View Full Version : Starter 1. juni - Blir du med?

Sider : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 [10] 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

bente1
28-07-11, 21:35
MariaB og Dollsine: Enig i at det meste av brøderstatninger ikke er spesielt godt. Det er nok ingenting som kan måle seg med hvetedeig er jeg redd...Noe vi bare må leve med og kanskje heller tenke på alt det dårlige det hvetemelet gjør med kroppen vår..... Men jeg syntes altså de kokoslappene ble veldig, veldig gode - skal teste dem ut på sønnen min når han kommer hjem;)
Til å begynne med da jeg begynte på dette, følte jeg ikke noe særlig behov for brøderstatninger, men kjenner at det har kommet et savn etter hvert, så jeg er sjeleglad hver gang jeg finner en oppskrift som jeg synes fyngerer for å lette på det savnet:p -Når man tenker at man skal leve lavkarbo resten av livet, så er det litt ok å finne løsninger som ikke gir for mye savn i hverdagen - så alle gode utprøved oppskrifter på brød-muffins-kaker mottas med stor takk;)

Rikkem0r
28-07-11, 21:36
Goood kveld alle sammen =) Idag var det bare overtid frem til 9 og nå har jeg endelig fått lest meg opp :D

MariaB: Gratulerer med frieri, så koselig!=) Blir mye planlegging fremover nå da vel?=)

Nå skal dere jamman høre... Min kjære mor, som har pesa meg for alle skrekkoppslag på lavkarbo *TROMMEVIRVEL OG FANFARE* har begynt på lavkarbo! :D heheheh.. Må le litt og jeg asså... Men er jo kjempebra da! Både hu og typa trenger mer enn meg å gå ned noen kilo for å si det på den måten :ja: Og jeg da, er litt oldfashion og føler meg litt "gæern" som er på forum liksom.. Men mamman min vøttø... Hu blogger hu :p Så hu har ikke sagt noe til meg da, før jeg fikk denne linken (http://maybritstenjor.blogg.no/1311873986_lavkarbobrd.html?c=1311875069071) på melding på facebook idag=)

Jeg er trøtt som en dupp... Verker i kroppen og svir i øynene, så nå skal jeg jamman komme meg på lugaren og i seng.. Da kan det jo hende jeg ikke er sååå trøtt imorgen :sove: Håper dere alle har en super kveld og koser dere masse... GOOOD BEDRING nok en gang Dollsine :klem:

Sov godt kjære dere masse :klem: og :suss: fra havgapet=)

Dollsine
28-07-11, 21:41
Hei snupper! Snakker vi brød? Jeg har snust meg litt rundt og fant denne linken til oppskrift på loff (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27963&highlight=loff); yez loff. Verdt å prøve kanskje?

Takk Rikkem0r; er bedre nå og krysser fingrene for at det varer. Skal lage noen mandelmellapper nå (har jo ikke kommet meg på noen butikk:().

bente1
28-07-11, 21:49
Nå skal dere jamman høre... Min kjære mor, som har pesa meg for alle skrekkoppslag på lavkarbo *TROMMEVIRVEL OG FANFARE* har begynt på lavkarbo! :D heheheh.. Må le litt og jeg asså... Men er jo kjempebra da! Både hu og typa trenger mer enn meg å gå ned noen kilo for å si det på den måten :ja: Og jeg da, er litt oldfashion og føler meg litt "gæern" som er på forum liksom.. Men mamman min vøttø... Hu blogger hu :p Så hu har ikke sagt noe til meg da, før jeg fikk denne linken (http://maybritstenjor.blogg.no/1311873986_lavkarbobrd.html?c=1311875069071) på melding på facebook idag=)

hehehe - tøff mamma altså - håper hun får det til å fungere! -Og kjekt for deg også da, alltid godt å ha noen nære som en kan prate og diskutere med:)

Hei snupper! Snakker vi brød? Jeg har snust meg litt rundt og fant denne linken til oppskrift på loff (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27963&highlight=loff); yez loff. Verdt å prøve kanskje?

Gjett om den skal prøves ut - i morgen den dag:D

Dollsine
28-07-11, 22:10
Supert Bente! Gleder meg til rapport!

Supertøff mamma du har Rikkem0r! Så greit å kunne dele erfaringer i fammen da!

Nå har jeg laget lapper med mandelmel og vanlig kokos i. Nammis! Kveldsmat er godt, så en holder hele natta:D

Pruttilutt
29-07-11, 02:39
Prutti: Du ønsket deg en "gåte" om lavkarbo. Jeg har en.... hjertebanken min er tilbake. Æsj, fælt, ekkelt, ubehagelig osv. Jeg kuttet ut magnesium for å se om den kunne være utslagsgivende - og ble bedre. Nå har jeg tatt maks dose i 2 dager (pga migrenen) og hjerter duknker og banker bare verre. Har du gode råd snuppa mi??

Min første tanke er væskeinntak. Du har vært dårlig den siste uka og kanskje du har vært mindre på vakt med drikke? Det kan også være så enkelt som at magnesiumen slår negativt - at du har naturlig nok i kroppen og får via kosten. Når jeg leter i bøker på bivirkninger av inntak av magnesium, så kommer det opp ord som "kvalme", "diare" og "magevondt".
Kan det være kombinasjonen av medisinen for migrenen og magnesiumet som kolliderer? Tidligere episoder/erfaringer som er verdt å nevne før videre "utredning"? Blir så langt å bla tilbake/lete, men hvorfor kutta du magnesiumen? *glemsk*

Besøk dratt.Nå skal jeg dryle innpå en liten lapp før jeg legger på sengtøy. Utrolig fin bilde her nå, skulle tatt bilde og lagt ut, men jeg gidder rett og slett ikke. Trøtt som en alke!

Nattinatt :blomster:

bente1
29-07-11, 07:34
Godmorgen alle sammen - ønsker dere alle en god dag:)

Rikkem0r
29-07-11, 08:41
Goood morgen=)=)
Her tror jeg kanskje det er litt roligere idag jeg :D Dagen begynner ihvertfall litt roligere enn dan har gjort på en god stund=) Igår glemte jeg udosen min helt, men har tatt 2g daglig alle andre dager pluss cocosa=) Men cocosa'n glemte jeg ikke igår asså, det er jo namme :D Og snart er den tom :eek: (udosen også) Har gått unna litt oljer jah=)
Fortsatt så syyykt trøtt.. Og ikveld er det jo overtid igjen=) bare 3 kvelder igjen med overtid nå da ;) Så er det rolig siste kveld og så hjeeeeem :D Blir så deilig! Og jeg håperhåperhåper at det er litt bra vær igjen til meg når jeg kommer hjem :snill:

Håper alle får en knallfin dag idag og koser seg masse :klem:

bente1
29-07-11, 09:31
Goood morgen=)=)
Her tror jeg kanskje det er litt roligere idag jeg Dagen begynner ihvertfall litt roligere enn dan har gjort på en god stund=) Igår glemte jeg udosen min helt, men har tatt 2g daglig alle andre dager pluss cocosa=) Men cocosa'n glemte jeg ikke igår asså, det er jo namme Og snart er den tom (udosen også) Har gått unna litt oljer jah=)
Fortsatt så syyykt trøtt.. Og ikveld er det jo overtid igjen=) bare 3 kvelder igjen med overtid nå da Så er det rolig siste kveld og så hjeeeeem Blir så deilig! Og jeg håperhåperhåper at det er litt bra vær igjen til meg når jeg kommer hjem :snill:

Håper alle får en knallfin dag idag og koser seg masse :klem:

Håper dagen din blir litt roligere RikkemOr, høres stress ut med så mye overtid:rolleyes: Trøsten er vel at tiden går raskere der ute - og så blir det vel også litt ekstra penger av det;)

Kjempesmart å ta med deg forskjellige oljer. Jeg var også veldig glad for at jeg tok mde cocosa til Hellas. Største utfordringen når en ikke har 100% kontroll på maten selv , er egentlig å få i seg nok fett, så da er det greit å ha noe "på lur";) Får man ikke nok fett kommer raskt sulten og suget, og da er det mye lettere å gjøre feile velg også.

Håper de siste dagene går raskt for deg og så er du straks hjemme igjen:)

MariaB
29-07-11, 09:35
hej hej!

Rikkemor: skal du snart hjem? Herlighet som disse ukene flyr! Du er jo utrolig flink med maten der ute da!

Jeg lagde meg kokoslapper og eggerøre til frokost, og det var nydelig! Syns disse lappene ble bedre enn de forrige selv om de er litt "tørre". På den siste lappen hadde jeg smør og ørlite syltetøy uten sukker, naaaaaam :sikle: Trenger jeg å si at je er stappmett? :p

Men hvordan du prutti klarer å få 12 lapper ut av halv røre skjønner jeg ikke! Jeg fikk en 5-6 av hel røre!

Rikkem0r
29-07-11, 10:25
Håper dagen din blir litt roligere RikkemOr, høres stress ut med så mye overtid Trøsten er vel at tiden går raskere der ute - og så blir det vel også litt ekstra penger av det

Kjempesmart å ta med deg forskjellige oljer. Jeg var også veldig glad for at jeg tok mde cocosa til Hellas. Største utfordringen når en ikke har 100% kontroll på maten selv , er egentlig å få i seg nok fett, så da er det greit å ha noe "på lur" Får man ikke nok fett kommer raskt sulten og suget, og da er det mye lettere å gjøre feile velg også.

Håper de siste dagene går raskt for deg og så er du straks hjemme igjen

Tiden går fort når det er mye jobbing(timeantall per døgn) ja=) Og også når det er mye flying for rekker liksom ikke å tenke no særlig på at man heller ville vært hjemme... Også er det jo skikkelig fine folk jeg jobber med da, så stortives sammen med de og det er viktigst av alt vil jeg påstå.. :ja:
Cocosaen og udosen er knallfine! Jeg merker veldig stor forskjell på sult/metthets-nivå denne turen kontra forrige=) Og at stixa har vist ketose hver kveld, det forundrer meg faktisk, men er jo kjempebra da=)

hej hej!

Rikkemor: skal du snart hjem? Herlighet som disse ukene flyr! Du er jo utrolig flink med maten der ute da!

Jeg lagde meg kokoslapper og eggerøre til frokost, og det var nydelig! Syns disse lappene ble bedre enn de forrige selv om de er litt "tørre". På den siste lappen hadde jeg smør og ørlite syltetøy uten sukker, naaaaaam Trenger jeg å si at je er stappmett?

Men hvordan du prutti klarer å få 12 lapper ut av halv røre skjønner jeg ikke! Jeg fikk en 5-6 av hel røre!
Ja, vet du, de ukene gåååår så fort! Både de hjemme og her ute igrunn :p Og som sagt, med cocosa og udos er det mye enklere med maten her også, for man blir annerledes mett når man får nok fett(tihi, det rima :D).. Gleder meg skikkelig til å få prøvd de lappene asså! Har ikke kokosmel, så får handle det og teste ut når jeg kommer hjem ;)

Pruttilutt
29-07-11, 11:11
Mornings!

Jeg har fire lapper på stekepannen samtidig. Sier litt om størrelsen. Ene og alene fordi jeg er pissredd rårand.

Mindre delikat problemstilling:
Etter et tyngre besøk på lillerommet i går har jeg slitt med enorme smerter der bak. Mistenker hemoroider. Har jo vært så flink med vannet de siste dagene... Noen med erfaring og ev. råd?

Sanna 1
29-07-11, 11:45
Etter et tyngre besøk på lillerommet i går har jeg slitt med enorme smerter der bak. Mistenker hemoroider. Har jo vært så flink med vannet de siste dagene... Noen med erfaring og ev. råd?

Så fremt du ikke har blødninger, kan du gå på apoteket og kjøpe salver.
Jeg har funnet ut at cocosa "smører" tarmen.

Dollsine
29-07-11, 12:42
Min første tanke er væskeinntak. Du har vært dårlig den siste uka og kanskje du har vært mindre på vakt med drikke? Det kan også være så enkelt som at magnesiumen slår negativt - at du har naturlig nok i kroppen og får via kosten. Når jeg leter i bøker på bivirkninger av inntak av magnesium, så kommer det opp ord som "kvalme", "diare" og "magevondt".
Kan det være kombinasjonen av medisinen for migrenen og magnesiumet som kolliderer? Tidligere episoder/erfaringer som er verdt å nevne før videre "utredning"? Blir så langt å bla tilbake/lete, men hvorfor kutta du magnesiumen? *glemsk*

God morgen unge dame! Først vil jeg si til ditt lille - forferdelig ubehagelige - delikate problem at magnesium er en god hjelper i så måte. Magen fungerer bedre rett og slett. Den er også til hjelp for søvnen, slik at den kommer raskere. Fett og vann er også viktig, samt grønt. Men det vet du alt om.

Så om gåten jeg ga/har. Jeg kuttet ut magnesim (og de andre kosttilskuddene) rett og slett fordi jeg kjente at nå var det på tide med en pause. "Noe sa meg det", og jeg vet ikke mer enn at jeg oftest har rett når jeg får det sånn over meg. Ikke noe annet enn det.

Magnesium er vannløselig, slik at det kroppen ikke trenger skylles ut i urin. Altså er det ikke snakk om overdose av den. De siste uka har jeg drukket mine 2,5-3 l vann hver dag med unntak av en dag, da ble det 1,5-2 l (den dagen sov jeg hele tiden). Ikke er jeg kvalm, ikke magevondt og ikke diare. Det er selvfølgelig mulig at medisinene og kosttilskuddet ikke harmonerer, til vanlig bruker jeg blodtrykksmedisin som forebyggende mot migrene. Jeg har lest bruksanvisningen som fulgte med, men da ift sukkerinnhold. Og...det er ikke sikkert det er verken magn eller kosttilskuddet generelt som gir hjerteklappen; kanskje det er noe jeg spiser? Jeg mener det var verre da jeg spiste 250 g fett/dag. Mengden protein var da samtidig 150 g mens kh var 10-15. Nå om dagen ligger jeg på ca 150 g fett, 80 g prot og 15 g kh. I går var jeg oppe i 180 g fett og fikk hjertebank på kvelden. Kanskje det er noe her? Opplever forøvrig mer hjertebank dess mer mangesium jeg tar, dette selv om magnesium er første tiltak mot hjertebank....

Det regner i trøndelag i dag, og jeg fikk assosiasjoner til at englene gråter for de som døde sist uke. Det er en uke siden de tragiske hendelsene i Oslo og på utøya, og hverdagen begynner så smått å stabilisere seg. Tenker fortsatt mye på de som er rammet på ett eller annet vis, og kjenner sorgen tynge. Føler meg så ufattelig heldig som ikke er direkte og personlig rammet - på samme tid som vi kjenner noen som er. Synes politi, regjering, helsepersonell og alle andre har gjort alt så bra. De er også "bare" mennesker i dette, og gjør en fabelaktig jobb midt i det tragiske.

ha en god dag alle sammen!

Pruttilutt
29-07-11, 15:19
Dollsine: Se ikke bort i fra at kroppen din har evner til å si i fra når den får nok; både når det gjelder medisiner, mat og tilskudd. Og det er jo flott! Du har lært deg å kjenne igjen og du tar de grepene du trenger for å regulerere, så følg instinktet. Jeg ønsker ikke tilføre kroppen noe mer via tabletter, rett og slett fordi jeg tar så mange fra før av, og skal flere tilføyes så blir det å gi meg en nedtur pga. antallet og følelsen av å være låst til dosettet.

Sanna: De har salver og stikkpiller vet jeg. Men jeg har liten tro på det. Vet hvorfor det kom, og frykter igrunn at dette bare er starten. Leste litt kjerringråd i natt; noen skrev om en potetbåt som skulle "stå i" over natta (da blir i alle fall ikke jeg å få sove), 2 fedd hvitløk skulle hjelpe (Ja, HALLO!!!) og sinksalver, Elizabeth Arden 8 hour day cream skulle hjelpe osv. Jeg tror jeg skal holde meg til Scheriproct, jeg. Rusler ned til byen om en stund. Fikk sove par-tre timer med en sammenbretta vaskeklut mellom skinkene :D Litt av en tegning. Bra jeg har humor :rolleyes:

Bente og Rikke: :klem:

MariaB
29-07-11, 15:22
Uff, ja, Prutti, vær veldig forsiktig med hva du styrer med bak der!! Minnes et par forumvenninner fra da jeg var gravid som gikk på en kjempesmell da de prøvde kjerringråd mot hemoroider...
Bruk salve, evt stikkpiller, drikk mye vann og ikke sitt for lenge på do. Jeg vet desverre alt for mye om dette...blæh!

bente1
29-07-11, 15:23
Mornings!

Jeg ville tatt en tur på apoteket og fått reseptfri salve så snart som mulig - så tar du det kanskje før det får utviklet seg til å bli værre. -Og forebyggende tror jeg også cocosa er genialt, som Sanna sier. Håper det går raskt over vennen, stor trøste:klem:

Det regner i trøndelag i dag, og jeg fikk assosiasjoner til at englene gråter for de som døde sist uke. Det er en uke siden de tragiske hendelsene i Oslo og på utøya, og hverdagen begynner så smått å stabilisere seg. Tenker fortsatt mye på de som er rammet på ett eller annet vis, og kjenner sorgen tynge. Føler meg så ufattelig heldig som ikke er direkte og personlig rammet - på samme tid som vi kjenner noen som er. Synes politi, regjering, helsepersonell og alle andre har gjort alt så bra. De er også "bare" mennesker i dette, og gjør en fabelaktig jobb midt i det tragiske.

Engler som gråter - det var en vakker assosiasjon:hearts: Jeg føler meg også ufattelig heldig og er som deg fantastisk imponert over den jobben både statsminister, regjering, kongehus, politi og helsepersonell har gjort. Og så er jeg stolt over hvordan det norske folk har reagert i denne tragiske situasjonen:)

Jeg var veldig tidlig på jobb i dag, så jeg er allerede hjemme og har fått kokosbrød i ovnen. Spent på hvordan resultatet blir. Det var veldig liten røre da, og jeg tviler vel på at det hever noe særlig, så selv om jeg bare brukte en 1.5 l form, så tror jeg det blir ett ganske flatt brød...:rolleyes:

Pruttilutt
29-07-11, 15:37
Altså, cocosa: I maten? Ekstra? Eller...?
Jeg regner med jeg holder meg unna kjerringrådene. Forholder meg til økt vanninntak, kortere dobesøk og litt mer smertestillende på tyngre smertedager. Er som regel da det "knyter" seg overalt.

bente1
29-07-11, 15:41
Altså, cocosa: I maten? Ekstra? Eller...?
Jeg regner med jeg holder meg unna kjerringrådene. Forholder meg til økt vanninntak, kortere dobesøk og litt mer smertestillende på tyngre smertedager. Er som regel da det "knyter" seg overalt.
Jeg drikker bare cocosa i teen - 2 -3 kopper om dagen bruker 1-2 tskjeer cocosa hver gang. Synes jeg har fått oftere dobesøk og mindre hard mage etter at jeg startet det, smører liksom tarmen;)

Pruttilutt
29-07-11, 15:54
Okei. Jeg synes bare det er så kleppheslig å ha den cocosaen i noe som skal drikkes :/ Vanesak, mulig jeg får trene litt på det. Straks nedover til byen, skal se om jeg finner noe som kan hjelpe på apoteket.

Sanna 1
29-07-11, 16:06
Jeg bruker cocosa i nesten alt, jeg.
En dæsj i middagen, kaffen, og har byttet ut olje med cocosa i "brød".
Olivenolje har jeg bare over salat.

Rikkem0r
29-07-11, 16:26
Okei. Jeg synes bare det er så kleppheslig å ha den cocosaen i noe som skal drikkes :/ Vanesak, mulig jeg får trene litt på det. Straks nedover til byen, skal se om jeg finner noe som kan hjelpe på apoteket.
Har du prøvd å røre den skikkelig godt inn i kaffen? For jeg synes det er litt ekkelt i te og ekkelt når den ligger "på toppen" av kaffen, men rørt inn synes jeg det er nydelig:) Jeg har uten smak da :rolleyes:

Og :klem: til deg og Pruttin =) Herregud, jeg blir rastløs når det er så rolig jeg.. Føler det som om det er noe jeg har glemt liksom, når jeg kan sitte her å bare slappe av :p Gjør godt for beina da, med litt mindre løping.. For så ekstremt vondt under helene av å farte rundt på stål og betong dagen lang..
Håper du får orden på stumpen Prutti! Det høres så ille ut det der, heldigvis får jeg nesten si - har jeg ingen erfaring med det :o

bente1
29-07-11, 16:48
Da er kokosbrødet som Dollsine la ut link til i går ute av ovenen og prøvesmakt. Det var godt!!!:sikle: Definitivt beste lavkarbobrøderstatning til nå. Og så er det under 6 karber i hele brødet og en fettprosent på 80%, så det er jo helt perfekt ketose-mat!
Noen råd til dere som vil bake: Bruk liten form ca 1,5 l. Det hever seg litt, men ikke så mye. Blir egentlig seende ut som en formkake både i form og konsistens. Jeg brukte litt mindre søtning enn det som stod i oppskriften, bare noen få dråper stevia vanilje (kjøpes på iherb og er såååå mye bedre enn sukrin), og det var mer enn nok hvis det skal brukes som brød m pålegg. Jeg kommer også til å prøve å lage det som formkake en annen gang, tror det ville passet perfekt, da vil jeg søte det mer og bruke melisglassur av sukrin eller en sjokoladeglasur oppå og strø kokos på toppen;)

Nå har jeg brød i helgen som jeg kan spise så mye jeg vil av med god samvittighet :):)

bente1
29-07-11, 16:50
Og jeg glemte si tusen tusen takk til Dollsine for oppskriften:klem:

Dollsine
29-07-11, 16:52
Cocosa i maten og i tillegg Prutti. Jeg ser det du skriver om flere tabletter; kanskje finnes magnesium flytende også? Jeg merker i allefall før og etter magnesium:rolleyes:

Du har en del knep for dette mindre delikate problemet ser jeg, aktivitet er også bra for å holde systemet i gang;). Og mentalt da...å grue seg til å gå på do kan føre til at det stopper opp. Alt som smører tarmsystemet er godt i en sådan stund. Tygge linfrø evt la linfrø ligge i vann over natta og ta sammen med youghurt.

Jeg anser meg nesten ferdig med anfallet nå; tok en anfallstablett da jeg våknet i morges pga litt smerter og for å være sikker og det hjalp heldigvis. Nå har jeg vasket hele huset og det er deilig å vite. Skal i vei og gjøre noen innkjøp til helga; er litt dårlig på middagsforslag så jeg tenkte å snuse litt på middagstråder før jeg dro. I går fant jeg denne grønnsakstråden (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41569) Rimelig sløvt av meg å ikke se på den før nå, men har jeg nå funnet noe som fungerer så er jeg nå der til jeg plutselig våkner og oppdager jeg er drittlei:o Jeg har derfor et stort forbedringspotensiale på matområdet.

I kveld har jeg ikke peiling på hva vi skal ha til middag, og det spørs om det blir pizza på meg. Gubben får noe annet han da:) hans problem tenker jeg:D

Så bra oppskriften fungerte Bente! Og så kan den brukes som formake i tillegg...Ittj nå som e likar!
Brødformene mine er 2 liters, så jeg dobler oppskriftene jeg.

:dulte:

bente1
29-07-11, 16:52
Har du prøvd å røre den skikkelig godt inn i kaffen? For jeg synes det er litt ekkelt i te og ekkelt når den ligger "på toppen" av kaffen, men rørt inn synes jeg det er nydelig:) Jeg har uten smak da :rolleyes:

Jeg er motsatt - syns det er veldig godt i te, men ikke i kaffe - kaffen min vil jeg ikke ha noe som helst i, den skal være svart! -Så en må nok bare prøve seg fram og finne det en liker best selv:p

Dollsine
29-07-11, 17:18
Må bare innom en tur igjen. Rikkem0r (eller dere andre) hva er dette Udogreiene? Smak? Kjøpes hvor? Anbefales? Hvorfor bør jeg ta det?

Og....dere som handler på Iherb - hva kjøper dere? Har snust innom sidene men ble ikke klokere. Så tips tas i mot med stort bukk! :stuart::geip:

Stevia? Hva er det? Hvorfor har dere det? ja og så videre. NÅ skal jeg handle!

