Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Sulten og hodepine ... hjelp!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-08-10, 15:00   #1
Sorgfri
Medlem
 
Sorgfri sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 70
Sorgfri er på en erverdig vei

Sulten og hodepine ... hjelp!

Hei!

Jeg har nettopp startet på et LCHF-kosthold, holdt på bare noen dager. Problemet er at jeg er sulten igjen etter bare 1-2 timer, selv om jeg spiser meg skikkelig mett til f.eks. middag! Hva gjør jeg feil?

Er fortsatt ganske usikker på hva jeg kan spise, men i dag spiste jeg frokost i 11-tiden (ferie!), og lunsj i 1-tiden, da var jeg skikkelig sulten igjen. Frokost var en skive Rug Sprø med et godt lag Bremykt og 1/4 boks makrell i tomat (skrapte vekk sausen), vann og en kopp grønn te med 1 sukett. Lunsj var tunfisksalat (1 boks tunfisk i vann, 2 ss majones, litt rødløk, salt og pepper) og et glass vann. Nå 2 timer senere begynner jeg å føle meg utsultet igjen.

Lignende kost i går, til middag var det smørstekte scampi (6 stk.), ca 100 g. kokt torsk, og en halv asjett broccoli/blomkål gratnert med smør og ost, ble stappmett, men altså sulten igjen etterpå.

Har forsøkt å drikke litt fløte og spise valnøtter for å dempe den verste sulten innimellom.

Alle tips, råd og meninger mottas med STOR takk!! :-))

Sorgfri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/ketolysekur :-) Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 15:06   #2
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sulten og hodepine...hjelp!

Jeg synes du spiser for lite, både fett og grønt.
Spis når du føler deg sulten og ikke vær redd for fett - det holder deg mett lenge. Husk å drikke maaaasse vann også. Viktig i innkjøringen.

Lykke til.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 15:07   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Sulten og hodepine...hjelp!

Ganske vanlig å være litt sulten i starten.
Og slike bivirkninger som hodepine er normalt

Her er en fin innføring i LCHF:
http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 18:23   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Sulten og hodepine ... hjelp!

Enig med Gerd - du kan oppleve flere dager med sult i starten - jeg var gørr-sulten konstant de tre første dagene da jeg begynte...

Ser litt på det du har spist - kcal og karbo:

rugsprø 1stk: 31kcal, 6.3g karbo
bremykt 10g: 71kcal, 0.1g karbo
makrell i tomat 25g: 70g kcal, 1.3g karbo
Tunfisk i vann 150g: 165kcal, 0g karbo
majones 2 ss: 361kcal, 1,3 g karbo
scampi stekt: 101kcal, 1g karbo
stekesmør/gratinering ca 200kcal, 0.5g karbo
torsk 100g: 95kcal, 0g karbo
grønnsakene ca 200g tilsammen: 30+24 - 2.1+2.3
ost til gratinering 100g: 348kcal, 0g karbo

totalt er dette ca 1500 kcalorier og 15g karbo. Jeg har bare antatt mengdene dine Det er forsåvidt greit å spise 1500 kcal, noen av oss må det for å gå ned, men du som er i starten av dette kostholdet - anbefaler jeg at du spiser MYE mer for å få i gang fettforbrenningen ordentlig.

Du kan spise omelett med en dæsj fløte og skinke og ost i, eller stekt egg og bacon, eller kokt laks varm/kald (mer fett enn torsk), grillet kylling med skinn (mer fett), majones og CF dressinger, koteletter med fett, annet marmorert kjøtt osv. Kok grønnsaker til å ha smør over, ELLER ha litt fløte i panna etter steking med godt krydder i så har du en fin fløtesaus
Jeg spiser mye lunsjer som ser slik ut: Kald grillet kyllling eller kald laks eller kald torsk med majo/CF dressing. Jeg har laget fiskekaker a la lavkarbo som er knallgode å spise på lavkarbo-brød med majones oppå og smør under Etter å ha begynt med lavkarbo elsker jeg nå salat - fordi jeg har hjemmelaget dressing på av majo/CF, kunstig søtt(natreen) og en liten dasj tomatpure oppi. Smaker bedre enn thousand island ihvertfall

Når du spiser magre proteinkilder som feks scampi eller torsk eller tunfisk i vann - må du legge til litt ekstra fett. Bacon feks er kjempegodt til kokt torsk

Ellers er rådet: spis når du er sulten selv om det føles at du spiser hele tiden. Les deg opp på oppskrifter og forslag på forumet, les gjennom om de forskjellige retningene og velg en - kjøp boka og følg "reglene". Etterhvert blir det lettere for deg å skape en egenkomponert måte å gjøre det på som passer bedre for DEG som individ (jeg har sikkert bøker fra 4 lavkarbo-retninger - og prøvd ut og lest om flere av de før jeg valgte "min" vei - noe som tok over et halvt år... jepp - litt treig )


Sist redigert av Nerthus : 13-08-10 kl 18:45.
Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 19:13   #5
Sorgfri
Medlem
 
Sorgfri sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 70
Sorgfri er på en erverdig vei
Smile

Sv: Sulten og hodepine ... hjelp!

Takker så mye for gode råd og tips - det setter jeg pris på!

Og det med å lage fløtesaus av stekekraften har jeg ikke tenkt på engang, kjempesmart! Sånn er det når man ikke har laget så mye mat selv, må nok lære å lage mer fra bunnen av.

Sorgfri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/ketolysekur :-) Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 19:30   #6
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sulten og hodepine ... hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Sorgfri, her.

Og det med å lage fløtesaus av stekekraften har jeg ikke tenkt på engang, kjempesmart! Sånn er det når man ikke har laget så mye mat selv, må nok lære å lage mer fra bunnen av.

He he, øvelse gjør mester. Lykke til videre.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hodepine/migrene!??Hjelp! dreamer82 Trening 3 09-07-10 20:29
Trenger hjelp - sulten kamp Lavkarbo generelt 8 11-04-10 21:11
Hva spiser man om man er sulten mellom måltidene?? (er alltid sulten) rumbero Induksjonen 2 01-04-10 20:35
Hjelp! Ikke sulten! matitt Lavkarbo generelt 30 21-03-10 14:08
Hjelp. Jeg er sulten hele tiden + jeg er så svimmel og dårlig.... Iset Lavkarbo generelt 10 23-07-04 17:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no