View Full Version : Starter 1. juni - Blir du med?
God kveld/natt:p
Jeg er klar over at jeg er litt dårlig til å skrive her inne, men jeg følger med og leser hver dag altså=) Idag har jeg laget pizza til middag, den var overraskende god!:D
Oppskriften ligger her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=43908) og kan virkelig anbefales!=)
Dagens meny:
Frokost: 1/2 frokostpannekake
Lunsj: Resten av pannekaka
MM: Noen biter Strandamør og noen skiver Gräddost
Middag: 3 biter pizza med peppes rømmedressing (topping på pizzaen: kjøttdeig med tomatpurè, skinke, bacon, rødløk og litt jacobs baconpølse og MASSE ost)
Idag har jeg også vært kjempeflink til å drikke vann- 3,5liter!:)
Bortsett fra litt lite grønt idag- hva tenker dere om dagsmenyen? Mulig det blei litt mye karb med den pizzaen..
Ellers har jeg blitt ekstreeeemt solbrent etter noen timer i sola hjemme i hagen idag UTEN solkrem, men med bodybutter... Ja, dumt.. Jeg vet jeg fortjener å blir rosa når jeg er så teit:)
Håper alle dere andre har en knallfin helg og koser dere masse:)
Kan jeg spørre hvilken telefon du har? Jeg har en Xperia 8 (android) og lastet ned et program som heter "Drinking water". Jeg har innstilling om 10 glass vann per dag - 1 glass tilsvarer 2,5 dl. Jevnlig dukker det opp et pip og varsel om "Drink water!", så trykker jeg at jeg har drukket vann, og når 10 glass er drukket, så får jeg applaus. :D
Så festlig! Lastet ned 'Waterlogged' på iPhone, samme funksjon (litt usikker på applausen ennå da) Men denne vil hjelpe meg i allefall, jeg glemmer det fort...
"Men jenter - har dere sett månedens deal hos Prix nå??? http://i391.photobucket.com/albums/oo360/Sukkerrose/Smilyer/panicsmiley2.gif
NAM! (http://coop.no/Butikkene/Coop-Prix/Coop-Prix-Deal/) det ble lunch i dag gitt, og skal jammen hamstres fremover."
Takk for tips! Dit skal jeg på mandag :D
I dag (og i går) har jeg drukket 2 l.vann (og vel så det...), og har fokusert mer på å få i meg nok fett. Har ikke 'krympet' noe siden i går, men føler meg mindre stappa.
I tillegg har jeg kjøpt loppefrø og -nå håper jeg dere tilgir meg min åpenhet- håper på en mer samarbeidsvillig mage framover :geip:
Jeg var forresten på apoteket idag å kjøpte ketostix, bare for å sjekke at jeg er på rett spor( trodde jo jeg var det altså, men blir liksom usikker likevel).. Sjekka nå, og er i ketose:D Da kan jeg sove godt:p God natt alle sammen:):)
bytausa: kommer det opp et pip når du skal ta neste? jeg fikk med en gang opp et bilde av en flaske med 500 ml og siden jeg nå har drukket det så lagret jeg det og da stod det at jeg hadde 1500 ml igjen i løpet av dagen
Så festlig! Lastet ned 'Waterlogged' på iPhone, samme funksjon (litt usikker på applausen ennå da) Men denne vil hjelpe meg i allefall, jeg glemmer det fort...
"Men jenter - har dere sett månedens deal hos Prix nå??? http://i391.photobucket.com/albums/oo360/Sukkerrose/Smilyer/panicsmiley2.gif
NAM! (http://coop.no/Butikkene/Coop-Prix/Coop-Prix-Deal/) det ble lunch i dag gitt, og skal jammen hamstres fremover."
Takk for tips! Dit skal jeg på mandag :D
I dag (og i går) har jeg drukket 2 l.vann (og vel så det...), og har fokusert mer på å få i meg nok fett. Har ikke 'krympet' noe siden i går, men føler meg mindre stappa.
I tillegg har jeg kjøpt loppefrø og -nå håper jeg dere tilgir meg min åpenhet- håper på en mer samarbeidsvillig mage framover :geip:
Disse hjemmelagede frøknekkebrødene virker godt på magen, synes jeg !
Pruttilutt
05-06-11, 11:20
God morgen, mine frender. Håper alle har sovet fortreffelig og at lørdagskvelden gikk som smurt.
Fikk i meg 7,5 dl vann i går - det er såååå dårlig av meg! Må vel slå på applikasjonen igjen så jeg får påminnelsene. Savner vannflaska mi som er på jobb, den synes jeg er morsom å drikke av. Er en Camelbak-flaske :)
Veiedag i morgen :D
bytausa: kommer det opp et pip når du skal ta neste? jeg fikk med en gang opp et bilde av en flaske med 500 ml og siden jeg nå har drukket det så lagret jeg det og da stod det at jeg hadde 1500 ml igjen i løpet av dagen
Trykk på den lille i-en og velg 'Time, Interval , & Random' der kan du legge inn hvor ofte du vil ha varsler. Jeg våknet i dag av sildrene vann i glasset, og måtte skynde meg på do! :p
Sanna 1: Magen min er typisk trønder; treg... så knekkebrøene i seg selv hjelper ikke mye. Fortsetter med loppefrø & vann :o
Hie folkens! Kan jeg slenge meg med dere? Er ingen nystarter i juni, men siden jeg ikke får det til å fungere er jeg alltids en nybegynner :p.
Startet i fjor sommer, ramlet ned 2 kg momentant og der er jeg fortsatt sånn ca. Hopper opp og ned og varierer med alt fra 1,5 - 3 kg siden jeg startet. MEN - kroppen fungerer mye bedre. Og jeg har faktisk ikke lagt på meg. Og magen fungerer strålende (som var grunnen til at jeg kuttet ut brød i første omgang).
Har brukt mye tid på å finne ut hvorfor dette ikke fungerer for meg; tenker meg ned 15 kg (til 70), så det er litt å ta av. Trimmer (går tur 2 g/uke, styrke 1-2 g/uke), drikker vann ca 2 l/dag, spiser nok fett, lite KH osv. Har prøvd flere varianter, til og med Skaldemans ekstreme variant ett par uker. Det hjalp der og da, men var ingen løsning for meg over tid. Har prøvd å finne ut om jeg har noen "stoppere", men ser ikke noe mønster (annet enn rødvin:D). Nå velger jeg å være fornøyd med at buksene slenger litt mer enn de gjorde for 2 måneder siden; at mannen min plutselig en dag sa at magen har krympet "nedenfra" (...og han er ikke typen som ser slikt....). Velger å ikke fokusere på målband og vekt, men tar hver dag som det kommer:o. Har heller fokus på trivsel, sammensetning av mat, nok vann og bevegelse. For mye fokus på vekt er for meg en "stopper" faktisk.
Ellers er jeg midt i det meste; både livet og i landet.
Ser det er mange som har bilder i profilen.
Det har jeg også, men det vises jo ikke når jeg skriver et innlegg ?
Pruttilutt
05-06-11, 12:07
Det har jeg også, men det vises jo ikke når jeg skriver et innlegg ?
Det har jeg også, men det vises jo ikke når jeg skriver et innlegg ?Profilbilde har man inne på profilen sin, det vises ikke dersom man ikke klikker inn på nicket til folk. Avatarbilde derimot er det bildet som vises når man poster innlegg.
Ahh, føler meg sååå mye bedre i dag altså :D Tjihji, er ikke mye høy i hatten dagen derpå egentlig... :p Men, ny dag i dag da! Og veiedag i morgen, wææ!
Pruttilutt
05-06-11, 12:30
Dollsine - velkommen blant oss :)
bytausa, jeg kunne bare legge inn før middag og på et tidspunkt hver dag, litt teit
Dollsine - velkommen blant oss :)
:lol: Unnskyld at jeg humrer litt for meg selv, men da jeg leste det du skrev her assosierte jeg tvert med en rørslig prost ikledd svart kjole og prestekrage.. :p
Uansett! Velkommen til Dollsine. :)
Pruttilutt
05-06-11, 14:35
:lol: Unnskyld at jeg humrer litt for meg selv, men da jeg leste det du skrev her assosierte jeg tvert med en rørslig prost ikledd svart kjole og prestekrage.. :p
Uansett! Velkommen til Dollsine. :)
Morsomt, i og med at jeg rista på hue idet jeg skrev det og tenkte "skulle tro dette var et AA-møte" ;P
Jenta 26: Du kan velge 'Add a Reminder', da kan kan du sette påminnelsen til f.eks: 'Every 2:30 (2 1/2 t.) eller oftere om du vil, starttidspunkt og slutt-tid på kvelden. Her kan du også velge lyd etc. Lykke til :)
Appelsinpiken
05-06-11, 19:18
Nå er jeg på vei hjem fra kjæresten etter å ha vært hos han i helgen.
Det var så utrolig deilig å få støtte fra han! Han ventet med å spise pizza til jeg dro, så jeg skulle slippe å sitte der og sikle etter maten hans, og i tillegg måtte lage noe til bare meg. Så istedet har vi lagd mat sammen i helgen.
Lavkarbomiddag nå på sommern er jo bare supert. Kjøtt på grillen og salat som tilbehør med en feeeeet hjemmelaget dressing. Perfekt!
Nå skal jeg reise bort på en hytte i noen dager. Blir spennende å se hvordan hun jeg skal reise med takler at jeg ikke spiser karber. Har jo ikke fortalt henne at jeg kutter karber enda.
Tror jeg fikk i meg for mye karber i går. Var på restaurant, og ble oppblåst og rar etter middagen. Spiste sånn som jeg tror er riktig, men mistenker at jeg har blitt lurt av en saus...
Har tilogmed med meg makrell i tomat som "nødmat", og nå sitter jeg på toget og er småsulten... Men har ingen gaffel og spise nødmaten med. Nedtur.
God kveld alle sammen=)
Tenkte jeg skulle legge ut dagens meny jeg.. Akkurat spist desserten min nå og det var helt fantastisk etter å ha sittet på forumet og lest om forskjellige søtsaker! Blir jo såååå fysen da jo :p
Frokost: 2 stykker restepizza fra igår med Peppes rømmedressing
Lunsj: 2stk Jacobs baconpølser og 1/3 brokkoli gratinert med ost
Middag: Som frokost
Dessert: 4 mellomstore jordbær kuttet opp i skiver med ca 1dl stivpisket krem ved siden av :sikle:
Drikke: 4,2l vann så langt idag:stortsmil og 2,5 kopper kaffe..
Imorgen er det veiedag og jeg er så spent nå! Har holdt meg unna vekta i flere dager- det er det sjeldent jeg klarer!
Andre enn meg som har veiedag imorgen??:spent: Imorgen blir siste veiing for meg på et par uker fordi jeg reiser på jobb og ikke har vekt der, men noen andre som har erfaring med å holde seg i ketose ved Offshore-jobbing? Syntes det er litt vanskelig jeg- når jeg ikke lager maten selv :forvirret
KarboMamma
05-06-11, 20:47
Tjo hei! Håper alle har hatt en finfin helg? Her har vi virkelig nytt det gode sommerværet... Herlig! Desverre lar Ketosen og vektnedgang vente på seg. Står helt bom stille, ikke så mye som et gram hverken den ene eller den andre veien. Har forøvrig laget lavkarbo ostekake i helgen for å få i meg litt ekstra fett... NAM! 3.16 karb per stykke - ikke dårlig!
Så bra at du får støtte av kjæresten din Appelsinpiken!!=) Hytteturen går nok kjempefint den, som du sa er jo lavkarbomat helt supert nå som det er sommer og grillsesong:D
Hei hei!
Da er søndagen her etter en hektisk helg :)
Må si jeg smågruer meg til veiing imorgen....Har ikke spist mye karber, men blitt en del junk allikevel. Bacongull er digg dagen derpå, men av erfaring vet jeg at salt gjør meg tyngre. Dessuten er tanta på besøk, og betyr straks et par kg opp.
Jaja, morgendagen vil vise ;)
Dagens meny:
Frokost: eggerøre av 3 egg og 40 gram bacon
Lunsj/middag: Grillede kyllingvinger og to grillpølser
Kvelds: to lavkarbo lapper med brie og spekeskinke
Snacks: Pepsi max og bacongull
Oioi nå er matlysten helt borte her. satt i kake selskap idag og kake virket bare kvalmende. nå har jeg trent og ligger på kun 1450 kcal idag:confused: er overhode ikke sulten. spiser ala skaldeman. masse fett. andre dager har jeg kommet oppi 2300 kcal +. ifølge min bmi skal jeg ligge på 2000 kcal. hva synes dere jeg burde ligge på for å få fart på vektnedgangen?:)
er jeg teit når jeg spiser etter trening selv om jeg ikke er sulten? er redd for å få platå og gå inn i sparebluss. vil ikke ødelegge ketosen med for lite næring. anyone!? orker egentlig ikke telle kalorier heller. men for lite kcal kan hindre deg å gå ned i et høyfett kosthold?
Pruttilutt
05-06-11, 21:12
Oioi nå er matlysten helt borte her. satt i kake selskap idag og kake virket bare kvalmende. nå har jeg trent og ligger på kun 1450 kcal idag:confused: er overhode ikke sulten. spiser ala skaldeman. masse fett. andre dager har jeg kommet oppi 2300 kcal +. ifølge min bmi skal jeg ligge på 2000 kcal. hva synes dere jeg burde ligge på for å få fart på vektnedgangen?:)
er jeg teit når jeg spiser etter trening selv om jeg ikke er sulten? er redd for å få platå og gå inn i sparebluss. vil ikke ødelegge ketosen med for lite næring. anyone!? orker egentlig ikke telle kalorier heller. men for lite kcal kan hindre deg å gå ned i et høyfett kosthold?
1) Du burde få ut kcal-tankegangen for et par måneder. Kcal kan du bry deg om når du når vektplatå uke 4.
2) Ikke spis etter trening. Spis når du er sulten og spis til du er mett.
3) Drikk vann før trening, under trening og etter trening. Spis en kotelett før trening - noe tungt som kroppen kan jobbe med, ta energi fra.
Pruttilutt
05-06-11, 21:13
Tjo hei! Håper alle har hatt en finfin helg? Her har vi virkelig nytt det gode sommerværet... Herlig! Desverre lar Ketosen og vektnedgang vente på seg. Står helt bom stille, ikke så mye som et gram hverken den ene eller den andre veien. Har forøvrig laget lavkarbo ostekake i helgen for å få i meg litt ekstra fett... NAM! 3.16 karb per stykke - ikke dårlig!
Ketosen? Er du ikke i ketose enda? Da må du bli strengere og fokusere mer på fettet. :)
Du kan få utslag på stix hvis du er dehydrert. Jeg fikk ikke utslag på stix i morges etter min uherlige vinutskeielse i går, men jeg er fortsatt i ketose. Jeg kjenner det på formen og kroppen. Gi det noen dager - bare ta skylappene på og fortsett i samme stil du har gjort til nå.
Ang. ketose og endring av fettforbrenning tar det rundt 6 uker før det er optimalt og kroppen kjører avgårde.