Sanna 1
29-07-11, 17:20
Jeg har lyst til å fortelle dere en ting:

Har mange ganger sett at folk drikke liter på liter med vann, og har følt
at jeg synder mye der. Jeg har aldri vært særlig flink til å drikke vann.
I dag sendte jeg et spørsmål til Anna Hallén og hun svarte at 1-1,5 l vann er mer enn nok og at man behøver absolutt ikke drikke 3-4 liter.
Selvfølgelig skal en drikke mere ved tørste, ekstrem trening eller ved høy varme (i syden).
Jeg var foressten veldig tørst i begynnelsen, men det har gitt seg.
Så nå er jeg fornøyd med meg selv, for 1-1,5 liter er vel omtrent det jeg får i meg.

Pruttilutt
29-07-11, 17:49
Jeg støtter meg til det Sanna sier her, for jeg har kjempevansker med å drikke mer enn 3 flasker á 7,5 dl. Dog, jeg tenker at med såpss stort inntak av proteiner, så blir det nødvendigvis nedbryting av den også. Overflod av aminosyre i kroppen (som ikke skylles ut i urinen) omdannes over tid til amoniakk. Og da er hundreogett ute. Så, jeg presser meg mer og mer for å drikke godt over 2 liter rett og slett fordi jeg føler kroppen trenger det. Vann inn = vann ut, vann ut = skyllet system.

Nå er salve innkjøpt, samt en sjokolade fra cavalier. Jeg må også si med en gang at jeg har syndet, for på godterbutikken (sweet heart, ja hallo!) måtte jeg ha noen karamellfudge. Rett og slett fordi jeg var slapp etter minimalt med søvn, vondt og føler meg generelt som en idiot. Godt var det, mindre godt i samvittigheten nå. Nå har jeg også skaffet til veie konfektformer, så etter nyhetene skal jeg lage sjokoladekonfekt med 150 gram cocosa. Til ære for stumpen....

bente1
29-07-11, 18:36
Og....dere som handler på Iherb - hva kjøper dere? Har snust innom sidene men ble ikke klokere. Så tips tas i mot med stort bukk! :stuart::geip:

Stevia? Hva er det? Hvorfor har dere det? ja og så videre. NÅ skal jeg handle!
Jeg har bare handlet Stevia. Dråper med Stevia vanilje, bruker mest av den og dråper med Stevia hasselnøtt, god til nøttemuffins og nøttesjokolade, og sikkert til andre ting med nøtter i. Har hørt at de også har små posjonsposer med Stevia, så det skal jeg bestille neste gang.
Stevia er et naturlig søtningsmiddel uten karber og uten kalorier- egentlig en urt. Har vært brukt i lang tid i mange land. I Japan er det nesten like vanlig å bruke Stevia som å bruke sukker og har vært vanlig i bruk der i 40-50 år. Japan har veldig strenge regler for kunstige tilseningsstoffer, så der er aspartam forbudt. Cola light og Pepsi Max er i Japan søtet med Stevia. I tillegg smaker det mye bedre enn noen andre søtningsstoffer. Må bare være veldig forsiktig med mengden, da det har veldig sterk søtsmak. Jeg sverger til dette som det beste søtningsmiddelet som fins der en ikke trenger noe som gir "fyllmasse", som fyllmasse er sukrin bedre, men smaker jo ikke så godt.:rolleyes:

Jeg har lyst til å fortelle dere en ting:

Har mange ganger sett at folk drikke liter på liter med vann, og har følt
at jeg synder mye der. Jeg har aldri vært særlig flink til å drikke vann.
I dag sendte jeg et spørsmål til Anna Hallén og hun svarte at 1-1,5 l vann er mer enn nok og at man behøver absolutt ikke drikke 3-4 liter.
Selvfølgelig skal en drikke mere ved tørste, ekstrem trening eller ved høy varme (i syden).
Jeg var foressten veldig tørst i begynnelsen, men det har gitt seg.
Så nå er jeg fornøyd med meg selv, for 1-1,5 liter er vel omtrent det jeg får i meg.
Dersom man er forsiktig med proteinene, tror jeg du har rett, men jeg signerer det Pruttilutt sier om proteiner. -Spiser man mye av det, bør man også få i seg rikelig med vann, det er mye uklarheter rundt hvordan høyt proteininntak påvirker nyrene.

Nå er salve innkjøpt, samt en sjokolade fra cavalier. Jeg må også si med en gang at jeg har syndet, for på godterbutikken (sweet heart, ja hallo!) måtte jeg ha noen karamellfudge. Rett og slett fordi jeg var slapp etter minimalt med søvn, vondt og føler meg generelt som en idiot. Godt var det, mindre godt i samvittigheten nå. Nå har jeg også skaffet til veie konfektformer, så etter nyhetene skal jeg lage sjokoladekonfekt med 150 gram cocosa. Til ære for stumpen....
Bare glem det du har spist vennen, ingen grunn til dårlig samvittighet. -Og konfekt med masse cocosa høres ut som en god ide. Litt løsere mage og salve gjør forhåpentligvis underverker for stumpen:)

Appelsinpiken
29-07-11, 18:44
Jeg håper også at Foksy, Appelsinpiken, Nysgjerrig nok, Elanessë, Labaline, Manne, etaeb, Edlih, TurboCat, Budeia, Lillevenn og alle andre som har vært innom på tråden på visitt eller mer permanent basis - HÅPER DET STÅR BRA TIL MED DERE ALLE OG AT DERE IKKE ER PERSONLIG RAMMET PÅ NOE VIS!!

Hei alle!
Jeg har det fint! Sitter fremdeles i Tyrkia, og har sittet klistret til TVen i flere dager. Mine foreldre var i en sidegate til regjeringskvartalet da det smalt, og en av mine nærmeste venninner var på Utøya. Heldigvis gikk det bra med alle - men herregud som jeg var stressa for venninna mi når det holdt på. Det var mamma som ringte og fortalte meg om eksplosjonen i Oslo, så visste jo at det gikk bra med dem. Heldigvis!

I morgen er min siste dag i Tyrkia. På søndag reiser jeg hjem. Har vært i kontakt med SIO og funnet ut at siden jeg ikke er førsteårsstudent, så har jeg ikke prioritet i hybelsøking. Så på tross av at jeg søkte hybel i MARS(!!) så får jeg neppe hybel før semesterstart, og hybel på privatmarkedet har jeg ikke råd til ( og siden jeg ikke vil bo med folk jeg ikke kjenner og som garantert kommer til å stjele maten min - spesielt når det stadig vekk er egg, bacon og annen nammemat i kjøleskapet, og som okkuperer badet i timesvis). Så da blir det fortsatt pendling fra hjembyen og inn til Oslo. F#3%!

Når det gjelder mat her i Tyrkia... Etter at kjæresten kom ned, så sklei jeg fullstendig ut (minus frokosten da. Egg og (selvimportert) bacon duger!), og det hjalp ikke lenger å se på karbohydrater som gugge i tarmene, som Prutti har tipset om før. Selv om jeg ikke klart å dy meg på restaurant lenger, så hadde jeg skikkelig dårlig samvittighet etterpå. Så da sa likegreit kjæresten min at jeg skulle ignorere lavkarbogreiene fullstendig den siste uka, og heller stå sterkere igjen når jeg kom tilbake til Norge.
Etter at han sa det, så har det gått lettere å ikke ha dårlig samvittighet (men velger fremdeles sukkerfri drikke, og spiser faktisk mindre feil mat nå enn før han sa det, selv om det fortsatt er for mye av det!), og jeg har blitt veldig motivert til å starte på ny frisk når jeg kommer hjem.
Har forøvrig kutta ut å se på vekta her nede også, tør ikke å sjekke siden jeg har spist for mye brød. Brødet man får som forrett er jo himmelsk. Egentlig ikke så mye brødet som dippen... Men dippen trenger liksom brød...
Når jeg kommer hjem, så skla jeg lage både hvitløksdippen (ala tzaziki) og ezme salatasi (den røde chili-tomat-dippen) man får.... og så skal jeg DEFINITIVT eksperimentere meg frem til en lavkarbovariant av lavash. Lavash er navnet på det brødet man får til forretten (det avlage, oppblåste brødet).

--
Herlighet.. Jeg har kanskje ikke så mange innlegg her, men når jeg først skriver et innlegg, så har jeg mye på hjertet... :p

Pruttilutt
29-07-11, 18:56
Appelsinpiken: Så GODT å se deg her igjen! Og kjæresten har selvfølgelig helt rett; ta det med ny frisk når du kommer hjem<3 Godt at du ikke mistet noen i tragedien.

Nå er konfekten i kjøleskapet, bare hespa sammen ingredienser jeg så for meg kom til å funke:

130 gram cocosa
100 gram mørk sjokolade (4 karb)
1 eggeplomme
1 ss kokosmel
1 ts JBKM
75 gram smør
0,5 dl fløte
Dette ble 22 konfektformer

Tilsatte så 70 gram kokos (6 gram per hundre) i 25 nye former.
*rusle inn i diett-verdenen.no*

Resultat per bit (regnet som om kokosen var i hele porsjonen)
Energi 64.1 kCal https://www.diett.no/images/null.gif Protein 0.382 g (1 % ADI) https://www.diett.no/images/null.gif Karbohydrat 0.253 g (0 % ADI) https://www.diett.no/images/null.gif Fett 6.56 g https://www.diett.no/images/null.gif Natrium 10.6 mg (1 % ADI)

bente1
29-07-11, 19:05
Godt å se deg her igjen Appelsinpiken. Godt det gikk bra med alle dine nærmeste. Forstår godt at du var forferdelig redd og urolig:klem:
Det må være greit å skjeie ut av og til - ikke ha dårlig samvittighet for det. -Poenget er å komme inn i gode vaner igjen etter en utskeielse. Kos deg til du kommer hjem og start opp igjen da, du for komme masse inn her for hjelp og støtte når det røyner på - vi er her for hverandre vet du:)

Dollsine
29-07-11, 19:06
Åh så bra du stakk innom Appelsinpiken:klem:Satt nettopp og skrev noen ord til deg for å høre hvordan det gikk med deg. velkommen tilbake til gamlelandet! Så bra det gikk bra med foreldrene dine og venninna di!!! Alle har sikkert tøffe tider nå på bakgrunn av det de har opplevd. Jeg savner Foksy, Manne og alle de andre og gjentar at jeg håper de ikke er rammet på ett eller annet vis!

Takk for god info Bente. Må vel legge inn en bestilling etterhvert:rolleyes:

Appelsinpiken: jeg tenker den siste uka på mer kh gjør deg godt jeg. Du kommer tilbake solbrun og topp motivert til å fortsette. Ingen grunn til å deppe av den grunn. Stå på! Men så synd du ikke fikk hybel da! Jeg håper du deler oppskriftene på det du nevner; det er høres godt ut....

Og hvorfor brukes ikke gjær på denne maten her? Det burde ikke ha noe å si når vi bruker fiberhusk? Kanskje det er min greie å finne ut det? Noen som vet noe om det?

Veldig bra å få høre det med vannet Sanna! Greit å få bekreftet at det er nok med 1-1,5 liter pr dag. Hvis/da jeg spiser/spiste mye proteiner så kjente jeg det godt i nyrene om jeg ikke drakk nok vann. Vann er også godt som forebyggende mot hodepine så det er bare å fylle på her i gården. Greier å drikke to liter vann på dagen nå, og en liter med funlight på kvelden. Og går ikke så mye på toalettet som en kan forvente egentlig. Annet enn når jeg er ute på tur; må stikke bak buskene flere ganger da:p, men drikker vann mens jeg går og da.... Og du... hvem er Anna Hallèn :flau:?

Pruttis tanke om vann inn = vann ut, vann ut = skyllet system er godt tenkt, og den tar jeg med meg videre. Er den god den sjokoladen du snakker om? Og ok? Glem karamellene; de vipper deg ikke av pinnen kan du skjønne. Cocosakonfekten får deg på plass igjen ganske raskt tenker jeg.

Vi må slutte å ha dårlig samvittighet for at vi spiser eller smaker på noe. Spist er spist og sånn er det med den saken. Å la det henge med videre slik at vi spiser enda mer er selvdestruktivt. Så send nå den samvittigheten bort på ferie eller noe sånt. Og som Appelsinpiken sier; det blir mindre "feil mat" lell. Var det klart nok??

Nå er det tid for å lage fredagsmat her; gleder meg! Er ganske sulten nå gitt... Vi snakkes!

Appelsinpiken
29-07-11, 19:13
Nå har endelig kjæresten fått den søte stumpen sin inn i dusjen. Har venta på han i snart to timer. Skulle bedt han la laptopen hans ligge igjen hjemme...
Hvem sier at det er jenter som er treige på å gjøre seg klare!?

I dag har jeg bestemt meg! Siden jeg først spiser søplemat, så skal jeg skeie ut helt. I kveld blir det italiensk! :p

bente1
29-07-11, 19:13
Og hvorfor brukes ikke gjær på denne maten her? Det burde ikke ha noe å si når vi bruker fiberhusk? Kanskje det er min greie å finne ut det? Noen som vet noe om det?

Slik jeg har forstått det har det ingen hensikt å bruke gjær uten å bruke hvetemel eller glutenmel, det har ingen virkning da. Har sett enkelte oppskrifter som ser gode ut som har litt glutenmel i seg, men blir flere karber da, så jeg har tenkt som så at det heller får være til jeg en gang skal over på vedlikehold og kanskje kan øke litt på karbene. Tror ikke det funker i ketose....:rolleyes:

Dollsine
29-07-11, 19:18
Slik jeg har forstått det har det ingen hensikt å bruke gjær uten å bruke hvetemel eller glutenmel, det har ingen virkning da.
Hm....takk..... Jeg spekulerer litt videre på denne jeg:p Må bake litt en av de nærmeste dagene og ....ja vi får se :D

Appelsinpiken: jeg får deilige bilder i hodet jeg nå.... I dusjen med deg jente!

Prutti: du er så god på å lage:sikle: snadder!! Vannet løper i munnen min og jeg iler til kjøkkenet for begynner på pizzaen min:spent:

Pruttilutt
29-07-11, 19:21
Sjokoladen er faktisk veldig god. Dog, endring i oppskriften: Pga. cocosa legger fettet seg som et lokk på sjokoladen og det var ikke suksess. Kan være greit å bruke 150 gram sjokolade og 100 gram cocosa.

Jeg vet at det anbefales -for et norsk kosthold - 1 - 1,5 liter vann. Vi spiser ikke vanlig norsk, der vi øker på aminosyrer og proteiner. Jeg skal ta meg en tur i ketolyseboka, da jeg sverger til hans råd. Hvis jeg drikker lite vann kjenner jeg tyngde i kroppen. Kan være imaginært, men det er i alle fall en påminner om væske.

Pruttilutt
29-07-11, 19:24
Ja, altså, jeg er jo en søtmons og veldig glad i god mat, og når jeg først startet så jeg bare begrensninger. Nå er det om å legge til rette for framtiden med dette kostholdet, da er det greit å være venner med smaksløker, fantasi og kreativitet. :)
Jeg vet ikke hvor mange pizzabunn-forsøk jeg har prøvd dette året, og det er kun minipizza jeg fristes av. Ja, og frokostmuffinsene som kan gjøres så ufattelig mye med - alt fra ost og skinke-muffinser til rene pizzasnurrer.
Brødoppskriften min kan glatt gjøres om til pizzabunn, det har jeg fått tilbakemeldinger på. Det eneste jeg merker meg er prisen :o

bente1
29-07-11, 23:15
I dag har jeg overspist altså!!! Det brødet var altfor godt....:rolleyes:
Det har jo blitt mye fett og lite karber, da, så fordelingen er ikke ille, men prinsippet om å "spise til en er passe mett" er definitivt kastet over bord i kveld;)
Ja,ja, ny dag i morgen. Nå skal jeg se siste del av detektimen, så skal jeg krype til køys. Ønsker alle dere skjønnaser en riktig god natt, vi skravles i morgen:sove:

Dollsine
29-07-11, 23:58
Kjenner meg igjen Bente... det er en av grunnene til at jeg prøver å unngå å ha slikt goodies i huset.... Ille nok med muffinsene.... Men veldig bra å ha et alternativ da!

Nå har jeg bestilt på Iherb; det ble mandelmel, kokosmel, stevia med engelsk toffee og med vanilje og en ting til. Det ble 195,- norske etter at rabatten var fratrukket. Puh.... har brukt noen timer på dette, og er spent på det som kommer. Valgte å få det med DHL da det går fortere. Totalt ble summen på kr 287,-.

Nå er det natta natta her. Klem til dere alle:love:

Dollsine
30-07-11, 11:02
........ sover dere alle ennå???

Trompetfanfare: ta ta ta ta ta ta!!! Nå må dere våkne!

Trøndelag er deilig i dag; skyene ligger tredd nedover hustakene, det er lett yr, og det lysner. Altså kan det finværet som ble spådd komme. Fyrer i ovnen til det motsatte er bevist jeg:D

Så deilig å våkne uten hodepine; i dag blir det nok en gåtur, dog en rolig en. Lenge siden sist:( Frokost er spist og jeg er stappmett. Godt!

....og Appelsinpiken: du kan komme ut av dusjen nå:D:D

Appelsinpiken
30-07-11, 11:08
hahaha! :D

Var såå innstilt på at jeg skulle ta det helt ut med italiensk i går.. Så for meg pasta carbonara eller noe sånt... Og så får jeg menyen foran meg.. og det som skriker mest er biff med bearnaise. Så klart.. Mitt perfekte lavkarbomåltid ble jo ødelagt av at jeg og kjæresten spiste hver vår is, og at jeg drakk strawberry daquiries etterpå.... :rulleøyne

Nå kan jeg ikke henge her mer.. Vi må pakke og gjøre oss klare for avreise i morgen tidlig. Må rydde og vaske leiligheten sånn at den blir finfin når mamma kommer ned i kveld.
I kveld skal kjæresten min og mamma treffes for første gang - og det skjer i Tyrkia. Ikke bare i utlandet, men vi er faktisk i Asia!

Dollsine
30-07-11, 11:53
hahaha! :D

Var såå innstilt på at jeg skulle ta det helt ut med italiensk i går.. Så for meg pasta carbonara eller noe sånt... Og så får jeg menyen foran meg.. og det som skriker mest er biff med bearnaise. Så klart.. Mitt perfekte lavkarbomåltid ble jo ødelagt av at jeg og kjæresten spiste hver vår is, og at jeg drakk strawberry daquiries etterpå.... :rulleøyne

Nå kan jeg ikke henge her mer.. Vi må pakke og gjøre oss klare for avreise i morgen tidlig. Må rydde og vaske leiligheten sånn at den blir finfin når mamma kommer ned i kveld.
I kveld skal kjæresten min og mamma treffes for første gang - og det skjer i Tyrkia. Ikke bare i utlandet, men vi er faktisk i Asia!

Vil ikke si at måltidet ble ødelagt vel? Du høynet det med en is og en drink etterpå:D Synes du fikset utskeielsen godt jeg, når du først skulle gjøre det.

Så spennende at de to skal møtes; ønsker det lykke til og at de må må finne tonen!!!

Rikkem0r
30-07-11, 12:22
--Brødet man får som forrett er jo himmelsk. Egentlig ikke så mye brødet som dippen... Men dippen trenger liksom brød...
Når jeg kommer hjem, så skla jeg lage både hvitløksdippen (ala tzaziki) og ezme salatasi (den røde chili-tomat-dippen) man får.... og så skal jeg DEFINITIVT eksperimentere meg frem til en lavkarbovariant av lavash. Lavash er navnet på det brødet man får til forretten (det avlage, oppblåste brødet)--
Det var det brødet der som knakk meg og fullstendig i Tyrkia :p Det eeeer så godt! Spesiellt de plassene de putter frø oppå... Så det måtte jeg rett og slett bare ha :D Og imorgen er du hjemme og igang igjen, blir bra det skal du se=)

Bente??? Jeg ska iherb-shoppe nå tenkte jeg... Sist jeg var innpå var det et hav av stevia-stæsj... Kan du legge direkte link på det som du mener er bra? Heheh :p Vaniljedråpegreiene finner jeg sikkert da.. er det bare i flytende form eller får man stevia i "sukker-form" også? Må begrense all annen søtning har jeg fått for meg.. Bortsett fra at jeg ska lage muffer igjen når jeg kommer hjem da og da blir det sukrin tror jeg.. eller kan jeg bruke stevia til det og? Jeg er IKKE noen mesterkokk nei :o

bente1
30-07-11, 12:24
Godmorgen alle sammen.
Neida, Dollsine, sover ikke, men det var helt stille her inne, så jeg tenkte jeg kunne få ryddet og ordnet litt i huset tidlig formiddag mens jeg ventet på at andre våknet til live. Så godt å høre at hodet ditt er bra i dag:)

Appelsinpiken: Hørtes ut som en fin utskjeielse, det, pasta smaker jo så lite så det er i grunnen bortkastede karber - mye bedre måte du valgte å bruke de ekstra karbene på;) Masse lykke til i dag, både med pakking og møte mellom mamma og kjæreste - det går nok flott skal du se:)

Må snart ut og handle inn litt mat, har ingen middagsmat i huset, og kan ikke leve bare på kokosbrød i dag og....;). Er så tom for ideer, så får sette meg ned litt med noen oppskrftsbøker først - kanskje noe spennende popper opp.
Håper alle får en strålende dag:)

Rikkem0r
30-07-11, 12:27
Og ja, Dollsine=) udos choice er omega 3,6,9 fra planter istedet for fra fisk og i rett balanse, da spesiellt mellom omega 3 og 6(i våres kosthold er det lett å få for mye 6 i forhold til 3).. Smaken er ikke akkurat nydelig, men det går greit vil jeg si :o Du kan kjøpe den på iherb eller helsekost ihvertfall:) Det er denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=45728) tråden som gjorde at jeg begynte med det, både som et eksperiment på bakgrunn av tråden og fordi jeg tror jeg har godt av det..=) Kan legge til at jeg ikke har brukt ansiktskrem etter jeg kom igang med det, og det er litt digg å slippe igrunn :D

bente1
30-07-11, 12:40
Bente??? Jeg ska iherb-shoppe nå tenkte jeg... Sist jeg var innpå var det et hav av stevia-stæsj... Kan du legge direkte link på det som du mener er bra? Heheh :p Vaniljedråpegreiene finner jeg sikkert da.. er det bare i flytende form eller får man stevia i "sukker-form" også? Må begrense all annen søtning har jeg fått for meg.. Bortsett fra at jeg ska lage muffer igjen når jeg kommer hjem da og da blir det sukrin tror jeg.. eller kan jeg bruke stevia til det og? Jeg er IKKE noen mesterkokk nei :o
http://www.iherb.com/NuNaturals-Vanilla-Stevia-With-Singing-Dog-Vanilla-Extract-2-fl-oz-59-ml/14130?at=0
http://www.iherb.com/Wisdom-Natural-SweetLeaf-Liquid-Stevia-Hazelnut-2-fl-oz-60-ml/23623?at=0

Disse to er de to jeg har kjøpt der- men det var helt tilfeldig valgt, vet ikke om det er det beste. Mer har jeg ikke handlet, men var så fornøyd, og det er så billig med den lave dollarkursen, at jeg har planer om å bestille mer. NB viktig å holde totalprisen under 200 NKR, så du slipper toll. Jeg brukte vanlig transport - det tok i overkant av en uke, men hvis du ønsker det raskere, kan du bestille m dyrere transport. Bestill det nå, så kommer det jo ganske raskt etter at du er hjemme igjen;)
Det kan ikke brukes som vanlig sukker, for det er for sterkt, strøsukker eller melisglasur eller annet som trenger "fyllmasse" må foreløpig brukes sukrin til. Muffinsene brukte jeg imidlertid stevia i. Viktig at du starter litt forsiktig og smaker deg fram, slik at det ikke blir for søtt, etter hvert får man det mer i fingrene:)

Rikkem0r
30-07-11, 12:47
http://www.iherb.com/NuNaturals-Vanilla-Stevia-With-Singing-Dog-Vanilla-Extract-2-fl-oz-59-ml/14130?at=0
http://www.iherb.com/Wisdom-Natural-SweetLeaf-Liquid-Stevia-Hazelnut-2-fl-oz-60-ml/23623?at=0

Disse to er de to jeg har kjøpt der- men det var helt tilfeldig valgt, vet ikke om det er det beste. Mer har jeg ikke handlet, men var så fornøyd, og det er så billig med den lave dollarkursen, at jeg har planer om å bestille mer. NB viktig å holde totalprisen under 200 NKR, så du slipper toll. Jeg brukte vanlig transport - det tok i overkant av en uke, men hvis du ønsker det raskere, kan du bestille m dyrere transport. Bestill det nå, så kommer det jo ganske raskt etter at du er hjemme igjen;)
Det kan ikke brukes som vanlig sukker, for det er for sterkt, strøsukker eller melisglasur eller annet som trenger "fyllmasse" må foreløpig brukes sukrin til. Muffinsene brukte jeg imidlertid stevia i. Viktig at du starter litt forsiktig og smaker deg fram, slik at det ikke blir for søtt, etter hvert får man det mer i fingrene:)
Har bestillt jeg vettu ;) Tok en vanilje og en uten tilsatt smak OG en som ligna på pulver :p Må jo teste litt forskjelllig ;) Og yes, passer på den 200kr-grensa :ja: Fjollete at ikke den er heva liksom... Forskjell på 200 på 70-tallet og nå... Men det er en annen diskusjon ;)
Noe annet snæks jeg må handle derfra tro?=) Nå som jeg har kortet fremme liksom :p

Dollsine
30-07-11, 12:48
Bente har også kjøpt stevia, men hvilke husker jeg ikke:confused:

Det er et hav av produkter ja, så jeg gikk gjennom denne tråden (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=36018)og sjekket hva folk anbefalte og ikke. Mye godt da.... Sjokkiser og mer til. Jeg kjøpte følgende:
Mandelmel (http://www.iherb.com/Bob-s-Red-Mill-Almond-Meal-Flour-Gluten-Free-16-oz-1lb-453g/12069?at=0)
Kokosmel (http://www.iherb.com/Edward-Sons-Organic-Coconut-Flour-1-lb-454-g/32716?at=0)
Stevia, vaniljeesktrakt med syngende hunder (http://www.iherb.com/NuNaturals-Vanilla-Stevia-With-Singing-Dog-Vanilla-Extract-2-fl-oz-59-ml/14130?at=0) (gleder meg litt til den:D) Tror Bente anbefalte denne?
Stevia, flytende med vaniljesmak (http://www.iherb.com/Wisdom-Natural-SweetLeaf-Liquid-Stevia-Vanilla-Creme-2-fl-oz-60-ml/11070?at=0)
Stevia, flytende med engelsk toffeesmak (http://www.iherb.com/Wisdom-Natural-SweetLeaf-Liquid-Stevia-English-Toffee-2-fl-oz-60-ml/9674?at=0)(denne tenkte jeg å ha i muffinser:rolleyes:)

Tenkte jeg skulle kjøpe stevia suketter, men så ett eller annet sted at de var tilsatt fyllmasse (ris?) og at de etterlot seg en bitter smak. Altså ventet jeg med den. Dog er denne (http://www.iherb.com/Wisdom-Natural-SweetLeaf-SteviaPlus-50-Packets/5292?at=0)anbefalt, men utsolgt. Flere sier at de heller bruker dråpene i te enn suketter. Skulle hatt noe annet en vanilje da men.... :p Jeg fikk en kode som andre kan bruke for å få rabatt JUY714 - 5% rabatt er greit å ha med seg.

