View Full Version : FASE 1: Motivasjon, råd, hjelp og trøst

Sider : 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9

Lotta67
07-02-10, 20:13
Du kan se hele nedgangen min i journalen min, uke for uke. Det var litt forskjelling, alt fra ingen ting til over en kilo i uka. Men snittet er vel 0,5 - 1 kg per uke. Fornøyd med det og mer bør og kan det ikke være, synes jeg. Jeg trimmet ikke, men vil gjøre det mer når våren kommer.

Stå på!
I fase 2 så gikk du ned jevnt å trutt? kan jeg spørre ca hva det er? hva kan jeg forvente? jeg har holdt dietten til punkt og prikke men ikke noe spes trimming. men det skal jeg gjøre noe med nå :)

Solange
08-02-10, 11:19
Hei alle sammen ! Ny uke, nye muligheter! Jeg gikk ned 1,3 denne uka, og er veldig fornøyd med det. Nå er det bare om å gjøre å fortsette å være flink....Gruer meg til vinterferien, blir alltid noen utfordringer når det skjer noe utenom det vanlige.... Er man bare hjemme og aldri går ut på noe går det greit, men det er jo litt deprimerende å bare være hjemme også!

grotingeling
08-02-10, 14:29
Hei alle sammen ! Ny uke, nye muligheter! Jeg gikk ned 1,3 denne uka, og er veldig fornøyd med det. Nå er det bare om å gjøre å fortsette å være flink....Gruer meg til vinterferien, blir alltid noen utfordringer når det skjer noe utenom det vanlige.... Er man bare hjemme og aldri går ut på noe går det greit, men det er jo litt deprimerende å bare være hjemme også!

Gratulere med flott nedgang siste uke :D, og den vinterferien går nok greit skal du se :p

Selv har jeg en nedgang på 500g denne uka, og er ikke helt fornøyd med det :rolleyes: - men nedgang er nedgang :p. Og på tross av lange arbeidsdager og en del stress, fikk jeg lagt inn to skikkelige treningsøkter. Kanskje jeg er fornøyd likevel.... jo jeg er vel egentlig det, men går for større nedgang denne uka:boxing:

grotingeling
08-02-10, 14:33

Gratulere med flott resultat denne uka :D, dette kan du med god grunn være fornøyd med. Den vinterferien skal nok gå greit skal du se, litt planlegging og forberedelse så ordner det seg :p

Selv kan jeg bare rapportere en nedgang på 500g :rolleyes:, og det på tross av ingen utskeielser. Men det ble nok i overkant mye stress med lange arbeidsdager, en syk samboer og dermed litt lite søvn, så jeg går for større tall til neste mandag :boxing:

Popp
08-02-10, 15:18
Kjeks over salaten? Hva slags kjeks bruker du da? Jeg pleier å ta soyanøtter over salaten og det funker greit, synes jeg.

Jeg har bare prøvd den kjeksen med sjokoladebiter, nøttene syntes jeg blir så vanskelig å få på gaffelen. Er det noen som vet forresten om det er restriksjoner på kjeksene og nøttene, slik som på barene?

Popp
08-02-10, 15:27

Mitt beste tips er å planlegge vinterferien din, både med mat og aktiviteter. Jeg merker fort at hvis jeg ikke gjør noe, så er matsuget der i større grad. Ellers kjempeflott nedgang! http://www.foreldreportalen.no/forum/images/smilies/Glede/blomster.gif

Selv kan jeg bare rapportere en nedgang på 500g :rolleyes:, og det på tross av ingen utskeielser. Men det ble nok i overkant mye stress med lange arbeidsdager, en syk samboer og dermed litt lite søvn, så jeg går for større tall til neste mandag
Flott nedgang, syntes jeg. Men jeg skjønner godt at man ønsker å se et ENDA større tall :D Gratulerer

arkine: Gratulerer med vel overstått Fase 1 - vi andre kommer etterhvert. Hvor lenge holder man på med Fase 2 -er det invidulellt?

Popp
08-02-10, 16:03
Du kan se hele nedgangen min i journalen min, uke for uke. Det var litt forskjelling, alt fra ingen ting til over en kilo i uka. Men snittet er vel 0,5 - 1 kg per uke. Fornøyd med det og mer bør og kan det ikke være, synes jeg. Jeg trimmet ikke, men vil gjøre det mer når våren kommer.

Stå på!

Har nå vært å lest gjennom (nesten) hele journalen din. Skal si det var motiverende å lese samt lese om hvordan du har hatt og hvilke feller man kan gå i, spesielt i fase 3. Nesten litt at jeg gruer meg, men vi skal alle klare dette. Ikke sant!?

Solange
08-02-10, 16:07
Gratulere med flott nedgang siste uke :D, og den vinterferien går nok greit skal du se :p

Selv har jeg en nedgang på 500g denne uka, og er ikke helt fornøyd med det :rolleyes: - men nedgang er nedgang :p. Og på tross av lange arbeidsdager og en del stress, fikk jeg lagt inn to skikkelige treningsøkter. Kanskje jeg er fornøyd likevel.... jo jeg er vel egentlig det, men går for større nedgang denne uka:boxing:
Takk, :) Det varierer med nedgangen uke for uke, så err happy med at det av og til er over en kilo.

Både stress og lite søvn (som du også nevnte) skal jo være partystoppere. I tillegg merker jeg at kroppen holder igjen vann hvis jeg trener mer enn vanlig. Det slippes løs igjen senere, så da går du nok mer ned neste uke!

Solange
08-02-10, 16:14
[quote=Popp;828778]Mitt beste tips er å planlegge vinterferien din, både med mat og aktiviteter. Jeg merker fort at hvis jeg ikke gjør noe, så er matsuget der i større grad. Ellers kjempeflott nedgang! http://www.foreldreportalen.no/forum/images/smilies/Glede/blomster.gif

Tusen takk! Ja, lediggang er roten til alt vondt, heter det jo;)) Problemet er jo at "aktiviteter" i mitt gamle liv gjerne besto i å gå ut og spise:eek: Må få meg et nytt reportoar når det gjelder hyggelige ting å gjøre:rolleyes:

Lotta67
08-02-10, 18:15
Jepp, det skal vi! Jeg synes det er motiverende med den oversikten jeg oppdaterer uke for uke. Gøy å se når tallet går ned og ned! Imponerende at du har klart å lese (nesten) hele journalen min, da! Klarte du det, så klarer du målet ditt, hehe! :-)
Har nå vært å lest gjennom (nesten) hele journalen din. Skal si det var motiverende å lese samt lese om hvordan du har hatt og hvilke feller man kan gå i, spesielt i fase 3. Nesten litt at jeg gruer meg, men vi skal alle klare dette. Ikke sant!?

Lotta67
08-02-10, 18:17
Det er vel sånn at vi glir anbefalt å variere produktene og ikke spise det samme to ganger per dag. Ett produkt hver dag bør være omelett eller suppe/middag, slik at vi ikke bare spiser søtt. Og så er det viktig å salte litt, siden det ikke er så mye salt i produktene. Men salat med sjokoladekjeks? Den har jeg til å gode å prøve...
Jeg har bare prøvd den kjeksen med sjokoladebiter, nøttene syntes jeg blir så vanskelig å få på gaffelen. Er det noen som vet forresten om det er restriksjoner på kjeksene og nøttene, slik som på barene?

Popp
08-02-10, 20:31
Det er vel sånn at vi glir anbefalt å variere produktene og ikke spise det samme to ganger per dag. Ett produkt hver dag bør være omelett eller suppe/middag, slik at vi ikke bare spiser søtt. Og så er det viktig å salte litt, siden det ikke er så mye salt i produktene. Men salat med sjokoladekjeks? Den har jeg til å gode å prøve...

Det blir "nesten" som kruttonger i salat i stedetfor. Ærlig talt så må jeg si at kjeksene ellers er skikkelig tørre greier.
Spiser stort sett veldig variert, men det hender jeg ikke orker å spise pudding til kvelds, men leeengter etter salte soyanøtter :D

Her er min spiseoversikt:
Frokost: Frokostblanding eller suppe + agurke eller selleri
Lunsj: Supper, kjeks eller paella + tallerken med diverse salat
Ettermiddagsmat: bar + selleri
Middag: Vegetarpai, couscous, omelett eller pannekake - tallerken med diverse salat
Kvelds: Puddinger, krem brule (med masse av kanel & ingefær) eller soyanøtter

arkine
08-02-10, 22:50
har prøvd meg med egen journal ,,og hvordan i alle dager kan jeg få lagt inn en link ,,hjelp, hjelp

Kitt
08-02-10, 23:31
har prøvd meg med egen journal ,,og hvordan i alle dager kan jeg få lagt inn en link ,,hjelp, hjelp

Du må bruke http://forum.lavkarbo.no/images/editor/createlink.gif tegnet i signaturboksen.
Først må du kopiere adressen, så må du inn i signaturboksen.
Skriv feks Min journal, marker dette, klikk på http://forum.lavkarbo.no/images/editor/createlink.gif og lim inn adressen. Klikk ok og så skal det være i orden!

Håper jeg! Gjør det jo ofte, men å forklare det, det er en annen sak!:o

nybegynner
09-02-10, 09:56
SPENNENDE DAG !

Idag er det veiedag på klinikken. Er på dag 20 i fase 1, skal være 30 dager her. Jeg har ikke vært i nærheten av vekta her hjemme, så det blir kjempespennende. Nærmere oppdatering kommer !:)

tinus76
09-02-10, 10:25
SPENNENDE DAG !

Idag er det veiedag på klinikken. Er på dag 20 i fase 1, skal være 30 dager her. Jeg har ikke vært i nærheten av vekta her hjemme, så det blir kjempespennende. Nærmere oppdatering kommer !:)

Så spennende - vi andre venter i spenning!! Lykke til!

grotingeling
09-02-10, 10:27
SPENNENDE DAG !

Lykke til med kontrollen, og gi oss en rapport (vi nyskjerrige mennesker :p)

arkine
09-02-10, 10:33
lykke til ja

sitter på jobb , skulle skrive ut noe ,men skriveren ville ikke ,,men nå plutselig
begynner den og skrive ,, er det jeg sier , det spøker her

Popp
09-02-10, 15:28
sitter på jobb , skulle skrive ut noe ,men skriveren ville ikke ,,men nå plutselig
begynner den og skrive ,, er det jeg sier , det spøker her
http://www.foreldreportalen.no/forum/images/smilies/Redd/redd.gif
og
http://www.foreldreportalen.no/forum/images/smilies/Glede/glaspokels.gif

nybegynner
09-02-10, 19:29
JIPPI !

- 7,5 kg på 20 dager.:D

Er kjempefornøyd, 10 dager igjen i fase 1. Gleder meg til ordentlig middag :p

Solange
09-02-10, 20:01
JIPPI !

SUPERT!!!!! Dette virker! Selv synes jeg fase 2 er grei å leve med,der blir man ikke så lei:)

arkine
09-02-10, 20:05
grattis kjempebra nedgang

Lotta67
09-02-10, 20:12
Gratulerer! Kjempebra!
JIPPI !

grotingeling
09-02-10, 20:32
JIPPI !

Gratulere - kjemperesultat, og veldig motiverende :D

tinus76
10-02-10, 08:45
Gratulerer 2nybegynner" - kjempebra resultater!! Og så motiverende, ikke sant!!! Ja fase 2 er bedre - ikke lenge igjen nå!!

Popp
10-02-10, 11:33
JIPPI !

Gratulerer! Fantastiske resultater http://www.foreldreportalen.no/forum/images/smilies/Glede/blomster.gif

og imorgen skal jeg veie meg.... :neglebit:

mokki
10-02-10, 14:53
da er jeg så og si i gang. Akkurat mailet inn min bestilling på startpakken, så håper jeg har den innen mandag så jeg kan begynne da. Er kjempespent.
Har spist lavkarbo de siste 2,5 ukene nå og mistet nærmere 3kg. Så har stor tro på dette.

Lotta67
10-02-10, 16:43
Lykke til! ;) Heier på deg!
Har spist lavkarbo de siste 2,5 ukene nå og mistet nærmere 3kg. Så har stor tro på dette.

Bindy72
10-02-10, 18:11
Tusen tusen takk for alle gode råd jeg har fått vedr. maten, nå er jeg virkelig i gang. Har nå vært i fase 1 i to uker, og har gått ned 3,1 kg, og er kjempefornøyd med det.

Har også begynt å trene. Hadde min første spinningtime i går, og det føltes kjempegodt å komme i gang. Har et mål om å trene to ganger pr. uke:)

Er veldig motiverende å lese alle innleggende deres, har fulgt mange av rådene.

Lotta67
10-02-10, 21:09
Så bra! Stå på! Det er alltid godt å få kjappe resultater, det er motiverende for tiden fremover!
Tusen tusen takk for alle gode råd jeg har fått vedr. maten, nå er jeg virkelig i gang. Har nå vært i fase 1 i to uker, og har gått ned 3,1 kg, og er kjempefornøyd med det.

Popp
11-02-10, 09:35
Bindy: Da er vi omtrent kommet like langt. Jeg er på dag 16...

En ting jeg lurer på, Fase 1 varer i 30 dager, men hvor lenge går man på Fase 2?

grotingeling
11-02-10, 09:36
Fikk ny forsyning med produkter i går, og har for første gang bestilt kyllingsuppen - ser at flere sier den er ok, og jeg merker at jeg trenger litt mer variasjon i utvalget :rolleyes:
Var ellers innom vekta en snartur i dag, men neida - ikke kommet meg under 90 i dag heller...... hvor vanskelig skal det være da???:(

Popp
11-02-10, 09:37
Veiedag i kveld....... :)
Har nok godt ned, men vet ikke hvor mye. Det eneste jeg vet er at jeg har fått på meg en str. mindre i bukse. :yuhu:

grotingeling
11-02-10, 09:39
Veiedag i kveld....... :)
Har nok godt ned, men vet ikke hvor mye. Det eneste jeg vet er at jeg har fått på meg en str. mindre i bukse. :yuhu:

Så deilig :D, da er du jo uansett en størrelse mindre samme hva vekta sier :lol: :heia:

Popp
11-02-10, 09:41
Fikk ny forsyning med produkter i går, og har for første gang bestilt kyllingsuppen - ser at flere sier den er ok, og jeg merker at jeg trenger litt mer variasjon i utvalget :rolleyes:
Var ellers innom vekta en snartur i dag, men neida - ikke kommet meg under 90 i dag heller...... hvor vanskelig skal det være da???:(

Kyllingsuppen er grei, selv liker jeg også asparges suppen og potet/purreløk suppen også. Men husk alltid salt/pepper, det "spriter" den opp.
90-tallet, ja. Du kommer nok der i løpet av noen dager. Jeg er også på utkikk etter det samme for tiden.

Fikk forresten et tips av en tidligere ED deltaker om lunsj på jobben. Hun stekte opp flere pannekaker som hun la i fryseren. Da var det bare å ta med seg en om morgenen, slik at den tinte til lunsjen. Skal se om jeg også får gjort det.

Popp
11-02-10, 09:42
Så deilig :D, da er du jo uansett en størrelse mindre samme hva vekta sier :lol: :heia:
Enig! Det er rart hvor lite som egentlig skal til for at man føler seg myyyyyye slankere. Slik føler jeg det akkurat nå.

mokki
11-02-10, 17:30
Bestilte startpakken i går. den skulle visst bli sendt i dag.
Jeg skal gå halvannen måned på fase 1 (om jeg klarer det såklart). jeg fikk valget om jeg ville prøve meg på en måned eller halvannen. Så jeg satser alt og prøver på lengst mulig jeg.... Håper varene kommer før mandag.

nybegynner
11-02-10, 18:05
Hei !

Har hatt to tunge dager her, har sinnsykt lite energi og kroppen føles deppa. Egentlig burde jeg jo være kjempehappy for fin nedgang, aner ikke hva som skjer. Noen som har opplevd noe lignende?:confused:

grotingeling
11-02-10, 18:38
Hei !

Har hatt to tunge dager her, har sinnsykt lite energi og kroppen føles deppa. Egentlig burde jeg jo være kjempehappy for fin nedgang, aner ikke hva som skjer. Noen som har opplevd noe lignende?:confused:
Tja - dette kan jo være flere ting..... selv har jeg opplevd noe lignende ifbm lave B12-verdier samt helt i starten av dietten da kroppen protesterte på kostomleggingen. Det siste er vel ganske uaktuelt for deg, siden du har vært på dietten i ca 3 uker. Ellers så er jo dette også symptomer på ubalanse i kroppen (vitaminer, mineraler og/eller hormoner), men kan også være influensa..... blir bare synsing dette dessverre :kadetgaar
Vil uansett anbefale deg en liten visit til legen :blomster:

Popp
11-02-10, 20:51
YuHuuuuu
På 16 dager har jeg oppnådd dette:
- gått ned 4 kg! :D
- redusert BMI fra 33,1 til 31,7

Lotta67
11-02-10, 20:55
Superbra! Gratulerer! Stå på videre!

YuHuuuuu

grotingeling
11-02-10, 22:21
YuHuuuuu

Yuhuuuuuu - kjemperesultat - stå på :heia::heia:

mokki
11-02-10, 22:55
YuHuuuuu

Gratulerer. Håper jeg kan slenge meg på den tralten.. Gleder meg mer og mer til å starte nå.

arkine
12-02-10, 10:09
Hei !

