View Full Version : Hva skal du ha til middag i dag-tråden!
Siden vi noen ganger har litt probs med å finne nye retter/ spennende retter/ raske retter/ enkle retter/ rimelige retter/ flotte retter/ restemat-retter så starter jeg en tråd hvor vi kan fortelle hverandre hva vi skal ha til middag!
Så selv om du en dag synes du er kjedelig i matveien, så sleng inn likevel, for kanskje andre får en kjempegod ide!
Siden det er langt over (normal...) middagstid for de fleste, så begynner jeg tråden med å si hva jeg HADDE til middag :o
Idag, mandag:
* Hamburger (uten brød!) med smeltet ost, stekt løk, friske grønnsaker, en dæsj tacosaus og noen råstekte tomatskiver med basilikumdryss
* Dessert: Lavkalori/lavfett vaniljeyoghurt med div nøtter på toppen
Håper noen henger seg på fra i morgen! :)
Jeg hadde stekt kalkun med curry og rapsolje og 2 revne gulrøtter til :)
Jeg hadde mix salat med reker jeg.... Var på jobb, så det ble litt vanskelig med en avansert middag...
Men i dag skal vi ta jula på forskudd, og ha skinkesteik!!!! :p Med brokkoli, blomkål, hjemmelaget surkål (uten sukker, selvfølgelig), brun fløtesaus og poteter til den øvrige familie da..... :)
Jeg skull hatt fersk suppe, som jeg lagde på lørdag.
Isteden så ble det venninnetreff i byen etter jobb i går og vi spiste Fisk/skalldyr grillspyd m/broccolli og salat og hvitvinssaus. Nam.
....så i dag blir det Fersk suppe:D
I går hadde vi en grateng.
Blomkålmos (2 blomkålhoder i buketter kokt i minimalt med vann, ble moset med stavmikser, rørte inn 1/2 boks fetaost, kyllingbuljong, 2 fedd hvitløk, pepper) i bunn av ildfast from. Over hadde jeg en kjøtt-tomatsaus (800 g karbonade, 1 hakket løk, 2 bokser hakked tomater, litt chilli) så et dryss av revet ost også inn i ovnen 10-15 minutter. Raskt, lettvint og godt.
Kyllingfilet i biter stekt med massevis av løk og paprika i forskjellige farger og en dæsj soyasaus på toppen. Ris til de andre.
I dag tor jeg det blir persillesmør marinert steinbit igjen..... eller kanskje...
Får se, - tror jeg tar en titt i journalen min og ser om jeg finner noe - noe jeg hadde for mer enn 2 uker siden :snill:
I går hadde vi en grateng.
Blomkålmos (2 blomkålhoder i buketter kokt i minimalt med vann, ble moset med stavmikser, rørte inn 1/2 boks fetaost, kyllingbuljong, 2 fedd hvitløk, pepper) i bunn av ildfast from. Over hadde jeg en kjøtt-tomatsaus (800 g karbonade, 1 hakket løk, 2 bokser hakked tomater, litt chilli) så et dryss av revet ost også inn i ovnen 10-15 minutter. Raskt, lettvint og godt.
MMMMMM!!!!! :spisesnak
Kalkunfilet og broccoli kokt med fløte, hvitløk, parmesan. Cherrytomat.
idag skal jeg ha ca 150 gram kalkunfilet. og stekt sopp. med masse godt krydder.
skal manne meg opp til å prøve blomkålmos! some day!!!
2 kyllingfileter panert med: 1 dl revet ost, 1 ts oregano, 50 g smeltet smør i ovnen på 160 grader i ca. 30 min.
Kokt brokkolli
Linsestuing (fedons)
Ferdiggrillet kylling med freste paprika, løk og sopp og ørlite brun basmati ris.
Kjøttdeig med champignon tilsatt tacokryddermix-dings, ved siden av; rømme, ost, en tomat, litt løk, litt paprika.
Ovnsbakt torsk med tomatsaus av tomatpuré, sitron, olivenolje, finhakket løk og dampet broccoli til :)
Fedonisten
16-11-04, 20:58
Kylling- og brokkoliform m/ris (til resten av familien ;) )
Kyllingkjøttdeig
sopp
brokkoli
krydderost
rømme
kajennepepper
hvitløk
- forresten; oppskrifta ligger inne på oppskriftssidene. ;)
Jeg har hatt nakkekotelett, Broccolimos og fløtesaus. (Tomaten fikk være linselus, jeg har ikke spist den pga at jeg allerede ligger litt høyt på karber i dag : )
Broccolimosen er Isets blomkålstappe, bare byttet ut grønnsaken i dag. Pleier også å ha litt mer fløte og litt mindre smør enn oppskriften sier. (50/50 og 75 ml tilsammen)
Tok bilde også jeg:p
Fedonisten
16-11-04, 21:49
Guro: Her er linken til oppskrifta på kylling- og brokkoliformen :)
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=633
Bruker ofte kyllingkjøttdeig også - varierer med hva jeg har tilgjengelig eller hva som er på tilbud.
:klem:
I dag har jeg spist to øko-svine-kjøttkaker med hermetiske erter, brun saus og kokte gulrøtter. Ikke verdens mest optimale middag, men gammeldags bondekost som mann og barn elsker.
Kyllingbiter i karrisalat fra www.spisdegslank.no (http://www.spisdegslank.no)
Kylling, majones, kinakål, paprika, ananas, fersken
Lettsaltet torsk, eggesmør m/vårløk, broccoli og litt gulerøtter.
Fedonisten
17-11-04, 14:58
Fiskesuppe med masse fløte, krepsehaler og reker oppi. Og brokkolig. Og ferskt Fedonbrød ved siden av til dem som vil ha (ikke jeg tror jeg - men kanskje jeg overrasker meg selv :eek: )
Idag er det taco.
I går var det svinekjøtt i strimler med fløtesaus og grønnsaker.
I morgen blir det torsk med eggesmør og grønnsaker. :)
I går ble det tjukk wok omelett, i dag ble det stor salat med kylling :snill:
I dag har jeg mamma på besøk til middag og skal lage SBD-fór til henne:
Kokt blomkål med paprika og smeltet mozzarella,
kyllingfiletskiver marinert i provencalsk krydder
Dessert: 0,1 % vaniljeyoghurt
Rekecoctail fra www.spisdegslank.no (http://www.spisdegslank.no) : Reker, majones, dill, sitron sånn cirka
Fedonisten
19-11-04, 11:06
tror jeg skal spise kamskjell til forrett og elg indrefilet til hovedrett og noe bær-greier til dessert. også masse vin tenker jeg....
tamtata!!
Rekecoctail var i går det, og i dag har jeg spist:
Tunfisksalat fra www.spisdegslank.no (http://www.spisdegslank.no)
OG
2 kalkun- og kyllingpølser med lompe og sennep og ketchup (ikke fra www.spisdegslank.no (http://www.spisdegslank.no))
Karri kylling med blomkål stappe og dampa broccoli
:spisesnakCa. 1 kg lammebokskiver kokt sammen med masse løk. Bruk så lite vann som mulig. Når disse er nesten ferdikkokt tilsettes 2 - 3 røde paprika, +2 ss( ja det er spiseskjeer) paprikapulver og tilpasses med salt og pepper. Tilslutt tilsettes 1 boks creme fraiche.
Nok til en hel familie (de kan jo få ris eller poteter til) eller frys det i passelige prosjoner,- det gjorde jeg. Kjempegodt!
Hilsen
Viltpatè i hvitløksremulade med sylteagurk fra www.spisdegslank.no (http://www.spisdegslank.no)
Jeg tenkte jeg skulle lage:
Kokt blomkål og grønne bønner med
hvit ostesaus m/ paprika og sprøstekt bacon
Skal lage middag til to av de andre som bor her, så spennende om det er nok 'mat' for dem. Muligens må jeg koke litt pasta ved siden av, til disse gutta. :confused: (Men jeg prøver først uten, jeg!)
2 lavkarbo-tortillaer fylt med - salat, eggepannekake (flat eggerøre), røkelaks, ruccola + Hellmans Real mayo. Gøtt !! :p
donjuanwannabe
24-11-04, 20:48
Ok, prøver meg på denne jeg også :)
Hva spiste jeg til middag i dag da?
35 g skinkeskiver, ca. 70 g rekesalat, 2 ss majones, 2 stekte egg, ca. 80 g blomkål, ca. 50 g brokkoli, en neve salat, 2 ss olivenolje ex. virgin
en mixed rett ala Donjuanwannabe :D
Fersk suppe kokt på oksebog og masse grønnsaker.:spisesnak
Kylling i kokkossuppe
(2 pers)
Hva trenger du?
