Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Høres litt skummelt ut :(

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-10-10, 18:05   #1
erruslank
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 86
erruslank er på en erverdig vei

Høres litt skummelt ut :(

Her er en diskusjon fra et annet forum.

HVa har dere å si?

trådstarter:
"Mat er interessant, lavkarbo også, men lavkarbotråden ble vel fokusert på TS, men det poengterte TS i overskriften. Så det er helt ok. Men her er tråden for oss andre.

De lærde strides om lavkarbo kontra karbohydrater med langsom nedbryting. Noen poengterer at det er farlig med lavkarbo over tid, andre har aldri følt seg bedre. Nå er det vel slik at siden folk overlever på kaffe, cola, chips, pølser og grandiosa så skal det vel ikke så mye til for å overleve. Å få en optimal helse derimot krever ett mer fantasifullt kosthold. Og også for de av oss som ikke har fått kunnskap om bønner, linser, soya etc inn med morsmelken vil det kreve litt ekstra innsats for å få ett matbudsjett som ikke fordobler seg når man kutter ut de billige og lettvinte karbohydratløsningene.

Jeg elsker f.eks makaroni med ost og sprøstekt løk... billig og usunt, men digg syns jeg. Riktignok har den hvite pastaen blitt erstattet med fullkorn, men likevel langt unna lavkargo.

I en del bøker blir det pressisert at lavkarbo er for sykelig overvekt og skal spises maks i seks mnd.

De fleste vegetarianerene er da både slanke og spiser forholdsvis sunt, hvorfor det om lavkarbo er svaret?

Er svaret så enkelt at om man unngår hvit mel, rafinert sukker og behandlet olje så er man mer eller mindre i mål? Ikke det at det er så enkelt akkurat...

Noen innspill?"


Svar:

"Dette er mitt hjertebarn, også faglig, så jeg må bare få svare litt:
Lavkarbo med ketolyse bryter ned protein, og frigjør -pga mengden - fettsyrer OG det dårlige kolesterolet LDL til blodbanen. Dette "fester" seg til blodkarrene og gir karsykdom på sikt. Og hjernen har ikke bra av å leve med høyt nivå av ketoner (som da er substratet den må leve på) over tid. Hjernen trenger sukker, om enkelte liker det eller ei.

Uraffinert mel, fin pasta, polert ris osv kalles for korte karbohydrater. De får blodsukkeret til å stige fort, og stimulerer frigjøring av insulin på en slik måte at "man skyter over mål". Dvs at men etter en stund da får et kraftig fall i blodsukker, som man ofte kan føle seg slapp av, og det trigger "sukkehunger". Dermed en ond sirkel.
Uraffinerte langsomme karbohydrater gir en langsom stigning av blodsukkeret, og det stiger ikke til store høyder, og stimuleringen av insulinfrigjøring blir moderat. Derfor føler du deg mett mye lengre- og du slipper plutselige fall i blodsukker som beskrevet over.