Hvis du bestemmer deg for å avslutte lavkarbo og går tilbake til det gamle spisemønstret ditt, så har du ikke gjort den berømte livsstilsendringen. Du får vurdere da om du vil ha et generelt lavkarbo-kosthold eller om du skal ta den berømte kcal-veien. Veie det opp mot hverandre. :)
takk for svar! men jeg kjører på mye lengre enn 6 uker. kanskje til neste års bikinisesong? eller enda lengre. hadde ikke tenkt å gå over til noe annet i det hele tatt! skal gi kroppen min det den fortjener å det er tålmodighet:p lavkarbo er en livsstil, ikke en diett i mine øyne:)
1) Du burde få ut kcal-tankegangen for et par måneder. Kcal kan du bry deg om når du når vektplatå uke 4.
2) Ikke spis etter trening. Spis når du er sulten og spis til du er mett.
3) Drikk vann før trening, under trening og etter trening. Spis en kotelett før trening - noe tungt som kroppen kan jobbe med, ta energi fra.
åja så jeg skal da ikke spise etter trening?:p greit på kvelden, men hvis jeg trener på morgenen spiser jeg jo frokost etter trening. hvorfor skal man da ikke spise etter trening egentlig? trente ca 4 timer etter siste måltid. spiste sist idag kl 5.
Appelsinpiken
05-06-11, 21:22
Men dere.. jeg lurer på om jeg gjør noe fullstendig feil?
Spiser så mye fett jeg klarer, og skriver inn alt på diett.no, men får i meg mer proteiner enn fett.. og nå, ca en halvtime etter å ha spist, så føler jeg meg nesten sulten igjen!? Og jeg var så mett at jeg ikke klarte spise opp det jeg hadde på tallerkenen...
Akkurat i dag har vært litt vanskelig, siden jeg har vært på jobb, og så måtte reise hjem uten å få spist noe først. Jeg bor i en annen by enn jobben nå i sommer, og jeg må ta tog :( )
I dag så sånn her ut:
Frokost: 2 svinekoteletter og tzaziki (2.2 karber, 43,7 fett)
Lunsj: Salat med fetaost og allemulige grønnesaker (ca 9 karber, 15 fett)
Middag: Foliebakt laks og creme fraiche (2.9 karber, 101 fett)
Totalt har jeg spist ca 2000 kalorier, hvor halvparten av dette var i laksemiddagen. Men så er jeg sulten igjen allerede !?
Igår var jeg stappmett nesten hele dagen, og da spiste jeg jo omtrent likt. Koteletter (og full salat) til frokost, salat med feit dressing og olje til lunsj, og restaurantmiddag som jeg forsøkte å av-karbe så mye som mulig (men som jeg tror jeg ble litt lurt av på sausen som jeg skrev i en post tidligere i dag).
What to do !?
Pruttilutt
05-06-11, 21:24
åja så jeg skal da ikke spise etter trening?:p greit på kvelden, men hvis jeg trener på morgenen spiser jeg jo frokost etter trening. hvorfor skal man da ikke spise etter trening egentlig? trente ca 4 timer etter siste måltid. spiste sist idag kl 5.
Hvorfor spise etter trening? Er du ikke sulten, så skal du ikke spise.
Er du sulten skal du spise, selvfølgelig. Vel og merke lavkarbo.
Det kan dog være lurt å ha en liten neve salte peanøtter på lur - i tilfelle blodsukkeret går så langt ned at du blir dårlig.
For "vanlige" mennesker er det normalt å pakke i seg banan etter trening - dette for å fylle glykogenlagrene igjen - altså fylle opp sukkerlagrene i muskler og lever igjen. Det er det vi ikke vil. :rolleyes:
Pruttilutt
05-06-11, 21:26
Men dere.. jeg lurer på om jeg gjør noe fullstendig feil?
Spiser så mye fett jeg klarer, og skriver inn alt på diett.no, men får i meg mer proteiner enn fett.. og nå, ca en halvtime etter å ha spist, så føler jeg meg nesten sulten igjen!? Og jeg var så mett at jeg ikke klarte spise opp det jeg hadde på tallerkenen...
Har du mer protein enn fett, så har du misforstått litt :rolleyes:
Fettandelen skal alltid - uten unntak - være høyere enn proteinandelen. Overskudd av proteiner lagres som fett i kroppen. Har du ikke nok fett til å få det ut igjen, så havner du på platå eller får vektøkning. Du er sulten igjen fordi proteiner metter ikke - fettet gjør.
Jeg har også et spørsmål her på søndagskvelden ;)
Disse stixene.... jeg vet at man ikke skal henge seg for mye opp i de, men som nybegynner synes jeg det er et greit verktøy. Mine stix blir aldri skikkelig lilla! De varierer fra lys- lys rosa til mørk rosa. Her på forumet leser jeg at utslag er utslag, men i ketolyse boka forstår jeg det som om at fettforbrenningen ikke er optimal ved svakt utslag? :confused:
Det skal sies at jeg drikker ganske mye vann i løpet av en dag...men..hva sier dere?
Appelsinpiken
05-06-11, 21:33
Fettandelen skal alltid - uten unntak - være høyere enn proteinandelen. Overskudd av proteiner lagres som fett i kroppen. Har du ikke nok fett til å få det ut igjen, så havner du på platå eller får vektøkning. Du er sulten igjen fordi proteiner metter ikke - fettet gjør.
Ja, nettopp! Er akkurat det. Har jo fått med meg at jeg skal spise mest fett, deretter protein.
Men jeg klarer ikke få i meg nok fett, rett og slett.
Oi... Oppdaget faktisk nå at jeg har fått i meg masse fett i dag. Men de andre dagene har jeg slitt litt.
I dag er det jo 167,5 fett, 116,5 proteiner og 15,35 karber.
Men dette er jo bare en av dagene jeg har klart det, da. Hva er det egentlig dere spiser for å spise nok fett?
Bruker smør til steking, creme fraiche orginal, seterrømme, kremfløte... you name it... Syns jeg har oppi en ganske god slump også!
Pruttilutt
05-06-11, 21:36
Jeg har også et spørsmål her på søndagskvelden ;)
Disse stixene.... jeg vet at man ikke skal henge seg for mye opp i de, men som nybegynner synes jeg det er et greit verktøy. Mine stix blir aldri skikkelig lilla! De varierer fra lys- lys rosa til mørk rosa. Her på forumet leser jeg at utslag er utslag, men i ketolyse boka forstår jeg det som om at fettforbrenningen ikke er optimal ved svakt utslag? :confused:
Det skal sies at jeg drikker ganske mye vann i løpet av en dag...men..hva sier dere?
Utslag er utslag. Sterk lilla kan indikere at du er dehydrert og har mye salt i kroppen. Middels sterk lilla er optimalt - da er det ikke tegn til dehydrering eller få ketoner i kroppen. Men utslag er utslag. Jeg ville stilt spørsmål igjen ved vedvarende lyst utslag - bare for sikkerhets skyld.
Og ikke mål hver kveld. Da blir du sprø tilslutt :P
Og ikke mål hver kveld. Da blir du sprø tilslutt :P
hehe, kan tenke meg det :p Men det er særdeles avhengihetsskapende!:o
Nei, nå skal jeg snart finne senga, det har vært en slitsom helg! *gjesp*
Pruttilutt
05-06-11, 21:40
Hva er det egentlig dere spiser for å spise nok fett?
Bruker smør til steking, creme fraiche orginal, seterrømme, kremfløte... you name it... Syns jeg har oppi en ganske god slump også!
Fettet fra baconet stekes egg i, ev. frokostlapper. Så fettet kommer inn i maten igjen. Majones på så og si alt. Er det grillmat bruker jeg aioli. MASSE aioli. Spiser ost, nesten 300 gram, hver dag. Til frokost, mellommåltid og lunch. 50 gram salte peanøtter til lunch som jeg har i osterullene. Til middag går det mye i fløte, oster, fetaoster, smør og rømme. Og kjøttdeig, ev. biff. Men jo mer proteinrik kjøtt - jo mer fettrikt tilbehør. Sauser, dressinger osv.
I et kaffekrus har jeg halvparten fløte og halvparten kaffe...
Utslag er utslag. Sterk lilla kan indikere at du er dehydrert og har mye salt i kroppen. Middels sterk lilla er optimalt - da er det ikke tegn til dehydrering eller få ketoner i kroppen. Men utslag er utslag. Jeg ville stilt spørsmål igjen ved vedvarende lyst utslag - bare for sikkerhets skyld.
Middels sterk lilla er optimalt.... det var nytt for meg ;)
Antall ketoner i urina har vel svært lite å si for vektnedgangen.
Ting som dagens aktivitet, væskeinntak, sykluser, mengde salter osv osv vil nødvendigvis innvirke på antall ketoner i urinen :)
Utslag er utslag, enkelt og greit :)
Er det plass til en til. Jeg startet i slutten av mai.
Pruttilutt
05-06-11, 21:48
Er det plass til en til. Jeg startet i slutten av mai.
Vælkomin te gards!:D
KarboMamma
05-06-11, 22:21
Ketosen? Er du ikke i ketose enda? Da må du bli strengere og fokusere mer på fettet. :)
Vet egentlig ikke, da jeg ikke har testet med stix. Har ikke fått den ekstreme ånden som jeg har hatt tidligere, så jeg tror ikke jeg er i ketose enda. Bør vel kanskje ta en tur på apoteket i morgen for innkjøp av stix..? Det eneste jeg merker er at jeg har fått et skikkelig energiboost de siste dagene.
Ut i fra hva jeg spiser bør jeg være i ketose for lenge siden... Kan sukkererstatninger være en stopper her? Har nemlig hatt et veldig behov for Zero og Fun etter at jeg begynte å spise så mye fett...
Pruttilutt
05-06-11, 22:34
Vet egentlig ikke, da jeg ikke har testet med stix. Har ikke fått den ekstreme ånden som jeg har hatt tidligere, så jeg tror ikke jeg er i ketose enda. Bør vel kanskje ta en tur på apoteket i morgen for innkjøp av stix..? Det eneste jeg merker er at jeg har fått et skikkelig energiboost de siste dagene.
Ut i fra hva jeg spiser bør jeg være i ketose for lenge siden... Kan sukkererstatninger være en stopper her? Har nemlig hatt et veldig behov for Zero og Fun etter at jeg begynte å spise så mye fett...
Stix kan være greit. Jeg stixer et par kvelder i uken, mest for å dempe stresset. Noe særlig ånde har jeg ikke. Samtidig som jeg har mer energi enn før, er jeg samtidig klar til å sove flere timer når som helst.
Det er individuelt hvorvidt søtningsstoffer trigger kroppen til å produsere insulin, for noen er følsom for det og tar det opp i kroppen. Hvis vekten ikke rikker på seg snart kan du vurdere kutte ut.
Andre enn meg som har veiedag imorgen??:spent: Jeppsjepps! Mandag er det ingen nåde nei :p
Dessuten er tanta på besøk, og betyr straks et par kg opp. Jaja, morgendagen vil vise ;)Samme situasjon vi da. Håååper ikke mensen ødelegger for oss. Jeg er litt ekstra spent, for jeg har den nå for første gang på to år. Så aner ikke hvordan kroppen/vekta reagerer på den. Men det er vel en kjent og gjennomsnittlig sak sikkert at man er mer væskefyllt (?) da slik at man går opp i vekt... hmm... Håper likevel på det beste!! Er bare noen hundre gram i fra å være nede på et annet titall, så jeg håååper.
Pruttilutt
05-06-11, 22:43
Har veiedag i morgen, men tror ikke det blir særlig positivt. Har vært nede på 91,5 denne uken, og kveldsvekta i dag er 93...
Kanskje tirsdag? :p
Appelsinpiken
05-06-11, 22:45
Har visst enda flere spørsmål jeg..
Jeg sliter jo med å spise nok fett, men holder karboene nede. Men jeg har ikke lagt merke til noen ketoseånde (og kjæresten har ikke kommentert, og jeg tror ikke det er fordi han prøver å være snill...).
Betyr det at jeg ikke er i ketose siden jeg ikke spiser nok fett? Har spist lavkarbo i over en uke (med nedtrapping for å unngå å bli så syk som jeg ble forrige gang jeg prøvde og failet etter en måned) og spist ca 15-20 karber om dagen i tre-fire dager. Eller tar det bare ekstra lang tid for noen ?
Pruttilutt
05-06-11, 22:54
Har visst enda flere spørsmål jeg..
Jeg sliter jo med å spise nok fett, men holder karboene nede. Men jeg har ikke lagt merke til noen ketoseånde (og kjæresten har ikke kommentert, og jeg tror ikke det er fordi han prøver å være snill...).
Betyr det at jeg ikke er i ketose siden jeg ikke spiser nok fett? Har spist lavkarbo i over en uke (med nedtrapping for å unngå å bli så syk som jeg ble forrige gang jeg prøvde og failet etter en måned) og spist ca 15-20 karber om dagen i tre-fire dager. Eller tar det bare ekstra lang tid for noen ?
Da bør du se om du klarer presse inn noen gode fettkilder innimellom. Fett er alfa omega.
Å komme i ketose er individuelt. Noen tar 3-4 dager, andre tar 12 timer.
Jeg sliter jo med å spise nok fett, men holder karboene nede. ...
Har du oversikt over hvordan næringsfordelinga er? Hvor mye fett, protein og karber? :)
Uff jeg blir så paranoid jeg, av å ha de stixa liggende.. Mååå liksom sjekke hver kveld bare for å forsikre meg om at det jeg gjør er riktig, fler som sliter med det samme? evt tips for å legge fra seg den uvanen? Jeg har slutta å veie meg hver dag- men stixa er vanskelige å holde seg unna altså..
Og så kom jeg til å tenke på en ting.. Her om dagen var jeg hos ei venninne og vi bestemte oss for å grille. Hun tilbydde meg pølser, mais og potetsalat, men jeg svippa heller på meny og kjøpte meg et par kjøttstykker og avokado, tomat og rødløk( avokadosalat er så godt:p) og koste meg med det jeg:rolleyes: Så spør hu igjen, etter jeg har sagt at jeg spiser lavkarbo som hu godt vet hva betyr, om jeg vil ha potetsalat... Jeg sier nei takk og spiser videre, så kommer kommentaren: "asså, du blir ikke no tjukkere selv om du spiser den liksom"
Hvordan takler dere de kommentarene der? Jeg sa ingenting jeg da, bare kikka ganske dumt på hu og fortsatte og spise.. Er det forventet at jeg må forklare meg i det vide og det breie bare fordi jeg spiser litt annerledes enn de liksom??
Måtte bare få det ut... Jeg synes det blir så fjollete med sånn kommentarer, og dum som jeg er lar jeg meg provosere litt og..
Pruttilutt
05-06-11, 23:24
Blir provosert over hvordan enkelte kan få seg til å være så ufin. For det er jo det det er! Når du gir uttrykk for at du ikke spiser slik - for uansett grunn - så skal det respekteres! Jeg, f.eks., har allergi for mandler og har alltid måtte takket nei til mandelbunnkaker. Jeg har takket nei med begrunnelse i allergi. Når jeg nå takker nei til noe jeg ikke "tåler" nå lengre, så kommer det spørsmål. Jeg svarer bare at jeg ikke tåler enkelte ingredienser. Er det noen som vet hva jeg holder på med og har viten om det - så blir jeg irritert og sur hvis de atpåtil skal presse på meg noe. Det skjedde meg i går, når jeg tenker meg om. :rolleyes:
Pruttilutt
05-06-11, 23:26
... og det har faktisk falt ut av meg følgende kommentar
"Kanskje du også burde kutte det....."