6 shitake sopper
1 bunt gressløk
1 lime
1 sitrongress rot
1/2 rød chili
1/2 ingefær
4 limeblader
2 kylling fileer
2 kyllingbuljongterninger
1 boks kremet kokkos melk
1/4 liter fløte
2 1/4 liter vann
Salt og pepper
Hva gjør du?
Sett over vann og buljongterninger i en kjele. Tilsett grovkuttet ingefær, grovkuttet chili, limeblader og grovkuttet sitrongress. La dette småputre i 30 minutter. Sett over 2 liter saltet vann til fosskoking. Skjær opp kyllingfileene i 8 biter hver. Ha kyllingbitene i det kokende vannet i ca 2 min. for å få ut urenheter. Ta dem så opp å legg dem i en bolle iskaldt vann.
Sett over fløten til innkoking og reduser til halv mengde. Tilsett kokkosmelk i kyllingbuljongen sammen med den reduserte fløten. Del limen i 4 og press den ut i suppen. Legg gjerne et par limebiter i suppen. Ta kyllingen ut av det kalde vannet og tørk den med et klede. Smak suppen til med salt og pepper. Ha i shitakesoppen og kyllingen - finhakk til slutt litt gressløk. Gi suppen et lite oppkok, så er den klar for servering.
I dag hadde jeg hamburger laget av kjøttdeig, som jeg stekte sammen med sopp og danderte oppå en masse nyyydelig ruccolasalat med sitron, olje, salt og pepper. Og så hadde jeg litt mozzarella under burger'n så den smeltet litt. Det så veldig lekkert ut... og smakte kjempegodt! :)
Taco av kyllingkjøtt med brune bønner, ost, tomat, paprika og tacosaus!
Lavkarbo sjokoladedessert!
Laksekoteletter med wokede grønnsaker,brokkoli,sopp,squash,paprika og tomat,med bernaise saus! Veldig godt!Poteter til gutta i tillegg..
I dag var det hvalbiff, stekt fort på høy varme og kokt litt med krydder og tomatpure...I går var det svinekoteletter på indisk: Surr litt løk og litt grønn paprika, stek koteletter i litt karry og smør, stek også hele sjampinjonger, til slutt (også i karry og smør) noen syltede sølvløk (som jeg pleier koke i rikelig vann en ti minutters tid på forhånd for å prøve å få vekk noen av karbene), og litt ananasbiter. Oppi gryten med litt vann og litt worcestershiresaus, mer karry og litt sennep. Putrer til ferdig og serveres med det du har lyst på - f eks blomkål, bokkoli eller salat.
I dag skal vi ha Fylt tomat.
2 tomater til hver, tømt for innhold og fylt med en blanding av grønn paprika, skinke (eller bacon- ikke helt sikker ennå), litt sjalottlauk, basilikum, pepper og div krydder, og til slutt litt knust fetaost.
Dekkes med valgfri ost- vi skal prøve edamer, og stekes i ovnen på 180 grader i ca 10 minutt (til osten er gylden og crispy...).
I tilegg skal vi ha en bakt sopp til hver.
1 champignon med avkuttet stilk. Hulrommet fylt med vagfri kryddersmør (jeg foretrekker hjemmesnekret smør med persille,estragon og urtegård) og litt bacon i bittesmå biter som har blitt frest litt i panna.
Pakkes inn i aliminiumsfolie og settes inn samtidig med tomatene. Skal også stå i 10 minutter.
Til sist lager jeg en liten saus i panna. En dæsj fløte, en spiseskje smøreost (bruker nesten alltid naturell) og pepper og urtegård til smaken er god. Kokes opp til den har riktig konsistens.
Ha ei fortryllende helg, damer og herrer! :_punk:
Å, det hørtes godt ut Ingo! :)
Velkommen hit forresten! :blomster:
-----------
Til middag/kvelds skal jeg ha ... skal vi se... tror jeg tar kalkunwok. :)
Hei Ingo og velkommen !
Det var da en flott start - rett på oppskrift med en gang !! :p
Tusen takk !! :D
Takker for velkomsten!
Var første gang vi prøvde det, og det ble ganske godt. Men det må nok krydres ganske bra. Mye oregao, og nok salt...
Siden dette er middagsforumet kan jeg jo for ordens skyld skrive opp morgendagens middag og da...
Da skal vi ha kyllinglår med salat.
Kyllinglårene snitter jeg langs benet, nesten gjennom så man får et hull. Der nedi putter jeg en most blanding av litt fetaost med olje, smøreost og krydder (salt og pepper). Oppå hullet legger jeg en stor skive bacon.
Så er det inn i ovnen med varmluft og grill (for å få sprø bacon) på 175 grader til baconet er klart.
Salat etter dagsformen og hvilken livsstil man følger.
(Tenkte selv å prøve en enkel agurksalat med en agurk, litt fetaost med olje, en liten dryss basilikum spisset med saften fra en halv lime på toppen...)
Snakkast!
Jøss, gode ting du lager da! :) Skal prøve de tomatene en dag, grillet tomater er super godt da! (men jeg tenker aldri på å lage det - så den tråden her funker jo, for nå kom jeg på at DET må jeg lage en dag!) :D
Velkommen hit, Ingo. Gleder meg til å se flere spennende retter fra deg i tiden som kommer!
Smosje.
hei, hei!
middagen min idag var en tynn omelett laget av et egg og oppå der hadde jeg tacokjøttdeig og sopp og ost. gratinerte det hele i micro til oste smeltet!
namnamnamnamnamnam
klem!
Laksefilet med sitronskiver imellom, 1 skje creme fraiche på hvert stykke, revet sitronskall og hakket persille over. Bakes i ovn. Serveres med agurksalat og lettkokt broccoli til meg. I tillegg: 1 potet :eek: til sambo.
Jeg skal også ha laksefilet! Litt sånn søndagsmiddag det... :) Men jeg skal ha fersk spinat surret i smør til... agurksalat og creme fraiche.
Mmmm... høres innmari god ut den oppskriften Nille :sikle: - skal gjøre det sånn jeg også tror jeg!!
I dag hadde vi:
Linsepurè m /soltørkede tomater, stekt løk og provence krydder....og masse olje
Til det hadde vi Gratinert karrykylling form med blomkål og broccoli, og en stor bolle salat m/olje og sitronrømme.
I går hadde vi:
Elggryte m/stekt løk,sopp,cremefresh...krydder og balsamico, ripsgele:eek: til den som ville ha det.
Broccol og Salat m/ sitronrømme og linsepure...som over
Skal prøve noe alternativt i dag.
Skal lage kyllinglår med blomkål og brokkoli-form.
Kyllingen skal snites, og inni skal en liten bit ost, sammen med en bit hjemmelaget kryddersmør og etpar blad basilikum.
Så skal de i ovnen, med en skive bacon oppå (mest for å få litt fett med i middagen), så stekes det i ovnen med varmluft og grill.
Tilbehøret er forvellet blomkål og brokkoli (150 gram av hver), som legges i liten ildfast form. Så heller jeg en og en halv desiliter kremet blomkål- og brokkoli suppe over, dekker med ost og gratinerer sammen med kyllingen (settes i ca 10 minutter etter kyllingen vel).
Denne middagen er for to personer, og har en NKH på ca 20 (10 per pers.)
BACON CHEESEBURGER CASSEROLE
3 porsjoner
1 pk. kjøttedeig uten salt & vann
2 vanlige egg pisket
113 gram revet cheddar
113 gram revet mozzarella
100 gram bacon i biter (eller mer)
1 middels løk hakket
et par fedd hvitløk
svart pepper nykvernet
chilipepper
Forvarm ovn til 175 C
Smuldre kjøttdeig til gylden, hell av evt. fett. Stek bacon (ikke helt brunt), surr løken et par minutter sammen med hvitløken. Bland kjøttdeig, bacon, hvitløk/løk i en bolle, mix oppi vispet egg og cheddar. Bland godt og hell over i ildfast form og ha mozzarellaen oppå. Sett midt i ovnen og bak 25-30 minutter til osten bobler og er gylden.
Total: 1708 Fat:132 1188 70% Sat:63 567 34% Poly:10 90 5% Mono:51 459 27%Carbs:13 48 3% Fiber:1 0 0%Protein:113 452 27%Alcohol:0 0 0%
Det blir 4 net karber pr porsjon
Jeg serverer dette med blomkålstappe og brokkoli
BACON CHEESEBURGER CASSEROLE
Det blir 4 net karber pr porsjon
Jeg serverer dette med blomkålstappe og brokkoli
nammenamme!!! det må jeg prøve!!!!!!
dagens middag. grove pannekaker.