Begrepene "fett" og "fettsyrer" brukes ofte om hverandre i litteraturen
Det meste av fettet vi spiser og lagrer i kroppen vår er teknisk kalt ACYLGLYCEROLS.
Dette er fettsyrer (acyl gruppe) knyttet til en alkohol (glyserol) via en ester-binding. (forbinder syre + alkohol ved å eliminere et vannmolekyl).En fettsyre + glycerol: og kalles monoacylglycerol eller monoglycerider
To fettsyrer + glycerol: og kalles diacylglycerol eller diglycerider
Tre fettsyrer + glycerol: og kalles triacylglycerol eller triglyserider.
Monoglycerides og diglycerides er metabolsk mellomprodukter , finnes lite i mat/kroppen vår.
Nesten alle de fettsyrer vi spiser og som vi lagrer i kroppen vår er triglyserider.
Når fett brytes ned og transporteres i blodet, blir de kalt frie fettsyrer(FFA).
Fettsyrene deles inn i tre hovedkategorier: Mettede fettsyrer Enumettet fettsyrer Flerumettede fettsyrer
Mettede fettsyrer finnes hyppigst i høyere konsentrasjoner i animalske matvarer:
Smør
Ost
Rødt kjøtt og kjøttprodukter
Kjøttpålegg,
Kokos - og palmeoljer er også ekstremt høye i mettede fettsyrer.I fet mat er de vanligste mettede fettsyrer Laurinsyre (12:0), Myrin acid (14:0), palmitinsyre (16:0) og stearinsyre (18:0).
Overdrevent forbruk av 12:0, 14:0 og 16:0 øker konsentrasjoner av total-og LDL kolesterol,og øker risikoen for hjertesykdom.
Stearinsyre (18:0) er nøytral og verken øker eller senker kolesterolet.
Enumettet fett Forekommer i høyere konsentrasjoner i matvarer som olivenolje, de fleste nøtter og avokado.
Marg fra dyrebein er også en god kilde til enumettet fett.
Enumettet fett Reduserer kolesterolet.
Flerumettede fettsyrer inneholder to eller flere dobbeltbindinger langs karbonkjeden.
Flerumettede fettsyrer er klassifisert i to biologisk viktige undergrupper:
Omega 6 og Omega 3 fettsyrer.

Kolesterol er en viktig og uunnværlig bestanddel i cellemembranen hos mennesker og pattedyr.
Kolesterolet er et fettstoff, og kan derfor ikke være fritt i blodbanen, siden fett og vann ikke blander seg.
Dette løser kolesterolpartiklene ved å koble seg til proteiner, de viktigste proteinene kalles HDL (high-density lipoprotein), LDL (low-density lipoprotein) og VLDL (very low density lipoprotein).
På denne måten blir kolesterolet vannløselig og kan fraktes rundt i blodbanen til de stedene hvor kroppen trenger slike byggesteiner.
HDL er såkalt godt, og LDL såkalt dårlig kolesterol. VLDL blir til LDL i blodstrømmen.
LDLLDL-kolesterol (dårlig kolesterol) er kolesterolpartikler koblet med spesielle proteiner som sirkulerer i blodstrømmen. Disse partiklene kan suges opp igjen av leveren hvis leveren har nok mottagermolekyler på overflaten, såkalte LDL-reseptorer
HDLHDL-kolesterol (godt kolesterol) forhindrer på sin side åreforkalkning ved å trekke kolesterol ut igjen fra blodåreveggene, dette kolesterolet fjernes siden i leveren
Det er derfor logisk at forholdet mellom LDL og HDL er avgjørende. Lave verdier av HDL og høye verdier av LDL er ugunstige, mens høye verdier av HDL og lave verdier av LDL er fordelaktig for kroppen.
Studier i LABORATORIER viser at transfett øker LDL
De dosene av fett som er brukt i disse studiene tilsvarer ca –per dag-inntak av 10 porsjoner ost, 5 glass helmelk, 2 porsjoner fullfett yoghurt og 20 ts smør. HVER DAG.
Langtidseffektene av de doser transfett som vanligvis inntas per dag, er basis for pågående forskning. Vi vet ennå ikke.


Vedrørende sukker:
Blodsukkernivå påvirker blodkar.(Am J Cardiol. 2008 Aug 15;102(4):497-8. Epub 2008 May 22,Endothelial Dysfunction in Impaired Fasting Glycemia, Impaired Glucose, Tolerance, and Type 2 Diabetes MellitusSu Y, Liu XM, Sun YM, Wang YY, Luan Y, Wu Y.)
Svingende blodsukker mer skadelig enn velregulert diabetes med jevnt glukosenivå.(Diabetes. 2008 May;57(5):1349-54. Epub 2008 Feb 25. Oscillating glucose is more deleterious to endothelial function and oxidative stress than mean glucose in normal and type 2 diabetic patients.Ceriello A, Esposito K, Piconi L, Ihnat MA, Thorpe JE, Testa R, Boemi M, Giugliano D.)
Både høy fettbelastning og høy sukkerbelastning påvirker blodkar negativt.(Int J Clin Pract Suppl. 2002 Jul;(129):51-8.Nitrotyrosine: new findings as a marker of postprandial oxidative stress.Ceriello A.)

