.
Nøtter er fete og mettende.

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan få av "siste" rest etter endt slanking inger2804 Spørsmål og svar 2 03-05-11 08:28
"Fete måltider reduserer sultfølelsen" - fra legesiden.no mofe Artikler 1 03-01-10 19:26
"Fete folk får mindre hjerne" mofe Artikler 20 29-08-09 10:46
"Fete seg opp" på lavkarbo? krokodillen Spørsmål og svar 7 20-07-09 00:14
Hvordan skal man unngå å gå opp i vekt etterman har gått på "heksepulver" Tidligere bruker Lavkarbo generelt 5 30-11-04 09:42

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:19.