2 egg
1.5 ss sammalt rug
2 ss sammalt hvete
1.5 dl melk...?
litt salt
bakepulver
søtstoff og smør
smakte ok. ble litt feil forhold på melet... litt mye rugmelsmak.. skal prøve med proteinpulver i også neste gang :)
Jamies bakte torsk med cherrytomater, basilikum, mozzarella og parmesan !
Servert med blomkålstappe og dampet brokkoli !!
Bra at noen tar opp tråden!
HP' s fiskelinsesuppe!
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2029&highlight=fiskelinsesuppe
Spiste en kjapp mellommiddag på IKEA (dampet torsk med brokkoli), men skal lage middag nå faktisk... ;) (Bedre sent enn aldri...)
I dag skal vi ha Foliestekt kylling, type urtemarinert.
Tok bare en hel kylling (rå), snittet et dypt kutt i brystkjøttet på hver side, og utvidet de med fingrene, og et snitt i hvert lår.
I snittene hadde jeg en urtemix av fetaost (med litt olje), most sammen med smøreost og div urter (örtgård, timian, kyllingkrydder, salt og pepper).
Så smurte jeg kyllingen med urtesmør og strødde urter over, og litt frisk kuttet basilikum. Pakkes sp inn i folie, og stekes... hmmm... har ikke kommet så langt ennå, men ca 175 grader (varmluft) i ca 20-25 min? Huske å sjekke at kyllingen er gjennomstekt (stikke hull å klemme rundt - saften skal være blank, ikke rødlig...)
Tilbehør blir en stor salat med diverse grønnsaker og lime sprutet over, og litt basilikum strødd på toppensom garnityr... ;)
Håper det blir bra da, aldri gjort før, så spenningen stiger... :_oy:
Dette er hva vi allerede har prøvd til middag i dag. Likte det vi!
---
Blomkål og Brokkoli-suppe (Kremet type... :sikle: )
200g. blomkål
200g. brokkoli
To sjalottløk (ca. 50 g.)
200g. picnic skinke
1\2 liter buljong
1 eggeplomme
1dl. fløte
Pepper og salt
Vask grønnsakgene, og del opp grovt. Kokes møre i buljongen (Tar bare noen få minutter).
Mos med stavmikser eller foodprocessor, og kok opp igjen. Når det koker opp igjen, tilsettes egeplomme, fløte og skinke i terninger. Visp dette inn, smak til med salt og pepper. Kok og visp til ønsket konsistens...
---
Ca karbohydrater i denne er 9.
---
Det tok mye kortere tid enn jeg trodde, sikkert ikke mer enn 10 minutter, så denne oppskrifta skal jeg spinne videre på! Det var veldig mettende, så god middag.
Ellers er det greit å vite (jeg visste det ikke) at det blir litt småklumpete om du mikser bare kort tid. Dess mere du mikser, dess mere kremet blir den, så alt etter hva man liker selv. Jeg tok ut noen småbiter før miksingen, og tok oppi før servering, for syns skyld... ;)
Idag ble det finnbiff,- med blomkålstappe og dampet brokkoli.
Dessverre ble sausen mislykka. Det blir ikke det samme uten tyttebærsyltetøy og geitost i sausen !! Skal kjøpe sukkerfritt syltetøy, - men bronosten... akk ja, den får jeg klare meg uten !!
:p
I dag hadde vi det som fantes her:
Grønn ertesuppe med chili, pølsebiter, sjarlottløk og revet parmesan på toppen. Ble godt jo! :)
Jamies bakte torsk med cherrytomater, basilikum, mozzarella og parmesan !
Servert med blomkålstappe og dampet brokkoli !!
Dette skal JEG prøve i dag!!!! Gleder meg, for det høres bare sååååå godt ut!!!!! Og LITT mer spennende enn den seige juelpølsa jeg trykka i meg i går..... :)
Kjøttdeig med denne sausen; stavmixet en halv løk og to chili, og hadde tacokrydder på.
Brekkbønner stekt sammen med kjøttet.
Også ost oppå.
Slettes ikke så verst, men litt student-aktig da.
I dag skal jeg overraske GIR med en liten festmiddag... :blomster:
Jeg har marinert et stykke ribbekjøtt, skal lage soppstuing, smørdampede grønnsaker, fylte sopp, og fløtesaus med soppsmak. :)
Ribben er enkel:
Ett stykke ribbe, skjær av svoren.
Mariner i litt olje, 2 ts salt (jeg brukte hvitløkssalt), 1 ts peppermiks, 1 ts paprikapulver, litt tacokrydder, en dæsj soyasaus og noen hvitløksfedd (den siste legges bare på toppen). Skal ligge gjerne etpar dager i marinaden, for at smaken skal trekke helt inn.
Stekes i 60-90 minutter på 175 grader, med fettsiden ned.
Soppstuing er enklere:
Steker masse champiser i smør og krydder, heller oppi endel fløte, og jevner evt. med bittelitt speltmel.
Grønnsaker:
Forveller 200g. brokkoli og 200g. blomkål, samt 300g. gulrot.
Legger en dæsj hjemmlaget urtesmør i bunnen av en aliminiumsfolie, og legger grønnsakene oppå når de har fått rennt av seg litt, og krydrer med peppermix, salt og provencekrydder og lammekjøttkrydder.
Settes i ovnen de siste ti minuttene. (Jeg tar alltid en smørklatt på toppen av grønnsakene når de er ferdige... hever smaken masse!)
Sopp:
Kok soppene i vann noen minutter (Jeg tåler ikke halvferdig sopp, så denne delen er viktig! ;) )
Grav forsiktig ut stilkene og lag stort hulrom i de.
Finhakk stilkene , skinke, og en sjalottløk, og fres dette.Tilsett så litt fetaost, hvitløkssalt og pepper. Legg dette oppi soppene, legg en klatt smør på toppen og grill de ved siden av ribba til de har grei farge. Ca ti minutter tenker jeg...
Saus:
Enkleste i verden.
Bruk samme panne som til alt det andre, ikke skyll først, men bare tøm fløte rett oppi. Kokes til den er litt redusert. Tilsett krydder etter smak, en spiseskje smøreost, og eventuelt litt finhakket sopp om det er noe igjen... (Liker du andre smaker i sausen, eller vil prøve noe nytt, kan ca. ALT brukes som smakstilsetning... skinke, bacon, paprika, diverse krydderurter, brokkoli, soyasaus, hvitløk... :sikle: )
Gleder meg! :hungry:
I dag har jeg hatt Isets taco-lasagn med neper.. NAM NAM!!
Idag hadde jeg:
* Brun flerkornsris / naturris- blanding med peanøtter oppi og soyasaus
* Kokt brokkoli
* Salat av salat, gul paprika, tomat, bønnespirer og med salsa og rømme
Skikkelig godt!
I går hadde jeg ovnsbakt laks med Creme Fraiche og sitron og persille (se oppskriftforum) servert med kremet spinat og dampet brokkoli med smør.
I dag blir det kyllinglever, løk,sopp, paprika, creme fresh og broccoli og kanskje litt annet grønt....:p
I går hadde vi stekt seibiff (jeg klarer ikke å steke seibiff slik at hvetemelpaneringen utenpå beholdes, den bare setter seg fast i panna - så da slipper vi den! :p Lise har sagt at jeg må kjøpe teflon-panne...;) )
Finsk kålrotgrateng (skal jeg poste oppskrift tro?) Minte om kålrotstappe tror jeg, har ikke smakssans om dagen...:rolleyes:
Blomkål, rosenkål og gulrot - frossenblanding (ingen av oss spiser noe særlig kokt gulrot)
I går (i går igjen?) spiste vi til middag:
pastasaus laget av tomatboks, urter, squash, løk, tunfisk, stangselleri
og pasta/ litt fedonpasta til meg
Idag hadde jeg sitron/chili/pepper/div krydder-marinert steinbit. Stekt i folie, servert med blomskålstappe og brokkoli med smelta smør :sikle:
I dag hadde jeg ikke planlagt middag, og kom meg ikke ut av huset pga sykt barn, og mannen min var i Oslo. MEN: "Man tager hva man haver" kan også bli riktig godt!
1/2 rødløk i småbiter
4 sopp hakket
Rikelig med strimlet grønnkål*
2 wienpølser i småbiter
Stek dette i smør/cocosa i en stekepanne
7 egg vispes med
Salt, pepper, tacokrydder
Hell over i panna, og la det stivne under lokk.