:cool:
Appelsinpiken
05-06-11, 23:26
Har du oversikt over hvordan næringsfordelinga er? Hvor mye fett, protein og karber? :)
Jada. Skriver inn på diett.no så godt det lar seg gjøre.
Typisk; ca 100 protein, 20 karber, 80 fett. Fritt regnet utfra et gjennomsnitt fra de siste dagene.
Har noen dager innimellom hvor alt har vært supert, og jeg holder meg mett. Men jeg syns det er supervanskelig å spise nok fett.
Appelsinpiken
05-06-11, 23:29
Pruttilutt: Lager du hjemmelaget aioli eller kjøper du den noe sted?
Spiste salat her om dagen med aioli det var helt fantastisk (selv om de jeg var sammen med resten av kvelden ikke var helt enig :rolleyes:)
... og det har faktisk falt ut av meg følgende kommentar
"Kanskje du også burde kutte det....."
:cool:
Kanskje det er det jeg skal si til henne neste gang:ja: for jeg tviler ikke på at "neste gang" kommer.. Folk som har utdannelse innen helsefag bør i grunn vite bedre.. men, men :snill:
Pruttilutt
05-06-11, 23:45
Pruttilutt: Lager du hjemmelaget aioli eller kjøper du den noe sted?
Spiste salat her om dagen med aioli det var helt fantastisk (selv om de jeg var sammen med resten av kvelden ikke var helt enig :rolleyes:)
Til din forrige post:
Du har for mye proteiner i forhold til fett. Bytt om på dem.
Jeg lager ikke hjemmelaget aioli, rett og slett fordi jeg nettopp har lært meg å like det :P Jeg kjøpte Coop sin sommer-kampanje-aioli til 8,90,-, det er 80 gram med 4 karb per 100 og 48 fett. Halv halvparten av det, altså 40 gram, i ei skål med 50 gram majones. Da blir den ikke så sterk samt at det blir mer fett:rolleyes:
Jeg lager ikke hjemmelaget aioli, rett og slett fordi jeg nettopp har lært meg å like det :P Jeg kjøpte Coop sin sommer-kampanje-aioli til 8,90,-, det er 80 gram med 4 karb per 100 og 48 fett. Halv halvparten av det, altså 40 gram, i ei skål med 50 gram majones. Da blir den ikke så sterk samt at det blir mer fett:rolleyes:
Du burde prøve Bama sin aioli, den er bare himmelsk :D
vet ikke hvordan den er på karbo pr 100g da.
Appelsinpiken
05-06-11, 23:53
Til din forrige post:
Du har for mye proteiner i forhold til fett. Bytt om på dem.
Supert! Da skal jeg på obs en tur i morgen og kjøpe. Så blir det masse aioli på tur. Da skal jeg klare å få spist mer fett også. Avocado, kanskje?
Pruttilutt
05-06-11, 23:55
Supert! Da skal jeg på obs en tur i morgen og kjøpe. Så blir det masse aioli på tur. Da skal jeg klare å få spist mer fett også. Avocado, kanskje?
Kyllingboller (Coop sine) dyppet i aioli? Ost- og skinkeruller dyppet i aioli? Grillskiver med aiolisalat? Mulighetene er mange. :)
KarboMamma
06-06-11, 07:44
Ned 300 g i dag, og tanta er på besøk.. Kanskje det skjer noe her om et par dager da! *håpefull*
Ser det er mange her som sliter med spørsmål og mas fra omgivelsene om hvorfor man ikke kan spise ditt og datt. Selv har jeg tatt en grundig test for intoleranse... Den tar for seg en og en matvare, og måler hvor intolerant man er. Allergi og intoleranse er to forskjellige ting, og jeg har et generelt intrykk av at mange nok er intolerante for poteter, hvete, gjær osv uten å vite det (det var jeg). Denne koster riktignok en god del (tror jeg betalte over 2000,-), men til gjengjeld får man noe å slenge i bordet til de som er værst... :cool:
En annen ting... Vet at kaffe egentlig skal reduseres betraktelig på ketolyse, men det klarer jeg bare ikke. Barna er oppe rundt 05 og da MÅ KarboMamma ha en styrkedrikk... Kan det være en partystopper? Drikker sikkert en liter kaffe iløpet av dagen :o
Jeg har ikke hatt no problemer med kaffe som partystopper, men for noen kan helt sikkert den også være det.. Bare husk å tell med karbene ;)
KarboMamma
06-06-11, 08:14
Jeg har ikke hatt no problemer med kaffe som partystopper, men for noen kan helt sikkert den også være det.. Bare husk å tell med karbene ;)
HÆ!!:eek::eek::eek: Karber i kaffe!!:confused::eek: DET har jeg ikke tenkt på! *sjekke i en rasende fart*
Hmm, ja nå ser jeg her at det bare er oppført på utilberedt kaffe- ikke kokt/traktet i karbohydrat tabellen... Jeg har alltid regna 0,8g pr 2dl, men kanskje noen andre har mer peiling på dette?:rolleyes:
Edit: Sjekka boka til Torkil: "Følgende kan du drikke ubegrenset: vann, mineralvann, te, kaffe, de fleste typer lettbrus osv.."
Meeeen hvis du har boka? så står det også på side 114 at kaffe har 0,4g karb på 100g.. Ja, ikke lett å vite hva man skal forholde seg til alltid....:)
da har jeg vært på vekta i dag, 200 gram ned siden i går, 1 kg ned siden torsdag og 3,8 kg ned siden 20 mai fra 76,7-72,9:)
men ser dere som har skrevet opp hva dere spiser, mange av dere spiser ikke grønnsaker?
KarboMamma
06-06-11, 08:26
Hmm, ja nå ser jeg her at det bare er oppført på utilberedt kaffe- ikke kokt/traktet i karbohydrat tabellen... Jeg har alltid regna 0,8g pr 2dl, men kanskje noen andre har mer peiling på dette?:rolleyes:
Edit: Sjekka boka til Torkil: "Følgende kan du drikke ubegrenset: vann, mineralvann, te, kaffe, de fleste typer lettbrus osv..
Da Klarer du deg nok bare bra :D
PHEW!! Fikk helt hetta her jeg sitter!! :eek::o
KarboMamma
06-06-11, 08:27
da har jeg vært på vekta i dag, 200 gram ned siden i går, 1 kg ned siden torsdag og 3,8 kg ned siden 20 mai fra 76,7-72,9:)
men ser dere som har skrevet opp hva dere spiser, mange av dere spiser ikke grønnsaker?
Gratulerer med nedgang!! Bra jobbet!! :D
Bare 100 gram ned her, men med alle medvirkende faktorer, så er jeg i grunn glad jeg ikke går opp ;)
6 dager ut i juni men er det mulig å slenge seg på ? Jeg er helt fersk i Lavkarbo gamet men har lest og lest. Hvilken retning jeg tilhører jeg litt usikker på men heller nok mot Ketolyse.
Starter friskt i dag. Frokosten har bestått av cottagechees med cremfraiche/fløte blanding.
KarboMamma
06-06-11, 08:38
6 dager ut i juni men er det mulig å slenge seg på ? Jeg er helt fersk i Lavkarbo gamet men har lest og lest. Hvilken retning jeg tilhører jeg litt usikker på men heller nok mot Ketolyse.
Starter friskt i dag. Frokosten har bestått av cottagechees med cremfraiche/fløte blanding.
Velkommen i gjengen! Her er vi både nystartere og travere :)
Velkommen Orlando :blomster:
Velkommen Orlando!
Nei, her er det bare å komme igang med dagen....må få gjort noe husabreid mens minsten sover!
Må bare drikke kaffe først! ;)
Pruttilutt: Lager du hjemmelaget aioli eller kjøper du den noe sted?Jeg kjøper på Rema - mmm!
Ned 300 g i dag
Bare 100 gram ned her, men med alle medvirkende faktorer, så er jeg i grunn glad jeg ikke går opp ;)
Kjempebra å lese om så mye nedgang her!! :heia:
----------------
På meg ble det nok opp 1,3 kilo gitt! :( Skiiiiikkelig kjedelig å gå den veien, når jeg ønsket så mye og gå ned nå. MEN jeg er jo meget klar over årsakene, som jo ikke skal være noe varige (alkoholen fra fredag, og MENSEN for første gang på 2 år). Så håper jeg kan gå dette tallet like raskt ned igjen. Planen er å veie seg på fredag igjen, for det blir siste mulighet før sommerferie del 1.
Jeg får ikke veid meg før jeg kommer hjem på onsdag.
Men føler ikke at jeg har gått nevneverdig ned.
Og dette med ketose, synes jeg virker vanskelig. Befinner meg milevis unna apotek, så jeg får ikke kjøpt sticks nå... Ikke har jeg stålånde og ikke føler jeg meg annerledes på noen måte.... så da er vel noe feil da, kanskje.
Får kanskje et "herlig" sjokk, når jeg går på vekta da ? Alt fettet jeg har dyttet i meg, har satt seg fast på ræ... :o
Jeg har foressten prøvd å legge inn maten på Diett. no. Men fikk sjokk da 50 gram kjøttdeig viste over 1200 kcal.
Hva iallverden kan det bety ?
dere som går på ketolyse her, er dere ikke veldig nøye på grønnsaker til hvert måltid?
KarboMamma
06-06-11, 09:13
dere som går på ketolyse her, er dere ikke veldig nøye på grønnsaker til hvert måltid?
Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men jeg spiser ihvertfall grønnsaker. Ikke til hvert måltid, men mye til middag hver dag. For det meste blomkål og brokkoli enten gratinert, stekt eller som stappe...
så d holder med grønnsaker til et måltid?
Pruttilutt
06-06-11, 09:21
Drikk kaffe med en solid dæsj fløte, KarboMamma.
Når det gjelder grønnsaker:
Jeg har fått helt avsmak på brokkoli og blomkål - jeg lar heller være å spise enn å spise det. Jeg får dermed ikke i meg vesentlige vitaminer og mineraler, men tar kosttilskudd. Klarer meg fint med det. Derimot spiser jeg mye salat og tilbereder mat med paprika, løk, tomater, sopp osv i den graden det ikke overskrider tillatte karber for dagen :)
Selv har jeg gått ned 100 gram siden torsdag. Skikkelig skår i gleden.
Startet forrige mandag på 93,8 kg. Veier i dag 91,9. Så ikke så ille totalt sett. :rolleyes:
Velkommen til alle de nye i gruppa :)
så d holder med grønnsaker til et måltid?Det er veldig godt og frisk med grønnsaker ellers også. Agurk, paprika o.l til frokoster, og squashstenger surret i kjøttpålegg, spekemat o.l til mellommåltider. Jeg har småretter o.l der jeg ikke tenker på at jeg spiser grønnsaker engang.
jeg bruker som regel tomat og agurk til lunsj, også litt blomkål og asparges til middag og til kvelds bruker jeg og litt agurk og tomat
Nysgjerrig nok
06-06-11, 09:47
Nå trenger jeg litt bistand her - please??
Har kjøpt stix på fredag og etter en uke med minimalt med karbo og godt med fett har jeg testet og er den nå på nest mørkeste feltet - og dette antar jeg er bra??
Så lurer jeg på (etter å ha lest pakningsvedlegget) på om dette er sunt for meg.....- og eventuellt hvor lenge er det ok for kroppen å være i ketose? Er man det i en periode - eller er det ok å være det på "heltid"?
Har slitt med spiseforstyrrelser for maaange år siden ( ca 10 år og 30 kg siden) og er veldig ferdig med det nå. Men noen bivirkninger av dette er at jeg til tider sliter med mangel på Kalium, samt at jeg har liten / dårlig sultfølelse. I tillegg holder jeg meg langt unna vekta - den er kastet ut for lengst, fordi jeg hadde en veldig usunt forhold til den.
Etter en uke så føler jeg med bedre, mindre oppblåst og har en feeling av at kroppstemperaturen er på 38 grader. (Hvilket er godt for en som alltid fryser). Så alt er egentlig veldig ok - bare eventuelle bivirkninger jeg plutselig ble bekymret for.
Er ketolyse formen min for god til å være sann - eller?
Alle funderinger mottas med takk!
Ønsker dere en god dag samtidig - alle som en!
Pruttilutt
06-06-11, 10:05
Nå trenger jeg litt bistand her - please??
Har kjøpt stix på fredag og etter en uke med minimalt med karbo og godt med fett har jeg testet og er den nå på nest mørkeste feltet - og dette antar jeg er bra?? Joda, det er greit det. I ketose er du nå.
Så lurer jeg på (etter å ha lest pakningsvedlegget) på om dette er sunt for meg.....- og eventuellt hvor lenge er det ok for kroppen å være i ketose? Er man det i en periode - eller er det ok å være det på "heltid"? Hadde det vært helsefarlig hadde aldri leger selv stått bak dette. Det anbefales å være i ketose i 6 mnd, så en pause, så ny runde. Det kjenner du på kroppen og det vil også blodprøver kunne si noe om. (Galle- og leverprøver, kreatinin og blodsukker)
Har slitt med spiseforstyrrelser for maaange år siden ( ca 10 år og 30 kg siden) og er veldig ferdig med det nå. Men noen bivirkninger av dette er at jeg til tider sliter med mangel på Kalium, samt at jeg har liten / dårlig sultfølelse. Gratulerer til deg for at du har klart deg så lenge uten spiseforstyrrelsen - jeg er full av beundring. Godt at du er ferdig med det. På kuren anbefales det meieriprodukter, og gjennom ost og fløte vil du få naturlig kalium tilført kroppen. På kuren skal du spise når du er sulten og spise til du er mett. La kroppen bestemme - ikke hodet.
I tillegg holder jeg meg langt unna vekta - den er kastet ut for lengst, fordi jeg hadde en veldig usunt forhold til den. :D
Etter en uke så føler jeg med bedre, mindre oppblåst og har en feeling av at kroppstemperaturen er på 38 grader. (Hvilket er godt for en som alltid fryser).
Er ketolyse formen min for god til å være sann - eller?
Kroppstemperaturen kan føles forhøyet i og med at du har startet fettforbrenningen 24/7. Den varmen du kjenner er kroppen som arbeider.
Du er mindre oppblåst fordi du ikke har karbohydrater som ligger i tarmen og lager gugge ;)
heisann og velkommen, vil bare si at i forhold til stixen og hvis den er på det aller mørkeste så tyder det på at du får i deg for lite væske, så drikk masse:)
Nysgjerrig nok
06-06-11, 10:16
Takk for svarene Pruttilutt - takk igjen! :)
Jeg har liksom en feeling av at dette går litt for greit... Jeg har vært påpasselig, men samtidig så har jeg spist mye (mere enn vanlig), koser meg i aller høyeste grad (antakelig derfor jeg lirer på om det er noe ris bak speilet) og synes dette går så alt for bra / lett -
-jeg har spist bacongull, drukket vin, hatt en liten dæsj med Baylies i kaffen på lørdag. Burde jeg ikke da ha dårlig samvittighet? Hehe - en merkelig ting å etterspørre kanskje...:confused:
Men kanskje det er sånn - at dette er den kuren som passer for meg og ikke oppleves som et mareritt som tidligere kurer??