Det opplever jeg også innimellom , bortsett fra at jeg gleder meg over vektnedgang ,og samtidig vet at de tunge dagene går over

arkine
12-02-10, 10:13
Gratulerer. Håper jeg kan slenge meg på den tralten.. Gleder meg mer og mer til å starte nå.

begynn på kuren med et åpent sinn , bit tenna sammen de dagene det kan være vannsklig ,tenk framover , sulten blir mindre og vekta blir mindre
det er god motivasjon ,,, (men enkelt er det ikke )

grotingeling
12-02-10, 10:56
YES!!!!! I dag har jeg sett...... nei ikke lyset :p..... men 80-tallet :lol:
Hadde tenkt å la vekta stå under skapet fram til mandag, men så ble det for fristende. Og da sto det der på skjermen; 80-tallet, eller 89,7 for å være nøyaktig. Så her går jeg rundt å svever, for dette har jeg ventet på veeeeldig lenge nå føler jeg - kjempe start på helgen. :D (Men tickeren bli ikke oppdatert før på mandag)

arkine
12-02-10, 17:16
gratulere ,,kjempebra

Lotta67
12-02-10, 18:26
Gratulerer så mye, kjempebra! Stå på videre! :-)

YES!!!!! I dag har jeg sett...... nei ikke lyset :p..... men 80-tallet :lol:

mokki
13-02-10, 08:26
I går kom regning på produktene mine, så håper jo at varene er i posten i dag... Er så spent på å komme i gang,...

Lotta67
13-02-10, 10:50
Så spennende! Lykke til!

I går kom regning på produktene mine, så håper jo at varene er i posten i dag... Er så spent på å komme i gang,...

grotingeling
13-02-10, 10:57
Håpe håpe håpe :geip:

mokki
13-02-10, 11:01
Håpe håpe håpe :geip:

Kom akkurat melding på telefonen om at pakken min er på postkontoret. Hurra. Da blir det start på mandag. I helgen blir det utskeielser.. men på mandag, da er det fult fokus. Nå skal kiloene renne:D

grotingeling
13-02-10, 11:04
Kom akkurat melding på telefonen om at pakken min er på postkontoret. Hurra. Da blir det start på mandag. I helgen blir det utskeielser.. men på mandag, da er det fult fokus. Nå skal kiloene renne:D

Så flott :spent: - løp og hent :stortsmil

Fungirl
14-02-10, 10:15
Hei alle sammen :)
Tenkte det var greit å introdusere meg her på ED-tråden også-.
Har gått på ketolyse siden mai 08, gikk ned 30 kg på 8 mnd og så sa det bom stopp. Og ikke bare bom stopp, men opp faktisk.
Jeg hadde noen pauser i 09 og det ble jeg straffet for, 18 av kg kom på igjen selv om jeg gikk på ketolyse så jeg var mildt sagt kjempefortvila.
Tok kontakt med Fedonklinikken i Bergen og det angrer jeg ikke på.
Skal begynne på ED i morgen og jeg har virkelig tatt den helt ut og bestilt varer for 7000 kr :lol:

Blir artig om jeg ikke liker noe av det eller som noen jeg vet om, ikke tåler produktene.

Men jeg håper at jeg har gått ned 10 kg neste gang jeg skal inn på kontroll som er 19.mars. Og da inkludere det de 4 kg jeg har gått ned siden midten av januar :)

Jeg er mest på bloggen så om dere ønsker å følge meg der (skal selvsagt oppdatere, motivere, støtte og søke råd her også) så må dere legge meg til som venn om vi ikke allerede er det. Har lukket blogg nemlig :)

Men ser at dere er kjempeflinke og har kjempegode resultat, stor motivasjon for meg og dette skal jeg klare, for jeg skal ned i vekta uansett om det blir noen tøffe uker :)

Fortsatt masse lykke til alle sammen :klem:

mokki
14-02-10, 10:30
Velkommen fungirl. Da er vi to helt på lik start. jeg begynner også på eurodiet i morgen. Og skal på kontroll omtrent samtidig som deg. Jeg skal 18. mars mener jeg.. Vi er et par som får hjelp fra fedonklinikken i Bergen her nå har jeg sforstått. Tvi tvi. dette skal vi klare sammen.

grotingeling
14-02-10, 10:31
Har gått på ketolyse siden mai 08, gikk ned 30 kg på 8 mnd og så sa det bom stopp. Og ikke bare bom stopp, men opp faktisk.
Jeg hadde noen pauser i 09 og det ble jeg straffet for, 18 av kg kom på igjen selv om jeg gikk på ketolyse så jeg var mildt sagt kjempefortvila.
Skal begynne på ED i morgen og jeg har virkelig tatt den helt ut og bestilt varer for 7000 kr :lol:

Blir artig om jeg ikke liker noe av det eller som noen jeg vet om, ikke tåler produktene.

Men jeg håper at jeg har gått ned 10 kg neste gang jeg skal inn på kontroll som er 19.mars. Og da inkludere det de 4 kg jeg har gått ned siden midten av januar :)

Jeg er mest på bloggen så om dere ønsker å følge meg der (skal selvsagt oppdatere, motivere, støtte og søke råd her også) så må dere legge meg til som venn om vi ikke allerede er det. Har lukket blogg nemlig :)

Men ser at dere er kjempeflinke og har kjempegode resultat, stor motivasjon for meg og dette skal jeg klare, for jeg skal ned i vekta uansett om det blir noen tøffe uker :)

Hei Fungirl - velkommen i gjengen :klem:
Du finner mange gode tips i både denne tråden og i den tilsvarende tråden for fase 2, og har du spørsmål så er det nok flere her som kan gi deg svar siden flere av oss har hold på en god stund. Lykke til med oppstarten, du vil merke de samme symptomene som på ketolyse :goodluck:

Solange
14-02-10, 11:00
Velkommen fungirl!

Dette greier du:) Og hvis du følger opplegget kommer du til å gå ned i vekt igjen.
Det kommer selvfølgelig ikke til å bli enkelt når du har vært på ketolysekuren med all den gode maten der, men for noen av oss må eurodiet til for å lykkes. For meg er ED det eneste som har virket i løpet av de snart 15 årene jeg har prøvd å gå ned i vekt .... man blir lei av produktene, og i begynnelsen er det noen man absolutt ikke greier også, men det går seg til;) Når man har så stor kunnskap om lavkarbo som du har så tror jeg det blir lettere senere også.

Lykke til og velkommen i gjengen!

Fungirl
14-02-10, 11:10
Tusen takk for velkomst alle samme :klem:

Er kjempemotivert og hvis jeg er like standhaftig som jeg var de første 7 mnd på ketolyse så skal jeg klare dette, gleder meg til å kun gå i grønnsaksdisken på butikken og rett i kassa, så lenge jeg blir noenlunde mett så skal det nok gå.

Har også en plan ang trening, men slik jeg leser i denne tråden så driver man ikke med mye trening i Fase 1, men jeg forsøke å trene litt siden jeg er så glad i det og så får jeg heller trappe ned om kroppen sier nei, og heller gå over til gange på tredemølla siden det er UMULIG å gå tur på dette føret :(

grotingeling
14-02-10, 11:21
Tusen takk for velkomst alle samme :klem:

Er kjempemotivert og hvis jeg er like standhaftig som jeg var de første 7 mnd på ketolyse så skal jeg klare dette, gleder meg til å kun gå i grønnsaksdisken på butikken og rett i kassa, så lenge jeg blir noenlunde mett så skal det nok gå.

Har også en plan ang trening, men slik jeg leser i denne tråden så driver man ikke med mye trening i Fase 1, men jeg forsøke å trene litt siden jeg er så glad i det og så får jeg heller trappe ned om kroppen sier nei, og heller gå over til gange på tredemølla siden det er UMULIG å gå tur på dette føret :(

Ja fase 1 er veldig enkel i forhold til innkjøp :p, og mett det blir du - det er jo dessuten tillatt å spise et ekstra ED-måltid hvis det ikke holder med det antallet du har avtalt med legen. Sulten er ikke aktuelt :D

Når det gjelder trening i fase 1, så går det helt greit. Det jeg fikk beskjed om fra legen var å ikke overdrive, dvs holde meg borte fra de mest fysisk krevende øvelsene som f.eks. vektløfting. Grunnen jeg fikk, er at kroppen i denne fasen skal gjennomgå mange omstillinger. Men hvis en sånn som du trener en del fra før (og du har jo også levd på ketolyse), så bør det ikke bli noe problem. Vil bare oppfordre til at du lytter ekstra nøye til kroppens signaler :visemuskl

Fungirl
14-02-10, 11:23
Ja fase 1 er veldig enkel i forhold til innkjøp :p, og mett det blir du - det er jo dessuten tillatt å spise et ekstra ED-måltid hvis det ikke holder med det antallet du har avtalt med legen. Sulten er ikke aktuelt :D

Når det gjelder trening i fase 1, så går det helt greit. Det jeg fikk beskjed om fra legen var å ikke overdrive, dvs holde meg borte fra de mest fysisk krevende øvelsene som f.eks. vektløfting. Grunnen jeg fikk, er at kroppen i denne fasen skal gjennomgå mange omstillinger. Men hvis en sånn som du trener en del fra før (og du har jo også levd på ketolyse), så bør det ikke bli noe problem. Vil bare oppfordre til at du lytter ekstra nøye til kroppens signaler :visemuskl

Takk for tips :klem:
Da skal jeg fortsette som før og så ser jeg hva kroppen orker, grugleder meg til å starte i morgen.
Er vel mest redd for at maten skal smake blæh og at jeg dermed gruer meg til hvert måltid.

grotingeling
14-02-10, 11:41
Takk for tips :klem:
Da skal jeg fortsette som før og så ser jeg hva kroppen orker, grugleder meg til å starte i morgen.
Er vel mest redd for at maten skal smake blæh og at jeg dermed gruer meg til hvert måltid.

Krydder kjære, krydder - dette er vårt mantra :D
Men seriøst, bruk krydder i alle "middags"rettene som supper, omeletter osv, chilli, hvitløk og muskat er mine favoritter, men her er det bare å prøve seg fram.
I de "søte" produktene veksler jeg mellom å bruke kanel, kardemomme og vanlije (ekte vanilje kjøpt på helsekost).
Husk også at det er lov å bruke bittelittegran smør (meierismør) i stekepannen når du steker pannekaker og omelett :w00t:

Dette skal gå helt fint skal du se, husk masse vann og masse grønnsaker spesielt i starten - da unngår du forstoppelse (det hadde jeg nemlig :p)

grotingeling
14-02-10, 14:06
Da er lunchen over, og i dag ble det purre- og potetsuppe med fersk hvitløk som smakstilsetning. Som grønnsakstilbehør ble det dampet brokkoli og blomkål (som vanlig...), men dagens vri ble å presse alt vannet utav grønnsakene, tilsette litt smør og krydre med muskat - nammmmmmmmm. Dette blir nok en av mine fast variasjoner på grønnsakene :D

Fungirl
14-02-10, 17:45
Takker atter engang for tips, skal huske å ta med krydder på jobb i morra ;)

nybegynner
14-02-10, 19:49
Takker atter engang for tips, skal huske å ta med krydder på jobb i morra ;)

Lykke til ! Jeg teller ned til fase 2 :-)

nybegynner
14-02-10, 19:57
Hei :confused:

Hmm...sliter med produktene, får endel vondt i magen. Hvordan får dere bort klumpene i kyllingsuppa?:)

Fungirl
14-02-10, 20:00

Hmm...sliter med produktene, får endel vondt i magen. Hvordan får dere bort klumpene i kyllingsuppa?:)

Mulig du ikke tåler de, er noen her på forumet som måtte kutte ED pga intoleranse.

Tror du må røre suppa ut i kaldt vann før du har i det varme, da er det lettere å få ut klumpene har jeg lest.

Takk for lykkeønsking og snart er vi i fase 2 ;)

studine:)
14-02-10, 21:04
Hei alle sammen:)
Så fint at dette forumet finnes.. har nemlig følelsen av at venner blir litt.. lei=P Jeg har holdt på med fase 1 siden mandag 08.02.2010. Og nå, en uke uti (og med utsikter mot fase 2) syns jeg igrunn det går fint. Jeg hadde en hard kneik, ettersom jeg er fryktelig glad i god mat, og jeg må innrømme at jeg virkelig HATER alle middagsrettene. Men nå, som personlige løsninger er laget (stort sett omelett med sopp og tomat/løk ved siden av pluss hvitløk) til middag, så bedrer humøret seg.

Jeg har jo funnet noen personlige favoritter. Jeg syns de soyanøttene er dritgode:) og samme med ost/gressløk-omeletten. De aller fleste barene er også ok. Ellers er jeg litt...skeptisk, vil jeg si. Men suppene (minus kyllingen som jeg syntes var ALTFOR salt) glir jo ned, og lar jeg kakao og cappucino kjøle seg litt først, kan jo to desiliter tvinges ned i to-tre slurker =p

Merker virkelig at det er lettere og lettere. Tror det handler om rutine. Personlig HATER jeg å gå på butikken nå, mest fordi jeg har så lyst på KJØTT!!!!!! aaaahh... Jeg er egentlig en søtmons, så man skulle jo tro sjokolade stod høyt på lista. Men neeeh. Hehe:)

Jeg har ikke veid meg enda. Tenkte å utsette det. I morgen skal jeg begynne forsiktig trening, for nå føler jeg meg sikker på dietten og hvor mye jeg orker:) Gleder meg til å gå ned i vekt!

For meg er sommeren, og spesielt familietur til Tunisia i mai motivasjon. Hvordan er det med alle andre?:)

STÅ PÅ!! Dette klarer vi!:)

nybegynner
14-02-10, 21:08
Så fint at dette forumet finnes.. har nemlig følelsen av at venner blir litt.. lei=P Jeg har holdt på med fase 1 siden mandag 08.02.2010. Og nå, en uke uti (og med utsikter mot fase 2) syns jeg igrunn det går fint. Jeg hadde en hard kneik, ettersom jeg er fryktelig glad i god mat, og jeg må innrømme at jeg virkelig HATER alle middagsrettene. Men nå, som personlige løsninger er laget (stort sett omelett med sopp og tomat/løk ved siden av pluss hvitløk) til middag, så bedrer humøret seg.

Jeg har jo funnet noen personlige favoritter. Jeg syns de soyanøttene er dritgode:) og samme med ost/gressløk-omeletten. De aller fleste barene er også ok. Ellers er jeg litt...skeptisk, vil jeg si. Men suppene (minus kyllingen som jeg syntes var ALTFOR salt) glir jo ned, og lar jeg kakao og cappucino kjøle seg litt først, kan jo to desiliter tvinges ned i to-tre slurker =p

Merker virkelig at det er lettere og lettere. Tror det handler om rutine. Personlig HATER jeg å gå på butikken nå, mest fordi jeg har så lyst på KJØTT!!!!!! aaaahh... Jeg er egentlig en søtmons, så man skulle jo tro sjokolade stod høyt på lista. Men neeeh. Hehe:)

Jeg har ikke veid meg enda. Tenkte å utsette det. I morgen skal jeg begynne forsiktig trening, for nå føler jeg meg sikker på dietten og hvor mye jeg orker:) Gleder meg til å gå ned i vekt!

For meg er sommeren, og spesielt familietur til Tunisia i mai motivasjon. Hvordan er det med alle andre?:)

Velkommen !:)

Popp
14-02-10, 21:08

nybegynner: Jeg pleier å helle vannet litt etter litt, samtidig med at jeg rører/visper. Ingen klumper her. Klumper er ekkelt...:o

Lykke til Fungirl! Trist å gått opp de kg. men jeg må si at ED hittil har virket fantastisk bra. Føler ingen sult slik som på grete roede kurs, men kjenner at jeg må bite tennene sammen når lysten på annen mat dukker opp.

mokki: er du klar nå? Lykke til med startdag imorgen! :)

PS. En ting med maten og at alt ikke smaker så godt, så merker jeg helt klart at jeg vender meg til smaken. Mye av det jeg syntes var greit tidligere, må jeg nå innrømme smaker godt. .....så lenge det er krydret.

Ellers må jeg fortelle at vi har vært i Larvik i helgen, bare mannen min og meg. Barna var bortplassert hos snille besteforeldre. Hadde med meg flere poser ED, men tillot meg en kveld med indrefilet og et glass vin i tillegg til salaten. Iflg kurslederen ville ikke dette påvirke ketorsen. Dere kan tro jeg STORKOSTE meg..... Slik SPA opphold anbefaler jeg til dere alle. Kanskje dette blir belønning når blodverdier og str. 40 passer oss igjen? :D

Popp
14-02-10, 21:11

Det er veldig greit å "snakkes" her inne hvor vi alle er i samme bås. Lykke til videre på ED. Jeg har snart holdt på i 3 uker, syntes tiden har gått veldig fort.

mokki
14-02-10, 22:12
popp: jepp, tror jeg er klar. Planen er en cappuchino til frokost og noe grønnsaker jeg skal raske sammen...
det blir suppe til lunsj på skolen, og jeg skal ha med meg lett dampet brokkoli og blomkål til å ha oppi, samt litt tomat (elsker tomater så bra jeg kan spise 250g fra liste 2). Har med en bar på skolen i tilfelle sulten tar meg, eller skal jeg prøve meg på 4 måltider for dagen. Middag vet jeg ikke helt... men blir couscous eller paella tror jeg. Og kvelds blir noe annet godt.. hehe..

grotingeling
14-02-10, 22:23
Lykke til til Mokki og Fungirl som har oppstart i morgen - og jeg gjentar til det kjedsommelige; krydder krydder krydder :goodluck:
Og til alle oss andre - keep up the good work :D:blomster:

14-02-10, 22:55
woho gjennombrudd!!!
TV-reklamene til KIMs har PROVOSERT (nååå er det freeedagskooos) fryktelig den siste uka. Men nå kom den sannelig igjen, og jeg tenkte ikke "%€#%€"! Derimot tenkte jeg på vann=p Jeg kaller det fremskritt!=)

Forøvrig.. jeg gruer meg til første innveiing om en ukes tid. Jeg skal kun veie meg hos legen... I alle fall er det planen. Men jeg føler en økende angst for ikke å gå ned i vekt=( Innser at jeg "må" gå ned på denne dietten.. Men likevel=p Så dette leder meg til følgende spørsmål: hvor mye har dere pleiet å gå ned? sånn de første to ukene? referansepunkter er fint.