Ha så på litt ketchup eller tacosaus + ost, ha på lokket igjen, skru av varmen og la osten smelte.
NAM-NAM!
* Grønnkål er ganske likt spinat. Veldig næringsrik, og veldig lett å dyrke. Mamma og pappa har store "skoger" med grønnkål på tomta si (jeg sier skoger fordi planta ser ut som ei minibuske), og fôrer både kalkuner, griser og mennesker med det. Jeg fryser det ned i brødposer, og klipper det frossent rett oppi panna.
sweet_junkie
19-01-05, 20:30
1/2 rødløk i småbiter
4 sopp hakket
Rikelig med strimlet grønnkål*
2 wienpølser i småbiter
Stek dette i smør/cocosa i en stekepanne
7 egg vispes med
Salt, pepper, tacokrydder
. Jeg ble litt i tvil. Hvor mange personer var denne menyen til?
Siden det er er 7 egg.
Denne vil jeg prøve til middag i morgen. Ta med på kveldsjobben.
Jeg ble litt i tvil. Hvor mange personer var denne menyen til?
Det er proteiner både i egg, pølser og ost (pluss litt i sop og grønnkål), slik at den holdt til to voksne og to barn. Men jeg vil vel si 3 porsjoner egentlig. Vanligvis teller jeg tre egg per voksen person dersom det er eneste proteinkilde. Det går like fint å burke spinat istedenfor grønnkål.
I går:
torskerogn, ertestuing, kålrabistappe og kokt potet til de som ville...
I dag tror jeg jammenmeg det blir Fajita form, så steker jeg litt ekstra kylling som jeg kan ha med i wraps som matpakke på toget i morra !!:p
Veggiskake med salat (flere typer), paprika, avocado, sitronsaftdressing og det var det!
Ble inspirert av å høre om Iset,s lasagne. Jeg har ikke lest oppskriften hennes, men laget en "normal kjøttsaus" og ostesaus besående av cc, hvitost og spedd opp med krafta på sopp-glasset. Dette ble moset godt med stavmikser.
Imellom lagene ligger tynne skiver med nepe. Godt med ost oppå.
Gleder meg til å smake!
Jeg var inne på "oppskrifter" for å finne "Isets lasagne" - forgjeves. Noen som vet hvor den ligger?
Jeg var inne på "oppskrifter" for å finne "Isets lasagne" - forgjeves. Noen som vet hvor den ligger?
Her er i hvertfall oppskift på taco lasagnen hennes:
Stekt kjøttdeig (400 gr) + taco krydder
1 boks hakkede tomater m hvitløk
1/2 glass chunky salsa
2 stk hakket vårløk
skivet sopp
Hvite store neper høvlet i skiver med ostehøvel
Revet ost..
( Da jeg prøvde den synes jeg den ble veldig sterk med et halvt glass salsa.. men det er jo smak og behag)
donjuanwannabe
20-01-05, 19:46
I dag hadde jeg 2 kyllinglår med salat og grønnsaker og en stor dæsj olivenolje xtra virgin over. Knallgodt!
Her er i hvertfall oppskift på taco lasagnen hennes:
Stekt kjøttdeig (400 gr) + taco krydder
1 boks hakkede tomater m hvitløk
1/2 glass chunky salsa
2 stk hakket vårløk
skivet sopp
Hvite store neper høvlet i skiver med ostehøvel
Revet ost..
( Da jeg prøvde den synes jeg den ble veldig sterk med et halvt glass salsa.. men det er jo smak og behag)
En slager her i huset. :D
Man kan bruke en hvilken som helst lasagne-oppskrift og bare erstatte platene med nepe-plater.... Kjempesnadder. :D
NB: bare skjær nepene tynne nok, for om de blir for tykke er de ikke gode! Det er derfor jeg bruker ostehøvel, syns de blir passe tynne da.
å så sulten jeg var da jeg kom hjem! og da laget jeg:
Stek karbonadedeig, tilsett tacokrydder
1 boks hakkede tomater,1 løk,1 avocado, krydder etter smak kjøres sammen med stavmixer.
Litt rømme
Litt ost
Ta en tallerken, hell på karbonaddeig, legg på masse deilig salsa/guacamole, noen dæsjer med rømme. dekk emd ønsket ost, gratiener noen minutter under grillen i ovnen....
NAMmmmm....å så godt. Nå er jeg mett ja..:p Hadde jeg hatt mer salat skulle jeg hatt det til da..
å så sulten jeg var da jeg kom hjem! og da laget jeg:
Stek karbonadedeig, tilsett tacokrydder
1 boks hakkede tomater,1 løk,1 avocado, krydder etter smak kjøres sammen med stavmixer.
Litt rømme
Litt ost
Ta en tallerken, hell på karbonaddeig, legg på masse deilig salsa/guacamole, noen dæsjer med rømme. dekk emd ønsket ost, gratiener noen minutter under grillen i ovnen....
NAMmmmm....å så godt. Nå er jeg mett ja..:p Hadde jeg hatt mer salat skulle jeg hatt det til da..
DØH!! var det noe i det klorvannet i dag eller?? For jeg spiste det samme til kvelds her!! :eek: :eek: :eek: hehe.. var utsultet etter babysvømminga jeg også.. Så ble salat med skinkestek til middag her. var så sulten at jeg ikke hadde tid til å fikse noe annet (og så stå gubben å trippa og ventet på at jeg skulle bli ferdig så vi kunne komme oss i buttiken :rolleyes: )
(psssst. ikke no skravling i middags-tråden) :cool:
(psssst. ikke no skravling i middags-tråden) :cool:
UPS!!! Sorry!!
I dag har jeg hatt skikkelig lørdagskos.. pepperbiff med wookede paprikastrimler, champinjong, løkringer og purre sammen med kryddersmør og salat... MMMMMM!!
I dag har jeg hatt skikkelig lørdagskos.. pepperbiff med wookede paprikastrimler, champinjong, løkringer og purre sammen med kryddersmør og salat... MMMMMM!!
Hørtes nammenamm ut :) Hadde noe salat jeg bare
Stekt seifilet med blomkål/brokkolistuing. Heistad gele med en liten kremklatt til dessert.
Stekt laks, men litt blomkål raspet og frest i smør med litt sjalottløk. Litt broccolli, litt salat og litt fløtesaus ned purre i...namme.
Oi! Dette var godt!
Stekt laks med basilikum, karri. Også i pannen; frisk spinat, champignon, eplebiter og løk.
Salat med bønnespirer, eplebiter, sitronsaft, agurk.
Rømmeklatt på fisken.
Wow! Så deilig norsk laks for en gangs skyld!! *kose meg skikkelig*
I dag lager jeg marinert kylling med salat til meg og brokkoli og blomkålmos til Ingo...
Og så har jeg lagd Heistad jordbærgele til dessert :sikle:
Sambo er borte til i morgen og da kan jeg spise:
Lettkokt blomkål hakket i småbiter og lagt over et lag med smør, karry, hvitløk og reker. La stå i fem min med lokk. Rør rundt og spis.....
Svinefilet med cauli-flied rice (Oppskrift i oppskrifttråden) og dampa brokkoli med smør......
Stekt marinert laks med blomkål/brokkolistuing
I dag har jeg stekt en blokk med sei (sånn avlang 600 gr) sammen med en broccoli i små buketter i meierismør.. krydret med salt og sitronpepper og hatt en god skvett fløte over.. severte raspet gulerøtter ved siden og poteter til gubben og elstemann
MMM.. utrolig godt.. til og med gubben sa at det var noe av det beste jeg hadde servert på lenge :D
Ostepølse u/lompe hos Narvesen:o
I går hadde jeg persille/hvitløksmør marinert steinbit (stekt i foliepakke i ovn) med blomkål stappe og dampet broccoli med smør.
I dag har jeg hatt hvitløksmarinert kyllingfilet (stekt i panne med smør og cocosa) - med det vanlige tilbehøret; blomkålstappe og dampet broccoli med smeltet smør.
Nam nam !!
Blomkål, broccolli og litt gulerot kokes med smør og krydder, moses, litt kesam, litt fløte rørt inn. Stekte skiver av vossakorv (grov pølse) og la på toppen, gratinerte med ost.
RÅgodt! Gubben spiste 2 skiver brød til.