Pruttilutt
06-06-11, 10:20
Takk for svarene Pruttilutt - takk igjen! :)
Jeg har liksom en feeling av at dette går litt for greit... Jeg har vært påpasselig, men samtidig så har jeg spist mye (mere enn vanlig), koser meg i aller høyeste grad (antakelig derfor jeg lirer på om det er noe ris bak speilet) og synes dette går så alt for bra / lett -
-jeg har spist bacongull, drukket vin, hatt en liten dæsj med Baylies i kaffen på lørdag. Burde jeg ikke da ha dårlig samvittighet? Hehe - en merkelig ting å etterspørre kanskje...:confused:
Men kanskje det er sånn - at dette er den kuren som passer for meg og ikke oppleves som et mareritt som tidligere kurer??
Kjære deg, det må da virkelig være lov å leve livet? :rolleyes: Håper du koste deg masse med Bayliesen og kaffen, hørtes utrolig godt ut. En gang i ny og ne kan jeg ikke drømme om skal være stort verre enn rødvin/hvitvin.
Foreløpig mener jeg du skal senke skuldrene, la kroppen få tid til å omrokke seg etter de nye forholdene og NYTE hver en dag du er i god form, har det bra med deg selv og trives med maten. Stor klem :)
Appelsinpiken
06-06-11, 10:30
God morgen alle sammen!
Så herlig å lese om vektnedgang. Og når Prutilutt skiver man er oppblåst fordi karbohydratene ligger i magen og lager gugge, så har hvertfall ikke jeg lyst på brødskrive. Kan nesten se for meg hvordan prosessen i kroppen er. Æææsj!
Pruttilutt
06-06-11, 10:33
God morgen alle sammen!
Så herlig å lese om vektnedgang. Og når Prutilutt skiver man er oppblåst fordi karbohydratene ligger i magen og lager gugge, så har hvertfall ikke jeg lyst på brødskrive. Kan nesten se for meg hvordan prosessen i kroppen er. Æææsj!
Nemlig! Det er grønt, slimete og skikkelig heslig ;) (Det er sikkert ikke det, men vi kan jo bli enige om å være enige for nå :D )
Oi, oi, oi! Nå ble det grått på utsiden her, vinden øker og det blir bare gråere og gråere lys, "flimrer" nesten i luften:nedfor: Jeg er hvertfall glad for at jeg kom meg tidlig opp idag og er ferdig med plenklippen, for det kunne blitt interessant utover dagen trur jeg:p
Jeg sitter å lurer litt på hva jeg skal ha til lunsj idag jeg.. Har egentlig noen pølser jeg skulle brukt opp(Jacobs urtepølser), men stekt pølse med?? ved siden av frister liksom ikke veldig.. Noen som har forslag:forvirret
Pruttilutt
06-06-11, 11:12
Oi, oi, oi! Nå ble det grått på utsiden her, vinden øker og det blir bare gråere og gråere lys, "flimrer" nesten i luften:nedfor: Jeg er hvertfall glad for at jeg kom meg tidlig opp idag og er ferdig med plenklippen, for det kunne blitt interessant utover dagen trur jeg:p
Jeg sitter å lurer litt på hva jeg skal ha til lunsj idag jeg.. Har egentlig noen pølser jeg skulle brukt opp(Jacobs urtepølser), men stekt pølse med?? ved siden av frister liksom ikke veldig.. Noen som har forslag:forvirret
Lag eggerøre av 1 egg, krydre godt med salt, pepper og grillkrydder. Stek utrepølsene i biter sammen på pannen med litt sopp og paprika, alt sammen i en skål med enten majones eller rømme til? :)
Nysgjerrig nok
06-06-11, 11:20
Kort spm:
Feta ost eller Cottage cheese i salaten?
jeg har en oppskrift til dere på pannekaker som er svingode:)
2 egg
2 ss cottagecheese, dette er til en pannekake, helt nydelig
Lag eggerøre av 1 egg, krydre godt med salt, pepper og grillkrydder. Stek utrepølsene i biter sammen på pannen med litt sopp og paprika, alt sammen i en skål med enten majones eller rømme til? :)
Hmm, ja det tror jeg jammen jeg skal gjøre- eggerøre hadde jeg nesten glemt bort litt:p Jeg liker jo ikke rømme da, med mindre den er kokt eller sånn så jeg ikke smaker NOE rømmesmak.. Brekker meg på direkten av rømmesmaken.. Synd egentlig for det ser så godt ut! Men majones går i nøden- eller så kan jeg lesse på med gräddost ved siden av:sikle:
Tusen takk for tips!:)
Vel overstått helg! Håper alle har kommet seg velberga igjennom den. Jeg hadde en øreliten sprekk når jeg og ungene lagde gulrotkake til bursdagsbarnet.
Ellers så synes jeg at det er vanskelig å si hvor mye jeg har gått ned denne uka, vekta sier 85,5 kg. Altså minus 0,5 kg. Men den har gått så mye opp og ned, at det er ikke godt å si. Jeg skylder på at det på DEN tiden i måneden.
Nå er hamburgerbrødene i stekovnen og snart blir det en god og fet frokost/lunsj.
By the way, Pruttilutt, "drinking water" app'en er jo genial. Love it :)
Appelsinpiken
06-06-11, 12:12
Oi! Aioli gjorde susen på fettet, altså!
Etter å ha spist frokost har jeg fått i meg nesten tre ganger så mye fett som protein. Og akkurat nå er jeg stappmett og har en skikkelig hvitløksånde.
Aiolien fra coop var virkelig sterk, så skjønner godt hva du mente med å blande den med vanlig majones, Pruttilutt.
KarboMamma
06-06-11, 12:24
Argh, nå er jeg suuuur! Har endelig kjøpt boken til Torkil og stix... måtte såklart teste omtrent før jeg var innenfor døren. Niks nada null ketose:mad: €/"&"€€"&€&!!!!! Hva pokker er det som holder ketosen unna?:confused::mad::mad::mad::mad:
Unnskyld... Måtte bare få ut litt:o
Hei til dere junistartere. Er det plass tilmeg i gruppen??
KarboMamma
06-06-11, 13:37
Hei til dere junistartere. Er det plass tilmeg i gruppen??
Så klart vi har plass, velkommen!
Jeg er ikke alltid så sur som jeg virker over her altså:o
Takk for d:) Skal lese meg opp litt:), Kjekt å være flere mot samme mål
Pruttilutt
06-06-11, 14:32
Argh, nå er jeg suuuur! Har endelig kjøpt boken til Torkil og stix... måtte såklart teste omtrent før jeg var innenfor døren. Niks nada null ketose:mad: €/"&"€€"&€&!!!!! Hva pokker er det som holder ketosen unna?:confused::mad::mad::mad::mad:
Unnskyld... Måtte bare få ut litt:o
Aldri vits å måle på dagtid. Mål to timer etter miste måltid på kveldene. ;)
Jeg har hørt at det er proteiner som gir størst metthetsfølelse
Appelsinpiken
06-06-11, 15:16
Jeg har hørt at det er proteiner som gir størst metthetsfølelse
Det har jeg hørt også, men tror det må ses i sammenheng med et høykarbo-kosthold. Proteiner gir mer metthetsfølelse enn karbohydrater. Og fett gir mer metthetsfølelse enn proteiner. Men på høykarbo så skyr man jo unna fett, så det blir liksom ikke tatt med i regnestykket...
Jeg har ikke noe dokumentert på det jeg sier her, men det er det magefølelsen sier (i dobbel forstand).
Det har jeg hørt også, men tror det må ses i sammenheng med et høykarbo-kosthold. Proteiner gir mer metthetsfølelse enn karbohydrater. Og fett gir mer metthetsfølelse enn proteiner. Men på høykarbo så skyr man jo unna fett, så det blir liksom ikke tatt med i regnestykket...
Jeg har ikke noe dokumentert på det jeg sier her, men det er det magefølelsen sier (i dobbel forstand).
Det du sier støtter min teori også :ja:
Vil bare takke deg, KarboMamma, for at du startet denne tråden :klem:
Er supert å ha noen å dele erfaringer med!:rolleyes:
Appelsinpiken
06-06-11, 16:18
Nå er jeg nesten på vei ut døra for å dra på tur med ei venninne. Har kjøpt ketostix (?) og gleder meg til å sjekke i kveld. Sjekket forsåvidt nå nettopp også. Da ble den lyselilla, men jeg må vel måle på kvelden for at jeg skal være sikker på at resultatet er riktig?
Men er det mulig å være i ketose uten å ha stålånde? Jeg kjenner den hvertfall ikke selv...
Pruttilutt
06-06-11, 16:27
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2019
Proteiner+karbohydrater og fett i liten grad= raskt mett, raskt sulten. Proteiner danner massen i magesekken.
Proteiner + fett og lite karbohydrater = Langvarig mett.
Jeg velger å si det slik at fettet er vanskeligere for kroppen å bearbeide (med gallesyre og finfordeling), og systemet har mer å jobbe med. Jeg blir like mett, men det går lengre tid mellom "ånei, nå er jeg sulten....igjen".
Nå er jeg nesten på vei ut døra for å dra på tur med ei venninne. Har kjøpt ketostix (?) og gleder meg til å sjekke i kveld. Sjekket forsåvidt nå nettopp også. Da ble den lyselilla, men jeg må vel måle på kvelden for at jeg skal være sikker på at resultatet er riktig?
Men er det mulig å være i ketose uten å ha stålånde? Jeg kjenner den hvertfall ikke selv...
Jeg har heller ikke det, så jeg lurer fælt på om noe foregår i det heletatt !!
Jeg har heller ikke det, så jeg lurer fælt på om noe foregår i det heletatt !!
Går du ned i vekt da?
Jeg er ikke hjemme om dagen og har ikke tilgang på vekt. Men det føles ikke som jeg har gått ned noe. Kjenner det iallefall ikke på klærne. Blir spennende å se om en dag eller to......
Jeg er ikke hjemme om dagen og har ikke tilgang på vekt. Men det føles ikke som jeg har gått ned noe. Kjenner det iallefall ikke på klærne. Blir spennende å se om en dag eller to......
Om du går ned i vekt synes jeg du skal slå deg til ro med det og ikke bekymre deg om du er i ketose eller ikke :)
Krysser fingrene for et hyggelig besøk på vekta! :D
Første dag på Ketolyse diet snart i havn. Litt tungt med allt dette fette. Men tror jeg har klart meg bra i dag. Har fått i meg foruten froksten som jeg beskrev tidligere. Chedarost m/kalkunpålegg til lunch, laks stekt i fløte/seterrømme pluss brokoli med meieri smør. Skal lage lavkarbo knekkebrød nå men er litt uskikker om jeg kan spise dem på ketolyse ?
Pruttilutt
06-06-11, 18:54
Første dag på Ketolyse diet snart i havn. Litt tungt med allt dette fette. Men tror jeg har klart meg bra i dag. Har fått i meg foruten froksten som jeg beskrev tidligere. Chedarost m/kalkunpålegg til lunch, laks stekt i fløte/seterrømme pluss brokoli med meieri smør. Skal lage lavkarbo knekkebrød nå men er litt uskikker om jeg kan spise dem på ketolyse ?
Anbefaler det ikke. Lag ostekjeks hvis du trenger noe å ha pålegget på.
Anbefaler det ikke. Lag ostekjeks hvis du trenger noe å ha pålegget på.
Da er det der jeg har syndet, For jeg har spist både det og dette lavkarbobrøet av egg og frø..... Ikke mye, men .....
Må kanskje vente med det, til en har gått ned til den vekten en ønsker.
5 kg. for min del. Føler på meg at jeg kommer til å få problemer med å finne noe å spise da.
Det byr meg i mot å spise middag til frokost :p
Pruttilutt
06-06-11, 19:21
Da er det der jeg har syndet, For jeg har spist både det og dette lavkarbobrøet av egg og frø..... Ikke mye, men .....
Må kanskje vente med det, til en har gått ned til den vekten en ønsker.
5 kg. for min del. Føler på meg at jeg kommer til å få problemer med å finne noe å spise da.
Det byr meg i mot å spise middag til frokost :p
Det er greit å skille mellom måltidene med f.eks egg. Egg for meg tilhører frokoster og lunsjer. Det nærmer seg aldri middagen. Og jeg har f.eks. aldri biff, taco eller ovnsbakt laks til frokost eller lunch.
Så ren mat som overhodet mulig vil gi kroppen optimal overgang til ketose. Brød- og brøderstatninger kan du boltre deg i når du er på LAVkarbo. Nå er du på LAV-UTEN-SNARVEIER-karbo ;)
Jeg er trenger tips til en "skikkelig" frokost imorgen jeg, forhåpentligvis en som kan holde meg mett i flere timer.. Jeg reiser hjemmefra ca kl.08 og lander på plattformen ca 13.30-14, i mellomtiden er det jo bare "crappy" flyplassmat å få tak i(jeg har pleid å trykke i meg en "ostebolle" til frokost i 10-tiden).. Noen med tips til en skikkelig mettende (men helst ikke for "slitsom" å lage, jeg er ikke akkurat en morgenfugl) forkost?? *Håper noen har noe på lager*:hjelp:
Og forresten, Pruttilutt: Den lunsjen som jeg inntok i halv2 tiden idag metter enda:eek: Nydelig var det og, endte med aioli ved siden av :sikle:
Rikkemor: Hvis du går inn på oppskriftsforumet vil du finne en oppskrift på lavkarbo lapper som er utrolig enkel å lage, kan gjøres ikveld. Da kan du til og med pakke niste! Hvis ikke ville jeg satset på en kraftig omelett med masse ost, bacon og fløte i. Det metter lenge :)
Nå har jeg vært å trent! Har trent siden ca mars nå, og det er utrolig deilig å merke at formen blir bedre for hver gang!
I kveld var stixen helt uten utslag, så jeg blir ikke helt klok på den altså....har jo drukket MYE vann under trening, mulig det er det?
Etter tips her fra nyter jeg nå kyllingboller med hvitløksmajones! De hadde ikke vanlig aioli på butikken, og mills sin var litt svak på smak syntes jeg da :)
Pruttilutt
06-06-11, 19:40
Jeg er trenger tips til en "skikkelig" frokost imorgen jeg, forhåpentligvis en som kan holde meg mett i flere timer.. Jeg reiser hjemmefra ca kl.08 og lander på plattformen ca 13.30-14, i mellomtiden er det jo bare "crappy" flyplassmat å få tak i(jeg har pleid å trykke i meg en "ostebolle" til frokost i 10-tiden).. Noen med tips til en skikkelig mettende (men helst ikke for "slitsom" å lage, jeg er ikke akkurat en morgenfugl) forkost?? *Håper noen har noe på lager*:hjelp:
Og forresten, Pruttilutt: Den lunsjen som jeg inntok i halv2 tiden idag metter enda:eek: Nydelig var det og, endte med aioli ved siden av :sikle:
Hva jobber du som? :)
4-5 frokostlapper (http://sandraslavkarbo.wordpress.com/2010/11/14/lavkarbo-pannekaker/)med en god dæsj bacon på morgenen kan kanskje være det du trenger. Det tar dog litt tid. På en annen side kan du kanskje kikke på denne (http://sandraslavkarbo.wordpress.com/2010/09/18/remuladesalat/)oppskriften - den kan du nyte friskt om morgenen og samtidig er den OK å mumse utav nårtid du vil. Metter en del også. :D
Pruttilutt
06-06-11, 19:41
Rikkemor: Hvis du går inn på oppskriftsforumet vil du finne en oppskrift på lavkarbo lapper som er utrolig enkel å lage, kan gjøres ikveld. Da kan du til og med pakke niste! Hvis ikke ville jeg satset på en kraftig omelett med masse ost, bacon og fløte i. Det metter lenge :)
Nå har jeg vært å trent! Har trent siden ca mars nå, og det er utrolig deilig å merke at formen blir bedre for hver gang!