Også lurte jeg på noe annet. Jeg merker at når jeg lever sunt, så er jeg kjempegira på å se på slankeprogramer på tv, mens når jeg er usunn får jeg bare en knute i magen. Nå er fasinasjonen tilbake:)

Gleder meg til i morgen, da åpner treningsstudio i bygget jeg bor i=)

mokki
15-02-10, 07:22
Da er mitt første eurodietmåltid inntatt. cappuchino. Og konklusjonen er: tja.... greit nok, litt kvalmende, men ikke noe jeg vil leve resten av livet på....
Meen.. genial måte å få i seg frokost på da... haha..

Fungirl
15-02-10, 09:39
Mitt første måltid er også inntatt, det ble kakaoen. Og som mokki sier, ikke himmelen akkurat men ska få det i meg til frokost. Hadde kanel oppå så det luktet iallefall godt :)

Og jeg er bare SÅÅÅ klar for dette at det skal faktisk ikke være noe som kan stoppe meg, selv om det nok dukker opp ting som smaker ekkelt :)

Popp
15-02-10, 10:14
Da er mitt første eurodietmåltid inntatt. cappuchino. Og konklusjonen er: tja.... greit nok, litt kvalmende, men ikke noe jeg vil leve resten av livet på....

Meen.. genial måte å få i seg frokost på da... haha..

Jeg klarte heller ikke kakao og cappuchino, før jeg gjorde en endring på fremgangsmåten. Det smakte MYE bedre om jeg tok det i en kasserolle og helte i litt væske om gangen samtidig med at jeg rørte. Da ble faktisk cappuchinoen kjempegod. ...eller så er det bare at jeg nå har vendt meg til disse produktene. :D

Er på dag 20, og nå har jammen en kollega av meg begynt på det. Sammen skal vi bite tenner sammen når det står på som værst. For dette SKAL vi klare!

grotingeling
15-02-10, 10:19
For noen fungerer kakao og cappucino best kald, selv greier jeg ikke cappucinoen men kakao med kanel eller kardemomme er fast frokost. Må alltid passe på å røre ut pulveret i litt kald melk (jeg bruker stort sett vann), og så tilsette varm væske hvis det er ønskelig - litt og litt om gangen. Stavmikser er kjekt hvis en har mulighet til det.

Popp:
Kjekt at du har fått en medsammensvoren i umiddelbar nærhet - er greit å kunne pushe hverandre.

mokki
15-02-10, 10:23
Kan man småspise grønnsaker gjennom hele dagen, eller bør man bare spise det sammen med måltidene? Jeg var sulten igjen etter en liten time jeg, etter frokosten....
Ikke det, sultfølelsen klarer jo jeg fint å ignorere..... men kan jeg putte noe grøntfor i munnen mens jeg venter på lunsjtid så er det jo genialt...

grotingeling
15-02-10, 10:29
Kan man småspise grønnsaker gjennom hele dagen, eller bør man bare spise det sammen med måltidene? Jeg var sulten igjen etter en liten time jeg, etter frokosten....
Ikke det, sultfølelsen klarer jo jeg fint å ignorere..... men kan jeg putte noe grøntfor i munnen mens jeg venter på lunsjtid så er det jo genialt...

Småspise ville jeg vel ikke anbefale, men ta deg en liten salat som et mellommåltid hvis du virkelig blir sulten. Husker selv at jeg hadde sultfølelse ganske kort tid etter froskost de første dagene, men det gikk over når jeg kom inn i rytmen med måltidene. Men det kan selvfølgelig forekommen innimellom (som f.eks. i dag....), og da prøver jeg først med å drikke vann for å se om jeg kanskje egentlig er tørst - dette løser som oftest problemet :p
Hvis du går flere dager og opplever at du er sulten, bør du øke antall ED-måltider du spiser pr dag. Jeg greier meg med 4, mens andre har 5 - dette er individuelt, og må tilpasses hver enkelt.

mokki
15-02-10, 10:33
Takker. Sultfølelsen kommer og går litt her. Lurer egentlig på om det egentlig er sult jeg føler, eller det bare er den vante følelsen av kanskje for mye mat i magen som mangler. Det er jo ekstrem omlegging dette, så hjernen må vel kanskje omvendes litt også. Har funnet meg et stort glass vann nå. Og om en 30-60min lager jeg lunsj. da blir det grønnsakssuppe som jeg skal hive reddiker, selleristang og blomkål oppi.

grotingeling
15-02-10, 10:37
Ja dette er en drastisk omlegging for både kroppen og psyken, og det kan jo være at du bare trenger "noe" - da er jo vann helt ideelt :D

Fungirl
15-02-10, 10:58
Jeg er fremdeles mett etter frokosten som ble inntatt kl 09.00, men jeg er og så himla bestemt av meg, sånn som jeg var når jeg gikk på ketolyse og fikk resultater, at jeg nekter å bruke energi på om jeg er sulten eller ikke ;)

Ellers drikker jeg endel vann og har vel snart fått i meg 1,5 l, skal få i meg noen flasker til, men ikke så mye at alle vitaminer og mineraler blir skylt ut igjen.

Synes det er utrolig spennende og skummelt å prøve nye produkter, spes siden jeg har kjøpt så mange av den og dermed MÅ spise de om jeg vil eller ei ;)

mokki
15-02-10, 11:09
Nå har jeg akkurat spist kremet vegetarsuppe. hadde masse rå blomkål, selleristang og reddik oppi. Og jeg blandet en buljongterning i vannet. En buljongterning ble litt over the top for suppa ble jo ramsalt. men det var kjempegodt!!! Denne blir det flere av..

Fungirl
15-02-10, 12:02
:heia:

Gikk på en smell med omeletten min så her blir det kakao til lunsj også, men grønnsaker til ;)

Kan man forresten lage opp omeletten dagen i forveien og bare varme på jobb?
Har liksom ikke så masse utstyr til å lage mat med på jobb og stress å drasse ting frem og tilbake hver dag.
Har ikke råd til å kjøpe panner og i det hele tatt nå for at det skal stå på jobb liksom...

indi
15-02-10, 13:14

Litt morsomt å lese dette... JEg har helst gjort ting omvendt, gikk ned nesten 30 på ED, opp igjen mye av det igjen med en gang jeg så på et brød, og når er jeg på lavfett, høyproteinsk treningsfokusert nedovervei...
Det er vel strengt tatt ikke det å gå ned i vekt som er det vanskeligste...
Lykke til!
(Og cappuchinoen er best bare ristet i kald melk... eller vann:) )

Fungirl
15-02-10, 13:17
Litt morsomt å lese dette... JEg har helst gjort ting omvendt, gikk ned nesten 30 på ED, opp igjen mye av det igjen med en gang jeg så på et brød, og når er jeg på lavfett, høyproteinsk treningsfokusert nedovervei...
Det er vel strengt tatt ikke det å gå ned i vekt som er det vanskeligste...
Lykke til!
(Og cappuchinoen er best bare ristet i kald melk... eller vann:) )

Men etter det jeg leser så er vel også ED lavfett og høyprotein så du er jo i samme gaten som du var når du var på ED, men kanskje du trener mer nå :)

Jeg har trent mye hele tiden, opptil 7 dager i uka så det er ikke der det ligger for mitt vedkommende, min kropp er bare irriterende sta og sær ;)

indi
15-02-10, 13:20
Men etter det jeg leser så er vel også ED lavfett og høyprotein så du er jo i samme gaten som du var når du var på ED, men kanskje du trener mer nå :)

Jeg har trent mye hele tiden, opptil 7 dager i uka så det er ikke der det ligger for mitt vedkommende, min kropp er bare irriterende sta og sær ;)

Spiser mat, ikke pulver, og nyter det! :) Trener mye og, har to sykkelritt som venter og forventer innsats, så det blir fem økter på treningsstudio, og ser så mye fram til at den J**** snøen forsvinner... :)

Fungirl
15-02-10, 14:33
Ja skjønte at du mente mat altså, men sammensetningen er jo den samme :)

Jeg går kun på ED nå siden ketolyse ikke funket for meg, jeg har planer om å leve a la fedon den dagen jeg er ferdig slanket.

Og som deg ser jeg frem til at den h******* snøen skal forsvinne ;)

grotingeling
15-02-10, 14:56
:heia:

Gikk på en smell med omeletten min så her blir det kakao til lunsj også, men grønnsaker til ;)

Kan man forresten lage opp omeletten dagen i forveien og bare varme på jobb?
Har liksom ikke så masse utstyr til å lage mat med på jobb og stress å drasse ting frem og tilbake hver dag.
Har ikke råd til å kjøpe panner og i det hele tatt nå for at det skal stå på jobb liksom...

Jeg har flere ganger lagd omelett på morgenen, tatt den med på jobb og varmet opp i mikroen. Dette har fungert helt ok, men den har en tendens til å bli litt "klam" pga konsensen i matboksen. Har aldri prøvd å lage den dagen før, men det funger nok helt greit. Til omeletten har jeg nesten alltid ratatouille som jeg varmer opp samtidig, og så tar jeg litt ekstra krydder på (chili fungerer helt genialt :p) når jeg skal spise.

Fungirl
15-02-10, 15:19
Jeg har flere ganger lagd omelett på morgenen, tatt den med på jobb og varmet opp i mikroen. Dette har fungert helt ok, men den har en tendens til å bli litt "klam" pga konsensen i matboksen. Har aldri prøvd å lage den dagen før, men det funger nok helt greit. Til omeletten har jeg nesten alltid ratatouille som jeg varmer opp samtidig, og så tar jeg litt ekstra krydder på (chili fungerer helt genialt :p) når jeg skal spise.

Tusen takk for tips :suss:

Skal se om jeg får laget den i kveld og så rapportere hvordan det går, hvis jeg ikke rekker det så går jeg for suppe i morra :)

15-02-10, 17:00
Åh:) Det er så hyggelig å vite at det er andre som strever med det samme som jeg strevde med selv. Jeg var også veldig.. sulten (?) i begynnelsen. Nå er det sjelden, men jeg merker det nå, fordi jeg gikk tom for suppe, og derfor ble det sjokoladecereal til lunsj. Will not repeat=p Er starving.. spiste en kvart agurk. Det hjalp. Middag om... tja, en halvtimes tid. Gleder meg=) osteomelett med tomatsaus (eller noe liknende ratatouille, minus alt untatt tomat, løk og hvitløk=p), sopp og spinat=) Og kanskje blomkål. Vi får se=)

Senere skal jeg prøve første treningsøkt på kuren.. Lurer litt på det. Men det skal nok gå bra, jeg må bare holde igjen så jeg ikke blir for sliten, sa legen.

Fungirl
15-02-10, 18:41
Jeg sliter virkelig med å få i meg grønt, spiste akkurat kyllingsuppa som var helt grei, men ganske så salt. Hadde noen sukkererter og plommetomat ved siden av og fikk ikke i meg halvparten.
Ergo er jeg helt feil side av hvor mye grønt man skal få i seg.
Jeg er kvalm og seriøst mett!

Men bortsett fra det så går det veldig bra :lol:

grotingeling
15-02-10, 21:54
Jeg sliter virkelig med å få i meg grønt, spiste akkurat kyllingsuppa som var helt grei, men ganske så salt. Hadde noen sukkererter og plommetomat ved siden av og fikk ikke i meg halvparten.

Husker jeg hadde samme følelse den aller første dagen på ED i fjor, småkvalm, stappmett og skikkelig stinn i magen :rolleyes: Men det går seg til, og jeg er ikke så veldig opptatt av å spise stoooore mengder med grønnsaker, bare jeg sørger for å få i meg noe til både lunch og middag. Dagsform og hvor sulten jeg er avgjør ofte hvor mye grønnsaker jeg spiser. :p

Solange
15-02-10, 23:49
Jeg klarte heller ikke kakao og cappuchino, før jeg gjorde en endring på fremgangsmåten. Det smakte MYE bedre om jeg tok det i en kasserolle og helte i litt væske om gangen samtidig med at jeg rørte. Da ble faktisk cappuchinoen kjempegod. ...eller så er det bare at jeg nå har vendt meg til disse produktene. :D

Kan bare underskrive på dette, disse produktene pluss skjokolade cereals må vispes og varmes i gryte for å bli godt. Jeg synes konsistensen på kakaoen er litt rar, så ha i mer væske enn det står. Sjoko. cere. er best i kosistensen synes jeg.

grotingeling
16-02-10, 07:42
God morgen alle sammen - ny dag og nye muligheter http://www.33smiley.com/smiley/humor/26.gif

Fungirl
16-02-10, 08:54
God morgen alle sammen :)

Tusen takk for råd Grotingeling :klem:

Da er jeg igang med dag 2 og hodepinen fra i går har heldigvis gitt seg, satser på at den ikke kommer tilbake i kveld siden jeg skal på BOSU, som innebærer endel hopp og sprett ;)

Ønsker alle en strålende fin dag :)

Popp
16-02-10, 09:08
God morgen alle sammen - ny dag og nye muligheter http://www.33smiley.com/smiley/humor/26.gif

Så sant, så sant! :D
Har akkurat fått i meg en klumpete kyllingsuppe. Helte oppi litt for mye vann, da jeg skulle røre den ut. Æsj, det skal jeg ikke gjøre igjen.

Popp
16-02-10, 09:18
God morgen alle sammen :)

Tusen takk for råd Grotingeling :klem:

Da er jeg igang med dag 2 og hodepinen fra i går har heldigvis gitt seg, satser på at den ikke kommer tilbake i kveld siden jeg skal på BOSU, som innebærer endel hopp og sprett ;)

Ønsker alle en strålende fin dag :)

Håper du ikke får det slik som jeg hadde på dag 3 eller 4. Da hadde jeg opplevd 2 dager med litt spenning i hodet, men som var greit nok. MEN på fredagen så brakte det løs med hammer og sag, og kastet opp i flere timer. Hvis du kommer utfor dette, så bare husk at når du har kommet deg igjen er det helt greit å ta 6 poser i stedet for 5, jeg gikk nemlig rundt å var småsulten 2 dager etter dette skjedde. MEN jeg håper absolutt at du ikke får det slik som meg.

Deilig å lese at du er igang med trening, det kjenner jeg at gir meg ekstra motivasjon til å komme igang selv. Akkurat nå har jeg vondt i halebenet etter å ramlet ned badetrappen på SPA hotellet vi var på i helgen..:rolleyes:
Men regner med at det bedrer seg om noen dager, og da.....:boxing:

Popp
16-02-10, 09:25

Vedr grønnsaker, så forstår jeg ED slik at man skal få i seg grønnsaker til minst 3 av 5 måltider. Jeg har kuttet opp agurkstenger eller stangselleri som jeg spiser ved siden av frokosten. På jobben har jeg stangselleri liggende i kjøleskapet. Det er som å spise gulrot... Noen som husker når vi kan begynne å spise gulrøtter?
Det som står på liste 2 (sukkererter og tomater) har jeg kun som tillegg til salat. Desverre så liker jeg ikke tomater :p

mokki
16-02-10, 09:41
God morgen herfra også. Jeg kom meg gjennom første dag på eurodiet uten problem. Var litt småsulten, men ikke værre enn at det var til å leve med. Jeg er positivt overrasket over produktene og suppen til lunsj (kremet vegetarsuppe) og couscousen til middag var kjempegode syns jeg. Couscousen krydret jeg ikke i det hele tatt, syns den var god som den var. Laget en god salat ved siden av med kinakål, squasj, litt tomat og litt paprika. Ble veldig godt.
Spiste en bar senere på tidlig kveld. Muslibar med røde frukter. Syns ikke den akkurat var himmelsk, men som frokostblanding som det står tips om er den sikker veldig god.

måtte ha i meg litt til enda senere og spiste da sjokoladekjeks. Og der en bare en ting å si: NAM. Disse kan jeg leve på.. hehe....

mokki
16-02-10, 09:42
En ting til. Pakkene med sjokoladekjeks er jo 6 kjeks. Er disse 6 kjeksene ett måltid? Spiste 3 i går kveld. det var egentlig nok.... Skulle legge meg like etter så hadde bare behov for å stoppe rumlingen..

mokki
16-02-10, 09:45
ja, har jo enda et spørsmål jeg.... kan man bruke suketter? Drikker en kopp te eller så for dagen (jeg skal kutte ut kaffe nå har jeg bestemt....). Drikker grønn te med sitron. det går greit uten sukett, men det er unektelig mye bedre med sukett oppi..

grotingeling
16-02-10, 09:51
Vedr grønnsaker, så forstår jeg ED slik at man skal få i seg grønnsaker til minst 3 av 5 måltider. Jeg har kuttet opp agurkstenger eller stangselleri som jeg spiser ved siden av frokosten. På jobben har jeg stangselleri liggende i kjøleskapet. Det er som å spise gulrot... Noen som husker når vi kan begynne å spise gulrøtter?
Det som står på liste 2 (sukkererter og tomater) har jeg kun som tillegg til salat. Desverre så liker jeg ikke tomater :p

Det er vel grønt til 3 av 5 og 2 av 4 tenker jeg, og jeg spiser bare 4 måltider - så jeg har 2 med grønt til :D

Gulrøtter må du nok vente en god stund på, husker ikke helt men mener det er i fase 3c eller fase 4 at dette blir tillatt under tvil..... Må sjekke mer ser jeg :rolleyes:

Ellers så er jeg helt på linje med deg, rå tomater er ikke særlig digg - jeg greier kun å spise dem i tomatsuppe eller i gryteretter.

grotingeling
16-02-10, 09:53
En ting til. Pakkene med sjokoladekjeks er jo 6 kjeks. Er disse 6 kjeksene ett måltid? Spiste 3 i går kveld. det var egentlig nok.... Skulle legge meg like etter så hadde bare behov for å stoppe rumlingen..