Også ble det marinert kyllingfileet, sopp, vårløk og squash surret i litt fløtesaus og broccoli, tomat og slangeagurk til....:p
I dag spiste jeg brystkjøtt fra kylling, kaldt, en tomat, og litt pesto oppå. Enkel og god mat når man er litt syk :)
... men desserten ble en hel pose tyrkisk pepper :eek::eek::eek: :o
Stekt kjøttdeig med tacosaus og kokt blomkål.
Idag blir det torsk, eggesmør, jukse-ris til meg og poteter til gubben, revne gulerøtter til. Sitronpepper og rømme. Mmmmmmmmmmh
Hjemmelaget ingefærduftende laksefiskesuppe med masse grønnsaker:p ....ganske nam...
Og på lørdag hadde vi "Taco-ingrediens" form blandet med jukseris, gratinert i ovn.
Dagens middag, Favorittgrateng.
Man legger sin favoritt blomkålmos i bunn av en ildfast form, fyller på med sin favoritt tomat-kjøttsaus, drysser over litt ost og gratinerer. En blandet salat passer fint til. Enjoy!
Viltgryte (pakke fra Toro) med viltkjøttdeig (fra Sverige)
Blomkål, rosenkål og gulrøtter
Poteter for de som ville (ikke jeg...)
etter et måltid med så mye "vill" mat :
http://smileys.smileycentral.com/cat/36/36_5_11.gif (http://www.smileycentral.com/?partner=ZSzeb001_ZSYYYYYYYYNO) http://smileys.smileycentral.com/cat/36/36_6_1.gif (http://www.smileycentral.com/?partner=ZSzeb001_ZSYYYYYYYYNO)
;)
etter et måltid med så mye "vill" mat :
http://smileys.smileycentral.com/cat/36/36_5_11.gif (http://www.lavkarbo.no/#ZSzeb001_ZSYYYYYYYYNO) http://smileys.smileycentral.com/cat/36/36_6_1.gif (http://www.lavkarbo.no/#ZSzeb001_ZSYYYYYYYYNO)
;)
:D :D :D Glemte at grønnsakene er fra frysedisken og heter VILTblanding :p
oi, da !! blir nesten litt redd, jeg nå! :D :D
også må jeg legge til hva jeg skal ha til middag idag, siden det er middagstråd, ja ;)
hmm.. hva med kalkun, sopp, rapid salat, litt ost, og eh.. hm.. *tenke,tenke* jo, basilikum og
oppdaterer senere, når jeg har bestemt meg ;)
Og på lørdag hadde vi "Taco-ingrediens" form blandet med jukseris, gratinert i ovn.
Nam dette er bare så godt! Har laget det med en bønnestuing i tillegg jeg, godt det og. Moste bønner i blender med krydder, olivenolje litt vann og eddik og litt fruktose.
snoopygirl
03-02-05, 10:34
hallois!!!!!!!!!!!!
i dag skal jeg eta kjøttdeig..blande i bittelitt tomatpure/vann/buljong/litt seltin,pizzakrydder,pepper.pommesfrites krydder ol........ også litt rå løk på toppen,og det beste av alt,, ost..skal sette det i ovnen til osten smelter.....detta er kjempe snadder altså,,,,,jam-jam
Nå sitter jeg og spiser
4 champignon i skiver
en neve finnbiff (reinsdyrskav)
en halv løk
litt fløte
surret alt i pannen og hadde oppi fløte og salt og pepper
Vilt er forresten veldig rik på næring i forhold til "Industri-kjøtt". (Fordi de er ute i skogen og spiser)
Wraps med 100 gr røkelaks, 1/2 (2 egg + 1 ss fløte) "pannekake", ruccula, hjertesalat, og majones + 150 gram dampet brokkoli med smelta smør.... :sikle:
en kyllinfilet i biter
litt løk
litt paprika
hjemmelaget chilitomatsaus
litt fløte
- stekte i panne
en brødskive mofebrød med en hævv revet parmesan over
Stekt laks og bøtter med grønnsaker, og olje:cool:
Tomat- og grønnsaksaus av kalkun- og kyllingkjøttdeig og litt fedon-pasta.
Jamie Olivers ovnsbakte torsk, med reker, basilikum, avocado, ost og kremfløte. Servert med dampa brokkoli.
dagens middag?
en smoothie etter trening, men den var goooooo mmmm
;)
sei stekt med bacon og sjarlottlauk, creme fraiche og matfløte og broccolli. masse krydder og sitron.
Hvor fikk du tak i Fedon pasta!!??
Jamie Olivers ovnsbakte torsk, med reker, basilikum, avocado, ost og kremfløte. Servert med dampa brokkoli.
Oppskrift? :)
http://smileys.smileycentral.com/cat/7/7_4_12.gif (http://www.lavkarbo.no/#ZSzeb001_ZNxdm41464NO)
Stekt kyllingbryst med pure av brokkoli, rotselleri samt litt smør og fløte. Smakt til med salt og pepper.
Og jeg har kjøpt fedon-pasta i helsekosten...
:klem:
Denne pizzabunnen http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=48165#post48165
også kjøttdeig oppå og ost og tomat og paprika...
Hilsen mofe og studentøkonomien hennes.. :o
pizza!!!! :D
neida.. bunnen bestod av to egg... :o
og oppå hadde jeg kjøttdeig, tacokrydder, brekkbønner og broccoli :D og ost :D :D
Jeg hadde laksefilet stekt på svak varme i ovn (med masse smør) - 150 grader i ca en halv time, og den ble PERFEKT! :D Og så hadde jeg dampet broccoli til - også helt perfekt kokt. Tror jeg hadde en smule flaks, for jeg satt på forumet mens maten lagde seg selv... :rolleyes:
og nå skjønte jeg hvorfor det heter brekkbønner... blæææh ...
ble nok med brokkolien :ja:
og nå skjønte jeg hvorfor det heter brekkbønner... blæææh ...
ble nok med brokkolien :ja:
Uff da... :p *knis*
Pasta agli Aspargi..... uten pasta !
Dvs. løk & hvitløk og en bunt med asparges skjært i små stykker, surret i smør/oliven olje et par min. 1,5 dl hønsebuljong uten salt/sukker helles over, surrer under lokk på svak varme 10 min, tilsett 1.5 dl fløte, - la koke ned. Tilsett 150-200 gram ferske reker - surr til de er varme. Krydre med nykvernet pepper, nyrevet muscatnøtt og maldone salt. Server over pasta til de som spiser det. Jeg bruker spagetti squash isteden !! :sikle:
Pasta agli Aspargi..... uten pasta !
Dvs. løk & hvitløk og en bunt med asparges skjært i små stykker, surret i smør/oliven olje et par min. 1,5 dl hønsebuljong uten salt/sukker helles over, surrer under lokk på svak varme 10 min, tilsett 1.5 dl fløte, - la koke ned. Tilsett 150-200 gram ferske reker - surr til de er varme. Krydre med nykvernet pepper, nyrevet muscatnøtt og maldone salt. Server over pasta til de som spiser det. Jeg bruker spagetti squash isteden !! :sikle:
spagetti squash?? Duforklarehvabetyr??
Spiste laks bakt i ovn, med sterk marianade og sitron. Til spiste jeg litt villris, masse deilig asparges og broccolli, smørdampet, og en dæsj creme fraiche...sluuurrrp.
Finnbiff!
(reinsdyrkjøtt, løk, potet, fløte)
Kyllingfille og salat ble det ja:D
Svinefilet-panne :D yummy!
(strimlet svinefilet, hodekål, squash, ferske champ og rødløk stekes i ei steikepanne. Krydre med chilli, hvitløk, pepper og aromat. Ha i pittelitt sesamolje like før servering.)
Servert med salat (m/ paprika, avocado og rapsolje)
Nammenam!
Idag har jeg hatt ekstrem enkel middag:
Lavkarbo tortilla (wrap) med eggerørepannekake, røkelaks, salat, ruccola og majones + 140 gram broccoli med smelta smør !
spagetti squash?? Duforklarehvabetyr??.
Se her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=928&highlight=spagetti+squash
Lavkarbotortilla?
Laget selv, eller selger noen tortillas som er lavkarbo?:sikle:
www.atkins.com der har de det sikkert :)
www.atkins.com (http://www.atkins.com/) der har de det sikkert :)
kan man handle matvarer fra atkins da?? Er ikke det en amerikansk side? Sender de hit?? Hvordan er toll&tull&momsregler da??:confused:
ja, ja, ja ;)
tror jeg, da. mulig det er en annen adresse, men jeg trodde det var denne?
sjekk www.toll.no (http://www.toll.no)
Røkt juleskinke fra Gilde........ (har rydda i fryser'n....)