For øvrig var denne siden (http://mjuuugly.blogg.no/freia.html) grei å lese gjennom først: ikke alt er like bra....

Når du bestiller er det greit å merke seg at næringsinnholdet ikke nødvendivis er oppgitt pr 100 gram slik som det er her i Norge. Det kan gjerne være pr 24 gram...

Og tollvesenet opererer med en fast sats for dollarkurs og denne kan avvike fra valutakalkulatorer som bruker dagens kurser. Jeg liker Aftenspostens valutakalkulator. (http://tux.aftenposten.no/calcFrame/start.htm?id=16) Sidene hos tollvesenet med kursene pr disse dager finner du her (http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/TvinnHistoricExchangeRates.aspx?id=61904&valutakode=USD). Kjekt å sjekke.

Levering via ...nå husker jeg ikke hva den het, men den står øverst på lista og koster 4 USD tar opptil flere uker. DHL leverer på døra (dagtid) og tar noen få dager og koster en del mer. Unngå kjøp over 200 kr så slipper du toll (merk at tollvesenet bruker sine gitte kurser og ikke dagens; se over). Flere snakket om maks vekt på 1,361 gram for å unngå toll og - jeg kom godt over og håper det ikke er relevant:rolleyes:. Jeg fant ikke mer om det annet enn at det ble nevnt.

Fint å få høre dine erfaringer med produktene når de dukker opp!

Dollsine
30-07-11, 12:55
Og når jeg først holder på (lagret diverse i Wishlist på iherb) så var flere over seg av disse produktene:
Atkins bar med karamell og nøtter (http://www.iherb.com/Atkins-Endulge-Caramel-Nut-Chew-5-Bars-1-2-oz-34-g-Each/21256?at=0)
Atkins bar med peanutter mm (http://www.iherb.com/Atkins-Day-Break-Peanut-Butter-Crisp-Fudge-Crisp-Bar-5-Bars-1-2-oz-35-g-Each/21636?at=0)
Helsesmarte greier med sjokolade (http://www.iherb.com/HealthSmart-Foods-Inc-Chocolite-Peanut-Butter-Cup-Patties-16-2-Piece-Packs-84-oz-24-g-Each/29913?at=0) (disse tror jeg var himmelsk)

Sjekker du i den tråden jeg viste til så finner du ganske mye.

Rikkem0r
30-07-11, 13:44
Og når jeg først holder på (lagret diverse i Wishlist på iherb) så var flere over seg av disse produktene:
Atkins bar med karamell og nøtter (http://www.iherb.com/Atkins-Endulge-Caramel-Nut-Chew-5-Bars-1-2-oz-34-g-Each/21256?at=0)
Atkins bar med peanutter mm (http://www.iherb.com/Atkins-Day-Break-Peanut-Butter-Crisp-Fudge-Crisp-Bar-5-Bars-1-2-oz-35-g-Each/21636?at=0)
Helsesmarte greier med sjokolade (http://www.iherb.com/HealthSmart-Foods-Inc-Chocolite-Peanut-Butter-Cup-Patties-16-2-Piece-Packs-84-oz-24-g-Each/29913?at=0) (disse tror jeg var himmelsk)

Sjekker du i den tråden jeg viste til så finner du ganske mye.

Tror jeg skal la være med sjokolade jeg.. Altfor glad i søtt nå plutselig.. Kan vel skylde det på at det er den tida trur jeg :rolleyes: Te er redningen min her nå etter sjokoladen på mystisk vis ble borte :p

Leiter etter vaniljepulver der jeg, men det var jammen ikke enkelt å finne... De bør jo ha det :confused:

bente1
30-07-11, 13:50
Leiter etter vaniljepulver der jeg, men det var jammen ikke enkelt å finne... De bør jo ha det :confused:
Vaniljepulver finner du på vanlig helsekost også, det samme med kokosmel og mandelmel. Tror det er billigere på iherb imidlertid....

Sanna 1
30-07-11, 14:14
Kommer med et annet hjertesukk enn shopping, jeg.
Har dere vært på Diett.no i dag ?
Helt koko..... Jeg la inn noe mat som ikke ble spist likevel. (likte ikke den avokadoen, jeg )
Gikk greit å slette det, men alt sto i totalen likevel.
Egentlig hadde jeg fått i meg 77g fett, men det sto likevel 176.
Samtidig har jeg laget en oppskrift, hvor jeg ville slette noe jeg hadde lagt inn, men det går ikke.
Nå er jeg litt lei av at det ikke funker der !!
Har dere også merket dette ??

Dollsine
30-07-11, 14:24
Dagens mattips damer: jeg skulle ta meg litt dessert etter lunsjen i dag:D og blandet 30 g rømme og 30 kremfløte godt sammen før jeg rørte inn 40 gram bringebær og en halv ts splenda. MYE bedre enn bare bær og fløte. Denne porsjonen ga 2,1 g kh, 1,7 g prot og 23,5 g fett.

Takk for info og link ang Udo Rikkem0r: men er det der nødvendig? Når jeg ser folk sliter med å få det i seg pga smak .... ja da tenker jeg mitt. Hvordan får du det i deg da? Jeg orker ikke noe som får meg til å gurpe ekkel smak i lange tider etterpå:( Foreløpig tar jeg selolje hver dag; det gurper jeg ikke av + er påvist (har lest, men husker ikke hvor) å hjelpe på ledd. Jeg trenger ikke lese tester heller; merker det godt på knærne når jeg ikke tar dem.

Cocosa tar jeg som supplement når jeg får i meg for lite fett i løpet av en dag. Burde jeg gjort/tatt mer da?

Sanna: har opplevd det samme som deg ang oppskrifter over lengre tid nå. Jeg bruker de samme oppskriftene men endrer dem ettersom jeg bruker andre ingredienser når jeg baker/lager mat. Det er umulig å endre:mad:
Jeg har ikke tenkt over summen når jeg har lagt inn maten jeg har spist. Har hatt et kjempemåltid med "tapas" og dessert nå og det ga store tall:rolleyes: Pr nå (etter frokost og lunsj) har jeg spist 1796 kcal, 161 g fett, 9 g kh og 63 g proteiner. Dette er faktisk nesten dagsrasjonen min det, og ikke noe hadde vært bedre enn at det var feil:D. Skal jo ha middag og kveld og....

Pruttilutt
30-07-11, 14:45
Endre f.eks. mengde av ingrediens: Skriv inn det nye og trykk på "add", så kommer det opp en ny knapp, trykk på den grønne, så endrer det seg.

Kan være greit å trykke "F5"-knappen en gang i blant slik at nettsiden får alt med seg. Knappen er på den øverste raden av taster på tastaturet, den gjør at nettsiden oppdateres.

Avocado: Smaker piss, men er en grei fettkilde og er rik på mye vitaminer(?).
Kjøp avocadoen når den er mjuk, nesten vassen. Skrell og mos med morter, tilsett 1 ts olje, 2 fedd hvitløk, pepper og salt - så har du en god dressing. Smaker bedre enn ren avocado.

Rikkem0r
30-07-11, 14:48
Vaniljepulver finner du på vanlig helsekost også, det samme med kokosmel og mandelmel. Tror det er billigere på iherb imidlertid....

Ja vet.. Er svindyrt for den lille krukka med vaniljepulver på helsekosten... Derfor jeg tenkte at jeg kanskje kunne finne det på iherb for en billigere penge :snill:

Takk for info og link ang Udo Rikkem0r: men er det der nødvendig? Når jeg ser folk sliter med å få det i seg pga smak .... ja da tenker jeg mitt. Hvordan får du det i deg da? Jeg orker ikke noe som får meg til å gurpe ekkel smak i lange tider etterpå:( Foreløpig tar jeg selolje hver dag; det gurper jeg ikke av + er påvist (har lest, men husker ikke hvor) å hjelpe på ledd. Jeg trenger ikke lese tester heller; merker det godt på knærne når jeg ikke tar dem.

Cocosa tar jeg som supplement når jeg får i meg for lite fett i løpet av en dag. Burde jeg gjort/tatt mer da?

Sanna: har opplevd det samme som deg ang oppskrifter over lengre tid nå. Jeg bruker de samme oppskriftene men endrer dem ettersom jeg bruker andre ingredienser når jeg baker/lager mat. Det er umulig å endre:mad:
Jeg har ikke tenkt over summen når jeg har lagt inn maten jeg har spist. Har hatt et kjempemåltid med "tapas" og dessert nå og det ga store tall Pr nå (etter frokost og lunsj) har jeg spist 1796 kcal, 161 g fett, 9 g kh og 63 g proteiner. Dette er faktisk nesten dagsrasjonen min det, og ikke noe hadde vært bedre enn at det var feil:D. Skal jo ha middag og kveld og....

Hvor nødvendig det er vet jeg jo strengt tatt ikke... Men det virker veldig riktig for meg med omega 3 og 6 i riktig forhold pluss det at det er kaldpressede oljer og at planteoljer ikke harskner på samme vis som fiskeoljer.. Jeg sliter ikke med smaken sånn sett... Hiver det på en spiseskje (her ute bruker jeg plastkopp) og drikker litt vann/kaffe/te etterpå, så er det glemt ;)
Cocosa har blitt fast innslag hos meg nå (ca 2ss daglig hvertfall), men hvor mye du tar og om du evt bør ta mer eller ikke vet jeg ikke :confused:
Mmmmm, det hørtes ut som masse digg mat :D Jeg er jo sååå skeptisk til rømme da, så litt redd for den desserten du skrev der.. Smakte det rømme? Kan noen som er like følsomme som meg for den rømmesmaken prøve ut først så jeg vet om jeg ska prøve eller ikke? :p

Dollsine
30-07-11, 15:15
Mmmmm, det hørtes ut som masse digg mat :D Jeg er jo sååå skeptisk til rømme da, så litt redd for den desserten du skrev der.. Smakte det rømme? Kan noen som er like følsomme som meg for den rømmesmaken prøve ut først så jeg vet om jeg ska prøve eller ikke? :p
Ha ha ha; du er god! Jeg synes seterrømme smaker mindre rømmete enn lettrømme da.... Seterrømme smaker softis for meg det, bare litt mindre søt:D
Dette ble ikke rømmete i det hele tatt; masse smak av bringebær og litt søtning. Og softis da:p Må prøve å lage noe softislignendegreier en dag; er helt opphengt i det jo:rolleyes:

Har en skulleburdevillegjortdag i dag. Gjør alt annet enn det jeg skulleburdeville. Nå er alt det andre gjort, og jeg vurderer å parkere legemet på sofaen for en stund:D:D Slaffisk......

Sanna 1
30-07-11, 15:19
Endre f.eks. mengde av ingrediens: Skriv inn det nye og trykk på "add", så kommer det opp en ny knapp, trykk på den grønne, så endrer det seg.

Kan være greit å trykke "F5"-knappen en gang i blant slik at nettsiden får alt med seg. Knappen er på den øverste raden av taster på tastaturet, den gjør at nettsiden oppdateres.

Avocado: Smaker piss, men er en grei fettkilde og er rik på mye vitaminer(?).
Kjøp avocadoen når den er mjuk, nesten vassen. Skrell og mos med morter, tilsett 1 ts olje, 2 fedd hvitløk, pepper og salt - så har du en god dressing. Smaker bedre enn ren avocado.

I dagboken går det greit.
Det var bare at dagsinnholdet, - den lille boksen under, hadde hengt seg opp. Tok omstart og etterpå var det bra.
Men i oppskrifter virker ingenting, tross all oppdatering. Ikke kan man slette, selv om det røde krysset er der. Og ikke kan man endre noe. Samme hvilken nettleser jeg bruker.

Pruttilutt
30-07-11, 15:32
Fjern det som står i boksen med "1 ts" osv, da kommer gram opp automatisk.

Sanna 1
30-07-11, 16:00
Fjern det som står i boksen med "1 ts" osv, da kommer gram opp automatisk.

Du snakker vel om siden med måltider nå?
Jeg mener der hvor en har lagt inn sin egen oppskrift på feks. en middagsrett.
Gå inn å prøv å rediger din egen oppskrift. Forsøk å fjerne en ingrediens.
Og la meg få tilbakemelding på det.....

Rikkem0r
30-07-11, 16:02
Ha ha ha; du er god! Jeg synes seterrømme smaker mindre rømmete enn lettrømme da.... Seterrømme smaker softis for meg det, bare litt mindre søt:D
Dette ble ikke rømmete i det hele tatt; masse smak av bringebær og litt søtning. Og softis da:p Må prøve å lage noe softislignendegreier en dag; er helt opphengt i det jo:rolleyes:

Har en skulleburdevillegjortdag i dag. Gjør alt annet enn det jeg skulleburdeville. Nå er alt det andre gjort, og jeg vurderer å parkere legemet på sofaen for en stund:D Slaffisk......

Mihihihihi, SOFTIS! :lol: Er jo ikke bare litt mindre søtt spør du meg.. tihi=) Har nok litt forskjellige smaksløker vi ;) Ska ha noen sånn dager :D "Ja, det burde vi..... Til helga kanskje? :p"

Pruttilutt
30-07-11, 16:14
Sanna: Det gjelder i oppskrifts-delen.

Sanna 1
30-07-11, 16:37
Sanna: Det gjelder i oppskrifts-delen.

Det går ikke an å endre eller slette i en ferdig oppskrift. :mad:
Bare hvis en er i ferd med å lage en ny.....

bente1
30-07-11, 16:45
Dagens mattips damer: jeg skulle ta meg litt dessert etter lunsjen i dag:D og blandet 30 g rømme og 30 kremfløte godt sammen før jeg rørte inn 40 gram bringebær og en halv ts splenda. MYE bedre enn bare bær og fløte. Denne porsjonen ga 2,1 g kh, 1,7 g prot og 23,5 g fett.

Dette lager jeg meg også av og til, Dollsine, og synes det er kjempegodt. Hvis jeg har hatt mye karber en dag og vil droppe bærene tar jeg halvt om halvt med sæterrømme og fløte og tilsetter bittelitt fun-light bringebær.
Rikkemor: Jeg synes dette smaker som en deilig kremete, mild yoghurt, bare mye, mye bedre. :sikle: -Men hvis du ikke liker yoghurt heller, så er det kanskje ikke noe for deg;)

Pruttilutt
30-07-11, 17:09
Sanna: Trykk deg inn på oppskriften du har. Helt nederst på midten av siden ser du "rediger oppskrift".

Rikkem0r
30-07-11, 17:30
Det går ikke an å endre eller slette i en ferdig oppskrift. :mad:
Bare hvis en er i ferd med å lage en ny.....

Jeg husker at jeg klarte det på muffins-oppskrifta mi, men husker ikke åssen jeg gjorde det :D

Dette lager jeg meg også av og til, Dollsine, og synes det er kjempegodt. Hvis jeg har hatt mye karber en dag og vil droppe bærene tar jeg halvt om halvt med sæterrømme og fløte og tilsetter bittelitt fun-light bringebær.
Rikkemor: Jeg synes dette smaker som en deilig kremete, mild yoghurt, bare mye, mye bedre. :sikle: -Men hvis du ikke liker yoghurt heller, så er det kanskje ikke noe for deg;)

Jeg liker yoghurt med smak(les bær), meeen ikke fan av naturell eller vanilje :rolleyes: Kaaan jo hende jeg liker det såklart, men jeg er generelt skeptisk til rømme :p Kun ok i varmretter føler jeg=) og i dip hvis dipen får stå lenge nok og er rørt godt nok inn sånn at kryddersmaken overdøver rømmesmaken :D

Sanna 1
30-07-11, 18:20
Sanna: Trykk deg inn på oppskriften du har. Helt nederst på midten av siden ser du "rediger oppskrift".

Det har jeg gjort.
Det er da problemet oppstår.
Når en trykker på det røde krysset forsvinner ingenting.
Og alle andre "rubrikker" er ikke til å endre.

bente1
30-07-11, 18:35
Jeg liker yoghurt med smak(les bær), meeen ikke fan av naturell eller vanilje :rolleyes: Kaaan jo hende jeg liker det såklart, men jeg er generelt skeptisk til rømme :p Kun ok i varmretter føler jeg=) og i dip hvis dipen får stå lenge nok og er rørt godt nok inn sånn at kryddersmaken overdøver rømmesmaken :D
Med bringebær + søtning, eller med fun light bringebær blir det som yoghurt m smak - bare litt mildere og mer kremete:D -Og mye mer mettende:ja:
Sikkert ikke noe en bør spise hver dag, men jeg bruker det om jeg har sug på noe godt og søtt til kveldskos - kvelden er mitt største problem, da har jeg ofte "lyst på" ett eller annet

Uff, har vært så trøtt og slapp i dag, har ikke orket meg ut av døren for å handle inn mat en gang.... Eneste jeg har i huset er egg og bacon og litt grønnsaker, fløte og ost, så da får det bli en eller annen form for omelett, ikke så mange andre alternativer. Får sjekke fryseren i kveld om det er noen rester der, slik at jeg slipper omelett i morgen også. ;)

Dollsine
30-07-11, 18:58
Sanna og Prutti: jeg har samme erfaring som Sanna ndg sletting av ingredienser i en oppskrift. Altså når jeg prøver å redigere min egen oppskrift. Det gikk an tidligere, så hvis du Prutti har andre tilganger enn oss så blir jeg *sur*:D Det kan jo være noe feil med programmet og da; det er ikke så lenge siden de oppdaterte det. Har du gitt beskjed Sanna? Ikke jeg iaf.....

Rikkem0r: smak på blandingen. Det er mye bedre enn youghurt og... Nammmm. Du kan umulig ha smakt på seterrømme:rolleyes: den smaker ikke rømme i det hele tatt. Jeg får jo assosiasjoner om softis når jeg spiser seterrømmen "bar" :D Bente så lurt å lage en sånn når en er litt over på kh! Det har jeg ikke tenkt på. Heller ikke å ha i funlight saft for å dekke søtfysen.

Sanna 1
30-07-11, 19:21
[quote=Dollsine;1170570]Sanna og Prutti: jeg har samme erfaring som Sanna ndg sletting av ingredienser i en oppskrift. Altså når jeg prøver å redigere min egen oppskrift. Det gikk an tidligere, så hvis du Prutti har andre tilganger enn oss så blir jeg *sur*:D Det kan jo være noe feil med programmet og da; det er ikke så lenge siden de oppdaterte det. Har du gitt beskjed Sanna? Ikke jeg iaf.....

Jeg har iallefall lagt inn et spørsmål i forumet.
Ser at mange har sett på det, men ingen svar.
Er det et annet sted en kan henvende seg?

Dollsine
30-07-11, 19:24
Jeg har sendt (nettopp) en henvedelse via kontakt - nederst på siden. Skulle få svar innen 48 timer :rolleyes:

Dollsine
30-07-11, 20:49
Må innom en tur igjen. Har dere sett pizzaoppskriftene på denne siden (http://www.lavkarbogjortenkelt.net/?p=1803)? Lavkarbo (http://www.lavkarbogjortenkelt.net/?p=1803)gjort (http://www.lavkarbogjortenkelt.net/?p=1803)enkelt (http://www.lavkarbogjortenkelt.net/?p=1803)ser enkelt ut:D og jeg skal iaf se nærmere på oppskriftene. Første forsøk på softis er spist; ingen suksess som is men godt på smak! 1 dl fløte og 1 ts splenda piskes til krem, bland i 50 g rømme og 5 dråper vaniljeessens. I fryseren i en skål i 20 min. Har garantert vært bedre med bær til, så dette blir forsøkt senere og. Men det var ikke softis.... Bedre lykke neste gang!

Pruttilutt
30-07-11, 21:15
Janei, da vet jeg ikke..

Dollsine
30-07-11, 23:58
Her var det stille i kveld?

Jeg surfet på nettet i kveld og kom over denne bloggen til Espen Rostrup. Han gir en god og informativ orientering om innføring og fortsettelse av lavkarbo (http://espenrostrup.com/innf%C3%B8ring-i-balansert-lavkarbodiett/#comment-1166)

:klem:til alle mine gode og kjære venner og støttespillere her

Pruttilutt
31-07-11, 00:04
Natta :)

Dollsine
31-07-11, 00:07
Natta :)
Godnatt Pruttipia:love:

bente1
31-07-11, 00:12
Ja, nå er det på tide å krype til køys. Nattinatt alle sammen
stor :klem:

Pruttilutt
31-07-11, 01:53
Gi mæ krafta til å så over høsten
Den kjedelige tida e snart over
Få som tenkes kan
kan forstå kor tung lystida e

Våren kommer som en langsom voldtekt
Den trer sæ over hode på en,
du e forsvarslaus og vitende om at dette e uunngåelig
problemet e at det skjer år etter år etter år

Uendelig lange måna med liksom
Liksom-glad, liksom-smil, liksom-følelsa
Føl mæ falsk som et skeivt speilbilde
"smil til mæ en gang til og æ......"