En pakke = 1 måltid, og mange spiser dette som mellommåltid eller kveldsmat.

grotingeling
16-02-10, 09:56
ja, har jo enda et spørsmål jeg.... kan man bruke suketter? Drikker en kopp te eller så for dagen (jeg skal kutte ut kaffe nå har jeg bestemt....). Drikker grønn te med sitron. det går greit uten sukett, men det er unektelig mye bedre med sukett oppi..

Det tror jeg nok skal gå greit, er jo kunstig søtningsstoff....

mokki
16-02-10, 09:59
Takk grotingeling. Dette forumet er unikt! Så mye lettere å gjennomføre med alle rundt man vet styrer med det samme.
Takk alle sammen!

Fungirl
16-02-10, 10:02
Det er vel grønt til 3 av 5 og 2 av 4 tenker jeg, og jeg spiser bare 4 måltider - så jeg har 2 med grønt til :D

Gulrøtter må du nok vente en god stund på, husker ikke helt men mener det er i fase 3c eller fase 4 at dette blir tillatt under tvil..... Må sjekke mer ser jeg :rolleyes:

Ellers så er jeg helt på linje med deg, rå tomater er ikke særlig digg - jeg greier kun å spise dem i tomatsuppe eller i gryteretter.

Jeg har 5 måltid og fikk beskjed om å spise grønt til 2 av disse, da helst middag og lunsj :)

Fungirl
16-02-10, 10:05
Håper du ikke får det slik som jeg hadde på dag 3 eller 4. Da hadde jeg opplevd 2 dager med litt spenning i hodet, men som var greit nok. MEN på fredagen så brakte det løs med hammer og sag, og kastet opp i flere timer. Hvis du kommer utfor dette, så bare husk at når du har kommet deg igjen er det helt greit å ta 6 poser i stedet for 5, jeg gikk nemlig rundt å var småsulten 2 dager etter dette skjedde. MEN jeg håper absolutt at du ikke får det slik som meg.

Deilig å lese at du er igang med trening, det kjenner jeg at gir meg ekstra motivasjon til å komme igang selv. Akkurat nå har jeg vondt i halebenet etter å ramlet ned badetrappen på SPA hotellet vi var på i helgen..:rolleyes:
Men regner med at det bedrer seg om noen dager, og da.....:boxing:

Har vært i ketose store deler av tiden siden mai 2008 så tror nok det skal gå greit, og skal ta et ekstra måltid om jeg blir sulten ;)

Jeg har trent ganske bra siden jeg startet opp i 2008, men fra høsten 2009 har det nok tatt litt av til tider ja :) Har planer om 4 økter på treningssenteret og 3 trimturer (når snøen er borte) på ED så håper jeg at kroppen fikser det :)

God bedring, gjør innmari vondt å ha vondt i halebenet :klem:

Popp
16-02-10, 14:36
Jeg har gått ned en buksestr.!!!!!
:D

Idag talte jeg opp vitaminpiller forbrukt, og ser at det bare er igjen 9 dager igjen på fase 1. Fikk en liten forsmak på det i helgen da vi var på Farris Bad. På kvelden hadde jeg indrefilet og et glass hvitvin, skal si det smakte DEILIG. Avklart det med kurslederen, som sa at dette ikke ville stanse ketosefasen. Håper hun har rett.

Solange
16-02-10, 15:31
God morgen herfra også. Jeg kom meg gjennom første dag på eurodiet uten problem. Var litt småsulten, men ikke værre enn at det var til å leve med. Jeg er positivt overrasket over produktene og suppen til lunsj (kremet vegetarsuppe) og couscousen til middag var kjempegode syns jeg. Couscousen krydret jeg ikke i det hele tatt, syns den var god som den var. Laget en god salat ved siden av med kinakål, squasj, litt tomat og litt paprika. Ble veldig godt.
Spiste en bar senere på tidlig kveld. Muslibar med røde frukter. Syns ikke den akkurat var himmelsk, men som frokostblanding som det står tips om er den sikker veldig god.

måtte ha i meg litt til enda senere og spiste da sjokoladekjeks. Og der en bare en ting å si: NAM. Disse kan jeg leve på.. hehe....

Hei! Gøy at det er så mye folk her nå:)

Jeg bruker muslibaren en gang i blant som frokostblanding, da er den god synes jeg. Kjeksene har reddet meg mang en gang når jeg er matlei:rolleyes: Jeg liker spesielt de med bringebær. I fase 3 er de vidunderlige med litt hvitost på, det er skikkelig kosemat:D

Fungirl
16-02-10, 15:48
Akkurat i dag gleder jeg meg til Fase 4 :lol:

Og jeg er seriøst lei av å tisse hele tiden, ellers alt supert ;)

mokki
16-02-10, 17:30
Her har i dag også gått greit. Den potetgreien var ikke spesielt god, og omeletten ble et eneste stort graps. Men det går fint. Hadde endel hodepine i morges, og tenkte at nå slår ketosehodepinen inn for fult, men det gav seg...

Går dere på ekstra vitamintilskudd? Jeg bruker ikke noe spesielt. kanskje jeg burde det?

Fungirl
16-02-10, 17:58
Her har i dag også gått greit. Den potetgreien var ikke spesielt god, og omeletten ble et eneste stort graps. Men det går fint. Hadde endel hodepine i morges, og tenkte at nå slår ketosehodepinen inn for fult, men det gav seg...

Går dere på ekstra vitamintilskudd? Jeg bruker ikke noe spesielt. kanskje jeg burde det?

Jeg tar følgende:
2 omega 3 kapsler
2 møllers dobbel
1 c-vitamin
1 e-vitamin
2 krom-kalium
1 sink-selen
2 magnesium
1 TrioBE - grunnet B12 mangel

Dette ble jeg rådet til å bruke av legen, har egentlig brukt det meste hele tiden når jeg gikk på ketolyse, men jeg hadde litt lave verdier av noe, dermed ble vi enig om denne sammensetningen :)

Solange
16-02-10, 18:06
Akkurat i dag gleder jeg meg til Fase 4 :lol:

Og jeg er seriøst lei av å tisse hele tiden, ellers alt supert ;)

Ja, den tissinga....Rekker nesten ikke en hel runde av min daglige gåtur en gang:eek:

Fungirl
16-02-10, 19:05
Ja, den tissinga....Rekker nesten ikke en hel runde av min daglige gåtur en gang:eek:

Jeg kan knapt kjøre fra jobb og hjem og det tar maks 3 min :lol:

16-02-10, 21:39

Så fint at første dagen gikk fint, mokki!!!!!=) Gratulerer, nå er du godt i gang! og det blir bare lettere, synes jeg! :klem:

16-02-10, 21:42
Jeg tar følgende:
2 omega 3 kapsler
2 møllers dobbel
1 c-vitamin
1 e-vitamin
2 krom-kalium
1 sink-selen
2 magnesium
1 TrioBE - grunnet B12 mangel

Dette ble jeg rådet til å bruke av legen, har egentlig brukt det meste hele tiden når jeg gikk på ketolyse, men jeg hadde litt lave verdier av noe, dermed ble vi enig om denne sammensetningen :)

Hoho, det var litt av en liste!:)
Jeg har bare kalium og magnesium... =) det er sikkert forskjellig for alle. Du får høre med din leder/lege, mokki!!!:):stuart:

16-02-10, 21:47
Jaja, i dag har jeg begynt å trene.. Og jeg merker kostholdsendringen, definitivt. Jeg er jo 9 dager inne i fase 1, og har det helt OK med det. Men da jeg trente var det fryktelig tungt. Akkurat som om å gå i sirup. Gikk fint, jeg tok det bare roligere enn jeg ville gjort til vanlig.. så får vi se hvordan det går i morgen.

Jeg kan forøvrig legge til i statusrapporten at det nå advares mot å drikke Oslos kranvann... hvilket jeg ikke visste før jeg hadde konsumert nærmere 1,5 liter i dag...:p og konsekvensene lot ikke vente på seg, så nå sitter jeg her og drikker farris=p Jaja, enda godt jeg har LOV til å drikke farris vil jeg si=)

Jeg har så sykt desperat lyst på en bar til=( jeg dummet meg ut og spiste en i dag tidlig.. Og da blir det ikke min standard "kveldskos"... Men det er kanskje like greit=p får ta en titt på noen soyanøtter istedet=)

Fred ut.

Fungirl
16-02-10, 21:51
Jeg har også vært på trening i dag, i går også forresten og da gikk det greit, men i dag var det tungt. Var på BOSU og sveta som en gris :lol:
Og så klarte jeg å få en strekkskade i nakken, satser på at den er over i morra :)

Ellers går det greit med maten, litt kjedelig, men men det går seg vel til :)

16-02-10, 22:00
Jeg har også vært på trening i dag, i går også forresten og da gikk det greit, men i dag var det tungt. Var på BOSU og sveta som en gris :lol:
Og så klarte jeg å få en strekkskade i nakken, satser på at den er over i morra :)

Ellers går det greit med maten, litt kjedelig, men men det går seg vel til :)

Hm. Tror du det er fordi kroppen ikke får like mye rask energi at det er litt ekstra tungt å trene? Jeg tenker at det får være greit, jeg vil trene likevel. Må bare venne meg til at alt er tyngre enn vanlig:P

Maten.. Jeg syntes også det i begynnelsen. Mitt tips: lage tomatsaus fra bunnen av (veldig enkelt: litt løk og hvitløk i panna med bittelitt olje, en eller to tomater avhengig av størrelse, hakket i småbiter. Når løken og hvitløken er nogenlunde mør, hiver du i tomatene med litt salt og pepper. når dette får kokt litt ut, kan du ta i krydder.. jeg foretrekker basilikum, men chili og rosmarin kan også være godt, eller oregano:))

Eller å lage stekt sopp. trengs ikke noe fett, soppen har mye væske i seg som kommer ut av seg selv etter litt tid i panna. Litt løk og hvitløk, eller bare salt og pepper og evt krydder gjør susen!

og den jukserisen er kjempegenial! har ikkeno med ris å gjøre, da, syns jeg:)) men godt! revet blomkål stekt i panne! yumyum!

Ellers er dampet spinat med salt og pepper kjempedigg!

Fungirl
16-02-10, 22:06
Joda det har nok med hvor lite vi får i oss, men jeg har ingen problemer med å trene og kommer til å fortsette med det :)

Takk for mattips, regner med det går fint etterhver. Men akkurat nå har jeg mer enn nok med å få i meg posene hver dag :)
Jukseris elsker jeg med hvitløkspulver smaker det herlig :)

Er ikke så glad i tomat da, men skal nok finne ting som passer meg etterhvert som jeg blir kjent med maten, målet mitt er egentlig at jeg skal få vekk fokuset på mat og ikke bruke noe energi på det, kun tenke på det som noe jeg trenger for å overleve :)

16-02-10, 22:13
Joda det har nok med hvor lite vi får i oss, men jeg har ingen problemer med å trene og kommer til å fortsette med det :)

Takk for mattips, regner med det går fint etterhver. Men akkurat nå har jeg mer enn nok med å få i meg posene hver dag :)
Jukseris elsker jeg med hvitløkspulver smaker det herlig :)

Er ikke så glad i tomat da, men skal nok finne ting som passer meg etterhvert som jeg blir kjent med maten, målet mitt er egentlig at jeg skal få vekk fokuset på mat og ikke bruke noe energi på det, kun tenke på det som noe jeg trenger for å overleve :)

Jeg kommer definitivt til å fortsette å trene.. føles så mye bedre da. Men nå kan det være jeg var slapp på grunn av de basillene oslo kommune slapp inn i drikkevannet mitt også=p

Ja, det kommer jo med tiden. De første tre dagene syntes jeg maten var begredelig. Men nå syns jeg egentlig det er helt OK=) Jeg er kjempeglad i å eksperimentere og å lage mat=) så det blir gjerne sånn for meg=)

og der gikk OL-gullet i skiskytning...:P usj.

grotingeling
16-02-10, 23:04
Da kan jeg melde om at jeg nå har gjennomført ukas andre treningsøkt :D
Ble så inspirert av alle dere andre som trener, og har som mål å få til minst fire økter denne uka. Kjenner at det er herlig å bevege kroppen, men merker også at det er litt "tungt" å bevege seg -but who cares :p

17-02-10, 09:57
Da kan jeg melde om at jeg nå har gjennomført ukas andre treningsøkt :D
Ble så inspirert av alle dere andre som trener, og har som mål å få til minst fire økter denne uka. Kjenner at det er herlig å bevege kroppen, men merker også at det er litt "tungt" å bevege seg -but who cares :p

Så flink du er!!!!!:heia: Nå blir vi sterke og flinke:visemusklog så skal vi slå vekta!!:boxing:
Ok sorry.. noen av oss (jeg) hadde det litt for moro med smileyene=)

Det er sant at det er kjempemotiverende at andre trener.. Tror sannelig jeg tar meg en liten tur ned på treningssenteret jeg nå!=) Må bare tisse først:P og koke vann, så jeg har basill-fritt vann å drikke=P

grotingeling
17-02-10, 12:39
Ok sorry.. noen av oss (jeg) hadde det litt for moro med smileyene=)

Smilies er gøyhttp://www.33smiley.com/smiley2/animals/cats/6.gif, skal være gøy http://www.33smiley.com/smiley2/humor/slapstick/1.gif og jeg bruker dem masse http://www.33smiley.com/smiley2/humor/slapstick/4.gif - de understreker både mening, holdning og ikke minst humør http://www.33smiley.com/smiley2/emotions/happy/13.gif
Så fortsett å bruk smilies!!!!!

Solange
17-02-10, 12:43
Smilies er gøyhttp://www.33smiley.com/smiley2/animals/cats/6.gif, skal være gøy http://www.33smiley.com/smiley2/humor/slapstick/1.gif og jeg bruker dem masse http://www.33smiley.com/smiley2/humor/slapstick/4.gif - de understreker både mening, holdning og ikke minst humør http://www.33smiley.com/smiley2/emotions/happy/13.gif
Så fortsett å bruk smilies!!!!!

Jeg ELSKER smileys!!! Men hvordan får dere opp alle disse fine?? Vil gjerne ha slike jeg også:heia:

grotingeling
17-02-10, 12:49
Værså godt, her er link til den siden jeg oftest benytter; http://www.33smiley.com/
Bare høyreklikk og kopier fra siden, lim rett inn i teksten når du skriver - funker veldig bra http://www.33smiley.com/smiley/emotions/8.gif

Solange
17-02-10, 14:04
Værså godt, her er link til den siden jeg oftest benytter; http://www.33smiley.com/
Bare høyreklikk og kopier fra siden, lim rett inn i teksten når du skriver - funker veldig bra http://www.33smiley.com/smiley/emotions/8.gif

Tusen takk! Da tester jeg her:
http://www.33smiley.com/smiley/baddies/15.gif kjempegøy!!!!http://www.33smiley.com/smiley5/love/12.gifhttp://www.33smiley.com/smiley5/love/31.gifOppps, den skal vi IKKE ha!

17-02-10, 15:04
Det ble ikke trening i dag tidlig, fikk for dårlig tid før skolen begynte... men tar turen nå etterpå isteden, så det løser seg...
MEN! nå er jeg frustrert. Jeg er så nysgjerrig på om jeg har gått ned i vekt... og hvis ikke så kan jeg virkelig ikke forstå hvorfor=( Man kan vel kanskje si at jeg er nervøs. Men jeg hadde jo egentlig bestemt at jeg ikke skulle veie meg før etter 2 uker, og det er tross alt 4 dager igjen. Jeg lurer litt, da.. Hvor mye vekt skal jeg forvente å ha gått ned etter 2 uker i fase 1?

Fungirl
17-02-10, 15:07
Det ble ikke trening i dag tidlig, fikk for dårlig tid før skolen begynte... men tar turen nå etterpå isteden, så det løser seg...
MEN! nå er jeg frustrert. Jeg er så nysgjerrig på om jeg har gått ned i vekt... og hvis ikke så kan jeg virkelig ikke forstå hvorfor=( Man kan vel kanskje si at jeg er nervøs. Men jeg hadde jo egentlig bestemt at jeg ikke skulle veie meg før etter 2 uker, og det er tross alt 4 dager igjen. Jeg lurer litt, da.. Hvor mye vekt skal jeg forvente å ha gått ned etter 2 uker i fase 1?

Har ingen anelse om hvor mye vi kan forvente, alt er individuelt etter hvor mye vann man har i kroppen, hvor mange kg kroppen skal kvitte seg med osv.
Jeg fikk ned 4 kg på 2,5 med et eget opplegg fra fedonlegen min, og i uka før ed så har jeg mest sannynlig gått opp alt, selvsagt i form av vann, men irriterende uansett :) Jeg måtte selvsagt smake på alt jeg ikke skal få spise på evigheter og dermed kom vannet på .
Var på vekta i går og i dag og 1,3 kg (vann) var borte i dag så håper jeg at det jeg la på meg i forrige uke er borte til lørdag slik at jeg kan starte på resten av kg som skal vekk, for det er jaggu mange kan jeg love deg.