Med blomkål og brokkoli og deilig fløtesaus! :p
Kokt torsk med Hollandaisesaus og ertestuingerstatning (most brokkoli).
Nachos!! mmm... atkins-nachos med kjøttdeig,selleri og løk (m tacokrydder++) og ost
+ salat og en halv avocado. Super-fredags-mat! :)
Finnbiff! (Igjen.. har fått helt dilla på viltkjøtt jeg nå :) )
Idag har vi hatt krydret kylling (mix av cumin, korianderfrø og kardemomme - nykvernet) med jukseris og dampa brokkoli ! :D
Hvalkjøtt i små biter surret sammen med løk og tilsett Crème Fraîche, salt og pepper. Kokt brokkoli
stekt makrell, blomkål, broccolli, salat og rømme....mmmmm
Kylling i karrysurrete grønnsaker og rømme..... Karry dere, karry...for dere som husker hjerneplakk-innleggene:p
Fajita-form med guacamole, rømme og salat :sikle:
stekte nakkekoteletter, poteter til de andre, jukseris, asparges, fløtesaus med sopp og løk, broccolli.
Prøve noe nytt til middag i dag. Aubergin med kabonadedeig, løk, hvitløk og ost for gratinering..
Høres det godt ut eller?? Vi må jo prøve noe nytt...
Prøve noe nytt til middag i dag. Aubergin med kabonadedeig, løk, hvitløk og ost for gratinering..
Høres det godt ut eller?? Vi må jo prøve noe nytt...
høres ut som Moussaka jo! nmme
høres ut som Moussaka jo! nmme
He he... mulig det men det har jeg aldri laget... Er det godt??
Nå spiser jeg finnbiff og pasta som mamma sendte med meg fra helgebesøket :)
(hun sendte med en reinsdyrsstek også, så den blir nok fortært når jeg finner bra oppskrift! )
Sitreongress kylling + Agurksalat med peanøtter, kokos og lime ....:)
He he... mulig det men det har jeg aldri laget... Er det godt??
ja det er kjempegodt ikke vanskelig heller.
Lag hvit saus (kan godt tilsette cottage cheese, youghurt naturell, ost, egg)
Kjøttsaus (med masse godt krydder a la italiensk, løk, paprika, hvitløk, tomatpure...)
auberginers i skiver (stekes i olje til de blir gylne)
Legges lagvis i form, stekes i 30-40 minutter.
Lindberg har et lag med linsepureoppi også..
*dytte litt til glede for nye lesere*
Kalkun- og kyllingkjøttdeig
En halv løk og en halv rødløk
1 Boks med red curry fra Asiamat-butikken
1 Wok-pakke grønnsaker Asia
Hot Hot men Godt Godt :D
Du gir deg ikke, nei?
Karen B's kylling med bacon, krem og timian (fra oppskriftsforumet her)
Blandet grønn salat (crispy, minispinat og rucola)
2 cherrytomater
5-6 valnøtter
Vann
Dessert: Kaffe med en fløteskvett (sparte litt på kyllingsausen)
1/2 Avocado m/skagensalat
Bacon cheeseburger Casserole m/brokkoli
Vispa sammen noe greier en gang som ble utrolig godt. Ypperlig for dem som ikke er så glad i fisk, men likevel vi få i seg litt.. Kok opp 3-4 nøster bred pasta, to av hver farge om du har, og stek en halv pakke med koketorsk. Dette skal være ferdig ca samtidig, 8 min eller noe.. Når pastaen er ferdig hiver du den oppi steikepanna og surrer den sammen med torsken i et par min før du hiver i ønskelig med pesto, jeg pleier å bruke 1 1/2 ss. Om ønskelig er det fantastisk med litt ostebiter i også om du ikke vil spare på kaloriene. Serveres med en grønn salat ved siden av, bon apetit! :D
sitter å spiser min FANTASTISKE kyllingsalat.
Har helt på en god dose balsamico,fordi det er jo såååå godt...
Persillestekt steinbit og den der grønnsakpuréen jeg så Torkil hadde lagt igjen oppskrift på her et sted. Husker ikke oppskrifta, men tror no jeg skal greie å komponere noe i samme retning og samtidig ta hensyn til karbene, ja. Optimismen og selvtilliten er på topp.
Sambal Oelek (chili pasta)/olivenolje/hvitløk marinert kyllingbryst med kremet spinat og dampa brokkoli ... nammenammenam !! :sikle:
Spinat grateng ( stek løk, champ, bacon og paprika, ha i frossen spinat, surr surr, ha i kremfløte, salt, pepper og masse hvitløk. Hiv i en ildfast form og dekk med ost, ha i ovnen til osten har smeltet) Namme nam :D
idag tidlig la jeg en frossen kyllingfilet i en pose sammen med tandoori-krydder og olje :)
når jeg kom hjem fra skolen var den ferdig tint :)
jeg delte opp fersk sjampingjong, slang de i panna med litt olje og krydret med salt, pepper og kanel. når de var fedig stekt helte jeg over litt fløte :sikle:
så delte jeg opp fileten, og stekte den med enda litt mere krydder.
puttet soppen tilbake i pannen og helte litt mer fløte over ;)
det vaaaaaar såååååååå gooooooodt :sikle: :sikle:
skulle egentlig ha brokkoli til, men det ble sjampingjong... :o
Også kyllingfileter, men nok til 4 personer, wok med singapore curry (de ferdige posene hadde litt mye karber og styggedom, men det blir blandet godt ut i den store porsjonen forteller jeg meg) og sellerirot, fenikkel, paprika og sukkererter. Diger wokporsjon, men er det nok til en utsultet stakkars familie? Det vet vi aldri før tenåringsgutten er forsynt...
Muskat
Hadde sen lunsj idag. 1 liten avokado med reker, hardkokt egg og majones. Mmm. Det ble vel egentlig middag, siden mannen ikke var hjemme.
Dersom du er ute etter mest mulig karbofattige produkter, og du her bruker løk og paprika, samt soyasaus, bør du ta høyde for at vanlig løk har nesten det dobbelte av karbohydratinnhold sammenlignet med purreløk! Soyasaus er oftest basert på korn, og inneholder en del karbohyd. Grønn paprika er den med lavest innhold av karbohydrat! 2,0 gr.pr 100 gr mindre en rød paprika!
Kyllingfilet i biter stekt med massevis av løk og paprika i forskjellige farger og en dæsj soyasaus på toppen. Ris til de andre.
Jeg tror Albertine er på Lindbergdietten. ;)
Hjemmelaget kyllingsuppe....Tok frem fra frysern i morges....
Litt ekstra hakkede Basilikum-blader på toppen og det smakte namme...
Dersom det er geitesmaken du er ute etter, kan du prøve å bruke chevre ost! Det er en hvit ost, som passer sammen med Atk. og ketolysekuren, hvor du kan bruke de hvite ostene! Dersom du vil ha en brun farge på sausen uten å bruke sukkerkulør, er muligheten din å bruke finnhakket løk som uansett inneholder mindre karbohydrat en sukker! Finhakk løken og fres den til den blir godt brun. Ikke brenn den!Hell så på den kraften du har fått etter steking av kjøttet, som også inneholder farge! Bruk usukrede tyttebær og tilsett suketter uten karbohydr. :)
Idag ble det finnbiff,- med blomkålstappe og dampet brokkoli.
Dessverre ble sausen mislykka. Det blir ikke det samme uten tyttebærsyltetøy og geitost i sausen !! Skal kjøpe sukkerfritt syltetøy, - men bronosten... akk ja, den får jeg klare meg uten !!
:p
Jeg tror Albertine er på Lindbergdietten. ;)Albertine er ikke på noen spesiell diett i det hele tatt. Albertine teller ikke karber, men spiser noenlunde lavkarbo. Så for meg spiller det ingen rolle om det er rød paprika eller purreløk, bare jeg spiser grønnsaker istedenfor chips.
Dersom det er pureen til Torkil Andersen du mener, så består pureen av:
500 gr blomkål
100 gr sellerirot
50 gr smeltet smør
1/4 ts revet muskatnøtt
salt.pepper
Hilsen Gejaco.
Spinat- og fetaburgere, kremet spinat med innslag av selleri, stekt portobellosopp.
Albertine er ikke på noen spesiell diett i det hele tatt. Albertine teller ikke karber, men spiser noenlunde lavkarbo. Så for meg spiller det ingen rolle om det er rød paprika eller purreløk, bare jeg spiser grønnsaker istedenfor chips.