Så konklusjonen:
Vanlige grønnsaker, grove brød og kornprodukter,grov pasta, upolert ris, magert kjøtt, fisk, unngå fete meieriprodukter men spis gjerne de magrere variantene.
Da kommer du langt mtp helse
Spesielt i kombinasjon med daglig fysisk aktivitet.

Og husk at vekt med antall kg betyr ikke så mye så lenge du er i fysisk aktivitet daglig. "


Sist redigert av erruslank : 26-10-10 kl 19:58.
erruslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, sånn ca :) Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 09:34   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Høres litt skummelt ut :(

"Hjernen trenger sukker, om enkelte liker det eller ei."
"Dette er mitt hjertebarn, også faglig"

Hvordan kan dette være noe vedkommende driver med faglig?? Ser jo at vedkommende bruker et språk som tilsier at hxn jobber med dette, men å si at hjernen trenger SUKKER??? Og at ketoner er et substrat?
Hvordan forklarer vedkommende folkeslag som lever uten sukker??

"Dette "fester" seg til blodkarrene og gir karsykdom på sikt"

Og hvordan/hvorfor skjer dette i mye større grad hos mennesker som følger statens ernæringsråd??

"De dosene av fett som er brukt i disse studiene tilsvarer ca –per dag-inntak av 10 porsjoner ost, 5 glass helmelk, 2 porsjoner fullfett yoghurt og 20 ts smør. HVER DAG. "
Og hva spiste så disse forsøkspersonene i tillegg?? Eller var det alt de spiste? Hvis de ikke fikk noe annet enn dette, ble de stresset av denne kosten? Stress øker jo også kolesterolet...

Men det er nok av fagfolk som ikke er oppdaterte ... eller forstår det de faktisk har lært.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 17:56   #3
Paine
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 13
Paine er på en erverdig vei

Sv: Høres litt skummelt ut :(

Jeg har ikke lest meg opp så veldig på forskningen rundt lavkarbo, så jeg stiller muligens et dumt spørsmål: finnes det studier som viser hvordan kroppen reagerer på lavkarbo-kosthold over lang tid? F.eks over 10 eller 20 år?

__________________


Paine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 18:03   #4
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Høres litt skummelt ut :(

En bekjent av meg er patolog. Han VAR rund og god han også før han begynte med lavkarbo. Han sa ofte at HAN har ikke sett noe i skrotten til folk som ikke skulle tilsi at de IKKE skulle spise lavkarbo og mye fett! Selv gikk han ned 30 kilo på lavkarbo og føle seg piggere enn på lenge! Og han er patolog...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 18:44   #5
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Høres litt skummelt ut :(

Urk, for avansert for meg, men venter spent på plastbox og bittorres svar på dette.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 19:17   #6
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 53
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Høres litt skummelt ut :(

For den som vil lese hele diskusjonen som TS refererer til, så finnes den her:

http://www.canis.no/innlegg.php?nr=102639&start=1

(Hundesiden Canis)

Diskusjonen er 4 sider lang, så der har dere litt å lese på.

God lesing!!

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 19:26   #7
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 53
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Høres litt skummelt ut :(

Sitat fra tråden:

Sitat:

dr.Atkins feks - som var forløper for en del av disse lavkarbo-diettene døde av hjertesykdom, ble obdusert og hadde årer som tøt av fett

.

Skrevet av samme person som skriver under "svar" over

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 19:45   #8
sta
Juniormedlem
 
sta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 41
sta er på en erverdig vei

Sv: Høres litt skummelt ut :(

hvordan helsen til atkins var da han døde er velkjent og godt brukt av kritikere, men jeg tror ikke noen har påstått at atkins fulgte sitt eget kosthold...

sta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexebergsk/Dahlqvistish Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 19:47   #9
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Høres litt skummelt ut :(

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

Sitat fra tråden:

.