Men jeg har som mål at neste gang jeg skal til legen som er 19.mars så skal 10 kg være borte, dette inkludert de 4 jeg liksom gikk ned for noen uker siden ;)

Fungirl
17-02-10, 15:08
Noen spørsmål:

Hvor mye vann drikker dere?

Tygger dere tyggis eller noe annet i løpet av en dag?

Hva er favorittmaten din av disse produktene?

Bruker dere smør eller olje når dere steker?

:klem:

mokki
17-02-10, 15:32
kan noen svare meg kjapt...
tenkte å lage tomatsaus nå. Kan jeg bruke euro-shopper sine hele skollede tomater (hermetikk). 3,5g karber pr 100g

Fungirl
17-02-10, 15:33
tenkte å lage tomatsaus nå. Kan jeg bruke euro-shopper sine hele skollede tomater (hermetikk). 3,5g karber pr 100g

Ser ingen grunn til at du ikke skal kunne bruke den :)

mokki
17-02-10, 15:34
Ser ingen grunn til at du ikke skal kunne bruke den :)
Takker. Er litt lettere å lage tomatsaus på de, en ferske tomater....
nam.. gleder meg.... et skamsulten. Lenge siden lunsj nå.....

Fungirl
17-02-10, 15:39

God middag :klem:

Hva bruker du tomatsausen til? Altså hvilket produkt?

Selv er jeg også som regel mest sulten på denne tiden av dagen, merkelig gitt :)

Solange
17-02-10, 15:41

Som sagt her så er det selvfølgelig individuelt. Første gang jeg gikk på ED gikk jeg ned 4,4 kg første uka, men da hadde jeg MYE vann i kroppen, neste uke 1, 3 kg.

mokki
17-02-10, 15:43
God middag :klem:

Hva bruker du tomatsausen til? Altså hvilket produkt?

Selv er jeg også som regel mest sulten på denne tiden av dagen, merkelig gitt :)
I dag blir det pastaskruer med tomatsaus og salat til..

mokki
17-02-10, 15:46
Hvor mye vann drikker dere? Prøver å få i mef 2-2,5liter for dagen

Tygger dere tyggis eller noe annet i løpet av en dag? Nei, men har veldig lyst. Tror ikke ånden er min beste venn for tiden...

Hva er favorittmaten din av disse produktene? Har ikke prøvd så mange enda, men syns couscousen var veldig god. Og kjeksene. pannekakene var også veldig grei

Bruker dere smør eller olje når dere steker? Bruker smør. Syns det gir mye bedre smak.

:klem:[/quote]

Solange
17-02-10, 15:50
Noen spørsmål:

-Jeg drikker vel 2 l vann og resten annen væske.
-Jeg bruker litt tyggis av og til, men ikke daglig. Sukkerfrie drops, Ed sine pastiller innimellom.
- Favoritter er choco. cereals, bringebærkjeks og pannekaker.
- Bruker rapsolje.
http://www.33smiley.com/smiley5/hobbies/11.gif

Solange
17-02-10, 15:54

Jeg bruker hermetikk-tomater. Det går greit for meg. Lager tunfiskgryte på fase 2. http://www.33smiley.com/smiley5/hobbies/18.gif
Kos deg! (beklager alle smileysene, men er blitt bitt av basillen....)

17-02-10, 15:54
Hvor mye vann drikker dere? Jeg ligger vel på 3 liter eller så på en dag. Men er ikke helt sikker. Nå har jeg litt issues med dette drikkevannet i oslo... så litt mindre i dag.

Tygger dere tyggis eller noe annet i løpet av en dag? Jeg gjorde det, helt til jeg innså at det kanskje ikke var noen strålende ide. Nå gjør jeg ikke det.

Hva er favorittmaten din av disse produktene? Favoritten er omeletten med ost og gressløk. Den syns jeg er kjempegod. Og pastaskruene. Kjeksene er gode, og sjokoladebarene. Og soyanøttene.

Bruker dere smør eller olje når dere steker? Det er veldig avhengig av hva jeg skal steke, egentlig=) Jeg bruker minst mulig smør, for har fått det for meg at det er mer usunt enn olje. Men f.eks til jukseris bruker jeg smør. Ellers prøver jeg å holde meg unna olje og smør i det hele tatt, om det er mulig. Steker f.eks. ikke omelett o.l. i smør eller olje,men i ren teflonpanne.

17-02-10, 15:57

Det er faktisk ikke så vanskelig med ferske tomater.. Er bare å dele dem, og hive dem oppi.
Hermetiserte tomater kan jo være noe mer konsentrert, så jeg vet ikke om det da blir andre grenser for hvor mye du kan spise av dem?

Popp
17-02-10, 16:14
Hva er jukseris? :confused:

Bruker dere smør eller olje når dere steker? Det er veldig avhengig av hva jeg skal steke, egentlig=) Jeg bruker minst mulig smør, for har fått det for meg at det er mer usunt enn olje. Men f.eks til jukseris bruker jeg smør. Ellers prøver jeg å holde meg unna olje og smør i det hele tatt, om det er mulig. Steker f.eks. ikke omelett o.l. i smør eller olje,men i ren teflonpanne.

mokki
17-02-10, 16:44
åååå, pastaene med hjemmelaget tomatsaus var bare himmelsk. DA fikk jeg følelse av ordntlig middag da. Dette blir nok en liten middagsfavoritt. resten av gjengen spiste pølsegryte. Og jentene var ikke fornøyd, så jeg måtte dele litt med de... tror de også syns det var godt... (var skikkelig gniten da.. jeg trenger den middagsporsjonen selv..)

I dag var jeg på butikken for første gang denne uken. Jeg var kjempesulten... Akkurat da kunne jeg gitt alt for å spise hele butikken.. hehe... Godt jeg er supermotivert og standhaftig..

Fungirl
17-02-10, 17:54
Jukseris er raspet blomkål :)
Men masse krydder smaker det helt herlig, steker det i panna med litt meierismør, bruker urtesalt og hvitløkspulver på :sikle:

Jeg drikker nok mellom 4 -5 liter vann for dagen, jeg er tørst og må drikke. Gjorde også det i begynnelsen av ketolyse så regner med det roer seg snart :)

Popp
17-02-10, 19:51
Noen spørsmål:

Hvor mye vann drikker dere? mellom 3-4 liter, tenker jeg.

Tygger dere tyggis eller noe annet i løpet av en dag? Av og til, men ikke alle dager

Hva er favorittmaten din av disse produktene? Sjokofrokosten og Aspargessuppen er favoritten forløpig.

Bruker dere smør eller olje når dere steker? Bytter på, av og til smør - av og til olje.

Fungirl
17-02-10, 19:59
Takker alle svar på mine spørsmål :klem:

Popp
17-02-10, 20:04
Maten.. Jeg syntes også det i begynnelsen. Mitt tips: lage tomatsaus fra bunnen av (veldig enkelt: litt løk og hvitløk i panna med bittelitt olje, en eller to tomater avhengig av størrelse, hakket i småbiter. Når løken og hvitløken er nogenlunde mør, hiver du i tomatene med litt salt og pepper. når dette får kokt litt ut, kan du ta i krydder.. jeg foretrekker basilikum, men chili og rosmarin kan også være godt, eller oregano:))

Eller å lage stekt sopp. trengs ikke noe fett, soppen har mye væske i seg som kommer ut av seg selv etter litt tid i panna. Litt løk og hvitløk, eller bare salt og pepper og evt krydder gjør susen!

og den jukserisen er kjempegenial! har ikkeno med ris å gjøre, da, syns jeg:)) men godt! revet blomkål stekt i panne! yumyum!

Ellers er dampet spinat med salt og pepper kjempedigg!

Takk for tips! Kikket på denne før jeg gikk fra jobben idag, og da de andre skulle ha hjemmelaget lasagne tenkte jeg at jeg skulle prøve på en tomatsaus.

Kuttet og stekte løk og hvitløk, delte tomater i biter og la de sammen med løken. Tok også oppi litt grønn paprika og krydret med salt/pepper. Deretter tok jeg 3 ss med tacosaus og blandet i. Etter å ha kokt pasta'en blandet jeg den i stekepannen sammen med grønnsakene. Aldri har pasta'en smakt bedre! Dette kan gjenstas :D

nybegynner
17-02-10, 21:31
Da flytter jeg over på fase 2 tråden. Har spist middag idag, eller jeg tok en pose pasta, 150g kyllingfilet og masse grønnsaker. Delte det i to, to matmåltider:rolleyes:

mokki
17-02-10, 22:18
Da flytter jeg over på fase 2 tråden. Har spist middag idag, eller jeg tok en pose pasta, 150g kyllingfilet og masse grønnsaker. Delte det i to, to matmåltider:rolleyes:
Lykke til på fase 2.

Nå er matpakken til i morgen laget. I matboksen ligger det salat (kinakål, stangselleri, squasj og reddiker), perletomater, en kjeks (har hatt en pakke sjokoladekjeks i 3 dager jeg.. hehe), og omelett med masse krydder (syns den luktet litt vondt... så da krydret jeg like godt..), og to poser med te.
Nå nærmer det seg fredag som er veiedag. jeg er kjempespent og er rimelig sikker på at denne uken viser flott nedgang...

arkine
17-02-10, 22:22
så flink du er til og lage deg lunch ,,tar som regel bare en caramellbar jeg da ,,
får nok skjerpe meg

nybegynner
18-02-10, 11:27
Noen spørsmål:

Mye vann, kan tenke meg rundt 4 liter. Jeg tok opp det med sukkerfri tyggis hos fedonklinikken, og hun sa at det var greit.

Strever med å få i meg middagsproduktene, liker kyllingsuppa, kjeksene, barene og pannekakene. Steker pannekakene i litt meirismør.

Fungirl
18-02-10, 11:33
Takk for tips ;)

Fikk tips om å lage pannekaken i vaffeljern og det funker helt strålende og den liker jeg godt :)

Sliter med å få i meg grønnsaker rett og slett, da det ikke er så mange på liste 1 som jeg er glad i.

Og så har jeg følelsen av at olje og smør er virkelig fyfy, og DET er en stor omveltning fra Ketolyse :)
Men jeg bruker selvsagt litt og jeg har skjønt at det går fint, er bare mengden som er så liten iforhold til før :)

tinus76
18-02-10, 12:32
Fikk tips om å lage pannekaken i vaffeljern og det funker helt strålende og den liker jeg godt :)

Jeg syns og de er gode slik :)
Jeg klarer ikke å lage dem i pannen jeg, men mannen min får det til - jeg svir dem sikkert :)

tinus76
18-02-10, 12:33
Jeg syns og de er gode slik :)
Jeg klarer ikke å lage dem i pannen jeg, men mannen min får det til - jeg svir dem sikkert :)

Eller steker dem på litt for høy varme....skulle det være!

Popp
18-02-10, 13:29

Lykke til videre, vi kommer snart etter.... :D

Popp
18-02-10, 13:32
Eller steker dem på litt for høy varme....skulle det være!
For høy varme er ikke lurt :o
Det endte med en pannekaker som jeg måtte hogge løs for å få snudd den. Det var skikkelig pannekakegriseri.

Lenge siden sist, tinus. Hvordan går det?

Popp
18-02-10, 13:47
Idag hadde jeg tatt med meg en pannekake på jobb. La den i fryseren igår så det var bare å legge den i veska imorges. Den tinte til lunsjen, og smakte deilig :). Har vært litt lei av de kjeksene som jeg har strødd over salaten i det siste.....

Men nå må jeg stikke, mellomste er jeg hjemme idag - og barnevakten drar på vinterferie allerede (dvs. mine foreldre).

Lurer på om det blir omelett til middag idag, første steke løk og sopp.
Fungirl: hvis du ikke er så glad i grønnsaker, så er mitt tips og wok'e det. Da smaker det helt anderledes og GODT.

Fungirl
18-02-10, 14:00
Jeg er veldig glad i grønnsaker, bare ikke så mange favoritterfra liste 1, men jeg skal nok finne en vri på det så jeg får i meg litt fra den også :)

mokki
18-02-10, 16:03
Jeg har ikke hatt noe problem emd å steke pannekakene. Men jeg steker en porsjon som to pannekaker i stedet for en stor.

Fungirl
18-02-10, 16:13
Har ikke prøvd i stekepanna for de smaker så godt i vaffeljern at jeg tenker ikke på det :)

tinus76
19-02-10, 10:30
For høy varme er ikke lurt :o
Det endte med en pannekaker som jeg måtte hogge løs for å få snudd den. Det var skikkelig pannekakegriseri.

Lenge siden sist, tinus. Hvordan går det?

Hei Popp,

går fint med meg. Har ikke laptop hjemme for tiden, så får ikke vært så mye her inne.. Men er snart oppe på nettet igjen hjemmefra.

Hadde forresten omelett med stor salat og litt mozzarella igår - NAMNAM. de andre hadde fiskegrateng og ungene elsker det. Men alle ville ha det mamma skulle ha, til og med mannen!!! Jaja... :D

Popp
19-02-10, 12:27
Hei Popp,
....
Hadde forresten omelett med stor salat og litt mozzarella igår - NAMNAM. de andre hadde fiskegrateng og ungene elsker det. Men alle ville ha det mamma skulle ha, til og med mannen!!! Jaja... :D

Ikke la deg lure! :D

Ellers så er det vinterferie neste uke her i vårt område, er det mange av dere som skal avgårde? Jeg blir sittende nesten alene hele uken her på jobben, så da får jeg nok mer tid til å lese på forumet. Håper mange av dere ikke reiser bort uten nettverksløsninger.

Nå går jeg inn i den siste uken på Fase 1. Har litt lyst til å stikke innom klinikken for å sjekke vekten ... :). Gikk ned 4 kilo på 2,5 uke, kanskje den gamle skibuksen passer til påske?

grotingeling
19-02-10, 13:25
Må si denne uka har vært en skikkelig opptur :D
- ok resultater hos legen
- fått trent mer enn planlagt :p
- sovet mer enn 7 timer hver natt (....sove zzzzzzzzzz)
- ikke jobbet overtid
- ferdigstilt mange oppgaver på jobb
- holdt kurs i systembruk (til stående http://www.33smiley.com/smiley/everyday/17.gif må jeg bare påpeke )
- fått solgt båten
- bestil kombinert vinter- og påskeferietur til USA

Tror jeg tar tidlig helg jeg, skal jo jobbe neste uke også så du blir i allefall ikke alene her Popp
http://www.33smiley.com/smiley2/work/office/13.gif

Fungirl
19-02-10, 13:29
:heia: Grotingeling :klem:

Blir her neste uke jeg også ;)

grotingeling
19-02-10, 13:45
Takker takker Fungirl, måtte bare skryte litt av meg selv - selvskryt kommer jo fra hjertet ved du http://www.33smiley.com/smiley5/love/2.gif

Så kjekt at vi blir flere her også neste uke - vi skal nok holde koken oppe sammen...
Ellers så nevnte jeg for dr. Hetland at vi er flere som går hos henne her på forumet, og fikk inntrykk av at det var veldig positivt at vi hadde funnet hverandre :p

Treff i Hordaland til sommeren kanskje???

Fungirl
19-02-10, 13:55
Treff er jeg absolutt med på :)

Møter faktisk noen lavkarbodamer når jeg er i Bergen, vet ikke om jeg får tid denne gangen for det står endel på plakaten den helga, men jeg er absolutt klar for kafe en gang jeg er i bergen eller en helg i sommer :)

Forresten, var du hos legen i dag? Hvordan gikk det?

Fungirl
19-02-10, 13:57
Og hva er greia med alkohol?

Jeg fikk ingen info om dette hos legen, men har forsått det sånn at det er absolutt fyfy i Fase 1 :)

Men i Fase 2 ser det ut som man kan ta seg ett glass vin, så til mitt dilemma. Jeg skal på fest den helgen jeg er ferdig med Fase 1 og jeg drikker alltid sprit med sprite zero, ei heller spytter jeg i glasset ;)

Noen erfaringer på den fronten ;)? :klem:

grotingeling
19-02-10, 14:25
Kjekt - da skal vi nok dra igang et treff litt nærmere sommeren :stuart:
Var hos legen på onsdag, og det gikk veldig bra. -5kg totalt hvorav 3 var fett, og nå har jeg en BMI på 34,noe smått.... mistet en masse cm både her og der så dette går veien :_punk:

Alkohol er skikkelig fy fy i fase 1, mens i fase 2 kan vi som du sier ta et glass rødvin (lavkarbo selvsagt) hver dag. Sprit er egentlig også forbudt i fase 2, men som legen sier - en må vurdere litt selv :eek::D, en skal jo leve også. Dessuten er det jo ikke verdens undergang hvis dette ikke gjentar seg hver helg, og du vet jo sikkert at alkohold fort kan kaste deg utav ketosen.

Solange
19-02-10, 15:02
Hei, jeg lurer på en ting: Jeg pleier av og til å bruke muslibaren med litt sojamelk eller soya- joghurt. Men nå ser jeg på
posene med musli at det er både færre karbohydrater der, og færre kalorier. Enda så er ikke musliposene lov før på fase 3 ???? Noen som har en logisk forklaring på det..... Jeg har nå begynt å bruke posene istedet jeg da, men da hopper jeg selvølgelig over baren den dagen.

Forskjellen er ganske stor: muslipose: carbs 9,1. cal. 78. Muslibar: carbs 17,9 cal 167.