I kveld var stixen helt uten utslag, så jeg blir ikke helt klok på den altså....har jo drukket MYE vann under trening, mulig det er det?
Etter tips her fra nyter jeg nå kyllingboller med hvitløksmajones! De hadde ikke vanlig aioli på butikken, og mills sin var litt svak på smak syntes jeg da :)
Du har varmet dem, ja? Fikk tips om å smake dem kalde - og joda, de var gode da, men RÅ inni :o
Er det noen som har erfaring med om det er vanlig å ha vondt i hodet når du er i Ketose. Jeg har vært i Ketose i to uker, og har nesten hver dag følt meg svimmel har vondt i hodet, er veldig tørst og varm.:forvirret
Merker mange positive forandringer også, prøver å fokusere på det:D
Jaaa, lage i kveld er jo perfekt!:) Hmmm, det er lov å ha med seg mat på fly ikke sant? Merker når jeg tenker meg om at jeg aldri har prøvd det, men hvis det går gjennom sikkerhetskontrollen er det jo supert!=)
Pruttilutt
06-06-11, 19:45
Er det noen som har erfaring med om det er vanlig å ha vondt i hodet når du er i Ketose. Jeg har vært i Ketose i to uker, og har nesten hver dag følt meg svimmel har vondt i hodet, er veldig tørst og varm.:forvirret
Drikk mer vann. :) Noen bruker lengre tid i den overgangsfasen, og noen får det litt tyngre enn andre. Jeg hadde hodepine i 18 dager før det roet seg. :)
Pruttilutt: Mine er fra prior og er gjennomstekte, så jeg spiser dem kalde :)
Rikkemor: Litt usikker på det med mat på fly faktisk! går jo an å prøve ;)
Eve: Hodepine er veldig vanlig, men ettersom jeg har forstått pleier dette å gå over etter en stund. Kan det hende du ligger å vipper i grenseland? Sikkert noen med mer erfaring som kan svare!
Hei :)
I gang med uke 2. synes det går overraskende bra :)
Men i dag har jeg opplevd at magen har vært ganske så ustabil for å si det sånn.. ikke noe vondt eller noe. Renses kroppen med dette her eller??
Pruttilutt
06-06-11, 19:48
Pruttilutt: Mine er fra prior og er gjennomstekte, så jeg spiser dem kalde :)
!
Good. Er det mye fett i dem? Jeg steker mine goooodt i smør, så det drypper fett av dem :sikle:
4-5 frokostlapper (http://sandraslavkarbo.wordpress.com/2010/11/14/lavkarbo-pannekaker/)med en god dæsj bacon på morgenen kan kanskje være det du trenger. Det tar dog litt tid. På en annen side kan du kanskje kikke på denne (http://sandraslavkarbo.wordpress.com/2010/09/18/remuladesalat/)oppskriften - den kan du nyte friskt om morgenen og samtidig er den OK å mumse utav nårtid du vil. Metter en del også. :D
Den lappeoppskriften passer perfekt, alt er jo allerede i hus(blir vekk i 2 uker så prøver jo å tømme lageret litt så ikke alt skal gå i søppla):D Har du erfaring med å varme de i microen? For da kunne jeg jo bare surra litt bacon imorgen tidlig:p
Jeg jobber som prosessoperatør:) Og er offshore som du sikkert forsto, så er spent på om jeg kommer til å klare å få i meg nok fett når jeg kommer ut på jobb nå.. Tror det ska bli vanskelig, men jøss.. Skal da prøve å gumle norvegia(eneste osten vi har i "vårt" kjøleskap) til den store gullmedalje jeg, om det er det som må til :spisesnak
Pruttilutt: Nei, de var nokså magre, så jeg kompanserer med et tonn hvitløksmajones :p
Pruttilutt
06-06-11, 19:51
Den lappeoppskriften passer perfekt, alt er jo allerede i hus(blir vekk i 2 uker så prøver jo å tømme lageret litt så ikke alt skal gå i søppla):D Har du erfaring med å varme de i microen? For da kunne jeg jo bare surra litt bacon imorgen tidlig:p
Jeg jobber som prosessoperatør:) Og er offshore som du sikkert forsto, så er spent på om jeg kommer til å klare å få i meg nok fett når jeg kommer ut på jobb nå.. Tror det ska bli vanskelig, men jøss.. Skal da prøve å gumle norvegia(eneste osten vi har i "vårt" kjøleskap) til den store gullmedalje jeg, om det er det som må til :spisesnak
Tips: Stek på middels varme over lengre tid, for de hever seg i varmen og kaaaan bli litt "våt" inni. Men åååå så godt :) Kan ikke se for meg at micro skal være et problem. Stek noen nå i kveld, så får jeg høre hva du synes :D
Pruttilutt
06-06-11, 19:52
Pruttilutt: Nei, de var nokså magre, så jeg kompanserer med et tonn hvitløksmajones :p
Giiiiiive meeee hvitløksmajoneeeeees :sikle:
et par kyllinglår til frokost eller 6-7 kyllingvinger med litt creme fraiche holder i 7 timer hos meg:D:eek: tenk fett. kokt egg er ikke optimalt. da må du ha bacon til og majones.
liker du ikke fete "middag" frokoster kan du lage musli av dine favoritt nøtter, kjerner og frø. stek alt i ovnen med olivenolje og litt salt på 180 grader i ca 15-20 min. kan serveres med fløte som blandes ut med vann eller tyrkisk yoghurt.
Tips: Stek på middels varme over lengre tid, for de hever seg i varmen og kaaaan bli litt "våt" inni. Men åååå så godt :) Kan ikke se for meg at micro skal være et problem. Stek noen nå i kveld, så får jeg høre hva du synes :D
Åååh, hurra for micro asså:p Jeg skal steke i kveld, og finner jeg litt matlyst/sult skal jeg smugsmake en nystekt en også-jeg har jo noen jordbær liggende (ooog pisket krem i kjøleskapet fra igår!!) som kunne passa på som litt kveldskosemat :geip:
et par kyllinglår til frokost eller 6-7 kyllingvinger med litt creme fraiche holder i 7 timer hos meg:D:eek: tenk fett. kokt egg er ikke optimalt. da må du ha bacon til og majones.
liker du ikke fete "middag" frokoster kan du lage musli av dine favoritt nøtter, kjerner og frø. stek alt i ovnen med olivenolje og litt salt på 180 grader i ca 15-20 min. kan serveres med fløte som blandes ut med vann eller tyrkisk yoghurt.
Takk for tips:D creme fraiche, smaker ikke det som rømme? eller har jeg bomma helt nå:o
å holy shit! La inn hvitløks majonesen på diett.no, og den gav helt syyyyyyykt med kcal!:eek: Nå skal jeg jo ikke telle det da, men allikevel:p
Mills sin hvitløksmajones har hele 78 gr fett pr 100 gr!
Er også vanlig at man mister en del salter, særlig i begynnelsen. Om du får i deg litt Farris vil det hjelpe på den biten i allefall. Varmen er most likely tegn på at du er i ketose :D
kokt egg er ikke optimalt.
Kokt egg, eller egg i hele tatt, er vel den best sammensatte maten du kan spise, så egg er da optimalt? Eller tenkte du på noe annet?
2-3 kokte egg (varme) som moses med masse meierismør og gressløk, er noe som holder meg mett i flere timer. Kjapt, godt og enkelt :D
Skaldeman anbefaler det som en fin-fin frokost å få i gang fettforbrenninga på bla, da gjerne med en liten spasertur først, så man får i gang kroppen :)
Pruttilutt
06-06-11, 20:12
Takk for tips:D creme fraiche, smaker ikke det som rømme? eller har jeg bomma helt nå:o
Jeg takler ikke rømmesmak, lager enten Græsk dressing (småpakkinger) eller har splenda og pepper i - sistnevnte best til fisk. Smaker ikke rømme i det hele tatt :)
Pruttilutt
06-06-11, 20:14
Mills sin hvitløksmajones har hele 78 gr fett pr 100 gr!
Drit i kcal! Jeg blir religiøs av en slik matvare! :eek: Fantastisk!
Hmm, jeg må i tenkeboksen for å finne ut hva jeg kan kombinere en slik matvare med.... :rolleyes:
Jeg takler ikke rømmesmak, lager enten Græsk dressing (småpakkinger) eller har splenda og pepper i - sistnevnte best til fisk. Smaker ikke rømme i det hele tatt :)
Vi skulle hatt sånn "liker"-knapp her, som det er på facebook:D
*liker*
er spent på om jeg kommer til å klare å få i meg nok fett :spisesnak
Pakk ned et glass med kokosolje (cocosa), og hiv innpå en ss eller to ved hvert måltid; da er du mer på den sikre siden! Og god tur!
Pakk ned et glass med kokosolje (cocosa), og hiv innpå en ss eller to ved hvert måltid; da er du mer på den sikre siden! Og god tur!
Lurt! :D :ja:
De har vel ikke det på Kiwi?:) Har ikke Cocosa hjemme, har ikke hatt behov for fett-tilskudd enda:rolleyes:
Startet riktignok ikke 1.juni, men i dag, håper det går greit at jeg hiver meg med her allikevel?
Jeg er 183cm/82kg, har "null" muskelmasse og en søt "ølvom" som man så fint kaller det. Kostholdet mitt er totalt elendig, går ofte uten mat store deler av dagen, så en stor junkfood middag. Andre dager er det junk til lunch, lite middag. snop til kvelds.. Spiser fint en stor plate (200g) sjokolade aleine på en fredagskveld. Nå er det slutt, og tenke jeg skulle se å få bort magefettet i løpet av sommeren.
Har nettopp begynt med styrketrening og tenker å kombinere dette med ketose.
Dagen i dag gikk ikke helt bra, endte på 70g karbs, pga at jeg "måtte" ha to brødskiver til frokost. Og dels pga at jeg klarte å forglemme meg mtp at melk og kesam inneholder karbs. Da jeg handlet til lunch i dag var jeg helt sikker på at dette ikke hadde så mye karbs men men.
Skjerpings til i morgen :)
Pruttilutt
06-06-11, 21:07
De har vel ikke det på Kiwi?:) Har ikke Cocosa hjemme, har ikke hatt behov for fett-tilskudd enda:rolleyes:
Helsekosten :) Relativt dyrt.
Velkommen Pjukern! Det er litt styr den første tida, men man kommer inni det etterhvert! :D
Helsekosten :) Relativt dyrt.
Da får jeg fikse det når jeg kommer hjem igjen og ha med ut neste tur:ja: men tusen takk for tips Dollsine:):):)
Og velkommen pjukern:blomster:
Velkommen. Lykke til med morgendagen.:heia:
Kjempefint at du skriver hvor mange karbohydrater oppskriftene inneholder.
Pruttilutt
06-06-11, 21:21
Kjempefint at du skriver hvor mange karbohydrater oppskriftene inneholder.
Gjorde det i de tidligere oppskriftene, etterhvert har jeg falt litt fra det siden jeg har det så innarbeid at det ligger rundt 5 karb per porsjon. Det skal være ketolysevennlig alt jeg lager :)
Vekta viste jammen meg -3kg siden sist mandag i dag, så da er jeg i gang :D
kanskje litt friskere? synes det er bedre til de fete kjøtttypene:) veldig godt i fløtesaus. det hever smaken! hehe.
:heia::heia::heia:
Er også vanlig at man mister en del salter, særlig i begynnelsen. Om du får i deg litt Farris vil det hjelpe på den biten i allefall. Varmen er most likely tegn på at du er i ketose :D
Kokt egg, eller egg i hele tatt, er vel den best sammensatte maten du kan spise, så egg er da optimalt? Eller tenkte du på noe annet?
2-3 kokte egg (varme) som moses med masse meierismør og gressløk, er noe som holder meg mett i flere timer. Kjapt, godt og enkelt :D
Skaldeman anbefaler det som en fin-fin frokost å få i gang fettforbrenninga på bla, da gjerne med en liten spasertur først, så man får i gang kroppen :)
det jeg mente med at kokt egg ikke er optimalt, som også skrevet i boka hans, at hvis hun ønsker å øke på med fettet er jo selvsagt speilegg stekt i fett eller eggerøre med fløte bedre alternativ. joda egg er supert. men skaldeman ønsker jo at man skal adde fett for at det skal bli et skikkelig mettende måltid. kokt egg metter lenger om du har majones til. bare et tips:)
Er altså kokte egg med meierismør han anbefalte til frokost, gjerne etter litt aktivitet - dette skal være med på å booste fettforbrenninga :) Sagt på et foredrag av Skaldeman :)
det jeg mente med at kokt egg ikke er optimalt, som også skrevet i boka hans, at hvis hun ønsker å øke på med fettet er jo selvsagt speilegg stekt i fett eller eggerøre med fløte bedre alternativ. joda egg er supert. men skaldeman ønsker jo at man skal adde fett for at det skal bli et skikkelig mettende måltid. kokt egg metter lenger om du har majones til. bare et tips:)
Hvilken bok står dette i?
Vi tenker ganske likt her, vi formulerte oss nok bare litt klønete :)
Gratulerer L :heia:abaline
Takk, takk :)
Jeg er veldig fornøyd med starten :D
Jeg var i ketose sist sommer også og gikk ned ganske mye, men var i grunnen litt redd for å spise for mye fett, denne gangen spiser jeg fett i enorme mengder og tror det har mye å si for nedgangen denne uka.
Lykke til videre alle sammen, det blir spennende å følge meg.
Husk å legg inn vektnedgangen i tråden vår, det er lettere å følge med i den :)
Jeg blei til slutt sulten og nå steker jeg lapper:) De er jo fantastiske:sikle: Klarte rett og slett ikke å la være å prøvesmake litt, og snart skal noen av de ned i magen min så jeg kan tenke på å ta kvelden:D:D
Tuuusen takk for oppskriften Pruttilutt!:klem: Den er skrevet opp i boka mi!:D
Hvitløksmajones er bare helt fantastisk!!! :sikle: Naaaaaam!
Jeg bruker det hver dag på salaten min, og prøver stadig å komme på ting å bruke det med :p Veksler innimellom med å spise det og aioli.
Pruttilutt
06-06-11, 22:41
Jeg blei til slutt sulten og nå steker jeg lapper:) De er jo fantastiske:sikle: Klarte rett og slett ikke å la være å prøvesmake litt, og snart skal noen av de ned i magen min så jeg kan tenke på å ta kvelden:D:D
Tuuusen takk for oppskriften Pruttilutt!:klem: Den er skrevet opp i boka mi!:D
Værsågod, snupp :rolleyes:
Lettvint oppskrift, har alltid ingredienser tilgjengelig :)
Pruttilutt
06-06-11, 23:00
Kos dere med dette (http://sandraslavkarbo.wordpress.com/2010/12/11/lavkarbo-julekonfekt/)i helga. 1,36 karbo per bit :)
Jeg er SÅ glad for at sjokolade ikke er en av min laster!=) Tar 1-2biter innimellom, men er heldigvis ikke sjokoman:) men disse bitene så jo ganske så gode ut, kanskje jeg må prøve når jeg kommer hjem :o Nå har jeg finni målebåndet mitt, greit å ha noe annet enn bare vekten å forholde seg til etter 2 uker:ja:
KarboMamma
07-06-11, 07:19
:heia::heia:WOW!!:heia::heia: Gratulerer med FANTASTISK start! Har faktisk gått OPP en kg, jeg... ikke like fantastisk akkurat:o
Nå er jeg i en slags "restesituasjon" :rolleyes:
Vi skal på ferie til helgen, være borte i to uker. Så fokus på kjøleskapet nå er å tømme det, ikke kjøpe nye ting og fylle det med. Så når det gjelder frokoster og middager så kjøper jeg iallefall ikke ting som det blir noe igjen av. Men heller prøve å bruke ting som allerede ligger der. Må prøve å finne noen gode sammensetninger da :p Litt utfordring føler jeg, for er ikke sånn kjeeempekreativ.