Skrevet av samme person som skriver under "svar" over

... Og der røyk et hvert snev av troverdighet for min del. Det der er jo en kjent "sannhet" hos enhver motstander av LCHF.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 20:42   #10
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Høres litt skummelt ut :(

Opprinnelig lagt inn av sta, her.

hvordan helsen til atkins var da han døde er velkjent og godt brukt av kritikere, men jeg tror ikke noen har påstått at atkins fulgte sitt eget kosthold...

Joda, Atkins fulgte sitt eget kosthold, og var helt normalvektig da han skled på isen, og smalt bakhodet i asfalten så det sang. På sykehuset svellet han opp til de grader pga medisineringen. Men det kritikerne påstår var at han var sånn da han kom dit.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 20:44   #11
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Høres litt skummelt ut :(

Dette var noe av det snodigste jeg har lest. Noen som har sakset sammen ting og tang fra wikipedia, tro? Mye synsing og "sånn er det nok". En del feil, spesielt angående transfett og kolesterol.
Men hvorfor er denne tråden postet på lavkarbo?

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 20:48   #12
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Høres litt skummelt ut :(

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Dette var noe av det snodigste jeg har lest. Noen som har sakset sammen ting og tang fra wikipedia, tro? Mye synsing og "sånn er det nok". En del feil, spesielt angående transfett og kolesterol.
Men hvorfor er denne tråden postet på lavkarbo?

Og wikipedia er like troverdig som gud og hvermannsen.. ALLE som vil kan legge inn fakta på wikipedia! Og alle som registrerer seg kan redigere...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 20:55   #13
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Høres litt skummelt ut :(

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Og wikipedia er like troverdig som gud og hvermannsen.. ALLE som vil kan legge inn fakta på wikipedia! Og alle som registrerer seg kan redigere...

Jeg har NETTOPP laget en liten notis på wiki om lavkarbo.. Dere er alle velkomne til å utdype samt fullføre!

Wiki hadde faktisk ingen noteringer om lavkarbo tidligere!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 15:33   #14
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Høres litt skummelt ut :(

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Urk, for avansert for meg, men venter spent på plastbox og bittorres svar på dette.

Haha, jo takk! Føler meg smigret!

Dette innlegget er så lavmåls at det nesten ikke er til å tro, men jeg føler alikevel for å plukke det litt fra hverandre så folk ikke skal falle for skremselspropaganda og feilinformasjon.

Sitat:

Lavkarbo med ketolyse bryter ned protein, og frigjør -pga mengden - fettsyrer OG det dårlige kolesterolet LDL til blodbanen...

Ja, i en ketogen tilstand bryter kroppen (rettere sagt leveren) ned proteiner for å danne det lille sukkeret hjernen, nyrene og de røde blodcellene trenger. Dette skader aldeles ikke kroppen da vi spiser mer enn nok proteiner til at musklenes protein får være i fred. Glukoneogenese, som prosessen der glukose (sukker) dannes fra proteiner og glyserol-molekyler så fint heter, er en fullstendig naturlig tilstand for leveren.

LDL (Low Density Lipoprotein) og HDL (High Density Lipoprotein) er proteiner som frakter kolesterol til og fra celler som behøver vedlikehold. Kolesterol er, sammen med mettet fett en utrolig viktig byggesten i kroppen så å påstå at LDL er "dårlig kolesterol" beviser bare at man ikke har lest noe mer faglitteratur enn PR-brosjyrer fra 1960-tallet.

Sitat:

Og hjernen har ikke bra av å leve med høyt nivå av ketoner..

Ja, det er derfor ketogen kost fungerer betydelig bedre enn medisinering på behandling av avvikende nevrologiske tilstander som epilepsi og ADHD/ADD, og også brukes eksperimentelt i behandling av multippel sklerose, cerebral parese og Alzheimer's med gode resultater. Go figure...

Sitat:

Uraffinerte langsomme karbohydrater gir en langsom stigning av blodsukkeret, og det stiger ikke til store høyder, og stimuleringen av insulinfrigjøring blir moderat. Derfor føler du deg mett mye lengre- og du slipper plutselige fall i blodsukker som beskrevet over.

