Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Delfia-fett, ok eller ikke?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 08-12-11, 14:50   #1
Peppa Gris
Seniormedlem

Peppa Gris sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Delfia-fett, ok eller ikke?

I mangel på cocosa kjøpte jeg en pakke Delfia-fett. Det er jo kokosfett det og, men hva er ulempene siden alle vil ha cocosa i stedet?

Gammel 08-12-11, 14:55   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Delfia-fett, ok eller ikke?

jeg bruker delfiafett i bakingen

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 14:57   #3
Peppa Gris
Seniormedlem

Peppa Gris sin avatar

Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Hva er forskjellen på delfia og cocosa? Var til baking jeg og brukte delfia. Smaker det samme hvertfall.

Gammel 08-12-11, 15:00   #4
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Jeg, personlig, bruker ikke cocosa.
Og syns det blir for dyrt å kjøpe inn for å bake....

Gammel 08-12-11, 15:05   #5
langaard
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2010
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Mener og ha lest at delfiafett er et restprodukt og at det er varmebehandlet

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 15:08   #6
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Mener Fedon Lindberg "friskmeldte" delfiafett på tv for litt siden. (ikke skyt meg om jeg tar feil....)

men når det gjelder produkt jeg bruker 100g av i året så ser jeg ingen fare med det....

Gammel 08-12-11, 15:17   #7
LineJM
Seniormedlem

LineJM sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
LineJM er på en erverdig vei

Det er i følge produsenten herdet kokosfett. Er ikke helt sikker på hva herdet egentlig innebærer.

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 15:39   #8
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av LineJM, her.

Det er i følge produsenten herdet kokosfett. Er ikke helt sikker på hva herdet egentlig innebærer.

http://snl.no/.sml_artikkel/herdet_fett

Sitat:

herdet fett, dannes når umettede fettsyrer omdannes til mettede fettsyrer. Denne dannelsen kan skje ved en industriell prosess som kalles herding. Den samme herdingsprosessen skjer naturlig i vommen til drøvtyggere under fordøyelsesprosessen. I industrien benyttes plante- og fiskeoljer til herding. Hydrogen tilføres under høyt trykk og ved høy temperatur i nærvær av en katalysator. Ved herding kan flytende olje overføres til fastere fett, f.eks. margarin. Ved fullherding omdannes alle umettede fettsyrer til mettede fettsyrer. Ved delvis herding, som tidligere var benyttet i forbindelse med margarinproduksjon, vil endel av de umettede fettsyrene omdannes til transfettsyrer. Fordi disse fettsyrene har vist seg å ha ugunstige effekter på blodfettstoffene er denne prosessen nå forlatt i Norge.

herdet fett. (2011-12-08) I Store norske leksikon. Hentet fra http://snl.no/.sml_artikkel/herdet_fett

Leste et sted (husker ikke hvor) av man ved herding får stearinsyre. Det synes jeg er ironisk. At man skal spise mettet fett som stearin i form av margarin for å unngå mettet fett i smør... (Er ikke sikker på om konklusjonen min er riktig, her altså!!!)

Gammel 08-12-11, 15:41   #9
LineJM
Seniormedlem

LineJM sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
LineJM er på en erverdig vei

Takk skal du ha smgj

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 15:50   #10
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Det jeg tenker på er vel at kokosfett i stor grad er naturlig herdet?
http://en.wikipedia.org/wiki/Coconut_oil#Hydrogenation

Sitat:

Hydrogenation
RBD coconut oil can be processed further into partially or fully hydrogenated oil to increase its melting point. Since virgin and RBD coconut oils melt at 76 °F (24 °C), foods containing coconut oil tend to melt in warm climates. A higher melting point is desirable in these warm climates, so the oil is hydrogenated. The melting point of hydrogenated coconut oil is 97–104 °F (36–40 °C).
In the process of hydrogenation, unsaturated fats (monounsaturated and polyunsaturated fatty acids) are combined with hydrogen in a catalytic process to make them more saturated. Coconut oil contains only 6% monounsaturated and 2% polyunsaturated fatty acids. In this process, some of these are transformed into trans fatty acids.
If hydrogenation is taken to completion (i.e., the oil is "fully hydrogenated"), there are no trans fats remaining. There are no "natural" cis fats, either. Only partial hydrogenation produces trans fats.

Jo, det er lite enumettet og flerumettet fett i kokosoljer - så hydrogeneringen påvirker bare en mindre grad av kokosfettet iallfall. Ca 8% om jeg leser wikipedia riktig. Resten er jo mettet fra før.

Kanskje til og med herdet delfia ikke er så ille? Hadde jo vært fint om så er tilfelle.

Gammel 08-12-11, 15:51   #11
Peppa Gris
Seniormedlem

Peppa Gris sin avatar

Høres ikke såå ille ut, så i de små mengdene jeg bruker av det erklærer jeg det for greit Takk for svar!

Gammel 08-12-11, 16:10   #12
Zincite
Seniormedlem

Zincite sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Vet ikke om jeg kommer og ødelegger her
Jeg har lurt på og lest litt forskjellig om dette, og tror ikke at litt delfiafett er noe farlig. Selv ville jeg ikke brukt det ofte, men vet ikke hvordan det fremstilles. Leste dette hos Gunnar Lindgren (hans siste nyhetsbrev - miiljögift o kokosolja mm):

Sitat:

Odling av kokospalm är ofta förenad med användning av kraftiga bekämpningsmedel.
Välj ekologiska produkter!
Kokosfett från vissa varumärken har visat sig vara både raffinerat (borttagna vitaminer, lukt och smak, näringsämnen m m) samt härdat. Då har fettet behandlats med nickelspån i en härdningsreaktor och är mer ett tekniskt smörjfett än ett livsmedel. Man har överfört omättade fetter till mättade och sannolikt en liten del transfetter. Välj inte kemiskt processat kokosfett!

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fett eller karbohydrater ... En blir ikke overvektig av fett! (?) Hva gir utslaget? ragabast Generell diskusjon 11 09-03-11 10:52
Fungerer ikke ketolyse på meg? Har jeg ikke nok fett på kroppen? KetoLinen Ketolysekuren 19 19-07-10 09:40
Cocosa vs. delfia nisse Spørsmål om matvarer og oppskrifter 4 01-03-10 21:55
Delfia og transfett - (Like bra som Cocosa?) EostQ Lavkarbo generelt 0 23-12-09 10:50
Fett og proteiner ga ikke vektøkning, men det gjorde fett og sukker LenaBeatrice Lavkarbo generelt 13 11-12-09 20:10

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:04.