Gi mæ bare vintern, vær så snill
Æ vil ei den, besett den og innånd den
Mørket, kulden og stjernan der oppe
Stearinlys inne, frostrøyken ute
Når det riv i nesa og lungan av minusgrader
Nordlyset dansa sin egen dans på himmeln
Lufta kjennes så reinere, fyll lungan med mine følelsa
Gleden av å kan skjul sæ i mørket
Og tenn et eneste stearinlys i mørket og bare vær til
uten påtvungne liksom-mæ-her-og-der.

Æ e vinterbarnet, da e æ ekte.

Dollsine
31-07-11, 03:50
Oi oi oi. Det var heftige ord! Ingen tvil om hvilken årstid du trives best i. Men hvorfor må du gjemme deg?

Rikkem0r
31-07-11, 07:10
Good morgen :sove:

bente1
31-07-11, 08:52
Godmorgen alle sammen. Håper alle får en fin dag:D
Greier bare ikke sove til langt frampå morgenen lenger jeg. Med dette kostholdet sovner jeg som en stein når jeg legger meg, og tror kanskje jeg også trenger litt mindre søvn. Deilig i grunnen:)

Vinterbarnet Pruttilutt:love: Du hadde nok ikke trivdes her i Stavanger da, her har vi sjelden skikkelig vinter (to siste årene har vært ett unntak). Vel, vi har vel sjelden skikkelig sommer heller, 10 grader i januar og 13 grader i juli.....;)

Rikkem0r
31-07-11, 08:52
Og her fikk vi pangstart på dagen med øvelse!=) Litt greit igrunn, så slipper vi ha den ikveld :D Fikk trimma litt med bæring av båre og sånn også, så blei god og varm i kroppen ;) Nå er det kaffe=frokost... Kjære vene hvor lei jeg er av kokte egg! :p 2egg 2 ganger daglig i 2 uker, da blir det nok egg :cool:
Håper alle får en super dag! =) :klem:

Sanna 1
31-07-11, 09:05
Vinterbarnet Pruttilutt:love: Du hadde nok ikke trivdes her i Stavanger da, her har vi sjelden skikkelig vinter (to siste årene har vært ett unntak). Vel, vi har vel sjelden skikkelig sommer heller, 10 grader i januar og 13 grader i juli.....;)Ikke her heller, hadde den tøtta trivdes.
I Hardanger er det 10 grader året rundt, bruker jeg å si.
I tillegg til regnet.....
Jeg bodde på Madla til -94 og jeg må si at jeg trodde vi hadde nok regn der. Men den gang ei, her er det flere hakk værre.

bente1
31-07-11, 09:07
Og her fikk vi pangstart på dagen med øvelse!=) Litt greit igrunn, så slipper vi ha den ikveld :D Fikk trimma litt med bæring av båre og sånn også, så blei god og varm i kroppen ;) Nå er det kaffe=frokost... Kjære vene hvor lei jeg er av kokte egg! :p 2egg 2 ganger daglig i 2 uker, da blir det nok egg :cool:
Håper alle får en super dag! =) :klem:

Godmorgen vennen:klem:Begynner å gå mot slutten nå, forstår godt at du gleder deg:) Ja, man blir litt lei av å spise det samme hver dag, tom om man i utgangspunktet liker det godt. Da jeg var i Hellas spiste jeg en stor posjon egg og bacon til frokost hver dag. Er egentlig veldig glad i det, men å spise det hver dag uten å ha et alternativ førte til at jeg ble litt lei det, så har unngått egg og bacon siden jeg kom hjem. Du får prøve deg på det kokosbrødet når du kommer hjem - kjempegod brøderstatning altså. Har spart en liten bit til frokost i dag, og gleder meg til kroppen min er frokostklar:D

bente1
31-07-11, 09:09
Ikke her heller, hadde den tøtta trivdes.
I Hardanger er det 10 grader året rundt, bruker jeg å si.
I tillegg til regnet.....
Jeg bodde på Madla til -94 og jeg må si at jeg trodde vi hadde nok regn der. Men den gang ei, her er det flere hakk værre.

Hehehe. Jeg pleier si det regner en eneste regnskur her - fra oktober til april:D Slik er vel egentlig hele vestlandet:rolleyes:

Pruttilutt
31-07-11, 12:26
:D

God morgen :)
Sol i Tromsø, blir innedag i dag.
Spent på om jeg får vekten tilbake i morgen......

bente1
31-07-11, 12:54
:D

God morgen :)
Sol i Tromsø, blir innedag i dag.
Spent på om jeg får vekten tilbake i morgen......

Kan du ikke sende den sola hit, da, siden du ikke liker den;)

Lykke til med vekten i morgen, vennen, håper det går bra! Hvis du ikke føler deg klar enda, kan du jo bare la den bli værende der den er en stund til:D Lett å bli opphengt i den vekta, jeg har blitt mye mer bevisst i det siste på å kun veie en gang i uken, blir mindre vektstress av det, syns jeg:ja:

Pruttilutt
31-07-11, 13:00
Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med vekta. Aner ikke om jeg får den hjem i dag eller i morgen, og om jeg får den vet jeg ikke hva jeg gjør da heller :p Står for meg som et mareritt å lese 96,7 igjen etter så mange måneder med kamp.
Det blir som det blir - skal ikke få vippe meg av pinnen i alle fall. :)

Temperaturen var ikke så ille i dag, måtte sove med ullpysjen under dundyna - mrrrrr :) Sol sendes!

bente1
31-07-11, 13:04
[quote=Pruttilutt;1170869]Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med vekta. Aner ikke om jeg får den hjem i dag eller i morgen, og om jeg får den vet jeg ikke hva jeg gjør da heller :p Står for meg som et mareritt å lese 96,7 igjen etter så mange måneder med kamp.
Det blir som det blir - skal ikke få vippe meg av pinnen i alle fall. :)

quote]

Ring og si du ikke vil ha den tilbake da, vent til du har vært lenge nok i ketose til at du føler deg komfortabel med å gå på vekten igjen. Ingen grunn til å skape unødvendig stress:klem:

Pruttilutt
31-07-11, 13:15
Da var det gjort! Utsatt en måned til :o

Sanna 1
31-07-11, 13:17
Ring og si du ikke vil ha den tilbake da, vent til du har vært lenge nok i ketose til at du føler deg komfortabel med å gå på vekten igjen. Ingen grunn til å skape unødvendig stress.:klem:
Den vekten er snål....
Nå har jeg veid meg hver morgen (etter samme rutine hver gang), - bare for å se hva som skjer. En dag er vekten på 62,5, neste dag 61,2, deretter 62,5, så 61,9 osv.....
Vanligvis veier jeg meg bare på mandager, og det skal jeg fortsette med.
En leser bare om så mange som sier de legger på seg 3oo g om dagen...
Lurer på om det er så lurt å veie seg så ofte, man blir bare stresset av det.
Bedre å kjenne vekten på klær og målbånd.

Nysgjerrig nok
31-07-11, 13:24
Heisann damer!!
Da er jeg tilbake fra 3 uker ferie. Gikk egentlig fort, på et vis..
Godt at dere er her fortsatt, - har hatt en god del situasjoner i løpet av de tre ukene hvor jeg skulle kunne ønske at "dere" var med. :-)
Men jeg tror det har gått greit jeg, dvs "greit nok" til at det var ferie og ikke tilgang til å kokkelere så mye på egenhånd. Har nok fått i meg for lite fett og for mye av mye annet - MEN: det var da - nå er det hverdag og skjerpings!

Må finne igjen tråden, dvs motivasjonen og disiplinen nå. Se til å få bakt noen knekkebrød og fylle opp kjøleskapet med riktig mat.

Godt at dere er her da!

Pruttilutt
31-07-11, 13:29
Godt at DU er tilbake :) Velkommen hjem og velkommen tilbake på hesten :) :hest:

Nysgjerrig nok
31-07-11, 13:40
Godt at DU er tilbake :) Velkommen hjem og velkommen tilbake på hesten :) :hest:

Takk søteste Pruttilutt!! :D
Må liksom finne igjen hesten føler jeg - litt sånn: hmmm...hvordan var det jeg la opp hverdagene liksom? Men det ordner seg sikkert. Det må ordne seg det. Basta.

Jeg tror jeg må kjøpe sånn cocosa (eller hva det heter) har fått for meg at det er enkleste måten å få i seg nok fett på... Tenkte på det i ferien. Synes det har gått greit å unngå de fleste karbene, men å få i seg fettet var værre.
Nok om det egentlig - kan ikke bruke mere energi på å tenke på hva jeg har spist som jeg kanskje ikke skulle ha spist. Blir jo bare rar av det. :o

Nye dager og muligheter, iblandet en dæsj av hverdag og trygge / konstante rammer. Tror jeg trenger det en stund. . .

bente1
31-07-11, 13:43
Da var det gjort! Utsatt en måned til :o
Klokt valg!!!;)

Heisann damer!!
Da er jeg tilbake fra 3 uker ferie. Gikk egentlig fort, på et vis..
Godt at dere er her fortsatt, - har hatt en god del situasjoner i løpet av de tre ukene hvor jeg skulle kunne ønske at "dere" var med. :-)
Men jeg tror det har gått greit jeg, dvs "greit nok" til at det var ferie og ikke tilgang til å kokkelere så mye på egenhånd. Har nok fått i meg for lite fett og for mye av mye annet - MEN: det var da - nå er det hverdag og skjerpings!

Må finne igjen tråden, dvs motivasjonen og disiplinen nå. Se til å få bakt noen knekkebrød og fylle opp kjøleskapet med riktig mat.

Godt at dere er her da!

Velkommen tilbake, håper du har kost deg på ferie!! Kjekt å ha deg her igjen! Litt utskjeielser i ferien har vi alle hatt, det er hverdager det er flest av;) Du kommer nok kjapt inn i det igjen, tenker jeg, og vi er her alle sammen om du trenger motivasjon:klem:

Pruttilutt
31-07-11, 14:07
Jeg tør ikke gå på do, Bente. :confused:

Nysgjerrig nok
31-07-11, 14:12
Klokt valg!!!;)

Velkommen tilbake, håper du har kost deg på ferie!! Kjekt å ha deg her igjen! Litt utskjeielser i ferien har vi alle hatt, det er hverdager det er flest av;) Du kommer nok kjapt inn i det igjen, tenker jeg, og vi er her alle sammen om du trenger motivasjon:klem:

Takk for det!
Jeg tror motivasjonen er der, på et vis - bare det at hodet er litt i feriemodus enda tror jeg. Husker liksom ikke hvordan hverdagene var. Sikkert et godt tegn på at man har hatt ferie.
Men dette skal gå - jeg vil fortsette, har flere kilo å ta av - og flere klær i skapet som ikke sitter dirkete pent enda.
Var spent på om den (nå høres det ut som om jeg har EN olabukse, men jeg har altså flere. Men det er en som jeg har endelig fått på, og kunnet bruke - som på en måte har blitt min "målebukse" ala "Får jeg den på? Og hvordan sitter den i dag") var mulig å fortsatt få på etter ferien. Og det var den!! Tjobing!! Kankjse en smule trangere enn før jeg dro - men ikke mye. Da antar jeg at jeg har holdt meg sånn nogenlunde.
Men jeg er nok godt ute av ketosen - :mad: - så det blir noen super strenge dager framover en stund inntil den er tilbake. Håper ikke det går så alt for lang tid...

Tar det like lang tid som første gangen - eller er det slik at om man har vært ute av ketose i en ukes tid så smetter man fortere tilbake??

Sanna 1
31-07-11, 14:13

Det der er ikke bra, Prutten.
Hvis du har så store problemer, MÅ du gå til innkjøp av småklyster.
Bare for å få ting på gli. Tøm deg skikkelig og deretter spiser du daglig noe som er smørende, avførende osv. Spis litt linfrø og yoghurt hver dag.
Du må være forsiktig med hemoroider...... Men det vet du, jo.

Pruttilutt
31-07-11, 14:16
Det der er ikke bra, Prutten.
Hvis du har så store problemer, MÅ du gå til innkjøp av småklyster.
Bare for å få ting på gli. Tøm deg skikkelig og deretter spiser du daglig noe som er smørende, avførende osv. Spis litt linfrø og yoghurt hver dag.
Du må være forsiktig med hemoroider...... Men det vet du, jo.
Jeg prøver og prøver, hvert 5. minutt sitter jeg et par minutter, men så blåser det seg opp. Kjøpte salve på fredag og det hjelper masse. Kanskje jeg bare må la det stå til, denge på med salve etterpå og vente til i morgen så jeg får kjøpt noe lurt... Laxoberal-dråper skal visst være greit? Noen erfaringer?

bente1
31-07-11, 15:28
Uff, uff, uff vennen, syns så synd på deg:klem: Noe avførende kan kanskje hjelpe ja og så bruke masse salve etterpå. Får du tømt deg skikkelig med avføringsmidler, kan du kanskje gå noen dager uten å gå på do, og ved flittig salvebruk kan du da kanskje bli mye bedre på den tiden. Har ikke hatt forstoppelse etter at jeg startet lavkarbo, men har vært enormt plaget med det når jeg har prøvd å slanke meg på lav fett høy karbo kosthold. -Og det er sååå vondt, så føler veldig med deg.:love: Når det har vært ille har jeg tydd til avføringsmidler. Forebyggende er både linfrø og cocosa ideelle på dette kostholdet

Sanna 1
31-07-11, 15:52
Jeg prøver og prøver, hvert 5. minutt sitter jeg et par minutter, men så blåser det seg opp. Kjøpte salve på fredag og det hjelper masse. Kanskje jeg bare må la det stå til, denge på med salve etterpå og vente til i morgen så jeg får kjøpt noe lurt... Laxoberal-dråper skal visst være greit? Noen erfaringer?

Nei, ikke la det stå til.
Du gjør det bare værre.
Er redd du må ta en klyx. Det er min erfaring fra mange år i helsevesnet.

Pruttilutt
31-07-11, 15:56
Nå har jeg spist en liten konfektbit for å få i meg cocosa. Kaffekopp med fløte og en stor ts cocosa. Seig i munnen :rolleyes:
Skal begynne på kjøttkakefarsen nå, blir en variant med 50 gram fetaost og masse olje og krydder i.

Har bestemt meg for at jeg ikke må på do i det hele tatt, det er bare noe jeg tror siden jeg har litt noia for det. Så får vi se. :rolleyes: Skal fortsette smøringen til fredag, forhåpentligvis har jeg blitt en erfaring rikere. *se på vannflaska si*
jædda...

god middag alle :klem:

Pruttilutt
31-07-11, 15:56
Nei, ikke la det stå til.
Du gjør det bare værre.
Er redd du må ta en klyx. Det er min erfaring fra mange år i helsevesnet.

Får i kveld, så skal se hvordan ståa er da :) Takk for råd, snille du :)

Sanna 1
31-07-11, 16:01
Må le oppi alt dette.
Rett under her står det linker til sponsede koblinger.
Og det første jeg ser er, - "Tarmskylling i Oslo".

Nysgjerrig nok
31-07-11, 16:22
Lurer sånn på hvordan det blir å innhente ketosen igjen...

Blir det nye 14 dager med hodepine? Og tørste? Og det andre som hører med - ELLER slipper jeg billigere unna fordi jeg ikke har vært ute av ketosen så alt for lenge?

Anyone??

Nysgjerrig nok
31-07-11, 16:25
God bedring Pruttis!

Pruttilutt
31-07-11, 16:33
Hahaha, tarmskylling :p
Nysgjerrigpia: Jotakk, det retter vel på seg.

Jeg opplever i alle fall mindre problemer når jeg går tilbake til ketose,men det varierer litt på tiden du har vært ute av den. Flere uker kan gi trøbbel, men er det snakk om dager trenger det ikke bety stort.

Gleder du deg?;)

Nysgjerrig nok
31-07-11, 16:57
Hahaha, tarmskylling :p
Nysgjerrigpia: Jotakk, det retter vel på seg.

Jeg opplever i alle fall mindre problemer når jeg går tilbake til ketose,men det varierer litt på tiden du har vært ute av den. Flere uker kan gi trøbbel, men er det snakk om dager trenger det ikke bety stort.

Gleder du deg?;)

Ser fram til fortsettelsen ja, - men kanskje ikke hodepinen... Men ja: jeg gleder meg til å føle meg sånn litt lett og god i kroppen, og gleder meg til å ta noen flere steg i riktig retning ift størrelsen. Helt klart!

Ser lyst på det, å "komme i gang" igjen. Skikkelig.

Har noen "private" downs nå, så det skal bli godt å få noen fysiske "ups" på et vis. Det er jo på en måte litt "ego-prosjekt" dette her, bruke tid på seg selv for sin egen del. Og det tror jeg blir bra nå.

bente1
31-07-11, 17:04
Lurer sånn på hvordan det blir å innhente ketosen igjen...

Blir det nye 14 dager med hodepine? Og tørste? Og det andre som hører med - ELLER slipper jeg billigere unna fordi jeg ikke har vært ute av ketosen så alt for lenge?

Anyone??
I ferien var jeg bare noen få dager ute av ketose. Det tok meg 2 dager å komme i ketose igjen, og jeg merket absolutt ingen av de samme abstinenssymtomene som da jeg startet ;) Sannsynligvis pga at jeg hadde spist veldig lite ekstra og bare noen få dager - så forhåpentligvis går det like lett for deg også:)

Pruttilutt
31-07-11, 17:09
Min erfaring er at "personal downs" (som jeg har cirka annen hver time) blir forsterket pga. ubalansert blodsukker, så straks ketosen slår inn blir det yyyyderst bedre. Håper det retter på seg og at du føler deg bedre snart <3

Nysgjerrig nok
31-07-11, 17:24
Min erfaring er at "personal downs" (som jeg har cirka annen hver time) blir forsterket pga. ubalansert blodsukker, så straks ketosen slår inn blir det yyyyderst bedre. Håper det retter på seg og at du føler deg bedre snart <3

Takk! Erfaringen tilsier jo at jeg lander på beina denne gangen også - men litt slitsomt mens det står på. Ikke alltid ting blir som man tror (sjeldent egentlig) og noen ganger skulle jeg ønske at jeg hadde et forvarsel på at jeg straks er tom for tålmodighet..

Håper letthetsfølelsen i ketosen bidrar til et lettere sinn også. Ikke at jeg er så tungsinnet nå - men likevel kanskje ikke lengst lunte for tiden.. Hehe - kanskje fordi jeg falt ut av ketosen og "syndet" litt.
Gudene vet!

Skal igang med knekkebrødbaking straks, tenker at da er jeg "i gang". Men det er sol - og livet er et "fruktfat": handler om evnen til å forsyne seg noen ganger.. :-)

Pruttilutt
31-07-11, 17:31
Takk! Erfaringen tilsier jo at jeg lander på beina denne gangen også - men litt slitsomt mens det står på. Ikke alltid ting blir som man tror (sjeldent egentlig) og noen ganger skulle jeg ønske at jeg hadde et forvarsel på at jeg straks er tom for tålmodighet..

Hvis du trenger lufte litt til fremmede, utenforstående ører, så er det bare å slenge inn en PM :)
Det er slitsomt når det står på, ja. Is i magen, så langt det går, vennen.

bente1
31-07-11, 18:31

Håper det går seg til, sender deg en stor trøste :klem: Du må bare ikke være redd for å blåse ut her inne heller, her er vi for å støtte hverandre uansett og takhøyden er høy som et kirketårn;)

bente1
31-07-11, 18:40
Det var litt dårlig med mat i huset, og jeg orket ikke tanken på egg eller omelett til middag i dag også. -Men så kom jeg på at jeg hadde både litt rømme og litt fløte - så da ble det rømmegrøt. Lenge siden jeg har spist det, så det smakte godt:) Og så er jeg jo alltid fornøyd når jeg finner måter å få opp fettinntaket på:p

Helgen går mot slutten, jobb igjen i morgen:rolleyes: Trives litt for godt med å ha fri for tiden, kjenner jeg....

Sanna 1
31-07-11, 18:47
Yes.... jeg har laget is. I ismaskin.
Litt kjedelig kanskje, tilsatte bare vanilje og hadde litt for lite søtning i. Men jaggu var det godt. Har ikke smakt is på flere måneder.
Og jeg har snekret sammen ketolysebrød og litt italiensk salat til matpakken i morgen.
Ja, for det er jobb igjen nå en stund, før jeg reiser 2 uker til Kypros.

Dollsine
31-07-11, 22:03
Hm....her kan man ikke ta en dag borte fra pc'n uten å bli hengende langt etter nei! Velkommen tilbake fra ferie Nysgjerrig nok. Godt å ha deg tilbake. Ketosen kommer til deg regner jeg med. Jeg hoppet ut ca 10 dager (lå på opp til 50 g kh pr dag) og merket ikke særlig til overgangen da jeg startet på igjen. Og husk at ferie er ferie og hverdag er hverdag. Fortsatt er det flest av de siste:D

Stakkars deg Prutti; du har det ikke bra!!! Viktig å høre på gode råd her slik at du får ordnet dette akutte nå - og slik at du ikke kommer i samme situasjon senere. Og jeg vet du gjør akkurat det. Tenker på deg:love: Og så bra du utsatte vekta enda en måned. Og om du så blir å lese det forb%€#/te tallet (eller et lignende) når du får den tilbake - ja så da? Da er vi to i samme båt vi, og jeg kommer til å bruke alle dine argumenter til meg for deg:D Husk at vekta i seg selv ikke er avgjørende for om du går ned eller ikke! Veldig bra det ikke skal få vippe deg av pinnen.

Lurer på om vi har samme type vekt Sanna? Det du beskriver er akkurat som min vekt - med 20 kg mer i displayet da....:rolleyes: Jeg kan godt veie 600 gram mer en dag enn dagen før, men tenker det må ha med vann å gjøre. Selv om jeg ikke vet hva/hvordan/hvorfor. Derfor er det som du sier mye bedre å bruke målband og klær som tegn på ståa. Men .... Herlighet! Enn å veie bare 62 kg:eek: For meg er det utrolig.......Du har vært kjempeflink og utholdende!