Fungirl
19-02-10, 15:07
Sprit, som er uten karb har aldri kastet med ut av ketose, men jeg vet jo at de samme mekanismene funker her som på Ketolyse, altså at alkoholen skal forbrennes først.
Og det er nok kun snakk om denne ene festen, det meste fremover har jeg avlyst rett og slett :)

Grattis med 5 kg ned og cm da :heia:

Er du i fase 1 eller 2 nå? Og forresten, hvor ofte er du hos legen?

Fungirl
19-02-10, 15:08
Kan være at den inneholder mer stivelse og kornprodukt enn baren gjør, men jeg vet ikke altså.

Solange
19-02-10, 15:19
Gratulerer med gode resultater her!! Flinke jenter det:)

Når det gjelder alkohol, så har det aldri kastet meg ut av ketose heller, jeg har av og til tatt et glass rødvin, og til og med et glass konjakk også:eek:

Men det er muligens individuelt hva man tåler. Derimot så går jo vektnedgangen saktere, da alkoholen jo skal forbrennes først, OG faren kan være stor for at man mister selvkontrollen over matinntaket!!!!! DET er vel den aller største faren, slik jeg ser det.... Man blir jo fortere påvirket av alkohol på ketose har jeg oppdaget......(billig i drift!)

mokki
19-02-10, 16:00
Det ble minus 2,1kg første uken på eurodiet (egentlig er det mer, for da jeg begynte på mandag var jeg 0,5kg høyere enn den vekten jeg går ut fra om fredagen. Kjempefornøyd. Under 5kg igjen til jeg kan rope ut at jeg er under 100kg...:D

Solange
19-02-10, 16:28
Det ble minus 2,1kg første uken på eurodiet (egentlig er det mer, for da jeg begynte på mandag var jeg 0,5kg høyere enn den vekten jeg går ut fra om fredagen. Kjempefornøyd. Under 5kg igjen til jeg kan rope ut at jeg er under 100kg...:D

Jippi! Det er gøy å få resultaterhttp://www.33smiley.com/smiley/everyday/2.gif

mokki
19-02-10, 17:05
Jippi! Det er gøy å få resultaterhttp://www.33smiley.com/smiley/everyday/2.gif
Ja det er herlig. Og det går egentlig greit. men syns ikke middagene er noe særlig da. 3 dager på rad har jeg laget hjemmelaget tomatsaus nå, og blander middagen inni den... Masse hvitløk og løk og tomat (innen 250g vel og merke). da smaker det deilig hjemmelaget tomatsaus. Eneste som har smakt av middagene er couscous og pastaskruene. Resten var ikke noe hurra, og den franske potetstuingen var rett og slett pyton...

grotingeling
19-02-10, 17:07
Sprit, som er uten karb har aldri kastet med ut av ketose, men jeg vet jo at de samme mekanismene funker her som på Ketolyse, altså at alkoholen skal forbrennes først.
Og det er nok kun snakk om denne ene festen, det meste fremover har jeg avlyst rett og slett :)

Grattis med 5 kg ned og cm da :heia:

Er du i fase 1 eller 2 nå? Og forresten, hvor ofte er du hos legen?

Go for it, selv suste jeg rett ut av ketose den ene gangen jeg tok meg en drink :rolleyes:

Er i fase 1 ennå, og blir her i 3 uker til. Er hos legen ca hver 6. uke, så neste kontroll blir onsdag etter påske. Da blir det jo spennende å se hvordan USA-turen slår ut på resultatene. Veldig usikker på om jeg får ta med meg produktene inn, for de er jo super-strikte på innførsel av matvarer over there.... Noen som vet???

grotingeling
19-02-10, 17:13

http://www.33smiley.com/smiley5/emotions/6.gifFantastisk start http://www.33smiley.com/smiley5/emotions/6.gif

Fungirl
19-02-10, 19:03
Grattis Mokki :heia:

har ikke anelse om inførsel til USA rett og slett, kan du ikke sende en mail til tollkontoret kanskje?
Jeg håper at jeg slipper å dra så ofte på kontroll for det er dyrt å dra til Bergen hver 6 uke, men men :)

Popp
20-02-10, 10:15
mokki: Fantastisk nedgang :D
grotingeling: Utrolig bra! nedgang Men hvorfor har du 3 uker igjen av fase 1?, mente du startet omtrent som meg? Jeg har ca 1 uke igjen.
Solange: Prøvde å kikke på nettet for å se om jeg fant noe om bar vs. pose, men fant ikke noe som var spesielt omtalt om dette. Men når jeg leser innholdsfortegnelsen så antar jeg det er fordi posen inneholder mer energi enn i bar. Kurslederen min nevnte at mer enn 3 kaffekopper pr dag ikke var bra, pga økt energitilførsel (adrenalin).

Popp
20-02-10, 10:16
http://www.33smiley.com/smiley/everyday/17.gif Helt klart, dette må vi klappe for! Du skal være veldig fornøyd med alt dette. Gratulerer :klem:
Må si denne uka har vært en skikkelig opptur :D
- ok resultater hos legen
- fått trent mer enn planlagt :p
- sovet mer enn 7 timer hver natt (....sove zzzzzzzzzz)
- ikke jobbet overtid
- ferdigstilt mange oppgaver på jobb
- holdt kurs i systembruk (til stående http://www.33smiley.com/smiley/everyday/17.gif må jeg bare påpeke )
- fått solgt båten
- bestil kombinert vinter- og påskeferietur til USA

Tror jeg tar tidlig helg jeg, skal jo jobbe neste uke også så du blir i allefall ikke alene her Popp
http://www.33smiley.com/smiley2/work/office/13.gif

Popp
20-02-10, 10:32
Og hva er greia med alkohol?

Jeg fikk ingen info om dette hos legen, men har forsått det sånn at det er absolutt fyfy i Fase 1 :)

Men i Fase 2 ser det ut som man kan ta seg ett glass vin, så til mitt dilemma. Jeg skal på fest den helgen jeg er ferdig med Fase 1 og jeg drikker alltid sprit med sprite zero, ei heller spytter jeg i glasset ;)

Noen erfaringer på den fronten ;)? :klem:

Søkte litt på internett og fant dette:
Boken som de refererer til er Slank med Ketolysekuren
Kan man drikke øl og vin på kuren?
Først vil jeg minne om at man tåler alkohol dårligere på ketolysekuren enn ellers. Les om det i boken. For å si det enkelt så tåler man ca halvparten av den mengden alkohol man normalt tåler. Man kan nyte vin på kuren. På vinmonopolet kan du få opplysninger om innholdet av restsukker i vinen. OBS! Sukkerinnhold angis i gram sukker pr liter vin. En halvtørr/tørr hvitvin vil typisk inneholde 3-5 gram sukker pr liter, det blir mellom 0,4 og 0,6 gram karbohydrat pr glass vin, mens rødvin gjerne inneholder litt mindre, men det er forskjellig fra vin til vin. Øl inneholder maltosesukker som gir veldig stor økning i insulinmengden i blodet. Da insulin er det som gjør oss overvektige (les boken) er det uheldig. En normal halvliter øl inneholder ca 15 gram karbohydrater og legger dermed beslag på det meste av den tillatte karbohydratmengden du kan innta hver dag. Det er kommet flere typer lavkarboøl på markedet, Redlight beer, Hansa Ultra, Ringnes Lite og Tuborg Lite som har fra 60-80 prosent redusert karbohydratmengde, og kan drikkes i forbindelse med ketolysekuren. Når du er ferdig med kuren må du fortsatt unngå for mye karbohydrater, og det anbefales da å fortsette med lavkarboøl for å unngå vektstigning. Maltosesukkeret kombinert med alkoholen i øl er en uheldig kombinasjon som øker insulininnholdet i blodet og øker fettavleiring i fettcellene. Det er ikke uten grunn at begrepet ”ølmage” finnes. ”Vinmage” hører vi aldri om, fordi vin ikke er en blanding av alkohol og sukker. Såkalt rusbrus bør man unngå, den inneholder mye sukker, men det finnes en variant fra Vikingfjord som heter Vikingfjord Icebreaker Lavkarbo på markedet som er sukkerfri. Ellers kan man også lage drinker med lettbrus (f.eks Cola Light og hvit rom).
Så i utgangpunktet så går man ikke ut av ketose av å drikke alkohol, men siden kroppen er opptatt med å forbrenne alkohol dagen derpå og ikke det fettet som vi så gjerne vil bli kvitt, så kan du oppleve vektstagnasjon tiden det pågår (1-2 dager). :rolleyes: Jeg har bestemt meg for å holde meg helt unna det som ikke er lov, men det er fordi jeg ikke ønsker å forlenge kuren/dietten mer enn nødvendig. Jeg er lei av slankekurer og vil aldri mer begynne på Eurodiet når jeg engang blir ferdig. Håper jeg kan stå for det senere i livet....
Mitt langsiktige mål: Når jeg blir 40 år, skal jeg fortsatt bruke str. 38!

Fungirl
20-02-10, 11:21
Nå har jeg gått på ketolyse i over ett år så vet jo at kroppen ikke faller ut av ketose pga alkoholen jeg har drukket, men på ketolyse spiser man jo faktisk mat og mye mer, så var mer redd for hvordan kroppen kan reagere. Eller hvor drita jeg kan risikere å bli :p
ED er jo mye strengere enn hva ketolyse er, altså da tenker jeg på kcal-inntaket for det er jo ekstremt lavt.
Skal ikke drikke alkohol på fase 1, og har egentlig ikke tenkt det i fase 2 heller, men vi får se når den helga kommer og hvor mye jeg har gått ned på fase 1 :)

Men takk for tipsene ;)

grotingeling
20-02-10, 11:33
grotingeling: Utrolig bra! nedgang Men hvorfor har du 3 uker igjen av fase 1?, mente du startet omtrent som meg? Jeg har ca 1 uke igjen.

Ja jeg har egentlig bare 1 uke igjen i fase 1, men har altså utvidet den med 2 uker = 6 uker totalt. Diskuterte dette med legen og hun hadde ingen innvendingen mot at jeg tar to uker ekstra så lenge alle prøvene mine er så bra som de er og så lenge jeg er motivert - og det er jeg jo :D. Årsaken til at jeg vil ha disse to ukene, er at vi reiser til USA i slutten av mars. Og siden USA har seriøst strenge regler for innførsel av næringmidler, regner jeg med å måtte greie meg helt uten ED-produkter disse ukene. Dermed ønsker jeg å legge inn så mange uker som mulig med skikkelig nedgang før vi reiser, for vi skal på biltur rundt i Mexicogulfen og da regner jeg med at det blir en utfordring å finne skikkelig lavkarbo-mat til alle måltider..... Har sendt en epost til Eurodiet i Norge og spurt om de har peiling på dette med å ta med ED-produktene, for jeg vil i alle fall ikke ta med ED-produkter for 14 dager for så å måtte gi dem fra meg når vi lander i Washington :eek:. Uansett - tar en ekstrainnsats i forkant og skal selvfølgelig gjøre alt jeg kan for å spise lavkarbo-mat på turen.

Fungirl
20-02-10, 11:51
Ja jeg har egentlig bare 1 uke igjen i fase 1, men har altså utvidet den med 2 uker = 6 uker totalt. Diskuterte dette med legen og hun hadde ingen innvendingen mot at jeg tar to uker ekstra så lenge alle prøvene mine er så bra som de er og så lenge jeg er motivert - og det er jeg jo :D. Årsaken til at jeg vil ha disse to ukene, er at vi reiser til USA i slutten av mars. Og siden USA har seriøst strenge regler for innførsel av næringmidler, regner jeg med å måtte greie meg helt uten ED-produkter disse ukene. Dermed ønsker jeg å legge inn så mange uker som mulig med skikkelig nedgang før vi reiser, for vi skal på biltur rundt i Mexicogulfen og da regner jeg med at det blir en utfordring å finne skikkelig lavkarbo-mat til alle måltider..... Har sendt en epost til Eurodiet i Norge og spurt om de har peiling på dette med å ta med ED-produktene, for jeg vil i alle fall ikke ta med ED-produkter for 14 dager for så å måtte gi dem fra meg når vi lander i Washington :eek:. Uansett - tar en ekstrainnsats i forkant og skal selvfølgelig gjøre alt jeg kan for å spise lavkarbo-mat på turen.

USA har jo egentlig ett eldorado av lavkarboprodukter, men problemet kan vel kanskje være å finne de når man ikke helt vet hvor man skal lete.
Skjønner veldig godt at du vil ta noen uker ekstra.
Selv har jeg tenkt å ta en uke ekstra siden jeg ikke kan dra tilbake til Bergen etter 4 uker, men må vente en ekstra uke.
Og da kjører jeg Fase 1 til jeg har vært hos legen.
Klarte jo selvsagt i å gå opp igjen alt i forrige uke som jeg gikk ned de ukene før jeg starta på ED, dette fordi jeg måtte smake på ALT som jeg ikke skal spise på veldig mange mnd :o
Men 3 kg er iallefall vekke denne uka, selv om det bare er vann, når jeg er nede igjen på den vekta jeg var for noen uker siden kan jeg se om dette virker, for da er det vel fettet som skal til pers vil jeg tro :)

Fungirl
20-02-10, 15:32
Hyl gjerne ut om noen vil bytte eller kjøpe omelettpakker.

Konsistensen var grusom og samme er smaken, og det er jo heller ikkje til omelettens fordel at jeg ikke er så veldig glad i det.

Solange
20-02-10, 17:15
Solange: Prøvde å kikke på nettet for å se om jeg fant noe om bar vs. pose, men fant ikke noe som var spesielt omtalt om dette. Men når jeg leser innholdsfortegnelsen så antar jeg det er fordi posen inneholder mer energi enn i bar. Kurslederen min nevnte at mer enn 3 kaffekopper pr dag ikke var bra, pga økt energitilførsel (adrenalin).

Jeg er jo vant til å tenke energi = kalorier , så du må forklare dette for meg,;)) Gjør adrenalinet noe med forbrenninga ? Eller noe sånt?
For kaloriinnholdet i posen er jo 78 cal kontra 167 i baren.
Når det gjelder kaffe, så drakk jeg bare koffeinfritt på min første runde av ED. Var også striks på cola-light. På min andre runde nå har jeg drukket vanlig kaffe, og mer cola-light, da jeg har oppdaget at jeg ikke faller ut av ketose ved det. Men det er kanskje ikke bra likevel? koffeinen øker insulinutskillelsen?? Jeg trenger litt hjelp til å forstå alt dette, hvis noen vet....

mokki
20-02-10, 18:03
hmmm. Jeg har fått blødningsforstyrrelser virker det som. Ser ut som mensen er på vei, og det er alt for tidlig. Andre som har opplevd det?

Og forsto det slik at man kunne bli litt slapp i fase 1.. veeel.. jeg oser av energi. Våkner grytidlig om morgenen og er kjempekvikk. Mye mer våken enn på lenge...

grotingeling
20-02-10, 19:03
hmmm. Jeg har fått blødningsforstyrrelser virker det som. Ser ut som mensen er på vei, og det er alt for tidlig. Andre som har opplevd det?

Og forsto det slik at man kunne bli litt slapp i fase 1.. veeel.. jeg oser av energi. Våkner grytidlig om morgenen og er kjempekvikk. Mye mer våken enn på lenge...

Blødningsforstyrrelser er ganske vanlig i forbindelse med oppstart på ED, da homonene i kroppen får seg en skikkelig dytt - så dette skal du ikke bekymre deg for. :klem:
Så flott at du oser av energi, kan jeg låne litt i dag??? Seriøs migrene i dag, så har stort sett oppholdt meg på sofaen http://www.33smiley.com/smiley2/emotions/disappointed/1.gif

Solange
20-02-10, 20:44

Ang. blødningsforstyrrelser vet jeg ikke, går på hormonspiral og har aldri blødninger.

Jeg blir også superkvikk på ED, det var en helt vidunderlig følelse første gangen jeg opplevde det, etter å ha vært daukjøtt i nesten 15 år!!!! Motiverer jo absolutt ofr å fortsette å være i ketose:)

Solange
20-02-10, 20:52
Så flott at du oser av energi, kan jeg låne litt i dag??? Seriøs migrene i dag, så har stort sett oppholdt meg på sofaen http://www.33smiley.com/smiley2/emotions/disappointed/1.gif

Uff, du har all min sympati, migrene er pyton, har det ikke selv, men en venninne har det. Ser hvordan det stadig velter om på planene hennes for dagenhttp://www.33smiley.com/smiley/everyday/11.gif

God bedringhttp://www.33smiley.com/smiley/love/9.gif

grotingeling
20-02-10, 20:59
Uff, du har all min sympati, migrene er pyton, har det ikke selv, men en venninne har det. Ser hvordan det stadig velter om på planene hennes for dagenhttp://www.33smiley.com/smiley/everyday/11.gif

God bedringhttp://www.33smiley.com/smiley/love/9.gif

Takker :klem:
Migrene er noe dritt, men er mye bedre nå - har bare "vanlig" hodepine.... Tvang i meg litt mat og det hjalp veldig, så nå sitter jeg her og surfer litt rundt på forumet og nettet :)

grotingeling
20-02-10, 21:08
Så litt reklame...... http://www.33smiley.com/smiley/humor/14.gif
Til dere som nå snart er ferdige i fase 1, så kan jeg av erfaring si at det er kjekt med noen tips til det/de måltidene som ikke skal bestå av ED-produkter. Her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=28606) har jeg startet en tråd for fase 2-oppskrifter, sleng gjerne inn dine så får vi en fin liste med variasjoner.