La meg i går med dundre hodepine og kvalme. Tenkte at hva er det jeg har begitt meg ut på. Men i dag er det en ny dag med nye muligheter. Startet dagen med lappen jeg fant oppskrift på i denne tråden. De var kjempe gode. Nå er det bare å få i seg nok vann i løpet av dagen. Ha en god dag i ketolysens ånd.
La meg i går med dundre hodepine og kvalme. Tenkte at hva er det jeg har begitt meg ut på. Men i dag er det en ny dag med nye muligheter. Startet dagen med lappen jeg fant oppskrift på i denne tråden. De var kjempe gode. Nå er det bare å få i seg nok vann i løpet av dagen. Ha en god dag i ketolysens ånd.
En riktig god dag til deg ogspå:) Vann i store mengder er bra, fikk også tips om litt farris for hodepinen. (noe med at kroppen mangler saltstoffer). Ja, var ikke lappene gode :sikle:
morn morn!
elanesse: lykke til med prosjektet;) hvilke ingredienser har du?
orlando: håper dagen blir bedre i dag!
Startet dagen med oopsie rolls, fenalår og majones, og selvfølgelig kaffe! :D Smugveide meg idag, og vekta viste 300 gr ned fra i går. Forhåpentligvis er vannet på vei ut av kroppen! :ja:
lykke til med prosjektet;) hvilke ingredienser har du?Jammen ikke helt sikker, har ikke fått oversikt enda :rolleyes: Er så mye tull der i tillegg (maten til mannen og barna :p). Jeg har litt pannekakerøre igjen, så nok til frokost i morgen. Egg såklart, og en del grønnsaker. Ostekjeks. Ellers har jeg jo kylling i fryseren og bacon. Jeg kan kjøpe meg en liten fløtepakke, for den går nok før helgen uansett. Så ja, litt sånn tanker rundt det.
Treg mage har sluppet!! :heia:
Etter èn kilo OPP i går, kom magen i gang, og i dag er jeg en kilo NED :p
Fortsetter med loppefrø, men i tillegg har jeg økt magnesium-dosen til anbefalingen på boksen (prøvde dette før en gang, med 'fart på magen' som resultat, så jeg har brukt halv dose helt til nå).
Har hamstret råvarer i går, så nå tenkte jeg å lage opp og putte i fryseren for å gjøre ting litt mer lettvint. Finner stadig oppskrifter her inne som må prøves :sikle: Tusen takk til alle som legger ut :stortsmil
Hei, hei! Jeg slenger meg med her!
Er helt fersk, startet på lavkarbo/ketolyse i går :visemuskl
MASSE å lese seg opp på! frokost tror jeg blir min største utfordring - er vant med å ta en brødskive i hånda på vei til jobb :o
Veide meg på søndag: 72,5 kg
Mandager kommer til å bli min veiedag og jeg skal ned til 58 kg er planen.
Vet ikke helt hva slags delmål jeg skal sette meg...har aldri forsøkt å gå ned i vekt, så aner ikke hvordan kroppen min fungerer.
Dette blir spennende!
KarboMamma
07-06-11, 16:17
MASSE å lese seg opp på! frokost tror jeg blir min største utfordring - er vant med å ta en brødskive i hånda på vei til jobb :o
Vet ikke helt hva slags delmål jeg skal sette meg...har aldri forsøkt å gå ned i vekt, så aner ikke hvordan kroppen min fungerer.
Dette blir spennende!
Vælkømmin te gards! :D
KarboMamma
07-06-11, 16:20
Eureka!!! Jeg vet hvorfor jeg ikke kommer i ketose!! Det er de hersens Atkins-barene:eek::eek:!! Har kastet den siste i søpla, nå SKAL jeg i ketose!!:cool:
Dette blir spennende!
Velkommen! Frokost er ofte den største bøygen for mange, men her det så mange flotte løsninger at det går som en lek!
Eureka!!! Jeg vet hvorfor jeg ikke kommer i ketose!! Det er de hersens Atkins-barene:eek::eek:!! Har kastet den siste i søpla, nå SKAL jeg i ketose!!:cool:
You go girl! :heia:
Å yummy, yummy, yummy! Koser meg med dessert!:D
Vi hadde pannekaker til middag i dag, og jeg hadde oopise rolls pannekake. Da mannen hadde sukker på sine til dessert, tenkte jeg; "hm, jeg har jo sukrin!"
Å herlighet så godt! Masse bremykt og et liite dryss sukrin!:hungry:
Pruttilutt
07-06-11, 16:34
Så bra du fant ut av det! ;)
Jeg er så kvalm. Blir helt gal. Var det i går ettermiddag/ kveld også . Fortsetter dette vet jeg ikke om jeg klarer å fortsette.
Pruttilutt
07-06-11, 18:45
Jeg er så kvalm. Blir helt gal. Var det i går ettermiddag/ kveld også . Fortsetter dette vet jeg ikke om jeg klarer å fortsette.
Skjønner godt. Det kan ikke være at du er smittet av noe magevirus?
Hjelper det med litt Cola Zero? Kan være du bør få noe fastere i magen. Prøv deg fram med 1 knekkebrød (Wasa) eller et par FiberRik med godt pålegg på. God bedring.:)
Men kan jeg spise knekkebrød i ketolyse fasen ? Jeg er ikke smittet med et magevirus. Kvalmen kommer sigende utover dagen. Jeg har drukket litt Fun saft håper det er greit. Cola Zero forstår jeg går er så redd for å ikke komme i ketose. Men som sagt gir ikke kvalmen seg må jeg finne på noe.
Tusen takk for svar.
Pruttilutt
07-06-11, 18:58
Men kan jeg spise knekkebrød i ketolyse fasen ? Jeg er ikke smittet med et magevirus. Kvalmen kommer sigende utover dagen. Jeg har drukket litt Fun saft håper det er greit. Cola Zero forstår jeg går er så redd for å ikke komme i ketose. Men som sagt gir ikke kvalmen seg må jeg finne på noe.
Tusen takk for svar.
Strengt tatt skal du ikke spise knekkebrød, men jeg tenkte et knekkebrød (6 karb) ikke vil trekke deg ut av ketose hvis du har smør, ost og noe grønt på toppen. :rolleyes: FiberRik (2,1 karb per stk) hjelper meg når jeg er uvel, godt med baconost på :rolleyes: Cola Zero synes jeg du skal drikke framfor saften. Fun-saften er søtere og gir større søtsug enn Cola Zero gjør (nå i nøden). Er mange som tåler lettbrus i ketose. Selv gjør jeg det, men har restriksjoner til kun å drikke brus når jeg svelger de daglige tablettene. Hva med et par sukkerfri pastiller? Bare nå i startfasen for å dempe kvalmen.
Pruttilutt
07-06-11, 18:59
0,5 dl Tyrisk youghurt med et par spiseskjeer lett-syltetøy (for anledningen) eller sukkerfritt syltetøy. Det blir en syrlig youghurt. Kan hjelpe for kvalmen. Jeg bruker lage slik youghurt i helgene.
Takk for tips. Skal ut å kjøpe youghurt nå.
0,5 dl Tyrisk youghurt med et par spiseskjeer lett-syltetøy (for anledningen) eller sukkerfritt syltetøy. Det blir en syrlig youghurt. Kan hjelpe for kvalmen. Jeg bruker lage slik youghurt i helgene.
Jeg har i 1-2 ts ublandet fun-light og 1-2 ts Splenda i 1,5 dl TY eller Skyr. Mindre karb'er. :)
Pruttilutt
07-06-11, 19:14
Jeg har i 1-2 ts ublandet fun-light og 1-2 ts Splenda i 1,5 dl TY eller Skyr. Mindre karb'er. :)
Da tar jeg heller en jordbærskyr :)
Da tar jeg heller en jordbærskyr :)
Jeg synes den smaker så...ehe... parfymert? Dessuten blir det fler karb'er enn når man lager den selv, blir det ikke?
Pruttilutt
07-06-11, 19:29
Jeg synes den smaker så...ehe... parfymert? Dessuten blir det fler karb'er enn når man lager den selv, blir det ikke?
Det vet jeg ikke, hva havner du på av det du lager?
I en Skyr er det 6 karber per boks.
Skyr må være noe av det verste jeg har smakt..! Har prøvd meg på en tidligere, men aldri mer gitt... hehe... Hvor kjøper man tyrkisk yoghurt egentlig?
Pruttilutt
07-06-11, 19:54
Skyr må være noe av det verste jeg har smakt..! Har prøvd meg på en tidligere, men aldri mer gitt... hehe... Hvor kjøper man tyrkisk yoghurt egentlig?
Coop fører en 1 liters bøtte. Så ICA hadde 5 dl til 26 kroner.
Skyr i frysern i 15-20 minutter - IS :D
I'm in!! :D
Tok av meg 10 kg i fjor, og er i gang igjen nå!
-0,9 kg sist uke! Hurra :D :D
Pruttilutt
07-06-11, 21:54
I'm in!! :D
Tok av meg 10 kg i fjor, og er i gang igjen nå!
-0,9 kg sist uke! Hurra :D :D
Vi har 10 kg begge to, dette skal vi jaggu klare :D
Gratulerer med god start ;)
Det vet jeg ikke, hva havner du på av det du lager?
I en Skyr er det 6 karber per boks.
Diett.no regner det ut til ca 5 karb for 150 gram. :)
Hvor mange gram er en boks med smak?
Naturell med ublandet fun light er som youghurt. :)
Pruttilutt
07-06-11, 22:09
Diett.no regner det ut til ca 5 karb for 150 gram. :)
Hvor mange gram er en boks med smak?
160 gram :)
160 gram :)
Lurer på hva de tilsetter de ferdigblandede siden karbene blir det samme omtrent. Må nok lese på flere typer i morgen.
Har liksom bare sett at de har mange fruktsmaker og tenkt at det har vært skummelt... :p
Pruttilutt
07-06-11, 22:28
Lurer på hva de tilsetter de ferdigblandede siden karbene blir det samme omtrent. Må nok lese på flere typer i morgen.
Har liksom bare sett at de har mange fruktsmaker og tenkt at det har vært skummelt... :p
De er faktikt riktig så gode. Spiser en i ny og ne, for smakens del. Tok meg et par skjeer før jeg aksepterte konsistensen, litt fromasj-aktig, men nå foretrekker jeg det foran tyrisk youghurt (som inneholder rundt 5 karb per 100). Ingen fett i den, men tar det igjen i løpet av dagen :)
Da er dag 2 over for min del, usikker på om dette er noe jeg i det hele tatt tåler.
Tok en sykkeltur tur/retur butikken i stad og ble rett og slett skikkelig uvel.. Kvalm og svimmel, fikk nesten panikkanfall (har panikkangst fra før..) Tenkte at nå har jeg sikkert for lavt blodsukker og kommer til å svime av.. Det gikk heldigvis bra, og gikk over etter å ha fått drukket en del vann og en proteinshake hjemme.
Endte da i dag på 24karbs, hovedsaklig fra en sala, og no hasselnøtter, da jeg ikke fant noe annet godt jeg kunne bruke som snacks på jobb.
Ketostix viser ingen ketose enda, så jeg vet ikke helt hva som skjer.. Spiser kanskje for lite? Endte på 1800 kcal i dag (iflg diett.no)
Pruttilutt
07-06-11, 22:45
Da er dag 2 over for min del, usikker på om dette er noe jeg i det hele tatt tåler.
Tok en sykkeltur tur/retur butikken i stad og ble rett og slett skikkelig uvel.. Kvalm og svimmel, fikk nesten panikkanfall (har panikkangst fra før..) Tenkte at nå har jeg sikkert for lavt blodsukker og kommer til å svime av.. Det gikk heldigvis bra, og gikk over etter å ha fått drukket en del vann og en proteinshake hjemme.
Endte da i dag på 24karbs, hovedsaklig fra en sala, og no hasselnøtter, da jeg ikke fant noe annet godt jeg kunne bruke som snacks på jobb.
Ketostix viser ingen ketose enda, så jeg vet ikke helt hva som skjer.. Spiser kanskje for lite? Endte på 1800 kcal i dag (iflg diett.no)
Har du lest denne tråden fra start? Tror du finner svar på det du lurer på og det du vil komme til å lure på en stund framover :)
Kort fortalt: Alt du forteller om dagen i dag er helt naturlig. Kroppen din er i omstilling. Anbefales 30 minutt turgåing den første tiden. Du ligger litt for høyt til å komme i ketose (mener jeg). Prøv deg rundt 15 en uke for å få en kickstart. Så kan du etterhvert øke på karbene. Husk å drikke nok vann, spise masse fett og proteiner. Mer fett en proteiner. Ikke bry deg så fryktelig om kcal nå, det er nesten irrelevant for ketosen.
Puh! Var såvidt innom her for å "melde" meg på i begynnelsen, men bare et par dager borte fra pc'n resulterte i maaaange sider å lese meg opp på før jeg kunne poste noe igjen :p
Flott at det er så mange aktive her da :)
Jeg begynte før juni, men det har gått så tregt, og har ikke blitt med noen andre mnd-klubber tidligere.
Jeg skjønner ikke helt det med å holde seg unna lavkarbobrød jeg da, de første 8 ukene gjorde jeg også det, men det var kun den første uka jeg gikk ned i vekt. Etter at jeg begynte å spise lavkarbobrød har jeg klart å spise litt oftere, og vekten har såvidt beveget seg. Jeg mistet veldig fort sultfølelsen, og siden jeg bor i studentleilighet på 40 kvm hender det jeg bruker litt tid på å få kommet i gang med matlaging som krever litt, rett og slett fordi det blir så mye rot av det! Men nå kan jeg ta meg et mellommåltid/kveldsmat i form av en skive brød, med masse fett pålegg på (masse majones og salami, smør skjært med ostehøvel og skinke osv) og en brødskive inneholder jo bare 1,3 g karbs :confused: Kan ikke skjønne annet enn at det er sunt for meg iaf :)
Ellers vil jeg si at både nøtter og baconcrisp har vært stoppere for meg :)
I dag har jeg gått i gang med fettfaste, for å se om det kan booste fettforbrenningen ytterligere, da jeg fremdeles synes det går treeeegt...
Blir spennende å se hvordan det går:)
Jess, da er arbeidsperioden igang etter en laaang tur for å komme seg på plass.. Tåke meg her og tåke meg der altså..!:mad: Fikk heldigvis lov å sove litt før jeg kom på jobb, så begynte ikke før 11 i kveld:D men den kosten, den kosten.. Bah.. De elsker jo rotgrønnsaker her! så blei litt av det da, med knusktørr svinestek og bittelitt saus til middag(som fra nå vil være frokost for meg)^^
Lunsjen(altså kl.23.00) pella jeg meg en del salat med skinke og kylling og heiv på 2 egg med en del majjo.. nå er jeg sulten IGJEN, så håper jeg finner noe jeg kan trykke i meg nå kl.03-hvis vi har fiberrik kan jeg lasse på med makrell i tomat, baconost eller no sånt..