Selvsagt er langsomme karbohydrater bedre enn raffinerte, raske karbohydrater. Dette endrer ikke det faktum at den totale blodsukkerstigningen (og dermed den totale insulinproduksjonen) er nøyaktig like stor om man spiser 100g karbohydrat fra hvit hurtigris eller grovt rugbrød.

Et tilleggspunkt når det gjelder metthetsfølelse ved insulinresistens er såkalt cellular hunger. Dersom celler i lever, muskler osv. er insulinresistente mens fettet ikke er det vil fettet "spise opp" alt tilgjengelig sukker. Dette gjør at de langt viktigere cellene sulter uansett hvor mye man spiser, som utløser en rekke (mangelfullt kartlagte) hormonelle reaksjoner som trigger sult.

Sitat:

..Det meste av fettet vi spiser og lagrer i kroppen vår er teknisk kalt ACYLGLYCEROLS...

http://www.becomehealthynow.com/ebookprint.php?id=729

Sitat:

Insulin has a stimulatory effect on lipoprotein lipase, an enzyme located in the walls of the capillaries in adipose tissue and one that is required for splitting circulating triglycerides, a necessary step before the fatty acid contained in triglycerides can enter fat cells.

På Norsk: Nedbryting av glukose i fettcellene produserer lipoprotein lipase, et enzym nødvendig for å få fett fra blodet inn i fettcellene. Med andre ord, Fettcellene i kroppen vår er ikke i stand til å absorbere fett fra blodet uten hjelp fra insulin. Spiser man derimot karbohydrater vil både fett og glukose fra blodet lagres grunnet insulinproduksjonen.

Sitat:

Studier i LABORATORIER viser at transfett øker LDL
De dosene av fett som er brukt i disse studiene tilsvarer ca –per dag-inntak av 10 porsjoner ost, 5 glass helmelk, 2 porsjoner fullfett yoghurt og 20 ts smør. HVER DAG.

Det forfatteren sier om LDL og HDL er "sant nok" til å fungere sånn halvveis. Det er alltid en fordel å ha et greit forhold mellom HDL og LDL. At inntak av transfett øker LDL-nivåer har jeg dog aldri sett oppgitt i noen klinisk studie, og det er vel virkelig ingen som påstår at transfett er bra uansett, er det vel..?

I tillegg er det verdt å nevne at kroppen selv produserer over 75% av dens totale kolesterol, og at mettet fett og kolesterol i kosten faktisk senker (foretrekker ordet "normaliserer") totalt kolesterol, øker mengden HDL-kolesterol og banker nivået av triglycerider i blodet så langt ned som intet medikament klarer.

Forøvrig finnes det bortimot null transfett i produktene forfatteren ramser opp fra denne oppdiktede studien sin. Rene, fullfettsprodukter inneholder ikke transfett. Herdede planteoljer, margarin og alt av lettprodukter der mettet fett er erstattet av herdet plantefett er derimot fulle av transfett*.


Så ja, hele posten er bare tull og tøys! Har du tid til å forumtrolle, så har du tid til å kjøpe eller låne bøkene "Bedre uten Brød", "Good Calories, Bad Calories", eller i det minste se dokumentaren FatHead som kan kjøpes fra http://fathead-movie.com/ eller muligens kan anskaffes fra en viss side med havgående motiv. Altså, etter du har betalt filmen.. dersom du blir utålmodig mens du venter! *kremt*

Du kan også sjekke ut Big Fat Lies, et foredrag holdt av Gary Taubes. Det er gratis å se, og svært lærerikt enten man er faktafrik eller nybegynner. :P


*Enkelt forklart er transfett farlig fordi kroppen ikke ser forskjell på dette og mettet fett. Mettet fett er en utrolig viktig byggesten i membranen i alle celler i hele kroppen så vel som sentralnervesystemet og hjernen. Når man tilfører transfett vil kroppen bruke dette til å reparere celler i stedenfor mettet fett, og effekten blir omtrent som å reparere en murvegg med pappmaché i stedenfor sement.