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=28606

Popp
21-02-10, 09:15

Som de andre sier; det bare understreker at du er igang! http://www.smiley-faces.org/smiley-faces/smiley-face-thumb.gif (http://www.smiley-faces.org) Klippet dette ut fra ED sin bruksanvisning.
Fettvev påvirker kvinners hormonbalanse. Reduksjon i fettmasse kan derfor redusere eller forandre menstruasjonssyklusen i en periode.

Super link du har laget, grotingeling! Kjekt at du reklamerer...Det er godt å kunne lese hva andre har gjort, når fantasien på kjøkkenet her i huset ikke er den helt store.
*koke-bok-avhengig* God bedring med hodepine. Og jeg må bare få si det, siden jeg startet på ED produktene har jeg ikke hatt migrene en eneste gang (bank i bordet). Jeg som pleide og ligge med dette hver 14 dag. yuhu....

Popp
21-02-10, 09:37
Må bare fortelle dere noe som jeg opplevde igår. Det går på at vaner ikke er lett å endre. Kokte pasta til de andre og jeg har alltid smakt på pastaen for å sjekke at den er riktig kokt. Det gjorde jeg igår også, tygde & svelget unna......da jeg PLUTSELIG kom på at jeg skal da ikke ha dette! :p. Fort gjort, men jeg satser på at ikke jeg kommer ut av ketose pga den pastaskruen.

Minus 11 - litt sol, men heldigvis ingen kald vind idag. Kanskje blir det en tur på teknisk museum med familien idag?? :D Der er det supergøy for store og små.

grotingeling
21-02-10, 13:48
Må bare fortelle dere noe som jeg opplevde igår. Det går på at vaner ikke er lett å endre. Kokte pasta til de andre og jeg har alltid smakt på pastaen for å sjekke at den er riktig kokt. Det gjorde jeg igår også, tygde & svelget unna......da jeg PLUTSELIG kom på at jeg skal da ikke ha dette! :p. Fort gjort, men jeg satser på at ikke jeg kommer ut av ketose pga den pastaskruen.
Ja disse vanene disse vanene :rolleyes:.... mye av utfordringen ligger nok nettopp i å endre vaner vi har innarbeidet over mange år. Men den lille pastabiten har ikke gjort særlig mye skade skal du se :p

Minus 11 - litt sol, men heldigvis ingen kald vind idag. Kanskje blir det en tur på teknisk museum med familien idag?? :D Der er det supergøy for store og små.

Minus 3 - sol, kald vind og snøfall her - litt lei nå :(
Må nok holde meg inne i dag, har ikke helt blitt kvitt hodepinen fra i går - og skarpt lys med kald trekk er ikke akkurat noen oppskrift for å bli kvitt den.

Fungirl
21-02-10, 13:49
Ingen som ønsker å kjøpe omeletter? :( Dere må selvsagt ikke betale full pris. Tenkte 100 kr pakken og så betaler jeg frakt i tillegg.

Popp
21-02-10, 17:20
Ingen som ønsker å kjøpe omeletter? :( Dere må selvsagt ikke betale full pris. Tenkte 100 kr pakken og så betaler jeg frakt i tillegg.
Hvis du vil bli kvitt de, kan jeg godt kjøpe det av det. Som all annen ED mat er de greie nok. :)
Hvor mye var det du hadde av omelettene?

Fungirl
21-02-10, 19:25
Hvis du vil bli kvitt de, kan jeg godt kjøpe det av det. Som all annen ED mat er de greie nok. :)
Hvor mye var det du hadde av omelettene?

Jeg har 5 hele pakker og 4 poser og 4 poser med gressløk og ost.
Du er en engel om du ønsker å kjøpe de :klem:

Jeg får de rett og slett ikke i meg uansett hva jeg gjør.

Send meg gjerne en PM om du vil ha de :)

21-02-10, 20:28
Hei og hopp:)
Liiiiten overreaksjon, kanskje, men her er dagens stressmoment.
Jeg sitter nå her foran tvn, og som den idioten jeg er glemte jeg at dagens bar var oppspist... Og jeg var i alle fall 1/3 inni det jeg trodde var nr 1 før jeg innså at den faktisk var nummer to... Så. Spørsmålet er. HVOR krise er dette? jeg spiste selvsagt ikke resten=p Gikk vel så langt at jeg spyttet ut det jeg hadde i munnen også=p

Nå sitter jeg med dårlig smak i munnen (eg. ikke, men you know..) og lurer... For på tirsdag skal det veies og måles og prikkes i..=(

Jeg er forresten ferdig med fase 1 på tirsdag... eller fredag=P Legen lar meg bestemme selv... Så jeg er ikke sikker=p men jeg tror egentlig det blir tirsdag, for er utrolig klar for litt tyggemotstand i proteinene=P

Forresten jukse-veide jeg meg.. I forigårs. 3 kg.. Så det er jo fint! Men vet ikke helt, jeg hadde jo nettopp spist og drukket=p så var egentlig dust å veie seg da=p

Fungirl
21-02-10, 20:35
Hei og hopp:)
Liiiiten overreaksjon, kanskje, men her er dagens stressmoment.
Jeg sitter nå her foran tvn, og som den idioten jeg er glemte jeg at dagens bar var oppspist... Og jeg var i alle fall 1/3 inni det jeg trodde var nr 1 før jeg innså at den faktisk var nummer to... Så. Spørsmålet er. HVOR krise er dette? jeg spiste selvsagt ikke resten=p Gikk vel så langt at jeg spyttet ut det jeg hadde i munnen også=p

Nå sitter jeg med dårlig smak i munnen (eg. ikke, men you know..) og lurer... For på tirsdag skal det veies og måles og prikkes i..=(

Jeg er forresten ferdig med fase 1 på tirsdag... eller fredag=P Legen lar meg bestemme selv... Så jeg er ikke sikker=p men jeg tror egentlig det blir tirsdag, for er utrolig klar for litt tyggemotstand i proteinene=P

Forresten jukse-veide jeg meg.. I forigårs. 3 kg.. Så det er jo fint! Men vet ikke helt, jeg hadde jo nettopp spist og drukket=p så var egentlig dust å veie seg da=p

Jeg ser virkelig ikke på det å spise en ekstra bar en dag som noen ekstra krise. Jeg gjorde vel det dag nr 2 for at jeg rett og slett ikke hadde tid til å få i meg ett "vanlig" måltid. Er nok det at det er mere søtstoff i barene enn ellers og at man dermed kan falle ut av ketose vil jeg tro.

:heia: for jukseveiing :)

Fungirl
21-02-10, 20:37
Må spørre om det er andre som har opplevd dette:
Diaré?

Jeg har stort sett lest om forstoppelse her inne og det opplever virkelig ikke jeg, og jeg får heller ikke i meg noe særlig med grønnsaker.
Akkurat spist mitt 3.måltid i dag og jeg sliter virkelig med å få i meg alle måltidene.
Ikke er jeg sulten heller.

Neste kan skal jeg bare kjøpe kakao, cappuccino og pannekake :lol:

21-02-10, 20:46
Jeg ser virkelig ikke på det å spise en ekstra bar en dag som noen ekstra krise. Jeg gjorde vel det dag nr 2 for at jeg rett og slett ikke hadde tid til å få i meg ett "vanlig" måltid. Er nok det at det er mere søtstoff i barene enn ellers og at man dermed kan falle ut av ketose vil jeg tro.

:heia: for jukseveiing :)

OK=) jeg føler meg som om jeg spiste en snickers. Og vi snakker tre biter av en slankebar=p litt stressa? ja. Jaja. Men hva tror du, skal jeg spise det siste måltidet mitt? eller skal jeg droppe det? Jeg vil ikke falle ut av ketose=(

Strever litt for tiden. Er litt lei... kanskje mest fordi jeg i starten unngikk alt av matsamvær. Men jeg innser jo at folk må spise (f.eks kjæresten)... Selv om han er utrolig flink og unngår å friste meg, så finnes det selvsagt andre som også spiser... Som bror til kjæreste.. Som spiste en pølse i bilen i dag... USJ! Jeg liker ikke pølser en gang. Usj. Men jaja, jeg overlevde jo det også.. gleder meg til laks og hvitvin på tirsdag... Or possibly onsdag=p vi får nå se=)

21-02-10, 20:50
Diaré?

Jeg har stort sett lest om forstoppelse her inne og det opplever virkelig ikke jeg, og jeg får heller ikke i meg noe særlig med grønnsaker.
Akkurat spist mitt 3.måltid i dag og jeg sliter virkelig med å få i meg alle måltidene.
Ikke er jeg sulten heller.

Neste kan skal jeg bare kjøpe kakao, cappuccino og pannekake :lol:

Tja. Det er litt usikkert. Jeg hadde diare forrige uke, ca en uke inne i fase 1. Men jeg vet ikke om det var på grunn av vannet i oslo eller om det var dietten.

Jeg tror det er virkelig viktig at man får i seg alle de måltidene man skal ha. Er du flink til å spise hver tredje time? Jeg fikk beskjed om at det var viktig. Og at det var viktig å få i seg alle måltidene, ellers ville du forbrenne muskler istedetfor fett og bli slapp og dårlig...

Så hvis du spiser jevnt og trutt skal du se du blir sulten;) Før var jeg ikke spesielt streng med måltider, men på ED er jeg helt nazi. Hver tredje time. Til nøøøød hver fjerde. Ellers sulter jeg=p

grotingeling
21-02-10, 20:59
Diaré?

Diaré - oh ye! Har vel ikke helt funnet ut hvorfor, men forsket litt i forrige uke og det ser ut til at det for min del har sammenheng med mengden grønnsaker, hvor raskt jeg spiser (spesielt lunchen blir ofte slukt..) og stressnivået forøvrig. Men det kan like gjerne være at jeg reagerer på enkelte ingredienser i noen av produktene - har f.eks. kuttet ut omelettene, og da roet det seg betydelig :D

Fungirl
21-02-10, 21:10
OK=) jeg føler meg som om jeg spiste en snickers. Og vi snakker tre biter av en slankebar=p litt stressa? ja. Jaja. Men hva tror du, skal jeg spise det siste måltidet mitt? eller skal jeg droppe det? Jeg vil ikke falle ut av ketose=(

Strever litt for tiden. Er litt lei... kanskje mest fordi jeg i starten unngikk alt av matsamvær. Men jeg innser jo at folk må spise (f.eks kjæresten)... Selv om han er utrolig flink og unngår å friste meg, så finnes det selvsagt andre som også spiser... Som bror til kjæreste.. Som spiste en pølse i bilen i dag... USJ! Jeg liker ikke pølser en gang. Usj. Men jaja, jeg overlevde jo det også.. gleder meg til laks og hvitvin på tirsdag... Or possibly onsdag=p vi får nå se=)

Jeg ville spist det siste måltidet, du faller nok ikke ut av ketose vil jeg tro.
Selv sliter jeg med mangelen på sult, ja det er nok ett luksusproblem, men jeg MÅ jo ha i meg disse måltidene skal jeg få i meg nok liksom og ikke kroppen gå i sparepluss.

I går så jeg en film, det regner kjøttboller. Dette er en animasjonsfilm som ikke er komt ut i Norge ennå, iallefall ikke på DVD.
Og der regner det bokstavlig talt mat fra himmelen, DA synes jeg det var tøft. Men ellers har jeg ikke de største problemene med at folk spiser rundt meg :)

Fungirl
21-02-10, 21:12
Jeg spiser rett i ukedagene liksom, da er det mer rutine i hverdagen, men nå i helgen har det bydd på problemer, men jeg tror det tar seg opp fra i morra igjen :)

Grønnsaker spiser jeg altfor lite av, er ikke så glad i grønnsakene på liste 1 og de fleste måltid passer der rett og slett ikke med grønnsaker føler jeg....hehe
Men må virkelig ta meg sammen og det skal jeg, er egentlig veldig glad i grønnsaker, men savner de gode sausene fra Ketolyse :lol:

mokki
21-02-10, 21:13
Da har jeg akkurat sendt en lang bestilling på at. Har nok mat en måned nå..... Sliter med middagene, så det ble bare pasta og couscous. de andre var ikke noe videre god... og spesielt ikke fransk potetstuing...

Og, i dag fant jeg frem en bukse jeg fikk av en venninne som hun hadde slanket seg ut av. den har vært for trang for meg. men i dag gikk den på.. jeg har gått ned en liten buksestørrelse. herlig!!!

21-02-10, 21:22
Da har jeg akkurat sendt en lang bestilling på at. Har nok mat en måned nå..... Sliter med middagene, så det ble bare pasta og couscous. de andre var ikke noe videre god... og spesielt ikke fransk potetstuing...

Og, i dag fant jeg frem en bukse jeg fikk av en venninne som hun hadde slanket seg ut av. den har vært for trang for meg. men i dag gikk den på.. jeg har gått ned en liten buksestørrelse. herlig!!!

JIPPI!!! så utrolig deilig!! det er fantastisk når man ser resultatene=)
Jeg hater de middagene jeg også... omeletter har vært løsningen min.. Og pastaskruene. Men nå er det snart fase 2... I alle fall tror jeg det=p Jeg varierer veldig hva jeg syns. Jeg vil jeg vil.. men jeg er jo veldig klar for å holde på en hurtig vektnedgang!

Fungirl
21-02-10, 21:23
:heia: Mokki, helt supert :)

21-02-10, 21:25
Jeg spiser rett i ukedagene liksom, da er det mer rutine i hverdagen, men nå i helgen har det bydd på problemer, men jeg tror det tar seg opp fra i morra igjen :)

Grønnsaker spiser jeg altfor lite av, er ikke så glad i grønnsakene på liste 1 og de fleste måltid passer der rett og slett ikke med grønnsaker føler jeg....hehe
Men må virkelig ta meg sammen og det skal jeg, er egentlig veldig glad i grønnsaker, men savner de gode sausene fra Ketolyse :lol:

Det går sikkert helt fint! Kroppen min er helt avhengig av å få mat hver tredje time nå.. ellers blir jeg slapppp. Har også lagt merke til at de dumme barene som smaker godt ikke er spesielt hjelpsomme på sulten=( Jeg blir egentlig sulten igjen med en gang.. Så prøver å unngå dem, men venter på neste bestilling for kjeks som holder meg mett i flere timer!

Fungirl
21-02-10, 21:37
Samme her, blir ikke noe spes mett av baren så den spiser jeg før trening når jeg trener rett etter jobb og da holder det til jeg kommer meg hjem.

Er faktisk mest sulten mellom 12-16, altså i ukedagene, men tror det har med at jeg kjeder meg på jobb ;)

mokki
21-02-10, 21:44
Jeg spiser ikke hver tredje time. det går bare ikke hver dag...
I dag spiste jeg frokost kl 7.30, men pga noen kjempehektiske timer på jobb ble det ikke lunsj før kl 12.30... Men slik er det jo som oftest i helsevesenet...
Spennende om 3,5 uke og se hva som har forsvunnet... Om musklene har fått lide... Er hvertfall ikke lapp. Snarere tvert i mot... er jo i knallform..

Jeg sliter ikke med diarè. Jeg er heller hard i magen. Får nesten ikke ut noe når jeg er på do, men føler meg langt fra forstoppet også... Så begynner å lure på om jeg rett og slett bruker veldig mye av maten.. Aner ikke.. Spiser grønnsaker, og syns jeg spiser bra mengder. Har ikke plass til mer under måltidene. Og spiser grønnsaker til 2 av 4 måltid.

21-02-10, 22:03
Jeg spiser ikke hver tredje time. det går bare ikke hver dag...
I dag spiste jeg frokost kl 7.30, men pga noen kjempehektiske timer på jobb ble det ikke lunsj før kl 12.30... Men slik er det jo som oftest i helsevesenet...
Spennende om 3,5 uke og se hva som har forsvunnet... Om musklene har fått lide... Er hvertfall ikke lapp. Snarere tvert i mot... er jo i knallform..

Jeg sliter ikke med diarè. Jeg er heller hard i magen. Får nesten ikke ut noe når jeg er på do, men føler meg langt fra forstoppet også... Så begynner å lure på om jeg rett og slett bruker veldig mye av maten.. Aner ikke.. Spiser grønnsaker, og syns jeg spiser bra mengder. Har ikke plass til mer under måltidene. Og spiser grønnsaker til 2 av 4 måltid.

Samme her!!! lite ut... mye inn:P syns jeg. Også har jeg vært plaget med luft i magen.. men det er veldig avhengig av hvilke grønnsaker jeg har valgt.. Blomkål og brokkoli er litt... dumt:P men godt=)

mokki
21-02-10, 22:31
Samme her!!! lite ut... mye inn:P syns jeg. Også har jeg vært plaget med luft i magen.. men det er veldig avhengig av hvilke grønnsaker jeg har valgt.. Blomkål og brokkoli er litt... dumt:P men godt=)
Jepp.. luft ja... det er et daglig problem.. hehe.. Og her går det mye i blomkål og brokkoli.

Solange
22-02-10, 09:59
JIPPI!!! så utrolig deilig!! det er fantastisk når man ser resultatene=)
Jeg hater de middagene jeg også... omeletter har vært løsningen min.. Og pastaskruene. Men nå er det snart fase 2... I alle fall tror jeg det=p Jeg varierer veldig hva jeg syns. Jeg vil jeg vil.. men jeg er jo veldig klar for å holde på en hurtig vektnedgang!

Middagene er ikke noe å skryte av.....nei....Selges det vegetarburger i Norge? Det har iallefall vært min redning. Nå har de vært utsolgt i flere uker på disse her, og jeg må innrømme at det har blitt endel fase 2 middager da.....MEN, er man striks på fase 2, så har iallefall jeg hatt en bra vektnedgang der også. Og det er jo en fase det er lettere å leve med uten å sprekke. Nå er jeg jo på min andre runde av ED, så det blir litt mer egen tilpasninger enn første gang.

