Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

En liten bommert idag med karbene kan man si

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 10-02-11, 20:20   #1
Hildemor på slanking
Medlem

Hildemor på slanking sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Jeg bor i Dimmelsvik i Kvinnherad kommune
Alder: 54
Hildemor på slanking er ny på veien

En liten bommert idag med karbene kan man si

Jeg mener jeg bestemt har lest andre på ketolyse som tyr til en Atkinsbar innimellom. Jeg skal reise bort i helgen på kurs på hotell og har hamstret med meg litt i goodiebaggen min Litt nøtter,avokado, ostesnacks og så tenkte jeg å kjøpe de to sortene barer som var i vår butikk. Leste dessverre bare på forsiden. Det sto det at den hadde 1.5 g pr serving. Jeg trodde serving var hele baren. Den var utrolig god så jeg klemte innpå hele baren jeg siden det enda var en stund til middag. Så leser jeg bakpå at baren inneholder 14 g karbo pr bar
Takk og pris at jeg har spist minimalt med karbo til de andre måltidene i dag.
Håper andre som skulle falle for fristelsen kan lære av mine feil

Jeg er vel ikke overvektig- bare underhøy
Hildemor på slanking er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 20:22   #2
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: En liten bommert idag med karbene kan man si

Opprinnelig lagt inn av Hildemor på slanking, her.

Jeg mener jeg bestemt har lest andre på ketolyse som tyr til en Atkinsbar innimellom. Jeg skal reise bort i helgen på kurs på hotell og har hamstret med meg litt i goodiebaggen min Litt nøtter,avokado, ostesnacks og så tenkte jeg å kjøpe de to sortene barer som var i vår butikk. Leste dessverre bare på forsiden. Det sto det at den hadde 1.5 g pr serving. Jeg trodde serving var hele baren. Den var utrolig god så jeg klemte innpå hele baren jeg siden det enda var en stund til middag. Så leser jeg bakpå at baren inneholder 14 g karbo pr bar
Takk og pris at jeg har spist minimalt med karbo til de andre måltidene i dag.
Håper andre som skulle falle for fristelsen kan lære av mine feil

Snakker du atkins-bar nå? De har 1.5gram karbo som påvirker blodsukkeret - og det er vel det viktigste? Resten er sukkeralkoholer som ikke skal regnes med i karbo-regnskapet

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 20:27   #3
Hildemor på slanking
Medlem

Ok, det har ikke jeg fått med meg. Vil du forklare det du sa netttopp nå. Står sikkert i boken med liten skrift og men.. Så jeg har altså ikke dr.....på leggen likevell

Hildemor på slanking er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 20:28   #4
marjusen
Seniormedlem

marjusen sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 42
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Stemmer det Nerthus sier. Det er netto grammene som står forran du skal telle. Står vel 2,1 på den jeg bruker. Resten er sukkeralkoholer som skal trekkes fra.

Disse tas ikke opp i kroppen Så du har nok ikke gått på noen smell

marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 20:29   #5
Aline
Admin

Aline sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 43
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sukkeralkoholer påvirker ikke blodsukkeret, så det trenger du ikke regne med i karberegnskapet

Men det kan bremse nedgang og noen får sukkersug av det

Nybegynnerinfo!

Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 20:29   #6
marjusen
Seniormedlem

marjusen sin avatar

marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

se her: http://forum.lavkarbo.no/search.php?searchid=5585911

Gammel 10-02-11, 20:31   #7
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

se her: http://forum.lavkarbo.no/search.php?searchid=5585911

'

Kjapp i dag marjusen! Rakk det før meg

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 23:13   #8
IKJ
Medlem

Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Bodø
Alder: 43
IKJ er på en erverdig vei

Hvordan er det som smaker godt? Jeg prøvde en bit i dag av en jeg hadde i veska som nødproviant, og den smakte helt forferdelig! Husker ikke hva den heter.... Men det var atkins.

IKJ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 01:45   #9
Hildemor på slanking
Medlem

Jeg har bare smakt en og den var helt grei. Den hadde litt plastikksmak som kalendersjokolade med noe crisp, men hvis man blir veldig godtesyk og ikke har komfyr i nærheten så duger nok den ja
Jeg smakte den nutty brownies baren
http://www.atkins.com/Products/NewProducts.aspx

Gammel 11-02-11, 08:43   #10
Savagedlight
Medlem

Savagedlight sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Savagedlight er på en erverdig vei

Re: En liten bommert idag med karbene kan man si

EDIT: Se bort fra dette innlegget. Jeg blandet inn informasjon som ikke var relatert til Ketolyse, og litt fri konkludering i tillegg!

Du, nå er det vel strengt tatt slik at sukkeralkoholer påvirker blodsukkeret? Dem bare gjør det forskjellig alt ettersom hvilket sukkeralkohol det er; f.eks. hva enn sukrin består av påvirker visst ikke blodsukkeret i heletatt, mens f.eks. Maltinol har en GI-verdi på 36-53 (glukose har en GI-verdi på 100, og sukker en GI-verdi på 60-65).