Sanna: :sikle:SOFTIS????:sikle: Og Kypros?? Der var jeg for ett par år siden, godt og varmt. Må vel begynne å tenke på tur jeg og, det er bare to uker igjen til hverdagen tar til:o

Og forresten dere..jeg lurer på en ting.... I går kveld begynte jeg plutselig å hovne opp i hele kroppen. Det var skikkelig ubehagelig fordi det sprengte på. Jeg drakk og drakk vann uten at det hjalp. Jeg kan ikke annet enn å skjønne at det må ha spist noe. Vi hadde taco til middag, og jeg spiste kjøttdeig, egenkomponert tacokrydder, salat med olje, rømme og tacosaus. Til maten drakk jeg ett glass pepsi max. To timer senere spiste jeg en atkins cruncy bar, 30 grams. Det var etter denne at det startet. Jeg drakk en kopp te med suketter i sammen med sjokkisen. Har litt etterslep av hovenheten i dag og. Er det noen som kjenner til at barene kan gi slik reaksjon, eller kunne det vært noe med/i maten eller pepsien?

bente1
31-07-11, 22:08
Hvordan går det med stumpen, Pruttis? Tenker på deg:love:

Pruttilutt
31-07-11, 22:14
Stakkars deg Prutti; du har det ikke bra!!! Viktig å høre på gode råd her slik at du får ordnet dette akutte nå - og slik at du ikke kommer i samme situasjon senere. Og jeg vet du gjør akkurat det. Tenker på deg Og så bra du utsatte vekta enda en måned. Og om du så blir å lese det forb%€#/te tallet (eller et lignende) når du får den tilbake - ja så da? Da er vi to i samme båt vi, og jeg kommer til å bruke alle dine argumenter til meg for deg Husk at vekta i seg selv ikke er avgjørende for om du går ned eller ikke! Veldig bra det ikke skal få vippe deg av pinnen.
Søta :love: Jeg er glad jeg ikke får vekta før 1. september. Slapper mer av og slipper det uendelig store presset om å veie seg hele tiden. Nå er målet å være i ketose hele august! Noe godt må vel komme med det ;) Mer enn nok å ta av :D

Hvordan går det med stumpen, Pruttis? Tenker på deg:love:

Stumpen er rolig og grei, den. Spent på dagene framover nå, ja... Om det ikke skjer noe til i morgen rusler jeg ned til legemannen og sier det som det er :rolleyes:

Tenker på dere også :blomster:
Nå skal jeg, i pysjen og alt, sette meg ut på trappa så jeg får i meg litt luft og nikotin, så blir det kveld. 3. uke sykemelding nå, begynner bli kjedelig, mhm! Sååå lyst på noe godt - får hente osten om det blir grusomt ;)

Sanna 1
31-07-11, 22:23
Og forresten dere..jeg lurer på en ting.... I går kveld begynte jeg plutselig å hovne opp i hele kroppen. Det var skikkelig ubehagelig fordi det sprengte på. Jeg drakk og drakk vann uten at det hjalp. Jeg kan ikke annet enn å skjønne at det må ha spist noe. Vi hadde taco til middag, og jeg spiste kjøttdeig, egenkomponert tacokrydder, salat med olje, rømme og tacosaus. Til maten drakk jeg ett glass pepsi max. To timer senere spiste jeg en atkins cruncy bar, 30 grams. Det var etter denne at det startet. Jeg drakk en kopp te med suketter i sammen med sjokkisen. Har litt etterslep av hovenheten i dag og. Er det noen som kjenner til at barene kan gi slik reaksjon, eller kunne det vært noe med/i maten eller pepsien?
Det der kan virke som en allergisk reaksjon, eller kanskje en intoleranse mot noe du har spist. Tenk etter om noe av det du spiste, er noe du ikke har spist før/eller spist for lenge siden.
Eller kanskje kroppen din rett og slett ikke liker tilsetningene i pepsien eller baren, nå som den har vent seg til lavkarbo.

bente1
31-07-11, 22:27
Stumpen er rolig og grei, den. Spent på dagene framover nå, ja... Om det ikke skjer noe til i morgen rusler jeg ned til legemannen og sier det som det er :rolleyes:

Tenker på dere også :blomster:
Nå skal jeg, i pysjen og alt, sette meg ut på trappa så jeg får i meg litt luft og nikotin, så blir det kveld. 3. uke sykemelding nå, begynner bli kjedelig, mhm! Sååå lyst på noe godt - får hente osten om det blir grusomt ;)
Godt å høre at du ikke har noen problemer i kveld- og ja, ta en tur til legemannen du, kanskje smart uansett for sikkerhetsskyld;)

Tar en tur på trappa sammen med deg jeg....:p

Dollsine
31-07-11, 22:28
Eller kanskje kroppen din rett og slett ikke liker tilsetningene i pepsien eller baren, nå som den har vent seg til lavkarbo. Jeg må jo få tilføye at jeg veier mer mandager enn søndager og det spørs om det har noe med maten i helga å gjøre. Spiser ikke barer hver helg, men drikker :_plystre:pepsin min i helgene (+ litt i ukedagene). Må jeg forsake den.... :hylgrine:vel....

Taco spiser vi gjerne hver helg. I går kom alt dette vannet så brått og det var så mye at det var tydelig at noe ikke stemte. Tror jeg må følge med dette litt mer faktisk.......
Takk for at du svarte meg!

bente1
31-07-11, 22:31
Jeg tror det må være den baren jeg, alt det andre hørtes jo helt greit ut. Enten allergisk, eller at det rett og slett ble for mye karber med den baren. Håper det slipper raskt:)

Dollsine
31-07-11, 22:39
Jeg tror det må være den baren jeg, alt det andre hørtes jo helt greit ut. Enten allergisk, eller at det rett og slett ble for mye karber med den baren. Håper det slipper raskt:)
Enig med deg Bente. Eller maxen....Eller en kombinasjon. Men jeg skal teste det ut en kveld og se hva som skjer. Det sitter i ennå dessverre; har helt i meg 2,5 liter i dag og er hoven ennå:( Takk til deg og!

bente1
01-08-11, 07:30
Godmorgen kjære dere:) Ønsker dere en god dag!

I dag var veiedag for meg. Var ganske spent, for har ikke vært på vekten etter ferien. Tenkte det var unødvendig å stresse seg opp over vannkilo før jeg hadde stabilisert meg igjen i ketose. Og vekta viste -1.1 kg:D:D
Var storfornøyd -ja, vet det er på to uker - men en av de ukene var jeg tross alt på ferie og hadde noen utskjeielser. Regner derfor med at all nedgangen har vært denne uken, så kanskje kroppen min faktisk fikk en liten boost av å være ute av ketose noen få dager:p
Har slitt litt med å holde fokus i helgen, litt lei liksom, men kjenner at dette virkelig gir meg ny motivasjon:)

Sanna 1
01-08-11, 07:49
Godmorgen kjære dere:) Ønsker dere en god dag!

I dag var veiedag for meg. Var ganske spent, for har ikke vært på vekten etter ferien. Tenkte det var unødvendig å stresse seg opp over vannkilo før jeg hadde stabilisert meg igjen i ketose. Og vekta viste -1.1 kg:D:D
Var storfornøyd -ja, vet det er på to uker - men en av de ukene var jeg tross alt på ferie og hadde noen utskjeielser. Regner derfor med at all nedgangen har vært denne uken, så kanskje kroppen min faktisk fikk en liten boost av å være ute av ketose noen få dager:p
Har slitt litt med å holde fokus i helgen, litt lei liksom, men kjenner at dette virkelig gir meg ny motivasjon:)

Jippi, det var jo toppers.
Jeg veide 1 kg mer i dag enn før helga.
Men det er det der med veiing hver dag da........
Jeg drikker 1,5-2 l vann hver dag, men synes ikke jeg går mye på do.
Merkelig.... føler meg helt oppblåst og stappa. Ikke spiser jeg salt mat, og ikke salter jeg. Bortsett fra at det er litt salt i meierismør da.
Nå tror jeg at jeg ikke skal stresse med vannet likevel. Jeg har alltid drukket lite.
Nei, nå må jeg gjøre meg klar for å gå på jobb. Har seinvakt i dag......

bente1
01-08-11, 08:03
Jippi, det var jo toppers.
Jeg veide 1 kg mer i dag enn før helga.
Men det er det der med veiing hver dag da........
Merkelig.... føler meg helt oppblåst og stappa. Ikke spiser jeg salt mat, og ikke salter jeg. Bortsett fra at det er litt salt i meierismør da.
Nå tror jeg at jeg ikke skal stresse med vannet likevel. Jeg har alltid drukket lite.
Nei, nå må jeg gjøre meg klar for å gå på jobb. Har seinvakt i dag......
Jeg går også sjeldnere på do, Sanna, tror det er for at det er mindre "fyllmasse" i kosten når vi spiser lite karber. Nå går det gjerne 2-3 dager mellom hver gang, men er aldri hard og vond i magen mer da, og etter at jeg begynte med cocosa i teen er det blitt enda bedre.:)

Jeg tror jeg drikker vel mye vann jeg. Har alltid hatt et stort veskebehov og drukket mye vann, og nå er jeg enda oftere tørst enn før. Tror jeg er oppe i 4-5 l mange dager..... Ja, løper på do konstant, hehehe:rolleyes:

Sanna 1
01-08-11, 08:07
Jeg går også sjeldnere på do, Sanna, tror det er for at det er mindre "fyllmasse" i kosten når vi spiser lite karber. Nå går det gjerne 2-3 dager mellom hver gang, men er aldri hard og vond i magen mer da, og etter at jeg begynte med cocosa i teen er det blitt enda bedre.:)

Jeg tror jeg drikker vel mye vann jeg. Har alltid hatt et stort veskebehov og drukket mye vann, og nå er jeg enda oftere tørst enn før. Tror jeg er oppe i 4-5 l mange dager..... Ja, løper på do konstant, hehehe:rolleyes:

Bommelibom, hver dag, - men jeg det jeg mener, er at jeg synes jeg må sjelden få ut alt det jæ..... vannet jeg drikker. Det klorer seg bare fast i kroppen ! :confused:

bente1
01-08-11, 08:10
Bommelibom, hver dag, - men jeg det jeg mener, er at jeg synes jeg må sjelden få ut alt det jæ..... vannet jeg drikker. Det klorer seg bare fast i kroppen ! :confused:

Prøv å drikk mer - for meg er det slik at jo mer jeg drikker, jo mindre vann holder kroppen på. En ekstra motivasjonsfaktor: Torkil sier at om en drikker iskaldt vann, øker en forbrenningen, for en må varme opp det kalde vannet, så jo mer iskaldt vann du drikker, jo høyere forbrenning får du;)

Rikkem0r
01-08-11, 13:36
Heihei alle sammen =) Imorgen skal jeg hjeeeem :heia: Gleder meg =)=)=)

I dag var veiedag for meg. Var ganske spent, for har ikke vært på vekten etter ferien. Tenkte det var unødvendig å stresse seg opp over vannkilo før jeg hadde stabilisert meg igjen i ketose. Og vekta viste -1.1 kg:D

Så braaaaa Bente! :heia:

Hmmmmm, har ikke jeg lest en plass at både for mye OG for lite salt kan gjøre at man binder vann? Det blei litt sånn kaste-rett-ut-påstand... Men mener jeg har lest det en plass altså, har bare ikke tid til å leite det opp nå :o
Må vel jobbe litt igjen jeg... Håper alle har en superduper dag :love:

Dollsine
01-08-11, 15:29
Er innnom bare i all hast: ett glass eller to iskaldt vann på morgenen får fart på magen og bommelibom:D. Snakkes!

bente1
01-08-11, 16:05
Heihei alle sammen =) Imorgen skal jeg hjeeeem :heia: Gleder meg =)=)=)

Å, så bra for deg RikkemOr - og du har holdt deg i ketose hele tiden??? -det er virkelig imponerende hvis du har klart det, syns jeg:)

Da var jobben ferdig for i dag, rolig morgen, siden jeg kom inn kl. 7, men resten av dagen var ganske stress - sjefen min var tilbake på jobb og hun hadde masse ting jeg skal ordne med denne ene uken før jeg igjen skal ha fri.... Også hodet mitt som egentlig er fullstendig i feriemodus:(

Har akkurat handlet inn litt mat, så i dag blir det tacosalat til middag. Skal prøve å vente litt til, så det ikke blir så mye småspising utover kvelden - jeg er veldig til kveldsspiser;)

Rikkem0r
01-08-11, 17:07
Å, så bra for deg RikkemOr - og du har holdt deg i ketose hele tiden??? -det er virkelig imponerende hvis du har klart det, syns jeg

Da var jobben ferdig for i dag, rolig morgen, siden jeg kom inn kl. 7, men resten av dagen var ganske stress - sjefen min var tilbake på jobb og hun hadde masse ting jeg skal ordne med denne ene uken før jeg igjen skal ha fri.... Også hodet mitt som egentlig er fullstendig i feriemodus

Har akkurat handlet inn litt mat, så i dag blir det tacosalat til middag. Skal prøve å vente litt til, så det ikke blir så mye småspising utover kvelden - jeg er veldig til kveldsspiser

Har vært i ketose hele tiden faktisk ja :ja: Nå gjenstår det å sjekke i kveld da :rolleyes: men må jo si at jeg hadde igrunn ikke trodd at jeg kom til å klare det... Så er igrunn fornøyd med det asså :) For det har vært et par usannsynlig kjipe dager kan jeg fortelle! Nå alle andre har sitti å dytta innpå sjokolade og potetgull på lørdagene(ooog litt på søndag)... Og når jeg har kommet til 3-kaffen på søndag og vaffel-lukta slår imot meg... Ja da synes jeg nesten litt synd på meg selv :p
Har heller ikke røyka her ute, røyka jo i 3 uker hjemme(etter 6mnd pause i forkant)... Meeeen har kjøpt røyk så det blir nok litt røyking igjen når jeg kommer hjem :o Er sånn at jeg gleder meg til å lage kaffelatte, ta med meg macen og latte'n ut, ta meg en røyk og roe heeeelt ned=) Mmmm *Good Times* :love:

Hodet kommer ganske fort inn i jobbmodus igjen vettu Bente, også er det jo ikke lenge til ferie igjen heller :D Se frem til det du mens du jobber med lasset hun har gitt deg :klem:

Pruttilutt
01-08-11, 17:14
Godt å høre dere har det bra :blomster:

bente1
01-08-11, 18:15
Tok en liten sjekk i Ketolyseboka i dag angående det med vann. Torkil sier faktisk at bare ved å øke vanninntaket med en halv liter per dag, kan man øke forbrenningen så mye at det utgjør 3kg vektnedgang i løpet av ett år! Plutselig ble det helt greit å løpe og tisse hele tiden;)

Pruttilutt
01-08-11, 18:18
Jo kalde, jo bedre. :)

bente1
01-08-11, 18:37
Jo kalde, jo bedre. :)

Jepp!
Jeg skulle kjøpe nytt kjøleskap da jeg skiftet kjøkkenet, men har utsatt det til salget. Så nå i helgen bestilte jeg kjøleskap m isbitmaskin på salg, når det kommer blir det enda enklere å ha en mugge med vann med isbiter i foran seg på bordet kontinuerlig:)

Sanna 1
01-08-11, 19:12
Wæææææ..... også jeg som hater kaldt vann. :hylgrine: Drikker jeg en god slurk, får jeg ulidelige smerter over øynene. Ikke kan jeg smånippe til et glass heller,i allefall ikke på jobb, for arbeidssituasjonen er så hektisk, at det er det ikke rom for. Har lite tilgang på vann og ingen mulighet for å bære rundt på ei flaske.
3kg på ett år, det er ikke mange grammene i uka, så det står jeg over ! :)
Tror jeg fortsetter å drikke, når jeg er tørst.

Pruttilutt
01-08-11, 19:12
Luksus! :)

bente1
01-08-11, 19:37
Luksus! :)
Ja, luksus:) -men jeg har minimalt med frysemulighet og et kjøleskap der det drypper vann på matvarene med jevne mellomrom, så jeg må kaste mat.... Så syden jeg måtte ha ny fryser og kjøleskap uansett, unnte jeg meg litt ekstra luksus;) ....sparte flere tusen på å vente til salget da....

Hvordan går det med magen og stumpen, Pruttilutt? -Har du hørt på oss gamle og vært hos legen i dag??

Dollsine
01-08-11, 19:42
Heisann. Jeg er opplest (og vedtatt?) og ser at dere holder koken. VELDIG BRA!!! :love: Og enn at du Rikkem0r er ferdig med økta di da; det har jo gått så fort at jeg nesten ville sagt du har igjen en uke ennå:confused:
Og så bra du har greid å holde ketosen hele tiden; du er flink! Jeg er helt sikker på at den sjokkisen og potetgullet de andre spiste egentlig ikke var så godt lell. Jeg bruker å tenke på situasjoner hvor potetgullet ikke smakte til forventningene (noe det sjelden gjør fordi forventningene er skyhøye:D) og da er det lettere å overse det. Det samme gjelder sjokolade; hadde en super sjokoladeopplevelse for leeeeenge siden på en fjelltur, altså den optimale sjokoladeopplevelsen. Siden den gang har ikke sjokolade smakt like godt, noe jeg minner meg selv på når det stormer som verst. Jeg bruker også å si at jeg nok er ganske enkel i hodet siden jeg kan "narre meg selv" på dette viset. Gang etter gang etter gang.....:D:D

I dag har jeg vært ute og gått en skikkelig langtur; 14 km ble det til slutt. Hadde nok tømt diverse lagre da jeg kom hjem for jeg har vært sulten siden, selv om jeg nå har spist middag to ganger og resten av turmaten min + masse vann (og litt pepsi max....:love: sånn litt flink-i-dag-og-har-gjort-meg-fortjent-til-en-skvett) Tror jeg sovner godt til kvelden; er ganske sigen allerede.

Bente får tenke på at det er bare noen få dager til, så er det andre som kan ta over jobbet. Misunner deg 14 dager i varmen ja! Her har det bare blitt bilferie i år; noen småturer hit og dit. Tenker det er greit det, siden sommeren er for såvidt fin. For meg er dette godt nok; ca 15-17 grader, regnskurer, stort sett overskyet, og litt vind. Sistnevnte har vært iskald de siste dagene og det er ikke godt da. Det har vært greit å gå turer, jobbe ute i hagen med de tempene vi har hatt. Nå hører det med til historien at jeg kjeder vettet av meg hvis jeg ligger pal og bare soler meg. Hvertfall her i Norge, i syden er det anerledes - der ligger jeg på timesvis:p Aldri gjør jeg så mye husarbeid som når det endelig er vær til å ligge ute og sole seg:D

bente1
01-08-11, 20:34
Dollsine: Skal bare være hjemme de to ukene, så er ikke sikker på om det blir så mye sol på meg akkurat - foreløpig har det i alle fall vært litt vel typisk vestlandssommer...:rolleyes: Men gleder meg uansett til å ha fri - lange frokoster med sønnen min og late dager:)
Må si jeg er utrolig imponert av de lange turene dine, altså! Flink!!!! :) Selv greier jeg bare få til noen småtuerer av og til..... Men ryggen og knærne er i alle fall blitt mye bedre etterhvert som jeg har gått ned i vekt, så kanskje blir det mer etter hvert:)

Pruttilutt
01-08-11, 20:40
Ja, luksus:) -men jeg har minimalt med frysemulighet og et kjøleskap der det drypper vann på matvarene med jevne mellomrom, så jeg må kaste mat.... Så syden jeg måtte ha ny fryser og kjøleskap uansett, unnte jeg meg litt ekstra luksus;) ....sparte flere tusen på å vente til salget da....

Hvordan går det med magen og stumpen, Pruttilutt? -Har du hørt på oss gamle og vært hos legen i dag??

Magekrampene har roet seg, samme med mensen. Stumpen er litt...såsomså. Tilbragte en god stund på lillerommet i 23-tiden i går, ikke fullt så smertefullt i etterkant, men kan nok ha sin forklaring i at jeg dytta på med salve. Nuvel. Den ukentlige legetelefonen er unnagjort i dag; og siden det i bunn og grunn er en psykiatrisk tjeneste, så fikk jeg unnagjort litt mentalt stress der, men fikk nå nevt dette i en bisetning. Skal forsøke krem, mer vann og ev. noe mer olje før jeg kommer inn. Den 18. skal jeg uansett til gyn+urolog+gastrolog+nevrolog+fysio på sykehuset her, så de vil nok finne dem :rolleyes:

Bestis kommet hjem! Og vært på besøk! ååå, det gjorde godt i sjelen. Bare ligge i hver sin del av sofaen, stirre på tv-en og bare-eksistere-trenger-ikke-si-så-mye-hele-tiden. <3 <3 :love: Over to måneder siden sist, så! Påfyll av sjelekos. Enda i ketose, godt er det. Hilsen Prutti (fordypt i Isfolket i solværet - vel og merke innendørs) + ( ;) )

MariaB
01-08-11, 21:18
Gubbevares, her er man uten forum i to dager, og så er det 3-4 nye sider! Skravlehøner! :p

Bente: For et fantastisk resultat i ferien!! :heia:

Her er det tilbake på vann(fett)vogna igjen idag, og det føles veldig godt altså! Feriens utskeielser har resultert i 1 kg opp, men siden jeg håper det bare er vann, så slipper jeg kanskje å endre tickeren?! *blafrer med øynene*
;)
Ellers er det travle dager for tiden altså...har knapt tid å sette meg ned med dataen, men jeg skal være flink med maten altså!

Rikkemor: God tur hjem!

Dollsine
01-08-11, 21:26
Dollsine: Skal bare være hjemme de to ukene, så er ikke sikker på om det blir så mye sol på meg akkurat - foreløpig har det i alle fall vært litt vel typisk vestlandssommer...:rolleyes:
Ehm...kremt...*pinlig* Det var Sanna som skulle til Kypros....
Men du kan gjerne slenge deg med; unner deg og sol og varme jeg:p

Kan ikke være borte fra denne tråden vet du Maria; her henger en jo etter bare etter noen timer borte fra dataen:D. Herlig!

Jeg liker å gå jeg, men driver i grunnen ikke med noe annen form for trim. Eller...jeg trener i treningsstudio med fokus på nedre del av kroppen, dvs knær. Når jeg husker å dra dit *ler*. Jeg bruker å høre på musikk, radio eller lydbok når jeg går og da storkoser jeg meg. Anbefales!

bente1
01-08-11, 21:43
Godt magen og stumpen er bedre kjære Pruttilutten - og kjekt å høre at du har kost deg sammen med bestisen:)

MariaB - velkommen tilbake på fettvogna:D - du kommer nok til å synes det er deilig å være i ketose igjen - og en kg vann er nok borte kjapt som bare det;)

Dollsine - jeg henger meg mer enn gjerne med Sanna jeg.....:D Flere som blir med??? Kanskje mannen hennes ikke blir så happy da om vi krasher ferien deres....
Av trim foretrekker jeg dansingern - men det blir lite av det om sommeren, starter opp igjen når skolen starter, gleder meg til det, ja:)

Sanna 1
01-08-11, 21:58
Dollsine - jeg henger meg mer enn gjerne med Sanna jeg.....:D Flere som blir med??? Kanskje mannen hennes ikke blir så happy da om vi krasher ferien deres....Han ville blitt glad til han, for da slapp han ligge på stranda.
Og han kunne heller sitte på en taverna med ølet sitt.

Dollsine
01-08-11, 21:59
Jeg henger meg mer enn gjerne med Sanna jeg.....:D Flere som blir med??? Kanskje mannen hennes ikke blir så happy da om vi krasher ferien deres....
Hvilken mann ønsker ikke å være sammen med mange flotte damer som svermer rundt ham dagen lang?? Tenker vi slenger oss med alle mann jeg!
Sommer, sol, skravvel og varme - her kommer vi. Prutti: mørke solbriller til å stenge ut lyset, masse isbiter og parasoll er tingen for deg. Tenk hvor kjekt det ville vært!

MariaB
01-08-11, 22:13
Blir gjerne med til syden jeg! :D Halleluja, det hadde vært deilig!

Mmm..en liten anbefaling; Kavlis osteskiver med f.eks bacon eller jalapeno smak, sprøstekt i ovnen blir nyyyydelige knekkebrød!

Pruttilutt
01-08-11, 22:18
Hahaha! Der strakk jeg litt på smilebåndet, gitt ;) Men synes vittelig vi skulle iført oss de kuleste bikiniene ever og dansa alle sammen på stranda, bare så valker, overflødig hud og det som verre er blendet alle ;) Wuh!
Kald is-te, solbriller og musikk på ørene - sammen med dere! I'm in!

Pruttilutt
01-08-11, 22:22
Blir gjerne med til syden jeg! :D Halleluja, det hadde vært deilig!

Mmm..en liten anbefaling; Kavlis osteskiver med f.eks bacon eller jalapeno smak, sprøstekt i ovnen blir nyyyydelige knekkebrød!

Bruker de til pizzabunn jeg. Blir 8 små-pizzaer av det i min ovn (hybel).
Stekes på 200 grader i cirka 12 minutter, ta de ut, snu dem, hell på ferdigstekt kjøttdeig med alt du ønsker på av tilbehør porsjonsvis, ost på toppen og 7-9 minutter til i ovnen. Jummi! Frokost, lunsj, middag, kvelds...

MariaB
01-08-11, 22:23
Bruker de til pizzabunn jeg. Blir 8 små-pizzaer av det i min ovn (hybel).
Stekes på 200 grader i cirka 12 minutter, ta de ut, snu dem, hell på ferdigstekt kjøttdeig med alt du ønsker på av tilbehør porsjonsvis, ost på toppen og 7-9 minutter til i ovnen. Jummi! Frokost, lunsj, middag, kvelds...

nam nam nam! :sikle:

bente1
01-08-11, 22:26
Hahaha! Der strakk jeg litt på smilebåndet, gitt ;) Men synes vittelig vi skulle iført oss de kuleste bikiniene ever og dansa alle sammen på stranda, bare så valker, overflødig hud og det som verre er blendet alle ;) Wuh!
Kald is-te, solbriller og musikk på ørene - sammen med dere! I'm in!
Hihihi - synes jeg ser oss:D Men guuuud - jeg er overbevist om at jeg ville kost meg i hjel sammen med dere skjønne damer:love:

Dollsine
01-08-11, 22:46
Men synes vittelig vi skulle iført oss de kuleste bikiniene ever og dansa alle sammen på stranda, bare så valker, overflødig hud og det som verre er blendet alle ;) Wuh!
Hvem har valker?? Ingen av oss vel? Er dere som meg? Jeg har airbag jeg:p Og forresten så er den der for å skjule sixpacken under. Er jo redd andre blir misunnelige når de ser den må vite:D:D
Og siden magen hindrer meg å se nedover lårene uten at jeg må bøye meg, så velger jeg å ikke se dem. Ute av syne = ute av sinn. Altså har jeg ingen valker, kun en skjult sixpack :cool: Syden here I come!