Ååja. :rodme: Beklager. Da er du jo på Iset-dietten. :p
Eller, jeg teller jo karber (i hodet, veier ikke maten eller noe) men bytter feks ikke ut rød paprika med grønn pga karboinnholdet. :cool:
Stekt asparges med parmaskinke og revet parmesan. Og kanskje etpar dråper balsamico over? :rodme: Ja, det tror jeg bestemt.
Pestofyllt kyllingbryst på tomatseng, - med dampa brokkoli ... :sikle:
Svinekoteletter stekt med olivenolje, alt, pepper og rosmarin, en skive blåskimmelost smeltet oppå til slutt, med dampet broccoli og fløtesaus.
Laksesalat: Masse blandet salat med cherrytomater, agurk, selleri, rødløk. Rapsolje og pepper på. Skjær laksefileter i biter, og stek raskt i varm panne. Krydre med pepper/salt/annet krydder. Stek ruccola raskt, krydre med salt og pepper. Legg alt på et fat og drypp over tatziki.... NAM NAM!
Ovnsstekt pestomarinert breiflabb på seng av kremet spinat - servert med dampa brokkoli....:D
røkt svinekam stekt i ovn med sennep, hvitløk og salt/pepper. Servert med løk og broccolli surret i smør og bernaisesaus...
Jeg gnukka et kyllinglår full av tandoorikrydder, rapsolje og yoghurt naturell - hadde opp en ildfast form sammen med rød paprika og chili.
Stekte på 100 grader i en time, deretter på 175 grader i en time.
Sjæmpegodt! :ja:
MHMs frokostpannekake (kun to egg + 1 ts psylliumfrø), med seterrømme og ferske rørte jordbær! *kose vettet av seg*
Dampet laksefilet med brokkolistuing, aspares og salat :)
i kveld har jeg hatt reker, men på en litt spesiell måte:
Kjøpte "Chilli og koriander marinerte reker" fra Stella.
1/2 gul paprika
1/2 løk
6 sopp
reker
1ss "exsotic sauce" fra Heinz
2 fedd hvitløk
Stek sopp, løk, hvitløk og paprika ca 3-4 min. Ha i rekene og sausen.
Vips.... så er det ferdig.
Kjempegodt og litt sterkt. Tror vi spiser mindre hvis maten er sterk.
Dette anbefaler jeg på det varmeste. Familien kan evt. få ris til
stekt laks, salat, rømme, broccolii, agurk....
Grilla rødvinsmarinert og krydra lammestek (og den var SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ STOR!!) med en slags salsa-sak som var noenlunde sånn:
100 g agurk
1 tomat
2 vårløker
2 ss majones
1 ss tomatpure
1 ss avocadoolje
salt
krydder (jeg brukte ferdig salatkrydder med urter)
Alt finhakkes og blandes sammen. Frisk og syrlig smak! NAMNAM! :sikle: Hadde vært "cherry on top" med en klatt rømme ved siden.... ååhhhh........
Idag blir det Jamie Olivers ovensbakte torsk med reker, basilikum, avocado og cheddar ost...............også brokkolien min da !! :sikle:
Hvis været holder blir det grill:
Grillspyd m/pestomarinert steinbit, scampi, kamskjell og laksebiter og grønnsaker i mellom da; charlottløk, sherrytomat, squash. I tillegg så damper jeg masse grønnsaker i folie ved siden av. Litt olje til grønnsakene og Creme fresh smaker godt ved siden av.
Rødt krydra kjøttboller, lun fennikelsalat og rømme-/mayosaus med urter og hvitløk
i dag skal jeg ha grillet laks med en god kladd smør over, og grillede brokkolibiter og løkbiter! nam nam! masse deilig krydder og smør!
Kokt torsk med kokte gulrøtter, og en god dæsj med meierismør oppå.. mmmm!!
Kyllingfilet med soppstuing (champignong og østerssopp).
Ovnsstekt laks med sitron, creme fraische og persille - åsså broccoli !!
Jordbær med pisket krem til dessert..... med 10 gram revet Lind Excellence 85% over
Blåveispiken
23-06-05, 15:55
Jeg kan på det varmeste anbefalt dette:
1 stk kyllingfilet
grønsaker
blomkålpure
Blomkålpure:
1 stort blomkålhode delt i buketter (kokes med minst mulig vann i ca 10min)
3ss kesam eller lettrømme eller yogurt naturell avsilt
2dl revet ost
1/2 salt
pepper
Mos alt sammen i food prossesor.
Vi har spist stekt laks med salat og rømme til, ungene hadde poteter i tillegg. Godt, men jeg er fremdeles sulten---
Igår; mofes torsk i tomat, good! :ja:
Idag blir det Iset's lavkarbo-kebabtallerken:
Stek kjøttdeig med masse krydder. Ha i en dyp tallerken og bland inn agurk, løk og tomat i små biter. Strø over masse revet ost og dressing (en god dæsj hamburgerdressing (3-4 karber pr 100 gram) blandes med seterrømme eller creme fraiche).
NYYYT!
I dag skal vi ut og grille.... er litt usikker på hva jeg har lyst på, men det blir en av disse valgene:
1. Biff med champignon og salat
2. Makrell med smeltet smør og seterrømme og salat..
Det blir chili con carne i dag. Kjøttdeig, løk, tomater, chili, hvitløk og tomatpure sammen med litt bønner. Nam!
Heksehilda
11-07-05, 20:38
I dag skal jeg kose meg med wok og laks. "Lurer" kuren litt ved å ikke buke oljedressing - så steker jeg laksen i 1 ss rapsolje og litt soyasaus... Deilig!
Kald svinefilet rest fra i går, stekt ostepølse og blomkålstappe....(kokt blomkål, stavmikset med litt (mye) fløte, salt og muskat)Og hjemmeavla sherrytomater.
(okei. jeg veit denne tråden heter "hva SKAL du ha til middag idag.. men denne smakte så godt at jeg tillater meg å poste den likevel, selv om det er i fortid ;) )
Denne salaten ble fantastisk god, og kan brukes som lunch eller middag etter eget ønske :)
Kyllingfilet
Soltørkede tomater i olje
Sorte oliven
Vestfold salat
Champignon
Synnøve gulost
Purreløk
Hvitløkskrydder
Delte kyllingfilet i biter, og stekte i panne sammen med champignon. Rev noen blader Vestfoldsalat, delte opp soltørket tomat, oliven, ost og purre, og la alt dette på en tallerken. Krydret kyllingen godt med hvitløk, og tok den over salaten.
Til slutt tok jeg litt rapsolje og litt av tomat-oljen over salaten og VÆR SÅ GOD !!
:sikle:
Dette smakte helt fortreffelig.
Man kan selvfølgelig variere med de ingrediensene man har i kjøleskapet - for min del er de soltørkede tomatene og olivenene hovedingrediensene... NAMNAM !!
Høres schnadder ut!
Min middag i dag var servert... På personalfest på golfklubben i Fana.
Men den var helt lavkarbo! Lettsaltet lam kokt med litt løk, purre, en aning gulrot og mye sellerirot! Brød til - til dem som spiste sånt... Og kaker til kaffen, til dem som spiste det, da...
JEG hadde ikke noe problem med det!
:) I dag hadde vi Iset's Lasagne med neper. Kjempegodt rett og slett. Jeg har funnet mange gode oppskrifter fra Iset, så tusen takk.
Søndag blir det Donald-kylling med oppskrift fra Nille (tror jeg) :D Gleder oss allerede..
I dag hadde vi RSy's fløtestekte nakkekoteletter ( se HER (http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=56373&postcount=1)
:sikle:
I dag storspiste vi røkeknoker (svineknoker) og kålrabistappe. Namnam :)
laaaangsomt stekt marinert elgstek, med blåbær....deilig saus og brocolli o gblomkål...sslllluuuurp.
kylingfilet med cillisaus. Stekt i panna, med løk og soltørket tomat. Helte på matfløte og cremefraiche. Putre putre. Serverte med ris (til de andre) og broccolli/blomkål/løk/solt.tomat-pure med smør, fløte, og ostegratinerte den... Ssssåååååååå gooooodt!
I dag serverte jeg to forskjellige retter med torsk.
En form jeg putta i stekovnen, det var en pose frosne grønnsaker (velg selv!), noen stykker torskefileer la jeg oppå, helte så på med litt matfløte og jarlsbergsost på toppen! Her kan man jo variere med annen fisk, ferske grønnsaker og evt buljong istedenfor fløte. Dette er jentene våres og min sin favoritt!! Serverte med basmatiris.