Frokosten i dag morges(takk for oppskriften Pruttilutt:D) holdt meg mett frem til kl.13, så blei en salat med scampi og asparges på flesland-de hadde putta bittelitt dressing på den, men håper det gikk greit:o
Neste måltid var så svinestek her ute og så denne salaten.. Lite fett! Jeg sto på 7eleven på flesland å kikka på kjøleskapet dems og vurderte å kjøpe meg en pakke norvegia og en pakke gullsalami som niste, men hadde nok ikke fått det mellom sikkerhetskontrollen:)
Nei nå tenker jeg bare på mat her, klokka må bli 3 så jeg kan spise igjen!:p Prøver å være flink til å drikke vann, fått i meg noen liter idag hvertfall.. Men det er sååå mye lettere hjemme når jeg har bonaqua-flaska med tut på asså!:( Får vel jobbe litt før 3-kaffen jeg da.. Ha en fin natt alle sammen:)
Ahhh, Fiberrik har vi tydeligvis ikke her ute lenger :nedfor: kl.3 spiste jeg 4 osteskiver og to skinkebiter.. Det tok sulten, men den kom fort igjen... Så jeg gikk inn i messa jeg da, og snakka litt med de - fikk med meg "standard"-knekkis(6,6g kh pr stk) og kokkens "spesial"... De hjemmelagde knekkbrøda ligna jo veldig på de jeg lager hjemme da(mye korn og kli så det ut til), så jeg tok 2 små(tilsvarer ca 1 normalt) og klina på med baconost.. Tenkte det var likegreit, han sa det ikke var mye mel i og jeg tenkte i grunn som så at de kunne vel ikke være stort verre enn de ryvita-knekkebrøda.. Håper det går bra altså.. Kan bli 2 lange uker det her- jeg savner allerede å lage maten min selv :_oy: Nå er det bare 2 timer til heeerlig feit frokost-mat; bacon, egg, eggerøre++:sikle: Beste måltidet av alle her ute det :p Håper det går bra med alle dere andre og at dere holder ut :heia:
Har du lest denne tråden fra start? Tror du finner svar på det du lurer på og det du vil komme til å lure på en stund framover :)
Kort fortalt: Alt du forteller om dagen i dag er helt naturlig. Kroppen din er i omstilling. Anbefales 30 minutt turgåing den første tiden. Du ligger litt for høyt til å komme i ketose (mener jeg). Prøv deg rundt 15 en uke for å få en kickstart. Så kan du etterhvert øke på karbene. Husk å drikke nok vann, spise masse fett og proteiner. Mer fett en proteiner. Ikke bry deg så fryktelig om kcal nå, det er nesten irrelevant for ketosen.
Har ikke lest _alle_ postene, men har fått med meg det viktigste mener jeg.
Samboern min, som er instruktør på treningsstudio mener det ikke er lurt å trene så hardt og spise for "lite".. Grunnen til at jeg nevnte kcal var fordi jeg mener det var antagelig 1000kcal for lite ift hva jeg burde ligge på. (mann, 26år, trener) Sliter litt med å finne på noe som kan spises til lunch/frokost, men samtidig må kunne skaffes ferdiglaget over disk da jeg jobber slik at jeg ikke har noe fast sted/tid å spise.
ketosticks var foresten mørk nå i dag :)
Ahhh, Fiberrik har vi tydeligvis ikke her ute lenger :nedfor: kl.3 spiste jeg 4 osteskiver og to skinkebiter.. Det tok sulten, men den kom fort igjen... Så jeg gikk inn i messa jeg da, og snakka litt med de - fikk med meg "standard"-knekkis(6,6g kh pr stk) og kokkens "spesial"... De hjemmelagde knekkbrøda ligna jo veldig på de jeg lager hjemme da(mye korn og kli så det ut til), så jeg tok 2 små(tilsvarer ca 1 normalt) og klina på med baconost.. Tenkte det var likegreit, han sa det ikke var mye mel i og jeg tenkte i grunn som så at de kunne vel ikke være stort verre enn de ryvita-knekkebrøda.. Håper det går bra altså.. Kan bli 2 lange uker det her- jeg savner allerede å lage maten min selv :_oy: Nå er det bare 2 timer til heeerlig feit frokost-mat; bacon, egg, eggerøre++:sikle: Beste måltidet av alle her ute det :p Håper det går bra med alle dere andre og at dere holder ut :heia:
Synes det virker som du har god kontroll jeg med de utfordringene du har på jobben. . Jeg heier på deg.
Veiedag i dag og 1 kg er borte. Nøyaktig
Deilig :jippi:
Har ikke lest _alle_ postene, men har fått med meg det viktigste mener jeg.
Samboern min, som er instruktør på treningsstudio mener det ikke er lurt å trene så hardt og spise for "lite".. Grunnen til at jeg nevnte kcal var fordi jeg mener det var antagelig 1000kcal for lite ift hva jeg burde ligge på. (mann, 26år, trener) Sliter litt med å finne på noe som kan spises til lunch/frokost, men samtidig må kunne skaffes ferdiglaget over disk da jeg jobber slik at jeg ikke har noe fast sted/tid å spise.
Om stickes er veldig mørk bør du nok drikke mer vann.
Det høres ut som om det er litt lite synes jeg,du bør nok spise litt mer :)
Men du skrev tidligere at du er 183 cm høy og veier 82 kg? Du er jo absolutt innenfor normalen sånn vektmessig, hva kunne du tenke deg å ligge på?
Ketose er vel i utgangspunktet for de som skal ned en del kg, og sånn det høres ut for meg så trenger du ikke det, men bytte ut noe fett med muskler? Å lære seg og spise regelmessig, og kutte mesteparten av junkfooden kan være nok for deg :)
Synes ikke 24 g karbs er for mye, men det spørs jo på hva du får i deg ellers av fett og proteiner da. Anbefaler deg å bruke diett.no en liten stund, til du får det inn i fingertuppene hva du bør spise i løpet av en dag. Og ikke minst for å se hva junkfood inneholder om du skulle forville deg borti det igjen ;)
Salat er jo greit å frakte med seg, og man kan ta en munnfull når man har tid. Ellers kan kyllinglår eller karbonade fra varmdisk være et alternativ?
Gratulerer med flott nedgang SFA! :heia:
I går var jeg på Rema og skulle kjøpe Lanlords sin gode blomkål- og brokkoligrateng! Og så var den ikke der :eek: Derimot var det en ny der, som også innholdt gulrot og minimais, blæææ det vil jeg jo ikke ha da *nedtur*
Håper virkelig det var akkurat denne Remabutikken som ikke hadde den. For er skikkelig glad i den forrige gratengen.
KarboMamma
08-06-11, 09:05
Min var også mørk sist jeg sjekket, men må innrømme at jeg tror den rett og slett mørkt negativ, mer enn rosa... Sliter med å skille mellom de to. Er det noen som kan fortelle meg om sticksen blir tydelig rosa eller kan det være utslag når den er mørkebeige?? :confused:
KarboMamma
08-06-11, 09:06
I går var jeg på Rema og skulle kjøpe Lanlords sin gode blomkål- og brokkoligrateng! Og så var den ikke der :eek: Derimot var det en ny der, som også innholdt gulrot og minimais, blæææ det vil jeg jo ikke ha da *nedtur*
Håper virkelig det var akkurat denne Remabutikken som ikke hadde den. For er skikkelig glad i den forrige gratengen.
Hmm... ferdiggrateng? Hørtes ikke dumt ut! Tror jeg må ta meg en tur på rema :)
Jeg har ikke funnet Landlord sin på evigheter på *min* Rema... :(
Hamstret Findus sin sist det var 40% tilbud på Ica... :rolleyes:
Min var også mørk sist jeg sjekket, men må innrømme at jeg tror den rett og slett mørkt negativ, mer enn rosa... Sliter med å skille mellom de to. Er det noen som kan fortelle meg om sticksen blir tydelig rosa eller kan det være utslag når den er mørkebeige?? :confused:
Blir den farget, er det utslag. Det er ikke nøye om den blir lys eller mørk. Det sier mer om hvor dehydrert du er enn om "hvor mye ketose" du er i :)
Veiedag i dag og 1 kg er borte. Nøyaktig
Deilig :jippi:
Gratulerer med - 1 kg. :heia:
Stå på, følger med og heier på deg :klem:
KarboMamma
08-06-11, 09:28
Blir den farget, er det utslag. Det er ikke nøye om den blir lys eller mørk. Det sier mer om hvor dehydrert du er enn om "hvor mye ketose" du er i :)
Men der hvor jeg leser av resultatet er "neg" lys beige. "svakt utslag" er rosa... Så om jeg da får mørkebeige er jeg i ketose? Eller er det tegn på at jeg er dehydrert?:confused: *blond og sulten*:o
hei alle sammen, har funnet ut at ketolyse virkelig er midt i blinken for meg, jeg sliter med pcos, altså veldig uregelmessig menstruasjon og ikke hatt den siden jul men fikk den i går, måtte på vekta i dag etter å ha gått ned 600 gram fra mandag til i går men ingen oppgang så d er godt. veier nå 72,3, veide 20 mai 76,7, må nok veie meg i morgen og for å se om menstruasjon gjlør noe med vekta.
ønsker alle en herlig dag
Men der hvor jeg leser av resultatet er "neg" lys beige. "svakt utslag" er rosa... Så om jeg da får mørkebeige er jeg i ketose? Eller er det tegn på at jeg er dehydrert?:confused: *blond og sulten*:o
Det finnes ikke grader av ketose, har du rosa utslag er du i ketose :)
Nå er jeg ikke sikker på hvilke stix du bruker, men på Diabur 5000 (eller hva de nå enn hette de jeg kjøpte på apoteket) var ikke beige utslag, det måtte en rosa fargenyanse til ... :)
hei alle sammen, har funnet ut at ketolyse virkelig er midt i blinken for meg, jeg sliter med pcos, altså veldig uregelmessig menstruasjon og ikke hatt den siden jul men fikk den i går, måtte på vekta i dag etter å ha gått ned 600 gram fra mandag til i går men ingen oppgang så d er godt. veier nå 72,3, veide 20 mai 76,7, må nok veie meg i morgen og for å se om menstruasjon gjlør noe med vekta.
Så flott at du føler de fungerer! :D
Er ganske vanlig at mensen spiller inn på vekta, men det forsvinner i såfall når Tante Rød er ferdig :)
KarboMamma
08-06-11, 09:34
Det finnes ikke grader av ketose, har du rosa utslag er du i ketose :)
Nå er jeg ikke sikker på hvilke stix du bruker, men på Diabur 5000 (eller hva de nå enn hette de jeg kjøpte på apoteket) var ikke beige utslag, det måtte en rosa fargenyanse til ... :)
Jepp, det er de jeg har. Da fikk jeg svar på det jeg lurte på, takk :) Ingen ketose her altså. Har kuttet Fedonbarene og kommer til å holde meg unna ALL lettbrus og FunLight så får vi se om det er det som gjør at jeg ikke kommer i ketose...
Jepp, det er de jeg har. Da fikk jeg svar på det jeg lurte på, takk :) Ingen ketose her altså. Har kuttet Fedonbarene og kommer til å holde meg unna ALL lettbrus og FunLight så får vi se om det er det som gjør at jeg ikke kommer i ketose...
Det står helt sikkert ett eller annet sted, men med vårt ICEnett er det en tålmodighetsprøve å lete, så jeg spør jeg ; Hvor høyt ligger du på fettinntaket?
Så fantastisk at dette kostholdet kan være positivt for helsa di! :D
Selv merker jeg mange goder på kroppen etter omlegging av kosten. Magen er mye triveligere, mindre oppblåst og magevondt. Deilig å spise når jeg er sulten, ikke fordi blodsukkeret er lavt. Bare det å slippe blodsukker som går opp og ned er grunn nok for at jeg kommer til å fortsette med lavkarbo også etter at vekta er der den skal. Hvitt mel, sukker osv er drepen altså!
'Oppdaget' Cavalier melkesjokolade i går :sikle: og jeg klarte rett og slett ikke stoppe før det var tomt.... Og det sendte vekta tilbake til start i dag, urk
'Oppdaget' Cavalier melkesjokolade i går :sikle: og jeg klarte rett og slett ikke stoppe før det var tomt.... Og det sendte vekta tilbake til start i dag, urk
Hehe, sambo fant også Cavalier sjokoladen.... og såååå fant han do`n :p :rolleyes:
Stakkar, han tøflet rundt her mellom toalett-turene og mumlet : aldri mer, aldri mer.... " hehe....
Hehe, sambo fant også Cavalier sjokoladen.... og såååå fant han do`n :p :rolleyes:
Stakkar, han tøflet rundt her mellom toalett-turene og mumlet : aldri mer, aldri mer.... " hehe....
Ha, ha. Ble advart mot det når jeg kjøpte sjokoladen. Den er best når du tar bare en bit og suger på den. Himmelsk godt :sikle:
KarboMamma
08-06-11, 10:00
Det står helt sikkert ett eller annet sted, men med vårt ICEnett er det en tålmodighetsprøve å lete, så jeg spør jeg ; Hvor høyt ligger du på fettinntaket?
Har ikke regnet på det, men vet at jeg får i meg alt for lite fett. Prøver å lure det inn overalt og har fått mange gode tips, men ligger nok fortsatt for høyt på protein kontra fett:( Men er fettinntaket avgjørende for om man kommer i ketose? Mener å ha lest at totalt fastende også kommer i ketose...?
Ha, ha. Ble advart mot det når jeg kjøpte sjokoladen. Den er best når du tar bare en bit og suger på den. Himmelsk godt :sikle:
Fikk desverre ingen advarsel (som om det hadde stoppet meg...), og var ikke oftere på do enn vanlig. Men jeg følte meg som en heliumballong :p
Jeg får desverre (:p ) ingen effekt av sukkerfri godis! Kan spise så mye Cavailer, DeBron-lakris o.l uten å måtte på do. Eeeegentlig en ulempe. Det trigger jo absolutt søtsug, og er partystopper.
et spørsmål, dere som går på ketolyse, er dte slik at dere av og til ikke orker alt av maten dere lager?
Pruttilutt
08-06-11, 10:19
Har ikke regnet på det, men vet at jeg får i meg alt for lite fett. Prøver å lure det inn overalt og har fått mange gode tips, men ligger nok fortsatt for høyt på protein kontra fett:( Men er fettinntaket avgjørende for om man kommer i ketose? Mener å ha lest at totalt fastende også kommer i ketose...?
To forskjellige inngangsmåter til ketose.
Spis ost, nøtter, ha rømme på der det passer, ta en shot Udo's om du ønsker. Tran. Majones på maten. Aioli. Avocado. Baconsvor. Ribbe. ....
Pruttilutt
08-06-11, 10:19
et spørsmål, dere som går på ketolyse, er dte slik at dere av og til ikke orker alt av maten dere lager?
Ågud, ja. Jeg er så egglei for tiden. Og brokkoli nekter jeg å spise mer!