Fra spøk til alvor: man kan ikke la seg hindre av kroppen! Husk skjønnheten kommer innenfra!

Sånn sett sies Brasil å være glimrende for damer med litt underlig og utoverkroppsfasong: der er det helt ok og naturlig for ALLE uansett fasong mv å rusle i bikini. Der skulle man ha vært.....

bente1
01-08-11, 23:28
Hvem har valker?? Ingen av oss vel? Er dere som meg? Jeg har airbag jeg:p Og forresten så er den der for å skjule sixpacken under. Er jo redd andre blir misunnelige når de ser den må vite:D:D
Og siden magen hindrer meg å se nedover lårene uten at jeg må bøye meg, så velger jeg å ikke se dem. Ute av syne = ute av sinn. Altså har jeg ingen valker, kun en skjult sixpack :cool: Syden here I come!

Hahaha airbag for å sjule sixpacken - det uttrykket er herved innført permanent i min ordbok. Herlig!:p

Nå er det nattatid her -Sove godt alle samme - vi får drømme oss til Kypros med Sanna for å shake på airbagene våre:sove:

Pruttilutt
01-08-11, 23:45
Nynner på (shake-shake-shake, shake-shake-shake) shake your airbag, shake your airbag ;)

Rikkem0r
02-08-11, 07:12
Gooood morgen=) Og denne er god jah! :D Ikke så mange timenen igjen nå *floppfloppflopp* :p

Pruttilutt
02-08-11, 08:59
God morgen! :D
Forferdelig sol i dag, sovna ti over fire i natt og jeg må presse meg ut av mitt lune hi for å dra på.......NAV. Burde bli verdt det.
Hmm. Kanskje jeg skal ta en kjole på...
Jeg er sulteeeeeeeeeen! Og veie-meg-behovet kicker inn.
Blir en bra dag i dag, har jeg bestemt.

Smaskismaski :)

MariaB
02-08-11, 09:07
God morgen!

Rikkemor: God tur hjem! I morgen er det min tur å sende mannen bort i to uker....

En snikveiing i dag viste før-ferie vekt, guuud så digg! :D Deilig å være tilbake i lavkarbotralten :ja:

Et spørsmål: Hva er egentlig forskjellen på ketolyse og lchf?

bente1
02-08-11, 09:08
Godmorgen alle sammen - bare en kjapp tur innom for å ønske alle en god dag:D

Lykke til på NAV, Pruttilutt og god tur hjem RikkemOr!

Har hatt en lang samtale med en kollega som er nær familie med en jente som overlevde Utøya og en som døde og som har brukt de siste dagene på å prøve å hjelpe og snakke med familien. Er rystet langt inn i sjelen av historiene hun akkurat fortalte..... Sender mine tanker til alle andre berørte!

bente1
02-08-11, 09:14
God morgen!

Rikkemor: God tur hjem! I morgen er det min tur å sende mannen bort i to uker....

En snikveiing i dag viste før-ferie vekt, guuud så digg! :D Deilig å være tilbake i lavkarbotralten :ja:

Et spørsmål: Hva er egentlig forskjellen på ketolyse og lchf?

Grattis, Maria, så kjekt -ja, er ikke dette kostholdet deilig:)

Ketolyse er vel bare en form for LCHF, der vi ligger så lavt på karbene at kroppen konstant er i ketose. Litt mer generell LCHF ligger man litt høyere, Annika Dalquist, som er en av forkjemperene for LCHF i Sverige anbefaler generelt 20-60g pr dag, hun mener om man spiser så lavt kan man spise så mye naturlig fatt som man vil. -Men det er jo veldig mange ulike retninger.....

MariaB
02-08-11, 09:18
Grattis, Maria, så kjekt -ja, er ikke dette kostholdet deilig:)

Ketolyse er vel bare en form for LCHF, der vi ligger så lavt på karbene at kroppen konstant er i ketose. Litt mer generell LCHF ligger man litt høyere, Annika Dalquist, som er en av forkjemperene for LCHF i Sverige anbefaler generelt 20-60g pr dag, hun mener om man spiser så lavt kan man spise så mye naturlig fatt som man vil. -Men det er jo veldig mange ulike retninger.....

Ok, kanskje jeg skal lese meg litt opp! Jeg merker igrunn ikke noe forskjell på vektnedgangen om jeg er i ketose eller ei, så lenge jeg lever nogelunde streng lavkarbo. Lurer derfor på å være litt mindre rigid. Spørsmålet er jo da om man opplever denne fantastiske metthetsfølelsen som ketosen gir? :confused: Jaja, jeg spiser iallefall ketolysebasert enn så lenge ;)

Appelsinpiken
02-08-11, 11:30
God morgen!

I dag blir min andre første dag på lavkarbo. Starter dagen med omelett med fløte, bacon og tre cherrytomater. Maten i dag blir ikke noe problem. Er enten hjemme, eller hos kjæresten. Blir et par timer på jobb, men ikke så lenge at det er snakk om lunsjpause.
Men gruer meg skikkelig til i morgen. Ser for meg hodepine, kvalme osv, og det eneste jeg ahr lyst på til lunsj blir sikkert brødskive med sjokoladepålegg... Har forsåvidt tenkt til å ha noen dagers innkjøring før jeg kjører full ketolyse, så kanskje jeg gjør det "enkelt" i morgen, og spiser ketolyse hele dagen minus lunsj, og heller velger de mer riktige påleggstypene...
Så får jeg noen dager på meg til å vende meg til lavkarbo igjen, og jeg slipper å planlegge så mye til i morgen (den planlegginga må være ferdig om to timer, for da drar jeg hjemmefra...).

Memo to self: Kjøp kremfløte. Smaker bedre i omeletten. Ignorer hva pappa har satt i kjøleskapet.

bente1
02-08-11, 11:44
God morgen!

I dag blir min andre første dag på lavkarbo. Starter dagen med omelett med fløte, bacon og tre cherrytomater. Maten i dag blir ikke noe problem. Er enten hjemme, eller hos kjæresten. Blir et par timer på jobb, men ikke så lenge at det er snakk om lunsjpause.
Men gruer meg skikkelig til i morgen. Ser for meg hodepine, kvalme osv, og det eneste jeg ahr lyst på til lunsj blir sikkert brødskive med sjokoladepålegg... Har forsåvidt tenkt til å ha noen dagers innkjøring før jeg kjører full ketolyse, så kanskje jeg gjør det "enkelt" i morgen, og spiser ketolyse hele dagen minus lunsj, og heller velger de mer riktige påleggstypene...
Så får jeg noen dager på meg til å vende meg til lavkarbo igjen, og jeg slipper å planlegge så mye til i morgen (den planlegginga må være ferdig om to timer, for da drar jeg hjemmefra...).

Memo to self: Kjøp kremfløte. Smaker bedre i omeletten. Ignorer hva pappa har satt i kjøleskapet.

Lite tips: Kokosbrødet Dollsine sendte link til forrige uke smakte veldig godt!!! Jeg lagde hjemmelaget sjokoladepålegg med hjemmelaget sjokolade (kan sikkert bruke sukkerfri sjokolade isteden), fløte, mandelmel og cocosa og søtning som jeg hadde på det brødet. Bedre enn vanlig brød med sjokoladepålegg altså!!!! ;) Greit å finne gode alternativer når det er noe man har veldig lyst på!

bente1
02-08-11, 18:27
I dag gjorde jeg et nytt bakeforsøk og det var så velykket at jeg må dele oppskriften med dere. Tok utgangspunkt i mandelmuffinsene, kokosbrødet og en frøbrød oppskrift jeg fant og tilpasset til et Mandel-Kokos brød. Det ble fantastisk godt om jeg skal si det selv. Har akkurat spist ett par skiver mens det var lunkent med smør som smeltet på brødet og ost på. Mmmmmmm:sikle:
Totalt inneholder brødet 12g karber, 84% fett, 14% protein, 2% karb. -Men dette er avhengig av hvilket mandelmel dere bruker - jeg kjøper mandelmel fra Atco på helsekost, da jeg har funnet ut at det har minst karber og mest fett.:)

Jeg bruker 1,5 l form, skal dere bruke 2l brødform, så bruk 1,5x oppskriften, dobbel oppskrift vil bli for stor, da denne nesten fyller en 1,5l form helt.

Må skynde meg å fryse ned en del av det, hvis ikke spiser jeg det opp altfor fort....;)

Mandel og kokosbrød
-4 egg
- 1/2 boks seterrømme
- 1 ss smeltet smør
- 1 dl fløte
- 20 g valnøtter, grovt hakket
- 60 g kokosmel
- 75 g mandelmel
- litt salt
- 1 ss fiberhusk
- 2ts bakepulver

1. Visp egg til eggedosis
2. Ha rømme, fløte og smeltet smør i eggedosisen
3. Bland det tørre og ha i det våte,
det blir en ganske tjukk masse.
4. Fyll i 1,5l form, bakepapirskledd
5. Stekes på 175 grader i ca 40 min.

Rikkem0r
02-08-11, 19:13
Det brødet tror jeg at jeg skal prøve når kokosmelet kommer i posten :ja: Sååå deilig å komme hjem asså! :D Koselig med litt sommer her og =) Selv om det hadde vært greit om det var litt kaldere enn 32 grader her inne... SVETT! :D Spist osteknekkis med gräddost og strandamør nå og koser meg med fløtekaffe :sikle: Har savna det litt ja=) Kanskje det blir latte til kvelds?=) Er nok ikke i ketose ikveld tror jeg... Måtte ha meg en iskald carlsberg sammen med de andre når vi landa i Florø :p Kjøpt med bringebær også, så blir nok en smoothie enten ikveld eller imorgen=) Var nesten litt vanskelig å handle istad.. Er jo ikke vandt med å tenke sånn i butikken lenger, alt har jo vært ferdig servert :p Nå får jeg etterhvert besøk av nabo og da ska vi se på nye Beverly Hills :ja: For ei venninne av meg har sagt at det MÅ jeg bare se! =)

bente1
02-08-11, 19:18
Det brødet tror jeg at jeg skal prøve når kokosmelet kommer i posten :ja: Sååå deilig å komme hjem asså! :D Koselig med litt sommer her og =) Selv om det hadde vært greit om det var litt kaldere enn 32 grader her inne... SVETT! :D Spist osteknekkis med gräddost og strandamør nå og koser meg med fløtekaffe :sikle: Har savna det litt ja=) Kanskje det blir latte til kvelds?=) Er nok ikke i ketose ikveld tror jeg... Måtte ha meg en iskald carlsberg sammen med de andre når vi landa i Florø :p Kjøpt med bringebær også, så blir nok en smoothie enten ikveld eller imorgen=) Var nesten litt vanskelig å handle istad.. Er jo ikke vandt med å tenke sånn i butikken lenger, alt har jo vært ferdig servert :p Nå får jeg etterhvert besøk av nabo og da ska vi se på nye Beverly Hills :ja: For ei venninne av meg har sagt at det MÅ jeg bare se! =)

Velkommen hjem, RikkemOr! Kos deg masse hjemme ikveld:)

MariaB
02-08-11, 20:19
Mm...det brødet hørtes godt ut! Kanskje jeg skal teste det om jeg får bakeånden over meg ;)
Noen som har prøvd ferdige lavkarbobrød fra butikken? Eller er disse alt for karborike på ketolyse?
Hører mange snakker om lavkarbo brød, men jeg har ikke funnet noen på butikken...

Mamma og pappa har vært i sverige, og de hadde kjøpt gave til meg; mørk 70% sjokolade delt opp i 10 grams porsjonsbiter. Kun 3 karber i hver bit! Absolutt lovlig til kaffen nå og da! :ja: Mener jeg har sett noe lignende her hjemme også.
Fikk itillegg smake 85% sjokolade, men den ble for bitter for min del altså :p

MariaB
02-08-11, 20:20
Og velkommen hjem Rikkemor!! Tipper den carlsbergen var heeelt nydelig! :D

Sanna 1
02-08-11, 20:30
Er det noen av dere som har prøvd å legge inn en oppskrift på Diett.no i det siste ?
Helt umulig, for meg iallefall.... Irriterende, siden jeg prøver å være nøye med dagboken for tiden.

bente1
02-08-11, 20:51
Er det noen av dere som har prøvd å legge inn en oppskrift på Diett.no i det siste ?
Helt umulig, for meg iallefall.... Irriterende, siden jeg prøver å være nøye med dagboken for tiden.

Jeg prøvde da jeg lagde brødet mitt, og det funket helt fint for meg, Sanna.

Rikkem0r
02-08-11, 20:52
Og velkommen hjem Rikkemor!! Tipper den carlsbergen var heeelt nydelig! :D

Takk for det=) Ja, heeeelt fantastisk :D:D:D Og vel verdt de ekstra karbene en sjelden gang :ja:

Sanna 1
02-08-11, 21:18
Jeg prøvde da jeg lagde brødet mitt, og det funket helt fint for meg, Sanna.

Søren, jeg prøvde å legge inn en oppskrift nå i sta. Men det gikk ikke å skrive inn verken mengde eller matvare.....

Dollsine
02-08-11, 21:57
Heisann. Velkommen på land igjen Rikkemor. Så bra du har fått til et godt brød Bente. Og Maria: supert hvis du deler det du finner om lchf og ketolyse. Prutti: er du hos Nav ennå? Eller driver du og snoker etter vekter i buskene? Håper ikke noe av det! Appelsinpiken er tilbake og, trivsel!

Jeg er på en liten snurr i kveld - 2 glass vin fikset det lett!

bente1
02-08-11, 22:11
Jeg er på en liten snurr i kveld - 2 glass vin fikset det lett!

Hehehe - skal ikke så mye til i ketose;) Kos deg med vinen Dollsine-mor:)

Pruttilutt
02-08-11, 22:16
Aftes!
NAV gikk OK, vektnekt gikk OK- enda jeg var på besøk hos vektinnehaveren. Jeg ble litt trassig når jeg var der, så jeg uhemmet kasta meg over godisskåla som jeg vet så meeeeget godt hvor er plassert til enhver tid. (Hun er godt over 130 kg..., eieren av skåla, altså). Testa i stad; enda i ketose.
Skal spise litt igjen og teste etterpå. Hvis det er tilfelle at jeg kan øke karbene så innigranskauen, så sliter jeg. For da ryker alle grenser. :o

Ellers; sov lite i natt, så jeg sovna på sofaen. Blir kanskje deltidsmamma for 2,5 år gammel dachs som får sitt siste kull nå i høst. Altså, reservemamma uten rettigheter (og utgifter til forsikring, veterenær osv). Blir spennende å se hva jeg og kenneldama kommer fram til. Skulle få være med dem (familien, hundene og valpene) så mye jeg ville. Det er bra for psyken og for ensomheten.

Ellers: Fire kokoslapper igjen. De skal innhugges right away.

Dollsine: Jeg kommer! Vin i glasset <3
Bente: Brødoppskriften så spennende ut. Hmm. Kanskje noe jeg kan begi meg ut på i morgen. :rolleyes:
Rikke: Den øl'a fortjente du. Dét kan du fortelle samvittigheten hvis den slår inn. :D
Maria: Genialt med slike gaver. Mor og far er i Sverige nå og har lovt meg ost, bacon og snus. Fnis. Hvilken sjokolade er det, forresten?

:klem:

bente1
02-08-11, 22:36
Aftes!
Jeg ble litt trassig når jeg var der, så jeg uhemmet kasta meg over godisskåla som jeg vet så meeeeget godt hvor er plassert til enhver tid. (Hun er godt over 130 kg..., eieren av skåla, altså). Testa i stad; enda i ketose.
Skal spise litt igjen og teste etterpå. Hvis det er tilfelle at jeg kan øke karbene så innigranskauen, så sliter jeg. For da ryker alle grenser. :o

Blir kanskje deltidsmamma for 2,5 år gammel dachs som får sitt siste kull nå i høst. Altså, reservemamma uten rettigheter (og utgifter til forsikring, veterenær osv). Blir spennende å se hva jeg og kenneldama kommer fram til. Skulle få være med dem (familien, hundene og valpene) så mye jeg ville. Det er bra for psyken og for ensomheten.

Deilig hvis du kan spise en del ekstra og likevel være i ketose da - skal veldig lite til for meg altså - litt for mye tomater en dag så detter jeg ut...:(

Såååå koselig om du blir reservemamma for en liten dachs da.:love: Så koselig med hunder, de er så utrolig hengivende. Datteren min har dessverre pelsdyrallergi, så vi har aldri kunnet ha hund, men jeg vokste opp med hund. Håper dere finner en avtale, hadde vært koselig for deg:)

Pruttilutt
02-08-11, 22:51
...spesielt når jeg fikk mens igjen i dag.

Mamma har aldri vært interessert i hund, så nå ønsker jeg prøve selv. Synes det er greit å starte på en mild og trygg måte med kennelmamma i bakhånd. :)

MariaB
03-08-11, 07:46
Prutti: Husker ikke navnet men den ligner veldig på den som Freia har, så det er antagligvis et søstermerke :ja: Hvordan gikk de når du testet senere? Mine utskeielser vises nemlig gjerne et døgn etterpå...Håper det gikk bra!

Dollsine: Jeg blir egentlig på en snurr av to glass vin uansett jeg :p hihi Har ikke gjort noen research ennå, vet ikke helt om tiden strekker til!

Da er min kjære sendt offshore og jeg er hjemme alene med to små. Det går nok fint, men det er alltid litt slitsomt til å begynne med :)
Frokost bestående av to kokte egg og litt brie rullet inn i spekeskinke er fortært, og nå nyter jeg fløtekaffen min! :D
Uff, skal i barnebursdag i dag og jeg regner ikke med særlig ketolysevennlig kost....får prøve å spise litt på forhånd!

bente1
03-08-11, 07:53
Godmorgen alle sammen, håper alle får en god dag:)

MariaB: spis deg god og mett på fet mat på forhånd, det syns jeg alltid hjelper veldig, og hvis du skal ta noe, så ta bare en pølse eller noe slikt- det er i alle fall ikke så ille som alle søtsakene. Masse lykke til - både på bursdagen og alene med to små:)

Sanna 1
03-08-11, 07:53
Bare kort innpå før jeg spurter til jobb... Spurter og spurter, - på 4 hjul da !
Vekta står på vent. Ser ikke ut til at den stabile vekta vil ned de siste 2 kg. Dritt au...

MariaB
03-08-11, 08:15
Bente: Ja, det hjelper! Dessuten regner jeg med at vi er så opptatt med ungene at ingen kommer til å merke om jeg spiser kake eller ikke :p

Sanna: Ha en fin dag på jobb! Du skal se det løsner etterhvert! ;)

Rikkem0r
03-08-11, 10:00
Nå må jeg syte litt.. Begynner å bli litt frustrert jeg, over at både vekt og mål står bom stille når jeg liksom føler meg ganske flink... Gikk ikke ut av ketose på den ølen igår heller.. Lurer på om det kan være noe med at jeg fikk litt sånn søt-avhengighet nesten ute på jobb.. Har jo bare gått i te med suketter da, men det kan jo være at det ødelegger? Hvis ikke må jeg kanskje begynne å luke ut enten andre partystoppere eller meieriprodukter eller se på kalorier... Prøver å tenke tilbake og har igrunn ikke spist mye meieriprodukter på jobb men... Har jo spist litt "friere" lavkarbo enn etter boka til Torkil såklart, en liten bit melon innimellom og en fiberrik eller "hjemmelaga" knekkis noen av dagene... BAH... Får vel gi det litt tid nå å komme inn i rutiner igjen her hjemme og se hvordan det blir da.....:cool:

MariaB
03-08-11, 10:03
Har du verken gått opp eller ned, Rikkemor?
Ikke godt å si hva det kan være. Noen vil vel anbefale å øke på fett, andre redusere. Hvordan ser en typisk dag ut for deg?

Rikkem0r
03-08-11, 10:12
Har du verken gått opp eller ned, Rikkemor?
Ikke godt å si hva det kan være. Noen vil vel anbefale å øke på fett, andre redusere. Hvordan ser en typisk dag ut for deg?

Nope... Akkurat samme som når jeg dro på jobb... Hmmm, ja si det... Husker jo nesten ikke en typisk dag selv lengre :confused:
Men 2ss udos og 2 ss cocosa morgen og kveld(så tror jeg ligger ganske greit ann på fettet pga det i tillegg til maten).
En typisk dag på jobb har vært 2 ss cocosa og udos og 2 egg med majjo til frokost. Salat med agurk, tomat og fetaost pluss rødvinspølse eller kjøttrester fra middagen med grønnsaker ved siden av til lunsj. Mellommåltid med 2 egg med majjo kl.3 og middagen 2ss udos og cocosa og enten kjøtt eller fisk, med grønnsaker og bittelitt saus til middag(når jeg spiser fisk er det sånn agurksalat eller raspa gulrot som jeg har tatt litt av ved siden av også... Noen ting har jo vært sånn, hmmmm panert? er det det det heter? kanskje 4 dager eller no, fordi det har vært det beste alternativet... Når det har vært fisk som har vært sånn så har jeg et lass med remulade på også... En vanlig dag her hjemme må jeg nesten komme litt inn i igjen før jeg kan forklare... Noen ganger (si 2-3ganger har jeg tatt en bit piel de sapo melon og kanskje 4 ganger en fiberrik og 2 ganger hjemmelaga knekkis sammen med egga til frokost og putta på salami)

Rikkem0r
03-08-11, 10:14
Måtte endre litt på forrige når jeg fikk lest over ;)

MariaB
03-08-11, 10:18
Synes jo det ser veldig bra ut jeg! :confused: Kanskje de andre damene har gode råd?

bente1
03-08-11, 10:29
Nå må jeg syte litt.. Begynner å bli litt frustrert jeg, over at både vekt og mål står bom stille når jeg liksom føler meg ganske flink... Gikk ikke ut av ketose på den ølen igår heller.. Lurer på om det kan være noe med at jeg fikk litt sånn søt-avhengighet nesten ute på jobb.. Har jo bare gått i te med suketter da, men det kan jo være at det ødelegger? Hvis ikke må jeg kanskje begynne å luke ut enten andre partystoppere eller meieriprodukter eller se på kalorier... Prøver å tenke tilbake og har igrunn ikke spist mye meieriprodukter på jobb men... Har jo spist litt "friere" lavkarbo enn etter boka til Torkil såklart, en liten bit melon innimellom og en fiberrik eller "hjemmelaga" knekkis noen av dagene... BAH... Får vel gi det litt tid nå å komme inn i rutiner igjen her hjemme og se hvordan det blir da.....:cool:

Uff, så kiipt - du som har vært så flink der ute!!:klem:

Jeg tror det er veldig individuelt hva som hjelper og ikke hjelper i en sånn situasjon, så jeg kan bare snakke for meg selv. Personlig hadde jeg en periode i mai der jeg tillot meg selv litt mer så lenge jeg holdt meg i ketose. Da gikk jeg ikke ned ett eneste gram. Etter at jeg har strammet inn og lever strikt etter boka - kanskje enda litt striktere enn boka, har jeg gått ned jevnt og trutt hver eneste veiing. Det jeg da passer på er at jeg får stort sett kun karber fra grønnsaker og melkeprodukter, jeg ser på bær og nøtter som kos av og til. Absolutt max 15g, helst ned mot 10-12 g om dagen. Passer også på proteinene, helst under 70g de fleste dager, samt å få i meg nok fett til hvert måltid, må jeg ha et mellommåltid, er det alltid noe fett som har ingen eller minimalt med karber (cocosa, ost e.l.).:)
Det er ikke sikkert det samme hjelper alle andre selv om det hjelper meg, men jeg tror nok i alle fall jeg ville fulgt boka mer strikt en periode og unngå alle utskjeielser, før du begynner å teste alle mulige partystoppere. Testing av partystoppere kan fort bli en stressfaktor, er jo veldig vanskelig å vite hva som virker for hvem og hvor lenge en skal teste før en kan dra en konklusjon.....:rolleyes:

Rikkem0r
03-08-11, 10:50
Uff, så kiipt - du som har vært så flink der ute!!:klem:

Jeg tror det er veldig individuelt hva som hjelper og ikke hjelper i en sånn situasjon, så jeg kan bare snakke for meg selv. Personlig hadde jeg en periode i mai der jeg tillot meg selv litt mer så lenge jeg holdt meg i ketose. Da gikk jeg ikke ned ett eneste gram. Etter at jeg har strammet inn og lever strikt etter boka - kanskje enda litt striktere enn boka, har jeg gått ned jevnt og trutt hver eneste veiing. Det jeg da passer på er at jeg får stort sett kun karber fra grønnsaker og melkeprodukter, jeg ser på bær og nøtter som kos av og til. Absolutt max 15g, helst ned mot 10-12 g om dagen. Passer også på proteinene, helst under 70g de fleste dager, samt å få i meg nok fett til hvert måltid, må jeg ha et mellommåltid, er det alltid noe fett som har ingen eller minimalt med karber (cocosa, ost e.l.).:)
Det er ikke sikkert det samme hjelper alle andre selv om det hjelper meg, men jeg tror nok i alle fall jeg ville fulgt boka mer strikt en periode og unngå alle utskjeielser, før du begynner å teste alle mulige partystoppere. Testing av partystoppere kan fort bli en stressfaktor, er jo veldig vanskelig å vite hva som virker for hvem og hvor lenge en skal teste før en kan dra en konklusjon.....:rolleyes:

Nei det er nettopp det... Hvor lenge osv osv... Man må jo bruke en del tid på hver ting ser jeg for meg... Evt leve heeelt rent og tilføre en og en ting igjen... Men ja.. Kanskje jeg skal begynne å veie maten legge inn på diett.no og leve ordentlig "by the book" da.. Jeg har skikkelig lyst å lage sånne muffinser idag kjenner jeg og.. :p Er så kjekt med ting som er ferdiglaga=)

bente1
03-08-11, 11:14
Nei det er nettopp det... Hvor lenge osv osv... Man må jo bruke en del tid på hver ting ser jeg for meg... Evt leve heeelt rent og tilføre en og en ting igjen... Men ja.. Kanskje jeg skal begynne å veie maten legge inn på diett.no og leve ordentlig "by the book" da.. Jeg har skikkelig lyst å lage sånne muffinser idag kjenner jeg og.. :p Er så kjekt med ting som er ferdiglaga=)

Mest mulig rent tror jeg uansett er smart. Rent kjøtt, ren fisk, friske og varierte grønnsaker, alle sauser hjemmelaget m kun stekesky, smør, fløte eller rømme, kun hjemmelagde bakeprodukter, slik at du har 100% kontroll på hva som er i. Jeg tillater meg også hjemmelagde bakeprodukter kun 2-3 dager i uka, da jeg mener de stjeler for mye karber, og jeg tror det beste er at karbene er fra grønnsaker og litt fløte/rømme - de produktene gir oss alle de stoffene som påvirker prosessene i kroppen - bla. fettforbrenningen. Skal du søte noe, bruk sukrin eller stevia som er naturlig og har påvist 0 effekt på blodsukkeret. Minst mulig alkohol da alkohol stopper opp fettforbrenningen...:rolleyes: Det er litt strikst, ja, men for meg fungerer i alle fall dette;)

Rikkem0r
03-08-11, 11:31
Mest mulig rent tror jeg uansett er smart. Rent kjøtt, ren fisk, friske og varierte grønnsaker, alle sauser hjemmelaget m kun stekesky, smør, fløte eller rømme, kun hjemmelagde bakeprodukter, slik at du har 100% kontroll på hva som er i. Jeg tillater meg også hjemmelagde bakeprodukter kun 2-3 dager i uka, da jeg mener de stjeler for mye karber, og jeg tror det beste er at karbene er fra grønnsaker og litt fløte/rømme - de produktene gir oss alle de stoffene som påvirker prosessene i kroppen - bla. fettforbrenningen. Skal du søte noe, bruk sukrin eller stevia som er naturlig og har påvist 0 effekt på blodsukkeret. Minst mulig alkohol da alkohol stopper opp fettforbrenningen...:rolleyes: Det er litt strikst, ja, men for meg fungerer i alle fall dette;)

Ja og jeg føler jo jeg er ganske der til vanlig da.. Når jeg er hjemme liksom.. Men klart det er jo ikke sånn på jobb.. Det vil være litt mel og melk i sauser osv osv... Jeg må nok se litt over hva jeg spise å sånn.. Nå har jeg ikke lyst på mat heller... Kaffe til frokost, jaja fint det.. :rolleyes: Må vel bli bedre tl å variere med forskjellig kjøtt og kanskje lage noe jeg kan fryse ned... Og ja, er veldig klar for at den steviaen skal komme i posten :ja: Så kan jeg bruke det sammen med sukrin når jeg baker istedetfor splenda=)

Rikkem0r
03-08-11, 11:34
Må legge til: Tuuusen takk for tips og svar:klem: Jeg må nok gå litt i tenkeboksen og legge en slagplan... Kanskje lage dags/ukesmeny?

bente1
03-08-11, 11:48
Kanskje lage dags/ukesmeny?

Tror det kan være en god ide å lage en dagsplan enten kvelden før eller om morgenen sammen med morgenkaffe. Jeg var veldig nøye med det en periode og registrerte absolutt alt på diett.no. Men ble litt sliten av det, nå sjekker jeg bare når jeg er usikker eller tar registrering for å sjekke innimellom at det ikke sklir ut. Etter en stund med nøye registrering føler jeg at jeg har fått det veldig inn i fingrene altså, så nå går det av seg selv;).

Rikkem0r
03-08-11, 11:57
Tror det kan være en god ide å lage en dagsplan enten kvelden før eller om morgenen sammen med morgenkaffe. Jeg var veldig nøye med det en periode og registrerte absolutt alt på diett.no. Men ble litt sliten av det, nå sjekker jeg bare når jeg er usikker eller tar registrering for å sjekke innimellom at det ikke sklir ut. Etter en stund med nøye registrering føler jeg at jeg har fått det veldig inn i fingrene altså, så nå går det av seg selv;).

En av de største utfordringene for meg med dagsplan er kanskje at jeg må bli flinkere til å handle :p Jeg er veldig flink til å dra i butikken 1-2 ganger per dag :D En plan har jeg lagt da.. Etterpå blir det cheeseburger med litt rødløk i salatblad som brød ;)

Pruttilutt
03-08-11, 12:08
Jeg mistenker at jeg er i kaloriredusert ketose i og med at jeg har fått i meg så lite mat som jeg får. Jeg må i alle fall spise trippelt av det jeg gjør nå for å komme opp på normal mengde kcal. Mistenker dette siden jeg ikke faller ut av smågodt - altså, at det var såpass lite kcal i dem at det ikke utgjorde særlig.

Slik så det ut i går: (minus godis + en meget merkelig salat på Spar)
Energi: 991 Goal: 2118 Fett: 96.48 Karbohydrat: 3.46 Protein: 27.14
Fra nå av blir det innskrenket med hovedfokus på lapper, eggemelk, smørgrøt og minipizza. :( Opp kcal, opp til mer enn 120 gram fett og resten så lav som mulig. Ja, proteiner rundt 40-50.

Rikkem0r
03-08-11, 12:23
Jeg mistenker at jeg er i kaloriredusert ketose i og med at jeg har fått i meg så lite mat som jeg får. Jeg må i alle fall spise trippelt av det jeg gjør nå for å komme opp på normal mengde kcal. Mistenker dette siden jeg ikke faller ut av smågodt - altså, at det var såpass lite kcal i dem at det ikke utgjorde særlig.

Fra nå av blir det innskrenket med hovedfokus på lapper, eggemelk, smørgrøt og minipizza. :( Opp kcal, opp til mer enn 120 gram fett og resten så lav som mulig. Ja, proteiner rundt 40-50.

Det var ikke mye mat/energi nei.. Ingen matlyst om dagen Prutti? Eggemelk er jo iallefall genialt for å få opp fett da :snill: Sammen med kanskje litt fløte eller cocosa i kaffekoppen hjelper det jo en god del=)

Pruttilutt
03-08-11, 12:28
Det er så varmt ute, og da blir jeg slapp. Og jeg har kjørt døgnrytmen i veggen, så de timene jeg anser det er normalt å lage mat i er fra 13-21. Spiser litt, så er jeg jo mett. Og da holder metthetsfølelsen seg så lenge.

Skal se om jeg tør øke litt. Blir minipizza nå når jeg snart gidder stå opp. Eggekaffe er så mye styr, men cocosa og fløte i kaffen skal gå greit. Grøt til kvelds, kanskje. Den er jo så feit og deilig, atte :sikle:

bente1
03-08-11, 12:28

Å ja, det var veldig lite mat, når du spiser så lite så brennes sikkert alle karbene av så man er i ketose uansett. Er du bare matlei, vennen? Må få i deg litt næring vet du:)

Pruttilutt
03-08-11, 12:39
Ja, er nok litt matlei, tenker jeg. Er nok litt lei generelt. Slitsomt at ketosen gjør hormonene så opprørske. For en uke siden tok mensen endelig!!! slutt etter å mer eller mindre vært kontinuerlig fra 22. juni. Så kom det tilbake i går.
:mad: Legen sier at kroppen må få regulere dette selv, så er lite man kan gjøre foruten trøkke inn mer hormoner, og tro meg.... det er ikke et herlig syn. Jeg blir grim. :D

Nei, nå er jeg halvveis oppe. Oppvask først, så får jeg snakke med smaksløkene. :rolleyes:

Rikkem0r
03-08-11, 13:50
Og hva sier smaksløkene dine da Prutti'n?=) Mine, eller hele kroppen min egentlig sier: Blæææææ, neeeeeei, ikke mat - orker ikkeeee! Er nesten litt kvalm liksom.. Og ikke sånn sulten kvalm, sånn kjennes ut som jeg er stinn og har lyst å bare spy opp noe for å lette kroppen kvalm... Jeg ligger rett ut på sofaen - 27 grader både inne og ute! Og ja, det er skyggetemp.. Blir ikke akkurat veldig ivrig på å gjøre noe som helst i den varmen nei... Så jeg drikker vann, ser på tv og suser litt rundt inne på forumet her :rolleyes:

Pruttilutt
03-08-11, 14:02
Kaffe med en dæsj fløte og en ts cocosa. Eggerøre av 3 egg, 40 gram champinjong og litt purre. Masse majones. Vanskelig å beregne. WUH! :p

Men er uvel jeg og. Varmen tar liiiivet mitt altså :cool:

bente1
03-08-11, 14:09
I dag er det varmt og deilig vær i Stavanger også - og da må jeg selvfølgelig sitte her på jobb... Men var tidlig pån i dag, så jeg er ferdig om en time. Da skal jeg møte datteren min - litt shopping og middag ute ett eller annet sted, koselig, gleder meg :)

Jeg blir ikke noe mettere i varmen jeg. Får bare lyst på masse feile ting i tillegg - is, softis, milkshake, brus osv..... Kanskje jeg må lage meg litt lavkarbo is i kveld...... Må lage så lite hver gang, for har ikke fryseplass, og da forsvinnere det jo med en gang - spesielt hvis det kommer noen innom også.... Gleder meg til neste uke, da kommer mitt nye kjøle/fryse skap, så får jeg bedre plass:D

Får gjøre litt mer her før jeg stikker, vi snakkes i kveld. :)

manne
03-08-11, 14:40
Hei... varmen tok meg... :D

Da vi begynte lavkarbo startet vi med 12 lovlige ingredienser; egg, kjøttdeig, ost, skinke, kyllingfilet, laks, brokkoli, blomkål, fløte, cottage cheese, salat og agurk. I tillegg hadde vi smør å steke i. Dette lagde vi mat av de første tre ukene sånn at det ble en pangstart og sånn at søtsug osv forsvant. Det var ingen begrensning på NÅR man kunne spise og hvor MYE man kunne spise. Følte man at man var litt sulten kunne man gå til kjøleskapet og spise litt gulost og skinke eller gomle i seg litt middagsrester osv...

Når skoleferien er over skal vi ta en ny runde med "strikt living" for det er jo ikke tvil om at det har sklidd litt ut i sommer... :cool:

Det kan kanskje se sært ut med kun 12 lovlige ingredienser, men det er utrolig hvor mye man kan lage av de uten å føle at man spiser det samme. :D

Rikkem0r
03-08-11, 15:33
Kose deg masse i byen med dattera Bentemor =) Og Manne, det er ikke bare hos dere det har sklidd litt ut i ferien kan jeg fortelle ;)

Og tilslutt bestemte jeg meg for å spise da, bare for å se om formen kunne bli litt bedre av det.. Og av alle mulige ting så er jeg altså litt sulten NÅ, etter jeg har spist :p Den kroppen er rar asså! Blei en gilde sjefsburger(0,6 pr 100, en burger er 150g) med gräddost på toppen pakka inn i salat med agurk, rødløk og litt dressing inni=) Smakte bra det... Men nå er jeg nesten på nippet til å lage en til liksom :eek:

Sanna 1
03-08-11, 16:14
Nope... Akkurat samme som når jeg dro på jobb... Hmmm, ja si det... Husker jo nesten ikke en typisk dag selv lengre :confused:
Men 2ss udos og 2 ss cocosa morgen og kveld(så tror jeg ligger ganske greit ann på fettet pga det i tillegg til maten).
En typisk dag på jobb har vært 2 ss cocosa og udos og 2 egg med majjo til frokost. Salat med agurk, tomat og fetaost pluss rødvinspølse eller kjøttrester fra middagen med grønnsaker ved siden av til lunsj. Mellommåltid med 2 egg med majjo kl.3 og middagen 2ss udos og cocosa og enten kjøtt eller fisk, med grønnsaker og bittelitt saus til middag(når jeg spiser fisk er det sånn agurksalat eller raspa gulrot som jeg har tatt litt av ved siden av også... Noen ting har jo vært sånn, hmmmm panert? er det det det heter? kanskje 4 dager eller no, fordi det har vært det beste alternativet... Når det har vært fisk som har vært sånn så har jeg et lass med remulade på også... En vanlig dag her hjemme må jeg nesten komme litt inn i igjen før jeg kan forklare... Noen ganger (si 2-3ganger har jeg tatt en bit piel de sapo melon og kanskje 4 ganger en fiberrik og 2 ganger hjemmelaga knekkis sammen med egga til frokost og putta på salami)

Den agurksalaten kan det være mye karbohydrater i , samme med gulrøtter, - og panering er vel bannlyst. Mange av remuladene er veldig karborike. Kanskje du har fått for mye karbohydrater rett og slett. Men det er jo vanskelig å si, når en ikke vet hvor mye du har spist av dette.

Pruttilutt
03-08-11, 16:54
Rikke: Da steker du en til. ;)

Rikkem0r
03-08-11, 18:26
Den agurksalaten kan det være mye karbohydrater i , samme med gulrøtter, - og panering er vel bannlyst. Mange av remuladene er veldig karborike. Kanskje du har fått for mye karbohydrater rett og slett. Men det er jo vanskelig å si, når en ikke vet hvor mye du har spist av dette.

Ja vet det er noen sånne "feller" inni der.. Der er vel ofte både eddik, og sukker i sånn er det ikke det a? Derfor har jeg jo, noen dager spesiellt, blitt veldig overraska når jeg har vært i ketose på kvelden.. Jeg har jo aldri testet egne grenser for ketose, så det kan godt være jeg har forholdsvis høy toleranse før jeg detter ut? Den remulden tipper jeg er sånn vanlig mills som de spar ut av en bøtte.. Forundrer med hvertfall hvis de lager den selv....

Rikke: Da steker du en til. ;)

Blei kvalm igjen etter noen minutter så endte med at jeg la meg til å sove på sofaen for å slippe å være kvalm :p Så nå er jeg her da, suuupertrøtt i trynet :D

Rikkem0r
03-08-11, 19:15
Aaaah, jeg er så kvalm...! Noen som har tips?

Pruttilutt
03-08-11, 19:25
Omgangssjuka? Få i deg noe salt. Durp. Salt potetgull hjelper kanskje ikke. :p
hm

Sanna 1
03-08-11, 19:25
Aaaah, jeg er så kvalm...! Noen som har tips?

Jeg tygger alltid på litt ingefærrot, eller rasper litt oppi litt vann. Sterkt , men virkningsfullt.

bente1
03-08-11, 20:13
Da var jeg hjemme igjen etter noen koselige timer sammen med min skjønne datter:love:

Vi var ute og spiste, jeg ba om bakt torsk m smørsaus uten poteter m ekstra grønnsaker. Og for første gang når jeg har spist ute her i Stavanger fikk jeg faktisk en stor porson med grønnsaker til og ble mett av det jeg spiste. Kanskje noe av den positive omtalen som har vært av lavkarbo i det siste faktisk gir litt ny holdning rundt omkring?;)

Datteren min har forresten kuttet drastisk ned på karbene også. Hun er slank og flott, så hun trenger ikke gå ned i vekt, men hun sier hun både liker maten jeg lager så godt og også at hun ser på alle forandringene med meg at dette helt klart er sundt.:) Så hun baker nå både knekkebrød og muffins jeg har gitt henne oppskrift på, lager eget tacokrydder og spiser mer grønnsaker og fett istedenfor brød, pasts og ris. Ekstra motivasjonsfaktor at man ser man kan ha positiv innflytelse på valgene barna tar, altså;)

Rikkemor: Håper du ikke er på vei å bli syk.:klem: Farris eller Pepsi max er ok å drikke når en er uggen i magen, synes jeg, noe salt å spise er også bra - litt nøtter eller baconcrisp kanskje?

Rikkem0r
04-08-11, 00:17
Prutti: Du vil ikke tro hvor lyst jeg hadde på Ritz-kjeks som salt for å hjelpe meg! Meeeen så var det det der med hvor godt alternativ det er liksom :p
Sanna: Hmm, ingefærrot har jeg aldri smakt tror jeg :confused: Men funker det asså? Da vet jeg hva jeg kan prøve neste gang :ja:
Bente: Jepp, pepsimax fra kiwi redda meg :snill: Tenkte tilbake på at jeg alltid fikk cola og pottis når jeg var kvalm i mine yngre dager, så da var jo maxen verdt forsøket i allefall=) Og sååå glad jeg blei når det funka!=) ( Placebo? I don't care!=D) Så spiste jeg et par lapper jeg laga for de blir ganske salte i alt smøret.. Men det må jo være første gang de har vært litt kvalmende og jeg ikke har pressa innpå alle :D Heldigvis mye bedre nå.. Litt vondt i hodet enda, men det er heeeelt greit i forhold til å være så kvalm =) Nok en kveld har jeg hatt "serie-kveld" med nabo=) Liker den nye Beverly Hills serien asså=) Og sååå kjekt at han har kjøpt sesong 1+2 :D Akkurat når jeg begynte å bli piggere av maxen satt han å trykte i seg EN HEL BIG ONE, det så ubeskrivelig digg ut akkurat da... Men viljestyrken er en ting som blir sterkere og sterkere heldigvis=) Nå skal jeg ta kvelden... Håper alle får en fin natt og sover godt :sove: Masse nattaklemmer fra meg=)

Dollsine
04-08-11, 00:32
Hei. Er bare innom og hilser på i dag og. Liker diskusjonen om kost, ketose og vektnedgang og følger med. Må fortelle hva jeg opplevde i dag. Middagen skulle spises ute, og jeg bestilte entrecote fordi den var fetest av maten på menyen. Samtidig er jeg opptatt av tilberedningen etter noen uheldige erfaringer med nettopp entrecote og sa det. orker ikke slingrene i den biffen. Da jeg endelig fikk maten kunne kelneren fortelle at kokken hadde fjernet alt fettet siden jeg var så opptatt av tilberedningen. Hva sier man da? Jo, da ber man om kryddersmør og ekstra rømme for å erstatte det de fjernet ;) Dere skulle sett fjeset da jeg ba om det...

Rikkem0r
04-08-11, 00:42
Hei. Er bare innom og hilser på i dag og. Liker diskusjonen om kost, ketose og vektnedgang og følger med. Må fortelle hva jeg opplevde i dag. Middagen skulle spises ute, og jeg bestilte entrecote fordi den var fetest av maten på menyen. Samtidig er jeg opptatt av tilberedningen etter noen uheldige erfaringer med nettopp entrecote og sa det. orker ikke slingrene i den biffen. Da jeg endelig fikk maten kunne kelneren fortelle at kokken hadde fjernet alt fettet siden jeg var så opptatt av tilberedningen. Hva sier man da? Jo, da ber man om kryddersmør og ekstra rømme for å erstatte det de fjernet ;) Dere skulle sett fjeset da jeg ba om det...
:lol: :lol: Way to go Dollsine! :heia:

bente1
04-08-11, 07:43
Godmorgen alle sammen. Ønsker dere en fin dag:)

Rikkemor: Så bra Pepsimaxen hjalp! Tror ikke det ar bare placebo alså - men om det nå er det, så får så være, så lenge det hjelper;)

Dollsine: Hahaha:D Godt gjordt! -Vi trenger jammen å få oppdradd disse restaurantene!! Jeg har etter hvert blitt mye flinkere til å stille litt krav selv også. I begynnelsen spiste jeg bare det som kunne spises og lot resten ligge, men da ble jeg jo aldri mett, en må nesten få noe ekstra grønnsaker og fett istedenfor karbene en tar bort. Er vi flinkere til å stille krav alle sammen, vil de kanskje etter hvert øke kunnskapene sine på lavkarbo og ha flere alternativer for oss:)

Er allerede på jobb, to dager til å komme igjennenom nå, så er det to nye uker fri:D:D

MariaB
04-08-11, 08:08
Morn morn!

Står respekt av at dere er så flinke når dere spiser ute altså!:heia:

Rikkemor: hvordan er formen?

Prutti: fortsatt i ketose?:)

Her er jeg straks klar for frokost! Eggerøre pluss pluss;) det skal visstnok bli veldig varmt idag, så planen er å dra på stranda :)

Pruttilutt
04-08-11, 11:42
Yes, still going strong ;)

Har du det bra?

Rikkem0r
04-08-11, 11:48
God morgen :klem:
Idag er det bittelitt "kaldere" her, bare 23 grader ellerno... Meldt no regn utover tror jeg og, så det kjøler vel ned=) Formen er grei foreløpig i alle fall og håper den holder seg der utover dagen=) Nå er det snart tid for en kaffekopp og en tur ut på trappa og tenker jeg :) Driver å leiter inne på nettet etter boklista for studiet jeg begynner på.. Har finni det en gang før, men det er jo så og si umulig å leite seg tilbake :(
Håper alle har en fin dag :klem:

bente1
04-08-11, 15:15
MariaB: Håper du koser deg på stranden. Her kom det jammen regn igjen du! Jeg som hadde håpet det skulle holde seg minst til helgen - og helst de neste to ukene også siden jeg skal ha fri.... Jaja, det var vel mye å håpe på:rolleyes: Eneste trøsten er at da får jeg mindre lyst på is:p

Nest siste arbeidsdag er over, og jeg er nesten, men bare nesten, klar med alt det jeg måtte ordne denne uke, resterende fikses i morgen.... I morgen er det fredag - min absolutte favorittdag:D

Håper dere alle sammen har en fin dag på alle måter :klem:

Appelsinpiken
04-08-11, 18:01
Heihei, alle!

Nå er jeg i gang igjen. Dag nr 1 i dag.
Har startet med å lage grove tekaker (tror det er en oppskrift jeg har funnet her for 40-50 sider siden), nam. Og så på vei til jobb stakk jeg innom BIT på Oslo S og kjøpte salat. Fint når man selv kan velge hva som skal være i salaten. Egg? Aioli? Kylling? Mozzarella? Jatakk! Revet gulrot og mais? Neitakk.

Håper overgangen går lett, men tror jeg har vært ute av ketose litt for mange dager.

Jeg har bestilt meg puslespill med 1000 brikker. Det kom i posten i går, og jeg er halvveis allerede. Satt i maaaaange timer i går. Gleder meg litt til å komme hjem igjen på mandag (mange dager hos kjæresten først :love:), så jeg kan pusle ferdig og henge opp! :)

bente1
04-08-11, 18:12
Heihei, alle!

