Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Er dette en fullverdig kveldsmat?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-02-12, 18:38   #1
anefisk
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 37
anefisk er på en erverdig vei

Er dette en fullverdig kveldsmat?

Pisket krem av kremfløte, cottage cheese, kanel, litt bringebær og noen hakkede mandler - er dette en fullverdig kveldsmat/måltid, eller er dette noe man bare bør unne seg i helgene? Har forstått det sånn at man ikke bør overdrive inntaket av melkeprodukter hvis man vil gå ned i vekt...

anefisk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 20:47   #2
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Er dette en fullverdig kveldsmat?

Opprinnelig lagt inn av anefisk, her.

Pisket krem av kremfløte, cottage cheese, kanel, litt bringebær og noen hakkede mandler - er dette en fullverdig kveldsmat/måltid, eller er dette noe man bare bør unne seg i helgene? Har forstått det sånn at man ikke bør overdrive inntaket av melkeprodukter hvis man vil gå ned i vekt...

Har inntrykk av at mange bruker noe ala dette til kvelds snacks. Men for min del så må jeg holde meg unna melkeprodukter hvis jeg skal ned i vekt. Ellers stagnerer det.....
Så det er nok ingenting i veien for at du kan spise det til kvelds. Men spørsmålet er vel heller om det ødelegger en evt nedgang

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 21:00   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Er dette en fullverdig kveldsmat?

Den smarte spiser ordentlig mat til kvelds - OM man er sulten Dette blir mer godteri, og har man høyt sukkersug kan det sikkert være et alternativ, men ofte kommer jo sukkersuget av at man fortsetter og spise søtsmakende matvarer Anbefalt forbeholdt helg - men et bedre alternativ enn å fråtse i høykarbo

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 21:05   #4
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er dette en fullverdig kveldsmat?

Helt greit å spise en og annen gang.

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 21:17   #5
anefisk
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 37
anefisk er på en erverdig vei

Sv: Er dette en fullverdig kveldsmat?

Da fortsetter jeg å holde meg til min lille regel om at slike ting holdes av som kveldskos og dessert i helgene :-)

anefisk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 21:32   #6
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Er dette en fullverdig kveldsmat?

Det passer best i helgene

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 11:51   #7
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Er dette en fullverdig kveldsmat?

Fløte ville jeg brukt sjelden. 100 g bær inneholder ikke mange karbohydrater så det ville ikke jeg vært redd for å spise ofte, dog uten melkeprodukter med karbohydrater men med sukrin, evnt pisket sammen med eggehvite til trollkrem. Nøtter regnes som snacks av Torkil/ketolyse, det bør m.a.o ikke spises store mengder av det. Jeg spiser det hver dag sammen med kjøtt når jeg ikke spiser grønnsaker uten problem men i moderate mengder. Det er kombinasjonen av bær, fløte og nøtter som er litt skummel fordi det både er en del karbo tilsammen i tillegg til fett. CC er ikke noen typisk lavkarbo-ost pga det lave fettinnholdet, men funker ganske fint i bakverk sammen med egg.Konklusjon; jeg ville ikke lagd en slik måltidskomposisjon.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 12:58   #8
anefisk
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 37
anefisk er på en erverdig vei

Sv: Er dette en fullverdig kveldsmat?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Fløte ville jeg brukt sjelden. 100 g bær inneholder ikke mange karbohydrater så det ville ikke jeg vært redd for å spise ofte, dog uten melkeprodukter med karbohydrater men med sukrin, evnt pisket sammen med eggehvite til trollkrem. Nøtter regnes som snacks av Torkil/ketolyse, det bør m.a.o ikke spises store mengder av det. Jeg spiser det hver dag sammen med kjøtt når jeg ikke spiser grønnsaker uten problem men i moderate mengder. Det er kombinasjonen av bær, fløte og nøtter som er litt skummel fordi det både er en del karbo tilsammen i tillegg til fett. CC er ikke noen typisk lavkarbo-ost pga det lave fettinnholdet, men funker ganske fint i bakverk sammen med egg.Konklusjon; jeg ville ikke lagd en slik måltidskomposisjon.

Så, sjeldent krem/fløte, ikke så mye CC pga lavt fettinnhold og nøtter i moderate mengder! Men, moderate mengder... Betyr det også at jeg ikke kan fortsette å spise en håndfull/neve/20g nøtter hver dag som jeg har gjort? Bruker å spise det sammen med lunsjen på jobb...

anefisk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 13:30   #9
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Er dette en fullverdig kveldsmat?

Opprinnelig lagt inn av anefisk, her.

Så, sjeldent krem/fløte, ikke så mye CC pga lavt fettinnhold og nøtter i moderate mengder! Men, moderate mengder... Betyr det også at jeg ikke kan fortsette å spise en håndfull/neve/20g nøtter hver dag som jeg har gjort? Bruker å spise det sammen med lunsjen på jobb...

Jeg ville ikke vært redd for 20 g nøtter bare de ikke er ristet i olje i fabrikk, og det ikke er cashew, og aller helst ikke peanøtter og pistasj heller da de har høyere karbohydratinnhold og høyere GI.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 13:32   #10
anefisk
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 37
anefisk er på en erverdig vei

Sv: Er dette en fullverdig kveldsmat?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Jeg ville ikke vært redd for 20 g nøtter bare de ikke er ristet i olje i fabrikk, og det ikke er cashew, og aller helst ikke peanøtter og pistasj heller da de har høyere karbohydratinnhold og høyere GI.

Jeg som er så glad i cashewnøtter da er det valnøtter og paranøtter jeg kan spise, blant annet?

anefisk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 13:40   #11
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Er dette en fullverdig kveldsmat?

Opprinnelig lagt inn av anefisk, her.

Jeg som er så glad i cashewnøtter da er det valnøtter og paranøtter jeg kan spise, blant annet?

Ja, de er verstingen, dessverre. Du kan spise mandler, valnøtter, pekan, para, hasselnøtter og de ved navn makademia eller noe sånt. Og frø, som tahini(frøsmør), kjempegodt som saus på kylling og finnbiff f.eks. Den fra Monki er supergod, både deres mandelsmør og tahini med havsalt. Solsikkefrø har litt vel mye karbohydrater, men linfrø og sesamfrø går fint.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 14:19   #12
anefisk
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 37
anefisk er på en erverdig vei

Sv: Er dette en fullverdig kveldsmat?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Ja, de er verstingen, dessverre. Du kan spise mandler, valnøtter, pekan, para, hasselnøtter og de ved navn makademia eller noe sånt. Og frø, som tahini(frøsmør), kjempegodt som saus på kylling og finnbiff f.eks. Den fra Monki er supergod, både deres mandelsmør og tahini med havsalt. Solsikkefrø har litt vel mye karbohydrater, men linfrø og sesamfrø går fint.

Skjønner, da blir det jammen litt nøtter til middagen i dag. Var redd 20g om dagen var for mye (står så mye om at man ikke må spise for mye nøtter ifh vektnedgang/oppgang), men får satse på at det går greit.

anefisk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 14:44   #13
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Er dette en fullverdig kveldsmat?

Opprinnelig lagt inn av anefisk, her.

Skjønner, da blir det jammen litt nøtter til middagen i dag. Var redd 20g om dagen var for mye (står så mye om at man ikke må spise for mye nøtter ifh vektnedgang/oppgang), men får satse på at det går greit.

Sjekk ut matvaretabellen på forsiden av www.lavkarbo.no så ser du selv karbohydratinnholdet i de forskjellige nøttesortene

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 15:00   #14
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Er dette en fullverdig kveldsmat?

Opprinnelig lagt inn av anefisk, her.

Skjønner, da blir det jammen litt nøtter til middagen i dag. Var redd 20g om dagen var for mye (står så mye om at man ikke må spise for mye nøtter ifh vektnedgang/oppgang), men får satse på at det går greit.

Jeg synes 20 g er fornuftig og et fint tillegg til mat, og det er ikke mye, en hel pose er mye. Jeg betrakter det som kost-tilskudd nesten,jeg. Det er jo fullt av mineraler etc. Mandler tok vekk voksesmerter i bena til sønnen min (mandler inneholder mye magnesium).

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 15:10   #15
anefisk
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 37
anefisk er på en erverdig vei

Sv: Er dette en fullverdig kveldsmat?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Jeg synes 20 g er fornuftig og et fint tillegg til mat, og det er ikke mye, en hel pose er mye. Jeg betrakter det som kost-tilskudd nesten,jeg. Det er jo fullt av mineraler etc. Mandler tok vekk voksesmerter i bena til sønnen min (mandler inneholder mye magnesium).

Jammen om det skal bli mindre cashewnøtter og "mer" mandler fremover! Har selv slitt litt uregelmessig med voksesmerter/leggkramper om kveldene, kanskje dette vil hjelpe.

anefisk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 15:12   #16
anefisk
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 37
anefisk er på en erverdig vei

Sv: Er dette en fullverdig kveldsmat?

Men, apropos cottage cheese, Yrla. Jeg har en oppskrift som heter "lasagne med sellerirotplater" hvor kjøttdeig, sellerirotskiver og cottage cheese skal legges lagvis. Er dette en oppskrift jeg da bør holde av til helegene/bruke sjeldent, fordi den inneholder sikkert en boks cottage cheese?

anefisk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 15:21   #17
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Er dette en fullverdig kveldsmat?

Opprinnelig lagt inn av anefisk, her.

Men, apropos cottage cheese, Yrla. Jeg har en oppskrift som heter "lasagne med sellerirotplater" hvor kjøttdeig, sellerirotskiver og cottage cheese skal legges lagvis. Er dette en oppskrift jeg da bør holde av til helegene/bruke sjeldent, fordi den inneholder sikkert en boks cottage cheese?

Nei, jeg synes cc er ok om du får i deg fett i samme måltid fra en annen kilde, f.eks skal steke noe i smør CC er kjempelav på karbo så den er fin sånn sett.Og sammen med kjøttdeig som er full av fett er det en ypperlig ost synes jeg.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 15:48   #18
anefisk
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 37
anefisk er på en erverdig vei

Sv: Er dette en fullverdig kveldsmat?

Supert. Det er denne oppskriften jeg tenkte å følge: http://mariann08matbloggen.blogspot....-lavkarbo.html men nå i etterkant ser jeg at hun har kategorisert oppskriften som lørdagskos. Er dette for usunt til å spise som hverdagsmiddag synes du?

anefisk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 21:17   #19
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Er dette en fullverdig kveldsmat?

Opprinnelig lagt inn av anefisk, her.

Supert. Det er denne oppskriften jeg tenkte å følge: http://mariann08matbloggen.blogspot....-lavkarbo.html men nå i etterkant ser jeg at hun har kategorisert oppskriften som lørdagskos. Er dette for usunt til å spise som hverdagsmiddag synes du?

Nei, ikke usunt. Bra mat det der at hun kaller det lørdagskos er nok ikke fordi man ikke kan unne seg det ellers men fordi det er godt og tidkrevende å lage. akkurat som man ikke alltid har tid til å lage pizza fra bunnen av midt i uka. Men du kan fint spise lavkarbopizza midt i uka også, med bunn av ost og egg er det ikke mye karbohydrater

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Smoothie- et fullverdig måltid? Eucalyptus Lavkarbo generelt 14 17-02-11 17:01
Fullverdig kosthold? -Egenkomponert... Nike Andre dietter 11 17-06-08 10:25
Kveldsmat Selma Dr Lindbergs 2 30-01-08 10:56
Kveldsmat Spungeworthy Lavkarbo generelt 26 14-03-07 13:34
Kveldsmat elian Barns kosthold 10 12-11-04 18:47


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no