Dvs. alt ettersom hvilken type maltinol man snakker om så påvirker det blodsukkeret ca. halvparten så mye til nesten like mye som vanlig sukker. Og det var jo bare ett eksempel.
Skal man beregne karbene riktig så må man nok finne ut av GI-verdien på sukkeralkoholene som er i produktet, og beregne seg fram noe.

Selv regner jeg slik:
Antall gram sukkeralkohol GANGER GI-verdi DELT PÅ GI-verdi av sukker = antall gram karbo.

Andre sier at karbo er karbo, om det er sukkeralkohol eller ikke.

Kilder:
http://www.mendosa.com/netcarbs.htm
http://www.carbs-information.com/gi-value-sugar.htm
+ at jeg er rimelig sikker på at jeg har lest om dette på forumet her tidligere..

Sist redigert av Savagedlight : 02-03-11 kl 03:20.
Savagedlight er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 09:08   #11
marjusen
Seniormedlem

marjusen sin avatar

Sv: Re: En liten bommert idag med karbene kan man si

Opprinnelig lagt inn av Savagedlight, her.

Du, nå er det vel strengt tatt slik at sukkeralkoholer påvirker blodsukkeret? Dem bare gjør det forskjellig alt ettersom hvilket sukkeralkohol det er; f.eks. hva enn sukrin består av påvirker visst ikke blodsukkeret i heletatt, mens f.eks. Maltinol har en GI-verdi på 36-53 (glukose har en GI-verdi på 100, og sukker en GI-verdi på 60-65).

Dvs. alt ettersom hvilken type maltinol man snakker om så påvirker det blodsukkeret ca. halvparten så mye til nesten like mye som vanlig sukker. Og det var jo bare ett eksempel.
Skal man beregne karbene riktig så må man nok finne ut av GI-verdien på sukkeralkoholene som er i produktet, og beregne seg fram noe.

Selv regner jeg slik:
Antall gram sukkeralkohol GANGER GI-verdi DELT PÅ GI-verdi av sukker = antall gram karbo.

Kilder:
+ at jeg er rimelig sikker på at jeg har lest om dette på forumet her tidligere..

Jeg har målt blodsukkeret mitt etter å ha spist sjokolade som søtet med malitol. Det blir ikke påvirket i det hele tatt værtfall.

Både Cavalier og atkinsbarer har jeg testet med

Gammel 11-02-11, 09:29   #12
Savagedlight
Medlem

Savagedlight sin avatar

Re: Sv: Re: En liten bommert idag med karbene kan man si

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

Jeg har målt blodsukkeret mitt etter å ha spist sjokolade som søtet med malitol. Det blir ikke påvirket i det hele tatt værtfall.

Både Cavalier og atkinsbarer har jeg testet med

Det var et interesant resultat.
Ser ut som det nok en gang er forskjell mellom teori og praksis?

Hadde vært interesant om flere kunne ha gjort denne blodsukkertesten, slik at vi får samlet mer info & muligens bli kvitt den tvilen som er rundt atkinsbaren? Kjenner selv at jeg er veldig skeptisk til de barene der altså, men hadde blitt glad hvis tvilen var ubegrunnet.

Gammel 11-02-11, 09:38   #13
Hildemor på slanking
Medlem

Er nok kanskje enda mer forvirret nå men tenker jeg dropper de barene jeg

Gammel 11-02-11, 11:08   #14
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Opprinnelig lagt inn av IKJ, her.

Hvordan er det som smaker godt? Jeg prøvde en bit i dag av en jeg hadde i veska som nødproviant, og den smakte helt forferdelig! Husker ikke hva den heter.... Men det var atkins.

Jeg synes både chocolate decadence og den med hazelnut er gode, til og med GANSKE gode - men dette er sikkert fordi jeg har ingen andre alternativer til sjokolade

Min far med dia 2 får blodsukker-økning av den lille atkins-sjokoladen, ikke de jeg nevnte over (hvis jeg husker korrekt). Den samme lille blir jeg alvorlig og akutt dårlig i magen av...

Gammel 11-02-11, 11:11   #15
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Sv: Re: En liten bommert idag med karbene kan man si

Selv regner jeg slik:

Kilder:

Såvidt jeg kan huske av det jeg har lest på forumet skal ikke sukkeralkoholene telles med. Har du linker til noen tråd som sier disse skal beregnes utifra en eller annen formel og telles med som karbo så ser jeg gjerne på den tråden - så kan vi avklare dette med en gang så ingen sitter igjen og lurer på hva som var riktig og ikke.

Når du sier maltinol - mener du maltitol? Ble litt usikker jeg...