Sist redigert av plastbox : 28-10-10 kl 15:45.
plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 16:03   #15
erruslank
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 86
erruslank er på en erverdig vei

Sv: Høres litt skummelt ut :(

Jeg tar av meg hatten for deg, Plastbox. Håper forresten du skjønte at det ikke var jeg som hadde skrevet noen av innleggene. Oppdaget bare en lavkarbodiskusjon på canis.no og ville høre hva dere som kan litt mente om det som ble sagt. Selv om jeg trives godt på denne maten er jeg samtidig redd for om det er skadelig med alt fettet. Det er liksom bare sånn det er. Mettet fett=farlig.

Samboeren min trener på sats, og har fått litt kostholdshjelp av ei dame der. Han hadde nevnt for kostdama at jeg spiser lchf. Jeg var sikker på at hu skulle klikke i vinkel, men sånn bortsett fra at hu mente at blodårene blir fulle av fett visste hun at mange gikk ned i vekt vha maten.

Når "alle" sier at fett er farlig så sitter det så godt i hukommelsen. Rart det der....

erruslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, sånn ca :) Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 16:22   #16
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Høres litt skummelt ut :(

Opprinnelig lagt inn av erruslank, her.

Jeg tar av meg hatten for deg, Plastbox. Håper forresten du skjønte at det ikke var jeg som hadde skrevet noen av innleggene. Oppdaget bare en lavkarbodiskusjon på canis.no og ville høre hva dere som kan litt mente om det som ble sagt. Selv om jeg trives godt på denne maten er jeg samtidig redd for om det er skadelig med alt fettet. Det er liksom bare sånn det er. Mettet fett=farlig.

Samboeren min trener på sats, og har fått litt kostholdshjelp av ei dame der. Han hadde nevnt for kostdama at jeg spiser lchf. Jeg var sikker på at hu skulle klikke i vinkel, men sånn bortsett fra at hu mente at blodårene blir fulle av fett visste hun at mange gikk ned i vekt vha maten.

Når "alle" sier at fett er farlig så sitter det så godt i hukommelsen. Rart det der....

Hei,
For de ”fettskremte” pleier vi å anbefale litt nyttig lesestoff her på forumet:
Er fett og ketose farlig
Hvorfor et fettholdig kosthold øker fettforbrenningen
Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig
Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 12:46   #17
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Høres litt skummelt ut :(

Vil legge til at de fleste melkeprodukter inneholder transfett. Fordi melk fra kua inneholder transfett. Men: Naturlig transfett er sunt, i motsetning til herdet fett og transfett. Kroppen kan også lagre fett uten insulin, ved bruk av ASP istedet for insulin. Men stort sett vil de fleste gå ned når insulinnivået er lavt, fordi ASP og insulin ikke er uten forbindelse med hverandre.


Sist redigert av BitTorres : 29-10-10 kl 12:52.
BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 14:19   #18
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Høres litt skummelt ut :(

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Vil legge til at de fleste melkeprodukter inneholder transfett. Fordi melk fra kua inneholder transfett. Men: Naturlig transfett er sunt, i motsetning til herdet fett og transfett. Kroppen kan også lagre fett uten insulin, ved bruk av ASP istedet for insulin. Men stort sett vil de fleste gå ned når insulinnivået er lavt, fordi ASP og insulin ikke er uten forbindelse med hverandre.

Har du lyst til å utdype litt rundt ASP? Antar det ikke er Microsoft sin Active Server Pages teknologi du snakker om, selv om det sikkert er folk som har grått, trøstespist og revet av seg håret etter at sjefen har bestemt at de skal skrive om prosjekter til ASP.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Høres denne smoothien lovlig ut? Stor&liten Ketolysekuren 22 24-08-10 11:48
Høres dette ok ut for en dag? slankeguri2 Lavkarbo generelt 9 18-08-10 15:31
Frokosten min på Atkins induksjon (høres den grei ut?) raptor Induksjonen 7 11-06-08 19:31
Høres dette greit ut?? NettaMamma Induksjonen 8 09-12-04 12:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no