Min kjære vil jo ikke ha fløte, så han fikk stekt torsk (i olivenolje). Torsken pensla jeg med creme fraiche (sikkert bedre å bruke kesam men det hadde jeg ikke),og dyppet fisken i hakkede mandler. Serverte det med basmatiris og grønnsaker. Litt Kikkoman var visst også godt på(jeg syntes det var best uten...)
I morgen skal jeg varme restene til lunsj!!:)
I dag blir det sennep marinert "red snapper" - en fisk som finnes i Stillehavet og ligner på vår uer..... Og til den skal jeg ha dampabrokkoli med smelta smør..... :sikle:
http://www.flmnh.ufl.edu/fish/Gallery/Descript/RedSnapper/snapper.JPG
Idag hadde vi Fedonistens kyllingform (kylling, skinkebiter, brokkoli, sopp, creme fraiche, baconost, krydder, hvitløk og revet ost på toppen. Naaam!
Det skal egentlig ikke være skinke i den, men jeg hadde for lite kylling, så jeg tok i litt skinkebiter for å øke proteininnholdet. :)
Skulle hatt pannekaker laget på Atkinsmix, men det ble totalt mislykket.
Ble eggerøre, serranoskinke og parmesan salami i stedet :)
2 kyllingfileter panert med: 1 dl revet ost, 1 ts oregano, 50 g smeltet smør i ovnen på 160 grader i ca. 30 min.
Kokt brokkolli
Linsestuing (fedons)
Er det noen som kan forklare meg hvordan man lager denne? hehe, er temmelig grønn på kjøkkenet ennå:( :eek:
Ovnsstekt laks med sitron, creme fraische og persille - åsså broccoli !!
Jordbær med pisket krem til dessert..... med 10 gram revet Lind Excellence 85% over
Heisann:D
Er det mulig å få oppskriften på denne? Hørtes kjempegod ut! nammenam!
Idag er det spaghetti. :eek:
Jeg skal bare ha sausen da, med blomkålstappe under. :D
Nilles Kylling Fajitasform....snadder:)
Nilles Kylling Fajitasform....snadder:)
Jeg og.... rester fra i går. Lager så mye om gangen at det holder til to middager. Lager frisk guacamole i dag da ! :)
Jeg og.... rester fra i går. Lager så mye om gangen at det holder til to middager. Lager frisk guacamole i dag da ! :) Ja, jeg har også laget til to dager...heldigvis:) Ny guacamole i morgen:D Deilig mat Nille, kan anbefales ja:ja:
Idag blir det til en forrandring god gammeldags mårrpølse. (Har det altfor sjelden!) Steker mårrpølsen slik at den blir nærmest en mos og blander i et pisket egg og event. litt fløte hvis pølsen er litt tørr og mager. Som tilbehør blir det blomkål- og brokkolipurre i en blanding og grønn salat med litt rømmedressing.:hungry:
Idag blir det røkelaks, eggerøre med gressløk, dampa brokkoli - og alt drissla med god urteolje og/eller pesto !! :sikle:
hos meg blir det fedons tunfisk salat med brekkbønner , kokt egg, tunfisk så klart, rømme, løk, pittelitt sylteagurk, litt sitron og olje og det som jeg ellers får lyst til og putte oppi :D
har nettopp satt på vann for og koke eggene :cool:
Ja, jeg har også laget til to dager...heldigvis:) Ny guacamole i morgen:D Deilig mat Nille, kan anbefales ja:ja:Jepp, da ble det resten av Nilles Kylling Fajitas-form i dag....:p
omelett av 3 egg, 3 skinkeskiver, 3 cherrytomater, 1/2 paprika, revet ost. 1 skive fedonbrød. salat.
I dag hadde jeg
hjemme stekt kylling m/ bein - marinert med olivenolje, balsamico og oregano
1/2 avocado
1/2 tomat
Stekte kyllingfilet i panna, med masse smør og kyllingkrydder. helte over en dl fløte, en dasj med rømme og ei ts. curry pasta.. rørte sammen, lot det koke i 5 min.. serverte jukseris til.. namme nam...
Nå kom akkurat naboen hjem med torsk og reker til oss (han driver fiskebutikk).. så da blir det Jamies Ovnsbakte torsk med basilikum, reker, avocado, ost og kremfløte idag.....:D
Siljevanilje
17-12-05, 10:18
lit forsinket, men igår hadde jeg taco tallerken med,
ca 7 nachos chips (veit det er litt karber i det, men det er helg)
2 lange rapid blad
ca 50 g hakka agurk
1 stor bifftomat i chunks
2 ss mais
3 ss stekt løk
ca 6-7 ss kjøttdeig med taco krydder på (liker det mildt)
masse guacamole av en stor avokado, sitron saft og tofu-rømme
"dressing" av krydder og tofurømme
det va knall godt. tåler ikke ost, men hadde jeg tålt det, sko jeg hatt det..
Rakfisk, rødløk, rømme og en liten lefsebit......:o
Lørdag i dag, og veldig sen middag. Men i kveld blir det reinskav med brokkoli og tyttebærsyltetøy - hjemmelaget sukkerfritt.
I dag har jeg spist en god indisk inspirert rett:
Stekte karbonadedeig, brokkoli, asparges og brokkoli sammen, og la i en ildfast form. Deretter tok jeg en boks med creme fraiche og blandet sammen med 3ts med Rajah tandoori paste. Helte dette over resten, med ost på toppen, og gratinerte i ovnen, kjempegodt!! :):)
Stekte laksefileter med linsepure, agurksalat og fetaost. :sikle:
Fersk suppe...hadde i frysern:)
Kylling Fajita Form (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=3622&highlight=Kylling+fajita) :sikle:
http://forum.lavkarbo.no/images/misc/subscribed.gif Ingefærduftende laksesuppe (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=3149&highlight=%2Alaksesuppe%2A)
Kyllingkebab m/salat&dressing, resten av familien får spise pitabrødene.
Kyllingwok (kinesiske wokgrønnsaker, kyllingfilet i biter og kinesisk sortbønnesaus på pose). :sikle:
Stekt laks og agurksalat + rømme i går
Finnebiff med løk, sopp, paprika, blomkål, brokkoli, rømme og einerbær i dag.
frkbortevekk
06-04-06, 19:13
Tacosalat. :)
I dag har jeg fått middag servert!
Eldste sønner har "hjemmedag" med matlaging og husarbeid! Toppen..
Han laget marinert reker med hvitløksstekt brød og bacon.
Marinert/krydret svinefilet stekt i ovn, med baket poteter (til de andre) og grønnsaker...rødvinssaus.
Brownie m/is og bringebær...Dååååne!
I morra skal han andre lage
spekeskinke m/ostebit på salat
Kyllingfilet krydret og langstekt i ovn
Stekte poteter (til de andre ja..)
Sjokolademousse med bringebær og krem..
O du hildrande du!
..serverte jukseris til.. namme nam...
Hva i alle dager er jukseris?
I dag blir det luftsuppe, venteboller og bortløpt hare. 2 barn syke og mann med. Fjonken hagler og er ikke sulten..
dakar fjonkis...jukseris er finrevet blomkål, stekt i panne med litt smør, krydder og snadder... Søk på forumet! namme..
Null matlyst... vil kaste opp bare jeg ser mat... Det eneste som frister, og smaker nå, er grønnsaker! Så i dag ble det:
Div grønn salat
1/4 rød paprika
en tomat
1/4 agurk
1/4 rødløk
6-7 solstørkede tomater
100 gram skivet røkt ørret
noen ss linfrøolje
1 ss soyasaus
I dag skal jeg steke klassisk lammestek med rosmarin og hvitløk i lange baner, blomkålstappe ved siden av og en skysaus med fløte til. Nam nam :D
I dag skal Fjonker ha det til middag som Fjonkersmannen finner for godt å handle inn. Altså Fjonkersmiddag suprise!:D
Siljevanilje
08-04-06, 18:57
vi skal ha biff med brie og pinje kjerner. og han skal ha fløtegratinerte potetet mens jeg skal ha fløte gratinerte grønnsaker.
nammenam
Laget deeeeilig gronnsaksouffle igår.
Tok det jeg hadde av grønnsaker, jeg brukte noen dl med wokgrønnsaker.
Revet squash eller broccolli etc er sikkert godt.
Stekte grønnsaker i smør, drysset litt mel over over.
Rørte sammen 3 egg med fløte og masse deilig krydder og fetaost. oppi med grønnsakblandingen og inn i ovenen i ca 30 min....UMMMMH!
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.