Gammel 11-02-11, 11:50   #16
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 40
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Jeg tåler og liker chocolate decadence-baren, og har spist en del av dem uten at det har slått ut negativt for meg. Det betyr ikke at jeg har illusjoner om at det er sunt, men rett og slett at det er en usunnhet jeg tåler bedre enn andre usunnheter. Den lille endulge-sjokoladen blir jeg også skikkelig akutt-dårlig av, og det samme gjelder det meste av annen sukkerfri sjokolade.

Som så mye annet er det vel ganske individuelt hvorvidt man kan spise disse uten negative følger på vekt eller form... eller idealer. Selv har jeg ingen illusjoner om å følge et prikkfritt og ideelt kosthold og aldri spise noe "dårlig", så jeg slår meg til ro med å i alle fall velge de kunstig søtede varene eller salte nøttene etc som i alle fall er passe kompatible med meg, og livet jeg lever, og målene jeg har.

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 04:32   #17
Savagedlight
Medlem

Savagedlight sin avatar

Re: Sv: Re: En liten bommert idag med karbene kan man si

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Såvidt jeg kan huske av det jeg har lest på forumet skal ikke sukkeralkoholene telles med. Har du linker til noen tråd som sier disse skal beregnes utifra en eller annen formel og telles med som karbo så ser jeg gjerne på den tråden

Her har jeg visst blandet inn den tråden om sukkeralkoholer i "generelt om lavkarbo" og konkludert litt fritt i tillegg

Gammel 01-03-11, 10:11   #18
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Sv: Re: Sv: Re: En liten bommert idag med karbene kan man si

Her har jeg visst blandet inn den tråden om sukkeralkoholer i "generelt om lavkarbo" og konkludert litt fritt i tillegg

Tilgitt - fri konludering kan skje den beste

Gammel 01-03-11, 21:23   #19
Sol-Angelica
Medlem

Sol-Angelica sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Ei halvøy
Sol-Angelica er på en erverdig vei

Ble nesten skremt her jeg nå. Hender seg at jeg spise disse barene også og mente bestemt at jeg hadde oppfattet karbsen rikitg Jeg bruker de til måltidserstatter om jeg er på farten og ikke har noe annet eller om jeg får lyst på sjokolade(ikke så ofte).

Sol-Angelica er avlogget   Min kostholdsfilosofi: I mål etter Ketolyse. Nå Lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 02-03-11, 03:19   #20
Savagedlight
Medlem

Savagedlight sin avatar

Re: En liten bommert idag med karbene kan man si

Da har jeg redigert innlegget mitt slik at det kommer fram at man skal se bort fra det. Beklager.

Gammel 02-03-11, 14:31   #21
Sjokoholiker
Medlem

Sjokoholiker sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Ålesund
Sjokoholiker er på en erverdig vei

er dette en annen type atkin barer skal tro? leser nedover så står der 20g pr serving, og 9g sukkeralkoholer.. er det så mange forskjekkige barer?

http://cgi.ebay.com/Atkins-Peanut-Ca...item3f03e258ea

Sjokoholiker er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-03-11, 14:36   #22
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Sjokoholiker, her.

er dette en annen type atkin barer skal tro? leser nedover så står der 20g pr serving, og 9g sukkeralkoholer.. er det så mange forskjekkige barer?

http://cgi.ebay.com/Atkins-Peanut-Ca...item3f03e258ea

Er ikke helt sikker på hva du mener her, jeg.. Men det er hvertfall 3 gram nettcarbs i den du viser til her Og ja, det finnes maaaaaange forskjellige atkinsbarer, men alle har mellom 2 og 4 netcarbs pr stykk.

Gammel 02-03-11, 14:38   #23
Sjokoholiker
Medlem

Sjokoholiker sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Ålesund
Sjokoholiker er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Er ikke helt sikker på hva du mener her, jeg.. Men det er hvertfall 3 gram nettcarbs i den du viser til her Og ja, det finnes maaaaaange forskjellige atkinsbarer, men alle har mellom 2 og 4 netcarbs pr stykk.

nei jeg bare leste på den ingrediens listen nede på siden i linken..

men takk for svar

Sjokoholiker er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-03-11, 14:44   #24
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Jaa. I Amerikanske varer må "dietary fiber" også trekkes ifra karbohydratene

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det viktig å fordele karbene? Hundedamen Ketolysekuren 6 29-01-11 23:28
Liten presentasjon! (Ser at den ble ikke så liten allikevel ...) ~Buble~ Ketolysekuren 7 07-01-09 22:29
Rabarbarasaft, hva skjer med karbene? BlueFairy Ketolysekuren 10 06-06-08 23:04
Jeg skal øke litt på karbene.. manikken Lavkarbo generelt 11 25-05-06 14:06
Fordelingen av karbene Fjonken Spørsmål og svar 1 10-02-06 12:15

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:32.