Har du mulighet til å veie maten en liten periode og legge inn på diett.no da? Man behøver ikke gjøre det i en evighet, for etter hvert husker du hva de forskjellige matvarene inneholder. Men det kan være en hjelp for å komme skikkelig i gang.
Jeg har iaf fått hjelp av å legge inn maten der :)
En fin pekepinn er at du trenger ca 1-1,5g protein pr kg kroppsvekt og at man skal spise 20 % protein, 75 % fett og 5 % karbs hver dag. MEN, dette har jeg kløna med selv. Disse prosentene er nemlig ut fra kaloriinnholdet, ikke gram :)
Og siden 1g fett har 9 kcal og 1g protein/karbs har kun 4 kcal blir det ikke såå mye mer fett enn proteiner du trenger i løpet av dagen.
Har også lært her inne at man skal beregne dette ut i fra idealvekten.
Et lite eksempel:
Idealvekt 60 kg.
Da blir det 60g protein * 4 som tilsvarer 240 kcal
Klarte det igjen, er det mulig? Regna ut fra gram ikke kcal, men endrer det så det blir rett nå.
900 kcal fett, utgjør 100g fett
60 kcal karbs, utgjør 15 g karbs
Dette er for en person som vil veie 60 kg når man er ferdig slanket.
Sum kcal blir 1200. Dette kan for noen være litt lite, men det er ikke noe problem å øke proteinmengden til f-eks 1,5g pr kg kroppsvekt, osv...mye mer om man trener mye.
Nå er det ikke slik at vi på ketolyse skal regne så mye på kcal da, men om man står fast eller føler at man ikke spiser nok fett kan det være lurt å prøve og beregne litt. Det hjalp for meg iaf :)
Ja, jeg er rimelig fersk på dette, og har hatt en tendens til 'fulle fat'. Det går jo ikke når maten er så mektig, så nå har jeg begynt å lage mindre porsjoner :)
Pruttilutt
08-06-11, 10:22
Du må lese de generelle tipsene jeg slengte ved - er der hovedsakelig fettkildene kommer fra hvis du ikke følger en konkret spikra plan. :)
Følger du planen jeg sendte skal du være i god skikte for resultater -mener nå jeg. Det hvis du er flink å pakke på fettkilder der det passer. Det blir aldri for mye fett!
je kjøpte en salat på meny i går, kjøpte ikke mye, men klarte ikke alt av den engang
Jeg spiser ofte bare to måltider pr. dag (er jo mett så lenge!), men da 'sper' jeg på med te med fløte, og litt ost/nøtter innimellom. Så har jeg laget hjemmelaget konfekt, uten '-holer' men med smør & fett, godt til kaffen :)
Jeg spiser ofte bare to måltider pr. dag (er jo mett så lenge!), men da 'sper' jeg på med te med fløte, og litt ost/nøtter innimellom. Så har jeg laget hjemmelaget konfekt, uten '-holer' men med smør & fett, godt til kaffen :)
Har du oppskrift på konfekten din? :p
så dere spiser ikke faste måltid altså?, kommer jeg til å ødelegge alt om jeg skeier ut litt på bursdagen min 22 juni, er ikke snakk om mye utskeielse altså
Pruttilutt
08-06-11, 10:42
så dere spiser ikke faste måltid altså?, kommer jeg til å ødelegge alt om jeg skeier ut litt på bursdagen min 22 juni, er ikke snakk om mye utskeielse altså
Spiser når jeg er sulten, og spiser til jeg er mett...
En sprekk er en sprekk, du får veie for og i mot. :)
jeg har liksom bare bursdag en gang i året, og han vennen min skal ordne thaimat og en dessert til meg
Pruttilutt
08-06-11, 10:46
jeg har liksom bare bursdag en gang i året, og han vennen min skal ordne thaimat og en dessert til meg
Alle har bursdag en gang i året :rolleyes: Jeg koste meg med hjemmelaga dessert og en real biff med bacon og fett til :D
Du står jo fritt til å velge selv hva du skal spise - hver eneste dag :)
det er bare snakk om den ene dagen
Pruttilutt
08-06-11, 10:53
Ja. Jeg snakker ikke nedlatende til deg, om det er det du tror.
Du får prøve deg fram. Fleste av oss får reaksjoner når vi faller ut av ketose, og det tar tid å komme inn i ketose igjen. Du får kjenne etter om du tror det er verdt å spise "fritt villt" for den ene dagen i året og at du tar det som kommer med det. :)
Hvis det er viktig for deg, så gjør det. Det går jo an å spise mindre ris evt, om det er ris til thaimaten :)
Dette er for meg snakk om en livsstilsendring, men om man føler man forsaker for mye kan det være lett å gå lei. Samtidig som det er enklere enn man tror å finne karbovennlige måltider, også på restaurant.
Selv er jeg veldig glad i sushi, og på mandag spiste jeg sashimi med noen få riskorn til hver bit, i alt under 10g ris til et helt måltid. Har aldri turt på prøve sashimi tidligere, men nå syntes jeg at det smakte bedre enn sushi! :p
jeg har liksom bare bursdag en gang i året, og han vennen min skal ordne thaimat og en dessert til meg"Problemet" er bare at det alltid vil komme slike dager som egentlig er 'spesielle'. Jeg skal f.eks til syden i sommer for bare andre gang i hele mitt liv. Forrige helg var jeg ute på fylla, noe jeg er to ganger i året. 17.mai... ja alt. Jeg hadde samme innstilling som deg før "har bare bursdag en gang i året", og koste meg litt ekstra da. Det er bare sånn at det er _så lett_ for at det baller på seg. Det er en grunn til at jeg er tilbake her igjen nå... noen år etter, fordi med en slik innstilling så går det bare ikke i lengden. Sier det virkelig ikke for å være nedlatende jeg heller, men ønsker jo gjerne å hjelpe og at andre ikke går i samme feilaktige fotspor som jeg har gjort. Det tar TID, men nå har jeg heldigvis kommet meg dithen at jeg ikke trenger dårlig mat for å kunne kalle det KOS. Hvis jeg skal kose meg, så trenger jeg virkelig ikke karbohydrater, sukker osv. Vet hvor mye jævelskap det gjør, så da vokser det bare i munnen på meg.
ja jeg vet det, men ha lyst å kose meg litt, er ikke avhengig av å spise masse snop, og ris trenger jeg heller ikke ved siden av, ikke så glad i det, det vi skal spise er kylling med satay saus, altså peanøttsaus og så sku han lage en dessert til meg
KarboMamma
08-06-11, 12:43
Du må lese de generelle tipsene jeg slengte ved - er der hovedsakelig fettkildene kommer fra hvis du ikke følger en konkret spikra plan. :)
Følger du planen jeg sendte skal du være i god skikte for resultater -mener nå jeg. Det hvis du er flink å pakke på fettkilder der det passer. Det blir aldri for mye fett!
Følger planen, bortsett fra at jeg måtte kaste i meg en atkinsbar til frokost på vei til smådyrakutten med katten i går. Atkins no more, her er det Sandra for alle penga! :D
Pruttilutt
08-06-11, 12:58
Følger planen, bortsett fra at jeg måtte kaste i meg en atkinsbar til frokost på vei til smådyrakutten med katten i går. Atkins no more, her er det Sandra for alle penga! :D
Atkins er fyfy i alle fall 4 uker til :P Da kan du unne deg en og annen, helst fordelt på et par dager. Meg dytter den ut av ketose om jeg har 0 eller 10 karbo i kroppen. Men den er god, da... Kan være lurt å alltid ha "ett eller annet" liggende. Jeg har en skyr til slike tilfeller. :)
Har du oppskrift på konfekten din? :p
Javisst, denne kom jeg over via lenabeatrice.net (der er det også mye tips å hente) http://fristendelavkarbo.wordpress.com/2010/11/16/vaniljefudge/
Når det gjelder antall måltider, så er det ingen regel på det. Det er som Pruttilutt sier: spiser når man er sulten
KarboMamma
08-06-11, 13:48
Atkins er fyfy i alle fall 4 uker til :P Da kan du unne deg en og annen, helst fordelt på et par dager. Meg dytter den ut av ketose om jeg har 0 eller 10 karbo i kroppen. Men den er god, da... Kan være lurt å alltid ha "ett eller annet" liggende. Jeg har en skyr til slike tilfeller. :)
Urk, Skyr har jeg prøvd og synes det var skikkelig guffent i konsistensen... Hva med feks vaniljekesam, er det ok til nødstilfeller?
Atkins er fyfy i alle fall 4 uker til :P Da kan du unne deg en og annen, helst fordelt på et par dager.Jeg pleide å dele en sånn advantagebar i 8 biter jeg, de ble jo stoore. Hadde de i en boks i kjøleskapet, og virkelig koste meg når jeg tok en bit. Og max en pr.dag :)
Urk, Skyr har jeg prøvd og synes det var skikkelig guffent i konsistensen... Hva med feks vaniljekesam, er det ok til nødstilfeller?
Skyr naturell har ikke samme konsistens... den er akkurat som vanlig youghurt. :)
Skyr naturell har ikke samme konsistens... den er akkurat som vanlig youghurt. :)
Smakt på den jordbær-utgaven, det må være noe av det ekleste jeg har smakt, noe aldeles utrolig "beskt" og sykt kunstig, ved siden av en merkverdig konsistens :o
Slipper man det med naturell? Er den tilsatt søtstoff?
Jeg koste meg på søndag i datteren min sin bursdag. Spiste et stykke gulrotkake og potetmos og pølser.
Hadde sinnsykt vondt i magen på mandagen. Tok ketose stix i går, og den var rosa.
Jeg har funnet ut at jeg ikke skal spise noe særlig snop og godis i starten, for at fristelsen til å skeie ut skal bli mindre. Det går faktisk overraskende bra.
Men jeg drikker masse lettbrus hver dag. SÅ når jeg har søtsug, drikker jeg heller en slurk. Eller tar en klatt meieri smør for å få litt fett, hehe
Smakt på den jordbær-utgaven, det må være noe av det ekleste jeg har smakt, noe aldeles utrolig "beskt" og sykt kunstig, ved siden av en merkverdig konsistens :o
Slipper man det med naturell? Er den tilsatt søtstoff?
Naturell Skyr er akkurat youghurt naturell... kremete og ikke luftig...samt at den ikke smaker noe før man tilsetter smak selv.
Jeg bruker som sagt 1-2 ts ublandet fun light jordbær + 1 ts Splenda i 150 gram skyr.
Jeg tilsetter forresten også fløte i den innimellom... og da smaker den som jordbærmilkshake... :D
Jeg tilsetter forresten også fløte i den innimellom... og da smaker den som jordbærmilkshake... :D
Ohhh.... da skal jeg sannelig teste! Gresk youghurt-butikken er 25 min kjøring unna, når jeg først er på de kanter glemmer jeg selvsagt youghurten :rolleyes:
Synes det er knallgodt med litt syrlig sammen med fløte og ferske jordbær, og Skyr har de på nærbutikken.
Gjett hvem som skal kose seg`a :D
Takk takk, manne! :D
fikk noe utrolig lyst på kyllingvinger i dag, men hvor mange kan man egentlig spise av slike?
Her går det i mye egg og bacon. Prøver å lage middag som jeg kan kombinere med lavkarbo og "vanlig" mat til resten av familien. Målet mitt er å finne minst 21 gode lavkarbomiddager som jeg kan rulere over en 3 ukers periode. Må også skaffe meg en oversikt over hvilke grønnsaker som er lavkarbo, for det har jeg ikke helt kontroll på. Var på hyttetur i helgen, og som lykke var hadde hyttevertene også begynt med lavkarbo uten at jeg visste det :) Har også trent 2 ganger i løpet av siste uken. Jeg løpte meg en tur på torsdag i skogen, og i dag har jeg løpt intervall innendørs. Jeg vil ha en veltrent slank kropp, ikke bare slank.
Det er 1 ting jeg kommer til å fortsette å spise selv om jeg er på lavkarbo, og det er sushi. Vi spiser det noen få ganger i året, og jeg kommer raskt i ketose igjen. Jeg spiste det i går, og tror nok at jeg skal være i ketose i kveld igjen. Det blir spennende å se! Ellers nyter jeg rødvin i helgene i små mengder, og det har hittil ikke påvirket ketosen.
Dette er gøy!
fikk noe utrolig lyst på kyllingvinger i dag, men hvor mange kan man egentlig spise av slike?Såsant ikke de er marinert i sukker, så kan du spise så det tyter ut ørene :D Jeg ELSKER kyllingvinger. På lavkarbo kan man jo spise skinnet, og det er jo bare beeest :sikle:
Jeg klarer ikke å finne ut hva jeg bør gjøre når jeg vil lage litt enkel blomkålmos.
Noen skriver at bukettene skal kokes i fløte, men hvor mye fløte da..? Det må vel nesten dekke det meste blomkålene. Det blir så mye overflødig fløte igjen når jeg moser blomkålen da syns jeg (fløte=dyyrt). Jeg har kokt dem møre i vann før, så bare tilsatt litt fløte etterpå, varmet opp osv, men vet ikke om dette er den beste måten.
prior sine grillede kyllingvinger er iallefall registrert med null karbo! Nam! :D
Jeg leste akkuratt en oppskrift hvor man brukte 2 dl fløte på et blomkålhode, dvs det dekket ikke hele hodet! :ja:
Jeg klarer ikke å finne ut hva jeg bør gjøre når jeg vil lage litt enkel blomkålmos.
Noen skriver at bukettene skal kokes i fløte, men hvor mye fløte da..? Det må vel nesten dekke det meste blomkålene. Det blir så mye overflødig fløte igjen når jeg moser blomkålen da syns jeg (fløte=dyyrt). Jeg har kokt dem møre i vann før, så bare tilsatt litt fløte etterpå, varmet opp osv, men vet ikke om dette er den beste måten.
Jeg koker dem stort sett i litt buljong jeg, lar blomkålen dampe GODT av etterpå og smasher i vei med smør, fløte og krydder :D
Enig med deg i at det blir dyrt å koke den i fløte, det er noe jeg gjør når jeg lager litt ekstra god middag. Da bruker jeg heller ikke mye fløte, men har i en kladd smør for å forhindre at det setter seg, så roterer jeg blomkålbitene så alle biteneblir kokt :)
Skulle jeg ha vært superraus med fløten ville jeg rett og slett brukt det overskytende til å lage saus av :)
Pruttilutt
08-06-11, 16:47
Å herregud førr en forbaska bedriten dag! :mad:
Mandag tok batteriet i vekta farvel og jeg trodde at jeg det skulle bli sååå deilig å ikke veie seg hver dag. Vel. I dag kjøpte jeg nye batteri, trøkte dem i vekta og kledde meg i undertøyet. Påsteg djevelskapen. 92,6. Kjøss mæ i rævva! Jagreit, jeg veeeeet det er idiotisk; jeg har ikke vært på do, jeg har drukket en liter vann og ikke tisset enda i dag, står med klær og har mat i magen. BUT STILL! De siste dagene har jeg vært verre enn Gestapo!
Nå må jeg puste. Jeg blir så forbaska. Slike oppganger / nedturer (ett fett, hah) må til innimellom. Jeg skal likevel lage moffeloffer (lapper) og piske krem og ha jordbær til. Bare fordi jeg skal feire at en hel del positive ting har skjedd i dag, og at det eeeendelig blir varmere i Tromsø.
Skal snikveie meg i morgen. Bare for "artig"... *mumle noe stygt på nordnorskt!*
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.