Popp
22-02-10, 12:55
....
Så flott! Jeg følte meg så mye tynnere da jeg fikk en str. mindre på meg. Det er en DEILIG følelse :D

Fungirl: Sender deg PM. Når det gjelder grønnsaker fra liste 1 så er vel litt grønnsaker bedre enn ingenting. Jeg knasker i meg stangselleri i håp om at den skal gi meg en litt "gulrot" følelse. Det hender at jeg tar med meg en bunt med oppskåret brokolli som jeg tar ved siden av frokosten eller mellommåltidet.

Forstoppelse og diare er vel begge deler like vanlig såvidt jeg forsto på kurslederen. Men det er ikke noe særlig, jeg har vel såvidt hatt litt diare. Men desto mer luft i magen, promper masse. Det syntes jeg er litt flaut :o
Får dere klager på at det lukter vondt fra munnen deres? Her er det bare fra barna når jeg skal klemme på de......

I helgen har jeg bare klart 4 måltider pr dag. Det er vel fordi vi spiser frokost så sent, itillegg så sto jeg å lagde mat til vi skulle ha gjester og hadde dårlig tid. Dermed så glemte jeg å spise mellommåltidet. Jeg tenker som så at hvis jeg blir veldig sulten idag, tar jeg 6 måltider for å kompensere. Noen som har andre ideer?

Popp
22-02-10, 12:56
Middagene er ikke noe å skryte av.....nei....Selges det vegetarburger i Norge? Det har iallefall vært min redning. Nå har de vært utsolgt i flere uker på disse her, og jeg må innrømme at det har blitt endel fase 2 middager da.....MEN, er man striks på fase 2, så har iallefall jeg hatt en bra vektnedgang der også. Og det er jo en fase det er lettere å leve med uten å sprekke. Nå er jeg jo på min andre runde av ED, så det blir litt mer egen tilpasninger enn første gang.
Er dette en ED vegetarburger, eller en vanlige fra McDonald?

Solange
22-02-10, 13:27
Er dette en ED vegetarburger, eller en vanlige fra McDonald?

Det er en ED vegetarburger som selges fra ED butikk her i Belgia. Er så heldig at jeg i Brussel kan gå i egen butikk for å handle, og bytte varer hvis jeg ikke liker de.:D Burgeren kan spises fra fase 1, og smaker litt som kylling,synes jeg.

Fungirl
22-02-10, 13:27
Takker snille Popp som kjøpte omelettene mine :suss:

Om noen vil kjøpe grønnsakssuppen så er det bare å rope høyt, er ikke så glad i suppe og kylling var den som falt best i smak hos meg.
20 kr posen og jeg betaler frakt.

Vet ikke hvor mye jeg har, men skal sjekke hjemme i dag :)

Solange
22-02-10, 13:32
Forstoppelse og diare er vel begge deler like vanlig såvidt jeg forsto på kurslederen. Men det er ikke noe særlig, jeg har vel såvidt hatt litt diare. Men desto mer luft i magen, promper masse. Det syntes jeg er litt flaut :o
Får dere klager på at det lukter vondt fra munnen deres? Her er det bare fra barna når jeg skal klemme på de......

I helgen har jeg bare klart 4 måltider pr dag. Det er vel fordi vi spiser frokost så sent, itillegg så sto jeg å lagde mat til vi skulle ha gjester og hadde dårlig tid. Dermed så glemte jeg å spise mellommåltidet. Jeg tenker som så at hvis jeg blir veldig sulten idag, tar jeg 6 måltider for å kompensere. Noen som har andre ideer?

Ingen som tør å klage til meg.....Men jeg kjenner jo selv at jeg får dårlig ånde. Og ja, luft i magen,ja....Blir litt bedre etter hvert synes jeg.

Jeg skal bare spise 4 måltider, vet ikke om du skal ha 5 fordi du er større ? Jeg veide 104 kg da jeg begynte. Vet ikke om det er lurt å ta 6 måltider i dag, du kan risikere å falle ut av ketosen hvis du spiser for mye karbs. Ta i tilfelle et måltid med lite karbs som det 6 måltidet.

Popp
22-02-10, 13:37
Glemte å fortelle dere:
Jeg var på vekten hjemme igår, nå har jeg jo bare veid på klinikken - men jeg tror nesten jeg har gått ned 7-8kg på de snart 4 ukene på kurs :eek:
Det var rask nedgang....

Popp
22-02-10, 13:41
Ingen som tør å klage til meg.....Men jeg kjenner jo selv at jeg får dårlig ånde. Og ja, luft i magen,ja....Blir litt bedre etter hvert synes jeg.. Ja, kanskje de ikke tør å fortelle oss det :fnis:

Jeg skal bare spise 4 måltider, vet ikke om du skal ha 5 fordi du er større ? Jeg veide 104 kg da jeg begynte. Vet ikke om det er lurt å ta 6 måltider i dag, du kan risikere å falle ut av ketosen hvis du spiser for mye karbs. Ta i tilfelle et måltid med lite karbs som det 6 måltidet. Veier mindre enn det, men har dobbeltsjekket med kursledere som sier at jeg skal ha 5. Jeg veide 93kg da jeg startet.

Fungirl
22-02-10, 13:53
Glemte å fortelle dere:
Jeg var på vekten hjemme igår, nå har jeg jo bare veid på klinikken - men jeg tror nesten jeg har gått ned 7-8kg på de snart 4 ukene på kurs :eek:
Det var rask nedgang....

Wow, det er jo kanonbra :):)

Gratulere så masse :heia:

JollyJ
22-02-10, 14:20
Er det noen av dere som har hatt "pause" med eurodiet og begynt igjen? I så fall begynte der i fase 1 da?

Jeg har detti helt ut kan man si, og begynte igjen i dag. Venter på svar fra legen men det kan jo ta sin tid :rulleøyne
men er nå litt usikker på om jeg skal begynne forfra igjen, noen som vet??
:)

Fungirl
22-02-10, 14:28
Er det noen av dere som har hatt "pause" med eurodiet og begynt igjen? I så fall begynte der i fase 1 da?

Jeg har detti helt ut kan man si, og begynte igjen i dag. Venter på svar fra legen men det kan jo ta sin tid :rulleøyne

Er min første gang på ED så jeg har ingen erfaring. Men har lest at det er flere som har begynt på Fase 1 flere ganger. DU kan jo også ta en runde til med Fase 1 når du har gått igjen 2 og 3 mener jeg, hvis man ikke er fornøyd med vekttapet :)

Solange
22-02-10, 14:59
Glemte å fortelle dere:
Det var rask nedgang....

SUPERT!!!!!http://www.33smiley.com/smiley/everyday/2.gif

Solange
22-02-10, 15:03

Jeg har også "ramla ut" tidligere. Ja, det er nok lurt å begynne forfra igjen, for å være sikker på å komme inn i folden igjen, og ikke minst komme i ketose. Det er forøvrig vanlig å gå stadiene flere ganger, ikke minst for oss som har endel å ta av.

JollyJ
22-02-10, 15:18
Takk skal dere ha;) da begynner jeg forfra, nesten litt godt synes jeg :):)

Popp
22-02-10, 15:23
Takk skal dere ha;) da begynner jeg forfra, nesten litt godt synes jeg :):)

Lykke til! Første gang på Eurodiet - men det høres logisk ut å starte på nytt igjen. Såfremt du ikke nylig falt ut og hadde holdt på en stund i fase 1. Da bør du kansje høre med legen.

JollyJ
22-02-10, 16:39
Lykke til! Første gang på Eurodiet - men det høres logisk ut å starte på nytt igjen. Såfremt du ikke nylig falt ut og hadde holdt på en stund i fase 1. Da bør du kansje høre med legen.

Det er ca 2 måneder siden jeg datt ut, så da det burde vel være greit, eller?

Fungirl
22-02-10, 18:25
Det burde gå helt fint å begynne påan igjen nå :)

Har fremdeles grønnsaksuppe til salgs om noen er interessert :)

22-02-10, 18:33
Ingen som tør å klage til meg.....Men jeg kjenner jo selv at jeg får dårlig ånde. Og ja, luft i magen,ja....Blir litt bedre etter hvert synes jeg.

Jeg skal bare spise 4 måltider, vet ikke om du skal ha 5 fordi du er større ? Jeg veide 104 kg da jeg begynte. Vet ikke om det er lurt å ta 6 måltider i dag, du kan risikere å falle ut av ketosen hvis du spiser for mye karbs. Ta i tilfelle et måltid med lite karbs som det 6 måltidet.

Jeg vet ikke om det er størrelse som bestemmer hvor mange måltider man skal ha. Jeg har 5 og jeg begynte på 83 kg.

Fungirl
22-02-10, 18:34
Jeg vet ikke om det er størrelse som bestemmer hvor mange måltider man skal ha. Jeg har 5 og jeg begynte på 83 kg.

Tror nok det er str, eller rettere sagt hvor mange kcal kroppen trenger for å holdes i gang, dermed får de med mest kg overvekt 5 produkter pr dag.
Jeg har også 5 :)

22-02-10, 18:39
Tror nok det er str, eller rettere sagt hvor mange kcal kroppen trenger for å holdes i gang, dermed får de med mest kg overvekt 5 produkter pr dag.

Ikke vet jeg, men jeg hadde bare så vidt over den BMIen som er nedre grense (30,5) så jeg kan ikke se at det skal være grunnen...? jeg tror faktisk det er noe annet de baserer seg på...

arkine
22-02-10, 18:41
ingen problemer med og begynne i fase en igjen ,,jeg begynte også der i dag , da jeg sprakk totalt i fase 2,, det gjør jo også at du kommer i ketose igjen og at du mister vannet fortere, og i følge min lege da jeg gikk første runde for for 4 år siden , var det helt greit og veksle ..

og det at noen får fem og fire måltider ,, har noe med hva slags jobb en har , tungt eller lett arbe.. det gjelder også i daglilivet om en er veldig aktiv , små barn osv.

og grønnsaker må en ikke spise ved siden av et produkt , kan også spise det utenom om en er sulten ,,men grønnsaker skal en jo ha , det kan også hindre vektnedgang om en ikke spiser grønnsaker i det hele. må innrømme jeg spiser lite grønnsaker

Solange
22-02-10, 18:41

Ja, da vet jeg ikke hvorfor jeg startet på 4, med en startvekt på 104 kg. Men min franske lille lege, som veier ca 35 kg:rolleyes:, syntes vel det var mer enn nok...... Nå spiser jeg vel egentlig 4 1/2 måltid om dagen, da jeg unner meg et par ekstra kjeks.

Fungirl
22-02-10, 19:03
Ja, da vet jeg ikke hvorfor jeg startet på 4, med en startvekt på 104 kg. Men min franske lille lege, som veier ca 35 kg:rolleyes:, syntes vel det var mer enn nok...... Nå spiser jeg vel egentlig 4 1/2 måltid om dagen, da jeg unner meg et par ekstra kjeks.

:lol: ang legen din :)
Men kan jo ha noe med muskelmasse også, eller rett og slett hva legen føler for ;)
Men er du sulten så må du ta ett ekstra måltid mener iallefall jeg.

arkine
22-02-10, 19:05
det blir annbefalt og ta et extra måltid om en er sulten ,, bedre enn og hive seg over forbudt mat

Solange
22-02-10, 19:12
Mye muskelmasse hadde jeg nok ikke da jeg begynte, nei;) Heller mest til at de er litt småspiste her nede i Belgia:p Men ellers virker det jo logisk at legen tar med i beregninga hvor aktiv man er i løpet av dagen.

Men jeg har hele tiden tatt litt ekstra ED-mat i stedet for å sprekke på annen mat, tror det er lurt,ja. Derfor har jeg spist noen ekstra kjeks når sug eller sult har kommet over meg. Og det har jo gått bra.

Fungirl
22-02-10, 19:34
Mye muskelmasse hadde jeg nok ikke da jeg begynte, nei;) Heller mest til at de er litt småspiste her nede i Belgia:p Men ellers virker det jo logisk at legen tar med i beregninga hvor aktiv man er i løpet av dagen.

Men jeg har hele tiden tatt litt ekstra ED-mat i stedet for å sprekke på annen mat, tror det er lurt,ja. Derfor har jeg spist noen ekstra kjeks når sug eller sult har kommet over meg. Og det har jo gått bra.

Men da gjør du nok helt riktig vettu ;)
Selv fikk jeg beskjd om at jeg hadde mye muskelmasse for å være jente (blir sterk av å bære på altfor mange kg vettu :( )
Og jeg trener endel så sikkert derfor at jeg fikk 5 måltid + at eg er supersvær :)

arkine
22-02-10, 19:39
samme her mye muskelmasse . ikke på grunn av trening ,men tung jobb ,mye løfting og sånt så jeg fikk beskjed om 5 måltider

mokki
22-02-10, 23:08
Jeg begynte på 110kg og skal ha 4 måltid, men kunne spise 5 om jeg hadde behov. Jeg spiser stort sett 4 men hender det blir 4,5-5 om jeg har veldig lange dager.

Jeg raser ned i vekt.... Dette er kjempegøy.. Har sneket meg på vekten noen ganger og stemmer dette så når jeg 10kg målet mitt lenge før jeg hadde håpet....

Popp
23-02-10, 08:45
Hei, jeg lurer på en ting: Jeg pleier av og til å bruke muslibaren med litt sojamelk eller soya- joghurt. Men nå ser jeg på
posene med musli at det er både færre karbohydrater der, og færre kalorier. Enda så er ikke musliposene lov før på fase 3 ???? Noen som har en logisk forklaring på det..... Jeg har nå begynt å bruke posene istedet jeg da, men da hopper jeg selvølgelig over baren den dagen.

Forskjellen er ganske stor: muslipose: carbs 9,1. cal. 78. Muslibar: carbs 17,9 cal 167.

Da har jeg fått svar fra kurslederen min på dette:
Svaret er at denne müsli gir for lite energi i fase 1 og 2, det er bare 20
gram per måltid. Så hvis du sammenligner med en 50 grams müsli bar og 50
gram müsli, blir det for mye karbohydrat i müslien.

Popp
23-02-10, 08:54
ingen problemer med og begynne i fase en igjen ,,jeg begynte også der i dag , da jeg sprakk totalt i fase 2,, .....
Huff, jeg leste litt i Fase 2 innleggene. Syns litt synd på deg, men regner med at du er klar for "fight" igjen. Kan jeg spørre deg om hvorfor det gikk galt slik at vi andre ikke går i den samme fellen?
Lykke til igjen, arkine. Men det er ikke lov til å være i fase 1 når jeg kommer tilbake igjen etter fase 3. :realmad:

Solange
23-02-10, 10:06
Da har jeg fått svar fra kurslederen min på dette:
Svaret er at denne müsli gir for lite energi i fase 1 og 2, det er bare 20
gram per måltid. Så hvis du sammenligner med en 50 grams müsli bar og 50
gram müsli, blir det for mye karbohydrat i müslien.

Tusen takk for at du bruker tid på å spørre kurslederen din om dette !

http://www.33smiley.com/smiley/love/14.gif

Som tidligere sagt, så har jeg ingen andre å spørre enn dere her på forumet, da legen egentlig ikke kan noe om dette, og språkvansker vanskeliggjør mer inngående utspørring i ED-sjappa....

Det var veldig logisk det svaret du fikk, så da får jeg se hva jeg gjør. Holder meg nok lenger mett på barene ja, det er jo ikke stort i den 20 grams posen.....

tinus76
23-02-10, 10:14
Det er ca 2 måneder siden jeg datt ut, så da det burde vel være greit, eller?

Ja jeg datt ut i jula - gikk halvannen måned - begynte på "nytt" - litt sånn fase 1 og 2 en stund nå

mokki
23-02-10, 10:59
haha. Nå er snart startpakken min tom. Har bestilt ny mat. Skulle se gjennom nå og se hva lurt jeg skulle finne på til lunsj. Men har jo vært så opptatt av å ikke bare spise søtt, at alle desserter er jo igjen... Så nå må jeg snart bare spise slikt...
Da får det bli salat til lunsj med creme brulet til dessert... hehe

Fungirl
23-02-10, 11:03
haha. Nå er snart startpakken min tom. Har bestilt ny mat. Skulle se gjennom nå og se hva lurt jeg skulle finne på til lunsj. Men har jo vært så opptatt av å ikke bare spise søtt, at alle desserter er jo igjen... Så nå må jeg snart bare spise slikt...
Da får det bli salat til lunsj med creme brulet til dessert... hehe

:lol:

Jeg har faktisk ikke bestilt desserter, turte ikke :)

Men jeg har fått solgt omelettene og grønnsaksuppene mine og er rett og slett overlykkelig for det.
Men tror jeg iallefall har mat nok til neste gang jeg skal til legen, selv om det kan bli endel suppe fremover :)

Forresten, den frokostblandingen, drikker dere den eller har dere den i en skål?

mokki
23-02-10, 11:08
:lol:

Jeg har faktisk ikke bestilt desserter, turte ikke :)

Men jeg har fått solgt omelettene og grønnsaksuppene mine og er rett og slett overlykkelig for det.
Men tror jeg iallefall har mat nok til neste gang jeg skal til legen, selv om det kan bli endel suppe fremover :)

Forresten, den frokostblandingen, drikker dere den eller har dere den i en skål?
Jeg syns grønnsakssuppen er god jeg. har en god slant buljong oppi, og rå grønnsaker. Da er den veldig god...

Jeg spiser frokostblandingen i skål. Den er kjempegod.