Nå er jeg i gang igjen. Dag nr 1 i dag.
Har startet med å lage grove tekaker (tror det er en oppskrift jeg har funnet her for 40-50 sider siden), nam. Og så på vei til jobb stakk jeg innom BIT på Oslo S og kjøpte salat. Fint når man selv kan velge hva som skal være i salaten. Egg? Aioli? Kylling? Mozzarella? Jatakk! Revet gulrot og mais? Neitakk.

Håper overgangen går lett, men tror jeg har vært ute av ketose litt for mange dager.

Håper det går greit med deg, at det ikke blir for mye abstinenser. Gikk veldig greit med meg etter ferien altså, merket ingenting egentlig, så krysser fingrene for at det skal gå like smerteløst for deg også:)

Pruttilutt
04-08-11, 19:10
Lite å skryte av i dag: 1 atkinsbar (i nøden åt fanden osv) og en Q-Skyr. (Min skjulte elsker).
Sulla rundt i byen, sendt pakke til statene og (faktisk motet meg opp til) vært innom Fiskeren på jobb. Ikke møtt han på mange måneder. Jeg har ærlig talt ikke turt før nå. Men nå er -den- barrieren brutt i alle fall. Mye hytte-båt-spiseutepårestaurant-pjatt, så velger å anse det hele som en vag plan.

Nå skal jeg hive noen pølser på pannen og meg selv i dusjen før jeg kler på meg turklær og møter han og hunden. Skogstur i kveld.
Tipper jeg ikke får i meg mer enn 300 kcal i dag. :o Det er IKKE bra i det hele tatt.

Ellers? Har dere det bra?

MariaB
04-08-11, 19:17
Takk som spør prutti!Kos deg på tur!
Jeg har det bra, men er en smule varm! Klager ikke, for dette er vel den første gangen det har vært strandvær denne sommeren...
Har kost meg masse på stranda, og stått i mot alskens fristelser. Til og med tantes HIMMELSKE cupcakes! Men det gjorde faktisk fysisk vondt ;)

Nå regner jeg det braker løst med tordenvær når som helst, for de skyene som siger innover er svarte og lufta er temmelig trykket! Håper det blir feridg fort, for jeg er ikke veldig glad i lyn og torden...

Rikkem0r
04-08-11, 19:37
Appelsinpiken: Lykke til!=) Håper du slipper ille abstinenser og det ene og det andre :klem: Og imponerende med puslespillet!=)

Prutti'n: Kose deg masse på tur med fiskemannen da!=) Tenkte faktisk jeg skulle spørre om han igår, men det blei borte for meg igjen :snill: Også høres det ikke bra ut å spise så lite som du gjør asså :(

Her er det også varmt.. Og jeg føler at jeg ikke kan klage, selv om det er det jeg har mest lyst til :cool: Kunne vært en mellomting på disse temperaturene eller? Men det er jo penger spart på strømmen hvertfall :p Nå har jeg putta muffinser i ovnen og venter på at de skal bli ferdige :sikle: Blir nok muffins til kvelds :ja: Frokosten idag var bringebærsmoothie og middagen stekte grønnsaker og svinekotelettsak (go' helg fra kiwi), skikkelig digg kjøtt forresten!=) Jeg pleier å slite med at svin blir litt seigt og tørt, men idag var jeg sååå flink og det var nesten som en god oksebiff ;)
Ellers... null overskudd... Får ikke gjort noe bortsett fra å lage meg mat og suse rundt i heimen..

bente1
04-08-11, 19:59
Pruttilutten: Kos deg masse på tur med fiskemannen;) Og så må du få i deg litt mat (sier mamma-bente....)! -Hvis du spiser veldig lite så pass i alle fall på at det meste er fett, slik at ikke forbrenningen går helt i lås.

MariaB: Hørtes deilig ut på stranden, og så flink du var og motstod slike fristelser. Deilig seier hver gang en greier det!:)

Rikkemor: Lat kveld her også, har så lite energi til å gjøre noe når jeg kommer hjem fra jobb, spesielt når det er stressende dager. Og muffins i ovenen - det hørtes deeeeeeilig ut, mmmmm. Jeg skal bake når jeg får ny kjøl/frys. Har for liten frysekapasitet, og blir de liggende framme vet jeg de er borte på null komma svisj....:D

Blir nok kombi tv- bok - pc kveld på denne tiltaksløse damen....:rolleyes:

Rikkem0r
04-08-11, 22:42
Bare sånn av nyskjerrighet, noen som vet hvorfor man begynner å hikke? For hver gang jeg har prøvd å ta meg en røyk nå de siste timene hikker jeg etter et par trekk... Blir gaaaal!

Nysgjerrig nok
04-08-11, 22:55
Bare sånn av nyskjerrighet, noen som vet hvorfor man begynner å hikke? For hver gang jeg har prøvd å ta meg en røyk nå de siste timene hikker jeg etter et par trekk... Blir gaaaal!

Aner ikke - men har hørt at hikking er en av menneskets uløste mysterier, så jeg antar det er flere som lurer....

Hold pusten - eller drikk vann, sies det...

bente1
04-08-11, 23:00
Vet jeg nok ikke noe om dessverre - kanskje noen av de som jobber i helsesektoren vet mer om slikt? Jeg vet bare at det er forferdelig plagsomt og irriterende:(
Veldig stille her inne i kveld. Er visst ingen som vil prate med oss Rikkemor;)
Jeg sitter og ser på CSI og når det er ferdig tenker jeg krype til køys. I kveld har jeg hatt skikkelig søtsug :rolleyes: Har ikke spist noe søtt, altså, men kjenner at det hadde vært godt med noe.... Har nok spist for mye proteiner i dag, vet fra før at det ikke er så smart, får lett søtsug da. En gammel dame som sitter mest i ro trenger nok ikke så mye proteiner....

Nysgjerrig nok
04-08-11, 23:02
Nå har jeg noen heftige runder med meg selv her altså - føler jeg er på nippet til å ramle ned i en dyp grøft. Hvis jeg ikke akkurat har falt ned.

Jeg ble veid i dag.

For første gang på mange mange år. (6?)

Og det var bare trist. Så deprimerende at jeg blir helt rar. Faen.

Veide MYE mere enn jeg trodde. Og brått så forsvant alle de gode feelingene, alle klapp-på-skulderen jeg har gitt meg selv for å passe inn i gamle klær, alle de små nikkene jeg har klart å gi speilbildet mitt i det siste. Alt bare raste på et vis.

Kjenner at gamle spøkelser puster meg i nakken. Har rett og slett ikke lyst til å spise mer.

Sorry at jeg er som jeg er nå, men jeg vet ikke om noen andre steder å få det ut.

Sanna 1
04-08-11, 23:04

Nei, det der aner jeg ikke noe om, til tross for år i helsevesenet.. :p
Antar det betyr at du må slutte å røyke !! :D

bente1
04-08-11, 23:10
Nå har jeg noen heftige runder med meg selv her altså - føler jeg er på nippet til å ramle ned i en dyp grøft. Hvis jeg ikke akkurat har falt ned.

Jeg ble veid i dag.

Veide MYE mere enn jeg trodde. Og brått så forsvant alle de gode feelingene, alle klapp-på-skulderen jeg har gitt meg selv for å passe inn i gamle klær, alle de små nikkene jeg har klart å gi speilbildet mitt i det siste. Alt bare raste på et vis.

Kjenner at gamle spøkelser puster meg i nakken. Har rett og slett ikke lyst til å spise mer.

Sorry at jeg er som jeg er nå, men jeg vet ikke om noen andre steder å få det ut.

Kjære deg, fokuser på alt det positive du har fokusert på den siste tiden - de klærne passer jo - ikke sant. -Og uansett hva den vekten viser har du oppnådd det klærne viser- -Og uansett hva både vekten og klærne viser er du en fantastisk person!!!:love: Og i tillegg blir du friskere og sunnere hver dag av dette kostholdet, du får i deg alt det kroppen din trenger for at du skal ha god helse. Fokuser på alle de tingene. Og vær så snill - kast den vekta i boss eller ring en venn og få dem til å hente den. Du trenger den ikke, det er ikke den vekta som definerer deg som person:klem:

Rikkem0r
04-08-11, 23:14
Aner ikke - men har hørt at hikking er en av menneskets uløste mysterier, så jeg antar det er flere som lurer....

Hold pusten - eller drikk vann, sies det...

Ja, jeg får det til å stoppe hvis jeg stumper røyken... Og prøver jeg meg på å fyre opp en igjen, 3 trekk og *hikk*.. Snodig greie og syyykt plagsomt!

Vet jeg nok ikke noe om dessverre - kanskje noen av de som jobber i helsesektoren vet mer om slikt? Jeg vet bare at det er forferdelig plagsomt og irriterende:(
Veldig stille her inne i kveld. Er visst ingen som vil prate med oss Rikkemor;)
Jeg sitter og ser på CSI og når det er ferdig tenker jeg krype til køys. I kveld har jeg hatt skikkelig søtsug :rolleyes: Har ikke spist noe søtt, altså, men kjenner at det hadde vært godt med noe.... Har nok spist for mye proteiner i dag, vet fra før at det ikke er så smart, får lett søtsug da. En gammel dame som sitter mest i ro trenger nok ikke så mye proteiner....

Veldig rolig her ja=) Åååh, CSI er åreit=) Ser på opptak av den Knocked up jeg nå, vet ikke helt hvorfor da... Har sett den før og den er ikke sååå bra liksom :p Jeg har spist muffins, så kan vel ikke skryte av ikke no søtt her :D

Jeg ble veid i dag.

Off, så kjipt å ha det sånn :( Bare få det ut du :klem: Også synes jeg ikke du skal tenke så mye på vekta så lenge du har krympet og kommet inni gamle klær... Da er du jo på rett vei!=) Håper du finner styrken til å være her og fortsette med oss! :klem:

Nysgjerrig nok
04-08-11, 23:20
Kjære deg, fokuser på alt det positive du har fokusert på den siste tiden - de klærne passer jo - ikke sant. -Og uansett hva den vekten viser har du oppnådd det klærne viser- -Og uansett hva både vekten og klærne viser er du en fantastisk person!!!:love: Og i tillegg blir du friskere og sunnere hvar dag av dette kostholdet, du får i deg alt det kroppen din trenger for at du skal ha god helse. Fokuser på alle de tingene. Og vær så snill - kast den vekta i boss eller ring en venn og få dem til å hente den. Du trenger den ikke, det er ikke den vekta som definerer deg som person:klem:

Klarer ikke jeg. Kanskje i morgen eller en annen dag, men ikke nå. Har prøvd - å ta meg sammen, tenke på klærne, alle de posetive kommentarene - men...nei. Det funker ikke i dag.

Har følelsen av at jeg fikk bekreftet at jeg er tung og stor. Har jo ikke noen tall å sammenligne med heller. Hadde jeg veid meg hele veien så kunne jeg sett at jeg veier mindre enn jeg gjorde for 2 mnd siden - men jeg har jo ikke de tallene. Jeg har bare ett tall og det var stort.

Ble veid av legen fordi jeg skal til en sykehussjekk - og de måtte vite hvor mye jeg veide. Så da klarte jeg ikke unngå det. Har ikke vekt i huset, vet så alt for godt hva de dumme tallene gjør med meg.

Takk for gode ord Bente1 - jeg skal forsøke å bruke de som motivasjon. Så fort jeg klarer å ta meg litt sammen her jeg sitter med trillende tårer mens en liten faen sitter på skulderen å gjentar tallene...

Morgendagen kan bare bli bedre - tror du ikke?

bente1
04-08-11, 23:28
Klarer ikke jeg. Kanskje i morgen eller en annen dag, men ikke nå. Har prøvd - å ta meg sammen, tenke på klærne, alle de posetive kommentarene - men...nei. Det funker ikke i dag.

Har følelsen av at jeg fikk bekreftet at jeg er tung og stor. Har jo ikke noen tall å sammenligne med heller. Hadde jeg veid meg hele veien så kunne jeg sett at jeg veier mindre enn jeg gjorde for 2 mnd siden - men jeg har jo ikke de tallene. Jeg har bare ett tall og det var stort.

Ble veid av legen fordi jeg skal til en sykehussjekk - og de måtte vite hvor mye jeg veide. Så da klarte jeg ikke unngå det. Har ikke vekt i huset, vet så alt for godt hva de dumme tallene gjør med meg.

Takk for gode ord Bente1 - jeg skal forsøke å bruke de som motivasjon. Så fort jeg klarer å ta meg litt sammen her jeg sitter med trillende tårer mens en liten faen sitter på skulderen å gjentar tallene...

Morgendagen kan bare bli bedre - tror du ikke?

Hvis legen kjenner til spiseproblemene du har hatt, så burde han ikke latt deg se hva vekta var uansett! -Sint på han!

Fokuser på alt det positive vennen. Og tenk på alt det du har lært når du har jobbet deg igjennom disse problemene. Bare det at du har greid det viser at du er en fantastisk sterk person. Sender deg masse positive tanker og mange trøste:klem: Og ja, dagen i morgen blir bedre!!!!

Nysgjerrig nok
04-08-11, 23:29
Off, så kjipt å ha det sånn :( Bare få det ut du :klem: Også synes jeg ikke du skal tenke så mye på vekta så lenge du har krympet og kommet inni gamle klær... Da er du jo på rett vei!=) Håper du finner styrken til å være her og fortsette med oss! :klem:

Måtte låne meg en pc og et nett for å få det ut. Glad jeg har dere - i snørr og tårer. Sikkert lekker jeg nå.

Håper så inderlig at jeg fikser dette.
Jeg vil kvitte meg med det tallet, samtidig som det er ganske selvmotsigende for da må det erstattes med et nytt - hvilket betyr at jeg vil komme til å fortsette å veie meg. Og jeg vet hvilken spiral jeg fort havner i da.

Huff - nå er jeg dyster. Som jeg skrev til Bente1 - nå kan det vel bare gå oppover? (Og da mener jeg humøret - ikke det dumme tallet)

Nysgjerrig nok
04-08-11, 23:34
Hvis legen kjenner til spiseproblemene du har hatt, så burde han ikke latt deg se hva vekta var uansett! -Sint på han!

Fokuser på alt det positive vennen. Og tenk på alt det du har lært når du har jobbet deg igjennom disse problemene. Bare det at du har greid det viser at du er en fantastisk sterk person. Sender deg masse positive tanker og mange trøste:klem: Og ja, dagen i morgen blir bedre!!!!

Sint på han jeg også - men han hadde andre ting å tenke på. Sint på meg selv for at jeg ikke sa i fra (at jeg ikke ville veie meg / event at han ikke måtte informere meg om tallet)

Jeg ser ikke det positive nå - men skal favne det når jeg skimter det.
Takk for tanker og omsorg. Det gjør ufattelig godt!

bente1
04-08-11, 23:37
Måtte låne meg en pc og et nett for å få det ut. Glad jeg har dere - i snørr og tårer. Sikkert lekker jeg nå.

Håper så inderlig at jeg fikser dette.
Jeg vil kvitte meg med det tallet, samtidig som det er ganske selvmotsigende for da må det erstattes med et nytt - hvilket betyr at jeg vil komme til å fortsette å veie meg. Og jeg vet hvilken spiral jeg fort havner i da.

Huff - nå er jeg dyster. Som jeg skrev til Bente1 - nå kan det vel bare gå oppover? (Og da mener jeg humøret - ikke det dumme tallet)
Gjør noe symbolsk: skriv det på en lapp og brenn det og si til deg selv at du er nøyaktig den samme som før du så det tallet. Og nei- du har herved forbud mot å gå ut og kjøpe vekt - ja det er mamma-bente som er streng;)

Du fikser dette, du må tro på det!!!:)

bente1
04-08-11, 23:39
Sint på han jeg også - men han hadde andre ting å tenke på. Sint på meg selv for at jeg ikke sa i fra (at jeg ikke ville veie meg / event at han ikke måtte informere meg om tallet)

Jeg ser ikke det positive nå - men skal favne det når jeg skimter det.
Takk for tanker og omsorg. Det gjør ufattelig godt!
Enda noen klemmer din vei:klem::love:

Og så ønsker jeg alle god natt:sove:

Nysgjerrig nok
04-08-11, 23:43
Gjør noe symbolsk: skriv det på en lapp og brenn det og si til deg selv at du er nøyaktig den samme som før du så det takket. Og nei- du har herved forbud mot å gå ut og kjøpe vekt - ja det er mamma-bente som er streng;)

Du fikser dette, du må tro på det!!!:)

Åhhh - takk! Hadde du vært her nå skulle du fått en snørrete tårevåt klem.
Du har rett - jeg KAN IKKE kjøpe meg en vekt. For min del er det mere livgivende å drikke arsenikk liksom. Jeg blir syk.
Så får jeg vel forsøke å minne meg selv på at jeg er voksen nok til at jeg må ta ansvar for meg selv.

I morgen!?

Dollsine
05-08-11, 00:01
Hei Piken! I morgen og alle andre dager. Gjør som du fikk råd om - skriv det ned og brenn lappen. Lurt! Dette skal ikke få vippe deg og den flotte innsatsen din av pinnen. Fortsett som før, la dette være en påminnelse om at du ikke kan ha vekt i huset. Det er bare ett tall. Og tall kan endres. Så tørk snørr og tårer, se framover og fortsett som før. Vi er her for og sammen med deg. Stor klem!

Rikkem0r
05-08-11, 00:02
Imorgen :ja: Få ut all driten i kveld, for du har selvsagt helt rett det kan bare bli bedre herfra :klem: Dropp vekta, kjenn på klærne og på formen og kos deg med den maten du vet er riktig for deg :snill: Snørr, tårer og full pakke, sikker på du er fin uansett :love: Må nesten ta kvelden her nå, men sender deg mange varme tanker og en kjempestor og god klem :klem:
Håper alle får sove godt, nattasuss fra meg :suss: :sove:

Nysgjerrig nok
05-08-11, 00:15
Hei Piken! I morgen og alle andre dager. Gjør som du fikk råd om - skriv det ned og brenn lappen. Lurt! Dette skal ikke få vippe deg og den flotte innsatsen din av pinnen. Fortsett som før, la dette være en påminnelse om at du ikke kan ha vekt i huset. Det er bare ett tall. Og tall kan endres. Så tørk snørr og tårer, se framover og fortsett som før. Vi er her for og sammen med deg. Stor klem!

En så alt for kraftig påminnelse - får håpe den er minst like effektfull! Sant som du sier: det er jo bare et tall. Men for et tall - og for et slag i trynet. Må forsøke å tenke på at jeg ikke har veid meg på mange år, tviholde på det faktum at jeg har blitt lettere (at tallet var høyere før er jo helt psykt) og hente fram alle de hyggelige kommentarene jeg har fått i det siste. Faen heller - jeghar jo vært i stand til å gi meg selv hyggelige kommentarer. Vil ikke at tallet skal ødelegge det gryende vennskapet jeg har klart å få til mitt eget selvbilde. Takk for at dere er her - kjenner det er gull verdt!! Stor klem tilbake til Dollsine'n!!

Imorgen :ja: Få ut all driten i kveld, for du har selvsagt helt rett det kan bare bli bedre herfra :klem: Dropp vekta, kjenn på klærne og på formen og kos deg med den maten du vet er riktig for deg :snill: Snørr, tårer og full pakke, sikker på du er fin uansett :love: Må nesten ta kvelden her nå, men sender deg mange varme tanker og en kjempestor og god klem :klem:
Håper alle får sove godt, nattasuss fra meg :suss: :sove:

Takk for at dere tar i mot! Nå vet jeg ikke om jeg griner av tallet eller av at dere er så søte mot meg. Gud for en aften. I morgen skal jeg spise riktig, ta meg en tur i skogen (hjelper mot alt) samt hilse pent på meg selv når jeg våkner og ser meg i speilet.
Sov godt Rikkem0r - og takk for backup!

Pruttilutt
05-08-11, 02:28
Nå skal unge, lille meg komme med litt brede ord. På forhånd unnskyld om jeg tråkker deg på tærne. :o
En eller annen gang er du nødt til å anskaffe deg litt respekt for deg selv.
Innad og utad. Fortell deg selv at DU er den beste du kunne hatt - for ingen er så bra som deg. Så tålmodig som deg. Så fornuftig som deg. Du har din egen humor, din egen måte å ordlegge deg på - alt med DEG er unikt.
Du er unik - og det er ingen som deg i hele verden!

Ingen kan vite de kampene du måtte ha inni deg - både med mat og med følelser utover maten. (Ble det nevnt en forstyrrelse en plass?) Dette er det KUN du som kan kontrollere - men ikke falle hen og la deg bli kontrollert av illusjoner igjen. Fordi du fortjener bedre, vennen. Du skal være fri, leve som den vakre kvinnen du er!

Når det gjelder vekt. Og jeg vet at jeg kaster litt stein i glasshus (men det er alltid lettere å GI råd enn å ta i mot dem), så skal jeg ikke gi deg noe råd. Jeg bare vil vise deg min støtte og sympati. Ved neste veiing går du på vekta med ryggen til displayet, tenk på oss her inne - og be de hønene om å ikke si tallet høyt eller skrive det ned en plass du kan se. Be legen om å holde klipa igjen. Du må takle dette på din måte. Jeg er også uten vekt nå fordi jeg blir fanatisk opptatt av den. Vurdert mye - bl.a. fikk jeg sneket til meg en epostadr. til noen som kunne selge meg Efedrin som skulle gjøre meg slank når jeg ble fratatt Reductilen. Hallo? Det er mye man kunne gjort for å bare endelig oppnådd den forbanna ideal-drømmen, sant? Vel, jeg lot meg heldigvis ikke bli narkis av den grunn (men det var ikke langt unna, skal sies...)

Fortsett å mål deg, vennen. Det er det beste du kan gjøre.

Husk at du må ikke straffe deg selv! Det fortjener du ikke - du fortjener ros fordi du er du.

Hilsen den som alltid tyr til tøff kjærlighet. Men det er kjærligheten som er viktigst :rolleyes::love:

Sanna 1
05-08-11, 07:31
Heisann til alle og spesielt til Nysgjerrig nok.
Når du nå har kommet deg over sjokket, kanskje tallet rett og slett blir en oppvekker og en inspirasjon. Se på det som et tall du kan minske, sakte men sikkert. En gang må man jo starte. Dette er realiteten. Du må innfinne deg med det og jobbe deretter.
For nå er du her, du kommer til å gå ned i vekt og du har støtte her inne.
Og hvis du leser deg tilbake, ser du at det går opp og ned hos oss fleste.
Men vi klorer oss fast og går på med krum hals....
Dette skal vi klare alle sammen.
Noen ganger trenger vi jo kanskje noen små sjokk og en skikkelig oppvekker, for å virkelig få fokus på hva vi må gjøre !!
Ta deg en tur inn i bloggen til Pruttilutten og se før-bildene hennes.

bente1
05-08-11, 07:39
Godmorgen alle skjønne venner.:love:

Nysgjerrig Nok: Håper du føler deg litt bedre i dag og at det er litt lettere for deg å gripe fatt i det positive og se på deg selv som det flotte mennesket du er! Tenker på deg! -Og husk at vi her inne alltid er her for deg!:klem:

Pruttilutt
05-08-11, 10:11
Gjør det litt enklere; de er litt kinkige å finne på bloggen uten å måtte sitte å bla seg tilbake flere innlegg.

Håper det hjelper litt. Det hjalp i alle fall meg, kjente jeg nå. :p

Differansen er 34 kg - cirka. 14 første med Reductil. Ketolyse tok resten.

bente1
05-08-11, 10:16
Blir såååå imponert når jeg ser på de bildene av deg, altså, Pruttilutt. Helt utrolig hva du har greid:heia: Flinkeste jenta :klem:

Rikkem0r
05-08-11, 10:20
Enig! Såå imponert! Fantastisk flink har du vært! :heia: Fine jenta :love:

Pruttilutt
05-08-11, 10:21
Blir såååå imponert når jeg ser på de bildene av deg, altså, Pruttilutt. Helt utrolig hva du har greid:heia: Flinkeste jenta :klem:

:klem: Det er ikke skrytebilder, faktisk. Når jeg ser i speilet ser jeg fortsatt meg selv på det største og alle skavankene. Adferden min tilsier også det. Kommer vel med tiden, kanskje plastikkirurgien vil endre? Jeg vet at det er en stor vektforskjell, og så lenge det inspirerer andre, så blir jeg glad. :)

Antoinette6
05-08-11, 10:22
For en utrolig gjeng dere er !!

:love: